1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739789 inlägg · 7967 ämnen
« · 2327127 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Huge: Håller med. Måste dock säga, nu när jag har fått mig en extra titt på damhockey så måste jag säga att det är underhållande att titta på, iallafall årets brynäs. Även om man saknar den fysiska biten så är det en helt annan hockey att titta på.

Huge: Bra rutet Huge! Damhockey är en helt annan sport 😜

DansbandsWolf: Svider ändå inte så mkt som att förlora på herrsidan.
1 herrguld rankar jag som lika mkt värt som 20 raka damguld, typ.
Utan att fördenskull och i allmänhet nedvärdera damhockeyns betydelse för många…. 😉

{8399}: Det här är våran hämnd på er efter de otaliga sluspelsförlusterna ni utsatte oss för på 90-talet då smurfkedjan förstörde nattsömnen varje vår.

{8399}: Min kommentar var ett svar till dig där du kritiserade YouTube serien resan mot första guldet. Att de firade i match fyra är en annan sak där du nu bara snodde Bradberrys resonemang ....

Huge: Alla flrluster mot Luleå i slutspel de senaste åren har förstås spelar in också, jag tror de slagit ut Brynäs 6 av de 7 senaste säsongerna.

moment22: ”Äh, släpp Jante en stund vet jag. Brynäs Dam vann serien överlägset och har några av världens bästa spelare. Klart de ska kommunicera stenhårt att det bara är en valör på medaljen som gäller! Nu bar det inte hela vägen, men hellre satsa och missa en att aldrig satsa!”

Varför fira som att guldet var bärgat efter match 4 då? Går man för guld så firar men efter guldet.
Ett ledarskapshaveri enligt mig.

Lesky: Bra skrivet, håller med. Trots alla analysförsök om anledningarna till förlusten så kan vi nog ändå konstatera att det högst sannolikt hade räckt med att Stalder gjort 1-0 på friläget efter nån minut, för att det efterlängtade guldet hade bärgats. Större eller mindre än så var inte marginalerna, som det kändes och allt ställdes på sin spets i avgörandets stund.

Kopenga Kickass: Håller med delvis. Åldern på Brynäs backar bedrar väldigt mycket. Maja har spelat i landslaget i 6-7 år redan, så hon är veteran redan. Strandberg och Kolowratova har spelat 4 år vardera professionellt på college i USA, vilket är samma nivå som SDHL kanske tom högre kvalitet. Så det är inte en jätte ung och orutinerad uppställning vi har. Men jämfört med Luleå så är vi unga och oerfarna förstås då de har en rejält etablerad backstomme.

Kolowratova kommer lämna för medicinstudier i USA. Maja kan väl begära vilken summa hon vill nu av Grahm, snacka om bra förhandlingsläge hon satt sig i! Forsgren får nog lämna också misstänker jag, talangfull men för långsam! Årets utropstecken är Ljung som tagit enorma kliv!

Huge: Nånting som jag tror kan vara en anledning till att det känns osäker defensivt för damerna är att om man räknar bort Rosa så är backarna väldigt unga. Ålder på backarna som var med i finalmatchen i går:#2=21år, #77=18år , #4=34år, #12=20år, #5=24år, #7=25år, #57=16år, #23=19år
Lyckas vi behålla och utveckla den backlinjen så lovar det gott...

Tigerhjärta:

Själin har gjort sig förtjänt av en plats i Tre Kronor, han har haft sin bästa säsong någonsin denna säsong, Caito har nog varit en väldigt bra förebild för honom tror jag

mattias - 74: Är nog som du säger. Långt ifrån de bästa tillgängliga spelarna som tas ut. Intressant att testa nya namn helt enkelt.

{7981}:

Själin, Åman och Lang är uttagna i Leksand också, tror kanske man väljer att prova lite nya namn, Rödin har väl spelat i Tre Kronor förut? Dock är Anton så pass bra att han borde få va med

Timashov Ölund Eklind uttagen till Tre kronor för någon turnering i Norge. Inte Rödin, kan det vara så att han har skavanker?

Mrassarson: han har varit i Brynäs i över ett år på Flashscore

Huge: Hur många guld hade Brynäs haft om de inte slarvat bort Sara Grahn till Luleå? Jag är övertygad om att Brynäs haft de två sista gulden. I match 1 så är laget totalt paralyserat vilket måste ha varit stundens allvar och tom Glaas tar inte ens ut målvakten tills det är 25 sekunder kvar. Men i övrigt tycker jag vi är det bättre laget under största delen av resterande matcher. Men Luleå har Savolainen och Hiirikoski som spelar 40 minuter per match och gör det med bravur.

