1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446876 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Örebro HK - Brynäs IF 2025-01-28
Semic: Dag till dag på Djoos och Svrcek läste jag tidigare någonstans. Så inga långtidsskador i.a.f!

Sv: A proposito de nada
Bäckström har en caphit på 9,2 m$ men det varierar år för år. 24/25 är lönen 8 m$ varav 6 m$ stigning bonus, dvs 2 m$ kvar denna säsong. Ingen lön utbetalas under slutspel, så lönen bör vara fullt utbetald i mitten av april. Så någonstans 75-80% av dessa 2m$ bör han redan ha fått nu (och då 6m$ i somras). Dvs ”bara” ca 0,5 m$ kvar på kontraktet. En piss i havet för någon som tjänat ca 115m$ under sin karriär.

Om han överhuvudtaget spelar mer låter jag vara osagt, men att han lämnar så mycket pengar på bordet stämmer inte. Det mesta är redan utbetalt.

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2025-01-25
Gavve: Svårt att väga in alla komponenter i statistiken för att få ett svar på vilka som är bäst. Till din statistik kan man t.ex. lägga till att FBK har två hemmamatcher mer, vi har 9 fler ramträffar. Så här långt in i serien är nog tabelläget bästa måttet.

Supportern: Det är tydligt vad Färjestad har som Brynäs saknar. Dvs väldigt snabba och dynamiska kedjespelare i de två toppkedjorna. Studenic, Steen, Nygård. Om Brynäs hade haft en Studenic-typ istället för Indrasis och en Nygård-typ istället för Schroeder, så hade man varit mer kompletta och ännu bättre offensivt, men det är inte lätt att hitta sådana spelare.

När det gäller målvakter och backar känns Brynäs bättre än Färjestad. Det känns som att inget backpar i serien kan matcha D’Astous-Söderström, de som jag tycker är närmast är Salo-Thompson men de är också nästan allt spetsigt som Malmö har.

Saknaden av den svarta tröjan är påtaglig.. var så längesen vi fick se dom nu

nittontolv: såg inte situationen, vad hände?

För övrigt: vi leder serien, vinner mot ett i mina ögon fruktansvärt bra lag, FBK, och det är lördag.

Svävar på moln ☁️

Trevlig kväll till oss🇧🇪✨🥂

Jugge: "firma Vesel/Scott måste ju ligga i absolut topp gällande BP."

Det stämmer! Även om de inte ligger högst upp. Finns nämligen framförallt en spelare som har helt sjuk BP-statistik.. Pääjärvi! Han har runt 1 minut BP per match och det blir i snitt 1 BP-mål var 35e minut i BP när han spelar. Att den statistiken inte är bättre är för att han bara spelat 36 matcher... Har alltså 0 BP mål bakåt! Får jag chansa (baserat på statistiken) så spelar han BP med Hållander som också har mycket bra BP-statistik.

Till Brynäs bästa i BP:
Scott har 1:19 i BP per match och där blir det mål ungefär var sextonde minut (strax under). Ligger femma i SHL (en av spelarna har dock under 30 sekunder BP per match).

Vesel är faktiskt inte(!) (jag blev förvånad) näst bäst i Brynäs.. Utan det är Axel! 1:04 i BP/match och 13:12 (minut:sekund) mellan de insläppta målen.

Vesel har 1:22 per match och där går det 11:14 mellan målen.

För att se en komplett tabell sorterad efter hur lång tid det går mellan målen (bara för Brynäs) så kan ni följa länken här:
www.shl.se/game-stats/players/penaltykilling?state=active&ssgtUuid=qeb-73qtP8d19&count=50&moduleType=penaltykilling&teamUuid=1ab8-1ab8bfj7N

Hade vi haft Källgren idag hade det vart 0 poäng. Ludde vann matchen åt oss idag.

