1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743535 inlägg · 7967 ämnen
« · 2600536 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
bradberry: Många bra synpunkter.

Sen verkar tränarna helt ställda inför det spel de möts av. Märkligt att de inte kan förändra en matchbild, de är ju totalt sönderlästa.

Tigerhjärta: Hoppas att dom inte skyndar för fort med Scott pga rådande situation bara.

bradberry: för nåt år sen satt man o dreglade o sa tänk om alla våra proffs kommer hem...osv..vilket lag vi kommer att få...
Nu har vi fått hem Lindbäck o Larsson...
Jag dreglar inte längre ..De har inte o gör inte skillnad ens i HA

Spelare/ledare jag förundras över…

Billins- Snacka om nivåsänkning på honom på kort tid….

Lindstein- Behöver stor roll för att utvecklas men axlar den inte just nu. Omständigt krånglig i agerandet…

Indrasis- Den fladdrande julgranen åker fel, håller puck för länge, står i vägen och backcheckar sådär…

Larsen- Spelade på en oerhört låg nivå igår. Vilsen…

Tärnström- Alibispelets konung! Åker snabbt, åker snyggt, bra puckkontroll…men…inget händer… åker liksom bredvid situationerna. Ger sig inte in. Å alldeles för klen…

Blomqvist- Verkar trött. Åldern tagit ut sin rätt…?

Kvist- Höll inte för SHL. Håller möjligen för en tredje eller fjärdelina i HA… Men inte i Brynäs…

Lindbäck- Samma tendens som förra säsongen att han zoomar ut mentalt. Verkar stundtals ofokuserad. Gör ju en ok match igår fram tills en tavla det känns som jag själv hade undvikit… Svartvadet hävdar bestämt att Brynäs inte kommer nå SHL med det här målvaktsparet. Jag är benägen att överväga ett medhåll gällande det uttalandet…

Kopacka- Kul spela framåt. Aktiv… Direkt slö i egen zon. Upp med nivån!

Ledartrojkan plus Hansson- Bra med tidig timeout igår. Mer sånt. Sen behöver man analysera och hitta nya vägar för att luckra upp motståndarna då individuell skicklighet inte är att förlita sig på i längden. Att dessutom inte lyckas skapa motivation och spelglädje i truppen får ses som ett misslyckande…

Tigerhjärta: bästa nyheten på länge!

HalvHund: Jo det är sant. men du vet historiken är svår att komma runt. sen finns kanske en del att göra förutom att värva nya spelare
Jag har ju sänkt förhoppningarna som jag skrev igår och hoppas nu bara på full trupp som ett första steg...men lite scheptischk....

Tigerhjärta: Snart får vi ihop en bra tredjekedja👍

Scott i svart på dagens träning!

Ett lag utan en tredjekedja med förmågan att ta tag i skiten när det behövs kan ju bara inte vara ett topplag, befarade det här inför säsongen och är inte förvånad över vad som visats upp nu mot Mora, TAIF och Tälje. Jag är mest frustrerad på Alcén, tycker t.ex det är lite märkligt att spelare som Kvist och Lindblom tillhör ett lag med en av Allsvenskans bästa budgetar någonsin och tror inte de platsat i något lag som tagit steget upp. Lindblom må vara ursäktad men Kvist och även Blomqvist uträttar så långt ifrån vad man kan kräva sett till deras roller att man verkligen måste göra något. Blomqvist på kanten där han hör hemma, Tärnström får centra och in med Nordh där istället, för man kan verkligen inte fortsätta med den där kedjan längre. Ett lag med så överlägsen budget måste bara kunna mönstra en tredje som ibland kan vara de bästa anfallarna i 5v5 och i princip alltid skapa lite oreda i anfallszon när topp-6 inte kuggar i. Det har alla topplag oavsett om man är två man kort eller inte. Vågar inte tänka på hur det skulle se ut om ytterligare någon fw skulle skadas, vi har för klent djup i truppen.

