Brynäs IF

713954 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 2218142 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Axle San: Med andra ord finns det en möjlighet att alla spelarna oavsett ålderskategori gör en bättre säsong. Jag tror det är precis den typen av övertro på spelartruppen som har bidragit till att försätta Brynäs i den här situationen. Att massa gråhåriga spelare med gedigna skadehistoriker skulle bli bättre tror inte jag på i alla fall, och det är väldigt svårt att se något större utvecklingspotential hos de flesta yngre spelarna. Offensivt hänger mycket på att Olesen och helst även Eklind växer in snabbt i SHL-kostymen, och att P.Berglund har hållit igång kroppen och inte tappat ännu mer av sin kapacitet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Tror det kan påverka om det blir en negativ jargong kring laget, men särskilt inför förra säsongen var det ju inte så. Tvärtom fanns det folk som sprang omkring på Sätraåsen och pratade om guldambitioner, om klockrena tränarrekryteringar och klockrena spetsförvärv (Bulan, Bertil). Även efter säsongen menade ju Sundlöv att det var en av de bästa trupper som han någonsin byggt...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja självklart så finns det möjlighet för alla spelare oavsett ålderskategori att göra en bättre säsong eller en sämre för den delen.
Själv tror jag att summan av allt kommer att bli att laget gör en bättre säsong än den förra där verkligen allt gick emot även på sidan av isen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Det var mycket som gick emot många utanför isen när covid härjade som mest. Som läget är nu har väl flera nyckelspelare inte ens anslutit till laget, en kanske inte ens har påbörjat sin försäsongsträning, och de nya tränarna är väl fortfarande i Finland? Dessutom har man en ny fystränare som väl aldrig har jobbat med hockeyspelare förut. Det här är inte heller en perfekt säsongsuppladdning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Sundlöv har verkligen sänkt kompetensen i truppen och fortsatte i den riktningen inför kommande säsong med tveksamma förlängningar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Jag håller med om det mesta du säger, det ser fan tufft ut.. men att lägga sig ner och dö innan säsongen som vissa gör... Då kan man väl i princip sluta följa laget? Då räcker det ju med text tv... För mig är inte det att vara en supporter. Kolla på West Ham eller nåt liknande lag i PL, tror ni deras supportrar viker ner sig?

För mig är det oväsentligt just nu om Brynäs hamnar i botten i slutändan, jag viker inte en tum. De andra lagens troll kan håna på. Var rakryggade istället, vi kommer tillbaka.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita:
"Men Alcen måste väl ändå haft sista ordet när det gällde att värva VV och skriva kontraktet."

