1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581446 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19

621319 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Herregud vad Luleå ångar på.. Ledning 5-2 borta mot Brynäs. Imponerande !
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Må säga att förväntningar fanns inför denna säsong, förra säsongen känndes kul på när det damp ner kännda namn (innan NHL-strejk)... Timrå visade muskler liksom o sen kom besvikelsen i år då man såg flera namn som lätt skulle gå in vilken fjärdeline som helst... i FBK skulle dom nog till o med få fylla vattenflaskor åt övriga laget. Nä vi får se till att överleva denna säsong o göra bättring nästa.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
BlackBay: Jag vet inte riktigt. Namnen som värvas nu är ju knappast mer spektakulära än dem som värvades inför säsongen 00/01.

Jag tror inte heller på Wahlberg. Skulle bara bli ett till bevis på att det lönar sig i längden att satsa tidigt på försäsongen
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2:
Det jag reagerat på var den kommentar Nubben sa i någon av tidningarna en bit in på säsongen.... han sa nåt i stil med "Allt är så mycket enklare nu. Timrå har blivit ett respekterat lag så nuförtiden lyckas jag värva precis de spelare jag vill ha, förr fick vi en spelare om ett annat lag inte ville ha denne"..... nåt i den stilen sa Nubben i intervjun o det jag då är fundersam på.... om det nu var så lätt att få de spelare han ville ha varför tog han de spelare han tog denna säsong?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Du är den klart lysande stjärnan här på HS! Fast du är väl negativ....*L*..Tänker mest på att du är konsekvent, ingen kappvändare (det som vissa kallar tjat) och bra på att argumentera för din sak!

Heder RR2!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: uhm. Attans, nu blir jag ju tvungen att svara trots att jag inte alls har tid (och vill sova, nattjobbare som jag är).

Varför skulle Nubben göra en bättre bedömning än andra? Ja, för att det tidigt såg ut som att Timrå skulle tappa flera nyckelspelare.
Jag förstår inte vad som är löjeväckande med mitt Nordgren-argument. Självklart är det något fel om det mer eller mindre ska stå och falla på en spelare. Jag säger det igen, den utvecklingen hade kunnat undvikas om man lagt ribban på en aningen högre nivå än vad som plockades in i början på försäsongen.
Om om man nu var nervösa redan innan Nordgren stack, varför värvade
man inte en endaste stöttespelare till laget?

Tro det eller ej, jag har inget personligt mot Nubben. Och visst plockar övriga lag hit spelare som kan betraktas som chansingar. Men!
När man plockar hit 8-9 spelare som tillsammans inte tillför nästan någonting,då har man gjort ett allvarliga fel i ämnen som scouting, värvningsstrategi, prioriteringar i spelartyper osv. VI kan sätta en klar majoritet av nyförvärven på minuskontot, när vi dessutom var i klart behov av nyckelspelare. Det hör verkligen till undantaget. Vi och Leksand.


"Vem i sina sinnens fulla bruk påstår att ett hockeylag inte är beroende av spetskompetens?" Efter värvningarna av Warg och Wennerberg gick Nubben ut och sa att han inte förstod "namnhetsen" bland fansen till ST.
"Timrå är inte laget som värvar stjärnspelare" Det var väl delvis en replik mot min skeptism när Modospelarna blev klara. Nu tror jag nog att Nubben är medveten om att ett vinnande lag måste ha nyckelspelare, men jag tycker ändå det visar att det fanns (avgörande) feltänk bland ansvariga under försäsongen. Jag får liksom inte ekvationen att gå ihop, det är självklart att ett vinnande lag behöver namnkunniga spelare, ändå är det ingenting att värva oavsett om det står klart att i princip samtliga från föregående trupp lämnar laget.

Man verkar vara rädd att ta in lite namnkunnigare spelare, oavsett omständigheterna. Och det är en svaghet. Särskilt om omständigheterna i princip kräver lite mer etablerade namn.
Tro det eller ej, Timrå KAN värva namnkunniga spelare. Det har man visat förut.

paradoxalt nog är det istället fritt fram att fylla på med vilka långskott som helst. Det spelar ingen roll om spelartyperna är exakt desamma som redan finns i laget, "gratis är gott". Sedan gör det ju inte så mycket hur det än går för dessa spelare, de är ju trots allt billiga. Att dem sedan tillsammans kostar miljoner i månaden spelar inte heller så stor roll så länge den enskilde spelaren är billig.
Självklart inser jag att man var tvungen att fylla på med billigare spelare också, men värva för guds skull spelare som har varit på nergång en längre tid (nej, jag tänker inte bara på Ström).

