1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742252 inlägg · 7967 ämnen
« · 2594917 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja:
Intressant.
Det visar ju hur dåliga Brynäs målvakter kan vara när de har en dålig dag.
Det kan inte förklaras heller med att Mora hade en extra bra sniper när det var flera olika målskyttar.
Tar xg hänsyn till vem som tar skotten och vilken som är målvakten?
Hur beräknas det om det går att förklara kortfattat?
Kan man se om brynäs legat mer över än under i sina matcher utifrån xg?
Gör brynäs mindre mål än xg så går det kanske inte att förklara det med bra spel av motståndarmålvakterna. Brynäs är kanske dåliga på att skjuta mål även om vi haft en bra målskörd? Brynäs kunde vara lite bättre på att göra mål i pp. Kanske xg och Brynäs pp går hand i hand. Gör Brynäs mer xg så har de bra snipers.

Jugge: Det kan finnas allsvenska spelare som är med i andra landslag. För Brynäs del förslagsvis Clara, Cukste, Indrasis och Larsen. Kanada och USA har ju också landslag som spelar men kanske mer ett långskott att någon skulle vara med där.

Jugge: nej men i Juniorkronorna ser det lite annorlunda ut. De spelar också turnering nu (7-12 november). Där är både DIF, AIK och BIF representerade även om de flesta spelarna är från SHL-lag (inklusive J20) där också. Tror inte Djurgården hade tyckt det var så kul att förlora deras målvakt (Hävelid) och samtidigt ha behövt spela.

Gavve: ”landslagsuppehåll är anledningen. Även uppehåll i SHL.”

Är väl ingen från HA med i landslaget? Tycker HA hade kunnat köra på, vem bryr sig om de där pajasturneringarna…

eltifoso: "xFafx: Denna kanske ?
Länkar: Länkar:
HockeyAllsvenskan | stats.swehockey.se"

Ja bra, tack elitfoso!

Jag har funderat kring diskussionen om Jacke Blomqvist platsar eller inte. Förutom bra boxplay så har jag tyckt han tekar ganska bra. Och den här tabellen visar ju att han faktiskt har bästa tekningsprocenten i laget, av dom som har fler än 50 tekningar.

Sen är ju Scott i en klass för sig, men han har ju inte lirat så mycket ännu.

stats.swehockey.se/Teams/Info/PlayersByTeam/14678

xFafx: Denna kanske ?

Peja: "Det finns på allsvenskans officiella hemsida."

Tack Peja,
på allsvenskans hemsidan hittar jag teknings-statistik för enskilda matcher men inte summerat för hela säsongen, det hade varit intressant att se.

Stenis: Det rapporterades väl tidigare i veckan att dom börjat åka lite skridskor igen.

Hur går rehab av Greg och Linus? Är de ens på is?

Gavve: Aha, missat det. Trodde bara det var Brynäs iom matchen idag och dom under kommande veckan.

Jugge: sen kan man fråga sig varför ledartrion skapar ”problemet” öht genom att spela Blomman där?

Brynäsgubbe: landslagsuppehåll är anledningen. Även uppehåll i SHL.

10 dagar till nästa match 😂 Vad är det för clowner som satt schemat?

Go kväll.
Har inte läst igenom allt som skrivits i helgen, men så här går mina tankar.
När vi ställde ut detta SHL-lag på isen så tänkte jag att vi kanske kan gå igenom denna serie utan en enda förlust. Så blev det inte…
Vi har i alla fall det bästa laget på pappret, men jag är tacksam att det inte vankas slutspel än.
Matchen mot Björklöven var vi bra, men ineffektiva, mot Nybro vet i f-n vad som hände o mot Mora kom det klassiska uttrycket motivation slår klass.
Hoppas verkligen uppehållet ger möjlighet att slipa på vissa detaljer som behöver åtgärdas.
Sen kan jag inte utelämna målvaktsfrågan.
Alla målvakter kan ha en dålig dag, men här känns det som något måste göras.
Ska våra utespelare kunna göra sitt jobb på isen så måste de veta att de har en stabil keeper att förlita sig på, o det har jag tyvärr inte sett någon än.
Ha en bra söndagskväll. ❤️💛🖤

Jugge: de har gjort myran några ggr..men det är ju blomman som fått de lägena .

Huge: de sista 4 åren har du sagt att alla Brynäs tränare har en plan...Det har ju gått sisådär...

Danne66: Synd att Williamsson fick ge upp. Vilken målvakt

Räven: Håller verkligen med. Hade varit intressant o prova exempelvis följande:
PP1: Rödin(bakom)
Kinnvall Scott Kopacka
Billins

PP2: Kelleher(bakom)
Indrasis Vesel Larsson
Johanesson

Något sådant kanske?