Om jag inte kommer ihåg fel så nämnde Kangas i nån intervju att alla sportbeslut skall passera styrelsen så länge sportorganisationen inte är satt.
Alcén och Grahm rimligen föredragande inför styrelsen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Hear hear!
Som Brynässupporter har man varit med om glansdagar och kärvare år. Har stått upp i många år, sitter numer, fastän jag står upp för laget varje match och varje säsong. Sociala medier gör ju att ältandet och självplågeriet tar nya höjder.
Visst, andra kanske har bättre laguppställning på papperet men jag hoppas och tror att vi kan bygga nåt här. Lite vind i seglen och många kommer lyfta sig från förra årets misär.
Herregud jag håller på Leeds i PL. Marching on together!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Blå grottan: För mig handlar det mer om vilket mindset man approachar säsongen med. Brynäs har en dålig tendens att överskatta sig själva, för ett år sedan var det till och med en del som pratade om guld. Jag tror att det är betydligt svårare att tackla motgångar om man inte har en realistisk syn på sin egen kapacitet. Tror därför det är viktigt att alla (spelare, ledare, fans) inser att den här säsongen kommer bli extremt jäkla tuff.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Tror det är kontraproduktivt att gå in med ett mindset att det kommer bli ”extremt jäkla tufft” ungefär som att indirekt säga att vi är värdelösa. Tror ingen presterar på högstanivå under dom premisserna. Däremot kanske man inte behöver sätta någon hög målsättning internt. Fokus på det dagliga arbetet, att utveckla spelsättet och vara tålmodiga, så får vi se hur långt det räcker.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Jag ser inget fel med att medge att man slår ur underläge och måste ge 110% på varje träning och match för att inte hamna i botten. Brynäs har haft en hög svansföring de senaste åren och det har vi facit på. Tror det är dags att testa ett annat mentalt grepp nu. Dessutom har man ju ungefär samma spelare som förra säsongen, spelare som tidvis förlorade match efter match i SHL. Det sämsta man kan göra vore nog att försöka inbilla spelarna att de minsanna är förbannat bra och att fjolårssäsongen bara var tränarnas fel.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Viktigast är att man har en bra TRUPP och coach-team. Dagens trupp behöver dock stärkas främst för en solid 2:a lina IMHO. Fansens värvning i vintras får vara starten för det. Skaffa någon NU som bidrar HELA säsongen. Sedan kan man ju drömma om fler offensiva backar o s v men det lär inte hända.
Manner & co plus målvaktssidan tror jag nu på.
Se till att Brynäs blir en obehaglig överraskning för övriga SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Håller med om att Palve skulle behöva en ny spetsspelare bredvid sig i andra linan. Men med 16 forwards på kontrakt känns det inte hoppfullt. Även om PBs kontrakt bryts är det 15 spelare. Skulle va om de kan deala Adam P till SAIK som saknar forwards, då öppnas lite möjligheter!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Tycker det är viss skillnad på att medge att man slår ur underläge än hur du formulerade det innan. Man behöver inte göra som andra säsonger där det tjatats om revansch och snack om topplaceringar. Men någon form av positivitet behövs oxå om spelarna ska tro på spelsystemet och dom själva.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skellefteå är desperata för forwards, vore en bra lösning om de skulle tänka sig ta över Adam Petterssons kontrakt. Hoppas iallafall att Alcén/sportgruppen hör av sig till SAIK.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
nyb: Skulle förvåna mig något oerhört om Skellefteå vore så dumma att ta över det där kontraktet som Sundlöv så genialiskt skrev mitt i coronakrisen utan att han lyckades förhandla fram en coronarabatt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Det blir inte enkelt, men det är mindre än 2 veckor kvar tills träningsmatcherna börjar och SAIK har 10 forwards på kontrakt.

Kanske kan Brynäs kompromissa att behålla en %-andel av lönen för att de tar APs kontrakt från dem. Hade ändå gett oss lite pengar att möjligtvis förstärka forwardssidan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Jodi Bratt på det
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brooklyn forever:
Brynäs är idsg ett anonymt lag.
Endast två kändisar, Rödin o Scott.
Blir större press på radarparet denna säsong.
Många spelarna, de anonyma, skulle inte platsa i andrss SHL-'lag.
Klarar inte den nye sportchefen av att rekryter två kllasspelare, så åker BIF ur SHL
Brynäs behöver spelare med samma kapacitet
som Hrivik hade när han spelade för Leksand förra säsongen...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bara för att jag har hockeyfeber så försöker jag starta lite diskussion

Vad tror vi om Olesen var hans poäng i Oskarshamn bara lite snabbt flyt för att han ville visa framfötterna när han fick lira lite SHL eller är han vårt största hopp till en spelare som kan utvecklas och bli en toppspelare för oss?

Gjorde Linköping rätt i att släppa Palve, är han en spelare som har chans att göra 30-40 poäng eller blir det flopp. Ser vi en Linköping Palve eller en Brynäs palve på isen

Manner känns bra i magen men det gjorde Peter A också blir vi lurade igen av fint snack eller ska tränarförbannelsen släppa?

