1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743536 inlägg · 7967 ämnen
« · 2601746 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Skulle gärna släppa order "losermentalitet", men tyvärr genomsyrar det fortfarande mycket inom Brynäs. När hela laget och tre tränare är snudd på handlingsförlamade i en hemmamatch som borde vara en publikfest förstår man att något är allvarligt fel. Och där blir ordet "losermentalitet" tyvärr relevant.

Tror många supportrar klarar motgången bättre än vad Brynäs själva verkar göra. Nu kan man ju antingen ge f-n på att vända det här och hitta energi igen, eller tycka synd om sig själva och hitta på ursäkter om dåliga förutsättningar och så vidare. I motsats till spelare och tränare tycker jag att supportrarna gör en kanonsäsong hittills, och verkligen står rakryggade i motgången.

Sen har vi förstås problemet med själva lagbygget. Alcén har uppenbarligen inte lärt sig någonting av sina misstag med forwardssidan ifjol utan fortsätter på den inslagna vägen. En väg som har redan har kostat föreningen otroligt mycket och som bara fortsätter få jobbiga konsekvenser. Om en sportchef inte lär sig den läxan efter en degradering menar jag att denne är ett hopplöst fall i SC-rollen.

Peja: Samuelsson är ett jättebra exempel, var det verkligen så svårt?
Och där fick du in ”losermentalitet” i vanlig ordning, kom med något nytt, jag tror din skiva har hackat.
Jag letar inte ursäkter, utan jag ställde en fråga som inte ens var riktad mot dig.
Så fort man som supporter härinne ifrågasätter ett negativt påstående, så heter det ”losermentalitet” och att man inte har någon kravställning.
Om något är ”losermentalitet” så är det samtliga dysterkvistar här inne som lägger sig ner och dör vid minsta möjliga motgång.
Ni har valt fel lag om ni inte klarar motgång, testa Färjestad istället.

Peja: Jag säger inte emot att Brynäs spelat sämre och sämre rent generellt, absolut inte. Men defensivt tycker jag det sett bättre ut jämfört med matcherna vi vann med 7-4 och 5-4 och så vidare. Sen spelar ju det mindre roll när vi inte gör några mål.

Sammanställde för skojs skull GF:GA de första respektive de sista 8 matcherna (match 9, 0-2 skippade jag helt för att det skulle bli jämnt antal). Och det syns ganska tydligt att vi fått till defensiven (utom i matchen mot Mora) men också att vi gör väldigt mycket färre mål. Runt hälften så många mål framåt och ca 1 mål färre insläppt per match.

Första 8 matcherna:
42:25

Sista 8 matcherna:
19:18 (Moras 6-2 sticker ut här)

Om vi räknar bort Moramatchen har vi alltså släppt in 12 mål på våra senaste 7 matcher vilket är fruktansvärt bra. Men åter igen, det spelar ju ingen roll när vi inte gör fler mål än motståndarna.

Tigerhjärta: Det tog Samuelsson en försäsong och några omgångar att drilla en nykomling med 6 skador tillräckligt bra taktiskt för att kunna spöa Brynäs.. Men hans uppdrag och situation var/är väl också mycket enklare än Gällstedts, antar jag..?

Genom att hela tiden belysa att Gällstedts situation var/är så annorlunda och svår i jämförelse med alla andras skapar du bara ursäkter till svaga resultat och insatser. HV71 var i en betydligt värre situation än Brynäs för några år sedan i den bemärkelsen att Brynäs lyckades behålla många stommespelare trots degraderingen, och de var en vinnarmaskin i Hockeyallsvenskan. De letade inte efter den här typen av ursäkter som du pysslar med.

Brynäs går inte åt rätt håll och det är problemet. Det hade varit ett problem oavsett om Gällstedt varit 10 år eller 3 månader i klubben.

Feel free to disagree, men jag tycker det är en losermentalitet att leta ursäkter på det sättet som du gör.