Ja, B-B, jag är besviken. Jag tycker inte att det finns några bortförklaringar till att man inte värvade (i alla fall nåt) mer namnkunnigt tidigare på säsongerna. "Fanns inga spelare och Timrå har inte pengarna"
säger folk. Jo, spelare fanns det, bara man var beredd att pröjsa. Timrå är ingen rik klubb men visst ekonomiskt utrymme finns det allt.

Men jag tror inte vi kommer så mycket längre. Vi kan nog fortsätta skriva långa inlägg i ämnet några vändor till utan att det luftas särskilt mycket nytt. Du pekar på den unika transfersituationen pga NHL, och jag pekar på en alltför progressiv ekonomisk politik i klubben (samt div. felbedömningar
av sportchefen)Det ligger kanske sanning i båda perspektiv.

Angående Timrå i förhållande till andra klubbar så har du en poäng. Vi ligger före flera av dem där klubbarna organisationsmässigt sett. Men gör vi det längre sportsligt? Rådde ingen tvekan under flera säsonger, men nu vettifan. Jag är som sagt besviken.

El maco: Du har rätt. Jag har sågat lagbyggen förut och haft fel (tack och lov). Men jag har nog aldrig varit igång så mycket som den här säsongen. Senast jag var så här upprörd var antagligen 98/99.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
El Maco:

Det kan hända att jag hade 99:an förut...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
LennartA: Nja, för att vara rättvis mot Rolf så har han haft rätt i mycket från början den här säsongen. Han var genast negativ till värvningarna av Ström, Wennergren och Warg (två av tre rätt eller något sådant) och har varit tveksam till laget hela tiden. Så analysen fanns på plats redan före första nedsläpp. Det jag har svårt att ta på allvar är att Roffe har varit lika negativ varje år i princip. Ropar man att Wargen kommer varje år så kan man med tiden få rätt.

RR pekar på svagheter i laget och det må han få göra. Slutsatserna när det gäller organisationen av laget och hur man ska ordnar (angå mig hit och dit) däremot känns tunnt underbyggda. Jag tror tvärtom att organismen Timrå IK lär sig något även det här året och förhoppningsvis kan bygga nytt utifrån det här.

Det finns andra favoriter som mer förtjänar uppmärksamhet. Helg Ernest den gamle stjärnanalytikern ville att Nubben skulle avgå redan 2001 efter att ha flugit inrikes med honom en gång och tjatade inte om annat i ett år ungefär innan Nubben började geniförklaras och prisbelönas i största allmänhet. Nu har han hållit tyst i flera säsonger tills han tyckte det var dags att komma igen i temat de senaste veckorna. För mina åsikter i frågan kan man med fördel använda sökfunktionen i hockeysnack. Vad jag tyckte då tycker jag i stort sett nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Återigen, lysande. Kan bara utbrista - Halleluja!!
Klockrent!!

RR2:
Kom redan nu med en analys av säsongen 05/06, vilka som gjort dåligt jobb, bra dito osv och tala om hur det går till slut så vi "dödliga", som inte har din analytiska (visserligen i efterhand) förmåga slipper leva i ovisshet resten av vintern.

Komma med analyser i efterskott är ju fusk - det är ju samma som -"Vad var det jag sa...".
De som jobbar med att bygga ett lag på försäsongen spelar ju med ovissa kort, vet inte alls hur det kommer att fungera senare under säsongen. Sedan, och under resans gång får då de ansvariga sätta sig ner för en analys - vad har gått bra och vad kan bli bättre?


För att citera en gammal reklamsnutt från Telia (något omgjord för att inte reta Gudrun och FI):
"Det är enkelt, så enkelt att till och med ett barn klarar av det"
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Way to go magic dip team! Du uttrycker det så galant.

Jag måste erkänna att jag är en idiot. Jag trodde verkligen på Peter Ström men han verkar ju vara helt under isen. Tidigare har det hittats någon bortglömd föredetting som klivit fram och levererat som Gahn, Manderville, Åkerblom, Mikael Lindman (sitter han i fängelse nu?), Peltomaa, Freddan, Ahl... Ja till och med Håkan Åhlund. Huss var väl ett för säkert kort för att kvala in som bortglömd föredetting trots att Brynäs avtackat och hissat tröjan redan. Ström passar inte in i beskrivningen lyckade nästanpensionärer dårå. Än i alla fall.

Mer idiotier: Jag trodde även bombsäkert att Nordgren skulle stanna och var mer än lovligt skeptisk till att ta tillbaka Manderville.  

Jag vet inte jag, visst ser vi svagare ut än de senaste säsongerna men jag har väldigt svårt att förstå avgångsskriken. RR2 liiiider i matcher när vi ligger under och alltid är beredd att ge upp och ta ner skylten. Du argumenterar bra för din sak tycker jag Rolf men jag har hört varianter på samma tema i flera år från ditt håll och jag tror att negativismen och defaitismen är en läggningsfråga. Stort Timråhjärta fyllt med pessimism.

