Brynäs IF

713926 inlägg · 7953 ämnen

Brynäs J20

« · 1640389 · » Till forumet


Sv: Brynäs J20
spud: Tack för ditt svar men jag är av en annan åsikt. Du sätter själv fingret på problemet, att man tror sig veta vilka som blir SHL-spelare vid 16-17-års ålder. Det synsättet urholkar svensk ishockey på sikt. Det är ett hån mot alla satsande sistaårsjuniorer att påstå att det är social verksamhet att låta dem spela sitt sista år. I Ryssland och i Nordamerika kan mängden spelare tillåta ett sådant synsätt men i Sverige har vi inte råd att tappa spelare på vägen.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Sansad: Alternativet är ju att man åker runt med sina bästa ungdomslag med spelare man inte vill satsa på, det kommer urholka ligan status då klubbarna inte bedriver socialverksamhet utan det är en produktionslina till SHL där de vill testa spelare som de tror på. 

Jag ser ingen nackdel i blandade åldrar, det sätter press på alla inblandade. Stirra inte på spelarens ålder, titta på dess kapacitet för framtiden. För det är så klubbarna ser på det.

Kommentera

Sv: Brynäs J20

Jag kanske var lite otydlig men resultatet var från idag, 22/11.

Kommentera

Sv: Brynäs J20

BIF-Modo 1-6.

Lukas spelade, då blir han sjundeback idag.

Modos  1-5  mål var en riktig skönhet.

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Ok. Problemet är just att J18 blir U16 och J20 blir J18. Det en spelare behöver lära sig för att nå SHL är att spela "vuxenhockey" vilket inte gagnas av rådande stress från föräldrar och agenter att ungarna ska flyttas upp hela tiden.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Det beror delvis på hur många spelare som man tar in till hockeygym om året. Vissa klubbar tar fler än andra vilket betyder att de även får fler "sistaårsjuniorer som inte kommer bli SHL-spelare" och således av naturliga skäl dumpar fler. Men jag håller med i sak, i synnerhet eftersom det viktigaste med J20-laget trots allt är att producera A-lagsspelare och inte att göra bra resultat som lag. 
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Sansad: Tjena, jag svarade dig direkt, via bubbla. 

Jag tycker det är sunt att inte ha kvar sistaårs juniorer om man inte som klubb känner efter några år att de har var som krävs för att bli elitspelare. Då är det bättre att ta upp någon yngre som vill visa vad de går för.

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Hej igen! Ställde en fråga igår som jag inte fått svar på, trots ditt flitiga skrivande. När det gäller antalet 95:or i J20 så uppfattar jag inte riktigt vad som du anser är bättre än det andra. Personligen ser jag det som ett nederlag att ha få sistaårsjuniorer i truppen. Inte bra för hockeyn att man betraktas som föredetting redan då. Effekterna med underåriga trupper såg man exempel på i de senaste förlusterna i SM-semi och final för Modo, när det kommer till kritan har det varit "män" som slagit "junisar". Som det ser ut nu så tror jag också att Brynäs går samma öde till mötes.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

HappyX3:

Tror jag gick i samma skola som Brodecki Sr...

Mesta av släkten tycks bo kvar i Gävle...spelade säkert in...

Kommentera

Sv: Brynäs J20

Peja: Kalle Johansson ansågs som en av de största talangerna i -93 kullen och han vald Brynäs. Brodecki ansågs vara en av de största talangerna i -95 kullen. Så visst har vi vunnit dragkamper som du säger :)

DOCK har både Ekholm och Brodecki föräldrar som gillar Brynäs.
Alltså kanske dom var lite färjade i valet.  

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Ibland vinner man dragkamper, ibland förlorar man. Det var typ 11 andra SHL-klubbar som ville ha Simon Bertilsson, eller för den delen Mattias Ekholm som värvades direkt till A-laget. Klart att man skulle vilja vinna varje dragkamp, men det är det ingen klubb som gör. De klubbar som bör vara mest oroliga är Djurgården och AIK, med tanke på att massvis av duktiga stockholmare väljer andra hockeygymnasiet pga bättre förutsättningar. 

Jag känner bara till en spelare någonsin från Gästrikland som har valt bort Brynäs hockeygym och det var många år sen nu.  
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Vad snackar du för skit?? Brynäs olika juniorlag har ju varit fantastiskt duktiga under några år. Nu har vi en dipp. Är det jättesvårt att ta till sig?

Om du skulle ha ett öga till och öppna det också, skulle du upptäcka att modos juniorer inte alltid varit världsbästigast.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Peja: Så ni(du och Huge) menar alltså på allvar att Hägg gick till MODO inte såhär i efterhand var ett misslyckande för Brynäs? Han var ju en enastående talang och MODO lyckades, trots att det är så långt ifrån Gimo få honom till Övik. 