Peja: Min fråga till Brynäsgubbe var vilka lag han syftar på som har mäktat med att sätta sitt spelsystem redan som inte Brynäs kunnat.
Du hoppar då in i diskussionen och jämför med AIK och Södertälje (läs Blomqvist & Bogren).
Då påvisar jag att det är en skev jämförelse när dessa tränare har 100+ Och 50+ fler matcher på sig att sätta ett system kontra Gällstedt & Brynäs.
Gällstedts situation går knappt att jämföra med någon annan i serien. Därför ansåg jag att det direkt felaktigt att påstå att andra lag har hunnit sätta sin spelidé så ”snabbt” men inte Brynäs.
Där hade vi diskussionen.
Att det är problematiskt att spelet successivt blivit sämre förstår jag också. Jag skyddar inte hur det sett ut den senaste tiden, det är under all kritik, men håll dig till ämnet om du ska diskutera.

Malken: Jag tror att Brynäs har en hel del spelare som behövas pushas under matcherna. Rödin har exempelvis aldrig varit bra "varje kväll" förutom när Bulan och Nilsson stod med blåslampan i båset. Det behöver inte finnas massa tränare i båset som pushar spelarna precis hela tiden, men det behöver ju finnas åtminstone en person i en tränartrojka som inte står knäpptyst och ser lika less ut som spelarna när laget spelar skit.

Det är ju fullständigt oacceptabelt att tränarna är totalt energilösa när laget behöver energi i båset. Tycker det är djupt oroväckande.

Tigerhjärta: Nä, det var inte vad jag skrev och det var inte vad jag menade.

Blomqvist och Bogren började inte från scratch den här säsongen, men det är fortfarande nya lagbyggen med ny dynamik. Särskilt när man tar in så många nya tilltänkta toppspelare som de har gjort. Därför har det tagit lite tid för dessa lag att sätta taktiken och hitta alla rollerna.

Gällstedt börjar från scratch på ett annat sätt, men problemet är att tendensen är att Brynäs bara blir sämre och sämre. Trots att Gällstedt började från scratch borde man kunna kräva att Brynäs blir bättre och bättre. Det finns ingen rationell anledning att Brynäs bara ska bli sämre och sämre.

Sen tycker jag att man måste ha i beaktning här att Brynäs har ett enormt dyrt och erfaret lag. Man har många spelare med massiva meriter i HA-sammanhang som rimligtvis borde vara bättre taktiska drillade än många andra i ligan.

Jan Grismöbel: Hoppas/antar att han hedras ikväll på något sätt. Blir lite extra speciellt att det är de två klubbarna (utöver Kiruna) han representerat i Sverige som möts.

Brynäsgubbe: ”I stort sett alla.”

Ge mig ett exempel då?
Många tränare har vara i sina klubbar flera säsonger.
Ge mig ett likvärdigt exempel med Gällstedt där de satt en stabil spelidé efter 17 matcher.

Peja: ”Blomqvist och Bogren gör inte sina första säsonger, men de gör sina första säsonger med den här säsongens lagbyggen. Båda har gjort relativt stora förändringar inför säsongen, särskilt högt upp i hierarkin som påverkar sättet att spela på.”

Ytterst märkligt resonemang.
Du kan inte jämföra ”förändringar i lagbygget” för Bogren och Blomqvist med Gällstedt & Co. Gällstedt & Co är en helt ny tränarstab, till ett helt nytt lag, med en helt ny spelidé, i en helt ny serie.
Med den logiken anser du att Roger Rönnberg står på samma ruta som Gällstedt inför säsongen.
Knappast.

Något annat i dag 1 år sen Kungen lämnade oss . Saknad å inte glömd R.I.P Börje ❤🖤🤭

dabif: lämnar soffan för läktarn ikväll. Ett första steg.
Hoppas laget lämnar läktarn för isen den här matchen.

mk: Klassiskt supporterinlägg…

Rinkside har pratat mycket Brynäs. Särskilt i början. Dessutom hyllat dem och hela tiden haft Brynäs som etta…

Lägg ner det där snacket!

