1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577864 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03

« · 2002323 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse1: Vet nån vad han har gjort?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Det är en potentiellt farlig diskussion där spekulationer kan bli "fakta". Det vi vet är att i och med det bleka resultatet från SHL säsongen, ungefär 660tkr i vinst, så hade vi ett eget kapital på 6.6mkr. Vilket är ungefär en halv miljon mer än t ex Modo. Lägg på fallskärmen från IKO så ser ekonomin bra ut. Jämför vi med säsongen 16/17 så hade vi intäkter på ca 37 mkr (säsongen vi gick upp ca 49mkr, vilket kan tyckas naturligt med tanke på att vi fick 5 extra hemmamatcher med fullt hus)

Vi hade kostnader på ~40 miljoner när vi gick upp, varav 23 milj var personalkostnader (spelare,ledare, kansli). När jag tittar på lagbygget spelare för spelare har jag svårt att tänka mig att just den summan skulle vara särskilt mycket högre.

Lite slarvigt räknat så startar vi säsongen med 6,6mkr, får en fallskärm på 6mkr. Då sitter vid med 12 mkr på banken, Räkna att vi har liknande intäkter som säsongen 16/17 så har vi 49,6 mkr in.

Skulle det var samma kostnadsbild som när vi gick upp så ger det en vinst på 9,6 mkr,
Med andra så finns det pengar, alltså är det inte en situation där spelarna står utan löne eller pensionbetalningar och att det är därför de spelar som en påse nötter.

Från ett förstärkningsperspektiv så beror det helt på hur styrelsen vill fördela pengarna, ska det spenderas mer eller ska det sparas för att bygga upp ett ännu starkare eget kapital? Har styrelsen någon framtida satsning de sparar till, som inte är direkt knuten till A-laget utan föreningen?

Lars Backlund sa på årsmötet att de har ifrånsagt sig driften av NHK arena och överlämnat det ansvaret till kommunen och att hyran därmed kommar att höjas, om det spelar in vet jag inte, men det är ju offentliga handlingar så ökningen går nog att ta reda på för den som är intresserad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Kan det va så? Ajajaj
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Plus att Freddan sade i Cmore att han gärna får in något nyförvärv för att öka kvalitén och tävlandet på träningarna, för han anser att vissa spelare känner sig för givna i sina roller. Tränaren vill ha fler spelare men inte sportchefen, känns bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
mikenomad: Wahlberg historien kanske kommer att kosta iaf, Skulle inte förvåna mig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse1: Nåt fishy med ekonomin har dykt upp, det är känslan. Nubben pratade bara för ett tag sedan om ev centervärvningar mm, verkar helt avskrivet nu. Ist ska det möjligen skapas konkurrens genom att lyfta upp juniorer. Och mellan raderna antyder han att befintliga spelare inte ger allt. Luktar hundlik lång väg.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
The great one: Handlings förlamning genomsyrar föreningen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
luffaren:

Nubben ser inte skogen för alla träden. Så går det när man har kompisar som anställda. Borde vara förbjudet i klubbens stadgar.

Freddan sitter säkert och vi sjunker genom tabellen👍🏻
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
luffaren: Nubbens "oacceptabelt" har noll värde efter "svetsarn" m.fl. Floskler...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sportchefen pratar om att gruppen ska hitta vägar ur svackan och han har inga tankar på att förändra sitt sätt att arbeta kring laget i vardagen.

– Nej, jag är inte mer inblandad än annars, vi har två kompetenta tränare i omklädningsrummet för det. Jag är här i det dagliga som jag varit även förut, det är inte mer än så.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Öndulat: Det finns Boxplay spelare som vuxit in en roll som dom inte kan komma ur .
Hur många utvisningar är det på en match där dom är bra , kanske 2 , 3 st = alltså ca 4 till 6 min .. men sedan då ?
Har dom någon annan uppgift ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
J F K: IKO ifjol körde ofta med att ställa hela laget bakom eget mål för att sedan anfalla tillsammans på bredden över hela plan. Tyckte det såg jävligt muppigt ifjol då vi mötte dom men i år hade det anfallet fått oss att se spännande ut i jämförelse med vårat nuvarande spel.