Chay Genoway orkar han fortfarande med, han är 1 år yngre än Gunderson och Gunderson hade jag fortfarande tackat ja till alla dagar i veckan, vi vill inte ha en till Frölunda back som bara vill spela av sista proffsåren

Veini tänker inte ens försöka stava efternamnet, får Brynäs sin bästa finska målvakt i klubbens historia eller blir det flopp. gjorde sämre säsong förra året men en konstig säsong, hoppas vi har hittat finska väggen. på tala om finska målvakter i Brynäs Korhonens grabb som också är målvakt vart draftad, lite kul info

Sen hoppas jag vi slipper covid utbrott undrar hur mycket förra årets schema faktiskt påverkade vi kan ju bara spekulera eftersom vi inte vet hur träning och tempo faktiskt kändes.

Är alltid något lag som tippas högt respektive lågt som floppar/flippar vilka lag blir det iår? Säger Örebro flopp och för att inte prata med hjärtat säger jag Timrå flipp, Ty Rattie vinner poängligan (borde slänga in ett tipps för oddsen lär vara höga där)

ha det Brynäskamrater!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: tror att alla kan höja sig från förra säsongen. PA lyckades inte sätta ett grundspel speciellt försvarspel och fick tydligen stora dela av gruppen emot sig.
Manner känns mer modern ledare och lyckats på hög nivå. Om man sedan på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt kan bryta med PB som hade personliga problem förra säsongen och få in en Annan spetspelare tror jag vi klarar oss från kval. Starten på serien blir grymt viktig. Inte släppa mellan 40-60skott/match mot egen målis funkar inte en säsong till.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
och hålla tummarna att inte blir några skador på viktiga spelare innan ens säsongen startat, Rödin och Scott bla behöver en bra uppladdning för en gång skull så de kan leda laget
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Olsen tillsammans med Gunler är de vi får sätta hoppet till.
Olesen såg även pigg ut i Danmark.Tror inte Palve har den spetsen som vi så väl behöver tror varken på flipp eller flopp utan mitt i mellan.
Varför skulle inte Genoway hålla nästa säsong tror inte han har tappat varken tempo eller ork för att spela en säsong till under sommaren.

Vad gäller Manner så har vi nu under några säsonger ställt vårat hopp till att en ny tränare ska göra underverk med ett dåligt lagbygge det brukar sällan lyckas och jag är mycket tveksam till att det ska bli något större lyft i år heller med denna trupp,möjligtvis en elfte eller tolfteplats som bäst.

Vi får hoppas på att Manner har koll på VVs utveckling och form för hans räddnings procent har inte varit lysande de sista säsongerna och blir inte den mycket bättre så sitter vi ordentligt i skiten.
Det går att hävda att hans räddnings procent är dålig pga dåligt försvarsspel men han kommer knappast att få det lättare i Brynäs.
Förhoppningsvis berodde den mindre bra formen på att han hade problem med omställningen på andra sidan Atlanten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
spolaisen: Visst, vi är ett mindre namnkunnigt lag än andra. Förutom de du nämner så är väl Bertilsson och Genoway bärande spelare. Sen hoppas jag att VV kan bli det. Viktig position.
Med ny tränare och nytt mod i våra yngre spelare kan de ta kliv framåt. Sen får vi se hur HA-förvärven kan växa.
Jag väljer att tänka positivt än att på förhand döma oss till negativt kval.
Förra året var det motlut mest hela tiden. Rödin som missade försäsong och start efter sina operationer. Scott som också skadade sig. Covid som gjorde att vi spelade 42 matcher borta och 3 hemma ett tag och ett spel som inte satte sig. Bistra miner och Bagdad Bob uttalanden från tränarhåll.
Visst, vi kan få samma motlut igen. Men jag väljer att tänka mer positivt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Makita: Ja som vanligt är det alldeles för mycket "om" men optimisten i mig vill fortfarande tro att vändning kommer. kanske därför man blir extra besviken varje gång.
Problemet med PB är ju blir han helt friad så kan inte klubben bara riva kontraktet utan då kommer det kosta. låter man han vara kvar så kommer hockeysverige stänga av hjärnan och göra dinosaurie ljud hela säsongen. vi kommer ha ett helvete med motståndarfans oavsett som kommer använda höstens rabalder varje gång de får chansen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Jag tror inte att motståndarfansen skulle göra livet surt för oss om Patrik frias.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Känns väldigt naivt om du på riktigt tror på det.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tror inte att motståndarfans som är upprörda över en eventuell oskyldig dom på PB kommer påverka nämnvärt. Skulle han finnas oskyldig så kan ju inte heller media och experter m.m dreva på utan att sätta sig själva i bekymmer.

