1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580670 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31

« · 2029670 Till forumet


Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Retromatch, och en eventuell rekordmatch för Jonis. Det hade ju varit förjävla häftigt om han kunde spräcka 61-poängsvallen redan imorgon, även om TAIF brukar vara svårforcerade något jävulskt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Nubben och Emil Berglund har köpt och skall driva en spelbutik tillsammans .
Hur nära och involverade skall tränare och spelare vara med varandra utan att bli för mycket beroende av med varann ?
Har det någon inverkan på laget och lag uttagningar ?
Hur mycket kompis skall ledarna vara med spelarna utan att vara oprofessionell .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Ragnarsson och Harde tillbaka. Känns ändå tryggt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Clay.2: jag förutspår att spaltmeter om detta kommer att skrivas härinne och att folk kommer bli arga
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
{ClayAn:) Dä klart man ska va bästis mä ledarna i lage! Man är ju en stor familj! Så läng man trivs å ha kul tillsammans! Ja vet själv när ja lir...
Vi var som la familla vi hade kassen mä godricka efter match å träning..
Dä rann lätt..
Iblann tog vi bilen hem...åkte småvägarna..
Int bra..men vi var ju tvung å ha bilen till jobbe dan efte..
Nä ClayAn....i Idrott ä man familj i VÅTT OCH TORRT ALLTID!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
För att citera en annan Harry än Harry Boy. Jahaja, nä men se god dag då.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/4qg8Ko/ahlund-sparkas

Nu blir det Färjestad 2006 av IKO istället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Spock: Hmmm, hur välscoutat är det valet?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
RunarUp: Äsch de kommer ju från samma by! Alltså Perra och han som kontrakterade honom.

What could possibly go wrong? /s
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Spock: Säsongens minst oväntade, detta med att det skulle börja knaka rejält i IKO. Återstår väl att se vad Perra kan komma in med, Oskarshamns problem känns väl inte som att det i första hand är kopplat till att de behöver få in en mysgubbe. Men men, succéstatusen är ju kopplad till om han lyckas hålla kvar dom eller ej. Det kan man lyckas med även om de får 60-65% av skottförsöken mot egen kasse i match efter match.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Spock: Pärra kommer få fason på pöjkera
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
bisterfinnen: Detta är absolut inte elakt menat mot dem men snarare en logisk slutsats:

Skulle inte bli förvånad om de spelar division ett eller är i konkurs inom 18 månader

- känns som att IKO kommer bli ett Oddevold, Assyriska, Bradford City eller liknande
- en bra förening som har oturen att till slut gå upp i en division där de inte ska vara
- baksmällan från festen blir föreningens undergång

En trist slutsats och ett tråkigt resonemang, men tyvärr nog en bister möjlig framtidsutsikt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
bisterfinnen: Nu värvar Timrå ik Åhlund en man med pondus och som kan Timrå på sina 10 fingrar ..det är bevisat .
Och Timrå ik deras nye mys-farbror..
DÅ blir det lätt att tråckla sig till SHL.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Clay.2: Perra mysis har glömt pga ålder hur Timrå spelar .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Clay.2: Lite konstigt kanske, men som jag förstår det så är det mest Challe & Emils idé medan Nubben mest tyckte det verkade sköj att vara med på det.

Berglund drev ju padelhallen med några polare i Nacksta innan de sålde av den, så han mår nog bra av att göra något mer än bara hockey & TV-spel.

Jag tror de är så pass professionella att de kan hålla i sär äpplen och päron.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
lincoln: Jag håller med, likheten med Karlskrona är ganska slående också, även om KHK trots allt fortfarande lyckas hålla sig millimeter över ytan. Då ska man komma ihåg att KHK drabbades hårt av arenakraven som gällde då också.

