1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577966 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30

2232481 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Zäta75: 4 mål 2 ass
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Smokey: Rattie är en succe oavsett hur det går resten av säsongen typ. Vad har han 5 mål eller poäng på 4 matcher? Sätt honom på skott och det blir mål väldigt ofta. Vilket skott karln har! Träffar nästan alltid mål.

Har sett hans 4-3 mål filmat på twitter hur många ggr som helst nu. Helt underbart när han stänker in slagskottet och alla jublar.

twitter.com/erikssoneemil/status/1443655192562569217?s=20
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nisse på Mon or: Jo, det fanns nog någon tvivlare, annars är väl negativism ganska ovanligt runt Timrå IK?

Bara att lyfta värdet på en tallrik halvvarm kornmjölsgröt en fredag i nådens år är tillräckligt i min bok;)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Matchstraff? Det tycker jag man kan döma
Avstängning? Kommer nog bli någon match, helt ok som det ser ut nu.
Ansvar? Styrman kan inte gå in i en 50-50 situation på det sätt han gör. Han har två val, antingen går han in och tacklar eller så backar han av och kontrollerar ytan mellan alvarez och målet. Han kan inte öppna kroppen och peta in klubban. Det är extremt obra för honom själv och skapar en onödig situation. Det hade varken blivit skada eller matchstraff om han gjort enligt de två val jag beskriver.
Hans historik finns troligast en liten osäkerhet som bidrar till hans val i situationen.
Men det måste vara svårt att hitta rätt nivå som spelare(Alvarez) i del tillfället. För hade han petat hade situationen kunnat bli annorlunda och han suttit med hjärnskakning. Han ville göra en klassisk offensiv tackling, dock vart situationen så olycklig att Styrman inte var tacklingsbar med tanke på hans position.
Resultatet både för Styrman och Alvarez känns så onödig. Där lägger JAG mer ansvar på Styrman än på Alvarez.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Heisenberg: Hade Leksingen legat kvar o åmat sig som en fotbollsspelare så hade det nog blivit ett annat beslut. Bedömer man handlingen el konsekvensen... som nån var inne på förut? Det är ganska tydligt i det här fallet.
Vad gäller Alvarez så blir han nog avstängd... det är inte en Stockolmsklubb vi snackar om nu. Jag tror inte Styrman vill gå in fysiskt i den situationen pga Lodins hårda tackling i första där hans axel fick en smäll. Det är nog anledningen till att Styrman åker på en propp. Jag lägger nog största ansvaret på Styrman... men vad spelar det för roll? Lotteriet har förmodligen en helt annan åsikt. Tacklingar är snart ett minne blott...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Smokey: just Ty Rattie var väl många tvekamma till innan seriestart...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
... När man sitter lätt frånvarande och flinar över lunchgröten och börjar fundera på om inte Ty Rattie ändå helt iskallt står och räknar in maskorna i förhållande till målvaktens vattenflaska på målburen innan han pricksäkert dunkar in punken:)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Andersson: Jag menade att han kryper ihop till "dvärgstorlek".
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Heisenberg: Styrman är 181 cm , 7 kortare än Alvarez
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Jag säger som såhär: Det är svårt att undvika att tackla en dvärg i huvudet.

Sedan kan man även skapa kontraster och perspektiv på det hela, ta detta exempel (se länk nedan) som inte resulterade i annat än utvisning på Leksandspelaren.

Ingen utvisning, inget matchstraff och ingen anmälan i efterhand på Sörensen, när han medvetet tar tag och drar ned Leksandspelarens bakhuvud ned i isen.

Det är inte märkligt att det uppstår diskussioner, när Disciplinnämnden inte har en konsekvent nivå själva i sina bedömningar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Vombat: Där kan jag hålla med mer. Det är ju alltid svårt och inte helt tydligt från lotterinämnden vad man bestraffar, om det är handlingen eller konsekvensen eller en kombination. Svaret är väl tyvärr så att det är lite olika från fall till fall. Jag tror att det gör supportrar på båda sidor av en händelse frustrerade.

Man kan absolut stänga av Alvarez och motivera det på ett bra sätt, man kan också fria helt och motivera det på ett bra sätt.

Oavsett utgång så kommer ju denna situation att jämföras med kommande situationer, framförallt från oss supportrar och spä på missnöjet med DN.

Den eviga frågan är ju att hade domen blivit samma om Styrman inte skadat sig? Kanske.

Hade domen blivit samma om Styrman stått upp och förberedd tagit emot tacklingen? Kanske.

