1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 755179 inlägg · 7967 ämnen
« · 2472192 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
HV fem senaste snittar 2,4 p/match
Brynäs fem senaste snittar 0,4 p/match

Inget av det bör hålla i längden. Men fan, det ser ju inte bra ut :(

Någon mer än jag som tycker att det i princip alltid kommer förbi en motståndare på vänster sida (sett till anfallande lag) när vi ställer upp i trap? Tycker sällan den spelaren stoppas i fart.

Manner ifrågasatt av spelarna med Rödin i spetsen. Dags för Rödin att lämna nu.

bradberry: Håller med om mycket du skriver. I grova drag värvar SHL-klubbar de bästa spelarna från HA-lagen på över halvan, medan den övre HA-halvan värvar de bästa spelarna från den undre HA-halvan.

HA är mer uppdelad på det sättet. Därför är det extremt viktigt att ha bra koll på HA om man åker ur. Givetvis ska man värva från andra ligor också, men det är väldigt tydligt att allsvenska topplag konsekvent scoutar och värvar spelare från de mindre klubbarna.

Tror att man har SHL-status några veckor efter säsongen tagit slut även om man åker ur. Då är det viktigt att agera snabbt.

Peja:
Håller nu mer med i stora drag i det du säger. Kanske inte allt men i stora drag

”Det kommer kosta mycket mer både ekonomiskt och i sura miner om man åker ur SHL.”

Fast den gäller ju för varje beslut vi tar.
Hade vi fler och bättre sponsor-personal hade vi haft mer pengar från start.
Hade vi fler och bättre scouter hade vi kunnat handsytt laget bättre.
Alcen sa att man aktivt valt att inte tittat på KHL-spelare - hade vi råd med den moralen om vi åker ut?
Osv osv men det är ju bara för teorin allting.

Ovanför alcen står Svedman och styrelsen som både ska titta på resultatet på isen och inför nästa år. De både låter alcen gasa och samtidigt bromsa.
Klart hade alcen haft mer peng från start hade han kanske inte plockat in vissa av spelarna utan vunnit dragkamper om flera och breddat laget bättre och haft råd med Roy istället för Strömgren (Roy måste ha varit bättre efter någon match till)

Så ja, det är extremt dyrt att åka ur. Det är inte heller hälsosamt att sedan stå med ett än större underskott igen om vi klarat oss i/från kvalet.

Vi skjuter ju problemen framför oss hursom så det blir varken bra nu eller framåt.
Men alla har ju förstått att det är dyrare att åka ur än att stanna kvar. Så är det.

JawKee: ”Vi har dock inte spelat Manners spel fullt ut. Han har aldrig fått möjligheten att sätta sitt spelsystem eftersom spelare i truppen motarbetar det. Jag tror helt klart på Manners styrspel men det krävs att truppen är redo för det. Nu blir han tvungen att göra något mellanting så alla ska bli nöjda. ”

Jo men det satt ju förra säsongen, har du glömt? Spelarna ville dock spela mer offensivt denna säsong så det ändrades lite.

JawKee:
Efter 2 säsonger så ser alla att Manners defensiva "dra ned på tempot och ställ upp i mittzon" hockey inte fungerar.
Den funkade bitvis förra säsongen innan alla lagen kom på hur de på ett enkelt sätt skulle spela sig igenom försvaret.
Vad är dåligt med systemet då?
- släpper möjligheten till att checka offensivt och på så sätt skapar de möjlighet för motståndet att bygga upp egna anfall
- drar ned på tempot vilket skapar svårigheter att öka tempot när de vinner över pucken och skall ställa om till offensivt spel
- detta ständiga burskydd istället för att snabbt vända spelet gör att motståndet kan kliva upp i banan och sätta press, vinna puck och skapa tryck i Brynäs zon

Jag fattar att Manner vill spela på ett sätt som är bekant för honom men den typen av hockey funkar inte i en skridskostark liga som SHL.