Dock såg vi vad som hände i match 4 när Luleå hamnade i underläge och inte längre kunde spela sitt igelkott försvar. Tulus, Nieminen och Vainnika är finska landslagspelare och vana vid stora matcher.

Det här var Luleås mest imponerande guld, då de vinner trots att Cava och Emma Nordin försvann till Kina och ersattes med skitspelare mer eller mindre. Men Luleå är bättre taktiskt och defensivt, samt har mer rutin. Oerhört mycket hjärta i deras lag, väldigt imponerande faktiskt.

I slutändan tycker jag ändå Brynäs kunde ha vunnit matchserien, i match 3 vinner Luleå på att Lindstedt kör över Jonsson, och i övrigt har de inte mycket.

När det blev 0-1 i match 5 så fick Brynäs mental härdsmälta, varför Glaas inte tog timeout vid 0-2 begriper jag inte, han väntade till ytterligare ett stolpskott och sedan 0-3 innan han tog den, kunde ha varit 0-4.

Det viktigast jag iaktog var att Luleå had mycket mer problem i andra perioden när det var längre till båsen. Däremot när det var kort till båsen så gick deras defensiva strategi som på räls! Att Luleå fick 1-1 i period 2 igår var en skänk från ovan för dem, då visste jag att det var kört.

Brynäs misslyckades att vinna ett guld, som var fullt möjligt att bärga, det kommer svida lika illa som 2017 förlusten mot HV71 för herrarna.

Att det sedan skedde på hemmaplan inför rekordpublik med sjukt tryck, ja det gör det ännu sorgligare, men damlagets status och resan som gjorts är fantastisk!

Lesky: Allt snack om att guldet ska hem och fullsatta läktare har säkert påverkat spelarna negativt men huvudanledningen tycker jag ändå verkar vara defensiven/försvarsspelet överlag.
Känns som att både tränarna och spelarna har litat så pass mkt på att vår överlägset offensiva kraft skulle avgöra, att man inte lagt nån större energi på att lugna ner spelarna och förbereda dom mentalt på att ingenting är klart förrän det är klart.
Om jag inte minns fel så hade väl Luleå ett jätteläge till 1-0 direkt på nedsläpp och sen brände Stalder sitt friläge. Mål och 1-0 där hade förstås gett matchen en helt annan karaktär och det är väl just hennes uttalande om den saken som kanske visar hur mentalt skört hela laget verkar ha varit, vilket även bekräftas av att både 0-2 och 0-3 kommer relativt snabbt och efter ytterligar virrigt försvarsspel.
Luleå vinner fullt rättvist, dom har varit ett mer komplett LAG över hela linjen, bättre mentalt förberedda i finalen och hade en klart bättre målvakt när det gällde.

Tigerhjärta: Såhär var det åtminstone officiellt förra året. Artikeln är från 3e Augusti, vore trevligt om det ges besked betydligt tidigare än så i år.

Men positivt som tidigare nämnts är att det inte har stått om förhandlingar med spelare som har utgående kontrakt. Än så länge åtminstone, hoppas det förblir så och att kanske 2 spelare kan få chansen att bli kvar.

SnowKing: Angående "ROAD TO THE GOLD" och GULDET SKA HEM":

Det finns två sidor av detta mynt - för det första så har kampanjen att bygga upp intresse och hajp kring damlaget med hjälp av "Resan mot guldet" blivit en enorm succe då folk verkligen fått upp ögonen för damlaget och deras satsning! Det är något uppfriskande med att vara ärlig med att man är favoriter och köra det spåret ALL IN! Så kommersiellt är det inget snack om att detta varit en SUCCE! Det kommersiella kommer bygga damlaget till en stormakt framledes, så det är enormt viktigt!

Sedan kan man spekulera i om kampanjen i sig har påverkade spelarnas prestation negativt i finalspelet, där kan jag inte säga något helt säkert! Kanske var den enorma publiken och orutinen man blev nervösa av och inte en målsättningen guld som man haft sedan dag 1 på försäsongen!? Vem vet! Hade Stalder satt sitt friläge i första minuten hade vi troligen fortfarande firat guldet nu och RESAN MOT GULDET hade varit tidernas framgång 😃 Det är små marginaler!

Man kan tex inte jämföra Campeses LUFTSLOTT med x guld på x år som var helt tagna ur luften med damlagets målsättning, då damerna faktiskt hade material att motsvara målsättningen!

Hur som helst, jag är kluven i frågan och förstår att alla tänker olika!

