1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741932 inlägg · 7967 ämnen

Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11

Sv: Brynäs IF-Luleå HF Torsdagen den 6/10-11
bj21: Ja, men hans psykbryt var väl riktat mot domaren på något sätt?

Roger Ramkvist: 0.5 meter? Det är typ 2 meter från sargen!

sylf: Helt sant. Som sagt det är att den tar olyckligt som kommer att ge avstängning, inte tacklingen i sig.

MarcusElving: Det var ingen domare. Det var Kuben! ;-)

sylf: "Den är inte alls bra. Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt. Domarna är rörande överens om att det är matchstraff"

Här har vi ju det svart på vitt, hur domarna arbetar. Vilka kriterier de har för ett matchstraff.

Den tar väldigt illa och det är väldigt olyckligt, låter mer som att den beskrivingen tillhör en olyckshändelse.

Redigerad kommentar

bj21: Hahaha :)

Roger Ramkvist: Det är farten som är farlig inte tacklingarna i sig. Hade man haft samma fart på 70-80-talet i NHL som idag hade det varit dödsfall i varje match som hockeyn såg ut då. Jag anser att respekten har ökat och att det är väldigt mycket mer resepekt mellan spelarna idag än för bara 15 år sedan. Om man vill ha bort skadorna måste farten sänkas, det skulle bota knäskador och skallskador. Men vem vill det?

Zzz: Ja, dom dömer utefter konsekvenserna, patetiskt!

Hannulas var resor värre, Jämtins crosschecking i ansiktet på Bertil i premiären också värre. Ingen gav nån utvisning!

MarcusElving: Förresten! Den där du skriver om Phil måste väl ändå va den fulaste genom alla tider? Vilket dj… hjärnsläpp!

sylf: Det är som jag alltid resonerat, det är bara idioter som drar på sig den randiga tröjan. Det har jag suttit många minuter genom min karrär för att jag talat om för olika dommare =).

bj21: Ja, den var inte vacker.. Fy fan!

bj21: Och det trots att det drabbade en fbk-are! ;-)

Zzz: Ja, domare är en konstigt släkte. Det är såna där betongisandlådanmuppar. Vakter, militärer, jägare och domare.....

sylf:

Heads up Lule!
Tvivlar på att det skett någon huvudskada ...bara svagast axel som brast...tycks som det är där tacklingen träffar mest...inte huvudet...

tjugo8: Japp!

Zzz: Bra skrivet av Ros. Dags för Anrell att byta favoritblomma, kanske. Det är synd om Berglund men det är fan helt bisarrt att Viklund inte ens blev utvisad för sin tackling på Ledin och att Bertilsson kommer att bli avstängd i flera matcher.

Klockrent av Stisse:

"Däremot har jag stora problem med den gamle storspelaren Mikael Renberg som är SVT:s nya hockeyexpert. Han har alltför snabbt börjat lämna de kunniga kommentarerna bakom sig och försöker istället yla högst av alla. Vad sa han i går: Tio matchers avstängning, kackelkackel.
Totalt noll respekt för Renberg där – han ska inte ens försöka ge sig in i den gren som Niklas Wikegård faktiskt är internationell mästare i."

MarcusElving: Man undrar ju om det är en slump att Renberg gör den här typen av utspel just efter en tackling på en Luleåspelare... Deras fans började väl hata honom intensivt när han gick till Skellefteå.

10 matcher tycker gubben Boork. Men han tyckte ju resten av säsongen för Nisse Ekman, så...

MarcusElving: nu sitter Boork och yrar på twitter om hur jävla rätt Renberg har. Va fan är det för fel på folk?

Peja: Klockren tackling? Någon? Vad är det för snack om långa avstängningar, det gäller ju att titta upp där ute. Den tar ju inte ens i huvudet på motståndaren. 2 min charging kanske och det säger jag bara för att det inte går att se hur många skär han tar på den reprisbild jag tittar på.

sylf: Ja, jag sitter också och diskuterar med honom på Twitter. Han är ute och cyklar, precis som Renberg!

MarcusElving: ja, jag yrar ju också me honom.....Han har jävligt fel!

sylf: Ja, det har han!

MarcusElving: Renberg är pinsam. Hur många gånger har inte han och Wikegård predikat att alltid fullfölja tacklingar och inte svänga ifrån motståndaren? Hade Bertil velat skada hade han kunnat satt upp armbågen (Ölvestad) eller klubban (Jämtin). Så skippa snacket om att vara ute efter att skada.

SH: Precis! Håller helt och hållet med..

MarcusElving: Du borde fråga Boork vad som var så jäkla annorlunda med Douglas Murrays tackling på Morozov, och Bertils på Berglund... Se länk.

Peja: Ska Twittra honom angående det omgående, bra!

