1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746678 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
JawKee: Hugo Lejon spelar i första kedjan!?

EDIT: HAN GJORDE MÅL!!!!

JawKee: Indrasis har nästan en maximal omgivning. Han spelar med två av ligans bästa tvåvägsspelare. Han behöver ta begränsat defensivt ansvar och sätts upp i massa bra lägen, ändå har han gjort 4 mål på 31 matcher.

När man ser matcherna på plats är det tydligt att Indrasis är ett sänke, främst i utgångarna från egen zon. Silfverberg är enormt skicklig på att iscensätta kontringar, men hela den egenskapen försvinner med Indrasis som oftast vill ha pucken felvänd eller stillastående i situationer där många andra hade fått till vassa kontringar. En av Silfverbergs spetsegenskaper försvinner alltså nästan helt.

Sen ser alla att Indrasis har kvaliteter, men det hade gjort enorm skillnad om kedjans tredje länk hållit samma klass som Larsson och Silfverberg. Det gör han inte. Kedjekamraterna hjälper Indrasis mycket mer än vad han hjälper kedjekamraterna. Det blir väldigt tydligt när man ser matcherna på plats.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
{10753}: ”En bra målvakt tar även det som man inte förväntas ta så att säga. Det gör inte Källgren. Alldeles för svaga siffror för en serieledare såhär långt in i serien.”

Det roliga är ju att serietvåans förstemålvakt har ännu sämre siffror.

Lira: Helt enig med din analys av Källgrens insats. 2-2 målet bör han kunna tagit, övriga mål är "INTE KÄLLGREN". 4-3 är Charlies mål. Hade varit intressant att höra kommentarerna härinne om Djoos hade stått för taffligheten. Inte första gången Charlie slarvar i egen zon.......

Treklövern1912: nej jag håller med om att det är så det känns. Men det är ju också mer eller mindre vad jag (och många andra) sa under säsongen i HA också. Vi kommer aldrig gå upp, det slarvas för mycket osv. Sen var vi ändå bäst när det gällde (i slutet av säsongen och sen i slutspelet) och hade egentligen bara svårt mot Karlskoga.

Självklart betyder inte det att jag tror på guld bara för det. Men fakta är ju trots allt att vi varit bäst i Sverige över 31 matcher vare sig vi spelat bra eller inte. Om det nu finns andra lag som är stabilare än oss så syns det ju inte i tabellen än.

Sen är det ju inte nu vi ska vara som bäst utan om 20 matcher ungefär. Om (notera om här) vi tar oss till final, hur många tror ni kommer minnas en övertidsvinst i omgång 31? Eller att spelet hackar en del under säsongen..

Många verkar ha glömt våra bottennapp i HA också. Vi hade 5-2 och 6-2 borta mot Mora. Då var det inte så jäkla glatt här inne heller. Eller när vi blev nollade på hemmaplan mot typ Tingsryd eller vilka det nu var. Trots detta hittade vi sätt att vinna och det här ju inte ändrats till denna säsong (tror vi bara har ca 4-5 poäng färre nu än vad vi hade vid lika många matcher i HA). Helt galen säsong som många redan nämnt!

Edit: sen vill jag bara att ni ska titta på Källgrens siffror säsongen Växjö vann guld. Där kan vi snacka om bra slutspel.

Som många varit inne på så ser jag gärna att Gälla laborerar lite med backparen. Vi har börja släppa in alldeles för mycket mål på slutet och tappa ledningar. F-ck that, that’s not us! Och det är definitivt inte bara Källgrens fel.

Varför inte gå tillbaka och testa Theo och Axel ihop igen som hade grymma siffror ihop under tiden Djoos var skadad. Då skulle backparen kunna bli något liknande:

Söderström - D’Astous
Berra - Djoos
Lindstein - Andersson
Kinnvall

Som matchen utvecklades så får man ju vara nöjd med 2p. Men det är en lite sur smak i munnen att återigen tappa poäng mot ett bottenlag trots ledning. Först mot Rögle och nu äckel ät ägg… Cluben till kval och torskar förhoppningsvis för att aldrig komma tillbaka.

Ibland är det skönt att bli motbevisad. Skönt att avsluta kvällen med en Jack Attack. Härligt.

Skönt att dom reder ut det, men Gälla MÅSTE få dom att spela i 60 min. Framför allt backarna MÅSTE äta ordentligt med gröt.