Nånting jag funderat på som total nybörjare i hockeytaktik är varför man inte åker på offensiv blå och byter sida mellan forwards så man redan har lite fart då pucken väl kommer? Menar att man gör så om man är lite för tidig upp istället för att ställa sig och vänta? Måste ju både göra anfallen lite farligare då man kommer med fart och lättare att slå en passning då spelarna rör på sig. Dessutom kan de bli lurigt om passningen kommer då spelarna möter varandra på blålinjen,svårt att avgöra vilken av anfallarna tar pucken med sig.

Även om det jag skrivit är helkorkat måste det väl vara bättre än att vara helt stillastående och dumpa ner den?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Clay.2: Fler av nämnda har visat att de kan fungera (skapligt) tidigare vad gäller uppspel men kan ju vara så att man nu försöker använda de skickligare spelarna i varenda moment och istället kortsluter laget, dvs ett antal centrar "blir över". Oerhört korkat rent taktiskt i så fall men är ju inget jag hört är uttalat så vet inte om jag skall hänga ledningen :-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
J F K: Har man inte kreativa centrar så blir det så , om backarna skall sköta uppspel till yttrar då blir han över i hela spelet ..
Titta på Berglund , Boyce ,Madsen ,Wahlgren är dom ens med i uppbyggandet spelet .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
J F K: Håller med dig kring att avsaknaden av fart i spelet är förödande för i princip alla andra delar på isen och ja, start/stop är fruktansvärt jobbigt. Hoppas fokus läggs på att förändra det, splittar man på vissa individer ger det ännu mer genomslag tror jag men det viktigaste är helt klart att förändra sättet laget spelar på, annars spelar det ingen roll om man formerar optimalt i kedjorna..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
söder över: Mycket av det där hänger ihop. Får ni inte fart på skridskorna pga av stillastående spelsystem så förlorar ni också närkamper då fart ger kraft. Då framstår man också ofta som orkeslös då start och stopp är jobbigt att spela, jämfört med att ha fart på skridskorna hela tiden.

Vi såg det i Modo under Säcken. Laget såg håglöst och orkeslöst ut. Man hade väldigt svårt att spela på ledning då man blev ännu mer passiva och det var nästan bara när man skulle försöka jaga ikapp motståndarnas ledning, som man släppte loss och faktiskt såg ut som om man kunde spela ett bra anfallsspel.

Jag tror att det mesta skulle lösa sig om/när ni får upp farten i spelet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
5 Dueller

Man vinner inte närkamper.
Måhända att man kan komma ut med pucken efter några sarggröter som publiken ÄÄÄÄLSKAR att se.

Men söker inte upp och smäller på puckförare så dom tappar puck.
Man tar en hotfull lov 4 meter ifrån denne och försöker sedan hinna hem för att ställa upp i boxen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
J F K: mm du har identifierat EN brist...

Men killarna slår ”enkla” passningar så pass fel att man ibland lyckas spela fast sig själv i egen zon bara för att ett pass på 3 meter till en lagkamrat inte lyckas...

Man täcker inte skott...
Det har alltid varit ett signum hos lag som vinner att att man offrar sig för att hjälpa...
Offerviljan finns där hos många men dom hinner aldrig in i skottets bana för man stod fel från början...

Anfallsspelet ser fantasilöst ut...
när man får tag på trissan i anfallszonen så slutar det med att man passar upp på blå till en back som känner sig stressad och dumpar i ett hörn där ingen medspelare finns alt, tappar pucken och orsakar ett 2-1 läge i rövva...
Utöver det så slår man felpass konstant så det öppnar sällan upp sig...

I spelvändningar som motståndaren startar så får man inte till minsta jävla broms för spelarna har fel positioner hela tiden... man klarar inte av att bromsa motståndarna i deras uppspel...

