Nu kan ju laget såklart överträffa sig själva ibland. Men att vi vann mot Luleå tycker jag mer var en tillfällighet. Vi låg under i sista och i 9/10 fall hade det slutat som alla andra matcher denna säsong. Mot lag som Brynäs, Djurgården osv borde vi kunna plocka mycket poäng rent teoretiskt, men då måste samtliga skärpa till sig och sluta spela som clowner.
Sputnik: När det kommer till att göra förändringar blir Freddans Öviksbakgrund tydlig, han tjurar på med sitt in absurdum. Vettefan om det är prestige eller vad det är men den uppenbara oförmågan/oviljan att se och åtgärda det samtliga runt laget ser är frapperande. Detta JÄVLA gullande med Olofsson och matchandet av backparen t.ex...
Det finns tre huvudproblem: 1. Våra nyförvärv är oengagerade eller är en besvikelse. 2. Våra allsvenska spelare håller inte måttet(några få undantag). 3. Våran ledarsida är tafatt och vet inte hur man spelar SHL-hockey i synnerhet inte försvarsspel.
Mycket av problemen är sammanvävda och påverkar varandra. Jag var skeptisk redan när jag såg laget på papperet men hoppades givetvis att Nubben visste vad han höll på med och att det var som det snackades om att vi skulle överraska. Tyvärr finns det för stora brister i laget och jag är besviken på i stort sett samtliga inblandade.
Jalapeno: Men har också varit tydlig med att forwardssidan varit alldeles för naivt byggd med att ta med sig i princip hela HA truppen. Att Nubben sa play in är en skymf och det som gör att jag har börjat fundera på om Nubben verkligen har kunskapen och är tillräckligt driven att anpassa sitt tankesätt efter den moderna hockeyn i SHL.
Jalapeno: Freddan har alltid samma ursäkter till att vi förlorar, de blir ingen skillnad han möter ändå samma spår, vaskar inte om i kedjorna, hans sett att coacha ett lag hur är det? Matchen mot leksand när vi tok lossssssssar oh han tar timeout med 4min kvar, de finns inget laget kunde göra? Varför vänta så länge ta en timeout när det behövs när det börjar rulla in mål istället för att göra det i slutet när allt redan var över? Förstår inte hans tankesätt Offensiven fungerar inte, vi har problem bakåt, vi får inte in puckarna bla bla bla 😑
Jalapeno: Tror jag skrev topp 10 backsida när vi skrev om det i allafall. men sen har ju mycket hänt på vägen och en del andra lag har värvat på sig.
Skall dock tilläggas att jag fortfarande tycker det finns mer att hämta ur backsidan, framförallt så sätter man inte sina enda 2 renodlade offensiva backar i samma backpar? Speciellt när de är 170 cm långa båda två och väger därefter och har släppt in mest mål bakåt av backparen när de är inne. Sen sätter man de 2 mest trubbiga backarna Erixon och Bohm i samma backpar. Ändå har man inte gjort en ändring bland backarna fast statistiken är så fruktansvärt tydlig. Sen forwardssidan med oförklarlig matchning där man slänger in de trubbigaste forwardsen vid forcering etc. Det i min bok är ledarproblem och att det finns potential än i truppen som inte kommer fram. Även om vi givetvis måste värva..
Andersson: Fast att vi har på papperet en av SHL:s svagaste trupper håller jag med om. Efter att euforin över att vi värvade i somras lagt sig något smög sig en olustkänsla på hos mig. Tanken slog mig att jag (och många med mig) kanske, kanske gjorde misstaget att jämföra truppen med Timrå IK anno 18/19 samt de allsvenska varianterna de senaste åren. Inte med det faktiska motståndet. För när jag började titta på övriga lags trupper blev det en delikat uppgift att peka ut vilka som borde vara sämre än oss. Faktiskt inte möjligt att på rak arm peka ut ens ett lag. Att hitta fyra som är sämre så att vi når play in är inget annat än ren utopi
Jalapeno: Inte för att vara otrevlig men 80% av inläggen här inne har på senaste tiden berört VARFÖR Freddan är fel coach. Det handlar inte isolerat om att han förlorar hockeymatcher, det fattade väl alla att vi skulle göra, utan det är HUR han förlorar hockeymatcher. Nu spelade Leksand i allsvenskan förra gången Timrå var i SHL så jag klandrar inte dig för att missa att väga in den säsongen men för många timråiter är det här bara en repris av förra SHL-svängen, det är samma oflexibilitet som förra gången. Det är konstiga val av formationer, det är tveksamma målvaktsval.
