1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581320 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - HV 71 2010-12-02

1315841 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Nu har man äntligen "läst ikapp" dagens inläggsskörd och det var ju en enorm blandning.

Mycket snack har handlat om Corso och det känns ju tyvärr som en ganska stor felfokusering i detta läge. Jag förstår ju att vissa kan tycka att han är för frispråkig och egocentrerad, men samtidigt bör man ha i åtanke att Exp och AB oftast gör albatross av fjäder. Han har säkert sagt typ ETT uttalande och sedan har de en hel artikel. Det betyder sällan mycket mer än att han besviket sa något i stundens ingivelse och då får de sin rubrik som de sedan spinner vidare på.

Men i sak har han ju rätt, samtidigt som att det också blir fel då vi av överhuvudena begåvats med en så tunn trupp så att bänkning inte är en reell valmöjlighet. Däremot "speltidsbänkning" känns ju som en väg att gå och rent spontant så tycker jag att det är rätt väg, oavsett Corsos synpunkter. Det Hirso presterade i PP igår MÅSTE rimligtvis leda till att han lyfts från PP imorgon för det var så jävla nonchalant och undermåligt så att det knappt går att föreställa sig.

Däremot tror jag fortfarande att det finns hopp för killen i TIK, för han känns i mycket som en Hynning++, dvs enormt bortkastad talang pga inställning, men med den skillnaden att Hynnings problem förmodligen är permanenta och Hirsos är sådana som kan påverkas genom att ställa högre och rimliga krav.

Så, piska Hirso. låt Corso, Pikka, Murley vara första PP-line, och sätt Steijer i mål imorgon så blir det här nog bra till slut.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Ingen som vet när Skogs går på is igen? Hans day-to-day börjar bli week-to-week.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Jodå. Vi kan bänka spelare. Det sliter mer på befintlig trupp som redan är tunn. Men att bänka spelare, klart vi kan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Snacket om att bänka spelare hit och dit känns ändå rätt inaktuellt då vi inte har ersättare att fylla platserna med. Smärre rockader, visst, men vi har inte utrymme för att placera någon på läktaren.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Det gör jag säkert, men det retar mig när folk letar och förvränger saker bara för att kunna klaga, då säger jag vad jag tycker, bryr mig inte om dom tycker att jag är dum i huvudet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Corso skulle bänkas, förutsatt att Corso var tränare. I övrigt kan man bara spekulera. Men en sak är klar: många spelare i dagens Timrå förtjänar att sitta påmsidan av och begrunda sina hyss.

Nu lägger vi ner. Du retar gallfebern på en del skribenter.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: jag lägger mig strax under din nivå om vad corso bör säga o inte i media.
när det går knas för laget ser det lite illa ut att enskilda spelare/stjärnor gråter ut å hittar lösningar även om jag håller med corso om både speltiden o ev. bänkningar. corso producerar poäng o är ofta ett direkt hot offensivt men han är i desperat behov av att lära sig att backcecka med. tänk om han kunde göra lite som mps. dvs åka ikapp motståndare som vill contra mot oss o simply lyfta på motståndar klubba o stjäla pucken. corso visar tyvär lite att han bara kan åka fort i den offensiva nedförsbacken. den defensiva fjällövergången är snudd på löjligt svår för corso. han måste stanna på offensiv blå å lägga snö kedjor... att spela honom ihop med murran å pärra är väldigt klokt då de 2 är starka 2vägslirare! så nu håller jag med om att corso borde få mer istid...
i min värld är bänkningar självklart. förtjäna din istid!

men som sagt om enskilda spelare presenterar lösningar i media som inte kommer från chefen (perra) så ser det ut lite som om det finns stora sprickor i truppen = dålig pr.

jag tycker dock att corsos pressmeddelanden har varit ganska harmlösa och han straffar mest bara ut sig själv med tex att tik borde pynta hans feta böter.

lite löjeväckande liksom...