Sagt det förut och säger det igen: en annan coach skulle ha fått ut mer av truppen än vad Manner gör.
Manner är ingen dålig coach men han är ingen huvudcoach för ett SHL lag

Peja: Håller med dig i båda dina inlägg nedan. Dels om Alcén. Han är ju en skön snubbe med Brynäshjärta som dessutom är mycket ambitiös i sin roll. Det enda han gjort är att tacka ja till ett på förhand förmodat drömjobb.

Det är nötterna som rekryterade in honom som ska doppas i tjära och fjädrar. PJ…mfl. ja kanske även helgonet Boumedienne…(?) Alcén skulle kunna vara SC i division 1 eller möjligen i en mindre klubb i HA alternativt ”gå bredvid” en mera rutinerad GM som underhuggare för att se och lära… Men för den roll han har nu saknar han erfarenhet och kontaktnät och det är en stor skandal att PJ med bihang inte begrep det…

Sen när du skriver om Brynäs i HA. Ja…
• Brynäs saknar HVs kapital att ställa ett stjärnlag på isen i HA trots kraftigt minskade intäkter
• Brynäs äger en extremt dyr arena med hutlösa driftskostnader. Något som tex. Djurgården är befriad från…

I händelse av degradering behöver man vidta jobbiga åtgärder:
1. Banta organisationen till ett minimum
2. Kapa en massa underchefer och dyra löner. Cahling tex.
3. Göra En bra start till en ideell verksamhet. Kanske en anställd max…
4. Förhandla med Gävle kommun om att de hyr hela arenan och tar över driften så länge Brynäs spelar i HA. Sen får Brynäs i sin tur hyra in sig på ett mindre kansli utöver istider.
5. Kampanja för att behålla publik och sponsorer så gott det går. Hitta ett positivt flow och ”jävlar anamma”
6. Ta chansen att bygga laget från noll. Rensa ut dåliga energier och bygg laget kring rätt karaktärer. Satsa på Lindbäck, Ölund, Scott, Bertilsson, Ljungkrantz, Lindstein och satsa på att bygga runt dessa.
7. Satsa vidare på två områden:
• Juniorverksamheten
• Scouting av spelare

Farsang:
"Har Rödin kvar kaptensbindeln när den här säsongen är över så slutar jag hålla på Brynäs. Då har vi fakta att Brynäs inte alls gör vad som krävs för att prestera bättre."

Har du den lyxen att du kan välja att sluta hålla på Brynäs? Hade jag haft den möjligheten så hade jag gjort det för länge sedan.

Någon jämförde med att leva i ett destruktivt förhållande. Så är det lite, kan liksom inte ta sig ur det...

Peja: Kan helt ärligt erkänna att jag faktiskt gillar styrspel och vill se det, och är medveten om att det kan vara så att jag är totalt verklighetsfrånvänd och naiv som tror på det i SHL. Du och många andra här har mer erfarenhet än mig när det kommer till SHL och strategier och spelsystem. Så jag står inte fast vid att det kommer att fungera, men jag vill tro på det.

Peja: Jag vet inte hur du och Ni alla andra tänker.
Men, igår kväll innan jag somnade och imorse 04.50 när klockan ringde så det första jag tänkte på var Brynäs.

Jag börjar förlika mig med tanken på att Brynäs åker ur iår.
Tråkigt men sant.
Om det skulle hända så kommer det ta många år innan Brynäs är uppe igen.

Truppen isf.
Vilka vill man ha kvar?
Jag vet faktiskt inte om jag vill ha kvar varken Anton eller Bertil.
Vet inte om dom är sänke eller livboj.
Oerhört kluven.
Bygger det på att främst Anton som kapten aldrig lyckats få ihop ett lag. Vilket är en kaptens främsta uppgift.
Tränare kan man byta. Men kaptenen står alltid kvar.
Och det har han ALDRIG fått ihop.
Brynäs sämsta kapten ever, tror jag tyvärr.

Skulle Kvist och Birger räcka till i AS?
Ölund är ju given kapten i mina ögon.
Måste börja om med ny kultur.

Sen som du säger så måste ju en SC som kan AS in. Självklart.

