1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736790 inlägg · 7967 ämnen
« · 2463861 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Eller har vissa av dessa spelare en större förmåga men får inte ut sitt spel i Brynäs?

DoNaka: Vi har en uppsjö av spelare för 3e och 4e linan i truppen, tyvärr.

Farsang: Samtidigt gjorde ju faktiskt Olesen ett hattrick i en match, så om vi bortser just den matchen, så har han gjort 9 mål på 40 matcher. En bra målskytt anser jag vara någon som gör mål kontinuerligt, och inte 2-3 mål under en och samma match var 13e match. Jag ser gärna Olesén kvar i Brynäs, det är ju en klockren spelare i en 3e/4e lina, väldigt hög arbetsmoral, som dessutom tänder till och gör poäng emellanåt.

Rico01: det har vart på tal, men det är
Väl inget som Brynäs har bekräftat.

AW-M89:" Där har du fel. Han lämnade för att KD tog beslut om sporten över hans huvud."

Och beslutet var ju att kicka tränarna, varför tror du att inte Sundlöv fick vara med och ta beslutet?

KulaShaker: Vejdemo hade varit en bra framtidsinvestering på flerårskontrakt om kroppen är hel nu. Tveksamt om han har så mycket att komma med kortsiktigt. Lång skadefrånvaro med muskelskada och en spelare som lever mycket på sin dynamiska skridskoåkning.

Peja: Timashov tror jag skulle prestera i rätt omgivning. Ta lag som FBK Växjö SAIK skulle han nog få ut betydligt mer av sin speed och att hålla i pucken.

Ove Myling: Jag tror att vi överskattar många av spelarna, särskilt framåt. Det är nog bara Larsson och kanske Scott som hade gått in i något annat SHL-lags toppkedjor, Kvist och Birgersson hade inte ens gått in i de allsvenska topplagens fjärdekedjor. Tror inte vi Brynäsare ser riktigt objektivt på spelare som Rödin, Palve och Timashov. Noterar att många vill behålla Timashov, tycker det säger mycket om hur verklighetsuppfattningen är gentemot hans förmåga.

Väldigt spekulativt men att ha humörspelare som tilltänkta ledande spelare tror jag blir destruktivt för hela laget. Om man har ledande spelare som alltid presterar och alltid går i bräschen lyfts hela laget, det blir lite motsatsen i Brynäs.

bradberry: Jag hör vad du säger, får man ta ett ansvar som man inte behärskar kan det absolut bli fel men inte denna monumentala genomklappning defensivt som vi sett i år. Det köper jag inte.

HS borde lägga upp en omröstning om vad orsaken är till säsongens genomklappning. Intressant att se vad alla tycker i frågan.

Hej! Är Karhunen fortfarande skadad? Han hade väl problem med ljumskarna vill jag minnas att ni pratade om här för ett tag sedan.

Farsang: Rätt tydligt att Olesen kan prestera när han slipper bära Palve på sina axlar :)

{8399}: "Sundlöv hade han lindad runt sitt lillfinger så att han till och med lämnade Brynäs för att backa PA."

Där har du fel. Han lämnade för att KD tog beslut om sporten över hans huvud.

Ove Myling: Ja eller en forwardssida som tvingas ta ett ansvar inom ett område den inte bemästrar... Å då faller man i sina defensiva linjer också...som normalt är dess styrka...

Peja: Jag har funderat i dom banorna, kring forwards, också men blir produkten av det att man släpper in flest mål i hela serien?

Det måste finnas fler lag, i serien, som har spelare som är ojämna och ändå lyckas ha ett fungerande defensivt grundspel.

Säger inte att Brynäs skulle vara ett topplag men man har iaf ett lag, enligt mig, som borde kunna komma på plats 7-10.

Vems ansvar är det att slaget inte presterar? Sportchefen, tränaren eller spelarna?

bradberry: håller med dig om allt förutom Olesen. Mannen har gjort 12 mål i år men stämplas fortfarande som en flopp som målskytt.