Räven: Japp, det stora problemet med vårt PP är pucktempot. Det går alldeles för långsamt och man kan ju tycka att det inte borde vara ett problem med all skills som finns i laget.

Utöver det är Indrasis genomskärare till Kopacka sönderläst och vi behöver andra alternativ. Skulle gärna se mer nedlägg till spelare bakom mål och sedan en snabb myra in till spelaren framför mål.

Sen ska så klart inte Blomman spela framför mål, men det ser jag som ett övergående problem när Ölund och Scott är tillbaka.

Danne66: Som dag och natt jämfört med vårat. Tyvärr.

Räven: och Nybros? Ser ut som en smfinal jämfört med vår match igår.

Räven: Kolla bara björklövens PP, snabbt enkelt och grymt effektiva.

Vårat Brynäs behöver verkligen göra något åt powerplay, ser alldeles för segt och uddlöst ut. Kollar man på andra lag i allsvenskan så går det betydligt mycket snabbare och rakare.

1. Behöver göra om formationerna alternativt lägga pp2 som första formation.

2. Måste få rakare och snabbare spel, och pass. Mer direkt skott. Flytta Kinnvall till den position där han bombade in skott förr.

3. Måste passa snabbare som jag nämnde innan för att öppna upp försvaret för att få pass igenom centrallinjen.

Just nu känns första pp1 sjukt blekt, dom får inte till något alls. Pp2 lite bättre men tycker dom blivit lite blekare senaste matcherna.

DoNaka: Menade Kinnvall.

Peja: ” Den enda kritiken man kan ha mot backsidan är att Johannesson är den enda rightaren”

Kinnvall är la rightare?

Zappaholic: Backsidan är egentligen inget problem. Brynäs har åtta backar som kan spela och tillräckligt många etablerade för att kunna hantera 1-2 skador. Johanesson håller visserligen inte i egen zon, men att han spelar ganska mycket beror ju mer på Gällstedts coachning än brist på alternativ.

Den som jag tycker är lite underskattad på sina håll är Cukste. Tycker han gör ett gediget jobb och är en bra defensiv trea bakom Benn och Bertilsson. Den enda kritiken man kan ha mot backsidan är att Kinnvall (rättelse) är den enda rightaren, men eftersom man har Vesel, Kelleher och Scott som alla är tilltänkta PP-spelare behöver det inte vara ett stort problem.

Om man tänker på de defensiva backarna mot ifjol så har Benn ersatt Friman och Cukste ersatt Niemelä. Det är stora förbättringar. Däremot hade Samuel Johannesson och Sklenicka helt andra offensiva uppsidor än Billins, dagens Johannesson etc. Men eftersom man har mycket spets i kedjeväg borde man inte behöva mer offensiv spets från backarna än man har nu, viktigare att ha fysiken, särskilt i ett slutspel.

spolaisen: Jag hörde en professionell hockeyanalytiker häromveckan säga att Tyler-Tyler-Rödin-kedjan förmodligen är Hockeyallsvenskans bästa kedja. Det är inte konstigt att de matchas hårt. Men om man kollar på matcherna är det tydligt att de inte bara matchas i offensiva lägen utan även kastas in vid tekningar i egen zon etc. Idealiskt sett hade man haft bättre bredd och avlastat mer med andra kedjor. Särskilt Kelleher och Rödin är ju i grund och botten ganska renodlade offensiva spelare.

Indrasis-Larsson-Kopacka har antagligen varit bäst i powerplay, men i 5mot5 har de inte riktigt fått till det. Skulle därför inte bli jätteförvånad om den splittas när Scott är tillbaka.

Peja: Ja där ser man. Hoppas då istället att det blir avlastning för toppkedjorna när Ölund och Scott är tillbaka. Det borde det bli.

Däremot kan man låta toppbackarna, som Benn och Bertilsson, spela mycket. Minst 25 min ska åtminstone Benn ha. Han är redan HA:s bäste back.

Peja:

anfall sägs ibland vara bästa försvar.
med dåliga målvakter, så är det lugnast att lägga spelet i motståndarnas försvarszon. Bäst lämpade för uppgiften blir de du nämnt.
vi kan inte ha en målvakt som lever på gamla meriter ihop med en utan meriter

Peja: Bra för Costmar med HA. Frågan är bara om DIF i sin nuvarande skepnad är rätt.

Zappaholic: För att balansera upp diskussionen kring istider med lite fakta.