jag satt just å tittade på presskonferensen från igår och jag tycker att perra tydligt visar vart han står i den ang spelarnas uppträdanden igår det är jätte fint gjort arg som ett bi utan direkta uthängningar! BRA! tänk om man kunde få nog av hirschovits patatiska försök att vara 1:a center å kikka iväg honom nu. det skulle kanske väcka de övriga i truppen! sedan hirscho dök upp har han visat mig att han antagligen är es 2010/11 dyraste straffläggare.
spela skadad? mm ok kliv av då för fan. när man bidrar med temposänkning o samma felpass % som hynning så bidrar man juh med skit bara...
jag har en mer tolerant inställning till tex erixon. han känns en smula billigare än hirscho...
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Corso visar lite självinsikt tycker jag.... Han säger att han skulle bänka sig själv oxå.

Sen har han helt rätt i att skälla har aldrig hjälpt någon, men att visa sitt missnöje ska man göra. Ja, jag håller med, börja bänka Perra!!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Så är en spelare svarar reportern i halvtid vad han tycker att dom skall göra i nästa period så lägger han näsan i blöt? Är ju Perra som ska bestämma det inte någon spelare som går ut live i TV och säger hur laget skall spela.

Vilka spelare var det förresten som skulle bänkas?
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: lägg ner
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Men vad fan sitter det i?!

Han har, vad jag vet, inte sagt det till honom PERSONLIGEN. Men att gå ut i rikstäckande media och ha synpunkter på coachningen KAN tolkas som att han lägger näsan i blöt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Det är hans personliga åsikt, han säger inte till Perra vilka spelare som skall bänkas vilket är det du påstår.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Blizzard: Det blir ordning på torpet när "Gabbe" är tillbaka.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: personligen tycker jag detta är att lägga sig i iaf när man lämnar sin åsikt officiellt

"Personligen tycker jag att han måste bli tuffare och bänka spelare som gör misstag.
- Nu gör vi misstag och det blir inga konsekvenser. Hade jag varit coach i dag hade jag bänkat mig själv och flera andra"

men du verkar väldigt fast i din åsikt.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Han går ut i media och klagar på sin speltid. Är inte det att lägga sig i tränarens arbete? Han går ut och berättar hur han hade coachat om det skulle börjas bänka spelare. Han går ut och säger att klubben borde betala hans böter när han slagits. Vad skulle du kalla det?

Superfalle: Jag tycker inte att han ska bänkas, att han ska bort från laget eller något sådant. I hans fall bryr jag mig bara om att han producerar. Däremot så tycker jag att han kan börja tänka lite på vad han säger till media, han verkar vara allt annat än den där sympatiske lagspelaren man hade önskat att han var.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Han kritiserar indirekt Perra när han försöker ta över tränarrollen. Men jag håller med superfalle. Corso är en klasspelare. Det är det bästa vi har. Trots killens översittarfasoner i en del sammanhang så levererar han. Han behövs i det här laget.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: eller också så kan man se de som att han är väldigt självkritisk och kritisk till hur laget agerade . jag skiter i vilket . jag gillar corso som fan. tycker att han är en utomordentlig hockeyspelare och en spektakulär person .sen kanske jag skulle vara av en annan uppfattning om jag kände honom eller visste en massa saker som andra tycks veta . men är de två minuter kvar av en match och timrå ligger under så är corso en av dom som jag vill se på isen
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Han sågar sig själv i media och nej han läger sig inte i perras arbete och han berättar verkligen inte vilka som skall bänkas.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Han nämner sig själv. Min poäng var naturligtvis att han öppet lägger sig i huvudtränarens arbete vilket är fundamentalt fel och ett big no no. Inte bara i den här artikeln utan i ett par tidigare fall också.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: han nämner sig själv, skandal!!!ONE11!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Då måste artikeln ha blivit redigerad för enligt den så nämner inte Corso vilka spelare som skall bänkas. Men det är väl så när man letar saker att klaga på, då kan man utläsa lite vad som helst från media.

