1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606497 inlägg · 6214 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag tror inte detta har nämnts, åtminstone inte här, men detta är väl bara gängse regler och inget vi ska behöva känna nån större oro över (intervju med Stefan Bengtsson, v.d HockeyAllsvenskan):

"Har alla lag haft sin ekonomi i balans och hur ser den biten bättre ut inför framtiden?
- Ja, samtliga klubbar har fått sin elitlicens. Det enda som finns när är att Timrå hamnar i ett så kallat "kontrollår" på grund av sin rekonstruktion." 

Dream Team: Det innebär ju att vi måste uppvisa en ekonomi i balans till våren. Lyckas vi inte med det, så flyttas vi ner en division.
Så visst fan blir man lite orolig. Mycket hänger ju på att vi får folk på matcherna.

hubbenorlen: Fast flyttas vi ner en division kanske vi till slut blir ett topplag...

Vad hade Timrå IK gjort utan såna här människor?

Dream Team: Konkat. Där har vi en av hjältarna!

mikenomad: Säkert släkt med Hallin ;-)

Dream Team: Men orka!!1

Mittnytt fortsätter sitt race. Det där inslaget tror jag INTE att Lindstrand är särskilt imponerad av.

250kg kärlek: Det är ju samma idiot som vanligt som gör de där reportagen.

250kg kärlek: "Roffe Lunneborg tjaalalalala...Roffe Lunneborg tjaalalalalala...."

Seriöst; vilken jävla pajas. Har han tagit som livsuppgift att bedriva häxjakt mot Timrå IK eller? TIK lever vidare Rolfie, deal with it.

Frågan han borde gräva i är vad en konkurs, och med det TIK:s undergång, hade kostat Timrå kommun i det långa loppet. Ingen lösning var bra men det gällde att välja den minst dåliga.

250kg kärlek: Skickade ett mail:

"Hej Rolf! Hur är det att inte ha ett liv förutom att bedriva häxjakt mot TIK? Svider det så fruktansvärt att Timrå IK lever vidare? Den här typen av propaganda du sprider är det sista klubben behöver i sitt hårda och seriösa jobb att städa upp och återhämta sig från gamla synder. Gräv istället lite i hur mycket en konkurs för TIK kostat och skadat kommunen. Tycker det är så tråkigt med ditt (och Mittnytts) ställningstagande MOT ett av den lokala idrottens flaggskepp. Som om det inte räcker med riksmedias dissande av Timrå IK de senaste åren. Även om media ska belysa alla sidor skulle man väl ändå önska att lokalmedia i lite högre grad värnade om de lokala intressena. Med vänlig hälsning, ****** *********"

mikenomad: Men du glömde;

"PS Dra åt helv...."

mikenomad: som en parentes i sammanhanget så har jag för mig att någon gjorde en mycket seriös bedömning hur mycket det skulle kosta Leksand som kommun om Lif hade gått i konkurs. Den siffran landade på 130 millar, och bedömdes som högst relevant.
Så det Timrå Kommun gjorde i detta läge var det minst dåliga, precis som du säger.

Fick svar:

"Tack för ditt mail.
Vårt uppdrag är inte att värna lokala intressen utan att berätta vad som sker.

Mvh
Rolf Lunneborg"

Goddag yxskaft tyckte jag så jag svarade:

"Fast det är ju en sanning med kraftig modifikation. Det Ni (Du) gör är att servera Er (Din) godtyckligt valda del av sanningen, vinklat att passa Er (Din) agenda. Med vänlig hälsning ****** *********"

mikenomad:

Fast hans svar är ju helt korrekt i sig även om han försöker glida undan sakfrågan.

mikenomad: Bra!!! Buss pån'!!

Erytrocyt: Javisst är det korrekt men det är ju inte själva sakfrågan här. Det är inga osanningar kring TIK han levererar heller. Det jagvänder mig emot är dock vilken fakta han väljer att göra "scoop" på och hur det vinklas. Man skulle kunna leverera en precis lika sann bild som grundar sig på vilket hästjobb föreningen gjort senaste året samt hur viktig klubben är för orten.

Redigerad kommentar

mikenomad: Man får tycka vad man vill om vinklad journalistik, men faktum är att positiva nyheter är i klar minoritet av en anledning. Den genomsnittlige läsaren vill helt enkelt läsa om problem och skandaler. Och journalisten å sin sida är utbildad till att vinkla artikeln så att den väcker så starka känslor som möjligt.
Men man kan absolut efterlysa en annan utgångspunkt i den här snubbens nyhetsvärdering.
Hade jag haft hans jobb hade jag, när oppositionen åter igen opponerade sig mot rekonstruktionen, researchat kommunens kostnad för en konkurs.
Men så älskar jag Timrå IK också, och att styras av känslor i sin nyhetsvärdering är att begå tjänstefel.
Så jag tycker faktiskt inte att den här journalisten har gjort något fel. Rent yrkesmässigt.

hubbenorlen: Klart han inte gjort fel men hans uppenbara ogillande av TIK är så övertydligt och minst lika oproffsigt som det vore ifall du tilläts vinkla samma fråga i enlighet med dina känslor.

