1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739785 inlägg · 7967 ämnen
« · 2328807 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Jo, men… Håkan Loob beskrev lagbygge på ett mycket intressant sätt i ”Hockeykväll” på SVT i höstas. Han tänker sig att man bygger lag som ringar i en cirkel inifrån. I kärnan, längst in, har man spelare med både stark klubbkänsla, ledaregenskaper och skills. I nästa ring har man spelare med stora skills – men kanske inte samma klubbkänsla och ledaregenskaper. Ringarna utanför detta är mer för ”kompletteringsspelare”. Är det inte precis det Brynäs försöker göra?

Man har knutit upp de spelare som man betraktar som ”kärnan” – Rödin, Scott, Bertilsson, Kinnvall och kanske någon till. …Och i nästa ”ring i cirkeln” har man Timashov, Palve och kanske några till.

Flera av de spelare som inte kontrakterats platsar förstås i Brynäs – men många har haft kontrakt på för hög nivå. Här finns det väl ingen anledning att springa benen av sig för en namnteckning? Det är väl ganska sunt att spelarna själva får signalera sitt intresse? Då etablerar man ett sunt förhandlingsläge.

{7981}: En säsongssammanfattning kanske. Men vad är en podd med JA värd?
Lyssna på Adam när han har Tjomme som gäst.
Han bekräftar inte ens sånt som Höken sagt är klart, och alla vet att det är klart.
Skulle tro att JA kommer att va gäst hos Adam kanske i veckan.

Det om Larsson. Skulle gissa att alla dementerar in i dett sista.

Peja: skulle gissa även att de vill gå ut med ett meddelande om vilka som kommer att lämna. Borde var klart med de flesta. Kanske en eller två de förhandlar med.
Sedan som du skriver vore det bra och de gjorde artiklar Podd-avsnitt med SC och tränarstaben om framtiden där de även kan hinta om saker.
För de borde märka att en hel del supportar suktar efter info. Det blir som ett vakuum nu speciellt när det är så får rykten/läckor.
Positivt är att väldigt lite har läkt ut.
Är lite fundersam över Johan Larsson i någon artikel säger att han inte pratat med Brynäs och hans mamma dementerade Sportbladets ryckte i en Brynäsgrupp på FB. Antingen stämmer det eller så brukar alla dementera in i det sista.

Är det någon som vet vad Järnkrok har/haft för illamående som hållit han borta från spel?

mk: Säkert har man gjort klart med flera vars säsonger inte är över än. Men det som man skulle vilja se från sportchef(erna) det här läget är en slags säsongssammanfattning och hur man ska bli bättre nästa säsong. Kommunikation som skapar framtidstro. Det är nu som man borde göra det för herrlaget. Att man inte verkar förstå det tycker jag är beklämmande.

kan därför förstå att man inte kommuniceras ut så mycket om nyförvärv, däremot borde man kunna kommunicera ut att spelare inte får förlängda kontrakt. Vore nog också bra för många supportrars hälsa att slippa oroa sig över kompiskontrakt för vissa spelare.

Sportnisse: Vi som är lite gamla härinne minns för ca 10 år sen.
Vilket jävla liv det va för att inte Sundlöv satt truppen vid samma tid som nu.
Huge försvarade som vanligt, med att man väntade då på spelare som kunde komma loss senare.

Fråga:
Ska verkligen Brynäs sätta truppen nu, när man har 10-talet kontrakt att signa, plus att det finns historiskt många bra spelare att försöka värva?
Vilka ska man skriva med då?
För de bästa kommer ju att försöka få så bra deal som möjligt.
Eller ska man försöka få så bra trupp som möjligt.
Sen om det lyckas beror inte bara på JA.
Utan även spelare eller?

Pasman: Handlingsförlamningen på kansliet är total! När Wedin gick till TIK fanns ingen plan B?..

lapad: Det är som vanligt en obehaglig tystnad från Bif håller väl på tills försäsongen startar..

Tigerhjärta: Antar att första nyhet kommer att handla om en förlängning av kontraktet för Danielsson och Salinen. Det skulle inte förvåna mig i alla fall.

