1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743536 inlägg · 7967 ämnen

Alla Helvetes Kval

Sv: Alla Helvetes Kval
Peja: Tror du på allvar att det är därför han ställer upp?

Snarare att han ger sig in på ett självmordsuppdrag.

Man kan tycka vad man vill om Ove som tränare.
Men brinnet för Brynäs kan ingen ifrågasätta💪💪

Ove Myling: Molin, han har väl ett lag innan prövat att ha under kval. Det gick ju som de gick.

mk:
Det där förstod man ju i Torsdags när C more var inne Brynäs omklädningsrum och Ove Molin kommer i bild och lämnar rummet!

Jasso ... Ove på väg tillbaka tänkte man då!

Malmö sitter och myser rejält nu. Cirkus i Brynäs och dom själva hade en uppgående trend i slutet sv serien.

Limpans matchträning istället för en stenhård försesse som alla andra med målisar kostade på.

Får Limpan starta i kvalet så är hoppet ute, då har kompisgänget visat klart & tydligt att gänget går före fortsatt SHL spel.

Lindström:
Vilka är kompisgänget? Ove & Co, The Finns, eller Rödin & Co?

Tigerhjärta: To little, too late…
Svedman var till sist tvungen att stiga in i handlingen när den handlingsförlamade JAEG duon gått i ide.
Problemet är bara att detta sker för sent för att ge en effekt och att paniken lyser i ögonen hos Bosse och Svedman. De har verkligen fått ärva svensk hockeys största gödselhög från sina föregångare 2-5 år bakåt i tiden och de tvingas agera för att åtminstone försöka visa handlingskraft. Hur fasen kunde Lorenz styrelse beviljas ansvarsfrihet??
Manners testamente blir nog att det var en mycket sympatisk karl med stor erfarenhet men att den svenska egokulturen och SHL hockeyn var svår att bemästra.

Jag sa redan innan säsongen att om Brynäs ska kunna växa och göra en bättre säsong i år än förra året så var Manner tvungen att bli en bättre huvudtränare också.
Vilket han inte har blivit!
Faktum.
•Han har tagit 1! enda tidig Time out på hela 2! säsonger...
•Han är ingen bra headcoach! Han är en bra ass tränare.
•Han saknar all förmåga att ändra en matchbild. Är nog hela shls sämsta där.
•Han har ändrat på laget inför nästan varje match.. trots vinst innan så har han endå ändrat i kedjor och backpar.
•Han har inte kunnat satt ett tryggt och bra grund spelsätt/Spelsystem.
•Han är nog den tränare som sett mest ihålig ut under egentligen hela säsongen när motståndaren gjort mål. Stått som en fågelholk. Detta inräknat plus att han sett i story sett deprimerad och självmordsbenägen efter förluster i intervjun efter matcher.
•Själv sagt att han inte är nån bra tränare. Vilket jävla lag blir bättre av att höra nått sånt??? Inte ens ett korpen lag skulle må bra av det.
•Han lever ensam i Gävle och har under stora stora delar under säsongerna haft familj/vänner i Finland. Vilket inte är bra. Alla människor behöver sin familj.
•Laget är mycket bättre på pappret i år. Men faktum kvarstår att många av årets spelare inte gillat att spela hockey längre. Sanny har ofta sagt att det saknas energi och glädje i båset. Det är tränarens största uppgift att se till att sprida det.
•Många många spelare har underoresterat grovt i år.
Tänker på:
Lindbäck
Veven
Bertilsson
Hedberg
Kinnvall (skador iofs men endå inte bra)
Friman (klappkass!)
Rödin
Palve
Larsson
Eklind
Björninen

Alcén har lyssnat på Manner och övriga tränare till 10000% när det gäller värvningarna.
Manner har själv kan jag tro värvat:
Olkinoura
Niemelä
Friman
Björninen
Sklenička

Där kan jag säga att ingen förutom Sklenička varit bra.
Hannes är ingen bra ledande center på shl nivå.
Friman har hållt allsvensk klass i sina pass och närkamperna.
Niemelä.... Där är ju Axel och Theo från J20 bättre.
Jussi visst en bra målis. Men han hade aldrig kommit om inte Manner varit tränare. Blir svårt att se han tagga till i ett kval nu.