Jag må vara en lallande fåne men från mitt fjärran perspektiv tycker jag att Timrå verkar ha en ganska välmående och effektiv sportorganisation.

Talangscouten, spelade du i tröja 99 förr?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Återigen. Det är så himskans enkelt att sitta och döma ut ett agerande i efterhand. Ameh! Det borde man väl ha räknat ut!, liksom. Men faktum kvarstår, hur mycket du än vill komma åt Nubben: årets silly-season var helt sjuk. Och varför skulle Nubben göra en bättre bedömning av läget än övriga sportchefer? Kolla på alla kontrakt som skrevs och försvann in i menlösheten när spelarna i fråga drog till NHL. Kolla hålen som fortfarande finns i trupperna.

Varför sitter då Timrå mer på pottan än andra? Jo, för att man blev hårdast brandskattat och torskade all spetskompetens. Du försöker få det till att det var först när Nordgren drog som man insåg att man måste agera. Ett löjeväckande argument som endast röjer din egentliga agenda: att få smäda Nubben. Man var nog ganska svettiga fram till denna käftsmäll, inte minst när man insåg hur jävla överhettad marknaden var.

Men Nordgren blev halmstrået som knäckte kamelens rygg. Jag själv blev fullkomligt apatisk. Fram till dess hade jag ganska stort hopp. Jag såg potential till två producerande kedjor (med Nordgrens spetskompetens i den ena, Laakkonens i den andra). För oavsett vad du säger: laget i övrigt, inklusive nyförvärven, är egentligen ganska bra. Absolut inte tjosanhejsan, men tillräckligt bra för att tillsammans med sisådär två spelare som kan stänka dit puckarna hamna på en typisk timråitisk slutplacering (6:a och uppåt).

Du kallar, föga förvånande, Laakkonen för 'dåligt scoutad' snarare än en otursvärvning. Varför det? Återigen: är du enbart intresserad av att slänga skit på Nubben, eller har du något fog för ditt påstående? Brukar Timrås finnar vara scoutade på en höft, och misslyckas titt som tätt? Varför är det så viktigt för dig att få in sådana där små tjuvnyp?

Likaså får du in osynliga situationstecken runt 'det tidigare så hyllade lagbygget', och liksom avslöjar att det egentligen bara är båg eftersom man är 'extremt beroende av den enskilde individen'. Återigen - vad är syftet? Vem i sina sinnens fulla bruk påstår att ett hockeylag inte är beroende av spetskompetens? Om en av seriens absolut bästa målskyttar försvinner är det väl självklart att målfabrikationen blir lidande?

Otur med Wennerberg, Ström, Warg? Nä, det vill jag inte påstå. Warg håller jag f ö som en helt ok värvning - och jag tror att han mycket väl kan bli betydligt bättre till nästa säsong. Wennerberg och Ström: chansningar som inte gick hem. Trist, men återigen: kräver du säkra kort, håll på FBK/HV/LHC/VF. Övriga klubbar gör så här. Tror, hoppas och går på magkänslan. Om du ögnar igenom övriga lags värvningar ser du precis samma typ av spelare, värvade av samma anledningar. För Timrå har dessa förvånansvärt ofta slagit väl ut, men någon/några per säsong kan alltid föras in på minuskontot. Bryt ihop, kom igen.

Timrås beslut att prioritera avbetalningar istället för spelarbudget må vara klokt eller dumt. Jag har tidigare inte kommenterat det, eftersom jag saknar inblick i hur resonemangen gått. Men eftersom du uppenbarligen vet att det är ett stort felbeslut (förmodligen fattat av hin håle själv: Nubben) tvingas jag försvara det in i döden. Allt för jämvikten.

Vi snackar om försprång. Du säger att vi inte har något? Nähä. Jag har annars ansett att vi legat före klubbar som Modo, SSK, Brynäs, Mora, Leksand, Djurgården. I år är vi, i dagsläget, åtminstone ännu tabellmässigt icke passerade av en handfull av dessa.
Det är dock slagkraften nästa vår som är intressant. Det är då vi får se om den minskade spelarbudgeten detta år kan mötas av en offensivare framstöt på en mer lättnavigerad, Nubbe-vänlig spelarmarknad. Om inte, då har man agerat dumt och fel. Då kommer kritik falla, även från det birgerska hållet. Men om man med ett par djärva manövrar flyttar fram positionerna inte bara ett, utan flera, snäpp - då förväntar jag mig en RR2 i en 'Jag älskar Nubben och hela jämrans styrelsen' - T-shirt.