+1 på superfalle
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
mikenomad: japp .. corso är nog bland dom sista jag vill se lämna timrå
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Kim Harschovits kan/ska inte spela i första kedjan nu.. för han röker väll ..... så seg som han är, samma sak med Kolan ,killen hänger inte med i huvudet eller fötter ,ner och träna mer ,visa lite j-äv- anamma någon gång är han rädd.
Vad är det med Kim ?? han styr och ställer före tekningar och dirigerar som en kung, sedan händer det inget med med han själv.. han tror att han är kungarnas kung hoppsan han måste börja om från början, det heter jobba , i alla lägen.
Kolan ingen pondus alls , tam i allt,, självförtroende noll,, börja tackla gör dig obekväm,så löser det sig.
Eller bänka dessa ,kanske dom fattar vad det handlar om.. inte GLÄNSA
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
superfalle: Corso är väl för fan den enda av våra sk "stjärnor" som uttryckt något som iaf loiknar självkritik?
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: undergivna blyga rädda spelare som absolut inte vill stå i centrum ska de va . inte vinnarskallar som corso . hur kan han säga så där hemska saker i media . fy . nä ge han sparken. att han är bäst i timrå spelar ingen roll . man ska inte säga vad man tycker och inte tro att man är något .. jante lagen kapitel ett . skulle också vilja veta var den här suger energi grejen kommer ifrån . ett drev mot corso har inletts . varför fattar jag ingenting av
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Snoop & ÖstrandsNisse: Vilken konkret fakta pekar på att han borde lämna klubben?

Att han suger energi är väl bara ett antagande? Att han är en diva och en linslus är iofs sant men 7+7 på 17 matcher väger MYCKET tyngre tycker jag. Ska han bort så ska han bytas mot Sonnenberg och detta på mycket goda grunder.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Ja han är en bra hockeyspelare men eftersom han är en sådan som suger energi ur övriga spelare så blir de ohållbart alltså :/
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02

Snoop:Corso är inte bra för den här truppen. Han stjäl mycket energi från de andra. Jag hade gärna sett att man funnit en annan lösning än den som blev.
Men nu är det som det är, Corso är kvar, ingen rysk eller annan välavlönad klubb fann Corso attraktiv. Han är trots allt vår farligaste spelare, som i sina bästa stunder visar enorm klass. Så länge vi inte hittar någon annan med samma egenskaper så bör Corso vara kvar.

Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Timrå Icon: Om tollefsen var i stan vet ja inte, men jag vet att han slogs o var knöl som bara fan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Snoop: Fajtades han? Var Tollefsen i stan?
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Ifjol lät det dock annorlunda "Det är svårt att göra mål från bänken, då ska man ha en väldigt lång klubba".Konstig Corso, men alla är väl även medveten om att han var bra jävla knö och slogs på krogen för ngn helg sen, så Corso är ingen ledare att se upp till på nåt sätt, skicka han åt fan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Jag tror som du att Perra har ett blint stöd från ledningen. Däremot tycker jag inte att en enskild spelare som Corso ska ha inflytande över lagets taktiska upplägg. Inte någon spelare öht faktiskt. Det enda som jag kommer att tänka på då är dom griniga gamla gubbarna i Modo.

Däremot så kan ju en sån personlighet som Corso behövas behandlas varsamt ändå. Fast om man tittar till vilka uttalanden han gjort i media och sedan hur han har producerat så tror jag nog att det mest bara är snack från hans sida. Han gillar att stå i fokus men när skridskorna snöras på så rättar han sig i ledet och koncentrerar sig på sitt eget spel ändå.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
spud: Han jobbar inom brandkåren, han hade säkert löst det där, galant.