Hockeysnack är och har alltid varit ett fenomen. Det kastas mer skit på Brynäs här inne än på de flesta andra plattformar. Men när nån annan kastar samma skit på laget går samma folk bananas… Dubbelmoral?

Japp, då ska man bara jobba klart i några timmar till men sen bär det av mot Hovet.

Upp till bevis nu trötta, sega Brynäs!

Man går ju på hockey för att uppleva kamp och mål, men det har ju Brynäs haft svårt för i många långa säsonger.

Det kommer bli ett jäkla tryck i ett fullsatt Hovet. Det är det flera spelare i laget som inte upplevt det.

Peja: Vad Rinkside tycker och säger ger jag lika mycket för som en gammal blöja.

Dom är Brynäshatare alla tre.

Nu när det går dåligt för Brynäs passar det och prata om dom.
I början av serien nämndes dom pliktskyldigast i 30 sek.
Efter Brynäs/björklöven kanske 1 min och då mest björklöven ändå.

Så det var inte bra att det reagerades i omklädningsrummet?
Tycker jag tyder på att vissa spelare iaf inte tyckte utförandet var ok.
Värre hade varit om det hade varit som vanligt.

Vad mer ska tränarna göra efter Timeouten?
Det är spelarnas ansvar att vara redo för arbete. På samma sätt som det är mitt ansvar att komma till jobbet och prestera.
Eller?
Har inte varje individ ett eget ansvar?
I detta individuella samhället som blivit så är det bara när det går bra som man hyllar individen.
När det går dåligt är det någon annans fel..

Tigerhjärta: I stort sett alla. Länge sedan man såg lag på elitnivå spela så ostrukturerat som Brynäs. Och nu vi blivit sönderlästa.

Lunkan: Inte jag som varit djupfryst, men finns ett gäng spelare som frusit fast i isen.

dabif: har du varit djupfryst de senaste omgångarna? Går jag nöjd från Hovet med 3p i fickan skiter jag fullkomligt i hur det såg ut.

Allt annat är utklassning ikväll räknar jag som misslyckande. Jag kräver total dominans över 60 minuter. Vinst med minst 5 måls marginal och inga jävla tavlor från målvakter oavsett om vi skulle leda med 15 mål.
Det måste bli ett slut på slappheten och de som inte håller måttet kan sätta sig i soffan eller på läktaren som vi andra.
Tack för ordet kära vänner... 😉

Peja: Hur många matcher har Gällstedt varit helt nöjd med spelet? Inte ens när vi spelade strålande anfallsspel och vann matcherna enkelt var han nöjd med hur laget förhöll sig till systemet. Kanske är det vi ser nu, att vi inte har något att falla tillbaka på när vissa spelare inte orkar vinna matcherna på individuell skicklighet. Det ger mig iallafall någon tröst att Gällstedt har sett problemet även i medgång. Men frågan är vad man ska göra åt det bara..

Är inte det egentligen Brynäs största problem de senaste 10 åren. Att man har svårt att förhålla sig lojala mot spelsystemet? Delar av Bulans sista säsong och delar av Manners fösta säsong är väl undantagen. Frånsett förra säsongen har man efter ett riktigt bottennapp kunnat höja sig under ett par matcher och spelat riktigt bra för att sedan falla tillbaka igen.

Att Brynäs stängde in sig direkt efter match kan vara ett bra sätt att vrida upp allvarsnivån mot spelarna. Att de kommer till träningen dagen efter med full uppmärksamhet och vetskap att nu räcker det.
Frågan är vad man gör om det inte ser bättre ut ikväll? Man kan ju inte sitta i möten efter möten…

Men med ovan sagt kommer jag inte känna mig lugn ikväll oavsett resultat ikväll. Gör laget en topprestation ger det så klart lite lättnad, men det betyder inget om man inte orkar hålla nivån över tid. Gör laget återigen en slätstruken prestation måste det ske något på spelar eller ledarsidan (ass).