Svensson_62: Själv brukar jag ligga bakom soffan så jag inte kan se TV:n i slutet av tredje om det är jämnt. Jag vågar inte titta🫣. Man är fan dum i huvudet ibland 😁

Vi verkar stå oss starka även under de senaste matcherna. Min känsla var att våran poängproduktion gått ner på slutet.
Uppladdat:

500x0-img5647.jpeg

JawKee: Samtidigt vill man ha känslor och karaktärer i ligan. Lite nidramsor och hets mellan supportrar/spelare har jag inget emot faktiskt, så länge det hålls på en ok-nivå 😁

Ohlsson 1 mål och 1 ass idag för mora

Silfver: Ja, förhoppningsvis har klubben lärt sig något angående övertro på spelare från egna led. Nu har ju Kvist och Birgersson till slut hamnat på rätt nivå och smälter in bra med sina lagkamrater i bottenskiktet av Allsvenskan. Birger/Kvist vs Scott/Vessel kan ju vara en av anledningarna till att Brynäs kravlat sig ur bottenträsket i SHL.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Funderade lite efter gårdagens match. Jag tycker inte att vi har ett lag som är såpass tungt och defensivt inriktat att vi klarar att stänga matcher. Att lägga en filt över motståndarna och kväva matchen, liksom.

Jag tror att vi hela tiden behöver gå för nästa mål, så att säga för att prestera på topp. Man får väl göra det olika hårt liksom.
Men jag tror att så fort vi uttalat försöker bevaka en ledning så blir det fel mindset för vårt lag.

Vårt försvarsspel bygger på att vi har spelskickliga backar som vänder spelet fort. För att det skall fungera måste det hela tiden finnas ett hot att bli överspelad och forwardsen i någon mån går för det. Om våra forwards är för försvarsinriktade är det mer eller mindre fritt fram att checka sönder oss utan risk för att det straffar sig.

Stefan R 63: Massa ramträffar, bommade skott mot tom bur och kanske ett tveksamt kvitteringsmål. Givetvis hade inte Brynäs marginalerna på sin sida den här gången. Om man kollar noggrant på kvitteringen ser man att en av Röglespelarna framför mål deltar i spelet med en trasig klubba. Korrekt domslut hade förmodligen varit två minuters utvisning på Röglespelaren och eventuellt en Brynäsutvisning för slashing men går inte att förvänta sig att domarna ska hinna se det.

ellis: Som sagt: ”Skådespelare ska projektanställas för att utspridda i arenan gnälla på spelet under hemmamatcherna. ”Med tiden är vi säkra på att det verkliga gnället kommer tillbaka när laget spelar sämre, men för att traditionen ska leva kvar och kulturarvet bevaras så ser vi denna åtgärd som nödvändig”

Gavve: Tror inte en sekund på att Källgren har det inskrivet i kontraktet. Däremot är det troligt att man har kommit överens om att ge honom chansen som etta och betalar därefter. Tycker kritiken är överdriven, han är etta i laget som leder serien och har gett laget chansen att vinna varje match med enstaka undantag.

Cardigan Daffipoff: Nä, Rögle var inte bättre. Tycker det var hyfsat jämnt men fördel Brynäs. Tycker nog inte att det var en 4-1 match, men ja..fördel Brynäs.

Hur som, 2 poäng är ändå gött. Jag glömmer aldrig vart vi varit och vart vi har glädjen att befinna oss nu.

Hillström!!! Och Söderströms fjärde poäng i dag. Grattis säger vi till båda!

Erat: Drömmen hade varit om MoDo dessutom tvålade till Timrå, dels som straff för deras osportsliga tilltag att besegra oss häromsistens, och dels för att man vill att MoDo skrapar ihop lite poäng nu.

Det är ok om Växjö får tre poäng i o m att det skulle innebära att Linköping får noll.

Man hade ju DEFINITIVT kunnat leva med att både HV och MoDo såg till förpassa både Rögle och Linköping till kvalplatserna.

Gott nytt år alla Brynäsvänner!

Gott nytt år alla Brynäsare. Hoppas på möten mellan Brynäs och Timrå i ev. slutspel.

Gott nytt år!

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Timrå IK 2024-12-30
Jugge: Två huvudorsaker till förlusten igår om vi enbart ska titta på Brynäs insats och inte väga in motståndarens…

1. Fel mindset. Hur framgångsrik man än har varit behöver man ha ett grundtänk som bygger på defensiv och att kriga. Lyckas man med det brukar offensiven sätta sig också… Igår vägde fokus över lite för mycket på att ”lira” och då blir man straffad…
2. Otur. Denna egenskap har ibland förklaringar och punkt ett är en delförklaring till att puckar studsar fel och att öppna mål missas…

Sen har vi ju motståndaren oxå som fick momentum från början och lyckades rida på det… Timrå är ett bra lag. Men vi ska inte behöva ha en match som igår mot dem. Det var onödigt…

Enligt de underliggande siffrorna så var ju tydligen inte Brynäs insats igår så klappkass som den kändes. Men det kändes iaf som säsongens bottennapp hittills. Både 0-1 och 0-4 är ju på omställningar som Brynäs inte bjuder på så ofta.