Som sagt, inga tjänstefel begångna. Bara jävligt dålig journalistik. Av en journalist som ger ett desperat "jag vill leka med de stora grabbarna i de stora mediehusen"-intryck.

mikenomad: Jag tror att det för de flesta här inne, i egenskap av TIK-fans, är omöjligt att bedöma hans objektivitet objektivt.

hubbenorlen: Nu är du orättvis tycker jag. Har du inte högre tankar om vår förmåga att ofärgat bedöma artiklar kring Timrå IK? ;)

mikenomad: Jag är ledsen, men jag kommer att svara nej på den frågan. AVGÅ!!!1!!!!

Hej Rolf!

Jag tycker det är bra att ni granskar.
Det jag vill fråga dig kopplat till Timrå IK och dess rekonstruktion är följande:

1) Vad hade det kostat Timrå kommun om de inte ställt upp på rekonstruktionen och klubben hade gått i konkurs?
2) Har du/ni redogjort för den kostnaden i era sändningar?
3) Om nej, varför inte?

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Min känsla är att du/ni enbart väljer att titta på vad rekonstruktionen kostat kommunen.
Ett Timrå IK i konkurs hade så klart också belastat Timrå kommun hårt. Det kan du/ni inte helt bortse ifrån som ni vill utge er
för att vara oberoende journalister.

Trevlig helg! Med vänlig hälsning,

hubbenorlen: Men jag menar, ST och Dagbladet har väl samma uppdrag....att jobba i sanningens tjänst. Och deras vinklingar har inte alls väckt denna reaktion hos mig och då har väl de ändå inte varit odelat positiva kring händelseutvecklingen runt TIK.

mikenomad: Skillnaden är att ST och Dagbladet är privatägda media som slickar läsarröv, medan SVT är public service.
Tro det eller ej, men skillnaden mellan de två mediatyperna är enorm.

hubbenorlen: Hahaha!!
Ja och om de tidningarna slickar läsarröv så är Roffe bosatt i arslet på redaktören

Timrå Icon: Så nu är det redaktörens fel? Bestäm er nu;)

hubbenorlen: Självklart!
Eller snarare chefsredaktören.
Någon måste ju vara ansvarig för skiten :-).
Men å andra sidan.....hade inte den här mupp-murveln dragit upp det här så hade det ju varit lugnt.
Nu vill vi ha positiva rubriker

Timrå Icon: Anställ en pr-byrå ;)

hubbenorlen: Jag tror dig och erkänner att jag inte tog med den aspekten i hastigheten. Såklart att det är en jätteskillnad. Men för att återigen klargöra; jag jagar inte rätt eller fel utan framför bara min egna, högst subjektiva åsikt att Roffe är en patetisk skjutjärnsjournalist-wannabe som väljer en sanning som passar hans syften bäst. Och uppenbarligen även Mittnytts i stort eftersom det som iconen påpekar finns en ansvarig över skjuta från höften-Rolfie.

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Jo men det finns ju bra journalister också.
Den där tjejen på ST t.ex. Kommer inte på vad hon heter just nu

Timrå Icon: Maria Nordström.

mikenomad: Tack!
SÅ heter hon! Det försvann någonstans mellan 4:e och 5:e GT:n.
Ja hon är kanon!

mikenomad:

Jag förstår inte riktigt problemet. Han beskriver väl egentligen bara det aktuella läget. Sedan kan man ju alltid diskutera hur viktigt laget är för kommunen etc., men en reporter kan ju inte gärna sitta och gissa hur de långsiktiga följderna kommer bli. Hans jobb är ju helt enkelt att rapportera det som har hänt, inte det som inte har hänt (ännu).

Personligen är jag lite skeptisk till att kommunerna går in och hjälper fattiga ishockeyklubbar, vare sig det handlar om Leksand, Timrå eller MoDo. Hade jag inte älskat ishockey hade jag förmodligen varit rosenrasande. Om repotaget istället hade handlat om hur Timrå kommun pungade ut med 18 miljoner för att rädda den lokala ridklubben, hade ni varit lika upprörda då?

Timrå Icon: Jo, hon är jättebra...på att förstå vad läsarna vill ha. Vi har ju flera gånger suttit och fnissat åt att hon och de andra i lokalpressen gör artiklar utifrån vad vi snackar om här inne. Fine. Det är också en typ av journalistik.
Men utan granskande obektiv journalistik så har vi bara rövslickeri och klickjakt. Och det tror jag ingen av oss vill ha egentligen.
Och om det här gällde Leksand eller äldrevården, så skulle vi applådera Rolf Lunneborg för att han väljer den obekväma vinkeln.

