1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446885 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
aplusb: Jag tror stenhårt på SM-guld i år också. Det är inte ens orealistiskt längre. Men jag är medveten om att laget med minst skador och hetast målvakt ofta vinner också, så det gäller att vi har turen på vår sida och att någon av Ludde/Källgren hittar en formtopp lagom tills det börjar.

Sv: Matchtråd Luleå HF - Brynäs IF 2025-01-16
Farsang: Verkligen. Precis när det började bli stirrigt i egen zon och Luleå hade vittring tar han timeout. Väldigt bra fingertoppskänsla. Kan ha räddat matchen.

Gavve: Det var en rätt dålig hockeymatch men vi var ändå bättre än Luleå.

Det är frapperande vilken bredd det finns i det här laget när bärande spelare som Silfverberg, Södergren, Dastous och Kopacka inte har sin bästa kväll. Då kliver 2:a kedjan med Rödin i spetsen fram istället.
Som fler varit inne på så var även Larsson, Trivignio och Bertilsson bra.
Tycker även att Axel Andersson var bra ikväll.

Anton Rödin.

Omark ska anmälas för filmning. De där är patetiskt

Hahaha Shinnimin slänger sig som vanligt. Skamligt.

{9684}: Jag tänker fortfarande på alla dom som gnällde på Rödin. En av dom med Brynäs största hjärta

Har inte läst så intensivt idag så kanske har missat att någon nämnt det redan men snyggt jobbat med sidhuvudet, vem det nu än är jag ska tacka! Ser snyggt ut även på mobilen nu.

Leo Sundqvist i fjärde kedjan på dagens träning! Spännande om man ska skicka in han i hetluften också! 👍🏼

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Malmö Redhawks 2025-01-11
Gavve: ” Överlag så spelar vi ju fruktansvärt disciplinerat och drar inte på oss så många utvisningar alls. 77 stycken tvåor (tvåan har 85) vilket kan jämföras med FBKs 114 och Skellefteås 128.”

ZAIK och ”hugg och slå FBK” i topp, varför är man inte förvånad? ZAIK har alltid spelat grisigt med en massa tjyvsmällar plus att dom själva är ett j-a gnällgäng hos domarna.

Brynäsgubbe: Hellre 2a plats, än att leksand tar 3 nya poäng

Stenis: "Är du Brynäsare så borde du lätt förstå att Brynäs vinner ekonomiskt på att ha leksand kvar i shl."

Jag vill börja med att säga att jag förstår vad du menar här. Men så länge vi säljer ut våra matcher vilka vi än möter så spelar ju detta mindre roll. Sen är det klart att jag personligen hellre har kvar Leksand än typ LHC, tro inget annat.

Ni studsade tillbaks snabbt, grattis. Nu skall vi se om Leksand kan skrälla mot FBK ;)

Axelsson: tycker djoos har startat bra

Känns som att Silfverberg har höjt rösten igen.

Jävlar va strukturerat de ser ut. Härligt att se

Farsang: ” inte för att ta något ifrån spelaren Kinnvall egentligen. Men inte heller så svårt att få hög gamescore när man spelar med seriens kanske jämnaste forwards duo. Det är väl egentligen enda kedjan (Larsson och Silfverberg) som inte haft någon väsentlig svacka det senaste.”

Vi kör ju med 6 backar så backparen har ju en ”ny” kedja i varje byte.

Jugge: www.brynas.se/article/molaspv-1ekad/view

Mer info här. Lite sneaky att lägga in att Kinnvall blir kvar i samma artikel också.

"Dessutom kan vi meddela att den jämnårige backen Johannes Kinnvall även han blir kvar i föreningen. I Johannes hockeyallsvenska avtal fanns det en option som nu gör att han har ett gällande avtal även under nästa säsong, 25/26."

Var väl ingen nyhet då han själv sagt det (har jag för mig att jag läst här). Men nu är det ju officiellt från Brynäs sida också. Detta är jag inte lika förtjust i men det är som det är.

Sv: Matchtråd: Leksands IF -Brynäs IF 2025-01-09
spolaisen: Trötta gubbar? Hoppas du driver? Vi ligger två i serien. En poäng efter ettan. Vi har nog det bredaste lager när det kommer till poängproduktion. Absolut att dom kan se trötta ut i typ en match eller några sekvenser i en match. Men nej, det håller inte.
Hillström får spela för att han har bevisat att han har något. Håll koll på honom på isen nästa gång han gör ett byte. Det är bra ut.
Är han en färdig spelare? Nej. Men det kommer.

bradberry: En riktigt mjuk hockeymatch, två lag som inte alls bjuder upp. Ett Leksand som verkligen har allt att spela för gör en riktigt svag match på hemmaplan.

Det gör lite extra ont att konstatera att matcher mot Leksand inte väcker mer känslor och jävlaranamma hos spelarna. Underhållningsvärde som i en match mot Lakers en måndag, inte undra på att att LIF inte fyller ladan längre.

R. I. P klassikermöte

Huge: Det är även gulligt när Brynäsgubben oroar sig.....det gör han ju 13 gånger på dussinet...

nittontolv: Hillström i fjärde i dag också. I dag är även Svrcek med som extraspelare!

