Brynäs IF

714004 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

1602978 · » Till forumet


Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

bifhjärta: Vad menas med att Järnkrok har brunkat i AHL?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
DavyDjoos: vad innebär brunka i AHL?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
DavyDjoos: Exakt. Jag tror att kroken mår bra av 2-3 år till i shl.. nu har han ju brunkat i ahl också så jag antar att dom sett honom tillräckligt mycket flr att se vem Järnkrok är. Kom till SHL, väx till dig och bli dominerande i Brynäs x antal år så kommer NHL närmare
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

Peja:

lite småkul att Gretzky övervägde spel i Sverige ;)

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sheena Punkrocker: jag tycker att han behöver fler växa-på-sig-säsonger i SHL, 2-3 säsonger. Vara ledande i SHL hellre än att köra dump&chase och brunka i AHL... Sedan om han når NHL eller inte vet ingen, idag är han för tunn och kan inte balansera upp det tillräckligt för att spela den hockey han vill i NHL om han skulle få chansen...

Sedan var såklart de spelarna du nämnde dominerande innan de kom till NHL, precis det som mitt resonemang går ut på...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sheena Punkrocker: Foppas sista hela säsong innan han åkte över vann han Modos interna poängliga i grundserien (fyra i hela Elitserien) samt vann hela slutspelets poängliga. Så visst var han en av deras ledande spelare. Deras överlägset bästa spelare skulle jag påstå. Förmodligen hela seriens Elitseriens bästa spelare den här säsongen, då i synnerhet med tanke på hur finalserien utvecklade sig med "Foppa vs Malmö (Rydmark)"-stämpeln.

Att Gretzky aldrig blev draftad av en NHL-klubb berodde på andra omständigheter. Han var en supertalang hela tiden (se länktipset).

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Görtz till Frölunda.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

DavyDjoos:

han var väl utlånad till Brynäs förra säsongen för växa till sig

både fysiskt och spelmässigt. Hur tycker du det har funkat?

Sen, även om det gör lite ont att säga det, så finns det alltid en risk

för att han helt enkelt inte är NHL-material...

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

mk: nej nej nej, det jag säger är att han inte hade nån ledande roll i Modo innan han åkte över.

Bra som fan var han :) det kan ingen ta ifrån honom :D

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sheena Punkrocker: Om du anser att Foppa inte var bra innan han åkte till Nhl, då måste du vara 12år. Foppa är den övrrläset bästa spelsre som har spelat i Sverige. Så sjukt bra som han var sista året kommer ingen vara, nånsin

Han fick inte guldpucken två år i rad för inget. Nått man förövrigt inte kan få.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sheena Punkrocker: det jag menade var att om Järnkrok ska spela brunkare i några säsonger i Nordamerika kontra playmaker i SHL (grovt resonerat) så tappar han kanske lite av sina största tillgångar idag. Vill han ta en plats i NHL genom att bli ännu bättre på sina styrkor, eller vill han ta en plats genom att stärka sina svagheter? Visst finns det en medelväg, den är säkert bäst - men oftast kanske man fokuserar för mycket på att bli bättre på sina svagheter istället för styrkor!?

Så ja, det är helt från person till person. Jag tror han kan stärka sina aktier bättre här än där, faktiskt...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

DavyDjoos:

sen är det väl olika från person till person också?

varken Foppa, Sudden eller Lidas hade några större roller i sina respektive lag

innan de åkte över och rent poängmässigt sett var väl knappast

Alexander Ovechkin nån ny Gretzky? 

Gretzky, till skillnad från många stora, blev aldrig draftad och inte hade han

nån jätteledande roll förrän kaptenstiteln 5 säsonger in i sin NHL karriär.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

Sheena Punkrocker: det jag menade var precis det, att han (Söderberg) hade spelat upp sig i Sverige först, både spelmässigt, rutin samt hunnit med att utvecklas fysiskt (vet inte hur han var i unga da'r).