Jag väljer att förneka vår situation lite just nu och blir glad för en eventuell topp sex-placering och lite slutspel för en gångs skull. Lika bra att ta ältandet efter säsongen om det inte skulle gå vägen :)

Peja: Indrasis har varit medioker de senaste matcherna vilket även många andra i laget varit, i stort sett de flesta. Rödin tycker jag har försökt men det är svårt att vinna matcherna på egen hand. Jag småtitade på Indrasis insatser i de senaste VM-et och det är helt annan spelare med fart och fläkt som ser ut att trivas med att lira hockey. Jag börjar fundera om våra coacher når fram till killarna och klarar helt enkelt sina uppdrag. Att det kan låsa sig i spelet fattar ju vem som helst men att se ut som att man inte trivs och vill något är helt annan sak. Jag vet inte om jag är ute och cyklar men läser man coachernas kroppsspråk så kan man undra om något är galet...

Nån som kan sammanfatta vad Abris skriver om Brynäs i sportbladet idag?

Peja: Hade varit perfekt med Wännström till vänster istället för Indrasis. Wännström hade kunnat skjuta direkt, till skillnad från Indrasis som är leftare och som endast drar ner tempot.

Lemp: Indrasis skulle kanske acceptera en roll i tredjekedjan om han fick spela powerplay. Istid i powerplay väger tungt. Men om Brynäs tar in exempelvis Wännström skulle man förvänta sig att han skulle ta Indrasis plats även i powerplay.

Tommy: Klart att sådant kan vara ett bekymmer detta med marknadsdöd. Dock så finns det många månader kvar av shopping om nu ni känner att det är det som är att ta tag i problemen

HalvHund: jo fast när vi ska tag i problemen så är marknaden ALLTID död….
Dessutom tog vi nyligen in benn, då bar det nedåt :-)
Svårt för trallgöken till sportchef

Tigerhjärta: Håller med till viss del viss del med hans nonchalanta spel och svaga arbetsinsatser. Sen undrar jag om Indrasis skulle acceptera en roll i tredjekedjan?

Tycker att man ska försöka få in Wännström på riktigt nu, då skulle man verkligen kunna arbeta om samtliga kedjor när Scott och Ölund kommer tillbaka.

Rödin-Larsson-Kopacka

Kelleher-Vesel-Wännström

Indrasis (om han blir kvar)-Ölund-Scott

Nordh-Ohlsson-Tärnström/Kvist

När kedjorna är så tydligt; Bra, sämre, sämst och räcker inte alls till (möjligtvis att 3 och 4 kan byta plats emellanåt) så undrar jag varför det inte går att flytta om lite spelare för att få ett jämnare lag? Det kan ju inte gå sämre än nu med 9 mållösa perioder på hemmais?

Tänker även lite på Miks Indrasis: Han ser ut att ha mycket mer fart och kunnande i kroppen än vad han visar - och varför skjuter han aldrig? Han ser ut att gå på 50 % av en anledning som jag inte kan förstå - vill han inte vara kvar?

Innan säsongen kände jag en oro med allt för många importer - precis utifrån det vi ser nu - många ser nöjda ut med att glida på en skridsko. Angående Kelleher, Vesel och Rödin så släppte väl Kelleher pucken betydligt mycket snabbare i början av säsongen? Det var mer tempo i hela den kedjan.

Sen det här med spelsystem har jag även tänkt en del på: Då när Djurgården spelade 1-3-1 under Lasse Falk så syntes det väldigt tydligt hur det laget skulle spela. Sedan dess tycker jag inte riktigt att jag sett något väldigt tydligt spelsystem, överhuvudtaget, mycket dump and chase på många lag. Eller full fart över blå med en spelare och resten hakar på, väntades på blå. Så att säga.

Ja, inte vet jag... dock så vet jag att laget just nu presterar alldeles bedrövligt och jag kunde nog inte ens drömma om att lagen med nästan ingen budget alls skulle kunna rå på Brynäs. Men när det kommer till Brynäs så är som bekant ingenting omöjligt...

Jag ser att många gärna gör sig av med Indrasis, och jag förstår varför. Däremot tycker jag att vi ska behålla honom, låt mig förklarar varför.
Jag tror att Indrasis kan vara en joker i slutspelet. En mönsterbrytare som kan göra oväntade saker.
När Scott/Öla är tillbaka så ska Indrasis ner i en tredjekedja, där passar han utmärkt.
En sådan gubben-i-lådan spelare ska inte lira bland topp-6 där han förväntas leverera på en hög nivå och gnugga hårt match efter match.
En spelare likt Indrasis passar klart mycket bättre i en tredjekedja där han kan försätta med sina udda spelstil utan pressen att leverera byte efter byte.
Med det sagt behåll Indrasis tycker jag, men jag förstår om folk tycker annorlunda.