Om man kollar på spelarnas istider mot Mora, så kan man exempelvis dra följande slutsatser:

- Brynäs juniorkedja var den kedja, båda lagen inräknade, som spelade klart minst i matchen. De spelade flera minuter mindre än de Moraforwards som spelade minst.

- De kedjespelare som spelade mest i matchen, båda inräknade var Johan Larsson, Tyler Vesel, Jack Kopacka och Miks Indrasis. Alla 4 spelade mer än den Morakedjespelare som fick mest istid.

- Det var precis likadant i Almtuna-matchen. Brynäs toppspelare spelade mer än Almtunas toppspelare och deras fjärdekedja spelade mer än Brynäs fjärdekedja.

- I motsats till vad en del här inne verkar tro rullar motståndarna på 4 kedjor i betydligt större utsträckning än Brynäs gör. Mot exempelvis Almtuna sattes fjärdekedjan "varannat" av deras byten när Brynäs gick för att vinna i tredje perioden. Så har Gällstedt coachat i många matcher, förmodligen varenda jämn match.

- Diskussionen om istiden på Johanesson är en helt annan diskussion. Där handlar det ju mer om att man har gett honom istid före Lindstein och Larsen i vissa matcher, och inte om att man rullar runt på många spelare. Det är en konkurrenssituation där Gällstedt uppenbarligen, åtminstone i vissa matcher, har en syn som många supportrar inte delar.

- Sammantaget ska Brynäs inte ha beröm för att man rullar runt och fördelar istiden i hög utsträckning av den enkla anledningen att det helt enkelt inte stämmer. Tvärtom går man hårdare på toppspelarna än konkurrenterna.

- Det hade varit att föredra att fördela istiden lite annorlunda för att inte slita på toppspelarna, men samtidigt är detta antagligen en indikation på att bredden är för dålig.

Zappaholic: Ja, och en inte minst lika stor faktor är ju att få alla nya spelare att vara fullt inskolade och vana med spelet när det ska avgöras i vår.
Därför är det viktigt att junisarna och spelare som ex Johannesson får så mkt speltid som möjligt, och det finns väl inget bättre läge att låta dom få den tiden än när vi både är serieledare och vinner matcher, trots att spelet ännu inte sitter till 100%.
Gällstedt och övriga i staben har självklart en långsiktig plan när det gäller såna här saker, så när kortnästa och uppjagade supportrar redan nu börjar yra om att byta ut en del spelare så skrattar man ju mest.

Stefan R 63: Jag tror absolut på att man rullar runt oavsett resultat för att inte börja slita på spelare i november. Det kommer löna sig i långa loppet

Jugge: man kan förlora matcher o vi kommer att förlora matcher så är det men det är ju HUR vi vill förlora dem. Gör vi allt för att vinna??? Väcker tränarna spelarna genom att vaska om...i laget ..korta bänken..coacha mer aktivt?.. Jag ser inte det. Vi kommer ändå förlora matcher..men det sänder signaler...
Eller är det uppgjort ..underförstått. Vi rullar med alla pga att inte slita på spelare nu...osv..
Vi leder serien...men kanske inte efter idag...
Nu är det långt kvar men att ha hemmafördel är ju förmodligen a o o även i HA slutspel. Lite synd om vi spelar bort den på skitmatchen i nov...

Jugge:
Klassiskt Svenskt att i efterhand alltid hitta ursäkter till varför det blev dom det blev!

Ingen supporter förväntar sig att BIF skall vinna 52 matcher MEN alla förväntar sig att de ger sitt absolut yttersta för att försöka att vinna. Något som de absolut inte uppvisade varken mot Almtuna eller Mora igår.
Mot Almtuna hade de tur som lyckades vinna p.g.a Almtunas ineffektiva avslut.
Igår var de inte ens nära att ta poäng och det berodde inte på att Mora var helt överlägsna utan att Brynäs spelade extremt slarvigt och uppvisade en horribel defensiv. En defensiv som varit lika dålig under hela säsongen men Brybäs har vunnit på individuell skicklighet framåt.

Brynäs målvakter visade även de att de sista omgångarnas stabila spel kanske bara var en tillfällighet.

Coacherna uppvisade noll förmåga att kunna vända matchen och noll förmåga att kunna stabilisera den skakiga defensiven.

Jugge: Visst, du har rätt det du skriver men det jag ifrågasätter är ständiga ursäkter efter förluster, målvaktstavlor m.m. Så var det även i SHL, "Vi måste vara bättre förberedda, bla, bla,..."
Vad har man coacher till annars? Klarar man inte motivera gruppen så ska man söka annat jobb, det är min åsikt likväl ett företag där en chef (ledare) inte klarar sitt uppdrag att höja arbetsmoralen hos anställda.
Det var inge gnäll utan snarare en reflektion, vi leder HA och som sagt. Vi kommer förlora.