Peja: "De ser väldigt trygga ut i sina spelsystem nu i jämförelse med då. Blir spännande att se hur Brynäs agerar ikväll."

Ja det blir spännande - kommer att vara på plats!

...Men att energin saknas i båset. Betyder det helt säkert att spelarna har fel inställning? Kan det inte tyda på frustration? I början av serien var det "öppna spjäll" både framåt och bakåt. Väldigt många gjorda mål och ganska många insläppta. Nu, efter justeringar i spelsystemet, är det emellanåt inga mål framåt och få mål bakåt.

Är det inte så att tränartrion har hamnat i exakt samma dilemma som Manner och tränarna före hade. Man får inte offensiv och defensiv att fungera samtidigt. När offensiven fungerar fungerar inte defensiven och vice versa.

Hade jag varit spelare och gjort mycket mål i början av serien och laget dessutom hade vunnit nästan allt under den perioden, hade jag med säkerhet varit extremt frusterad över att tvingas tänka mer defensivt och samtidigt se laget förlora ganska ofta. Är det inte det vi ser hos spelarna?

Tigerhjärta: Blomqvist och Bogren gör inte sina första säsonger, men de gör sina första säsonger med den här säsongens lagbyggen. Båda har gjort relativt stora förändringar inför säsongen, särskilt högt upp i hierarkin som påverkar sättet att spela på. Därför tog det ett tag för de att sätta ett spel den här säsongen. Det som är oroväckande för Brynäs är att det inte finns tendenser på att någonting blir bättre och bättre, det blir snarare sämre och sämre.

Det är faktiskt helt obegripligt att både spelarna och tränarna i princip agerar som ett gäng zombies i två raka hemmamatcher. Fattar att man kan göra en skitmatch (läs Tingsryd) men att även nästa hemmamatch är så usel är faktiskt obeskrivligt dåligt gjort av laget.

Dessa hemmanollor och skitmatcher kommer även kosta en jäkla massa pengar på sikt. Varje skitmatch gör att man tappar många åskådare till matchen efter.

Däremot håller jag med Rinkside-gubbarna som menar att Brynäs själva skapar en krisstämpel genom att agera som man gör efter matchen.

Peja: Nu glömde du visst byta till ditt "Brynäsgubbe"-konto!;)
Skämt åsido.
Mitt inlägg syftade till påståendet att "andra lag kan sätta sina spelsystem så snabbt".
Blomqvist gör sin 3:e säsong som HC, Bogren gör sin 2:a säsong som HC.
Med andra ord 120+ matcher, respektive 70+ matcher.
Gällstedt & Co har haft 17 matcher på sig.

Tigerhjärta: Lag som AIK och Södertälje är mycket bättre nu än i omgång 1. Brynäs ser däremot ungefär likadana nu som i omgång 1, rent strukturellt, men skillnaden är att man numera saknar energi och möter mer strukturerade lag.

De ser väldigt trygga ut i sina spelsystem nu i jämförelse med då. Blir spännande att se hur Brynäs agerar ikväll. Lyssnade på Rinkside och de påpekade åter igen att det fanns noll energi i Brynäs bås under SSK-matchen.

Om alla 3 tränarna står som urladdade batterier i båset under en hel match medan laget saknar energi så tycker jag att det är fel tränare i båset. Då måste man åtminstone byta ut en av gubbarna och få in någon som agerar pådrivare. Nej, jag menar inte att Gällstedt borde få sparken, men Masken eller Molin behöver i så fall bytas ut. Någon måste tillföra energi under matcherna.

Enligt Rinkside var det högljutt från Brynäs omklädningsrum efter matchen. Då stängde laget in sig och lät Alcén ta intervjuerna. Rinkside-gubbarna menade att detta var osmart eftersom det skapade en känsla av kris som egentligen inte borde finnas där.

Kopacka snabb som blixten efter kanten åker snabbare än pucken(läs motståndarna krymper ytan och stjäl pucken)instick på vinst o förlust framför motståndarlaget resultat motståndarna stjäl pucken, Rödin vill för mycket och motståndarna stjäl pucken vilket resulterar i att han tittar i taket på ERP'n och ruskar på huvudet.
Brynäs spel idé....?