I PP går det för sakta så några ytor ser man knappt röken av där man får ett bra läge till avslut...

Du har helt rätt i det du upptäckt men det är bara en liten piss i havet av problem...

1. Passningskvalitet
Oavsett om man är under press eller har gott om tid att slå passningen så slår man alldeles för ofta den helt fel och tvingar en lagkamrat att ta ner den i midjehöjd el, tvärstanna och böja sig bakåt för att ta emot den el, så slår man den till en stillastående lagkamrat som står en meter bort och blir checkad av samma spelare i motståndarlaget som stressar den som passar.

2. Viljan
Det är hängiga spelare på isen. De spelare som har den frejdiga hockeyn som sin spelstil syns inte detta på (ex, 17,72 och 22) då de åker och åker...
Men Lööke Dahlen Hartis Boyce backarna osv, deras kroppsspråk signalerar inte jävlaranamma...
Man täcker inte skott och man tacklas inte...


3. Spelidé
Som du sagt JFK.

4. Målvaktsspelet
Bratten har konsekvent släppt in konstiga puckar från sarghörnen med dålig vinkel och ikväll kan man kanske inte lasta honom för annat än returen på 0-3 målet. Inget matchvinnande spel här dock.

Nubbens snack om topp 5 kan han se sig om i stjärnorna efter med detta spel!

Jag önskar att det ligger något i att dessa täta matcher i kombination med hård träning helt enkelt kört slut på spelarna. Det skulle förklara varför man tar kortare beslut och varför alla utom 72 och 17 blir frånåkt på isen...

Luttrad supporter som man är så känner man dock igen det här från tidigare ggr föreningen (nu aktiebolaget) haft problem med skulder till sina spelare...

Jag hoppas verkligen inte så är fallet nu!
Är det så blir jag sjukt uppgiven...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
J F K: Mycket bra skrivit , jag skulle vilja ha skrivit det .
Som jag skrev dom hamnar i ofas backar och forwards , ofta blir byten fel , ingen av backarna går över mitten med fart oftast spel ..spel mellan back, dumpningar så ingen når dom .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Ja nog finns det hockey i den pojken... Rätt miljö för han så kan han bli hur bra som helst, frågan är om timrå var rätt val för honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Min observation är att spelet inte fungerar. Ni skickar upp ytterforwards till blå och får ni inte till en fantastisk spelvändning så blir de stillastående. Vid mängder av anfall leder det till att ni måste dumpa pucken och från stillastående försöka vinna tillbaka den. Tro fasen att man blir trötta och att man får väldigt få "billiga" målchanser. Ni börjar ju i princip från hörnen...

Fan, vi kom till massor av bra chanser för vi fick med oss farten i vändningen. Det blev tre mot två, två mot en eller liknande där vi kom till snabba avslut, medan ni får jobba arslet av er för målchanser där motståndarna hunnit samla sig. Jag minns att ni var sjukt skickliga på spelvändningar för två år sedan och nu är ni faktiskt bedrövliga på just det.

Kanske är det bara lite justeringar som behövs. Vårt försvarsspel i inledningen var Divison ett klass, men nu har det hänt för oss. Jag tror att ni kommer att studsa tillbaka.