Alla allsvenska målsprutor kan inte bli Karlkvist.

Ove Myling: Jag tror ändå att forwardssidan är boven på spelarfronten. Tre tilltänkta spetsforwards, dvs hälften av spelarna i de två tilltänkta toppkedjorna, är otroligt ojämna och endimensionella humörspelare (Rödin, Palve, Timashov). Det går inte att förlita sig på den typen av spelare i så stor utsträckning. Det innebär inte bara ojämn offensiv produktion utan också ett dåligt defensivt jobb av toppkedjorna, totalt sett. Därmed går de inte i bräschen, utan snarare tvärtom. Bredden är också ett problem på grund av numerären och att man mer eller mindre har kvoterat in två spelare (Kvist, Birgersson) eftersom man minsann vill visa att man satsar på egna produkter. Sammantaget är det egentligen bara tredjekedjan som har varit acceptabel.

Backsidan var lite obalanserad inför säsongen, men det har man justerat genom att ta in Niemelä istället för Bergman (och Hedberg). Målvaktssidan är ett kapitel för sig, alla kan nog se att det inte har funkat, men att man har försökt fixa det nu.

DoNaka: djurgården hade kunnat värva en divison ett spelare och folk hade ändå klagat på Alcen över det 😂

Tgl: Skulle du viljat att han värvade Vejdemo?.. som spelade 40 matcher säsongen 21/22, med 16p på 36 matcher i Ahl. Det hade varit vansinne i min mening att värva en sådan spelare

bradberry: Yes, balansen är inte den bästa. Men det du beskriver är en fw-uppsättning med klar övervikt mot att vara defensivt stark och resultatet är ju det motsatta att man släppt in för många mål.

Problemet borde ju istället vara att man gjort för få mål och det problemet har ju inte Brynäs.

Om man har en fw-sida med defensiv uppsida borde ju göra det enklare att få ihop ett väl fungerande defensivt spel och färre insläppta.

Kan vi vara överens om att Brynäs kräftgång i år beror på att man inte satt ett bra defensivt grundspel och således har släppt in för många mål, flest i serien?

Vems "fel" är isf detta enligt dig om det inte kan tillskrivas Manner och company?

Tgl: Nej, Alcén ligger i fosterställning och undrar hur man gör

bradberry: Vejdemo till Djurgårn! Alcen sitter lugn!

Ove Myling: Ja visst har man värvat kvalitet. Men balansen i truppen kan ifrågasättas… Se bara:

Våra spetsforwards:
Rödin- brunkare numera
Larsson- en supervärvning men i första hand defensivt lagd
Björninen- En beundransvärd lagspelare men defensivt lagd
Scott- En bra tvåvägsspelare. På förhand en tveksam förlängning men som dock gör sin bästa säsong på länge…
Palve- En extrem säkerhetsrisk som spelar odisciplinerat och inte heller har produktionen i sig…
Timashov- Läs Palves beskrivning men här har det producerats aningens lite mer…
Strömgren- Alldeles för grön för en topp 6-status… Blandar och ger…

Sen har vi övriga forwards:
Eklind- Bra delar av säsongen men tappat form efter landslagsuttagningen… Ingen produktiv forward i grunden utan en grovjobbare med viss offensiv uppsida…
Ölund- Bra center och kulturbärare. Dock i första hand defensivt lagd…
Olesen- Värvad som en offensiv tillgång. Utfall: Läs under ”Rödin”!
Blomqvist- Gjort det bra och t.o.m. lyckats producera mål men i första hand absolut en defensivt lagd spelare…
Birgersson- För svag för en SHL-trupp
Kvist- För svag för en SHL- trupp
Ljungkrantz- En intressant spelare med en offensiv uppsida. Målskytt med ett vasst skott. Dock fortfarande för ojämn på SHL-nivå…

Detta är vår forwardsuppsättning… Det är inte så svårt att komma fram till slutsatsen att det saknas en och annan Suomela, Karlkvist, Tambellini eller Smejkal här… Det är grovjobb deluxe men avsaknad av offensiv kyla. Där det senare går att spåra brister det kraftigt i andra änden…(Dima/Oula)

På backsidan kan man konstatera att vi sällan eller aldrig haft så många puckskickliga backar i en upplaga som i år. Det är såklart en tillgång… Men det har oxå skapat problem då överkonstruktivitet och ett dumdristigt pinchande har kostat oss många baklängesmål.