Zappaholic: Tycker nästan det är lite skönt att se motståndarna stå och gråta ut i intervjuerna. Det visar ju på att vi krupit in under skinnet på dem och gör dem frustrerade. Samma mot Luleå och "little shit" eller vad Omark nu kallade Bobby.

Genuin fråga, har vi sett någon Brynäsare stå och klaga på utvisningar eller domare denna säsong? Vet att Gälla nämnt att utvisningar förstört chanserna men det var ju ingen kritik mot domarna utan snarare mot Brynässpelarna.

Slaven82: Sanny är oerhört kompetent och proffsig som bisittare tycker jag.

Ludde står idag.

SuneMangs: Tror Silfverberg kommer vara ett monster på plan idag. Han, Larsson och Indrasis gör varsitt, Silfverberg går 1+2

Berra sätter två sköna tacklingar tidigt, en på Tomasek som blir lite loj och försvinner i matchen som senast. en på Studenic som blir grinig och drar på sig en massa onödiga utvisningar och överarbetar.

Tror och hoppas att det räcker till vinst 3-2 efter full tid.

Och gällande Lejon-lånet till Karlskoga så är det för hela 24/25 så länge Brynäs inte åker på "många skador". Ingen idé att spekulera om att kalla hem honom denna säsong med andra ord.

hockeynews.se/nyheter/beskedet-i-bik-efter-shl-lanets-superkvall

"För NWT slår nu dessutom Yngveson fast att Lejon blir kvar hela säsongen.
– Vår uppgörelse med Brynäs säger att han ska spela här hela spelåret 2024–2025. Det enda som kan ändra på det är om Brynäs drabbas av många skador och på så sätt måste ta hem honom, säger han."

SuneMangs: Ska bli spännande med en riktig toppmatch. Senaste matcherna mot FBK har ju alla varit riktigt jämna (2-1 och 1-2). Tyvärr missar jag matchen p.g.a. födelsedagsfirande (dumt att folk väljer att fira under en matchdag, jag vet). Får se om jag kan smyga in lite liveuppdateringar under firandet i.a.f!

Sv: Matchtråd: Hv71 - Brynäs IF 2025-01-23
Cardigan Daffipoff: Jag förstår inte hur ni kan haka upp er så mycket på kommentatorerna. Det går ju att ”stänga av” dom mentalt om man vill.

BIF Kungen: Man ska absolut inte stirra sig blint på all statistik, en balans mellan att använda statistik kritiskt och det man ser på isen är nyttigt. Ett exempel där det har varit väldigt användbart är Brynäs och Örebro tidigare under säsongen. Det var en period där Brynäs och Örebro var rätt jämna i tabellen. Men Brynäs hade rätt bra underliggande siffror medan Örebros siffror var rätt dåliga och de levde på målvakter som stod på huvudet och en otrolig effektivitet. Generella analysen då var att Brynäs sannolikt skulle fortsätta vara ett topplag medan Örebros spel inte skulle vara hållbart över tid. Precis det har ju också hänt, vi är kvar i toppen medan Örebro dalat, så jag tycker inte man kan vifta bort statistik så där heller.

Gavve: Statistiken från dagens match säger att vi borde vunnit. xGF 2.95 mot 1.77. Speglar matchen rätt bra.

Gavve:
Källgren är en stabil SHL målvakt men mer än så är det inte i dagsläget tyvärr och skall BIF gå långt i ett slutspel så måste han höja sin lägstanivå ett par snäpp.

Gavve: Roligt för Hillström att få chansen i sin ”rätta” roll som center. Dessutom med 2 vassa vingar på kanterna. Öla är ju riktig städgumma i den kedjan i vanliga fall, det ska bli intressant att se hur väl Hillström fyller dom skorna.

Matchtråd: Hv71 - Brynäs IF 2025-01-23
Sorry för sen matchtråd, har haft lite att göra idag. Men nu är det bara att börja snacka upp matchen! Tror vi vinner med 4-3 i OT ikväll. Målskyttar: Silfverberg x2, Schroeder och Söderström.