Är det då handlingen eller konsekvensen man bedömer?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
mikenomad: Ja hahaha, när Lodin tacklade han gjorde han ju också illa sig, axeln eller något, karln kan ju inte ta emot tacklingar för fem öre. Sen när han kommer 50/50 med Alvarez i en kampduell så stirrar man inte på pucken som en korkad hundvalp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
mikenomad: Till att börja med så vill jag säga grattis till vinsten. Vi spelade som krattor och ni var klasser bättre än oss i går. Vårt grundspel ser ut som ett juniorlag.

Sen angående tacklingen på Styrman. Tror inte att Alvarez var ute efter att skada utan tycker tacklingen tar olyckligt. Kombination av olika orsaker. MEN:
Skillnaden mot ex Engsunds tackling senast mot Örebro som gav tre matchers avstängning där var Hardegård puckförare sen ett antal sekunder. I detta fall var inte Styrman puckförare när tacklingen sätts in. I så fall endast sedan någon hundradels sekund. Skulle han ha förberett sig? JA Har han ett ansvar? JA! Men fortfarande så när Alvarez tar sikte på Styrman och vrider om skridskorna så är inte Styrman puckförare. Sånt måste bort oavsett lag och färger...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Styrman åker ju på en rejäl smäll tidigt i matchen också och har en historia av att ha "otur" med skador. Knappast en slump att han drabbas. I just den här situationen ser det ut som en juniorspelare som möter ett fullblodsproffs. Styrman åker runt med blicken i isen och har noll koll. Solklart att han har enormt stort ansvar i det som händer
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Att skidskorna lämnar isen är inte samma sak som att hoppa in i en tackling. Givetvis lyfter hans skriller då han ramlar framåt för att Styrman inte bjuder på något motstånd. Styrman är den som gör att situationen blir farlig, han beter sig som en junior som gör första matchen med a-laget. Han ser Alvarez hela vägen, han vet att tacklingen kommer, ändå böjer han sig framåt och petar med klubban. För annars, då kan man i princip åka genom mittzon och titta ner på pucken och inte vara tacklingsbar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Här kan du titta på en tackling som hoppas in. Den gav sex matcher (som nu blev noll eftersom man stängde ner).

Ber om ursäkt för HAs enda kameravinkel men sån är verkligheten.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Jag kan förklara varför båda hans skridskor lämnar isen utan att han för den skull ”hoppar in” tacklingen, om du nu är på humör att lyssna och inte bara gorma att ”Om det hade varit ni så hade det minsann låtit annat…”

Skridskorna lämnar isen helt enkelt för att Styrman av någon anledning inte förberett sig på att det ska komma en tackling där. Skridskorna lämnar isen efter att tacklingen är utdelad. Detta är enkel fysik. Hade Styrman förberett sig på tacklingen och alltså stått upp så hade antingen bådas skridskor lämnat isen, alternativt hade ingens skridskor lämnat isen. Hursomhelst, utfallet hade inte blivit den charging som det blev.

Både Rönnqvist och Kronwall i studion tycker åtminstone att Styrman också har ett ansvar och att han för sin egen hälsas skull inte ska gå in i en duell i kortsargen med huvudet så lågt.

Man får inte tacklas i huvudet, så jag köper matchstraffet. Utgången av situationen i det här fallet är dock även Styrman ansvarig för då han ser Alvarez komma och i en åkduell ner mot kortsargen så slutar det ofta, ja nästan alltid, i en tackling. Det är inte blindside, det är inte armbåge, den hoppas inte in, men ja den träffar huvudet först, helt klart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Till att börja med tycker jag att diskussionen ”amen ni hade tyckt si eller så” är så tröttsam. Absolut, det hade funnits Timråiter som hade ropat på 7 matchers avstängning om rollerna var ombytta. Men låt oss hålla oss till denna situation och inget annat.

Är kraften i uppåtgående ritning? Absolut? Hoppar han? Nja jag ser det som en följd av att kraften är uppåt, och att han lättar efter kontakttillfället.
Armarna håller han i brösthöjd, att de flyger upp efter tackling vet du nog lika väl som jag är en naturlig följd.

Men visst, jag kan ha fel gällande distinktionen hopp/uppåtgående kraft, och om så är fallet så stäng av honom. Dock är det viktigt att lyfta fram Styrmans ansvar i detta också.

Låt oss vara lite teoretiska ett ögonblick. Om en tacklande spelare agerar 100% korrekt i sin tackling men förutsättningarna förändras i sista stund(motståndare vänder sig om eller kryper ihop) så att man som tacklande spelare inte hinner avbryta tacklingen och motspelare åker på en hjärnskakning, vilket ansvar bär den tacklande spelaren och vilket ansvar bär mottagaren?
Grunden för avstängningar är att stävja ett ickeönskat beteende, om man börjar stänga av spelare som utför korrekta tacklingar där mottagaren också agerar klandervärt så stävjar man fel saker, och tacklingar kommer till slut försvinna inom hockeyn.