Redigerad kommentar

mikenomad: jag håller med om att han framstår som aningen desperat. Men jag tror fortfarande inte att han har något emot Timrå IK personligen.

hubbenorlen: Jo iofs.
Men grejen är ju att han bara vinklar det från den negativa sidan och den har vi ju fått mer än nog av nu.
Tidigare då allt var svart var det ju en sak men nu borde han ju känna ansvar och även förmedla det positiva.
Då hade han ju erhållit någon form av respekt än att som nu bara bli ihågkommen som en bitter tragisk rackare som fortsätter gapa sig hes om ekonomiskt dravel.
Tro mig; jag som är Timråbo tycker det är bra att mina skattepengar går till något vettigt som Timrå IK som sysselsätter oerhört många personer primärt och sekundärt än att vi skulle bygga en teater, scenhus eller något annat skit.
Dock har jag viss respekt för Bad_Bretts åsikt om att det är lite egoistiskt och gagnar mina personliga syften.
Men so be it.
Alternativet hade varit värre för oss skattebetalare

Bad_Brett: Nä, hade det gällt en ridklubb som var utsatt för medial smutskastning hade jag inte brytt mig ett skit. Jag tycker ridsport i alla former suger aprunk så vad som skrivs där rör mig inte i ryggen. Vad gäller den gode Rolf så vet jag inte hur många ggr jag ska behöva skriva att mitt problem med honom INTE ÄR ATT HAN PÅ NÅGOT VIS REDOVISAT OSANNINGAR ELLER BEGÅTT ANDRA TJÄNSTEFEL!

Däremot har han gjort väldigt medvetna val i det han återgett och det har varit att konsekvent redovisa endast det som varit negativt runt Timrå IK. Det är ju inte så att det helt saknas positiva effekter för Timrå kommun att TIK räddas. Och att dessa inte går att återge av media utan att behöva spå i kort eller kaffesump.

Sedan pratar hubbe mot sig själv när han först skriver att media har ett intresse av att återge det negativa eftersom det är vad folk vill ha för att sedan framhålla SVT som superobjektiva i public service tjänst. Om nu Mittnytt är så intresserade av sanningen torde inte vad tittarna vill ha vara rådande. I så fall stöder det ju bara det jag hävdar.

Redigerad kommentar

mikenomad: Håller med.
Och då är jag ändå med i tre klubbar till varav två i Timrå för att undertrycka min objektivitet.
Men....jag tror att Hubbe är med oss och bara vill skapa lite debatt.
Inget fel med det då jag gillar karln :-)

mikenomad: Hörru du, det var inte vad jag sa. Jag sa att journalister är utbildade till att välja den sensationella vinkeln, men att skillnaden mellan privatägd media och public service är att den förstnämnda tenderar att vilja blidka sina läsare, medan den sistnämnda har som uppdrag att inte ta hänsyn till läsarnas åsikter.

Timrå Icon: Hubbe är en av mina idoler sedan han bad allt och alla härinne att fara och flyga utan anledning och sedan avreggade sig. På fyllan utan att minnas ett skit haha. Men det hindrar inte att jag gärna tar debattkampen mot honom. :)

mikenomad: Hahaha...ja herregud. Det var min höjdpunkt härinne. Det roligaste var att ingen fattade nånting.
Inte jag heller, när jag försökte logga in.

mikenomad: Precis!! Haha! Det var så där härligt abstrakt att man bara gillade honom ännu mer!

hubbenorlen: Det du drack då vill jag också dricka!

hubbenorlen: Då hävdar jag att Rolf tar alltför stor hänsyn till vad tittarna vill ha och att det är det som stör mig. För tro det eller ej, i Mittnytts sändningsområde finns gott om människor som gärna tar del av TIK:s olycka. Förmodligen är de i majoritet gentemot motsatsen.

Timrå Icon: Pinsamt nog tror jag det rörde sig om folköl. I enorma mänger, under många timmar. Därav min fetma.

mikenomad: Det kan du iofs ha rätt i. Jag retar också upp mig på honom. Det enda jag ville var att skapa debatt kring journalistyrket, som jag tycker många missförstår.

hubbenorlen: Finns det ens så mycket folköl....?
Och jag som tycker att knappt en 7,0:a drar något.
Jag har all respekt för journalistyrket. Däremot inte för journalister som fastnar i det negativa

hubbenorlen: Jo, jag har också uppfattat det så. Det är ju en del poänger du levererat också där jag faktiskt tänkt till en del. Du är/har varit journalist va?

« · 1582399 · »