Ni leder serien (per spelad match) så det kan ni ju iaf vara glad över.
Kan vara en fördel och något renande att ha "krisen/formsvackan" redan nu. Det finns gott om tid för ledning att ta tag i era bekymmer.

Allsvenskan är bättre än många tror... eller är det så att man har sämre lag i Allsvenskan än många tror? Eller både och?

Hur som helst så fixar ni nog det till slut.

munkas: Alltså fan vad du är underbar!! Tack för skrattet!! 😅😅

Huss888: Jo, nog hade dom höjt laget. Scott och Ölund är spelare som samtliga lag i HA hade haft i första kedjan.

Huss888:
Blir bättre med Scott och Öland, men kan ta tid innan de är uppe i normal standard.
Tränartrojkan är trötta!!!
Byt ut dem
Bryt Limpans kontrakt.
Lindbäck är inte större än BRYNÄS
Sparka legoknektarna, som inte vill bidra.

Visst det bli bättre konkurrens med Scott och Ölund tillbaka, men i ärlighetens namn så tycker jag att de inte lyfter laget till höga höjder i alla lägen,,,,

Peja: "samtidigt finns det frågetecken kring Kopacka i 5 mot 5 också."
Håller med, både Kopacka och Kelleher är alldeles för puckkära vilket sänker tempot. Märkigt att ligans snabbaste spelare sänker hastigheten.

Kelleher väldigt duktig med puck men det hjälper ju inte laget om han alltid håller i pucken tills han tappar den alternativt hamnar i ett trängt läge där pass inte går fram.

Zzz: Kunde man bänka Cukste i andra och tredje perioden efter en usel insats borde man kunna göra samma med Indrasis.
Sen slog väl Kelleher något form av rekord i pucktapp också.

Erat: En bänkning av Indrasis mot AIK borde vara första steget. Ett jävla tufft beslut med tanke på situationen på forwardssidan men kanske en välinvesterad väckarklocka för framtiden.

Peja: Vi har ju sett Brynäs spela riktigt bra hockey i HA. Mot Björklöven var man dominanta under stora delar av matchen och det är den nivån laget behöver hålla för att ta sig tillbaka till SHL.

För mig är det, förutom för svag tredje- och fjärdekedja, en fråga om att vara redo för match. Redo att ge 100% varje byte. Som man gjorde mot Björklöven. Det är spelarnas och coachernas gemensamma ansvar att ha laget redo för match.

Breddmässigt blir det ju en klar förbättring när Scott och Ölund är tillbaka, men en till riktigt bra spelare måste in i forwardsbesättningen.

Sen så är det tydligt att det saknas konkurrens i laget, alla spelar i samma formationer/kedjor sen match 1 i stort sett.
Scott och Ölis måste komma tillbaka pronto för att ruska om laget och Alcen bör ligga på Wänna varje minut nu för att skriva på.

Det ser så jäkla bekvämt ut.

bradberry: Tror ändå Brynäs ser Larsen och Johanesson som "projektspelare" som ska växa in i kostymen och tillföra mer nästa säsong. Cukste och framförallt Indrasis är spelare med helt andra CV:n och förväntningar på sig.

Med Alcéns sätt att bygga laget där man förlitar sig mycket på två toppkedjor är det mycket viktigt att man sätter just dessa toppkedjor, särskilt då han ständigt misslyckas med bredden där bakom. Alcén misslyckades grovt med toppkedjorna förra säsongen, nu badar han i pengar i jämförelse med konkurrenterna men har ändå bara lyckats sätta en av två toppkedjor.

En konkret åtgärd som man i så fall hoppas vore en quick fix är nog att byta ut Indrasis mot en annan meriterad forward. Det är svårt att se hur dynamiken skulle kunna bli sämre i den kedjan, men samtidigt finns det frågetecken kring Kopacka i 5mot5 också.