Det jag menar med detta är i sig en parallell till Järnkrok — att låta Järnkrok spela i en ledande roll i Brynäs, och kanske växla detta med extra fys ger honom en bra grund att stå på. Som jag alltid har tyckt har jag ansett att Kroken behöver några till år på sig i Sverige, för att bygga kropp och stabilitet. Han måste bli fysiskt redo.

För vissa spelare passar nog AHL, de får kämpa sig uppåt, har hårda tränare som ställer krav och NHL-lagens ögon är närmare. Men är Kroken en sådan spelare, eller är han en som mår bäst av att utvecklas med en ledande roll i alla spelmoment? Alternativt under några år till?

Jag vet inte, men tror att Kroken inte tjänar så mycket på att spela där borta. Vi tjänar på att ha honom i Brynäs — så valet är i mina ögon enkelt, säkert inte i hans... ;)

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

DavyDjoos: "pelade Carl Söderberg någon AHL-match? (seriös fråga då jag ej vet)

Funderar på om han genom alla år i Sverige är ett exempel på någon som slipper harva i AHL, han harvade dock i Allsvenskan i många år..."


gjorde han visserligen inte (inte enligt EP iallafall),

men i hans fall kanske han ses som tillräckligt rutinerad?

Sen tänker väl inte alla lag lika heller och han kanske fyllde en

roll som Boston saknade?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sheena Punkrocker: spelade Carl Söderberg någon AHL-match? (seriös fråga då jag ej vet)

Funderar på om han genom alla år i Sverige är ett exempel på någon som slipper harva i AHL, han harvade dock i allsvenskan i många år...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
bifhjärta: "SHL är bra och man kan gå rätt in i NHL därifrån"

Då ska man va nåt utöver det vanliga...
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Jajjen: sant. Huvudsaken man hittar bra alternativ säsongen ut, tror t.o.m. att man med bättre alternativ än Thang, t.ex. Kroken och låt säga Johan Larsson (eller någon etablerad svensk eller finne) kan få sponsorerna glada och betalvilliga för två nyförvärv. Hattande med osäkra kort går inte hem hos sponsorerna. Hoppas på kroken och en till... ;)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
DavyDjoos: Det skulle vara Kroken, då. Och där spelar nog inte ekonomin nån roll heller. Blir han aktuell lär dom fixa det på nåt sätt. Det som talar mot nåt långsiktigt är att Sundlöv försökte ta in Thang för bara nåra dar sen.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Jajjen: kanske, eller "– Vi tänker även för resten av säsongen, inte bara för matcherna som återstår innan landslagsuppehållet. Vi kan inte hålla på så här."
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

bifhjärta: Sitter också och hoppas på att det är nåt stort på gång men det stannar nog vid drömmar: 

"Vi behöver bredda truppen, men vi har de pengar vi har och det gäller att väga för- och nackdelar mot varandra, säger Sundlöv..."

"Vi har de pengar vi har", är nog det centrala budskapet.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Carl Lejonkräk: Precis. Sen tycker jag att det är slöseri både för honom själv och Brynäs att han spelar i AHL, det där med att man säger att det är bra med ett hundår i AHL är jag ingen förespråkare för.. (det ska vara rinkstorleken annars, men inget mer) SHL är bra och man kan gå rätt in i NHL därifrån
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
bifhjärta: Självklart så ska Järnkrok kräva att få lira i Brynäs fram till att han får en tröja i NHL. AHL är han för stor för....rent hockeymässigt

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
maddog1970: Kan man väl ställa upp på;-)
Skämt o sido så tycker jag att många faktorer pekar på Järnkrok. Tystnaden, Järnkroks eviga bussresor, vårt behov av spelare såklart, detta tillsammans med att jag tycker att Järnkrok är den typen som blir hemvändare:)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
maddog1970: Hmm, läst Lucky Luke? :)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
bifhjärta: Det blir tjära och fjädrar för dig om du har fel ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Järnkrok kommer..tro mig
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
bradberry: Wishful thinking....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
bradberry: Järnkrok vore givetvis fantastisk att få hem, men jag skulle nöja mig med att värva hem Wännström iår igen. En positiv, fartfylld spelare som kan göra mål på straffar (låter löjligt, men det är ju viktigt nuförtiden...) som fortfarande har utvecklingspotential i sig.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Tolkar tystnaden som att det är något stort på gång. Kompletteringsspelare från AS kan man greja över en natt. Typ någon som går in som brunkare innan skadeläget ljusnar. Sundlöv har ju själv sagt det är bråttom så varför händer inget?