För det ser ju faktiskt inte sålysande ut för våra nyss nämnda konkurrenter i dagsläget. SSK byggde nytt, storsatsade och har det svettigt. Leska blev elitseriens största flopp åtminstone de senaste 10 åren. Arenan - som liksom genom sin uppfräschning - plötsligt skulle få södertäljeborna att spisa hockey går allt annat än lysande. 5000/snitt var kalkylen, lycka till. i 7-1 viktorian mot Frölunda var det 2700 på läktarna. Med större utgifter och samma intäkter - slagläge SSK nästa säsong? Försprång Timrå.

Brynäs har länge haltat på ruinens brant och ska bygga nytt. Kom igen om ett par år. Laget som tidigare gick i bräschen är nu en eftersläntrare. Klart försprång Timrå.

Modo - bygger nytt, men har gått fantastiskt mycket back de senaste åren. Sportsligt bättre i år, men hur kommer nolaskogarna trivas i en ny, eventuellt mindre banjovänlig, arena? Prognos osäker.

Djurgården: öppet mål. Halkar efter arenabyggarna mer och mer, och behöver en plötslig fotbollsdöd för att återuppstå. Försprång Timrå.

Leksand: vidöppet mål. Sveriges sämste sportchef i kombination med nyrikedom blir en massa garv för övriga, men icke framgång. Högst osäker elitseriestatus. Försprång Timrå.

Mora: Imponerar i det lilla, även om jag fortfarande tippar dem till kvalserien. Hur länge kan man lira sig kvar med ligans lägsta budget? Försprång Timrå.

Långt inlägg, kan fortsätta länge till men nu är det sovdags. Nattinatti.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
gud: Nej, jag vet inte vem RR2 är.
Talangscouten är däremot släkt med mig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Laken:
Vi flesta härinne vet att du,Talangscouten och Rocken Roffe är
polare så vi förstår att ni håller med varandra i de flesta lägen..

Nu ska jag ta det igen..

Det är fortfarande inte Rocken Roffes kritik som är störande..
Det är hans upprepningar av innehållet i det..

Dag ut o dag in..Där i ligger problemet..

Faan..Nu har även jag upprepat mig..Hmmm..Inte bra
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Talangscouten: RR2 vågar vara kritisk, det visar att han verkligen brinner för Timrå IK's bästa... Istället för att sopa problemen under mattan så bör man försöka lära sig av dom.

Precis: Varför ska vi nöja oss med budgetsatsningar?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Nej, med facit i hand så var den inte rimlig!

Varför värvades inga etablerade namn?
Varför sänktes målsättningen?

Det är ingen bra ursäkt att bara för att andra klubbar stod handfallna så ska Timrå också göra det. Jag vill att Timrå ska gå sina egna vägar, hitta sina egna lösningar.
Om Nordgren hade stannat så hade vi haft en (1!) målskytt i laget...

Klart att det viktigaste är ekonomin men hade "vi" inte kunnat satsa lite mer? Det är frågan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Sovjet: Medveten om det, men SSK har trots allt en match mer spelad. Och jag anser att TIK, trots måltorka(vi har iaf gjort fler mål än Brynäs), är alldeles för bra för att spela i Kvalserien framåt våren. Tror att vi slutar någonstans mellan platserna 7-10. Även jag anser missat slutspel vara ett misslyckande, men jag kommer ändå inte kräva Nubbens avgång om så sker. Han har ju trots allt av styrelsen, en satt budget att gå efter.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Frella: "vi kan lika gärna missa slutspel"

vi kan lika gärna hamna i kvalserien, kolla neråt i tabellen det är ju bara 5 poäng till tälje obehaglig läsning!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Talangscouten:
Håller med... hur kul är det egentligen när det som detta år medvetet satsas i stil med "vi kniper nog kanske en slutspelsplats med det här laget"-satsning?.... borde inte alla klubbar ha som medvetet mål att man vill åstakomma något?... vinna något?.... att efter 50 omg i serielunk åka ut i fyra raka mot Frölunda i kvarten känns inte speciellt roligt scenario... är trots allt 1 år mellan varje slutspel o man vill ju att chansen ska finnas till ett drömscenario.

Nubben sa en bit in på säsongen att i år när TIK var en sånt respektfullt lag var det så lätt att få alla nyförvärv som han ville ha.... då är frågan.... om det var så lätt att få de förvärv han ville ha varför tog han de spelare han tog?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Talangscouten: Ja du, hur mäter man ett TIK-hjärta? Om det är antalet negativa upprepningar på HS som är måttstocken så är Roffe ohotad, det har du alldeles rätt i.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Det är bara att konstatera att Rocknrolf2 har det största TIK hjärtat här inne på GB. Han visar en fantastisk passion för laget som ingen annan gör. Sluta gnäll på honom, han vill bara klubbens bästa.