Det skulle kosta att byta ut Alcén efter säsongen, men i det långa loppet skulle man gå plus på att hitta en bättre sportchef. Det kostar mycket pengar att ha en oskicklig sportchef.

Peja: Håller med. Men dansken Larsen håller inte heller…. Väldigt låg nivå på honom. Igår var det mer än lovligt fladdrigt… Ja Indrasis letar man nog alternativ till gissar jag. Han verkar ju dessutom ”ta ner” Larsson som inte gått att känna igen efter uppehållet…

bradberry: Igår var det ett faktum att man VILLE FÖR LITE.
En hel del helt horribla insatser. Jag vill inte peka ut någon enskild det behövs inte heller då ingen tog det där extra skäret.

Inställningen måste upp i samtliga skallar, vissa behöver en grundläggande lektion att pucken går snabbare än alla spelare och vikten av att passa densamma. Ishockey är ett lagspel i alla tre zoner.

kexxet: Ja, det verkar tufft för spelarna att motivera sig så här i mörka november. Totalt energilöst och utan nån som helst plan.

MEN, snart stundar ju ett överfyllt fettdrypande julbord med kall julöl och Maskens egenlagrade tranbärsnubbe. Ove suits up till secret santa och på småtimmarna efterfest i million dollar smiles mansion.
När sen baksmällan efter jul- och nyårsfesterna börjat klinga av så dröjer det inte länge innan man kan skutta ut i garaget och börja putsa lite smått på golfklubborna.
Härliga tider!
Detta borde ju inbringa lite glädje och energi till våra tappra krigare! 👍
Ett tränarbyte en bit in januari blir också en välbehövlig boost.
Sen blir det nya tag nästa säsong.
Då jävlar har det minsann etablerats en helt ny kultur i omklädningsrummet.
Ett helt nytt och fräscht vinnande koncept som knåpats ihop av Masken och Inge under sommaren.

Jompe: Bra skrivet. Tycker även det finns en tendens att domarna släpper betydligt mer fasthållningar och interferances i Hockeyallsvenskan, vilket missgynnar ett "lirarlag" som Brynäs. Det har ingenting att göra med domarnas skicklighet utan snarare en annan generell bedömningsnivå. Igår tog domarna en utvisning på hela matchen, det har nog bara hänt något enstaka tillfälle under alla Brynäs år i SHL.

Det är väldigt tydligt att framförallt Brynäs unga spelare blir lätta byten när motståndarna spelar taktiskt disciplinerat och tillåts göra lite mer än i SHL.

Tycker som sagt bredden i kombination med andrakedjan är stora bovar i lagbygget. Även i gårdagens match skapar faktiskt förstakedjan flera riktigt bra chanser (Vesel och Kelleher hade kanske matchens renaste lägen) och normalt sett producerar de poäng på dessa chanser. Det är meningen att lagets andra toppkedja ska kunna kliva in när första inte levererar, men andrakedjan har ju blivit ett enda stort haveri.

Jag tror inte att Gällstedt kommer att få sparken, tror däremot att Indrasis och kanske även Cukaste börjar ligga illa till nu. Det vore väldigt enkelt att göra de till syndabockar i detta läge, särskilt om andra klubbar kan ta över deras kontrakt. Cukste har överlag blivit bättre och bättre under säsongen, men känslan är ändå att han börjar halka långt ner i backhierarkin, och Indrasis är tyvärr den största floppvärvningen den här säsongen. Tror att båda skulle kunna bli stora tillgångar under slutspelet, men Brynäs börjar hamna i en situation där man måste göra någon slags förändring och då tror jag det ligger nära till hands att dumpa de två.

Jompe: Ja, det verkar räcka för motsvarandarlagen att ställa sig vid den defensiva för att Brynäs spelarna ska se paralyserade ut.