För övrigt.
Mot SSK hörde man Ante vid timeouten prata om att Dahlén skulle dra ut deras backar och stanna vid blå. Fick jag bestämma så skulle någon annan då den rollen och låta Lundin och Dahlén vara de som kom med fart. Jag tycker att Dahlén används helt fel, vilket är rätt skönt för oss som motståndare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Nubben pratade om 5e plats som mål. Vad har styrelsen för mål? Hur ska budgeten hållas med troligtvis vikande publiksiffror? Vad händer om, mot förmodan, det blir kvalspel uppåt. Vill man satsa då eller blir det som sist?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
tjobba: Det har jag svårt att tro
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
tjobba: vad är vitsen med att träna så hårt under seriens gång, att man är slutkörda när en 4del av serien är spelad? Hur långt efter i tabellen är man medvetet beredd att ligga, innan effekt av denna hårda träning? Om nu detta stämmer?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
tjobba: Jag vet inte men hur tränar dom andra lagen , kan inte vara så olikt Timrås träning . Alla lag ligger nog i olika faser så formen kommer olika .
Man hoppas att Timrås iommer när dom andras är på väg ner .
Dshlen trodde på 97 poäng tror jag .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
tjobba: Jag tror att du är helt fel ute.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Tom Freddans uttalanden lyser av noll insikt i vad som är felet.
Att man inte tar kampen framför mål tycker jag är ett av de minsta problemen...och det har de flesta varit inne på redan i denna GB.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Ja, det var ironiskt menat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Synct: måste vara ironiskt menat... för några veckor sedan behövdes inget göras, då Timrå låg 2a...du tror väl inte att Timrå ligger sämst 5a till jul då man "ska vara som bäst" om detta ras fortsätter. Thomas Johansson, Tlmrås "eminente" klubbdirektör för 10-12? år sedan, sa också " vi ligger ju 2a i serien vi behöver inte värva". Sen kom alla skador och laget föll som en sten i tabellen. Nu kan man inte skylla på skador, men ändå är man till synes handlingsförlamade. Något måste göras, vad är frågan, men att inte göra något alls såg vi konsekvenserna av om inte annat under förra säsongen. Och vad beror det på att grundspel och försvarsspel inte satts, trots försök i flera säsonger? Och vad har Ante Karlsson bidragit med konkret?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Vi har en osund förmåga att förstöra målvakter, lex Svedberg...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Jag kan vara helt ute och cyklar, men jag har haft en teori om spelet senaste veckorna. Är laget söndertränat och det är därför det ser ut som det gör? Om spelarna är slut, då har vi ingen fart och slår dåliga passningar. Timrå har väl tränat stenhårt senaste säsongerna även med tätt matchande. Dahlén antydde detta i podden, han sa något i stil med ”det funkar så länge vi orkar vinna matcher och det gör vi just nu så då funkar det”.
Det lät på han som Timrå knappt har en enda vilodag.
Jag inbillar mig att laget är slutkört, och jag tror chansen är god till en ny vinstrad efter uppehållet och jag tycker gott de kan ta tre dagar ledigt nu i början av veckan.
Jag kan ha helt fel, det är bara en känsla.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Synct: Haha! Kunde inte hålla mig för det absolut sista inlägget.. 😂
Nubbens tips var topp 5 utan Westerlund och Dahlén... 😂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: såg inte dagens match, men är Brattström verkligen så bra som många tycker/tyckte ? Är han den som står på huvudet i matcherna? Inte hittills tycker jag. I dag 80 i räddningsprocent. Är han under 90 % totalt?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Varför skulle Nubben göra något åt ledarsidan? vi ligger ju 4a! hans mål är top 5.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Det han säger är ju helt enkelt att han inte lyckas med sitt jobb att nå spelarna, vilket är den största delen av hans jobb. Vilket betyder att han inte är rätt man för jobbet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: tror någon här att något ö.h.t. kommer hända i truppen eller på ledarsidan under kommande 10 dagars uppehåll?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Med det här citatet loggar jag ute från HS ett tag, orkar liksom inte detta mentalt. Trodde verkligen vi skulle kasta av oss loosermentaliteten från förra säsongen..

"Timråtränaren tycker inte att spelarna tog sig in i de heta området framför motståndarmålet.

– Jag har pratat om det under hela säsongen och någonstans måste man börja fundera på om det man säger når fram."