- Helt enkelt för att man har en långsiktig lösning på gång med en mer etablerad spelare och kan därför vänta några dagar längre.

Järnkrok...

?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Dragan 2k: Nästa säsong, han är två steg före....
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
70 Rodrigues:Va fan 70.Var inte Görtz klar för Luleå:-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Enaranger: Inte många (Collberg t.ex.). Det är väl någon enstaka spelare som försvinner, tänker främst på Andreas Johnson och kanske Klingberg.
I övrigt så ser det ganske bra ut.
Skulle kunna tänka mig att Olimb skulle ta chansen om han fick.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

Huss:

Hur många av deras juniorlandslagsspelare är utlånade från NHL?
Jag antar att de kommer att bli av med en massa av de här spelarana.
Kanske inte alla redan till nästa säsong.
Men inom två säsonger, är väl de flesta i NHL/AHL.

Det är ju tyvärr det som är risken med såna här satsningar.

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
70 Rodrigues: Frölunda fortsätter sin ungdomssatsning. Guld nästa säsong tror jag.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Huge: Det jag reagerar på är att du anser att fäder som använder könsord är omogna och dåliga förebilder för sina barn, ett sådant påstående är ju bara löjligt.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
70 Rodrigues: Varför ens bry sig, om du och andra nu tog det som en provokation?
Måste man (över)reagera på alla inlägg som man uppfattar som provokationer?
Och ärligt talat: är det så farligt OM det nu var en medveten provokation från min sida?
Herregud, jag och säkert många andra upplever det ständiga gnället som oerhört provocerande utan att oja oss över det, mer än att vi då och då påtalar eländet.
Du själv brukar dessutom ta upp andra skribenter emellanåt, ex när du lite sarkastiskt och raljerande försöker få fram MIN åsikt genom inlägg typ: "Snart kommer det rätta svaret från den allsmäktige Huge!!!!"
Det är ju isf exakt samma typ av provokation, som jag ser det.
Men det räknas kanske inte?

I övrigt ett bra svar och jag vet naturligtvis att det ofta sker i frustration och inte är så illa menat.
Även om jag fortfarande undrar varför det är så provocerande att peka på nåt som de facto har förekommit härinne.
Kan enbart tyda på att jag trampat på många ömma tår.
Även dina...    ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Huge: Varför ens skriva o ta upp andra skribenter i gb:n om du inte var ute efter att provocera, artikeln gällde ju Lundqvist? Jag har vräkt ur mig könsord vid flertalet tillfällen i ren frustration, dock inte till domare eller att barn har hört det. Nej det är inte ok att skrika könsord till domaren.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
70 Rodrigues: Provocera? Hur tänker du nu?
Du länkade till artikeln om Lundqvist, jag konstaterade faktum: könsord har förekommit även härinne från vuxna familjefäder och det är lika beklämmande oavsett plats.
Exakt VAD tycker du är så provocerande med det?
Låter faktiskt som att du inte tar avstånd från Lundqvists uppträdande utan snarare tycker att det är Ok.
Eller?
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Dragan 2k: Efter att ha sett PK efter matchen så undrar man dessutom varför Lundqvist är så sur på domarna?
Rönnberg hävdade att spelarna (främst Lundqvist) var sura på att domarna lät Nordan låsa motståndaren vid tekning utan åtgärd och utbyte av tekare.
Varpå TJ förklarade att det faktiskt är tillåtet att låsa motståndaren bara man inte sparkar pucken först.
Verkar som att den gode Lundqvist, som en av ligans bästa tekare, mer är ledsen att han för kvällen mötte sin överman i tekningscirkeln?  ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Huge: Hur moget är det att i din ålder sitta o skriva inlägg bara för att provocera? Det om något är beklämmande.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Dragan 2k: Håller inte riktigt med.
Om respekten för domarna ska vidmakthållas så måste flagranta abuse of officials också straffas lite hårdare än en vanlig 10-minutare.
Och i det här fallet kan jag inte tänka mig att Lundqvist sagt nåt som domarna är vana vid att höra, isf skulle vi ha sett betydligt fler MP för såna här saker.