Perra är en tjurig jävel, det är jag beredd att hålla med om. Men som med alla duktiga ledare så är det en dröm att jobba under honom om man ger sitt yttersta, gör sitt bästa. Om inte så kan det bli lite marigare.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Min uppfattning om Perras ledarstil är inte att den nödvändigtvis skall präglas av demokrati. Det är naturligtvis bra om det är så, men om inte majoriteten håller med honom så viker han sig inte. Låt dig inte luras av hans trevliga uppträdande, har både sett och hört honom förbannad, det var rena turen att han var nära vatten, annars hade en hall brunnit upp.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Demokrati är ledordet i Perras ledarskap. I promise.

Visst är det ledningen som Perra skall känna stödet från. Men jag inbillar mig att denna ledning inte bryr sig nämnvärt i hur Perra väljer att formera trupperna. Han har mycket stort stöd där.

Däremot är det lätt att tappa stödet från spelare om man gör något galet. Där handlar det om fingerspitzengefûhl. Om nu Corso som den enskilt bäst betalda spelare går ut och säger att man ska bänka spelare som inte gör bra ifrån sig, ja då tror jag att det är bra.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Är det inte ledningens förtroende Perra ska känna om det finns betänkligheter ang. vem som ska bänkas? Vad spelarna själva anser är inte lika relevant. Det är ingen demokrati det här.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
spud: Klart att Perra inte gillar Corsos uttalande. Han kritiserar öppet Perras sätt att hantera situationen. Å andra sidan ger Corsos uttalande utrymme för Perra att verkligen agera. Om högavlönade spelare verkligen känner så här så bör det vara lättare att göra slag i saken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Samma länk som ÖstrandsNisse just länkade till.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
ÖstrandsNisse: Skulle vara väldigt intressant att veta vad Perra har för åsikt om detta. Min bild av hans ledarstil är att sånt här skall hållas inom gruppen, till varje pris.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Gillar Corsos förslag. Han markerar, som den stjärna han är, att duger man inte ska man bänkas.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Kan du länka till den artikeln, kan inte ha varit samma som jag läste.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
KniveN: Ja.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle: Gav han förslag på vilka som skulle bänkas?
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
TIKbiff: Vad jag kan minnas så har han aldrig gått ut officiellt och krävt detta. Vad som skedde i förhandlingarna vet varken du eller jag. Dessutom skiljer jag på frågor man sköter internt och de man väljer att dryfta i media.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Olle:
Du tycker lika om Björn Svensson då med eller?
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
The great one: Jag kan tycka att Corso lägger sig i saker som inte berör honom kring det taktiska spelet. Man går inte ut och ber om mer istid och man ger inte förslag på vilka som ska bänkas. Sen finns det ju en möjlighet att skvallerpress citerar honom lite konstigt också.

Men han är vad han är och han producerar. It's all good...
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Befriande att se "perra" ryta till ordentligt på presskonferensen. Däremot är journalisterna alldeles för tysta. Varför ställs inte mer och bättre frågor till tränarna när dom får chansen? Pinsamt.

Något annat som var pinsamt igår var att det bedrövliga hemmaspelet håller i sig. Kan bara bero på en sak och det är att för många spelare är för bekväma och nöjda med tillvaron som hockeyspelare på hemmaplan. Hade man varit taggad till 100% hade det inte blinkat 0-5 på tavlan efter 1:a perioden. Vissa spelare har en lön som är bra mycket högre än Sveriges statsminister, ändå klarar man inte av att vara förberedda för match. Vissa säger att det är tränarens uppgift att se till att alla är redo för match. Jag säger som peo-larsson sa en gång i tiden "jag har inte spelat det är spelarna som har spelat" Det är spelarnas förbannade skyldighet att vara förberedd och ta till sig coachens instruktioner.