Jugge: Ja, det var blekt. Brynäsarna satte på sig mjukisbyxorna inför tredje perioden. Redo för bussfärden till Gävle.
Sen hade det varit intressant om de hade filmat in i brynäsbåset nån gång under tredjeperioden. Det hade varit intressant att se om nån av tränargubbarna var vakna.
Det fanns väl absolut fog för en time out i tredje om man säger så..?

Starkt att vi leder serien. Oroväckande att vi har svårt mot toppkonkurrenterna, inte har någon game plan och att vi har riktigt risiga målvakter.

Precis sett dagens match i efterhand. En riktig skitmatch från start till mål där vi satt kvar i bussen och åt chips i början. Tränarna ville uppenbarligen inte heller vinna matchen när man kör 3:e kedjan när vi ligger under med 5-2 och det är 5-6 min kvar av matchen. Varför är dom inte bänkade sedan länge?…

Men trots skitmatchen så leder vi serien, vi lär göra fler skitmatcher.. Vissa här inne verkar tro att vi ska vinna 52 matcher, allt annat är underkänt. Och vissa kommentarer här inne i kväll alltså… Vissa skulle behöva kolla sig i spegeln och fråga sig själv om man verkligen är en Brynäs supporter… Eller om man bara är en medgångssupporter…

Några skulle nog behöva se över sin mentala (o)hälsa också…

Missade dagens match i husfridens namn så jag prioriterade Arsenal vilket inte heller var en succé.

Två förluster av två möjliga, har upplevt bättre lördagskvällar.

Vi får väl se det som att förluster ingår under en säsong ( undantag Arsenals invincible-säsong 💪😂).

Bara ta nya tag Brynäs-vänner🇧🇪💪😎

Sweet dreams

{10381}:
Exakt, sååå, vi känner lugnet, spelar vårt bästa vi kan fram till dess, och det skulle förvåna mig mycket om vi inte är top två, naturligtvis helst etta, men Löven har ett riktigt bra lag oxå, så ödmjukhet och hårt jobb väntar, mycket spännande 😅👍

Säger det igen, vi tar inget kliv upp till SHL med dessa målvakter. Det vet även Alcén om. Vågar han göra något åt det är frågan. Menar han allvar med sin sportchefsroll så är det ett obekvämt beslut som är oundvikligt. Om man nu inte planerar att harva i HA i 10 år framöver

xFafx: Det finns på allsvenskans officiella hemsida.

Sur förlust, men vi kan inte vinna alla och jag förlorar hellre mot Mora och Björklöven än mot dom där lagen man knappt hört talas om innan Brynäs sjönk ner i allsvenskan.

En sak jag funderat på, finns det någon tillgänglig statistik över tekningar?, hittar inte när jag googlar.

{10381}:
Vi leder serien och har fått signaler om att laget bör förstärkas på några platser! Ett ganska bra utgångsläge och jag ser ingen anledning till oro!
Forza Brynäs

Lira: Skit i serien. Det är i playoff p våren som det gäller. Har Brynäs det laget som krävs för vinst i best av 7 ???

Avsluta högt: Nä du har rätt!!!! Vi har två mv som gjort så bra matcher ..det handlar om otur..felstudsar.. backar som inte får bort returer . Puckar som har fel mått mot våra träningspuckar. ...
Nu har vi 40 matcher på oss ...att hoppas att oturen vänder...

brunkaren: Blomman blir bänkad och har nog gjort sin sista match i Brynäs. 😵‍💫

Auchinleck: inavel kallas det, titta på fbk som har lämnat inaveln bakom sig. Det tog några år men resultaten talar sitt tydliga språk 😀

parks: Det var verkligen ingen bra match, verkligen inte. Mora var betydligt hetare och fick enkla mål att gå på. Varken försvar, anfall, pp eller målvaktsspel var bra idag. Även om man vet att sånna här kvällar kommer att komma, framförallt fredag/lördagkvällar på bortaplan så är det fan inte roligt. Man inser ju verkligen att hemmaplansfördel i slutspel kan bli brutalt viktigt. Men har suttit och surat en stund och hamnade sen på Youtube och ser på en Börjes hyllning och inser att det trots allt bara var en förlust i en match mot Mora, vi leder serien än. Förluster kommer komma, gäller bara att kunna hantera dem och inse att det är som det är. Brynäs♥️
Uppladdat:

500x0-screenshot20231104225027youtube.jpg

Huge: Det finns många självförnekande här i världen 😂😂😂

« · 2594917 · »