Vi kan mycket bättre och ikväll vill jag se Brynäs trasa sönder Gnaget.

Lite konkurrens uppstår när Scott & Ölund kommer tillbaka, någon av dem hade väl tränat i vanlig tröja redan? Wännström är ett alternativ för att skapa konkurrens. Tänker också att Larsson är en rutinerad spelare med mycket erfarenhet från NHL-omklädningsrum, och där tror jag kraven är högre än i HA/SHL. Jag har full tillit till att Larsson kommer göra vad som krävs för att få igång laget, jag tror han har den respekten med sig. MOT 3 POÄNG IKVÄLL! FORZA BRYNÄS!!

Zappaholic:
"Jag tror vi har ett bra omklädningsrum, precis som alla andra lag i serien."

Omklädningsrums-Allsvenskan...

Brynäsgubbe: ”Märkligt att andra lag kan sätta spelsystem så snabbt och inte Brynäs.”

Vilka lag syftar du främst på?

Mattson: Ja, och det är bättre att vi har en kris nu än två veckor innan ett slutspel.
Men det är väldigt tydligt att vi inte har ett självspelande piano till lag och att det finns uppenbara svagheter i truppen som JA behöver åtgärda under december månad helst.

Anders Berg: Märkligt att andra lag kan sätta spelsystem så snabbt och inte Brynäs.

Oskarshamn hade säkert pulveriserat oss för att de ändå har ett spelsystem som de förhåller sig till.

Lär er krypa , Lär er gå , Lär er hata AIK , Brynäs Brynäs Brynäs.
Får se om den ramsan ekar på hovet ikväll som den gjorde i Gavlerinken på 80-90 talet. :)

Anders Berg: Jag tror nog man kanske satte ett spelsystem men har nu upptäckt att lag har läst sönder oss och nu behöver nog laget förändra sättet att spela och det kan ta lite tid kan jag tänka mig.

Anders Berg: Ändå positivt att vi är bäst i serien så här långt och det utan ett fungerande spelsystem. Att vi inte är bättre trots överlägsen spelarbudget får väl ses som negativt. Men framförallt - vi kommer inte åka ur i år!

Jugge: De gick på is i augusti - men de har teorigenomgångar där de pratar om hur de vill spela. Nu är det snart december och de har haft 4 månader på is, för att få systemet att sitta, det borde funka nu.
Tänker ibland på när herrlandslaget i fotboll var som bäst; när en avbytare skulle in, så kollade man lite i pärmen hur spelaren skulle spela och sen gick man in och gjorde precis det man skulle göra - och man gjorde det framgångsrikt.
Landslagssamlingarna är ju dessutom ganska korta i jämförelse med Brynäs långa förberedelse. Kanske sitter spelsystemet lagom till det eventuella slutspelet i vår?

Spelsystemet ska ju genomsyra hela föreningen från J-16-laget och upp till herrlaget. Plockas man in från juniorlaget så ska man inte behöva tänka så mycket. Men det kanske kommer om något år eller så.

Anders Berg: ” och då har de ändå tränat på det sedan i maj. Det är oroväckande”.

Det tror jag inte att dom har. Hela ”vårterminen” var väl barmark och gym? Plus att tränarna knappast satt hur de ville spela i maj. Spelarna gick väl på is i augusti och då började man nog träna på det, men laget var ju inte fulltaligt då.

Någon med bättre koll på statistik än jag kanske vet om vi haft fullt lag någon match den här säsongen?

Anders Berg: Ja det är lite oroande…men vi ligger ändå tvåa och det finns tid till förbättring.

Anders Berg: vad är spelsystemet dom vill spela? Jag ser inget?

Erat: Jag gillar inte "superfredag" och den sena starttiden alls. Ge mig matcher kl 19 som vanligt istället.

Matchstart 20:30 ikväll!