Svårt att stå på sidlinjen och veta till 100% att han är fel, speciellt eftersom många spelare också underpresterar (och många kanske är för dåliga också) men när man ser kroppsspråket på många av spelarna så tycker jag det pekar på ledarfrågan.
Jalapeno: Det är helt sant att vi kraftigt övervärderade truppen i allmänhet och backsidan i absolut synnerhet. Jag var en av dem. Men det ena utesluter inte det andra och det är precis lika sant att Freddan/Ante inte är kompetenta nog att leda ett SHL-lag
{297}: Jag fattar inte varför ni lägger skuld på er tränare. Det finns en simpel anledning till att ni ligger där ni ligger. Er trupp är helt enkelt alldeles för dålig.
Jag minns under silly när folk härinne (säger inte att alla här gjorde det) skrev att ni har en topp 6 backsida på pappret, Rajan skulle vara topp målvakt och att play-in är ett rimligt mål. Jag klandrar er inte för att vara optimistiska för jag brukar vara exakt likadan när vi varit nykomlingar men sanningen är att erat lag är sämst på pappret.
Jag har sagt ända sedan start att jag tror (inte vill) att Timrå kommer hamna sist. Det är för svårt för en nykomling att bygga en helt ny trupp med begränsad tid och pengar. Sen vill inte "bra" spelare gå till nykomlingar utan som nykomling får man välja från understa hyllan.
Kollar man på alla nykomlingar senaste 10 åren hur många som undvikit kval första året så ser man att bortsett från året när vi hade utökat ligan och hade 3 nykomlingar så kvalar 80% första året.
Ingen tränare i världen kan träna en trupp till mirakel utan det måste finnas en viss kvalité i laget redan innan tränarbytet. Med andra ord måste Timrå värva bättre spelare och inte betala för en till tränare. Frågan är finns det pengar för nya spelare? Det vet jag inte men finns det inte det så tror jag tyvärr att er enda chans är att blixtra till i kvalet.
OBS Jag vill att Timrå ska lyckas och att jag ser hellre att många andra lag åka ur innan er. Jag skriver bara vad jag ser och vad jag tror om er situation så ta inte mitt inlägg som hets eller att jag ogillar Timrå för det stämmer inte.
{297}: Det jag menade med att man bör lyfta bort Freddan då allt ser likadant ut år efter år, man har klarat sig på att spelarna har haft tillräckligt egen förmåga. Jag tror faktiskt att Freddan är huvudproblemet, han har ett önsketänkande hur hockey ska spelas men man når inte dit därför att det finns motståndare också.
Villervalla: fast samma frågor ställdes förra gången i SHL också. ”Vad blir bättre av att byta tränare?” ”Vilka spelare ska vi ersätta med då?”
Då blev vi dyngsist och åkte ur. Dessutom med samma tränare som vi har idag 😅. Vad är det man brukar säga, ”definitionen av en idiot är någon som upprepar samma misstag flera gånger men förväntar sig ett annat resultat”?
Nu har jag vaknat upp och kan tänka nyktert efter gårdagens debackel, det skriks om nya spelare, nya tränare ny sportchef. Vad finns det för förutsättningar att få bättre spelare än de vi har idag? Överblivna från andra SHL-lag, nån från HA, nån från utlandet och eventuellt Päjärvi som kan övertalas.
Tränare finns några som går arbetslös men frågan är om det blir en ny Perra bara.
Sportchef, jag kommer ihåg fallet med Timrå när Linkan tog över, början på en lång kräftgång som höll på att sluta i KK.
Vad göra då? Kanske byta bort en tränare, spelidén verkar inte gå fram om det nu finns någon men det har sett likadant ut sedan Freddan kom in, verkar helt planlöst.
Spelare blir det svårare med i dagsläget, svårt att hitta guldkorn under säsongen så vi får hoppas det blir bättre när Didde kommer in, sära på 21 och 11 är ett måste det verkar även som Freddan insett det nu det vi andra såg för flera matcher sedan.
Sportchef får nog bli kvar men Torines får bli mer inblandad och ställer lite krav.
tror inte olofsson ligger pyrt till kan dock..kräva mer av han DET är sk. ➡️ spetsspelarna ⬅️ som nubben värvat....som är totalt osynliga dom blinkar*till ibland.. men för de mesta...helt mörkt...🌑 rattie gjorde några mål i början hanzl..rattie..alvarez... b.l.a finns HA spelare som håller högre klass får 20 spelare för deras LÖNER 💲
kaofl: En rejäl rensning i leden behövs. Nu har spelarna(och ledarna) fått sin tid att visa vad dem går för, dags att agera. Kanske kan vi inte börja vinna alla matcher helt plötsligt, men det handlar om att bygga ett gäng som ska göra bra ifrån sig till våren och då behövs det göras något nu.