Varför ska vi nöja oss med budget satsningar? Det är väl inte därför man köper säsongskort, plus att TIK höjde biljettpriset inför denna säsong.
Då vill man ha satsningar som håller måttet o inte höra nubben säga att det var NHL-lockoutens fel.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger:
Jo Nordgrenaffären visar ju som sagt helt klart bristerna i årets försäsong.
Först när Nordgren drog blev det riktig fart, då skulle man ta in flera spelare. Från att ha sett i dina ögon "riktigt skapligt ut" blev läget helt plötsligt mer eller mindre panik. Allt på grund av Nordgren? (Laakonen ser jag förresten minst lika mycket som dåligt scoutarbete som "otur")
Som jag sagt tidigare, det hyllade lagbygget var alltså extremt beroende av den enskilde individen. Nordgren blev med tanke på handlingarna hissad som en Z för laget. Det säger väl en del om kvaliteten på övriga nyförvärv i så fall?
På tal om otur, hade vi otur med Wennerberg, Ström, Warg m. fl? Nej, självklart inte. Dem presterar bara vad dem presterat i sina respektive klubbar under flera säsonger. Alltså i princip ingenting. Var vi tvungna att värva sådana spelare?

Ja, betalningen av lånen är ett svek. Och ja, denna feta avbetalning ger oss ett särme utgångsläge i förhållande till våra konkurrenter. Visst har föreningen jobbat sig fram till en stabil ekonomi, men det gör väl ingen garanti för mindre genomtänkta ekonomiska beslut i framtiden? Att vi kan vara slagkraftiga trots att avbetalningen sker i planerad fart har de senaste säsongerna visat.
Hur behåller man försprånget? Ja, vi har ju inget försprång längre, menar du att vi skulle få det igen när lånen är betala? I så fall ska vi alltså överträffa både egna lagets nyförvärv tidigare säsonger samt dessa konkurrerande klubbars nyförvärv kommande säsonger. Tillåt mig tvivla.
Jag är dessutom av den naiva uppfattningen att ett bra lag betalar sig själv. Som sagt, inga idiotsastningar men satsningar som är i relation till vad situationen kräver. Det ger intäkter. Tror du Luleå lipar över att dem värvade en dyr och hemsk stjärna som Orzaghs?

Sedan är det möjligt att det inte har varit sån stor budgetsastning som jag vill göra gällande. Men i så fall är det en stor skandal och många nyförvärv är sanslöst överbetalda. Det räcker med att titta på spelarnas meriter för att förstå det. Det vore långt mycket värre än om man värvade nån stjärna som är dyr (och som enligt myten inte gör sitt jobb och har sämre moral osv). Lustigt nog så är det trots allt alltid stjärnorna som gör tungan på vågen i alla vinnande lag. Nämn gärna nåt undantag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Jag vidhåller att satsningen var 'rimlig' när vi klev in i augusti. En ersättare till Hedström saknades, men likt många andra klubbar stod man ganska handfallna. Anledningen återigen: den unika situation som uppstod i o m lockoutens slut och den rekordsena deadline som man gav NHL.

Även efter Hedströms tapp tyckte åtminstone jag att det såg riktigt skapligt ut. Hur hade målfabrikationen sett ut med Nordgren i laget? Hur många plusmål och extrapoäng? Och en Laakkonen som presterar/är intresserad av att prestera lika mycket som han gjort - och nu gör - i Finland?
Vi skriker efter målskyttar. Med dessa två producerande enligt förväntningar hade vi haft två. För att inte tala om att vi faktiskt haft en powerplayuppställning värd namnet.

Du kallar prioriteringen av låneinbetalningar ett svek. Låt oss se effekterna först innan vi dömer. Istället för att utgå från att det är ett helt inkompetent beslut fattat av inkompetenta personer. Timrå har en god ekonomi. Nu. Hur har man fått det? Genom inkompetens? Och kommer denna feta avbetalning ge Timrå ett bättre eller sämre utgångsläge i förhållande till våra konkurrenter?

Timrå var tidigt ute med att bygga en ny arena. Leksand, Södertälje, Brynäs och Modo, t ex, ligger samtliga minst två år efter. Detta gav ett försprång i o m ökad omsättning och större värvarmuskler. Hur behålla försprånget när de andra gör likadant? Genom lägre ränte-/lånekostnader än övriga byggare?

Vad fan vet jag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Frella: tja vi har ju bevisligen inte särskilt mycket sämre omsättning än mång andra klubbar i serien.

Hade man värvat nåt/några mer namnkunnigt i början av försäsongen hade man inte skjutit sig i foten, snarare varit bättre preparerade för plötsliga bortfall och senare fotskott mitt under säsongen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Hade man värvat den dyra målskytten i april, och både Gunno och Hedström stannat. Hade man inte skjutit sig rejält i foten då?