JawKee: Precis som i Linköping. Men finns nog ingen som kommer sakna den skiten när de faller ur

JawKee: Hugo Lejon spelar i första kedjan!?

EDIT: HAN GJORDE MÅL!!!!

JawKee: Indrasis har nästan en maximal omgivning. Han spelar med två av ligans bästa tvåvägsspelare. Han behöver ta begränsat defensivt ansvar och sätts upp i massa bra lägen, ändå har han gjort 4 mål på 31 matcher.

När man ser matcherna på plats är det tydligt att Indrasis är ett sänke, främst i utgångarna från egen zon. Silfverberg är enormt skicklig på att iscensätta kontringar, men hela den egenskapen försvinner med Indrasis som oftast vill ha pucken felvänd eller stillastående i situationer där många andra hade fått till vassa kontringar. En av Silfverbergs spetsegenskaper försvinner alltså nästan helt.

Sen ser alla att Indrasis har kvaliteter, men det hade gjort enorm skillnad om kedjans tredje länk hållit samma klass som Larsson och Silfverberg. Det gör han inte. Kedjekamraterna hjälper Indrasis mycket mer än vad han hjälper kedjekamraterna. Det blir väldigt tydligt när man ser matcherna på plats.

Sv: Matchtråd Linköping HC - Brynäs IF 2025-01-07
{10753}: ”En bra målvakt tar även det som man inte förväntas ta så att säga. Det gör inte Källgren. Alldeles för svaga siffror för en serieledare såhär långt in i serien.”

Det roliga är ju att serietvåans förstemålvakt har ännu sämre siffror.

Lira: Helt enig med din analys av Källgrens insats. 2-2 målet bör han kunna tagit, övriga mål är "INTE KÄLLGREN". 4-3 är Charlies mål. Hade varit intressant att höra kommentarerna härinne om Djoos hade stått för taffligheten. Inte första gången Charlie slarvar i egen zon.......

Treklövern1912: nej jag håller med om att det är så det känns. Men det är ju också mer eller mindre vad jag (och många andra) sa under säsongen i HA också. Vi kommer aldrig gå upp, det slarvas för mycket osv. Sen var vi ändå bäst när det gällde (i slutet av säsongen och sen i slutspelet) och hade egentligen bara svårt mot Karlskoga.

Självklart betyder inte det att jag tror på guld bara för det. Men fakta är ju trots allt att vi varit bäst i Sverige över 31 matcher vare sig vi spelat bra eller inte. Om det nu finns andra lag som är stabilare än oss så syns det ju inte i tabellen än.

Sen är det ju inte nu vi ska vara som bäst utan om 20 matcher ungefär. Om (notera om här) vi tar oss till final, hur många tror ni kommer minnas en övertidsvinst i omgång 31? Eller att spelet hackar en del under säsongen..

Många verkar ha glömt våra bottennapp i HA också. Vi hade 5-2 och 6-2 borta mot Mora. Då var det inte så jäkla glatt här inne heller. Eller när vi blev nollade på hemmaplan mot typ Tingsryd eller vilka det nu var. Trots detta hittade vi sätt att vinna och det här ju inte ändrats till denna säsong (tror vi bara har ca 4-5 poäng färre nu än vad vi hade vid lika många matcher i HA). Helt galen säsong som många redan nämnt!

Edit: sen vill jag bara att ni ska titta på Källgrens siffror säsongen Växjö vann guld. Där kan vi snacka om bra slutspel.

Som många varit inne på så ser jag gärna att Gälla laborerar lite med backparen. Vi har börja släppa in alldeles för mycket mål på slutet och tappa ledningar. F-ck that, that’s not us! Och det är definitivt inte bara Källgrens fel.

Varför inte gå tillbaka och testa Theo och Axel ihop igen som hade grymma siffror ihop under tiden Djoos var skadad. Då skulle backparen kunna bli något liknande:

Söderström - D’Astous
Berra - Djoos
Lindstein - Andersson
Kinnvall

Som matchen utvecklades så får man ju vara nöjd med 2p. Men det är en lite sur smak i munnen att återigen tappa poäng mot ett bottenlag trots ledning. Först mot Rögle och nu äckel ät ägg… Cluben till kval och torskar förhoppningsvis för att aldrig komma tillbaka.

Ibland är det skönt att bli motbevisad. Skönt att avsluta kvällen med en Jack Attack. Härligt.

Skönt att dom reder ut det, men Gälla MÅSTE få dom att spela i 60 min. Framför allt backarna MÅSTE äta ordentligt med gröt.