Men absolut, det är jävligt svårt att föreställa sig hur IKO ska kunna klara av att både maxa sin organisation och sedan återgå till den bistra HA-verklighet som sannolikt väntar dem inom hyfsat snar framtid. Detta utan att klubben hamnar rejält i skiten. Snart är ju ingen kvar av de ledare som tog upp dem heller och då står de där med Daniel Stolt bara, den helt färska sportchefen som trodde att han skulle få styra i en liten HA-klubb när han blev sajnad men som istället fick en nykomling i SHL på sitt bord. Dessutom med en huvudtränare som uppenbarligen inte var superlätt att leva med. Om de håller sig kvar så kommer ju inte Stolt kunna välja och vraka från den översta hyllan av spelarmarknaden inför nästa säsong heller, utan då blir det skadat gods och vill de plocka in något fancy så måste de lasta enorma pengar på den spelaren för att denne ska känna att det är värt det. Nä, det ser brunt ut i horisonten.

Det är ju kul att det är rörlighet mellan ligorna men för de klubbar (som KHK, IKO och Mora) som bara snubblat sig upp utan att ha något som helst ramverk för att klara omställningen så är det nog inte kanon på lite längre sikt. Vi kan prata hur mycket som helst om att "satsa för att gå upp" men i slutändan så är det bara tillfälligheternas spel i det där kvalet. Sällan har man väl sett ett sportsligt koncept där den svage haft sån stor framgång som just i direktkvalssystemet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Knylan: Du glömde Timrås namn , vi faller mycket väl in i din beskrinving , men Timrå är Timrå light.i den bemärkelsen . skillnaden en inte så står , vi får se hur lång tid det tar till att komma tillbaka till SHL .
Man får hoppas att Timrå har lärt sig något sen den förra missen .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Clay.2: Ja absolut, men vi har åtminstone en ändamålsenlig arena och erfarenhet av att befinna oss i högstaligan. Vi vet i alla fall hur man gör, vi har en sportchef som vet hur man gör och det faktum att så många spelare passerat genom den här klubben under alla år gör att vi ändå har ett oerhört försprång gentemot en klubb som Oskarshamn, det är två olika världar nästintill. Oskarshamn har ingenting att komma med i och med att det inte kan finnas någon som på riktigt tror att de kommer mäkta med en etablering på sikt.

Sen befinner sig klubbar som Modo och Leksand före oss också, men våra förutsättningar för att klara av en etablering är trots allt hyfsade. Hade vi petat in den där jävla pucken i sudden i match sex i våras så vettefan var vi befunnit oss just nu, kanske hade vi fått kvala även den här säsongen men det hade så klart varit med ett betydligt bättre lag än ifjol.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Knylan: Fast jag skulle vilja påstå, även om många skulle säga att historien talar annat språk, att det from snart, kommer att vara 1-2 klubbar i SHL som dansar på linan varje år. Det kommer att vara oerhört svårt för nya lag att hinna värva ihop en slagkraftig trupp som håller dem kvar i SHL.
De stjärnor man får fram köps upp, och man är sent in på spelarmarknaden.
På papperet blir det enklare att komma upp from nästa år, men långsiktigt kommer det se annorlunda ut.
Tror jag...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Det här får jag väl på käften för, men jag är för en stängd liga. Sedan får man ansöka om en plats i ligan. Lagen ska ha ordnad ekonomi, bra arena och ett bra publikintresse. Då skulle en klubb ha tid på sig att bygga långsiktigt. Nu är jag rädd att det kommer bli ännu mera jojolag och sen 7-8 storklubbar som styr och ställer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Knylan: Det fattas miljonerna kronor i kassan , och det är ett problem ,marknaden i vår region är nog svår pumpa på mer pengar .
Det ser vi i Medelpads sport värld och vi ligger nog inte på förstaplats i den världen .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Tom Topp: Egentligen är det inte fel ..frågan är hur många lag skall det vara i den serien .
Kan vara många lag som gör anspråk på dessa platser .
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Clay.2: Kanske dela upp i grupper
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
kulltorp: Samtidigt så blir ju SHL allt mer utarmad på bra spelare också, det är då de här aspekterna som vi försöker jobba på kommer in i bilden. Skellefteå etablerade sig mycket genom att de var extremt framgångsrika med sina juniorer, något som kom ur att de satsade på de där mer "osynliga" värdena som organisatoriska satsningar är. Björklöven har inte ens ett Superelit-lag exempelvis, går de upp nu så kommer de behöva leva på inköpt arbetskraft och hög spelaromsättning i flera år. Men då är de en riktigt stark förening med stort följe så de kan mycket väl klara det, för klubbar som IKO, KHK och MIK är det en annan grej.