Svårt att se att Timrå skulle kunna gjort på något annat sätt med tanke på den trots allt låga omsättningen som TIK har, jämfört med övriga lag i serien. Går vi bara till slutspel är det bara att hoppas på LHC eller FBK, då tror jag vi spelar semifinal till våren. Men vi kan lika gärna missa slutspel, så tajt som det ändå är i år.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Robban: Det var alltså rätt att betala av lånen, ändå vill du ha hit en målskytt? Ska det satsas eller inte? Varför kunde man inte värva målskytten i april då istället?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Robban: jag pratar självklart om årets satsning i förhållande till Timrås satsningar tidigare säsonger. Året efter kvalserien tog man hit spelare som Krykov och Koskinen. Klart mer meriterade osv. än spelarna den här försäsongen? Hur går det ihop?

rupert: när jag menar försäsong menar jag inte de sportsliga resultaten, utan vilka namn som presenterats, hur truppen utformas.
Jag tycker satsningen var katastrof med tanke på att det inte var någon större sensation att manfallet blev stort. Ok om det var nära att Hedström skulle stanna, men istället för att bli tagna helt med byxorna nere (vilket är märkligt, det borde ju inte ha varit ett otänkbart scenario med tanke på att ryktesspridningen började redan i april) så skulle man ju ha värvat nån, ett par ersättare.

Vilket var det namnkunnigaste nyförvärvet egentligen? Janne Laakonen?! och det till en klubb som tappar i princip samtliga producerande spelare.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Dessutom så tycker jag att det är/var rätt att betala av lånen nu nu när tillfälle gavs. Det kan rendera i bra sportsliga satsningar kanske två tre säsonger framöver. Kvalserien är jag inte rädd för. Hänger vid med på en slutspelsplats tills nästa landslaguppehåll så är jag övertygad om att vi kommer starkare efter nyår.
Men visst skulle det smaka mumma om Nubben kunde hitta en målskytt framöver.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2:"en satsning som möjligtvis var den sämsta redan på förhand i elitserien"
Nu får du fan ta och ge dig. Kom inte och påstå att DIF, Mora, Modo, Brynäs eller Luleå har SÅ mycket bättre lag på pappret än TIK.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Jag förstår din frustration men kan inte känna igen mig riktigt i det du skriver. Jag tycker inte att satsningen var SÅ usel som du beskriver och jag tycker faktiskt att TIK haft otur med manfallet innan serien! Pratade med Nubben i torsdags och han beskrev hur j-a nära det var att faktiskt Jonte stannat samt att Gunnos NHL-chans kom som en blixt från en klar himmel..

Försäsonger brukar jag aldrig dra några större växlar på....det är omöjligt! Se bara på Leksand, med deras resultat skulle de vinna SM-guld i år!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
rättelser: rimliga satsningar i förhållande till situationen
och: svek både mot supportrar och sponsorer
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Visst är det inte så märkligt att det kommer mellansäsonger då och då. Det händer väl alla lag. Men det jag irriterar mig på är att man i princip medvetet valde den här utvecklingen. Efter förra säsongen kunde Timrå redovisa rekordvinst, men ändå gick styrelsen ut och meddelade att arenalånen hade högst prioritet. Vi fick sedan, trots de stora ekonomiska framgångarna, se en satsning som möjligtvis var den sämsta redan på förhand i elitserien. Jag kräver inte jättesatsningar, men jag kräver rimliga satsningar i förhållande till försäsongen! Väljer man medvetet att ta en "mellansäsong" är det ett svek både mot supportrar och styrelse. Men jag är väl naiv som tycker föreningen ska göra det bästa av situationen i alla lägen.

alltså: Självklart får man ta en del spelare, men när man "medvetet" väljer att sänka garden är det nåt fel.

Du pratar om 10:e plats osv. Om nu denna "mellansäsong" leder till kvalserien då? Många här kan nog få ett bittert uppvaknande. Vi har inga garantier i elitserien, därför är det dumt att ta alltför stora sportsliga risker.
Som sagt, den sämsta försäsongen någonsin i elitserien, när det som sämst behövdes. Det gör mig förbannad!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
BlackBay: Jadu...vore ju väldans trevligt om det lag man höll på hela tiden konstant tog ett kliv framåt för varje säsong. Nu ser det ju sällan ut så i verkligheten utan ALLA lag har en eller flera mellansäsonger. Undrar vad fansen i Gävle och Stockholm (med de meriter de har de senaste 5-10 åren) tycker om sina lags utveckling??

Vad jag menar är att det finns väl för bövelen i nuläget ingen anledning till den panik och domedagspredikan som stundtals råder härinne! Spara den energin ifall vi, Gud förbjude, skulle hamna i kvalserien och dessutom underprestera där. Bävar inför vilken vokabulär som kommer att tas till vid ett ev. sånt scenario..