Tror den stora frågan är om PB skulle vara mentalt redo att prestera, både med tanke på hans bakgrund och det som varit nu. En annan aspekt är Brynäs PR-arbete. Sponsorer och liknande kanske inte vill förknippas med PB och TH-gate oavsett dom.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Davey85: Det blir ju även märkligt om sponsorer agerar på grund av vad någon enbart varit misstänkt för. Nä jag tror att detta blåser över om inte Patrik blir dömd. Kolla bara hur det gick för den andre spelaren som var misstänkt, inte ett knyst.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: men glöm PB. Han kommer inte att spela hockey nå mer,tro mig! Se till och stötta TH istället, så "kanske" ni får honom i speldugligt skick innan premiären. Såna där grejer tar på psyket, skyldig eller inte!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tom Topp: Jag kommer aldrig att glömma PB men du kan ju ta och glömma honom.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: "Det blir ju även märkligt om sponsorer agerar på grund av vad någon enbart varit misstänkt för."

Jag håller med dig, men finner det inte omöjligt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Davey85: Finns både en mentala och fysiska frågetecken kring PB. Båda delarna måste klaffa om han ska kunna bli en av lagets ledande spelare nästa säsong. Man undrar hur det har påverkat hans vara eller icke vara i Brynäs att föreningen har rekryterat hans mångårige vän Johan Alcén som sportchef. Alcén har gått från att vara kompis och lagkamrat till att vara hans chef.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brooklyn forever: "Förra året var det motlut mest hela tiden."

Och året innan det. Och året innan det. Och året innan det.

Bara så folk är medvetna om förutsättningarna, iom att truppen ser väldigt snarlik ut.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja, om PB kommer fortsätta vore det önskvärt med en lång ordentlig försäsong, vilket känns tveksamt att han kommer få.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Snarlik trupp och nedförsbacke istället för motlut kan göra några placeringar.
Kommentera


Sv: A propósito de nada
kulltorp: Hyfsad laguppställning, men vilka mötte dom?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
puffe: De kunde nog ha tagit sig an i stort sätt vilka som helst och haft chans att ta poäng…

B t v ”hyfsad” stavas i det här fallet ”⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️hyfsad⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️”. 🙂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Förvisso, det var på den gamla goda tiden när Brynäs hade hela Norrland som upptagningsområde. Men som nostalgiker vill man ju veta i vilken match denna trupp presenterades. Laguppställningen är som ett minne av mitt första hockeyalbum med samlarbilder
Kommentera

Sv: A propósito de nada
puffe: Hade också dessa album… Måste kolla på föräldrarnas vind om de är kvar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Vill inte skapa oro, men oavsett hur ung/gammal man själv är. Föräldrar slänger väl alltid det viktigaste man ägde
Kommentera

Sv: A propósito de nada
puffe: Hittade dock så sent som härom veckan denna oanvända 70-tals kasse från Hemköp längst ned i en kökslåda. Obegriplikt att den fanns kvar underst bland använda livsmedelskassar…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Vilken klenod!
Kommentera


Sv: A propósito de nada
puffe: Man mötte Timrå alltså..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
kulltorp: fina namn där också
Kommentera

Sv: A propósito de nada
puffe: det var bättre förr
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Ja, speciellt framtiden
Kommentera

Sv: A propósito de nada
kulltorp: Lennart Svedberg
Kommentera

« · 2218142 · »