Peja: Han svarar inte, vilket inte var oväntat! :P

MarcusElving: Och denna tackling var ju enormt mycket fulare än Bertilssons, tror den gav 3 matchers avstängning... Ölvestad hoppade in och siktade BARA på huvudet. DET ser jag gärna 10 matchers avstängning för.

Peja: Mycket fulare! Han hoppar och använder armbågen..

Tacklingen tar ju illa men Bertilsson är knappast ute efter att skada han håller ju ner högerarmen under hela eskvensen hade Berglund sen tittat upp så hade det aldrig hänt.
Av alla experter är ju Ros pinsammast, han vill se tacklingsförbud...
Mer än 3 matchers avstängning är skandal.

Nu får ju Jonte Carlsson lite speltid iaf.. ;o)

Clubsport: Från NSDs kommentatorfält:

"Det är för lindrigt med 10 matchers avstängning, avstäng dom på LIVSTID , aldrig mera spela i elitserien,TÄNK att det är det enda ställe DÄR det är tillåtet att misshandla folk UTAN något straff,
Anmäl >sigge2 (7 timmar och 58 minuter sedan)"

Kanske ett av de mer sansade kommentarerna.....

m.expressen.se/sport/hockey/1.2583635

arnio:
Visar bara hur jäkla o-objektiv man är själv.
Ställde mig upp och tokjublade igår när Bertilsson satte in tackligen (när det blev klart att det blev skada var det naturligtvis inte lika kul längre). Kunde och kan för mitt liv inte se vad som är oschysst med den. Nä, det är bara att inse att man är grymt färgad efterssom övriga sverige skriker "10 matcher"

Horace76c:
Jag vet inte, jag gillar djurgården som förening för att dom har en nykter och rakryggad syn på det här med hockey.
Fansen är faktiskt på samma nivå..(de flesta).

Såg inte matchen igår men har sett tacklingen via repris och även om man är Brynäsare så är det bara inse att han ska ha en fem matchers avstängning. Syns klart och tydligt att han satsar allt han har och i det läget vet spelaren om att den andre inte är med.

mattiaskarlgren: Hade du tyckt samma sak om man hade pausat precis när Bertilsson träffar och du inte vetat konsekvensen av tacklingen? Om Berglund hade studsat upp direkt efter hade vi haft max en 2:a. Det är konsekvensen av tacklingen som bedöms inte tacklingen i sig och det är ett problem eftersom det inte kommer att stävja farliga tacklingar på sikt utan bara när skadan redan är skedd. Om man nu kommer att stänga av samtliga spelare som tacklar en annan spelare som inte är beredd lika länge som Bertilsson är det ok, annars är det moralpanik och inget annat.

Samma sak med dommaren som inte meddelar sitt straff föränn spelaren åker ut med ambulans. Han han tänkt matchstraff direkt hade Bertilsson åkt av isen 30sek efter tacklingen. Att dommaren sedan ändrar sig igen till ett ännu grövre straff utan att han sätt tacklingen repris säger ju allt om hur saker och ting bedömms.

Redigerad kommentar

mattiaskarlgren: i...t

Redigerad kommentar

Zzz:

:) du tror inte att dommaren var påverkad av det faktum att han låg helt utslagen? Kanske tyckte han att han ville först veta hur det går med han innan jag överhuvudtaget ger nått straff! om han nu hade svalt tungan skulle han skitit i spelaren och bestämt sig först för grovt matchstraff eller en lindrigare form och sen åkt fram till spelaren fiskat upp tungan om det hade varit försent skit samma då hade han iallafall tagit det som var viktigt om Bertilsson skulle ha grovt matchstraff eller inte. Du hör inte hur korkat det låter?? Sen om han redan hade bestämmt sig för matchstraff så blir det automatiskt grov sådan vid skada. Men att begära att dommare ska vara helt känslolösa när det ligger en utslagen är det inte lite korkat? Sen själva tacklingen är uppdelat i ett antal läger vissa säger inte ens utvisning och upp till 10-15 matchers avstängning. som vanligt ligger väl sanningen i mitten nånstans om man nu ska visa nån respekt men vill man ha en hockey som är utan respekt ja då får man tåla även när det smäller åt andra hållet jag tror väldigt få gör det.

Zzz: Amen.

Jag har diskuterat det här hela dagen på jobbet med massa olika personer. Alla vill hänga Bertil, "han går medvetet in för att skada", "Han siktar mot huvudet", "Nästa gång kanske motspelaren dör". Jag menar kom igen. Alla ser bara efterspelet och dömer efter det. Hade han rest sig direkt hade ingen gnällt att det bara blev en 2a.

Man måste döma på situationen och inte utfallet! För att ta ett jävla dumt exempel. Om du trippar någon som tappar balansen, ramlar olyckligt och skadar knät. Motstpelaren blir borta hela säsongen. Är det 2+10 och en lång avstängning på det också?