Silfverkroken: rycktas om att diskussion förs har väl viskats om!
Men kanske annat läge just nu iaf så lika bra att vänta in fakta!

Mrassarson: Vad i? Inte stått något. Troligtvis en bugg/miss! Sitter dessutom på kontrakt i Malmö :)

Silfverkroken: Nej det kanske är jag som fått för mig fel. Känns som det brukar komma ett pressmeddelande ganska tätt inpå avslutet för säsongen. Som du säger, positivt att än så länge inte hört om några förlängningar. Den enda spelaren som kan svida att vi tappar i Veini, men då har vi ändå Lindbäck/JJ att tillgå!

Vad har jag missat? Haha, kollade laget på min hockeyapp. Där finns Adam Ollas Mattson i laget, Malmöspelaren.
Uppladdat:

500x0-screenshot20220408-131404icehockey24.jpg

Mrassarson: Timrå behöver inga backar eller målvakt kommande säsong. Kommer bara att vara i motståndarnas försvarszon hela tiden. 😃 kul att läsa att ni bryr er om lilla Timrås lagbygge. Alla lag får nog bra lag men jag hoppas Växjö , Örebro och Oskarshamn misslyckas med sina värvningar så att några av dom hamnar i negativt kval nästa vår.
Heja alla Norrlands lag utom Löven och hoppas Modo tar klivet upp till SHL nu i vår.
Heja Timrå !!

Tigerhjärta: Vilka andra klubbar har annonserat vilka som lämnar? Linköping har gjort det på några men vad jag kan minnas har varken Malmö eller Leksand gjort det heller. Vi har åtminstone inte gått ut med, eller ens ryktats, att vi ska förlänga med någon än. Ser det som ett gott tecken.

Dallemas: Ja, Timrå förlänger och börjar värva etablerade spelare som kan bidra även om de inte levererar mot förväntan! Lite säkra kort så att säga! Tanken att aktivt försöka lyfta laget från ett bottenlag uppåt i hierakin är iaf tydlig!

Blir spännande att se om bif hittar några utvecklingsbara unga spelare från HA i år igen till nästa säsong som kan fylla ut våra 2 förstafemmor direkt!
Tänk att åter sitta och hoppas på att någon med enorm potential ska ta jättekliv mot en nivå de aldrig levererat på tidigare!
Jag bara längtar!
Billigt kan det vara också - i alla fall i början tills serien kommer igång på allvar!
Sen kan vi fylla ut med spelare som Johannesson som kanske är lite dyrare än HA spelare pga sin shl-erfarenhet men som också har en enorm potential att bli en spelare som kan bidra med lite spets om utvecklingen vill sig väl!

Mrassarson: Om vi inte värvar Lindbäck, tror jag det är stor chans/risk att han hamnar i Timrå!

Dallemas: Beror på vad dom gör med backsidan och målvaktssida, såg att Johansson i kassen förlängde, skrämmer ingen. Framåt ser det bra ut för Timrå helt klart.

Tgl: Ser ironin i det hela självklart, men tror samtidigt att det är onödigt att förhasta sig denna sillyn.
Manner åker snart till VM och lär ta ett och annat snack med spelare där, blir intressant att se vilka spelare som ska med så man kan börja spekulera och hoppas.
KHL spelares kontrakt är fortfarande oklara och vi lär se en del sena förstärkningar i sommar när allt blivit klart.
Tar däremot inte ifrån Timrå något, de lär få ett spännande lag nästa år. Hellre att dem letar sig topp 6 än mer intetsägande lag som Örebro!

Tigerhjärta: Lugn nu, att Timrå har så bråttom 🤥 och signar den ena stjärnspelaren efter den andra medan ” Brynäs kan bättre rörelsen” väntar in rätt tillfälle kommer bara att gynna oss. Titta på när transferfönstret stängde senast, vilka var det som tillslut signade Tom. Jo det var vi det🤗

Emil Pettersson klar för Timrå, dem blir nästa års upplaga av detta årets Färjestad. Dem får ett grymt vasst lag på pappret.

{8399}: Äh, släpp Jante en stund vet jag. Brynäs Dam vann serien överlägset och har några av världens bästa spelare. Klart de ska kommunicera stenhårt att det bara är en valör på medaljen som gäller! Nu bar det inte hela vägen, men hellre satsa och missa en att aldrig satsa!

Hade förhoppningar att vi skulle få mer info kring herrtruppen idag, ser inte ljust ut. Kanske på måndag? 11 dagar sedan vi åkte ur, hur lång tid brukar det ta innan spelare tackas av?