Det kanske kan vara en orsak till att ni har en hel del allsvenska lag framför er i J20 serien, att ni har ett dåligt arbetssätt när det kommer till att närma er talanger, oavsett var de är.

Och jag skulle bli skit irriterad om MODO gick ut och sa att vi inte längre försöker locka till oss talanger eftersom det är så svårt. 

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Brynäs missade ingen av bröderna Hägg. Det är dragkamper om de bästa spelarna som ska börja hockeygym. Oftast är det lättare att locka till sig A-lagsvärvningar än riktigt bra spelare till hockeygym pga konkurrensen. 
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Kom igen nu, då är klokare och mer kunnig än så.
Om Brynäs pga hård konkurrens från andra minst lika stora talanger som Hägg tvingats välja bort honom, så innebär väl inte det att man haft dåliga scouter som missat hans framfart och potential?
Finns ju massor av anledningar till varför en talang väljer Brynäs före Modo och vice versa när dom vill utvecklas vidare från sin moderförening.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Huge: Ja har man scoutar som missar en som Hägg i sitt närområde, då förstår jag att man sladdar i botten av J20 serierna.. 

Sen har ni 8 95or i er j20 trupp enligt EP, medan vi i MODO enbart har 5st. 

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: "Det kan vl knappast vara så att det är vårt fel att lag som t.ex Gimo i uppland ser det det som naturligt att söka sig till oss i MODO för att leverera talanger som Hägg för att elitklubbarna där nere inte har en tillräckligt bra verksamhet?"

Men om nu Brynäs har en bättre verksamhet än Modo och massor av talanger söker sig hit och därmed försvårar för en talang som ex Hägg att slå sig in här, så är det väl ganska naturligt att Gimo söker sig till ett lag som har en lite sämre verksamhet och där deras talanger har lättare att ta en plats.
Typ hos Modo.

Så nej: det är inte ert fel att Gimo då tvingas söka sig till er för samarbete.
Det är Brynäs fel, som av konkurrensskäl ibland tvingas tacka nej till talanger som Hägg.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Peja:
TV-pucken är inte längre en distriktslagsturnering fullt ut. Snarare en mix av distriktslag och föreningslag. Tex är Gästrikland Brynäs U16.
Därmed är förutsättningarna goda att gå långt i TV-pucken. Till vilken nytta? Jo, det är lättare att konkurrera på U16. Med förstärkning utifrån blir J18 starkt. Till J20 är andra föreningar ikapp och förbi...
Vad är vinsten? Vad är förlusten?
Kommentera

Sv: Brynäs J20
HappyX3: Ja, J20 har verkligen ett mellanår. J18 har väl även kort om folk och har spelat många matcher på 3 kedjor, även om de till skillnad från J20 har vunnit många matcher hittills. Lyckligtvis är ju inte lagets resultat det väsentliga i J20-serien, det viktigaste är att utveckla spelare. Hade dock varit trevligt om man hade haft en vinnarkultur och slagits om SM-guldet under andra halvan av säsongen, men så lär det inte bli för J20 den här säsongen. Vilka placeringar knep de kullarna i TV-pucken? 
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Svårt för J20 att prestera när så många spelare från 95-97 kullarna spelar på annat håll!

Tänk om dessa killar skulle spelat hela säsongen i J20?
Carlsson spelar ju mestadels där men är ändå uppe i A-laget ibland. 

Jonas Johansson - A-laget, sjuk
Felix Sandström - A-laget, sjuk

Backar

 Westlund i A-laget
Nöstersbö i Mora

Göransson flyttade över pölen
Carlsson i A-laget

Forwards

Brodecki - A-laget
Lindlom - A-laget
Lööke - A-laget 

Kommentera

Sv: Brynäs J20
Jajjen: Håller inte med, vi har nog tyvärr presterar enligt förväntningarna. Medan ni har underpresterat.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

BIF - Modo 1 -6

J.J höll nere förlustsiffrorna. Då blir det Starkbaum mot FBK.

Gällstedt måste bort. In med en tränartalang istället.

Lööke spelade. Lukas Carlsson spelade.

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Den stora skillnaden är väl att ni har överraskat positivt så här långt och vi har överraskat negativt. Och era båda Modojuniorer har gjort aaaaaall skillnad.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Jajjen: På tal om SHL så har vi 2st juniorer i elitlaget med MODO som moderklubb, varav en inte är inräknade i tidigare siffror. Så tja, vissa skulle säkert säga att Viktor Olofosson som spets. 

Era 2 poäng mer än oss är verkligen ett avstånd som gör att ni är på en helt annan nivå än oss när det kommer till elitspel. 
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud:Jämt? som i jämtland då eller?
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Om det är viktigare att ha ett framgångsrikt juniorlag än ett lag i SHL tror jag Modo har alla möjligheter att lyckats. Själv föredrar jag spel i SHL.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Jajjen: Alla andra lag äger er så indirekt äger väl Stockholmarna i vårt lag er också i sådana fall. 