Med detta sagt vet jag att du och jag inte är överens om tacklingens legitimitet. Och jag kan hålla med dig om att Alvarez tackling inte återspeglar resonemanget ovan till 100%(just på grund av den uppåtgående kraften).

Avslutningsvis så vill jag igen säga att jag hoppas att Styrman mår bra och han är på snabb bättringsväg.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Enligt regelboken är det matchstraff och avstängning. Inget snack. Men det betyder ändå inte att det är fel, man kan inte åka runt med huvudet under sargen en halvmeter framför kroppen och förvänta sig att allting ska gå bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
JanneH: Ja det är svåra bedömningar att göra det där. Som de formulerar det så är det fel av Alvarez att spela kropp istället för puck medans Styrman gör rätt som spelar puck och då inte behöver ta något ansvar för situationen han sätter sig i. Man styr indirekt svensk hockey mot att vi inte ska ha fysiskt spel, den som spelar mot puck har alltid rätt. Avstängning blir det alldeles säkert men jag tycker ändå att det finns förmildrande omständigheter men 2 matcher kommer de säkert sätta minst. Hoppas verkligen det är bra med Styrman men jag tror alla kan se att det inte alls finns några intentioner från Alvarez sida att skada honom, med det sagt så är matchstraffet helt rätt det är påföljande avstängning som man kan ha åsikter om.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Nooky: Det här är en situation där båda spelarna ska tacklas. Alternativet att bara spela puck finns inte. Det är ett matchstraff och förmodligen avstägning men det är dags att någon sätter ner foten och poängterar att man inte kan spela som Styrman gör.
Han hoppar inte in tacklingen. Han sträcker på sig, förmodligen för att undvika att sätta axel i huvudet när han ser vad Styrman håller på med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Håkkybåkky: Varken hoppar eller armbåge?

förklara gärna hur man ser att hans båda skridskor lämnar isen då?

www.shl.se/artikel/r10taku7x-403dd/anmalan-till-svenska-ishockeyforbundets-disciplinnamnd-robin-alvarez man ser ganska klart och tydligt att hans skridskor lämnar isen vid tacklingen.

sen om detta hade varit tvärtom så hade ni skrivit rakt ut matchstraff + avstängning, vet hur ni har skrivit tidigare angående såna situationer förr
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
innekillenskomp: "När det återstår 15.30 av period 2 spelas en puck ner i Luleås försvarzon. Luleåspelaren Fredrik Styrman väljer att spela på pucken. Timråspelaren Robin Alvarez kommer med fart och väljer att inte spela mot pucken. Alvarez ser att Styrman blir låg men väljer ändå att fullfölja tacklingen med uppåtgående kraft som träffar först i huvudet. Alternativ bestraffning är Charging", skriver disciplinnämnden i ett uttalande.

Om det där är lotterinämndens officiella uttalande så får vi räkna med minst 3 matcher. Eftersom vi är nykomling och det är tidigt på säsongen så kommer de säkert få för sig att göra en markering och ge honom 6 matcher
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
kulltorp: Kan köpa ett matchstraff sett till utfallet med Styrman men absolut inte avstängning. Styrman kryper ihop i sista stund(vid Euro Jackpot markeringen) och orskakar därmed att Alvarez då redan initierade tackling träffar i huvudet istället för axeln/bröstet. Alvarez har alltså ett par hundradelar på sig att justera sin påbörjade aktion, och det går ju fan inte. I övrigt så varken hoppar han eller har händer/armbåge i huvudhöjd.

Igen, utfallet är beklagligt och jag hoppas att Styrman mår bra, men intentionen/handlingen är inte vårdslös. Bestraffa utfallet av händelsen (matchstraff, redan gjort) men försök inte att stävja(dela ut en avstänging) en typ av tackling som i sig inte är felaktig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Fan så man blir gråtfärdig av Svenssons intervju efter matchen. Måste ha varit otroligt mycket känslor för den karln igår. Så jävla vackert!

Det tål också att upprepas vilken SJUK stämning det var igår trots att det ”bara” var 4400 på plats. Trots underläge så bara körde publiken. Aldrig att det har varit sådär bra stämning med enbart 4400 på plats innan. Kanske nån match när det varit fullsatt men knappt ens det. Hela jävla hallen hade bestämt sig att vi skulle vända, och det kände spelarna.

Nu sopar vi av indianerna av bara farten!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
kulltorp: Allt ansvar på Alvarez alltså. 3-5 matcher.
Låst ämne


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
{Otto1 Johan J}: Ser att Liljewall har rejält med speltid. Grymt nyttig igår vill jag åter poängtera, speciellt i 3e.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Alltså😍Blommans känslor! Ungdomarna på västra stå! Sittplats! En av de bästa hockeyupplevelserna jag varit med om, efter så lång väntan..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
magiskt va ordet 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Smokey:
Bra krigat både på läktaren och isen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Det här är inte klokt. Frågan är om åldern börjar ta ut sin rätt?