Sen är det hur ovanstående lagdelar samspelar med varandra som ofta landar i katastrof. Just här medger jag att Manner o co bär ett stort ansvar…

Tittar man slutligen på målvaktssidan så har Limpan varit bra efter nyår. Men det går inte att komma ifrån att hans katastrofala höst till stor del satt oss i den tabellposition vi nu är i…

bradberry: Jag vill att felet inte ska ligga hos Manner, tro mig. Men jag kommer inte runt honom.

Jag tycker precis som dig att Brynäs tidigare inte haft ett bättre lag än tabellen visar och det hade inte spelat så stor roll vem som tränat laget.

Tycker dock att man ställer ett bättre lag på banan i år. Började säsongen med. vad alla ansåg, shl:s bästa målvaktspar. 1 världsmästarback, 1 tjeckisk landlagsback, Kinnvall (som varit outstanding tidigare i shl) och Johannesson som varit årets värvning i shl. Johan Larsson från ordinarie i nhl och Björninen direkt från khl och med os och vm-guld. Dom nyförvärven snackar man inte bort.

Visst saknades det minst ett bra namn på fw-sidan och kanske att Kvist och Birgersson inte håller shl-klass. Men det ska inte behöva leda till att man släpper in flest mål i ligan. Avsaknaden av 1 till spetsforward eller killarna som är 12-14:e fw i truppen och max spelar 10 minuter per match kan inte vara orsaken till Brynäs kräftgång.

Brynäs har bytt ut i stort sett hela stommen sen Bulans tid. Visst, Rödin har varit med ett bra tag nu och har aldrig spelat i ett väl fungerande Brynäs men kan han verkligen påverka hela lagets insats så att man är ett bottenlag år efter år?

Ove Myling: Intressant analys och jag håller till viss del med dig. Framförallt så tycker jag som jag tidigare sagt att Alcéns lagbygge borde vara tillräckligt för att klara kontraktet och även ta sig till slutspel.
Tycker framförallt att det är närmast ofattbart att vi inte kan komma tillrätta med problemen att vi släpper till alldeles för mycket öppna målchanser. Både i spelvändningar och i spel i egen zon. Till Manners försvar så är ju detta något som snart halva Sveriges tränarkår försökt få ordning på... Ibland känns det nästan som det är Brynäs spelidentitet.
En sak som jag tycker har varit helt avgörande detta år är Rödins måltorka. Speciellt när vi gick in i säsongen med så få målskyttar av rang. Han har gjort 4 mål denna säsong. Med förra årets målsnitt så hade han gjort 11 mål och den skillnaden är nog ungefär skillnaden mellan slutspel och dagens position. Jag tror inte att det beror på att Rödin blivit en sämre spelare och det är uppenbart att det inte beror på att han inte försöker och ger allt han kan.
Och här kanske problemet ligger. Vore det bara vilja och engagemang så skulle Rödin ligga i topp i ligan men ansvaret tynger honom just nu känns det som.
Så i ett läge när dels laget behöver göra någon förändring samtidigt som Rödin försöker bära laget på sina axlar så är det dags att sätta C:et på någon annan. Jag har tidigare sagt att jag älskar vår kapten och det står jag för. Men förhoppningsvis så skulle ett byte få fart på Rödin, vilket egentligen är allt som behövs. Sen kanske en ny röst även kan boosta laget.
Det finns ju gott om bra kandidater:
Bertilsson, Scott, Björninen, Larsson och Blomman t ex.
För egen del så skulle jag nog välja Björninen som dels varit kapten tidigare och dels tror jag att han är en spelare som skulle växa av C:et. Han har i mina ögon också rätt sorts energi i detta läge.

spolaisen: ja vi ser ju hur det går för t ex Shinnimin när han fokuserar på rätt saker och följer systemet. Vart riktigt braket senaste.