Fan oxå detta. Man är sur som fan hemma på matchdag, däremellan så är man nästan normal.
Så mycket påverkar det ändå..

JawKee: Varför tror du på styrspelet när inga andra lag i hela ligan tror på det? Därför att det varit framgångsrikt i finska landslaget?

De allra flesta svenska spelarna i dagens SHL har aldrig någonsin spelat på det sättet tidigare och vill inte göra det heller. Det är inget unikt med Brynässpelarna. Det unika är att man har en tränare som förespråkar styrspelet.

Peja: Vi har dock inte spelat Manners spel fullt ut. Han har aldrig fått möjligheten att sätta sitt spelsystem eftersom spelare i truppen motarbetar det. Jag tror helt klart på Manners styrspel men det krävs att truppen är redo för det. Nu blir han tvungen att göra något mellanting så alla ska bli nöjda.
Jag tror helt klart att det skulle funka i SHL.
Däremot tror jag som dig att om Manner får lämna så kommer han aldrig tillbaka. Kanske inte någon finsk tränare alls.
Det krävs nu att han styr med järnhand och får draghjälp att de över honom. Bänkar spelare och slänger om i kedjorna rejält. Men tvivlar på att det kommer hända. Min gissning är att han kommer fortsätta på samma spår, han och staben får lämna och rebellerna i laget vinner återigen.

När det kommer till Alcén så är jag inte övertygad om att han är en dålig sportchef. Men inte heller en bra. Snarare en duglig. Jag kräver inte hans avgång, men skulle någon annan gå in istället för honom så skulle jag förstå det och jag skulle vara rätt likgiltig.

Jag står dock fortfarande fast vid att så länge vi har "rebeller" inom laget så kommer ingen tränare att funka.

Vad fan hände igår ?? Stängde av matchen nör dom bytte målvakt?! Klarade inte o se färdig matchen.. nu kval ?! Lyckas dom med det omöjligt? För mycke utvisningar eller

{7981}: En sak är klar. Om Brynäs åker ur måste man få in en sportchef och tränare som kan Allsvenskan. Annars kommer det gå åt skogen där också.

xxx BIF xxx: om man hade en erfaren GM som kunde vägleda Alcen hade det varit en lösning. Eller så hade man haft en erfaren SC och kunnat skippat kostnaden för GM och lagt de pengarna på annat, spelar, scouting.

Bulten: Tror du har fel där. Det finns inget lag i dagens SHL som har disciplinen att spela ett strikt styrspel år efter år. Tror att kvaltraumat mot HV gjorde att spelarna gjorde det förra säsongen, men förr eller senare tröttnar spelarna. Det finns inget annat SHL-lag som spelar på det sättet och inga svenska juniorer som blir skolade i den hockeyn nuförtiden. Så det var alltid bara en tidsfråga innan det skulle uppstå en spricka mellan Manners styrspel och stora delar av spelartruppen.

xxx BIF xxx: Alltså, egentligen gillar jag Alcén, men man måste vara någonting utöver det vanliga om man ska ta klivet från spelare till sportchef i dagens SHL. Man måste vara ett underbarn och inte en normal person. Alcén är antagligen en person som skulle kunna bli en bra sportchef på sikt, men han är inget underbarn och det kan man egentligen inte begära att han ska vara heller.

Alcén borde aldrig ha fått sportchefsjobbet. Han borde ha fått börjat i en mindre roll och eventuellt blivit sportchef efter några år om han övertygat i den mindre rollen och gjort sig själv redo för sportchefsjobbet.

Tyvärr har inte Brynäs råd med en sportchef som lär sig jobbet på plats. Det har nog inget SHL-lag, men än mindre lag som alltid slåss på den undre halvan av tabellen. Trots att Alcén har ett långt kontrakt och trots att det hade skapat sura miner på kansliet, så borde man ha korrigerat den tidigare styrelsens misstag genom att antingen anställa en GM (som i praktiken blvit sportchef...) eller ersatt Alcén rakt av. Det kommer kosta mycket mer både ekonomiskt och i sura miner om man åker ur SHL.