Ove Myling: och nu har vi två av dom i årets trupp och levererar som det vore 2011 igen 😍

JawKee: Jag har svårt att tro att Scott blir kvar. Han har tappat väldigt mycket de senaste åren. Han är fortfarande bra i BP men tveksamt om han fortfarande håller SHL-klass i 5mot5. Även om Brynäs skulle vilja behålla honom lär man bara vara beredda att betala en bråkdel av hans nuvarande lön, och då lägger han nog hellre av. Jag säger inte att han bara spelar för pengarna men uppoffringen att bo på andra sidan jorden större delen av året är nog helt enkelt inte värt det för honom om han inte får bra betalt. Han har liksom gjort sitt nu. Har väldigt svårt att tro att den här säsongen inte blir hans sista.

Känns inte troligt att man kommer försöka ha kvar Lindblom jr eller Johannesson heller. De kanske kan få hyggliga karriärer men just nu är de inte SHL-spelare. Ohlsson är bättre men frågan är om man inte hellre satsar på Lejon och 07erna.

JanT: Jag har försökt att lyssna på på den podden, (femtefemman). Om jag är snäll säger jag ”en klubb för inbördes beundran”, är jag elak säger jag ”sicken jävla dynga”.😊

Inkazar: Snillen spekulerar

ellis: Skulle mött HV hemma på torsdag men pga att mellon är i Jönköping samma dag som vi planerades möta dem borta senare under säsongen, bytte vi helt enkelt så vi spelar borta mot dem på torsdag istället. Antar att det inte var så enkelt att hitta någon annan lösning. Även om vi inte kommer få så många hemmamatcher i rad så kommer vi ändå avsluta med rätt många matcher på hemmaplan. Så länge vi håller jämna steg med Färjestad efter denna bortaturné (och vi har onekligen inlett starkt) har vi bra slagläge inför avslutningen känner jag.

Stefan R 63: Tror att Färjestad bara har reggat Samuel Jonsson som trea. Han kan med andra ord bara bli aktuell när Karlskoga har spelat klart, och deras säsong kan ju pågå länge…

För övrigt kul att se Pisteks utveckling. För några år sedan var han ”bara” skicklig spelare men nu känns han som en skicklig och hårt jobbande tvåvägsforward. SHL nästa.

aplusb: Men Djoos och Källgren suger ju så vad spelar det för roll? (ironi)

Peja: Rätt intressant att titta på trenderna senaste 10 matcherna. Det ger ju en indikation om var lagen är på väg (eller redan är) till viss del.

Tabellplacering, lag, poäng, gjorda mål, insläppta mål & målskillnad.
1: FBK, 22p, 37:25 (+12)
2: Brynäs, 21p, 40:25 (+15)
3: Timrå, 19p, 32:23 (+9)
4: HV, 17p, 31:30 (+1)
5: Luleå, 16p, 27:24 (+3)
6: Malmö, 16p, 27:29 (-2)
7: Frölunda, 15p, 27:26 (+1)
8: Modo, 15p, 33:36 (-3)
9: SAIK, 14p, 22:27 (-5)
10: LHC, 13p, 33:33 (0)
11: Växjö, 13p, 24:26 (-2)
12: Leksand, 13p, 22:29 (-7)
13: Rögle, 10p, 19:28 (-9)
14: Örebro, 6p, 23:36 (-13)

Vi har alltså senaste 10 matcherna snittat 4 mål per match framåt. Det är mer än dubbelt så mycket som Rögle. Inte många lag som släpper in färre än oss heller. Luleå och Timrå (FBK lika många). Rätt tydligt att Frölunda har fortsatta "problem" med sin offensiv också.

Ska man gå efter denna trend (den kan ändras som ni alla förstår) så hade jag nog varit mest orolig som Örebro, Rögle eller Leksandssupporter. Malmö, Modo och framförallt HV har alla skrapat ihop ca 1.5p/m vilket (om detta håller i sig) absolut gör att de klarar sig från kval.