Sammanfattningsvis: det hårda straffet står i relation till hur allvarligt man ser på abuse of officials och då ska ingen hänsyn tas till resonemanget att han som du säger "ändå försvunnit från matchen" och att det därför lika gärna kunde ha räckt med en 10:a och GM.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Huge:Helt rätt att Joel åkte ut. Utan tvekan. Men matchpenalty på det? Hade det inte räckt med 10 minuters personligt - han hade ändå försvunnit från matchen? Har svårt att se att sådana här "verbala attacker" är något som inte sker relativt ofta på isen.

Som det var nu åkte han ju ut för matchen, gav Brynäs ett 5-minuters överläge för ett brott som inte gjordes mot Brynäs? Om jag inte misminner mig har jag sett dubbla 10:or och GM-utvisning på det.

Jag stör mig på MP:t. 
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Peja: Ja, visst är det pinsamt att vuxna personer vräker ur sig könsord, oavsett var det förekommer: på isen, härinne eller i det vardagliga livet.
Om det hade gällt 6-åringar i trotsåldern hade man ju kunnat förstå, men när vuxna familjefäder uppträder så urbota omoget så blir man lite beklämd.
Just fina föredömen för dom egna barnen må jag säga.
Nu skrev jag ju samma sak igår men blev då kallad en "provokatör" som hade mage att kritisera några härinne som uppenbarligen känt sig träffade av din och min kritik.

I Lundqvists fall gör domarna förstås helt rätt som ger matchstraff.
Med tanke på vad som domarna dagligdags i sitt utövande säkerligen får utstå från spelarna på isen och hur sällan dom tar matchstraff för abuse against officials så måste Lundqvists ordval ha betraktats som synnerligen olämpligt.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
70 Rodrigues: Pinsamt att en vuxen person som Joel Lundqvist vräker ur sig könsord oavsett sammanhang. Helt rätt att domarna var tuffa på det, tycker jag.
Kommentera


Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Bratwursten: En normal sportchef hade skickat Persson för länge sedan.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13

Hoppas på Starkbaum och Rödin nästa match. Hade inte varit fel med Alexander Larsson heller känns som att han är något underskattad. Han jobbar riktigt bra defensivt med stark checking och möter upp motspelarna och sätter stor press innan egna blå. Tycker det ser allt för enkelt ut just nu för motståndarna att glida in i vår försvarszon! 

Som alla kan se så saknas Anton Rödin enormt mycket i vårat offensiva spel med sin rörlighet och lite irrationella spelstil, framförallt i PP.

Tycker Starkbaum är ohotad etta i Brynäs just nu , inget snack! (Även om jag älskar honken). 

Innan säsongen var Dennis Persson tänkt att vara en av våra ordinarie sex backar, som alla säkert märkt är han borta från spel hela tiden och när han väl spelar så suger han. Ersätt!?

Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Sen så är tyvärr domarna alldeles för inkonsekventa, och tycker det har varit problemet med domarna hela säsongen. Tycker inte dom tar så mycket fel utvisningar men det känns som att nivån varierar från period till period, från match till match, osv.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Håller med om att utvisningen på Scott var rätt. Det är inga grova crosscheckingar han gör, men när han följer upp en med en till så blir det lite som att han bygger upp till en utvisning. 0,5+0,5=1, ungefär.
Kommentera

Sv: Brynäs IF - Frölunda HC 7/12-13
Zappaholic: Bra skrivet men jag nämnde ju inte dig!
Kommentera

1602978 · »