Vilken skräll, detta har man väl gjort med samtliga tränare så länge Rödin varit i laget. Såg ju kanon ut igår. 7-1 i rökarn som han själv säger. Tänk om dessa överbetalda primadonnor istället följde gameplanen. Rödin är sjukan i Brynäs och anledningen till varför ingen tränare lyckas. Tyvärr har han dessutom alldeles för många med sig i ryggen.

JawKee: Instämmer helt i ditt inlägg nyss. Hade du bara lagt till att Alcén är den som ska bort bara också.

Peja:
Alltså Aöcen har ju stället ett bättre (bredare spets) på papperet till Manners förfogande. Det måste vi ge honom. Tyvärr blev vi lätta i baken så vi kör med kofångaren som vägplog. Men han gjorde inte arbetet klart på forwardssidan utan hoppades på fler spelare som vi vet sen gammalt aldrig kommer.
Han släppte Roy.
Målvaktshistoriken och statistiken är ett skämt.
Osv osv
Men jag håller numer med dig.
Alcen har inte steppat upp alls utan tvärt om fått lagets potential att rinna ut i sanden.
Och nu finns bara den dyra lösningen att byta ut tränartrojkan som är kvar.
Avgå alcen så fort Svedman hittat ersättare - jag håller med dig - och nu hade det varit argument för att ha en GM som kunnat rekrytera en bra SC. Men det är första o enda gången jag ser den kostnaden av en GM befogad.

JawKee: Det som Brynäs inte har testat än på tränarbänken är det som nästan alla andra SHL-klubbar har. Dvs en svensk tränare som förespråkar en "SHL-mainstream-hockey" med mycket fart, intensiv forechecking men också har ett modernt ledarskap. Senast man hade den typen av tränare var Bulan Berglund som gjorde succé.

Det finns anledningar till att Roger Melin, Magnus Sundquist, Tommy Sjödin och Peter Andersson inte återfinns i SHL idag.

Manners finländska hockeyfilosofi är en extremt motpol till hur dagens svenska spelare är vana att spela. Det var väntat att det skulle gå åt skogen förr eller senare. När Manner slutligen lämnar Brynäs tror jag inte att han kommer att bli aktuell för SHL igen under en överskådlig framtid.

Peja: Ja det är helt sjukt.

Stig, Hammarström Molin skulle också kunna vara något.

Helst vill man ha in nån som skiter i vad det står på ryggen.
Jag håller nog Perra som huvudansvarig som mitt första val ändå, han har ett humör, krav och inlevelse som behövs nu.
Hade nog också plockat av Rödin C idag och satt det på Blomman med.
Omskakning behövs idag!

#33: Det kommer antingen att bli en väldigt kort eller väldigt lång sejour i HA vid degradering. Kanske kan man mobilisera en satsning första åren, men vi ser i Djurgården att det inte nödvändigtvis genererar i topplacering. Djurgården har också ekonomiska förutsättningar att fortsätta den här satsningen, medan både Björklöven och MODO har blivit duktiga på att bygga starka HA-lag. Jag ser en stor risk att Brynäs inte kommer att vara ett topplag i HA, det finns ingenting som talar för att Alcén kommer att lyckas bygga ett bättre lag än Modos och Lövens beprövade sportchefer, och Djurgården kommer att fortsätta satsa. Även om Djurgården är klart sämst av de tre just nu, så vore det nog bäst för Brynäs (eller Malmö) om Djurgården går upp i SHL.

Samsung: Rensa upp inom laget istället. Det är där problemet sitter. Inte en chans i helvete att ingen av alla tränare vi haft inte funkar. Spelare i laget vägrar spela ett annat spelsystem än deras egna. Det är, och måste vara problemet. Visst, vi kan byta tränare nu och få en nytändning. Men sen då? Kommer bli exakt samma visa igen när spelare inom laget vägrar anamma ännu en ny tränare.