Vi har också en infrastruktur i föreningen som befinner sig på en högre nivå än de nyss nämnda, plus att vi ynglat av oss spelare som inte är främmande för att komma tillbaka den dag vi har något konkurrenskraftigt att erbjuda. Jag vet inte hur pass nära det var med en sån som Anton Lander inför den här säsongen om vi inte åkt ur, men han är ett av de exempel som finns. Just det är ett sånt där gratisvärde som man får åtnjuta på grund av att vi varit framgångsrika med spelarutvecklingen trots alla hundår vi haft under den här tioårsperioden.

Men på pappret håller jag med, det är bevisat oerhört svårt att lyckas första året. Leksand satsade både på truppen och på organisationen i år, de har t.o.m ett "vägvinnande spel" men kommer nog ändå få kvala. Trots att de lärt sig av tidigare misstag. Men jag tror ändå att om man jobbar långsiktigt och tar bra beslut så har man möjligheten att faktiskt fixa en etablering på sikt, men det kräver ju att hockeylaget presterar på en betydligt högre nivå än vad organisationen bakom gör under de första åren fram tills dess att organisationen hunnit ikapp. Enklare sagt än gjort, jag vill dock tro att det inte är omöjligt om de som är beslutsfattande är kompetenta nog vilket Nubben är enligt mitt sätt att se på det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
hanzon: Precis! Norra och södra=mera derbyn. Och sen slutspel för dom bästa.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Tom Topp: Visst har basketen krav på en viss summa eget kapital? Hur ser det ut i Finland som har en stängd liga?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Clay.2: Jag är minst sagt ödmjuk inför den aspekten också, det är bara att titta på vad som hände efter att Norrporten klev av när i stort sett varenda klubb i distriktet gick under. Vi får hoppas på att NHK fortsätter att gå som tåget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Tom Topp: Jag kan greppa din tanke, men tro mig, i längden går det inte. Finland är nog det tydligaste exemplet vi har. Min kära far är finne, men hör och häpna, när det gäller ishockey så har han till 99% bara följt de svenska ligorna.

Nu kanske inte det säger värst mycket i era öron, men i stort sett hela grejen av den döda hockeyscenen i Finland är just denna stängdheten, finns ingen annan förklaring.

Jämför man SHL/HA och Liiga/Mestis så är de finska ligorna helt DÖDA kan jag tala om. Som Modo-Löven i förrgår, med den inramningen och allting, en sådan match skulle finska andraligan bara drömma om att ha, men det är helt omöjligt där.

Sport i Liiga t.ex, varit tokdålig flera år i rad nu. Där är verkligen ett fall där både ligan och Sport skulle gynnas av att införa kval/nedflyttning. Ligan får lite ny energi, ny puls osv. I Sport stannar skivan helt tillslut, de får börja om på ny kula, vilket absolut skulle vara nyttigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Nevink: Frågan är vad som händer med många klubbar i SHL & Hockeyallsvenskan när kravet på högre och högre eget kapital ökar år från år?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Nevink: Håller med. Hur skulle hettan i tex Timrå-Modomatcherna vara om det enda man spelade om i slutet på säsongen var en klapp på axeln och ett ”bra jobbat”.

