1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739784 inlägg · 7967 ämnen
« · 2359349 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Underbart om Johan Larsson är klar. Vore så kul att få se honom i Brynäs igen. Och angående det här om han är en poängspelare eller ej. Har för mig att han gjorde 36 p sin sista säsong i Bif som junior. Det bör man kunna addera ytterligare minst 10 p till så nog ska det bli en del poäng här…
Men det bästa med Johan är hans vinnarskalle. Han har ju vunnit vunnit alla titlar med Brynäs, J18, J20 och SM. Och har dessutom vunnit VM guld.
Det kommer att vara svårt att gömma sig i hörnen med Johan i laget!
Tycker personligen också att det ska bli spännande att se hur Manner disponerar sina centrar. I mina ögon är t ex Scott en utpräglad center och jag är inte så säker på att JL tar hans plats. Det kan kanske vara lättare att få loss JLs offensiv om han får ta en vinge.

xxx BIF xxx: Intressant att du nämner PP. Där gjorde Brynäs 25 mål på 135 försök förra säsongen - den lägsta procenten i hela SHL. Om vi tänker att Brynäs i kraft av ett bättre lag får bättre spel i 5mot5 borde man få fler PP-möjligheter och eftersom materialet är bättre borde man kunna bli effektivare. Jag tycker det är realistiskt att höja PP-målskörden med ~10 mål. Det hänger lite på de sista nyförvärven och om Kinnvall får vara skadefri, men även utan fler nyförvärv är PP-materialet klart bättre än 21/22.

Davey85:
Jag tycker du tog dig tid att skriva ett bra underlag och det är kul att diskutera det - så jag säger absolut inte att du har fel på något sätt! Vill vara tydlig på det så du inte känner jag hoppar på dig eller liknande.

Om vi räknar på de 126 mål som gjordes i fjol stod forwards som gått vidare för 33mål.
Så Larsson och Björninen, plus ev ny, ska lyfta forwardsidan att göra de 14-18 mål (som du angav) plus de 33 som vi ”tappat” (om backsidan går +/- noll) Det är 47-51mål.
Det ger nog perspektiv på hur mycket vi KAN behöver en renodlad sniper som kan göra de där extra målen i tex PP.
Sen spelar ju faktiskt backsidan enorm roll också och hur de kan bidra offensivt så mitt sätt att se det just nu är ju absolut ingen sanning utan bara ett perspektiv.

Scott-Larsson-Rödin
Timashov-Björninen-NY
Olesen-Palve-Ölund
Eklind-Birgersson-Kvist

4e kedjan minimalt med istid.
Första två kedjorna på ca 18-20 min istid
3e kedjan 15min+ istid

xxx BIF xxx: Jag tror listan är gångbar, vi gjorde 126 mål förra säsongen, Örebro gjorde 144 och slutade 7:a. Det är 14-18 mål vi behöver om vi nu sätter ca 140 gjorda mål som gräns.

Men min lista var inte så seriös eller genomtänkt, har inte tänkt matematiskt på det. Det är mer vad jag tycker att spelare för spelare kan vara god för poängmässigt.

Sen hade jag ju bara 12 forwards på listan, jag tror vi kommer använda fler forwards under säsongen. Så där blir det ju några baljor till också 😁

Silfverkroken: Håller med men det ser onekligen mycket bättre ut än på många år. Nu ser jag verkligen fram emot hockey 💪

Silfverkroken:
Absolut, du har helt rätt i att omgivningen spelar definitivt en stor roll i det hela och det jag skriver är mina egna åsikter och det jag säger är att jag anser att Brynäs behöver minst en klasspelare till för att öka chanserna att undvika bottenstriden nästa säsong.
Jag ser ärlig talat inte att någon av Brynässpelarna förutom Rödin då helt plötsligt skulle få ett ryck och vräka in mål, men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Sen skall det bli intressant att se om Brynäs kommer att spela en offensivare hockey än förra säsongen för det kommer ju också att ställa krav på en ökad målproduktion.

Grattis till en fin värvning. Blir spännande att följa!

Tigerhjärta: Hör att Leo Komarov ska vara klar för er.

Davey85:
Jag gillar hur du tippar just 28p på ”ny” 😉

Men sen tycker jag att det är skillnad på poäng och mål.
Nu har jag aldrig tänkt tidigare på hur poäng generellt uppkommer och fördelar sig inom ett lag statistiskt, utan det är ju gjorda och insläppta mål som man gluttar på
men 1 mål ger en första assist och en andra assist om det inte blir typ en soloåkning,
så om det är ca 300p du gissat så är ca 1/3 mål, 1/3 första pass och 1/3 andra assist?
Så det blir cirka 100 baljor från våra forwards då eller?
Är det rimligt att anta att backsidan gör 1/3 av säsongens mål för att vi ska nå ca 150mål,
eller iaf 40mål så vi når 140 mål som borde vara ett minimum att sikta på som lag?