Fast då lär även jag sälla mig till missnöjessidan, men inte förr....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
rupert:
Tycker trots allt ändå att denna säsong är ett litet misslyckande. När man som lag etablerat sig i högsta serien bör rimligtvis inte målen längre vara att "hänga kvar" eller "nå sista slutspelsplatsen".... det känns inte som rimiga mål, inte med tanke på senaste säsongerna och årets värvningar syntes på förhand att målet inte var att ligga på övre halvan av tabellen vilket jag tycker borde vara ett givet mål för laget... att sänka målsättningen tycker inte jag känns rimlig trots allt, i grunden borde ju alla ha som mål att vinna nånting.... att inom nån rimlig framtid få bära guldhjälmar... som spelare skulle dock jag vilja att det målet fanns i klubben.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
rupert: Det är sant det du säger att vi inte är sist och jag tror och hoppas att det inte kommer att hända. Jag tror att de flesta blev lite bortskämda förra säsongen med alla vinster.

Om bara målskyttet kunde komma igång så skulle det bli perfekt för TIK för de är duktiga och de äger matcherna ända tills frustrationen slår in. De tänker vad är fel, varför får inte vi in pucken för vi har ju dominerat hela matchen.

Jag kan bara ta mig till exempel, man spelar pingis med mina vänner och man står och smashar och motståndaren tar varje boll, då blir man frustrerad och tänker vad ska jag göra nu för det här går inte, då testar man att göra något annat och då försvinner bollen utanför bordet och man har förlorat.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Jason: Ja, vi ska nog inte skylla haltande resultat på att vi fortfarande är den lilla kusinen från landet. I takt med de senaste årens framgångar har TIK som förening naturligtvis vuxit och numera är vi väl iaf ett mittenlag i ES på den fronten. Men det är ju också där vi håller till rent tabellmässigt så jag tycker nog årets sportsliga resultat är rätt rimliga hittills!

Enda som är riktigt frustrerande är oförmågan att uttnyttja spelövertag i form av att producera mål...men bara att hoppas att det lossnar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: *jämföra den med Timrås ekonomi kontra övriga elitserieklubbar,*

Timrå hör väl till den övre halvan när det gäler ekonomi numera

Omsättning 6:a
Resultat 04/05 2:a
Eget kapital 7:a
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Tittade precis till tabellen och såg nåt mycket märkligt...Timrå ÄR inte sist, faktiskt inte ens på kvalplats! Nä, istället ligger vi 7:a tillsammans med en klunga lag som har nästan lika många poäng. Det handlar om anonyma skitlag, såna som inte direkt gjort nåt väsen av sig i hockeyhistorien..lag som Brynäs, Djurgården, Modo mfl....
Läser man vissa inägg här kan man tro att ättestupan är nära för Timrå!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Laken: Slutar 11:a gör Djurgården!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Lite reflektioner från ditt inlägg.
1, Om vi hamnar på en 10:e plats tycker jag att det är en missräckning.
2, Om vi kommer på 11:e eller 12:e plats och får kvala mot Skellefteå, Malmö, Rögle med mera anser jag att det är ett misslyckande.
3, Om vi sedan inte lyckas att klara en elitserieplats nästa år är det en katastrof.

Summan av kardemumman är att det är en skör tråd mellan att klara sig till ett slutspel och ev. åka ur. Titta bara på GIF Sundsvall dom hade "is i magen" en hel säsong, det var ingen fara dom var ett så pass bra lag så dom skulle inte åka ur...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger:
Det var fan i mig det bäst inlägg någon har skrivit på HS nånsin..
Tack för att jag fick se det i skrift..
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger:skitbra skrivet
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Bravo!
Skönt med ETT inlägg som sammanfattar det mesta!
RR2 mfl. Läs och lär!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Bragd-Birger: Mycket bra skrivet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Laken: Det säger också mycket att Timrå numer har supportrar som går upp i falsett när Timrå inte ligger på en stabil topplacering i tabellen. Vinst mot Modo och vi ligger 6:a. Detta trots ett närmast obefintligt målskytte. Trist visst, men...det är väl inte riktigt på psykakuten-nivå?

Ponera att vi hamnar på 10:e plats när säsongen är summerad. Då har alltså Kent-Nubben på fyra år lotsat Timrå till placeringarna 3:a, 6:a, 3:a, 10:a. Om någon utomstående bedömare skulle betrakta denna resultatrad och jämföra den med Timrås ekonomi kontra övriga elitserieklubbar, vilket betyg skulle man ge då? Bättre än väntat? I likhet med förväntningar? Sämre än förväntat? Eller kanske rejält jävla bättre än vad någon rimligen kan kräva?

Missar vi slutspel i år har vi alltså nått semi, semi, kvart, missat på fyra år. Det är, t ex, betydligt bättre än vad LHC gjort under jämförande period. Och vi har då, precis som HV71, haft e n skitsäsong. Katastrof? Läge att hänga alla ansvariga? Möjligen, för vissa. För mig är det närmast ett ovärdigt resonemang.