Å alal jävla "experter" pratar om hur fysiska vi i sverige måste bli under alla VM turneringar när vi möter Kanada. "Vi måste bli tuffare" osv osv. Sen sitter samma experter och hänger Bertil för en olycklig situation och ett felbeslut.

Bertilssons tackling på Berglund.

Jag har kollat flera gånger på den där tacklingen nu, om och om igen, han träffar ju inte huvudet, han sätter en perfekt tackling på kropp o axel, sen att inte Berglund är med på tacklingen är ju faktistk inte Bertilssons fel, åker man ut mot pucken sådär så borde man veta att det kan komma nån, han lämnar lixom öppet mål kan man säga.

Tråkigt att det det blev som det blev, men han borde veta att tacklingen kunde komma. Så jag tkr inte det ska vara nån avstängning.

Roger Ramkvist: Nej, det som är dumt är att utfallet på handingen är dömmande inte handlingen i sig. Du måste ju inse att det är ett absurt faktum att Bertilsson hade gått fri om Berglund hade ställt sig upp och tacklingen hade träffat lite anorlunda. Om man ska stänga av någon så ska det vara handlingen som ger avstängning inte vad utfallet blir av den.
Det blir ju en lottdragning vilken tackling som ger vad, en gång går man fri en annan gång får man fem matcher.

Roger Ramkvist: Inte lätt att döma i såna här lägen när man dels ska ta hänsyn till att tacklingen de facto är vårdslös och när man samtidigt vet (vilket bl.a Bulan Berglund själv är inne på) att det går fort därute och det inte alltid är lätt att ändra sig när en tackling väl påbörjats.
Jag tycker ändå att Bertilsson borde ha insett ev konsekvenser av sin tackling när han påbörjar densamma.
Ser ut som att han ändå har tid att besinna sig sas, och då ska han hellre avstå från att kliva in eller iaf smälla på med lite måtta.
Jag menar: spelare överlag har oftast en bra förmåga att läsa av situationer innan dom uppstår, så varför skulle Bertilsson isf helt plötsligt ha tappat den förmågan just i det här läget?
Låter inte troligt.
Att det sen naturligtvis inte behöver ligga nån avsikt att skada i handlingen är en annan sak.

Tycker även att jämförelsen med Ledinfallet senast haltar.
Där är det en helt annan situation som jag ser det: Ledin själv är väl den som har mest fart och AIK-backen står i stort sett stilla men trycker till en nedhukad Ledin med sina händer/handskar/klubbskaft.
Ett klart mer olycksbetonad händelseförlopp än vad vi talar om i det här fallet.

Så snacket om att domarna bara skulle gå på skadans omfattning och inte på själva tacklingens ev korrekthet eller inte, stämmer inte enligt min mening.
Sen kan man alltid diskutera hur många matcher Bertilsson ska ha.
Det är väl isf där som det kan bli lite godtyckligt från fall till fall, som det känns. 

Zzz:

ja det är inte nån lätt sak att bedömma, själva tacklingen är det inget fel på bara tidpunkten, och respekten. I mitt tycke den enda som har haft en nyanserad bild i media är denna person

bloggar.expressen.se/sjoberg/

jag tycker att bristen på respekt och själva valet av tacklingen borde ge ett antal matcher mellan 3-5 matcher
men det är mitt tycke om det är rätt ja i min syn på det men i andras självklart inte. Denna tacklingen ligger i en jävla gråzon mkt beror på hur man ser på hockeyn. vill man ha mer respekt eller inte

Roger Ramkvist:

Som Neutral har jag också sett tacklingen och måste säga att det där är oerhört respektlöst.Självklart är en lång avstängning på sin plats. Den här typen av tacklingar är aldrig okej. Kan gå riktigt illa.

Här sammanfattas det hela ganska bra.

Zzz: " Du måste ju inse att det är ett absurt faktum att Bertilsson hade gått fri om Berglund hade ställt sig upp och tacklingen hade träffat lite anorlunda."

Visst är det så.
Men det tycker jag inte hör till saken egentligen.
Den springande punkten är ju att Bertilsson hela tiden borde ha varit medveten om konsekvenserna av sin tackling, oavsett om den sen blir vårdslös eller inte.
Och det är väl här som ansvariga efterlyser lite mer bollkänsla hos den som tacklar, som jag ser det.

mattias - 74: Tycker du att Boorks och Renbergs idiotiska utspel om 10 matcher är rimligt?

Roger Ramkvist: "vill man ha mer respekt eller inte"

Klockrent.
Går väl knappast att komprimera kärnfrågan mer än vad du visar i dessa 7 ord.

« · 1410829 · »