JohnnyBotox: Ja precis… Att vilja för mycket har ju varit ett faktum senare säsonger. Men där var vi inte igår… Spelglädjen finns inte… Att njuta av att få spela hockey, att man är priviligerad som dessutom får en hel del betalt för det… Glädjen finns inte där. Det ser ut som om de lider. Från första nedsläpp…

Funderar på den mentala inramningen av matchen igår. SSK hade allt att vinna och Brynäs hade allt att förlora. Jag tror att många spelare i Brynäs vägrar inse att HA är en tuff serie och att det inte räcker att ställa ut rören på isen. Man verkar åka omkring och tänka "vi är bättre än så här, vi borde vara i SHL".
SSK hade en helt annan mind frame. För dem var match i Gävle, mot anrika Brynäs, inför stor publik, utan favorittryck, en enda stor våt dröm. De var ruggigt taggade, väl förberedda, hade läst Brynäs väl och redo att ge järnet.
SSK överglänste Brynäs i Gavlerinken (ja, jag vet...) och vann helt rättvist. Brynäs har ett stort arbete framför sig att ta ombord insikten att man är ett medelmåttigt HA-lag just nu.

JohnnyBotox: Håller med, såg redan efter ett par byten igår att det skulle bli problem. Kombinationen långsamma uppspel och stillastående forwards kommer inte funka mot något lag. Måste bli mycket snabbare spelvändningar och få ner pucken djupt bakom deras backar. Som sagt så har Gällstedt varit med rätta missnöjd tidigare men inget händer ändå.
Nu väntar ett fullsatt hovet och då får vi se om det finns någon ryggrad i laget.

Gunderson: Ingen fart, ingen spelglädje, ingen samhandling.
Ingen såg ut att tycka det var kul att gå ut och spela ishockey inför 6 000 åskådare och dessutom mot en förväntad toppkandidat.
Då är det något som inte står rätt till.

JohnnyBotox: Och hur ska tränarna få grepp på detta älendet? Alla 3 ser ut som dom vill helst vara någon annanstans. Ska vi verkligen behöva sparka tränarna ytterligare en gång och äventyra klubbens ekonomi?
Visserligen så ligger Brynäs fortfarande tvåa i tabellen men det ser ganska mörkt just nu på Sätraåsen. Jag är orolig och förbannad

Brynäsgubbe:
"Så jävla trött på likgiltigheten."

Noll konsekvenser.

Vilket i Brynäs fall leder till sparkad tränare.

JohnnyBotox: jag instämmer helt i dina ord

Vaknar och är fortfarande riktigt irriterad.

Hoppas verkligen att vi kan se tillbaka på de senaste 5 matcherna som en svacka när säsongen summeras. Då hade det varit ok att vi ändå tagit två trepoängare trots dåligt spel. Det som talar emot är dock att det spelmässigt faktiskt inte sett särskilt bra ut innan dess heller. Var väl bra hemma mot IFB och ganska bra borta mot SSK, men spelet har väl varit på väg ner sedan omgång 5-6 egentligen.

Vi verkar sönderlästa och har inget motmedel. Alls.

De flesta spelarna ser bekväma ut, tar inte det där sista skäret och vinner inte sina närkamper. Ser ut som dålig attityd. Men man har ju hört att det kan se ut så om spelarna ”vill för mycket” vilket jag iaf har svårt att se.

Målvaktsspelet, igen. Trött på känslan av att ”idag kanske Lindbäck gör den där matchen som gör att det vänder för honom”, tar 30 skott, ser stabil ut, för att sedan göra en groda. Det är faktiskt helt otroligt och det spelar ingen roll om han ligger på 92-93% om dessa grodor fortsätter komma. Jag känner mig lika blåst varje gång. Och nej, jag önskar inte Lindbäck olycka, jag hade varit riktigt nöjd med honom igår om han bara hade tagit den där sista.

Allt är väl upprepningar, men forumet får vara lite terapi. Skiten måste ut…

Brynäsgubbe: Någon som vet vad Abris skriver om Brynäs i Aftonbladet? Verkar vara inne på samma linje som oss enligt rubriken?

bradberry: Attitydsproblem. Något eller någon har fått spelare i flera säsonger att tro att det är acceptabelt att inte ge allt. Man ser bara genom att jämföra med motståndet när Brynäs bara glider, har ingen intensitet i handlingarna och är allmänt ointresserade.

Tycker det är helt sjukt att oavsett vilket motstånd vi har så ger de allt. De åker intensivt, de avslutar närkamper, är påkopplade.

Men i Brynäs är det lite jobbigt. 😩😩😩

Så jävla trött på likgiltigheten.