Zappaholic: "Spelsystemet sitter inte än..." och då har de ändå tränat på det sedan i maj. Det är oroväckande.

Tigerhjärta: Jag har suttit i många omklädningsrum i med- och motgång och har aldrig upplevt dålig teamkänsla. När jag slutade var det omklädningsrummet jag nog saknade mest. Matcher, strålkastarljuset och publiken var sekundärt. Kamratskapen vägde tyngst…

Jag tror vi har ett bra omklädningsrum, precis som alla andra lag i serien.

Jag försöker vara positiv. Det blir lite lättare då. Vi ligger tvåa i serien med flest inspelade poäng per match. Detta trots ganska så knackigt spel i många matcher, spelsystemet sitter inte än.

Finns en grym potential i det här laget, gäller att få ihop alla pusselbitar tills seriespelet är slut. Det är då det börjar….

Gått lite troll i målskyttet men det och ovanstående ska gå att rätta till.

Noll konkurrens om platserna = mätta, loja spelare.
Ok, lite förenklat men JA har uppenbarligen inte lärt sig den läxan från förra året.

Blå grottan: Vi är här för att snacka Brynäs men somliga kan verkligen inte hålla sig från att vara dryga tydligen. Så den frågan svarar du nog bäst själv på.

Peja: Min poäng var att när en spelare uttrycker (utan att ens få frågan) att det är bland den bästa team spirit han någonsin upplevt, så ligger det nog något i det.
Det är en stor skillnad på att säga det klyschiga ”vi har bra känsla i laget” när man får frågan av media, kontra ”att det är nog den bästa lagkänslan jag någonsin haft” utan att ens få frågan.
Förstår inte hur det kan vara så svårt att se den skillnaden utan att få det till att man är naiv.

mk: Jag bara konstaterar att alla spelare säger att laget de spelar i för stunden har grym lagmoral och att man har tränat hårdare än någonsin under sommaren. Det vore ju väldigt naivt att alltid välja att tro på detta. Rent allmänt handlar inte intervjuer så mycket om sanningen, det handlar om vad intervjuobjektet vill förmedla.

Är det exempelvis troligt att Cukste upplever att Brynäs team spirit är bättre än den som Lettlands VM-bronslag hade? Lettlands största hockeyframång genom tiderna, är det troligt att han efter typ 10 matcher i Brynäs anser att Brynäs har bättre team spirit än det landslag som gjort den resan?

Om 50 år kommer liksom lettisk media att fortfarande göra dokumentärer om det legendariska bronslaget. Det var liksom deras VM 94. Om någon från 94-laget hade bytt klubb efter turneringen och efter 10 matcher sagt att det nya laget är den bästa team spirit denne upplevt så hade jag inte heller trott fullt ut på den spelaren.

Peja: Vad är meningen med att jämföra mot förra året?

Jag hörde ingen härinne som ifrågasatte uttalandet när det gjordes.

Men nu helt plötsligt när det har gått troll i spelet så är det en sanning att han "ljuger".

Tigerhjärta: Med förra säsongen i färskt minne är det omöjligt att ta den typen av uttalanden seriöst. Däremot är det kul att både Cukste och Indrasis är märkbart skickliga intervjuobjekt, man får ju ett väldigt positivt intryck av bägge i intervjuer. Dessvärre går det desto tyngre på isen.

Brynäsgubbe: Läs artikeln innan du uttrycker dig, snälla.
Frågan ställdes inte. Utan det var hans egna ord när han uppfattades märkbart irriterad efter en händelse på träning.
Men men, vill ni tro att han påstår att det är den bästa lagsammanhållning han upplevt utan att det har någon som helst substans så visst.
Tänker inte sitta och försöka övertala.

Tigerhjärta: Mitt i brinnande säsong ställer media frågan: Hur är känslan i laget?

Vad är det mest troliga svaret av en hockeyspelare?

1) Det är skit
2) Det är det bästa jag varit med om. Min arbetsgivare är verkligen bäst! Wow!

Var inte blåögd. 🙄

« · 2601746 · »