Den sista delen är nästan en exakt kopia på uttalandet om defensiven förra säsongen vill jag ha för mig. Typ- Vi har jobbat på defensiven hela säsongen, men någonstans måste man fundera om det man säger går fram...
Freddan snälla skona oss....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
TIK1928: hur har Dahlén och hans femma hanterat 5 mot 5 spel sen match 1...och nu fungerar inte pp heller...jodå... Dahlén tar plats i alla SHLlag?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Sputnik: Vill Timrå Ik att supportrarna skall komma på matcherna så ta bladet ifrån munnen och gör vad som skall göras .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Heisenberg: Kentää lyckas med transatlanter, Modo(osäker på vem som tog tambelini) lyckas. Varför skulle inte Nubben kunna? Han säger bara kolla hur det blev med Parks etc. Jo men det pekar ju bara tillbaks på Nubben själv. Det behövs lite fingertoppskänsla och Nubben börjar tappa gnistan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Bayern München sparkar tränare Niko Kovac efter största förlusten på 10 år( Frankfurt 1-5 ).
Förra året vann de både liga och cupen...
På de inledande 10 matcherna har de vunnit 5 matcher,3 oavgjorda och 2 förluster.
Trots framgång får han ändå gå...
Men våran Fredde som först rosade oss...
Sen fick han oss att rasa ur och nu.....har raset börjat igen...
Och kvar sitter han kassaskåpsäkert!!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
TIK1928: Nubben byggde topplaget på Dahlens kedja , men där har allt tagit slut , dom kan inte producera jämt dipp och dalar kommer , hur han tänkte sedan att dom andra skulle producera med dom laguppställningar som har gjorts , dom kan vrida och vända på dessa kedjor men någon skillnad kommer det inte bli .
Vad var hans tanke kan man fråga .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Nisse på Mon or: Jag tror inte det finns så många shl klubbar som inte vill ha dahlen i sitt lag.. Visst att dahlen valde timrå med hjärtat och allt men jag tror inte han kom hem för att lira i ett bottenlag, för det är exakt vad vi kommer vara snart med det här spelet. Men jag vet ju inte därför jag lyfte lite tankar här inne.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
nåt är fel?
är vårat lag/spelare för
spelare såå jävla dåliga egentligen
..de tror ja inte..
de är något annat
...dags o ändra på tränarsidan
javisst ja!pengar...vi har inga
rullar tummarna=gratis..
den tar vi👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
TIK1928: Ja det kan man säga och sedan vad har vi kvar efter denna säsong ,.
det finns inget att bygga på .
Allt är så osäkert runt om Timrå Ik ifrån topp till lag .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
TIK1928: Och vart ska Dahlén ta vägen? Hur ska han ta en plats i SHL ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Synct: Tänkte på det här med Dahlén.. San Jose kan ju plocka honom när som helat om dom vill. Och självklar har han en del att tycka och tänka gällande vart han spelar och så.. Men hur länge tror vi att vi kommer ha kvar Dahlén om det ser ut så hära framöver också? Jag är helt övertygad om att San Jose vill någonting bra med Dahlén, annars hade dom inte haft han under kontrakt och lånat ut han till Timrå. Jag tror att om det här laget ser ut såhär rent spelmässigt och Dahlén får svårt att producera så ser nog både Dahlén själv och inte minst San Jose större möjligheter till utvekling någon annanstans.. Många tyckte han va ”dum” som gick så lågt som till ett ”topplag” i allsvenskan, om vi dessutom inte ens är ett topplag? Ja vi lär märka..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
huvudsaken vi inte Trillar ur
tack för denna säsong
gör om..gör rätt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Modo-Södertälje 9-3. Deras nyförvärv Tambellini gjorde hattrick.

Men enligt Nubben ska vi enbart ha svenska spelare. Kan det bero på att han inte är kapabel nog att hitta utländska guldkorn längre?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Karlskrona HK 2019-11-03
Ikvällens omgång var vi ända lag som inte gjorde 1 ända mål!!!!
38 skott på mål...
Men inget i.....
Modo...
Karlskoga..
Västerås..
De går som tåget...
Jag hoppas att denna formsvacka är tillfällig...
10 dagar kvar tills vi möter AIK på Hovet som körde över oss där sist vi var där...
Som gör om i leden och skaffar mental tränare...
Vad ska VI göra under uppehållet?
Fortsätta att rulla tummarna och köra " Fågelholkshockey " ?
Låst ämne

« · 2002323 · »