Lemp: JAEG håller på och förhandlar med 10-15 spelare från årets trupp. Det kan nog ta ett par veckor.

Lemp: Tar tid att omförhandla alla utgångna kontrakt…

Alfred : Gunlers mål finns att se här:

Oklart hur pucken gick in.

Tigerhjärta: Instämmer, vad väntar dom på?

Tär på tålamodet att det är total tystnad från klubben

Stör inte Alce'n .. Han har sommarlov nu ..

Mrassarson: Det är trots allt landslagsspelare vi snackar om här, aningen mer meriterat än Wernblom Jr

Vet inte om han varit på tapeten/forumet innan, men Koivula hade varit ett intressant namn också. Bra size, bra ålder, bra poängskörd i AHL och utgående kontakt. Dock är väl chansen stor att han fortsätter i Usa

LKV: en spelare jag hoppas Brynäs hugger på är Nick Ebert som har utgående kontrakt och inte förlängt ännu med Örebro. Vi kan göra en bytesaffär där PA mot Nick ;-)

Berge: dom 2 skulle säkert gå in i våran 1 och 2 kedja.
Brynäs historik med allsvenska spelare skrämmer inte många.

Lunkz: det är väldigt svårt att bedöma spelare från finska ligan. Titta på Rohdin och Wännström.

Läste för något år sedan hur man kunde estimera mellan ligorna (hittade ej den)

Men hittade detta från en artikel där de studerat HA SHL

Hur kan det komma sig att spelare som dominerar i Hockeyallsvenskan ofta har problem i SHL? Jag har tidigare visat på fakta hur det skiljer i poängproduktion bland topp-10 i HA mot när de flyttar upp till SHL. Elva säsongers tio-i-topp-listor, dvs 110 spelare varav ungefär hälften värvades till SHL säsongen efter. Och då producerade vederbörande i snitt 30 poäng färre på den högre nivån sin första säsong i SHL.

Lunkz:

Oskarshamn spelar avgörande kvartsfinal nu eftersom de lyckats värva bra från allsvenskan. Så du skjuter dig själv i foten medan du står där och småler.

Vi kan inte värva en dyr finne eller tjeck till fjärdekedjan heller.

Lunkz: En spelare från tjeckiska ligan och en från finska ligan, inte alls säkert att dom kommer producera i en mycket bättre liga som shl ändå är.

{8399}: två stora starka poängspelare som oskarshamn tar in medans vi pratar om 175 cm wernblom från allsvenskan.....tillåt mej att småle.
Om vi ska vara med och kriga om existens i SHL så måste såna namn som OIK tar in ta alla lediga platser.

LKV: Bra spelare absolut! Men som silfverkroken är inne på. En väldig chansning, otroligt skadebenägen

Berge: För er som inte har sett, gunler gjorde sitt första mål igår kväll

Tigerhjärta: jajjamen den är de.

LKV: Bra spelare men har varit väldigt skadebenägen senaste åren. Hade känts lite för riskabelt för min del.

Peja: Jag tycker att vi gräver ner oss med samma tjat om samma spelare som med all sannolikhet inte kommer vilja byta NHL mot SHL. Dessutom som det har nämnts så är han 30 snart och vid en eventuell flytt till Brynäs och med vetskap att NHL är långt borta är det heller inte säkert att Johan kommer ha samma motivation att leverera men visst, det finns mycket erfarenhet och Johan är en spelare som skulle självklart bidra till ett bättre Brynäs.

Tgl: Synd att Sebastian Strandberg går till Cluben. Hade hemskt gärna sett han i Brynäs.

{8399}: Jo, men Oskarshamn spelar fortfarande och har inte tagit sommarlov. ” Brynäs kan bättre rörelsen” har full koll och kommer igen när sommarlovet är över

Svensson_62: Det låter som önsketänk att Larsson skulle vara på väg hem till Sverige. Han fyller 30 år i sommar, är en rutinerad tvåvägsspelare som kan användas i alla spelformer och inte särskilt dyr ur ett NHL-perspektiv. Det verkar osannolikt att han skulle vara aktuell för nåt annat än NHL nästa säsong.