Ledsen om jag spär på pessimismen men jag har tyvärr redan givit upp. Efter nyår började jag stänga av när vi låg under med två mål, sedan ett, nu har jag slutat titta, orkar inte med besvikelsen att se mitt lag rasa ihop gång på gång.
Om inget drastiskt händer tror jag tyvärr att vi får kvala och att vi åker ur, sedan tar vi oss inte upp igen. Gävle är en för liten stad för att få sponsorer så det räcker till en nysatsning och utan SHL-laget faller allt, Brynäs rasar ihop. (jfr Modo).
Vissa härinne kommer att se mig som en medgångssupporter, kanske jag är det, har följt Brynäs sedan 1979 men jag vill se elithockey med mitt lag, inte HA, det räcker inte för mig.
En era i högsta serien är snart över och jag får hitta på något annat att engagera mig i.
Må väl Brynäsvänner
#33 checking out

Samsung: Det som Alcén borde göra är att säga upp sig, men det kommer han naturligtvis inte att göra. Hans expertis verkar främst ligga i att förhandla fram evighetslånga kontrakt åt sig själv i Brynäs. Både som spelare och sportchef har han fått perverst långa kontrakt med klubben.

Samsung: varför vänta? Finns noll tid att spilla. Ny trojka behöver in dag helst igår eller helst för flera veckor sedan

Samsung: Alcén ska först och främst inte sitta kvar. Tjänstefel. Sen är det en total kollaps i sig av laget att på ett fåtal omgångar tappa ett tiopoängsförsprång. Sånt varken får eller ska ske bara...

Jugge: Tråkigt att höra Jugge att du inte kommer se matcherna och dela med dig av dina kloka åsikter, men jag har full förståelse.
Jag hade samma tankar igår, men har något j-a tvång att jag inte kan missa en match, vilket i sin tur gör att man mår som man gör.

Igår knäppte jag över till Hv:s match, vilket inte gjorde humöret bättre. Sovit som en påse skit i natt, hela ens liv påverkas av hur dåligt den här klubben fungerar.

Det är skarpt läge nu, om Brynäs inte agerar på något sätt, och gör ett försök till förändring så har de gjort sig förtjänta av kval med ev spel i HA.
Synd bara att tio tusentals fans blir drabbade.

9 matcher kvar.
Hvs förvandling efter tränar rajden.
Brynäs är för ojämna efter bastuklubbens två säsonger.
Idag måste förändringar ske.
Om jag fick vara "SoffAlcen" idag så skulle jag göra något i stil med, utan att ha koll på status hos dem just nu.

Perra, Sjödin, Molin
Säcken ,Sjödin Molin.
Ekman Molin

Jag röstar iaf för nya röster i båset i början på nästa vecka.

Farsang: normala tankar kring en bra start tycker det du har. Svårare att få svar på när ingen får granska o Brynäs kör inte med öppna kort.

Men det jag vet är att det i normalfallet inte är öronmärkta pengar till EBS från sponsorer. Dvs 90% till hockeyn och 10% till EBS - som vore det ärliga upplägget! Sedan vet vi att förr gick 1/3 av de öronmärkta pengarna till EBS på att köpa den rena dräkten - vilket i praktiken då omvandlades till hockeypengar då inte ett barn blir hjälpt av en hockeydräkt - oavsett utseende. Därför blir det en ”rökridå” som gynnar BIF. Problemet är att det blir en spin-off effekt där ett företag har och tar på sig att som en del av sin image / branding att göra samhällsnytta. De säger att de sponsrar BIF som sysslar med det de inte kan själva. BIF tar majoriteten av de pengarna och lägger i sin hockeyverksamhet. Så det företag som säger att de sponsrar samhället med X kronor via BIFs försorg sponsrar i värsta fall med väldigt få kr.
Allt sker bakom en rökridå.

Och ska BIF upprätthålla samma bokföring för EBS i HA så kommer det att äta upp en större del av inkomsten då den troligen blir mindre i HA.
Så BIFs EBS kommer att bekänna färg i HA och det kan komma att bita dem i baken om det rullas upp av ”fel” grävande journalist.

{8399}: Ja, det är det enda positiva

lapad:

"Vad skulle du säga är Brynäs bekymmer i år?