Är säker på att ni sover gott om natten inför framtiden när ni lugnt kan luta er tillbaka över den enorma dominans av Gävlebor ni har i ert juniorlag. 
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Jajjen: Men vafan Teg är ju Umeå! Ni har ju INGA spetsspelare!
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Av Modos 5 bästa poängplockare är 1 inhemsk (om nu Teg räknas dit). Av Brynäs 5 bästa poängplockare är 5 från Gävleområdet. Övik-spelarna är utfyllnad. Stockholmarna äger er.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Powerfade: Hade ni fått ha dem på isen samtidigt, kanske det hade varit jämt? 
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Förstår om du följer juniorhockeyn. Du vill väl se offensiv hockey med massa skott på mål. Då går det ju inte att följa modos SHL-lag.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Zappaholic:Det är nästan lite gulligt. Lite som ett par 16 åringar som lyckats köpa ett sexpack folköl :-)
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: du vet väl att dominans i juniorverksamheten går upp och ner va? Eller har ni varit bäst varje år? Varför rapa statistik om modojuniorer i ett brynäsforum?

Massa meningslösa inlägg, men jag antar att det går fort att skriva med tolv fingrar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Och dom bästa kommer i från...? Jobbigt om dom vill hem till Stockholm när dom fixat gymnasiet.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

spud:Efter en snabb koll.. 12 st spelare från GÄVLE

Close enough

Kommentera

Sv: Brynäs J20

Zappaholic: Ajdå.. Skönt att ni har ett lag fullt av Brynäsor som försvarar er heder.

0-5 (EQ) MODO 46. Jakobsson, Kristian
23. Flood, Erik
10. Bergkvist, Oscar
Pos. Part.: 10 , 23 , 25 , 29 , 37 , 46
Neg. Part.: 11 , 23 , 25 , 27 , 31 , 48
43:11 0-4 (EQ) MODO 25. Byström, Robin
10. Bergkvist, Oscar
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Powerfade: har man cyklop så har man. Mer enögda tomtar går inte att hitta.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Zappaholic: Ok, 6st från MODO, 2st från övriga klubbar inom komunen(ÖSK och KB65) och 7st från 15mils radie från Öviks kommun. Så 15st från vårt naturliga upptagningsområde. Helt okej, framförallt med tanke på att vi dominerar i j20.

Sen har vi även lekstuga i j18, men det tar vi en annan dag. 

Kommentera

Sv: Brynäs J20
Zappaholic: Lite kul att de kommer in här och bräker över en J20 match i serielunken. Det säger lite om deras importfima, förlåt. A-lag. ;-)
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Det är ju du som påstår att er juniorverksamhet är så jävla bra. Och det är ju för att dom bästa är inköpta från Stockholm.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Tycker du att fyra stycken egna produkter är
något att komma in här och dryga dig med? Ingen här bryr sig...

Trolla någon annanstans...
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Jajjen: Du försökte göra en poäng av att MODO importerar spelare till sitt J20 lag, och uppenbarligen gör vi inte det på något sätt lika mycket som ni. 
Den korrekta siffran är 6st, sen har vi några från ÖSK också, så även om de är från ÖVik så räknas de inte till MODO. 

Så fortsätt importera ni, de ger ju ett resultat att ni är sämre än Mora Västerås och Timrå. Förvisso klassiska klubbar, men deras resurser som klubb är långt ifrån era. 
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: det förklarar varför Modo J20 är så bra. 4 spelare är egna produkter! Det var alltså din poäng? Och då har vi inte ens nämnt Nylander.
Kommentera

Sv: Brynäs J20

Jajjen: I Brynäs J20 finns det 2st spelare med Brynäs IF som moderklubb.

I ModoJ20 finns det 4st med MODO som moderklubb. 

Och då har Robin Byström och Oskar Söderberg som är från Övik inte räknats in..

Var det nåt mer du ville? 

Källa Eliteprospect.

Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: En seriös fråga. På vilket sätt bidrar de, rena pengar, arbetsinsats eller som reklampelare?
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Jajjen: Järved, du menar byn 5km från centrala Örnsköldsvik som producerat klassiska MODO "importer" som, bröderna Sedin, Markus Näslund och Hans Jonsson? 
Kommentera

Sv: Brynäs J20

oooopppppssss..

0-3 (PP1) MODO 46. Jakobsson, Kristian
34. Ottosson, Axel
47. Öhman, Oscar
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Almtuna, Järved, Bålsta... Klassiska kommuner i Y-län.
Kommentera

Sv: Brynäs J20
spud: Hur många av Modo J20:s poängbästa spelare är inhyrda?
Kommentera

Sv: Brynäs J20
Karalahti till HV.. Alltså så otroligt skön spelare. Han skulle vi behövt! Där har vi en som kan vända matcher!
Kommentera

« · 1640389 · »