Daniel Corso uttalar sig i tid och otid i kvällstidningarna. Dessvärre har han oftast rätt i det han säger när han öppnar käften. Perras enda svaghet hittills som jag märkt är att han inte ger heta spelare mer istid samt att han inte bänkar spelare som inte gör sitt jobb. En stor del av detta kan ju tilldelas våran tunna trupp. Men någon gång måste man markera. Ta upp en junior-kedja och kör med den i nästa match. Bänka "storstjärnorna" som inte har visat att dom förtjänar att få istid. Istid måste vara något man ska förtjäna, inte ta för givet. Eftersom inte lönen verkar motivera vissa spelare , så är sista utvägen bänkning. Blir man bänkad av en junior så måste man ju vilja visa sig från sin bästa sida nästa gång. Skamgränsen borde ju i så fall vara passerad.

Den här säsongen hade varit klart godkänd om vi vunnit alla bortamatcher hemma och vice versa. En 3-7 förlust borta mot Hv71 hade ju inte varit godkänt, men det hade ju inte varit samma hårda slag mot varumärket Timrå IK och klubbens fans. En 3 poängare på 9 hemmamatcher är ju fullständigt oacceptabelt.

Fallet Björn Svensson är ju väldigt intressant. En spelare som går till jobbet varje dag och missar knappt en träning. Höjer sig när han får spela med bra spelare. Raka motsatsen till Björn är Hynning. En spelare som har otroligt mycket talang men ett kroppspråk som jag hade blivit vansinnig på om jag hetat Björn Svensson. (Förstår att han ville lämna klubben)
Hynning däremot får chans på chans, får välja själv när han får träna pga sina "ljumskproblem" Hynning lever på en bra säsong (06-07 i luleå) då han även blev landslagspelare. Därefter verkar det ha slagit slint. En mera nonchalantspelare tror jag inte finns i hela Elitserien. Vilket är synd, eftersom han skulle kunna vara en av ligans bästa spelare om han haft B.Svenssons inställning. Bortkastad talang är det västa som finns. B.Svensson är inte lagets bästa spelare, långt därifrån. Men han har gjort 5 säsonger i TIK. Sådanna spelare måste vi vara rädda om. Spelare som gör skäl för lönen.

Men det är inte bara Hynning som lever på gamla meriter. Hela Elitserien är ju rädd för att komma till Eon arena för att TIK har sådan fart i början av matcherna: "det gäller att vara med från börja när man kommer upp hit" brukar det låta från samtliga motståndartränare. Vilket inte är sant. De var före challes tid det hände, förutom ett stort undantag och det var i premiären hemma mot Frölunda. Då var alla spelare redo för match, då hade alla spelare "ätit upp sin gröt" för att citera perra. Ska det vara så svårt att komma tillbaka dit? Jag hoppas det var sista gången jag såg TIK inte vara med från början i en hemmamatch. Det räcker nu.

ps.

Laken har gått och blivit en lallande fåne. Hyllar spelarnas inställning att dom inte gav upp när det stod 0-5. Det hade ju varit bättre med en inställning före nedsläpp. Grattis laken!
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Hahl Bundy: Så sant som det är sagt. När man fortfarande får lika mycket speltid fast man inte uträttar vad man ska, inte kämpar, inte visar den rätta glöden för sitt lag, då kan det bara gå åt helvete. Skulle man bänkas efter att visat alldeles för liten "geist" i en match, så skulle man nog stånga pannan blodig i nästa och visa att: Här har ni en kämpe som kommer att göra allt för att Timrå¨ska ta fullpoäng idag, glöm förra matchen som jag gjorde och titta istället på mig idag, det slår gnistor om mig. Nåt åt det hållet kanke man skulle kunna tänka sig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Knylan: Kvinnor förstår sig i grunden inte på sport, allra minst lagsport och det är mycket därför de inte klarar av att utöva den heller.
Kommentera

Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Knylan: Man blir ganska irriterad eftersom man är helt tom o besviken.
Men du har rätt i att det är ett kvinnligt drag o väldigt störande.:)

Själv gick jag hem i 2:a perioden strax efter 1-6.
Kommentera

1315841 · »