Rallarn: Alla kan ju inte få plats dock och nyförvärv måste in. Så utlåning eller läktarn kommer bli den bistra sanningen för någon/några av spelarna..
kaofl: Senast vi var i shl hade vi ett snitt på 0,84 poäng/match. Nu: 0,66-p Vi hade ett snitt på gjorda mål 2,21 och nu 2,55 Insläppta mål då 3,5 och nu: 4,33 Det är inget som tyder på att det kommer att se bättre ut framöver om inget drastiskt sker. Nubben sa tidigare att vi kommer att chocka shl och play in är ett realistiskt mål med den spetsade truppen, speciellt backsidan. Ett April skämt i Oktober.
Freddan har levt på självspelande fioler där Dahlén styrt skeppet varje gång han varit med, båda gångerna vi klivit upp i SHL utan Dahlén så har Freddan stått där som en fågelholk med sitt "vi måste jobba hårdare va". Sämre matchcoach kan man leta efter. 5-6 spelare bör skickas snarast är inte Alvarez en av dem så är det jävligt konstigt sen ska 2-3 spetsar in minst samt våga spela Johansson då han har talangen att lyckas i SHL våga slänga in honom med typ Hanzl och Rattie.
Backsidan som de flesta av oss var så glada över ser ju ut som ett division ett gäng förutom Svensson Westerlund som höjt sig rejält! Något är det ju som skär sig när både Bohm och Erixon ser ut som vägkoner och vilsna kossor på isen, Zajac och LaLeggia såg man ju redan första matchen dom parades ihop att dom inte ska spela tillsammans då de är alldeles för veka i defensiven för att kunna hjälpa varandra.
Sen att vi har typ 1 första kedja och därefter bara spelare som skulle platsa i 3-4e kedja är ju fan katastrof framåt. Fortsätter det så här ska vi vara glada om vi kommer över tvåsiffrigt i poängskörd. Känns mest som en del spelare är här för att plocka ut en lön sen skiter dom i resten.
Sputnik: Får äta upp att jag kallat Oskarshamn för en bonnklubb. Just nu är dom ärligt talat en mer proffsig klubb än Timrå. Nubben och CO har en del att lära hur man i modern tid kan driva en klubb med små medel framåt..
Bragd-Birger: Kan ju säga att Nubben börjar tappa förtroende vad man läser sig till på olika sociala medier. Nu kommer Nubben få bekänna färg på riktigt denna säsong. Finns ingen sportchef i världen som är större än föreningen man basar över, inte ens Nubben är oersättlig.
Än finns dock tid att få ordning på grejerna men goda råd börjar bli dyra för Nubben. Det handlar ju inte bara om kritik pga uteblivna nyförvärv, lika mycket handlar ju om att tränarkojan får fortsätta Lalla på som att allt är prima. Nubben måste agera snararast innan vi blir helt cementerade i bottenträsket. Negativt kval pallar jag inte med en gång till.. 😱
Sputnik: ja, tufft läge för Nubben. Men det finns inte så många att skylla på. Antingen har han värvat helt fel spelare, och då får han försöka rätta till det så gott det går. Eller så har han fel tränartrojka som inte kan få ut spelarnas kvalitet, och då måste han åtgärda det. Oavsett åtgärder måste dom komma nu, pronto, jetzt. Tjurar han på med "tålamod" kommer han ha hela arenan för sig själv när han springer sina frustrationsvarv om ett tiotal omgångar.
Problemet är att vi riskerar att tappa spelare vi inte vill tappa snart, om det här haveriet får fortgå. Då får vi gnugga defensiv med Liljegren, Liljewall och Lööke i förstafemman...
Sputnik: Sen spelas givetvis en säsong i 52 omgångar, men om Nubben talar sanning om vad han sa för nån vecka sen att det inte kollas på nyförvärv just nu, så kan vi nog glömma nån förändring. Man kan nog glömma nån vidare ekonomi när publiken kommer avta för varje match det får fortsätta se ut så här. Ibland måste man satsa föratt vinna och det gäller även att vinna marginalåskådarnas intresse på riktigt.
När det dessutom från tränarhåll rullas på med samma formationer gång på gång, oavsett om vi alla ser att inget sämmer nånstans så tappar man hoppet fullständigt. Lall on!!