Tycker nästan bottenstriden (plats 6 och nedåt är alla inblandade poängmässigt kan man ju säga) är mer intressant att följa just nu. Topp 5 känns som det satt sig även om de lagen kan byta lite inbördes ordning. Vi har liksom 19 poäng ned till plats 6 (och +43 mot -9) medan det bara är 10 poäng mellan plats 6 och plats 14. Helt galet hur jämnt det är "där nere".

Gavve: ”Vi är mer fysiska (tacklingar, vet inte vad som menas med fysiska annars) än alla andra lag på topp 6 utom Timrå (28 fler tacklingar än oss) medan lag som Växjö och FBK ligger långt (70-80 tacklingar) efter oss.”

För mig är den här frågan tvådelad.
Absolut, det finns ett värde med att spela fysiskt med tacklingar. Få stopp i spelet och få motståndarna att fundera samtidigt som det gjuter mod i egna laget. Det är ju också främst en del i spelet för att separera motståndaren från pucken och återta den.

Men jag tycker även att det är lika viktigt att vara stark på pucken (som är ett lite slitet uttryck) Med det menar jag att man är stark på klubba med puck men även stark i kroppen och kan hålla bort motståndarna i närkampsspelet även där inte tacklingar behöver vara involverade.

Där tycker jag både Silfverberg och Larsson är föredömliga medans det finns mer att önska av spelare som exempelvis Indrasis och Kopacka som ofta blir av med pucken väldigt enkelt trots att dom borde ha fysiska förutsättningar för att göra det bättre.

Nu blev det ett långt inlägg om att vara fysisk men jag håller med om att vi har ett antal spelare i laget som kan spela fysiskt i alla delar av spelet.

Peja: "Jag tror att man måste betala ett helt annat pris för att slå ut fysiska SHL-lag än vad man behövde göra i HA."

Då är det ju tur att Brynäs är ett av de mest fysiska lagen i SHL. Eller hur? Och det lär ju inte vara något som magiskt ändras till slutspelet tänker jag. Om argumentet är att andra lag blir mer fysiska i slutspelet så varför skulle inte det gälla Brynäs?

Vi är mer fysiska (tacklingar, vet inte vad som menas med fysiska annars) än alla andra lag på topp 6 utom Timrå (28 fler tacklingar än oss) medan lag som Växjö och FBK ligger långt (70-80 tacklingar) efter oss.

I HA var vi tvåa på 483 tacklingar (ettan Västervik hade 623!).

Sen argumenterar jag inte emot en förstärkning (bredd) på något sätt. Utan det jag undrar över är det här om att alla andra lag blir mer fysiska och att vi inte skulle klara det när vi redan i dag är ett topplag sett till just det fysiska spelet (och mycket annat).

"Tror också man måste ha i åtanke att Brynäs har väldigt många spelare i 35-årsåldern"
Vi har en spelare som är äldre än 34 och det är Greg Scott (36).
Detta med äldre "gubbar" är ju dock inget unikt för Brynäs. Brynäs har t.ex. exakt lika många spelare på 30+ som FBK har (9 stycken). SAIK har 1 mer och Timrå har 3 fler spelare än oss som är 30+. Växjö har 13 spelare som är 30+.
Antal spelare på 35+:
Brynäs: 1 (36)
FBK: 1 (38)
Timrå: 1 (36)
SAIK: 1 (39)
Frölunda: 3 (35, 36 & 37)
Luleå: 3 (36, 36 & 37)
Växjö: 1 (37)

Så vi ligger väl ganska bra till (åldersmässigt) sett till de andra lagen som jag ser som utmanare till guldet)? Åtminstone inte sämre till enligt mig.