Det gäller att scouta på professionell nivå. Vilket jag tror att Alcen är helt oförmögen att göra.
Det gäller att satsa på rätt Gävle spelare. Bort med Rödin.
Bort med divor alá Dima och Palve. Satsa på ett kraftfullt lag. Stora forwards i 3e och 4e kedjan. Spetsiga högerskyttar blandat med spelfördelare alá Mackan Nilsson i dom första 2 kedjorna.

-----
Mitt lag nästa säsong om vi spelar i Shl:
2 nya målisar

Sklenička - Carlsson
Johannesson (Lån) - Bertilsson
Kinnvall - NY
Lindstein - Asplund

Silfverberg - Larsson - NY
NY - NY - NY
NY - NY - Scott
Ljungkrantz - Ölund - Gradin
------
Lag om vi spelar i Allsvenskan:
Jonas Johansson - Håkansson

Bertilsson - Kinnvall
Lindstein - Oscar Asplund
Carl-Johan Lerby - Anders Grönlund
Tobias Ekberg - Axel Eriksson

Silfverberg - Scott - Anton Gradin
Johan Persson - Daniel Ljunggren - Alexander Viklund
Ljungkrantz - Ölund - Carl Mattsson
Joachim Rohdin - Blomqvist - Carl Persson

mk: Jag tycker inte att det är ett "självmordsuppdrag" för Molin. Ingen kommer att skylla på honom om laget åker ur, däremot kommer han hyllas om man klarar kontraktet. Han har SHL-tränarerfarenhet och får chansen att rädda såväl klubben i sitt hjärta som sitt jobb utan att riskera att bli syndabock.

Nu får ni fan se till att ni stannar kvar. Jag har gått på Brynäs-matcher sen jag var en lite knatt, jag har inga planer på att sluta.

Tigerhjärta: " I år har vi inte fått till den förändringen."

Sorry, men varför?

Känns bara som tomma ord.

{10187}: låter som DU borde täna Brynäs If.. haha tagga ner det är bara ett lag som gott sönder helt..

Forsberg 1978: Så... Var det här ett steg i rätt riktning, menar du?

{10187}: Manners handplockade gubbar har nog inte gett särskilt mycket valuta för pengarna. Särskilt VM-spelare som Friman och Björninen förväntar man ju sig ska vara ledande SHL-spelare och inte utfyllnadskillar i laget. Fattar att Björninen spelar ett bra tvåvägsspel, men jag tror inte man hade räknat med att han skulle ha samma poängsnitt i SHL som i KHL. Tycker även det finns en tydlig linje att Manner har underskattat betydelsen av skridskoåkning i SHL, flera av hans gubbar (Niemelä, Björninen, Friman) är ganska långsamma spelare som värvades till ett redan ganska långsamt lag.

Friman och Björinen hade varit bra värvningar om de var lågbudgetspelare, men så är knappast fallet. Vore antagligen bra kontrakt att bli av med om Brynäs stannar i SHL.

En undran.
Spelar det egentligen någon roll vem som står i båset om det ändå är delar av spelartruppen som bestämmer?

Peja:
VD och Sportcheferna får löneavdrag som täcker kostnaden för de sparkade tränarna?

SaggeBoy:
Jag är helt grön som tränare inom shl nivå men fan vet om det inte skulle vara lika dåligt med mig.
"Ett lag som gått sönder...." eeeh hela klubben är söndertrasig. Det har den varit sen jag var 15 år. Alltså mer än 20 år.... det blir aldrig bättre.
Jag sa redan vid juluppehållet att klubben borde tagit in Lundskog som tränare. Helt ny, ung med bra erfarenhet från NLA och Frölunda. Satsat på Lasse Johansson som GM/Sportchef.