{8399}: Slipper vi ordet revansch nu mån tro ? Lagom urvattnat ord när det gäller Bif

lapad: här hittade jag, Going for Gold
Uppladdat:

500x0-5e7b0271-8308-4242-aa14-73e5b2d1ea8d.png

lapad: Youtubeserien Resan mot första guldet kommer inte att åldras väl.

bradberry: Extrem amatörmässigt agerande av coacher och föreningen. Att tro att SM guldet är klar är det dummaste man kan göra.
Minns att Modo herrar gjorde samma sak en gång i tiden och det slutade som tur det var med Brynäs guld. Svartvadet sa igår på radion att han varit i Gävle väldigt mycket de senaste veckorna och letat efter guldet. Han sa: citerar ?Ove Molin har gömt det för oss?

Bara sätta igång och swisha.

bradberry:
I Gavlis är vi oslagbara.

bradberry: Det är en sak som måste ändras på. Kanske bra då att Glaas försvinner. Nu röst och allting...

Verkar som det är nu är klart att schweiziska ligan dels utökas från 13 till 14 lag och dels ökar maximala antalet importspelare från fyra till sex spelare. Blir lite större konkurrens om KHL-spelarna med andra ord.

Peja: Var inte du en av dom som kritiserade mig för att jag pratade illa om ej namngiven person från Brynäs kan bättre? Jag kanske har fel men vill minnas att det var så 🤔

ellis: Enligt din verklighetsbeskrivning skulle vi väl lirat i div II Nordöstra för tillfället….

Lesky: Så fint!

JanT: Realitetsbeskrivning bara. Walt and see..

Nämde för mina medtittare i match 6 att det Glaas bör göra nu i slutet av matchen är att ta en time out. I denna hålla ett anförande om att man nu inte vunnit ett skit. Detta är bara ett steg på vägen. Som ett led i detta och att sända rätt signaler till sig själva, till Luleå samt all omgivning samtidigt förbjuda spelarna att jubla efter slutsignalen. Bara kallt konstatera att det är på torsdag det gäller…

Slutsignalen ljuder och vilt firande vidtar av från båset stormande brynästjejer…

På denna punkten riktigt amatörmässigt ledarskap och något som kostade oss guldet…

INSAMLING FANSENS MIDDAG 2022 FÖR DAMLAGET. Damlaget splittras upp inom ett par dagar och vi vet inte hur många som kommer tillbaka 😢
Dags för en (för tjejerna i laget) favorit i repris. Förra året så samlade vi in 27 180 kr till Fansens Middag.

2020: 15 000 kr
2021: 27 180 kr
2022: ?

För er som inte hört om det tidigare, så är det pengar vi samlar in som inte går in på Brynäs konto, utan swishas direkt till Erika Grahm efter avslutad insamling.
Det är vårt sätt att hylla dem för en fantastisk säsong så att de tillsammans med materialare, ledare och andra personer kring damlaget kan fira, äta och dricka gott som avslutning på säsongen innan de skiljs åt 🍷🍾🍽

Damerna drog in miljoner till Brynäs i slutspelet, kan vi bidra med några småslantar till FANSENS MIDDAG? 😀 Som ett sista symbolisk handling där vi visar att Brynäs fans är BÄST och övertyga Stalder, Mrazova mfl att skriva nya kontrakt! 🤝👍 Och i måste ersätta Bouveng! Damerna har inga stora löner, så kärlek som denna kan sätta Brynäs på kartan som damlag nummer 1 😎

Swisha till 0701609898 - ingen summa är för liten 🙏 Märk swishen FANSENS MIDDAG! (Marie Nilsson chef för Fansens Värvning Brynäs Damlag har hand om insamlingen)

Förra årets hälsning från Erika Grahm angående Fansens Middag!
"Helt ärligt. Ni är galna!!!! 💛❤️🖤 Alla är så tacksamma och det blev frukostens snackis om hur fina fans vi har. TACK!"

TACK ALLESAMMANS för 2022 - Vi kommer igen - FORZA BRYNÄS 🖤❤️💛 #BRYNÄSMAGI

Då jag inte har swish satte jag över en banköverföring till Marie för att dra igång det hela - deadline är idag den 8:e april då spelarna strax lämnar Gävle 🙂

Ps. Alla är alltid välkomna till Fansens Värvning Brynäs Damlag gruppen för mer information kring detta och damerna i allmänhet :-)
Uppladdat:

500x0-middag2.jpg

Svensson_62: Detta är sensationellt! Vilket scoop!

ellis: Alltid lika härligt att ta del av den positiva stämning som du sprider omkring dig!

ellis: Men kanske ett lag som vinner.

« · 2327127 · »