Jugge:

"Andra alternativet är att vissa spelare kör efter egen agenda och skiter i allt vad överenskommet spelsystem heter. Jag vill inte tro att det är det senare alternativet…"

Det är det senare alternativet vilket beror på s k divor, som har djävligt svårt med att underordna sig ett spelsystem..
De här divorna är sååå duktiga att de inte behöver tala om för dem hur det ska spela och de blir utan att fatta själva som det verkar OFFER för moståndarlagen...Inte så svårt att avväpna Rödin, Palve, Timashov..alla tre griniga vid pucktapp och gör sig skyldiga till många efterslängar/slashingar vid pucktapp..För tappa puckar det gör dom både i anfallszon och försvarszon...

AW-M89: Så kan det vara men han var populär hos dem som bestämmer, Sundlöv hade han lindad runt sitt lillfinger så att han till och med lämnade Brynäs för att backa PA.

{7981}: Ni får ta det med en nypa salt, men enligt Silfverbergs brorsa så är det 50/50 om han kommer hem. Beror ju på vad som händer där borta med hans kontrakt. Det är lite " jag mötte lassie" över den då jag hörde det av en kompis som hörde det av en kompis till Silfvers brorsa.

Jugge: Han snackar omkull vem som helst, tro mig.

{8399}: När man trodde att du inte kunde leverera märkligare inlägg så kommer du med att PA är likeable….

Enda anledningen till att man väntade så länge med att kicka sopan var ju historiken med kickade tränare. Men till slut gick det ju inte längre..

Ove Myling: Nä, nä och NÄ!

Då kommer den naturliga följdfrågan: Är 6 av 7 tränares misslyckanden med laget de senaste 8 säsongerna alltså tränarnas fel…? Jag tror det är spelartruppens ledande stomme som inte är bra för laget. Nytt blod behövs där…

Jonsson sparken
Berglund fullföljde kontrakt
Melin sparken
Sjödin sparken
Sundqvist sparken
Andersson sparken
Manner sparken?

Med den ledande stomme Brynäs haft under större delen av tiden är det nära att tro att det är där mycket av problemen ligger. Sen har vissa tränarrekryteringar varit märkliga men det kan inte vara bara där felet ligger…

Ove Myling: Alla värvningar är Alcéns värvningar. Sjukt att man ens tänker på det här sättet. Sportchefen har sista ordet. Totalt oväsentligt varifrån idén kommer. Ingen hade tänkt på det här sättet om sportchefen hade mer erfarenhet.

Tigerhjärta: Haha, Axle postar sjörövarspråket när han är på fyllen och tvärtomspråket när han är nykter.
Mycket konstigheter blir det…

Ove Myling: Jag är helt enig med att Manner inte har fått ut potentialen som trots allt finns i laget. Även om man tar av sig Brynäs glasögonen så tycker jag laget är alldeles för bra för att riskera kvala och släppa in flest mål i SHL.

Anledningen till att det är så kan bero på 2 saker som jag ser det. Antingen har Manner implementerat ett spelsystem som inte passar laget och man klarar bara att spela efter det vid enstaka tillfällen. Andra alternativet är att vissa spelare kör efter egen agenda och skiter i allt vad överenskommet spelsystem heter. Jag vill inte tro att det är det senare alternativet…

{8399}: Peter Andersson fick laget att må dåligt. Manner försöker vända på det, men det är inte en lätt uppgift...

{8399}: Att du ens nämner Peter Andersson och ”likeable” i samma mening är otroligt.
Peter Andersson är kanske Sveriges minst omtyckta och ”likeable” coach i modern tid.

Ove Myling:
Både Peter Andersson och Mikko Manner är "Likeable" personer och det satt ju väldigt långt inne innan Peter fick sparken, det var ju typ precis innan kvalet. Samma öde kan drabba manner ska du se om det blir kval.
Båda har nog förövrigt snackat till sig jobbet.