I går pendlade man hårt mellan glädje, hopp och förtvivlan. Frustrationen var ibland brutal. Jag for skrikande upp och ner i tv-soffan.

Knöt nävarna. Slog nävarna i väggen. Skrek högt!

Vid 1-3 var det mycket nära att 55-tummaren från Samsung singlade ut från andra våningen...

Dånet från Västra Stå triggade ännu mer...

Upplösningen är typ historisk.

Timrå IK kunde inte få en bättre start i SHL. Nu ser publiken att det finns hopp även om vi typ torskar 3-4 matcher på raken. Hur mycket pausunderhållning och jippon man än klämmer in i NHC-arena, är ändå den här typen av insats och stämning det som ger publik och stålar till föreningen.

Västra Stå med omgivning är den sjätte spelaren! Det är satan i gatan publiken som är raketbränslet i THE BIG RED MACHINE!

Fan vad jag gillar TIMRÅ IK!!!

Tack.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
thorwald:

Tycker Lööke krigar på bra och gör en godkänd insats. Assisten bakom ryggen till Blomqvist viktiga 2-3 reducering var ju vacker.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Johan J: Finns på SHL:s officiella hemsida!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
roger_sundsvall: "Det här var väldigt roligt. Så här roligt har jag inte haft på isen på länge, tack vare supportrarna. Det är en otrolig känsla, säger Ty Rattie efter matchen.

Rattie är en av flera spelare i laget som nu fick uppleva en fylld NHC Arena för första gången. På förhand hade han bara hört lovord om supportrarna och blev inte besviken.

– Man får så mycket energi av publiken och de hjälpte oss så mycket bara genom hur högljudda de var. Jag har inte upplevt något som det här på länge och det var väldigt roligt."
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Noterar att TOI (Time On Ice) dokumentet försvunnit från matchrapporteringen på stats.swehockey.se. Någon som vet om denna statistik finns tillgänglig någon annanstans?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
roger_sundsvall: Röd och vit hockeydynamit!
💪🏻💪🏻💪🏻
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Kul med Liljegren som jag tycker gjorde en klart godkänd match. Han gjorde några avgörande insatser ikväll.

Lööke verkar stånga huvudet i väggen återigen och får dessutom snålt med speltid, skulle behöva en nytändning tror jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
nu ökar vi...
4400...
minst 5000...till nästa
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Puckopuck: Om det var en medveten passning så äter jag upp grannens bältros
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
josha840: Lodins nästan-boarding på Honka i slutet av andra är ett signum för honom. Konsekvenstänket är sådär, men när det funkar så funkar det rejält.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Olle: rajanemi kanske kommer på att satan jag får inte åka utanför linjen och vänder om och där kommer Zajac, även de bästa gör misstag, ikväll visade lagmoral och en lagmaskin! De kan bli en bra säsong! 💪🏻
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
publiken = 6.e spelare ♥️
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Olle: Ja det var det
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Timrågogogo: Sjukt vilket drag det var ikväll, vändningen i matchen grundar sig nog till stor del av det. Man kände verkligen hur trycket från publiken tankade oändligt med energi i laget som bara körde på. Tack för en grym kväll alla inblandade.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Greven: jo helt klart en laginsats att ställa till det vid 1-2. Inte bara Rajaniemis fel. Ser matchen i repris nu. Poetiskt i sig att det är Gustafsson som sitter på botbänken när Rattie gör 4-3.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Greven: Jo men vet rajan ens om att Zajac är där? Hade målvakten släppt pucken hade Zajac kunnat spela den utan problem, hade Zajac inte varit där så hade rajan kunnat spela pucken själv, åt endera hållet. Klassisk kommunikationsmiss.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Timrågogogo: 3-0*. Men annars: ja!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Olle: Börjar inte hela situationen med att Zajac tänker byta men sent inser att han måste fortsätta ner i egen zon för att avlasta och hamnar i tidsnöd? Om han hade åkt direkt hemåt utan 2 sekunders tvekan i mittzon hade han själv kunnat ta pucken i rundeln. Så uppfattade jag det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2021-09-30
Bragd-Birger: fyfaan vilken stämning det var på matchen, man fick gåshud på sittplats o riktigt kul o se klacken hålla igång o få hela arenan o gunga hela tredje som vi vinner med 4-0. Stridh smålog innerst inne helt klart. Skulle man se en match live denna säsong så var det denna. Skål!
Låst ämne

2232481 · »