Men men men i Brynäs sker alltid 500år försent.
Inget nytt.

Allt är som vanligt.

Hur många här inne tror vi är ett bättre lag nästa säsong om vi spelar I Shl? Hahaha huge kanske.

kexxet: Jo men 7 matcher ska nog funka innan den ödmjuka kaptenstrion tröttnat. Och ja det är ju det som krävs om man vill vara kvar. Dock sitter vi här nästa år igen om inget förändras från grunden i denna klubb.

Peja:
"Tycker även det finns en tydlig linje att Manner har underskattat betydelsen av skridskoåkning i SHL, flera av hans gubbar (Niemelä, Björninen, Friman) är ganska långsamma spelare som värvades till ett redan ganska långsamt lag."

Det är skön (t) att vi har två skarpa Sportchefer så att vi inte missar i lagbygget på såna enkla grejer!

Peja:
Håller helt med. Friman liknar Simon skoog i skridskoåkningen. En extremt dålig åkare. Speciellt när spelet vänder. Niemelä om möjligt ännu sämre.
Och Björninen kan ju inte ens åka översteg...
Näe Brynäs satsade allt på Manner och hans "kunskap hockey IQ" vilket var helt fel.
Som en del redan visste...

Peja: björninen har ju harvat i fjärdelinan större delen av säsongen och ändå skrapat ihop 25p

{10187}: Hur många här inne tror vi är ett bättre lag nästa säsong om vi spelar I Shl? Hahaha huge kanske.

Och Pettis eller vad han nu heter, han satte Brynäs som femma inför denna säsong , friskt vågat tips, men han är ju alltid positiv till föreningen

Buddha: Om vi säger så här; tror du att Björninen har lägre lön än Soumela?

Manner har inte varit skicklig på spelet som vi kan kalla "välj rätt finne till ditt SHL-lag". Ett starkt argument för att ha just Manner som tränare var att han skulle attrahera och välja rätt finländska spelare.

Brynäsgubbe: Var vill du komma, vad i mitt inlägg var det inte du fattade? Jag tar det igen: Ja, det var rätt beslut att sparka Manner men försent kan jag tycka. Ett steg i rätt riktning vore att sparka Rödin och dom spelarna som ställer sig bakom honom samt skicka Alcen/Grahm och övriga praktikanter åt helvete!

Peja: antagligen inte.

Alldeles för många spelare som underpresterat.
Listan på spelare som får godkänt är ju inte lång..

Blir spännande och se på torsdag vad som händer.... hur ett splittrad lag kan vinna.. ifall som kör som innan var för sig eller tävlar som ett lag! Alla för en .. lindbäck visar att han är duktig!

{10187}: håller med. Mycket som är fel, men manner har tyvärr själv inte varit den vi hoppats på. Däremot har vi ju dock uppenbart hanterat allt kring detta på ett dåligt sätt.

Ska vi vända detta måste en kompetens SC och därefter tränare komma in.

Håller med om att Svedman verkar visa på positiva tecken. Måtte det bara inte vara försent..

Buddha: För övrigt märkligt att Svedman säger att han och Alcén med en enad styrelse bakom sig tog beslutet att kicka Manner. Vad hände med SHL-sportchefen Grahm?

{10187}: Hej Pettis.

Tror knappast att Asplund går till Brynäs i HA, har han gott om alternativ i SHL. Lerby är på gång till Finland, vilket är ett bättre alternativ för honom. Grönlund är på gång till Tyskland.

Vill Persson och Ljunggren lämna ett stabilt Mora för oss i HA? Tveksamt. Varför ska Viklund lämna Löven som är laget i hans hjärta? Han har väl dessutom kontrakt. Varför skulle Carl Persson gå ner i HA? Den där laguppställningen går inte ihop överhuvudtaget.

Peja: Finns en del s k experter, bl a Wikegård, som har uttryckt sig negativt till utvecklingen mot bara fart, fart i SHL. En uppbromsning i denna utveckling kan vara sund. Möjligen mindre skador som hjärnskakning mm, spelare som "hinner göra nåt med pucken" vilket publiken gillar o s v.