Peja:

hoppas Brynäs lärt sig något från exemplet VV och låter den nye målvakten få chansen nästa match. Vila AL, han har sett trött ut de senaste matcherna...

Samsung: Finns intressanta JYP-spelare som inte är kanadensare också. Niku är en finländsk landslagsback med fantastisk hockeyfrilla och spelskicklighet, Turkulainen är en skicklig spelare och deras kapten Rooba har varit en bra forward i ligan under många år nu. Rooba är annars mest känd som Estlands bästa hockeyspelare

Ove Myling:

kanske är skitsamma för många spelare, vart Brynäs och dem själva spelar nästa säsong, nägra kanske tycker att det blir okey att trappa ner till HA.......

munkas: Under uppehållet nu har jag funderat på vad som gått snett i Brynäs, den här gången... Oavsett om det blir kval eller inte anser jag att säsongen är ett fiasko.

Vart ligger felet? Jag tycker att Brynäs har ett tillräckligt bra lag för att inte ligga i den direkta botten av tabellen och definitivt inte för att släppa in flest mål av alla.

Alcéns jobb tycker jag är svårt att bedöma. Många av spelarna är handplockade av tränarstaben. Så svårt att veta vilka som är "Alcéns värvningar". Sen var ju alla förlängningar, utom Scott, horribla; Palve, Hedberg, Birgersson (och även VV, visade det sig). Men även här är det svårt att veta vad som är Alcén kontra tränarnas beslut.

Det jag kommer fram till är att tränargruppen med Manner som huvudansvarig inte håller måttet. Enligt mig har Manner fått tillräckligt bra trupp (till stora delar handplockad dessutom) och tillräckligt mycket tid för att nå bättre resultat. Sen finns såklart brister i truppen men inte så stora att man inte kan sätta ett fungerande försvarsspel och släppa in flest mål av alla i serien.

Varför håller inte Manner måttet? Jag tror att man övervärderat vissa antaganden om honom.

1. Man har övervärderat finska ligans kvalitet. Troligtvis håller finska ligan ungefär samma klass som Hockeyallsvenska och Manner som vunnit den håller samma nivå som en topptränare i allsvenska.

2. Man har övervärderat Manners roll i finska landslaget. Ja, Manner har vunnit vm och os men troligtvis har hans betydelse som ass.caoch inte varit så betydande.

3. Man har undervärderat övergången från finsk hockey till svensk hockey för Manner. Manner har varit framgångsrik inom finsk hockey men det är skillnad på svensk och finsk hockey och det som funkar i finland måste nödvändigtvis inte funka i sverige. Olika rinkmått är ett exempel.

4. Manner personlighet. Manner är en "likeable" person och man gillar ju honom, vilket gör att man kanske inte tittar lika mycket på bristerna hos honom. Peter Andersson är inte en "likeable" person. Naturligtvis är det enklare att ogilla honom och i slutänden sparka honom.

JYP i finska ligan är också avhängd nu typish.
Finns några intressanta kanadensare där.

munkas: Tror tyvärr inte på fler värvningar. Trodde kanske nåt var på g när man lät Roy gå, men icke. Clark hade jag inte sagt nej till, en personlig favorit. Vi får hoppas att vår nya målis spikar igen istället.

Bulten: Ja, jag skulle gärna få in Clark. Ett stänk med kakao i mellanmjölken skulle inte skada. Ny energi och förändring behövs!

munkas: Helt enig. Men vi kan nog konstatera att det är den nivån vi kan förvänta oss i allra bästa fall om det blir något alls.

munkas: Vi kan ju testa Timashov-Larsson-Clark också.

{8399}: Det låter verkligen som en gedigen förstafemma!!!
Om året var 2013…

Farsang: Tänk dig Scott, Rödin och Clark!!

{8399}: äsch, avdankad, gammal och dålig. Ingenting vi behöver alls ;)))

{7981}: 19 mål och 36 poäng på 47 matcher, honom ska vi ha!

« · 2463861 · »