Men såklart släpper vi inte in något mål så behöver vi ju såklart inte göra speciellt många heller för att ändå vinna matcher..

Silfverkroken: kanonbra inlägg, hade inte sagt det bättre själv 🙂

Jockster : Tycker väl inte det är helt enkelt att spå vilka som kommer göra mycket mål. Vi kan kolla på några som kom högt i målligan i SHL förra året.

Max Veronneau, 34 mål
Gjorde förvisso 12 mål på 25 matcher i Oskarshamn men innan dess rätt blygsamma stats i AHL och spel i college och inte ens där öste han in mål.

Patrik Karlkvist, 26 mål
Kom från en svag sejour i finska ligan och allsvenskt spel.

Linus Karlsson, 26 mål
Kom också direkt från allsvenskt spel.

Elmer Söderblom, 21 mål
Gjorde 3 mål säsongen innan.

Pontus Andreasson, 18 mål
Kom från allsvenskt spel och inte ens där var han särskilt dominant.

Jag tror mycket handlar om kemi mellan spelarna i kedjan och långt ifrån bara enstaka spelares förmåga att vara en sniper. Även om inte Larsson själv kommer spruta in mål är jag säker på att de han än spelar med kommer ha goda möjligheter att öka sin målskörd ordentligt.

Jockster : En till forward behövs utöver Larsson, säger inte och har aldrig sagt emot!

Tigerhjärta:
För att gå långt behöver du en stark trupp där alla kedjor producerar och helt ärligt så bakom top 2 kedjorna i Brynäs så är de inte speciellt starka utan kommer att leva mycket på att top 2 kedjorna levererar poäng.
Med en trupp med en jämnhet på hög nivå likt Färjestad så är behovet av utpräglade målskyttar mindre. Inget snack om det.

Lek med tanken att det inte blir någon ny ytterforward. Då ser Brynäs top 6 forwards ut såhär: Rödin, Scott, Larsson, Palve, Tima och Björninen.
Bakom det då?
Öhlund, Dansken, Eklind och ett gäng junisar. Skrämmer ingen direkt.

Mitt väldigt hobbymässiga och ungefärliga poängtips på forwards:

Rödin 38 p

Larsson 38 p

Palve 33 p

Timashov 31p

Scott 30 p

Björninen 30 p

"NY" 28 p

Ölund 22 p

Olesen 20 p

Eklind 19 p

Birgersson 7 p

Kvist 5 p

Jockster : Ja jo i grunden självklart. Syftade mer på ifjol.
Deras främsta målskytt (Viksten) gjorde 18, följt av Nygård på 16. Det är plats 14 och 16.
Poängen är att du behöver egentligen inte spelare med 25+ baljor för att gå långt!

Khall92:
Alltså det är inga dåliga spelare som värvats. Tvärtom! Men att förvänta sig att de plötsligt skall bidra med en målkavalkad.....
Brynäs har i dagsläget en naturlig pålitlig målskytt och det är Rödin.
Sen har de ett gäng som kan komma upp i 15 ish mål OM de har en bra skadefri säsong och det är Scott, Palve och Tima. Kanske även Eklind om han får spela i rätt omgivning.
Angående Björninen och Larsson så återstår det att se hur de anpassar sig till spelet i SHL

Skulle lägga till en bild här på merchandise från Sudrets HC (JL:s moderklubb) men det verkar inte fungera. Råkade skicka iväg ändå så ignorera detta inlägg :)

Heja Alcen!

Tigerhjärta:
Vill nog påstå att Lindqvist, Ejdsell, Viksten, Nygård och Nilsson är helt okej målskyttar och då ffa de 3 förstnämnda.

Jockster : Det är det här jag menar. Tror inte vi kan förvänta oss 15 mål frpn björninen. Han har gjort 14 som mest i finska och rent historiskt har väl finska spelarna svårt att hålla samma produktion i SHL. Någon skev om wännström som öste in mål i finska men har inte alls haft samma produktion i SHl.

Larsson, gissar på 10+20 på honom.

Jockster : Man kan också ta Färjestad att jämföra med isåfall?
Ett lag med cirka 0 renodlade målskyttar, men de hade ett tungt kollektiv likt Brynäs nuvarande trupp.
Räckte ändå ganska långt?
Däremot tackar jag självklart inte nej till en sniper, det hade gjort laget mer komplett!

waker:
Det har tillkommit 2 spelare på forwardssidan:
- Björninen, är han en produktiv poängspelare som kommer att göra 15 ish mål? Eller ses han som en stabil 2 vägsspelare som man kan förvänta sig runt 25 poäng totalt?
- Johan Larsson, samma där? Kan man förvänta sig stor poängproduktion? Betänk att han i 10 år i NHL haft mestadels defensiva uppgifter och det är inte bara att ställa om och börja producera poäng på löpande band så runt 30 - 35 poäng kanske?