Peja: dubbla sportchefer och en mv-tränare på 50% är två väldigt märkliga beslut.
Är väl ingen förening/företag som har två ’chefer’ för samma avdelning eller en ’chef’ för en oerhört central del som bara jobbar 50%.
Varför inte säga att grahm är SC för dam och JA för herr, är väl så det har fungerat i praktiken.

Avsluta högt: Ja, jag kan också hålla med om det, men man måste ju anpassa sig till verkligheten och den är att SHL är en enormt tempostark liga. Skridskoåkning och "motor" är väldigt viktiga egenskaper i SHL.

Manners styrspel, som ju är en motpol till mainstream SHL-spelet, har också varit ett dunderfiasko i Brynäs.

Lemp: Brynäs kan nog glömma svenska spelare av hög kaliber i Hockeyllavenskan, såvida man inte erbjuder fantastiska löner till Rödin och Bertilsson, vilket förstås inte kan uteslutas. Jag antar att Rödin och Bertil skulle hålla hög klass i HA och tillsammans tjäna ungefär lika mycket som Moras 2-3 första femmor.

Noterar att Löven har några importspelare som har sprutat in poäng. En gång i tiden hade Brynäs också kompetensen att värva in bra Nordamerikaner, redan för ca 30 år sedan hittade man ju en viss Tom Bisset. Vem i Brynäs har kompetensen att hitta dessa spelare nu? Hur var det möjligt att fiska upp en sån kille utan en heltidsanställd sportchef, men nu kan man inte göra det, trots två heltidsanställda sportchefer?

Så oändligt trött på den korkade analysen att det skulle vara något "djupt fel i Brynäs organisation". Som något osynligt spöktäcke över hela föreningen. Att det varit så många tränarbyten menar man är ett bevis på det, dvs spelar ingen roll vem som är tränare.

Prova lägga skulden på spelarna. De som spelar på isen. De har varit för dåliga och är inga offer.

I andra hand sportcheferna.

Men släpp skitsnacket om att varenda kotte i föreningen är pestsmittad.

{10187}: ”Jag sa redan vid juluppehållet att klubben borde tagit in Lundskog som tränare. ”

Hur har du sagt detta redan vid juluppehållet när du bara har varit medlem på forumet sedan den 28e februari?!;)
Är det Pettis eller ditt 14åriga alter ego denna gång som skriver?

Zappaholic: Framgår väl rätt så tydligt av Svedmans ord idag att det här inte handlar om att man varit missnöjd med Manner utan att man hamnat i ett akut läge där det gäller att ta ett kortsiktigt beslut och som ger störst chans att boosta laget mentalt i kvalspelet. Och då återstår ju bara att ge spelarna en ny röst i båset, svårare är det väl inte.
Återstår att se om det är rätt beslut, ibland funkar det och ibland inte.
Sett till spelet dom sista 10 matcherna med 7 bra insatser och att vi borde ha fått med oss några ytterligare poäng, så vidhåller jag min tidigare inställning att det utifrån det rent spelmässiga lyftet i dessa matcher inte har funnits nån anledning att sparka tränarna.
Det framgår tvärtom rätt så tydligt av Svedman att man varit nöjd med Manner men nu hamnat i ett akut läge där det gäller att kortsiktigt och mentalt boosta spelarna och då har man inget annat val än att låta spelarna höra en ny röst i båset.
Mellan raderna tycker jag mig dessutom läsa att spelarna själva är de som tagit på sig det största ansvaret för att vi hamnat i det här läget, och att det inte handlar så mkt om Manner och det spelsätt som man har köpt fullt ut.

Nu gäller det bara att tro på det här och att stötta spelarna i kvalet och inte ge upp.
Även om mylingen och andra gamnackade losers redan har gett upp innan första matchen mot Malmö ens har börjat..