Berge: Bästa uppställning jag sett här....den köper jag rakt av!!

Appropå Johan Larsson i dagens match: Capitals leder med 3-2, Boston tar ut målvakten i slutet - matchavgörande läge - då slänger Capitals in Johan för att hjälpa att stänga matchen (det lyckades). Säger en del om förtroendet för honom…

Berge: Synd att Wernblom inte är en decimeter längre men samtidigt kan det kanske hålla honom från NHL.

Peja: jag skulle väldigt gärna se Wernblom i Brynäs. Skulle vara perfekt i en fjärdekedja, och sen arbeta sig uppåt. Hamnar han inte i NHL kommer han bli en toppspelare i SHL inom ett par säsonger.

Skulle vara en perfekt ersättare till Adam Pettersson.

Djoos - Bertilsson
Kinvall - Sulak (typ)
Björk/Hedberg - Johannesson
Bergman - Lindstein

Rödin - Scott - Nättinen
Timashov - Palve - Haartikainen
Olesen - Ölund - Cederqvist/Söderlund
Eklind - Birgersson - Wernblom

Wilhelmsson: Vad är det för kommentar? Komma in och strö salt i såren 4 dagar efter? Hoppas innerligt att du är under 18år med den mognadsgraden. Patetiskt var ordet.

Lesky: Det gick inte så bra eller? men bra inramning på matchen iaf.

Dallemas: 3:50 in i klippet. Måste vara denna du tänker på?

Malken: Absolut! Nu vill vi se lite kreativitet på Sätraåsen.

{8399}: Javisst! …Och Nick Borgen är brynäsare och sade i en intervju med Expressen 2018 om ”We Are All The Winners” att ”Jag hörde att Brynäs spelade min hit när laget vann SM-guld i hockey 1993. Det värmde en gammal brynäsare ända in i själen.” Nick Borgen har haft det tufft och är idag stomiopererad – men jag gissar att han gärna vid en förfrågan skulle spela in en specialversion för Brynäs.

Dallemas: detta är ju intressant med Ledin också

Jag gillade upptempo versionen vi hade av Brynäs hej 2012 men den hittar jag ingenstans man kan lyssna på igen.

#33:
I Scandinavium har man en allsångsvänlig variant som blir häftig när alla 12 tusen är på plats!

Sen är det ju så, intron och musik i all ära. Om vi har ett kanonlag på isen så kan de få åka in till Dr.Bombay.

Men visst, en anrik förening som Brynäs tycker jag bör ha ett ganska mäktigt intro med en låt som speglar historian och storheten. Brynäs Hej.

Det var nån här som skrev det så bra, att det är en låt som Brynäs Hej som skiljer oss från de flesta lag i SHL, få kan matcha vår historia. Sen ska man såklart se framåt också, men just i intro-frågan tycker jag det är mäktigt med en historisk vibe.

{8399}: Har varit i Kinnarps och sett HV-Brynäs, (när HV låg i SHL), deras ”hymn” är riktigt mäktig, hela arenan sjunger och det gungar och svänger ordentligt, lite avis på den faktiskt 🥴

{7981}: Varför inte musik från det band som Manner är/var med i?

Tigerhjärta: denna borde dom kör åtminstone en gång under säsongen!

Tigerhjärta: Tänk om DiLeva kunde sjunga Brynäs Hej!!!

JawKee: Vad menar du? Varför är det tur? Det är ju tydligen någon annan som inte gett sitt godkännande för på matcherna spelas då inte hymnen.
Vad är det för kommentar egentligen? Vi diskuterar olika intron/hymner och när jag inte gillar en låt så kommer du med "Tur att ingen behöver ditt godkännande då ;)"
Det är en smiley där så du skojar kanske men jag ser liksom ingenting kul i det du skrev.

{8399}: Tur att ingen behöver ditt godkännande då ;)

« · 2328807 · »