På sikt tror jag det dödar mycket intresse och även då sponsorer. Kanske funkar det bättre i en liten sport som basket där det inte krävs lika mycket. Men att ha en hall, pengar, spelarmaterial och sponsorer redan INNAN man kanske får gå upp via pappersexcercis, nej det tror jag inte på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Nevink: Låter vettigt, men det som kommer känns inte heller bra. Jag är rädd för att "storklubbarna" lämnar resten av hockeysverige på bakgården.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Tom Topp: En positiv aspekt av det kommande kvalsystemet är ju i alla fall att det kommer innebära ökade publikintäkter för involverade klubbar i HA-slutspelet. Meca har ju inte varit någon succé ur det perspektivet direkt. Nu blir det bara matcher som betyder något, och förhoppningsvis även en spirande rivalitet mellan klubbarna i HA. Det är ju något som saknats fullständigt tidigare då lagen bara mötts i grundserie och eventuellt i ett luddigt kvalsystem. Sen vet jag inte om de spikat upplägget för just slutspelet ännu, men egentligen så borde man väl återinföra det gamla valsystemet så att de lag som väljer kanske kan optimera resandet.

Vad hela ned- och uppflyttningssystemet sedan ger är ju frågan. Hade det systemet varit i bruk redan förra säsongen så vettefan om vi inte slagit Mora i bäst av sju ändå. Jumbon får ju per automatik det där underdogperspektivet då, det som varit så utslagsgivande i det nuvarande systemet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Knylan: när fan ska dom sätta berglund på läktaren. Han är så jävla kass. In med kajser som har fått o tyngd.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Blixten: Kajser öser ju in mål eller ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Blixten: Vattendelare Berglund, ja. Inledde sässen direkt svagt men nu har han väl ändå gjort det hyggligt på senaste? Fyra pinnar från att slå personligt poängrekord, sen blev jag lite överraskad av att se att han bara varit inne på nio mål bakåt på hela säsongen. Starkt för en spelare som spelar så mycket BP.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Blixten: Förstår inte på alla som klagar så mycket på Berglund, En av våra viktigaste spelare, en som går till jobbet varje dag, täcker skott, dödar bp, håller ihop gruppen, Sen kan ja hålla med om att han inte ska spela PP osv men det är en annan femma, nä ge han ett 10 års kontrakt så blir jag nöjd!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
hockeyärnice: Jag har inget problem med Berglund, jag fattar hans styrkor.
Problemet är att Freddan använder han i fel lägen i matcherna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
kulltorp: Det kan jag hålla med om däremot men att skriva att han är kass osv som vissa gör är bara löjligt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Hur mång minuten sitt Linnbeck ikväll?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
SMÅLAND: Många minnutter blire sa Oppfinnarn..
Förr ha hitt läktar'n freddags kväll med hojtt i 060-områdääh??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
RETRO tröja
vart köper man???????
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Ganska sjyssta de tröjorna!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
auktion???
går o köpa??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Av inledningen att döma så blir det en ny bajsmatch med kladdande, lallande och allmänt halvhjärtade insatser...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Nu kommer väl marknadsavdelningen sitta med öppen mun och undra varför det är så glest på stolarna en sån här retrokväll, nötter.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Pissnödigt och 0-1...
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Synct: Imponerande att dom lyckats skaffa en Retro-tröja åt Walterholm, haha.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Coach Andersson: Tingsryd vill hålla oss ut vid sargen medan dom försvarar sig,..

Dom vill att vi ska få duellkriga i sarghörnet...

Kanske inte prompt försöka etablera långa anfall via sargspel då???????

Bryt mönstret!!!!! Gå på mål!!!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
1-1
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Herregud....
När sparkas FågelFreddaHolken???
Mål nu för fan å inge kladda !!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Skönt att pp levererar iaf!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Tingsryds AIF 2020-01-31
Synct: skrev till Oscar Johansson ang hans namnlösa tröja och fick svar. Skyllde på leverantören. Och att det var viktigt att "alla" hade likadana tröjor? Förstod inte logiken i vad han skrev. Men tyckte själv att det var alldeles på tok för lång tid att få namnet på ryggen..
Låst ämne

« · 2029670