Vill nämna några viktiga målskyttar från förra säsongen:
Karlkvist i IOK, hur många poäng räddade han åt dem med sina mål?
Veronneau i Leksand, samma där!

Så ja det är alltid bra att ha bra pålitliga målskyttar för att öka chansen att vinna matcher.

Khall92:

Jag tyckte dock Scott var riktigt bra ifjol. Han startade rätt trögt men från från januari och framåt var han en vår absolut bästa spelare. Han tog också ett enormt ansvar defensivt, men även framåt imponerades jag mycket av hans fart, tuffhet och intensitet.

För att vara 34 år ser han jäkligt fräsch ut. Tar man Danielsson eller Patrik Berglund som motexempel så såg man nu på dem att de började bli för gamla. Det gör man inte på Scott, inte på isen åtminstone.

Khall92: Tack!

waker: Nä det har du rätt i. Men en som kan göra 15-20 baljor hade varit gött. Pettis har ju tipsat om Justin bailey.

Men förhoppningsvis höjer sig ett par st. Timashov får en hel säsong. Svårt med Scott. Han kommer ju inte bli bättre med åren och nångång lär produktionen börjar minska. Han har två säsonger på typ 9-10 mål varv den ena var han dock skadad större delen.

Khall92: jag med… 😂

Klart man vill få in mer som kan producera mål, men med tanke på vad vi tagit in hittills kan man inte ha några höga förhoppningar på en etablerad målskytt, om det blir något mer måste det fyndas eller att gunler kommer hem och gör en kanonsäsong

waker: jag hoppas du har rätt :)

Khall92: skrev precis en rad spelare som har kapacitet över 13+ mål. Vi kommer inte stå och väga på rödin nästa säsong.

Peja: Möjligt. Ingen aning om Palve kan spela kant faktiskt.
Scott har gått vinge på träningar nämligen, därav den spekulationen!

Tigerhjärta: Väldigt spekulativt nu, men i så fall tror jag att Palve går ut på kant och att Scott blir den som hamnar i tredje. Tror att Scott kommer bli mer av en defensiv spelare med åren, man glömmer lätt att han fyller 35 år i januari. Frågan är hur realistiskt det är att han kommer fortsätta platsa i toppkedjor i den åldern?

waker: Just det är en annan grej. Går rödin sönder. Vem gör målen då?

Khall92: hade du viljat sitta i den sitsen att vi får förmodligen kvala om vår målspruta går sönder mitt i säsongen?

Peja: Samtidigt om Brynäs tar in 1 till spets till andra kedjan.
Säg att vi mönstrar:
Rödin - Larsson - Scott
Dima - Björninen - Ny

Detta innebär att Olesen kommer få spela med Eklind och Palve(!). Där kommer det finnas goda möjligheter att öka sin produktion.
På pappret är Eklind - Palve - Olesen en klockren kedja som innehåller allt man behöver!

Alltså jag har fortfarande svårt att greppa detta. När en guldhjälte väl skulle komma hem igen trodde jag att det skulle ske när denna var en bra bit över 30, skadeskjuten och/eller inte längre tillräckligt bra för att platsa i NHL. Men Larsson är nyss fyllda 30, kommer från kanske sin bästa NHL-säsong, blev trejdad till en Stanley Cup-utmanare i Washington i våras och vara att gå till Pittsburgh, ett lag som alltid går till slutspel, i somras. Det är egentligen helt orealistiskt att han ska vända hem redan nu. Måste verkligen nypa mig i armen för att fatta det.

AW-M89: precis, med 18 mål för den bästa.
Hur många mål måste man göra för att klassas som en målspruta?

Rödin, scott, timashov, Larsson, olesen och björnen har kapacitet för 13+, kanske till och med kinnvall?

waker: Utan denna målspruta hade de förmodligen kvalat.

Brynäs har vad jag tror en spelare som garanterat gör 15 mål + i dagsläget. Osäker på timashov om han får en hel säsong.

Ska brynäs höja sig måste fler bidra med mål. Annars finns det risk att det blir tufft. Jag har gärna fel om brynäs inte lyckas knyta en spelare.

waker: Jag tror inte att Olesen kommer öka sin produktion om Brynäs tar in 1-2 forwards. Han spelade mycket PP 21/22 och där kommer han nog inte platsa 22/23. Svårt att öka sin produktion då, hans istid kommer nog att minska ganska radikalt om Alcén tar in fler forwards.

waker: Färjestad hade 5 spelare som gjorde över 13 mål förra säsongen.
Vi hade 2 st i Rödin och Gunler

Peja: självklart kan flera i laget öka på målproduktionen med bättre omgivning, sen kan man nog räkna en skaplig ökning av olesen nästa år.