Sen vill jag åter igen säga att jag tycker absolut att vi borde bredda laget inför slutspelet (det har jag sagt förut). Men jag köper inte riktigt argumenten som folk kommer med eftersom de då också borde kunna appliceras på andra lag.
Det kan liksom inte bara vara våra 30+ spelare som riskerar skador i ett slutspel. Det måste ju vara FBKs 30+ spelare också (exempel här).
Det kan inte bara vara att andra lag blir mer fysiska. Det måste ju gälla oss också eftersom vi är i topp i det i dag.
"Vi har många gamla spelare". Ja men andra topplag har ju fler?

Sv: Matchtråd: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2025-01-18
Erat: Folk får tro hur naivt dom vill. Syns tydligt när ni växlar upp i matcherna då det behövs. Annars spelar ni på sparlåga, absolut - alla lag har dippar och sjukdomar. Nej - Jag tror Gävle kommer få en varm vår.

Peja: Meritmässigt är Djoos en klassback. Han har dock aldrig varit det i Brynäs eller i SHL. Det kan väl de flesta skriva under på? Den kyla han besitter väger tyvärr inte upp för hans risiga skridskoåkning, fysik och skott(?). Det ser ofta ut att gå lite för fort för honom.
När han värvades så var det som en tilltänkt försteback, vilket han absolut inte levt upp till. Om han ska vara det nästa säsong är det lika bra att ställa in sig på mellanmjölk.

Peja: Men... Min bild av Djoos är att han alltid varit långsam och ingen vidare skridskoåkare. Du får komma ihåg att Schweiz är en nivå ner och Djoos skridskoåkning kanske är förhållandevis okej i den ligan.

Men som han presterat i Brynäs är precis vad jag minns av honom. Långsam, ganska slarvig.

JawKee: Nu ser det otroligt stabilt ut igen. Grymt!
Lika stabilt som innan Djoos kom tillbaka från sin skada.

SuneMangs: Kort o gott, förbannat grym säsong och jämnhet ni visat upp. Inte minst att ni inte hamnar i någon svacka värt namnet.

Avsluta högt: Var ska Lejon in isf? Skulle väl vara fjärdekedjan men där har Svrcek förtjänat fortsatt förtroende enligt mig och alldeles oavsett tror jag det är bättre för honom att få toppminuter i Karlskoga snarare än att han ska gnugga fjärde här.

Jonjo: Enig. Skulle hellre se Djoos byta av Kinnvall på hans plats isåfall. Andersson spelar bedrövligt med Djoos. Han ska lira med Lindstein.

Brynäsgubbe: Skönt Timråfansen har varit rätt dryga på slutet

Blå grottan: Tycker att Svrcek påminner lite om Samuel Asklöf när han kom fram. Rivig och syns på isen. Riktigt kul att se!

Treklövern1912: Fjärdelinan är bäst på isen idag. Vad säger att dom inte kan vara det i en slutspelsmatch?

Sverchek assist

Gavve: Vad skall vara matchstraff om inte den ”tacklingen”?

Armbåge, huvud, blindside, hoppade in den.

Att det inte får så mycket effekt som det kunde gjort när den halvportionen gör det har inte med saken att göra.

Peja: Superräddning av Ludde först och sen skönt att se att vi även kan göra ett riktigt kämpamål.

TheMacamush: JAAA! Öhlund dessutom❤️

Och grisen Johan Edlund går upp i falsett varenda gång som Skellefteå skapar något överhuvudtaget. Sämsta kommentatorn efter Unger.

Tycker vi gör en riktigt bra första period. Vi plockar bort dem i princip fullständigt och kunde haft något mål till med oss.

Pudas tycker att de ”jobbade ihop” två PP och skapade mycket😅😂 Bagdad Bob-vibbar på den.

Blå grottan: jag lägger till att jag tycker det är underbart att se pudas herravälde snart är förbi.. han har alltid vart superdominant mot oss.. nu får han kämpa för att hänga med..

Kinnwall inne och krigar med visir

noBeard: Burr…!! Usch!!
Tacka vet jag proffsigheten hos Kenth Larsson.