Om någon frågar mig vad jag har för förväntningar på Timrå under den närmaste fyraårsperioden skulle jag aldrig, aldrig ha mage att kräva resultat i enlighet med ovanstående. Slutspel, visst. Någon semifinal, sure. Men vad fan, kan man kräva mycket mer än så?

Timrå har byggt framgång med små marginaler. Värvningar av billiga, utblommande spelare är en dans på väldigt skör lina. Givetvis är felprocenten högre än om man värvar säkra kort. Varför skulle annars LHC, FBK, VF, HV m fl välja en annan väg än Timrås?
Notera dock: även med mastodontbudgetar i HV/FBK-klass är det möjligt att misslyckas.

Kontentan blir: ni som vill ha huvuden på fat - ni är fanimej snåla. Timrås framgångar har inte gjort er gott, utan fördärvat edra sinnen och fört er in i mätta, lönnfeta FBK:ares tankegångar. Vad skulle ni säga till er själva om ni mötte era ännu oförstörda jag för fem år sedan? Och vad viktigare: vad skulle dom säga till er?

Det finns endast ett lag som inte misslyckats under ovan nämnda fyraårsperiod. Frölunda. (Och möjligen FBK, beroende på hur man ser det. Nuvarande säsong ser dock allt annat än superlovande ut.).
Det är alltså den måttstock vi ska ha som timråsupportrar?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Laken:

Bra skrivet. En hjälte är en hjälte - "Nubben" - men allting har sin tid och efter några fantastiska år har nog (s)nubben mist sin fingertoppskänsla alternativt slöat till och blivit mätt av tidigare års framgångar. Möjligen kan detsamma gälla för den i mina ögon suveräne "Lill-Kenta"? Jag vill absolut inte att han ska försvinna från föreningen, men det där med att få "höra en ny röst" är aldrig helt irrelevant. "Kill your darlings", som det brukar heta. TIK av idag håller definitivt slutspelsklass, men vi löper ändå stor risk att missa härligheten p g a att naturliga målskyttar saknas. Där har vi misslyckats totalt i år och kanske är det nu för sent. I match efter match vinner vi skotten, men torskar ändå alltför ofta - även mot skitlag som Mora och Luleå på hemmaplan! - och då står det fan inte rätt till. Bara att hoppas att TIK är elitseriemässiga även 2006 och då kan genomföra erforderliga - nostalgibefriade - utrensningar och ersättningar i föreningen...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Det går ju inte att helt bortse ifrån att RocknRolf2 till stor del har rätt!
Nyförvärven har varit en besvikelse med något/några undantag. Vi är för tillfället oerhört beroende av de äldre gardet som exempelvis Manderville, Robban o.s.v.

Så denna säsong har Nubben misslyckats! Sorgligt men sant.

Vi får vara nöjda med oavgjort efter 60 min. mot Luleå - hemma! Det säger mycket. Personligen börjar jag revidera min personliga målsättning för Timrå, jag är numera nöjd med allt ifrån 10:a och uppåt...
Leksand slutar sist, vilka slutar 11:a?

Slutligen några TIK-spelarbetyg ifrån gårdagkvällens batalj:

+++++ - Robert Carlsson
++++ - Mika Oksa
+++ - Kent Manderville
++ - Mattias Wennerberg
+ - Carl-Johan Johansson
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
RocknRolf2: Med facit i hand, vem är intresserad av att ta nyförvärven i försvar? Det är ju öppet mål. Lika givande som att 'analysera' fram att Timrå har svårt att pytsa. Nähä? liksom.

Det är steget efter som skiljer oss åt. Du vill ha Nubbens huvud på ett fat, jag vill det inte. Och närmare än så kommer vi inte. Men till mitt försvar ska sägas att jag upprepar mitt mantra med kvoten 1/10 i din favör.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Tre misstag. Tre baklängesmål i röven. Fy fan!
I övrigt en helt okej insats av Timrå, förutom spelet i powerplay.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Ann:

Snacka om att man åkte dit!!!
Blev lite tunnlad där, erkännes.

Ja, ja, får väl ta det som en karl och bjuda upp till dans på tisdag i stället.

I första blir det vals.

I andra blir det tango.

I tredje blir det rumba.

Sen vill ni inte dansa mer med oss, jag lovar!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2005-11-19
Jag har, inspirerad av reglerna för Timrås GB ikväll skickat ett mail till Mika Oksa.
Om du inte släpper en puck förbi dej, Mika, kommer jag, inspirerad av Timrå IK:s gästboks inspirerade ledare att visa nolltolerans med dig,
som vår gästboks stora ledare visar nolltolerans mot oss andra!

Håll nollan, skriv ingenting som kan provocera, skriv INGENTING!
Kommentera

621319 · »