Svensson_62: Själv brukar jag ligga bakom soffan så jag inte kan se TV:n i slutet av tredje om det är jämnt. Jag vågar inte titta🫣. Man är fan dum i huvudet ibland 😁

Vi verkar stå oss starka även under de senaste matcherna. Min känsla var att våran poängproduktion gått ner på slutet.
Uppladdat:

500x0-img5647.jpeg

JawKee: Samtidigt vill man ha känslor och karaktärer i ligan. Lite nidramsor och hets mellan supportrar/spelare har jag inget emot faktiskt, så länge det hålls på en ok-nivå 😁

Ohlsson 1 mål och 1 ass idag för mora

Silfver: Ja, förhoppningsvis har klubben lärt sig något angående övertro på spelare från egna led. Nu har ju Kvist och Birgersson till slut hamnat på rätt nivå och smälter in bra med sina lagkamrater i bottenskiktet av Allsvenskan. Birger/Kvist vs Scott/Vessel kan ju vara en av anledningarna till att Brynäs kravlat sig ur bottenträsket i SHL.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Rögle BK 2025-01-04
Funderade lite efter gårdagens match. Jag tycker inte att vi har ett lag som är såpass tungt och defensivt inriktat att vi klarar att stänga matcher. Att lägga en filt över motståndarna och kväva matchen, liksom.

Jag tror att vi hela tiden behöver gå för nästa mål, så att säga för att prestera på topp. Man får väl göra det olika hårt liksom.
Men jag tror att så fort vi uttalat försöker bevaka en ledning så blir det fel mindset för vårt lag.

Vårt försvarsspel bygger på att vi har spelskickliga backar som vänder spelet fort. För att det skall fungera måste det hela tiden finnas ett hot att bli överspelad och forwardsen i någon mån går för det. Om våra forwards är för försvarsinriktade är det mer eller mindre fritt fram att checka sönder oss utan risk för att det straffar sig.

Stefan R 63: Massa ramträffar, bommade skott mot tom bur och kanske ett tveksamt kvitteringsmål. Givetvis hade inte Brynäs marginalerna på sin sida den här gången. Om man kollar noggrant på kvitteringen ser man att en av Röglespelarna framför mål deltar i spelet med en trasig klubba. Korrekt domslut hade förmodligen varit två minuters utvisning på Röglespelaren och eventuellt en Brynäsutvisning för slashing men går inte att förvänta sig att domarna ska hinna se det.

ellis: Som sagt: ”Skådespelare ska projektanställas för att utspridda i arenan gnälla på spelet under hemmamatcherna. ”Med tiden är vi säkra på att det verkliga gnället kommer tillbaka när laget spelar sämre, men för att traditionen ska leva kvar och kulturarvet bevaras så ser vi denna åtgärd som nödvändig”

Gavve: Tror inte en sekund på att Källgren har det inskrivet i kontraktet. Däremot är det troligt att man har kommit överens om att ge honom chansen som etta och betalar därefter. Tycker kritiken är överdriven, han är etta i laget som leder serien och har gett laget chansen att vinna varje match med enstaka undantag.

Cardigan Daffipoff: Nä, Rögle var inte bättre. Tycker det var hyfsat jämnt men fördel Brynäs. Tycker nog inte att det var en 4-1 match, men ja..fördel Brynäs.

Hur som, 2 poäng är ändå gött. Jag glömmer aldrig vart vi varit och vart vi har glädjen att befinna oss nu.

Hillström!!! Och Söderströms fjärde poäng i dag. Grattis säger vi till båda!

Erat: Drömmen hade varit om MoDo dessutom tvålade till Timrå, dels som straff för deras osportsliga tilltag att besegra oss häromsistens, och dels för att man vill att MoDo skrapar ihop lite poäng nu.

Det är ok om Växjö får tre poäng i o m att det skulle innebära att Linköping får noll.

Man hade ju DEFINITIVT kunnat leva med att både HV och MoDo såg till förpassa både Rögle och Linköping till kvalplatserna.

Gott nytt år alla Brynäsvänner!

Gott nytt år alla Brynäsare. Hoppas på möten mellan Brynäs och Timrå i ev. slutspel.

Gott nytt år!

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Timrå IK 2024-12-30
Jugge: Två huvudorsaker till förlusten igår om vi enbart ska titta på Brynäs insats och inte väga in motståndarens…

1. Fel mindset. Hur framgångsrik man än har varit behöver man ha ett grundtänk som bygger på defensiv och att kriga. Lyckas man med det brukar offensiven sätta sig också… Igår vägde fokus över lite för mycket på att ”lira” och då blir man straffad…
2. Otur. Denna egenskap har ibland förklaringar och punkt ett är en delförklaring till att puckar studsar fel och att öppna mål missas…

Sen har vi ju motståndaren oxå som fick momentum från början och lyckades rida på det… Timrå är ett bra lag. Men vi ska inte behöva ha en match som igår mot dem. Det var onödigt…

Enligt de underliggande siffrorna så var ju tydligen inte Brynäs insats igår så klappkass som den kändes. Men det kändes iaf som säsongens bottennapp hittills. Både 0-1 och 0-4 är ju på omställningar som Brynäs inte bjuder på så ofta.

Nåväl, vi går in i nådens år 2025 som serieledare med marginal. Vem hade trott det innan säsongen? Det tar vi så klart alla dagar i veckan!

Gott nytt år Brynäsvänner! (Och annat löst folk)…

#33: Sett den på video först nu och har svårt att se att det är en tvåa ens. Oskar tar emot tacklingen från timråspelaren och det är förmodligen hans totala kollaps på isen som får domaren (Enroth?) att överreagera.