Men Nubben har väl bakat in nån fin uppgörelse med Zajac och LaLeggiam att får de inte spela ihop så sticker de. Haha man blir inte förvånad om det vore så.. 😅
Jämtlandsfil: "Vi måste sätta försvarsspelet" "vi måste bli aggressivare" "3:an måste ge understöd"
Hur många ggr kommer vi höra det mer denna säsong? Kanske hade haft mer förståelse om vi ite gjort exakt den här resan en gäng förut. Trodde ärligt talat Nubben hade lärt sig nått som han så fint uttryckt det själv.
Att lag sätter spelare på läktaren tills de själva bryter är ingey nytt fenomen och har redan hänt hos lag som Rögle denna säsong, Oskarshamn har redan lånat ut spelare med.
Sen börjar man undra om det stämmer som man läst här och där på Twitter, att det är pga Olofssons rika farsa han får speltid... Vad de andra har för Hållhake som får chans på chans men bör bänkas, ja det kan jag inte svara på..
Linkovich: Förstår Hanzls reaktion, är väl ungefär som när Vampola mer eller mindre behövde dirigera på taktiktavlan när Fågelholken Perra tränade. Från KHL och VM spel med Tjeckien till den här torparklubben..
Hassan: det är ju helt otänkbart att börja drömma om 4-5 spelare. Får vi iväg nån på lån så täcks lönekostnaderna helt eller delvis (antar jag?) men det går ju, precis som du säger, inte att bryta kontrakt till höger och vänster.
Däremot, tränarna måste man ju kunna göra sig av med, det lär inte vara dom största löneposterna i laget?
Hassan: Därav borde Nubben och FredAnte sätta spelare på läktarn. Till slut tröttnar de på bristande speltid och bryter i "samförstånd" som det fint heter..
Hassan: Ja det handlar ju mycket om en kostnadsfråga. Helt klart. Men man måste börja med att göra förändringar som inte kostar en krona, det vill säga att man vaskar om rejält i kedjorna. Minska istiden på vissa. Splittra på 11-21, samma med 81-33. In med Johansson som kanske kan ge ny energi. När Lodin är tillbaka vill jag se Hartmann - Lundin - Lodin, en kombination man inte testat varken på försäsong eller seriespel.
Ett nyförvärv framåt och ett bakåt är ändå rimliga förväntningar. Det lär väl inte komma förens senare på säsongen dock.
Dr.Krykov: Olofsson och alvarez bör ligga pyrt till. Liljewall likaså. -2 igår och ser långsam och vek ut? Låt Svensson vara sheriff
Igår är det bara Timrås HA spelare som ligger på 0 i insläppta. Svensson Lundin lööke boyce walli Zajac, laleggia, rattie står ut åt andra hållet (3 bakåtmål)
Studerade hanzl lite extra i båset, han såg irriterad ut minst sagt. Ville slå av klubban ett par ggr
Känns 100% som en ledarförmåga som brister. Varför förstår inte nykomlingarna hur de ska spela?
Agerandet ifrån Olofsson vid 2-3 målet måste rendera i ett rivet kontrakt. Han visar med 100% att han inte är här för att kämpa för Timrå IK, han ser nästan hit tvingas ut. Han måste bort. Alla kan va dålig men så där gör man inte. Efter målet va det inte så att han tände till eller dyl heller, som sagt han bryr sig inte.
Inte för att jag tycker det är bra just nu. Något måste såklart göras.
MEN när man pratar om att sparka 4-5 spelare och 2-3 tränare, vet man då hur LAS fungerar i Sverige? Det är inte samma regler som i USA och Ryssland. Dessa 6-8 personer kommer man behöva fortsätta betala för kontraktstiden ut förutsatt att de inte hittar en ny arbetsgivare. Några kanske gör det rätt snabbt men alla gör det garanterat inte.
Att sedan dessutom plocka in lika många nya kostar ju minst lika mycket eller förmodligen mer.
Sedan är ju ett ytterligare problem att det inte direkt dräller av arbetslösa billiga stjärnspelare på marknaden just nu.
Vi snackar ju 10-tals miljoner mer i kostnader för en förening som omsatte 51 miljoner säsongen 19/20 (83 säsongen före).
Problemet nu är att något måste göras men det får inte kosta speciellt mycket.
gustav9: exakt .jag minns den tiden mycket väl.. Lander på den tiden var absolut inte den bästa då. Men likt förbannat fick han mer istid vad han förtjänade..vad fick vi för det i år? En Lander i Alperna. Bort med den där jävla Ante Karlsson. Timrå ska inte vara nåt familjeföretag.. eller en Koperativ förening..nån Sparbank eller OKq8 station. Det ska vara en vinstgivande maskin. Annars kommer vi ligga som en hög halvruttna grönsaker som på Konsum.
Jag tror som sagt pengarna gör mer nytta om man använder det på fler bra spelare.