Peja:
"Manners styrspel, som ju är en motpol till mainstream SHL-spelet, har också varit ett dunderfiasko i Brynäs."

Ja, eftersom råttorna inte har rökts ut.

honken21: Nja, jag tycker det är fel angreppsvinkel på problemet att skylla på spelarna. Grundorsaken kan inte vara spelarna när spelartruppens sammansättning till hundra procent är en konsekvens tagna av sportchef(erna). Alla spelarkontrakten är ju en konsekvens av att en (eller kanske två..) sportchef har erbjudit dom kontraktet.

Letar man ett lager till, blir ju de som rekryterat sportcheferna de som skulden bör läggas på. Den förra styrelsens beslut att ta in Alcén och Grahm som sportchefer ser vi konsekvenserna av nu.

Tillsammans med att Josef Boumedienne, rekommenderad av självaste River Jump, helt plötsligt blev en guru som man lät bestämma lite vad som helst. Boumedienne utsåg Manner till tränare, och även det var ett mindre bra val. Det finns anledningar till att finländska tränare så sällan lyckas i svensk hockey, det uppstår hockeykulturkrockar eftersom hockeykulturerna skiljer sig åt. Så blev det även för Manner, och det menar jag att man kunde ha begripit under själva rekryteringsprocessen.

Så vitt jag vet har inte Boumedienne varken före eller efter utsedd en tränare till ett elitlag. Varför fick han det enorma förtroendet av Brynäs?

Däremot är ju spelarna och den nuvarande tränaren de enda personerna som kan hjälpa laget att klara kvalet nu. Transferfönstret är stängt och nu har man de spelarna man har.

Brynäsgubbe: en fakir

Huge:
Du har fel. Yrkespersonerna har fel.
Igen.
Bara låt det sjunka in.

Om det bara vore i ett forum, men det är så illa i verkligheten också.
Igen.

Låt det sjunka in.

Huge: detta stärker min tes att du inte kan hockey..

Att Svedman skyddar Manner ETFTER att han har sparkat samma person kostar honom ABSOLUT INGENTING…

Bra intervju med Svedman som inte vet om någon länkat tidigare.

Peja:
"Så vitt jag vet har inte Boumedienne varken före eller efter utsedd en tränare till ett elitlag. Varför fick han det enorma förtroendet av Brynäs?"

Ja, fortsätter de ansvariga att envisas med att stapla den typen av okunniga beslut på varandra så har man den utveckling Brynäs visat upp under en lång period nu.

Mickesgolf: jo jag vet. Det jag menade är att det är inte tränaren det hänger på det är något annat.
Min gissning är Rödin mm.
Alla tränare har av gått efter ett spelar möte utan tränare.

Zzz: ” Vi har valt att gå på personer med ett enormt Brynäshjärta”, visst, det kanske inte är helt fel i det här läget, men med tanke på Brynäs historik vet man inte om man ska skratta eller gråta. Man får bara hoppas på att Svedman tar alla intervjuer för att Alcén inte blir kvar nästa säsong.

Auchinleck:

spelarna har en övertro på tränarnas förmåga, att vinna matcherna åt dem. Nu får vi se om Molin med hjälpredor från bland annat div 3 förmår hjälpa brynässpelarna att vinna matcher i ett kval...

Ingen Rödin på träningen idag. Känns som att han inte kommer vara med på tisdag.

BIF Kungen: Vad en okunnig och oinsatt sofftyckare som du har för tes om andra sofftyckares hockeykunskaper, lägger jag ingen större vikt vid.

Davey85: Han kanske har hamnat i frysen ;-)

Huge: 😂😂😂😂 inte? Det är väl nästan det enda du skriver om…

kexxet: "Spelar det egentligen någon roll vem som står i båset om det ändå är delar av spelartruppen som bestämmer?"

Kanske är det rätt att byta tränare inför kvalet. ...Men det här är en extremt relevant fråga. Hur många gånger under säsongen har samtliga spelare följt uppgjord game plan?

« · 2493075 · »