DoNaka:
Trist som fa… att vi återigen få se den dåliga och oinspirerade inställningen på hemmaplan (där vi ska vara som starkast inför runt 6000 i publiken) och gör återigen en sån plattmatch, förstår absolut din och andra tillrestas frustration när man åkt en bra bit för att se sitt kära Brynäs, nää, nu måste det till en FET skärpning på SPELARNA, detta har ingenting med Gällstedt att göra, det här är en ren spelare för spelare sak att ta tag i, Lindbäck var Brynäs bästa spelare ikväll, hade utan hans räddningar kunnat vara både 4 & 5 noll, visst, han gjorde ett misstag på 0-2 målet genom att försöka ta pucken som kom över hans axel på stötsidan med plocken, MEN, där är enligt mitt sätt att se det hela inte problemet, det stora problemet är inställningen till match, på våra sk. Poäng producerande spelare, sen pp mm, ujujuj, mycket som måste bli bättre, MEN, vi är trots allt BARA i omgång 17, sååå, att flippa så grovt som många här gör över prestationen så här långt är väldigt skrattretande, känn för faan lugnet och ha lite förtröstan, vi kan börja gnälla och klaga på allvar i omgång 38 om det ser illa ut, släpp ner axlarna och känn lugnet, ja, jag var också förbannad över kvällens skitmatch och torsk, men jag TROR ändå vi vänder skiten 😅🤘

Jag var på plats idag. Åke dit i snöstorm/regn, åkte hem på E4an efter en saltbil ca 5 mil … och däremellan bevittnade jag ett Brynäs som är helt under isen. Sista målet ska Lindbäck ha, ja.. Men, Brynäs har ändå inte vunnit utan man har istället förlorat med 0-1 och det är inte mer än rättvist. Brynäs offensiv var OBEFINTLIG idag. Lindstein såg ut att inte ens vilja vara på isen idag, Kvist, Blomqvist & Tärnström spenderar 411 år i egen zon utan att få ut pucken. 4e kedjan är ju vad den är (man får köpa att dom inte alltid levererar).

Lindbäck får godkänt (i 57~ minuter)
Benn får godkänt
Bertilsson får godkänd tack vare tacklingen som ekade i hela arenan.
Resten kan åka hem och dra ett täcke över sig.

Vad ska Brynäs göra nu? Det tänker jag att dom välbetalda & meriterade ledarna och spelarna får svara på. Tack & godnatt.

Davey85: "Det börjar kännas som ett sjukt experiment att heja på Brynäs, man hittar ständigt nya sätt att skämma ut sig och sina fans."

Tycker faktiskt att Björklövenmatchen hemma skiljer sig ganska markant från matcherna mot Tingsryd och SSK. ...Och den mot Nybro borta.

Mot Björklöven var Brynäs det bättre laget men kunde inte överlista en fantastiskt spelande målvakt.

Redan Nybro utnyttjar en svaghet som Brynäs egentligen haft hela vägen från början av 80-talet och framåt. Brynäs har under alla år varit starka när man fått mycket isyta och fått "lira". ...Och det fick man i början av serien. Det Nybro gjorde hemma var att man under den gamla Färjestadsspelaren Tommy Samuelsson såg till att spela hårt och tätt på kropp. Då har Brynäs som alltid det svårt. Det har Färjestad praktiserat mot Brynäs i snart 45 år och har därför en förkrossande statistik i SHL mot Brynäs.

Det både Tingsryd och SSK har gjort är att använda Färjestadskonceptet. ...Och Brynäs får det som vanligt svårt.

Nu har vi tre tränare från de egna leden som bär med sig de problem som Brynäs haft under så många år.

Jag tror alltså inte att problemet ligger enbart hos spelarna - utan det gäller för tränarna att knäcka hur man ska få spelet att stämma även när man är stenhårt checkade. Det har jag väntat på att man ska knäcka under alla dessa år.

bradberry: vi har materialet detta är enlig mig ett coach ansvar/problem vad fan håller dom på med

Davey85: jag håller oxå på att ge upp
United, Brynäs o Peking
Gamla storlag med storhetstiden bakom sig….
:-)

Gavve: Ok, trodde första målet var grunden till detta. Då är jag med. Vill också säga att ni är ju definitivt med i tabellen.

« · 2600536 · »