– Jag tycker inte att dom ställer upp lika bra i styrspelet som i fjol, dom försöker gå på och forechecka hårdare. Det är en tuff situation dom hamnat i. Jag vet hur känslan är, säger Mikael Holmqvist."

Källa: Arbetarbladet

lapad: Varför skulle det bli så? Jag klarar i alla fall av det. Har ju delad seriebiljett så oundvikligt att gå på vissa matcher… Men övriga väljer jag bort numera. Kollar inte. Följer ändå sporadiskt resultatservice etc.

Frustrationen mildras faktiskt. Det är jävligare när man genomlider varje sekund av matchen i detta helvete. Till exempel inte en chans i världen att jag ser Leksandsmatchen på lördag. Vet redan nu att jag kommer välja bort den för att inte förstöra hela helgen…

lapad: Jag tänkte på hemmafördelen i kvalet.

{8399}: Tror inte men det spelar ingen roll. Allt tyder på ett kvalspel

lapad: är vi vara oroliga för att Malmö går om oss?

JawKee:

håller med BORT med spelarna som inte följer gameplan...
spelarna försöker skylla på spelsystemet, när de borde rannsaka sig själva.."de är för dåliga".
Sedan borde Manner tänka om i det här med domarna.
Varför ALDRIG kritisera domarna under match??
Vem vinner på den hållningen?? Borde vara motståndarlagen. Varför ge motståndarna den favören? Hur tänker egentligen Manner?
Domarna tjänar på Brynästränarens undfallenhet, med att vända andra kinden till...I hockey ska det vara tand för tand...stå upp för sina rättigheter, får vara SLUT med denna mesighet..

"vi ska ta dom djävlarna rätt upp och ner bara"

lapad: Skönt att skiten är över snart så man börja sova ordentligt igen.

Jugge: Du kommer även se nästa match och nästa. Det blir så i alla fall. Jag har sagt samma saker men det håller lnte

Någon som vet om det finns något kontrakts brytning med allt det här arbetet med ”En bra start” om man går ner i HA?

För det känns som man inte kommer ha råd att arbeta med det om man går ner.

Och MÅSTE vi arbeta med det även om vi går ner så kommer vi inte ha råd att gå upp.

För övrigt gillar jag det arbetet. Så inget negativt mot det.

Brynäsgubbe: Spelar ingen roll vilken ledning vi har så länge vi har spelare i laget som motarbetar ledningen

munkas: Vi kan skatta oss lyckliga att vi har en sådan KUNNIG och KOMPETENT ledning som leder oss uppåt i tabellen under de senaste åren... om man kollar på den upp och ner.

Huge: Ledning och en bra start hjälpte ju föga mot Färjestad, det hjälpte även föga mot Lhc senast. Vi torskar stort idag mot en skickligare motståndare. Deras vinstrad mot oss bekräftar ju också att det knappast är en slump.

Avsluta högt: Energin och fokus fanns där från start.
Syntes då vi bl.a dödade deras första två PP.
Med 1-0 på vårt övertag i första istf 0-1 tror jag att dom hade fått det svårt.
Juels ord om matchen tycker jag nyanserar bilden av vår egen insats, som bortsett från slutet inte var så oerhört värdelös som dom mest enögt kritiska bedömarna påstår.

{7981}: Vi tolkar fritt, och det är bra. Då blir det lite diskussioner om saker och ting.

{9566}: som jag tolkar det är det spelet i egen zon utan puck och precis när man vinner puck i egen zon. Inte styrspelet när motståndarna skall in i zon och pressspelet där. Men jag kan vara ute och cykla och tokar texten fel

Davey85: Jag är i samma skuta efter alla dessa slaviska år med Brynäs.... 😬

Jan Grismöbel: Känner igen det där. Mina föräldrar som båda är 70+ nu och Brynäsare orkar knappt med dom längre, de tittar på andra matcher istället för Brynäs fortsätter bara nöta ner en och göra en besviken. Mitt intresse har också tagit sig en törn, förr planerade jag allt runt Brynäs, nu är det mer..missar jag så missar jag.

De håller verkligen på att sänka föreningen totalt.

« · 2472192 · »