Just att vi inte har några rightare så önskar jag att Erholtz också kommer till Brynäs.

Vi kan inte förvänta oss några fler monstervärvningar, nu måste vi fynda istället. En ren sniper / ” målspruta ” är inte gratis precis, bättre att försöka hitta utveckling hos billigare spelare då

waker:
En bra målskytt ökar chansen att vinna matcher åt laget.
För att ha en jämn målproduktion spritt över laget så krävs det ju att alla i laget kan göra mål och att jämföra förra säsongens Färjestad med andra lag är inte riktigt rättvist då de hade i princip 4 jämnstarka kedjor där många spelare skulle kliva in i alla andra SHL lags topkedjor.
På den nivån är inte Brynäs.

waker: Rödin gjorde ändå 19 mål i grundserien 21/22. Jag tror att han skulle kunna vinna seriens skytteliga med en bättre omgivning. Känslan är att Rödin har burit laget på sina axlar de senaste årena, i en bättre omgivning skulle han kanske kunna bli buren ur sina svackor också, för svackor har han ju alltid under säsongen. Då kanske hans 19 mål kan bli 25+.

Brynäs har bara en högerfattad kedjespelare (Scott) och det känns som en svaghet vad gäller skottvinklar, inte minst i powerplay... om nu inte Palve ska fortsätta stå till vänster... men det begriper ju Alcén och ledarstaben också.

Backsidan är klart bättre än tidigare, men jag tycker att lite för mycket hänger på att Kinnvall ska vara skadefri, med tanke på hans skadehistorik. Johanesson är spännande men ändå ett ganska osäkert kort, han är definitivt inte en spelare som man kan vara säker på kan axla Kinnvalls mantel om han skulle gå sönder igen.

Khall92: förstår inte riktigt erat tjat om en målspruta.

Jämn fördelad målproduktion > ”målspruta”

Kolla hur bra det gick för leksand förra året med deras överlägsna målspruta i SHL.

Som jag skrev tidigare, Färjestad hade ingen målspruta och vann ändå SM guld.

Peja: Finns ju en chans att Gunler kommer tillbaka.
Blir perfekt med en målspruta + gunler

{9873}: Med tanke på att du svarade på detta inlägg

”Risken är stor. Problemet är att det behövs en, kanske två produktiva forwards till, hur dyr nu än Johan L blivit.”

Förstår inte varför du anklagar honom för att vara negativ?
Han anser att det behövs en produktiv forward. Vilket jag anser han har helt rätt i. Han lär väl få skriva vad han tycker?

Men skönt att du är supernöjd nu.

Back: Håller med om att Alcén gör en stark silly season. Det är roligt att nyförvärven är en bra mix av Brynäsare och "Manners gubbar". Lindbäck, Larsson och Kinnvall är ju Brynäsare som man kan bygga med långsiktigt, med viss reservation för att Larsson kan hamna utomlands under kontraktstiden.

Nu skulle jag gärna se en vass ytterforward och en spelskicklig back. Det sistnämnda blir än viktigare om Kinnvall inte är 100% skadefri. Letten Jaks är en spelare som jag fick upp ögonen för i VM, tror han hade varit ett perfekt komplement till den nuvarande backuppsättningen, men är medvetetn om att ingenting tyder på att Brynäs kommer ta in en till back.

På forwardssidan skulle det smaka fågel med två vassa ytterforwards. Om man bara har råd med en etablerad hoppas jag att man tar in en etablerad och en billigare med krut i bössan - Semjonovs från AIK vore intressant ur den aspekten. Albert Sjöberg i SSK är också en spännande spelare som enligt min uppfattning är bättre än Brynäs forwardstalanger och ju i så falll skulle spela på Rookiekontrakt.

Tigerhjärta: eller bara läsa alla retweets från NHL fans som säger typ att han var NHL's bästa fjärdecenter och är väldigt förvånade att inget NHL lag signat honom

Rumpelstiltskin: Du kan vara lugn det är nu signerat och klart!

Egentligen en meningslös diskussion att jämföra Larsson och Lander, men jag kan inte på något sätt förstå hur man kan anse dessa herrar vara jämnbördiga?
Lander har huserat i KHL + NL de senaste 5 säsongerna.
Larsson har spenderat de senaste 10(!) säsongerna i NHL.
Är det inte ganska solklart vem som är bäst av dessa herrar? Finns ingenting att tillägga.

Khall92: Ok har du läst första och andra meningen ? Slut diskuterat , Ellis letar alltid problem eller är negativ tyvärr.

xxx BIF xxx: Den frågan kan nog bara de själva svara på :)

Vi får väl swisha. Har gått förut :)

« · 2359349 · »