Nåväl, vi går in i nådens år 2025 som serieledare med marginal. Vem hade trott det innan säsongen? Det tar vi så klart alla dagar i veckan!

Gott nytt år Brynäsvänner! (Och annat löst folk)…

#33: Sett den på video först nu och har svårt att se att det är en tvåa ens. Oskar tar emot tacklingen från timråspelaren och det är förmodligen hans totala kollaps på isen som får domaren (Enroth?) att överreagera.

Knallhatten: Det såg läskigt ut när benen vek sig. Hoppas Svensson mår bra.

Knallhatten: Sjukt skämmigt att stå i intervjun och gnälla som en grinig liten treåring. Nu förstår jag varför den mentala kapaciteten är hos deras anhängare är som den är.

Även sett situationen med Lindblom. Det är en axel som tar i huvudet när Svensson glor i marken. Lär och bör inte bli något.

Huge: Bra sammanfattning. Tack för en god match... underhållande på på många sätt men idag studsade det rätt för oss. Hade inte offside sen eventuell målvaktsinterference godkänts till 1-0 hade det kanske blivit en annan matchbild. Brynäs ser riktigt vassa ut i år och jag tror ni kommer gå rätt långt.

Allt studsar TIKarnas väg i första perioden. Allt från domslut till pucken.
Det håller inte i längden.
Nu lägger vi i nästa växel Brynäs, vi kan mycket bättre!

Bra spel av Lindstein vid 3-1.

Sv: Matchtråd Växjö HC - Brynäs IF 2024-12-28
Trallgöken: såklart väldigt viktig för att våran tredje kedja ska kunna tillföra så otroligt mycket framåt, där är han en GIGANT. Även utanför isen där han kallas ”pappan i laget” av Söderström och Kinnvall!

Men det är OTROLIGT svårt att utse viktigaste spelaren i Brynäs under den här säsongen där verkligen alla bidrar.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att publiken är viktigaste spelaren för Brynäs den här säsongen. För deras insats att hålla Brynäs kvar på jorden och kämpa varje jävla match, borta som hemma 💪🏼💪🏼💪🏼

Publiken ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Samtliga spelare som ett lag ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

FAN, BRYNÄS 3 POÄNG BORTA MOT VÄXJÖ OCH NOEL NORDH UTTAGEN TILL JVM?!?!

inte sett mer än 5/60 minuter utav själva matchen mot Växjö men antar att samtliga av gubbarna gjorde en väldigt bra match? Läste även någon kommentar om att Hillström fortsätter vara ett monster på isen?(ur junior perspektiv).

Sen trodde jag att Noel Nordh var fortsatt skadad, så otroligt chockad att han blev uttagen. Men jävlar vad roligt!

Otroligt också att Luleå och Färjestad delade på poängen och sen att Luleå tog bonuspoängen! Fantastiskt för oss inför Nyår❤️

Fan vad jag njuter av den här säsongen!

Hamnade i X antal diskussioner med mina HV71 polare idag, allt från vilka som spelar SM final, till vilka spelare som kommer lämna Brynäs. Men sen slog jag även vad om ett flak öl när det gällde en lång diskussion om Bäckström i Brynäs tröjan😂

Brynäsgubbe: Kan räcka till nytt kontrakt

lapad: Klart! 61 mål nu.

Hela Vida är fylld med Brynäsare!

Persson är sån jävla king. Galet hög nivå, hela tiden.

Sylvegård största grisen i hela SHL. Spelaren jag önskan minst framgång. Usch

Såklart en utvisning.

Holding the stick... 😂 Som Växjö gjort hundra gånger den här matchen.

Grymt av Silfver att gräva fram pucken bakom målet!

LHC på kvalplats, det hatar man inte.

{9382}: Det var ruskigt bra täckt av Rödin där!

Slaven82: Men Trivigno jobbar utav helvete

Sv: Matchtråd: Brynäs IF- Modo 2024-12-26
Jugge: Ska tröstsova nu, men lite avundsjuk på Erat lagbygge. God Natt

Ett litet tillägg om Djoos.
Uppladdat:

500x0-screenshot20241226-235505.png

OveJärnkrok: Avskydde alltid det när vi var kassa. Vi vet hur det känns.

Inte en enda kommentar av oss i deras bok. Det tycker jag vi kan vara stolta över.

Vill se två saker i sista perioden.

Att Källgren får hålla nollan och att Hillström får hänga en kasse!

Gavve: topp-prestation i andra, riktigt bra. Flyger fram i offensiven, tajt defensiv, perfekt helt enkelt.

Hitills kanske jag ska tillägga…

Brynäsgubbe: indrasis fintar upp modo-röven på läktaren