1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746680 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Men vad onödigt av brynäsklacken

DIFFEN: Man vill ju verkligen inte tappa Leksand. Iallafall inte jag. Otroligt fina matcher. Rivalitet behövs. Jag tror också på Karlskoga och SSK. Med Kalmar lite som ett wildcard.

Härligt att läsa om återväxten i vårt kära Brynäs…

Victor Grönberg’s J20 lag…

//Vi är tvåa i just nu och jagar förstaplatsen och få bli seriesegrare. Djurgården leder och vi möts på torsdagskvällen så det blir en häftig match, säger Brynästränaren.//
Uppladdat:

500x0-img1021.jpeg

500x0-img1022.jpeg

Sv: Matchtråd Rögle BK - Brynäs IF 2024-11-26
Makita: Vill också lyfta fram Söderström och D'Astous lite extra. Söderström har varit inne på 25 mål framåt (vid lika styrka). Det är alltså ungefär hälften av alla våra mål (51 vid 5 mot 5) trots att han missat en match. D'Astous har 22 men 2 matcher färre spelade (missat 3 totalt alltså).

Söderström har nästan varit inne på lika många mål framåt som Modo gjort i 5 mot 5 (33). Skapligt imponerande siffror även om hans poängproduktion "bara" är på 11.

Känns jäkligt bra just nu tar vi 11 poäng till under säsongen så tangerar vi HVs poängskörd förra säsongen då de slutade på plats 13 frågan är om HV och Modo kommer upp i flera poäng denna säsong?
Vinner vi var tredje match når vi enkelt playoff men visst siktar vi högre nu med tanke på hur säsongen startat.
Vill inte sticka i väg och vara kaxig men visst skulle en plats utanför topp 6 bli en besvikelse med tanke på hur vi har startat säsongen.
Har man lyssnat på Silfverberg så är lagets intena mål definitivt högre än att klara kontraktet som nykomlingar denna säsong.

Nu visste vi inte hur bra våra nyförvärv skulle vara i SHL denna säsongen och hur de spelarna som aldrig spelat i SHL skulle klara sig i SHL.
Svaret är väl att varenda spelare har motsvarat förväntningarna till 100% och mer där till.
Djoos kommer även att ha gjort det innan säsongen är över han är pågång.

Ska bli spännande med matchen imorgon. Får se om knätofsarna har fokus på rätt saker imorgon

Farsang: är det ett skämt? Totalt haveri.

Cardigan Daffipoff: Varsågoda! Vi är lika överraskade som ni..

Gavve: "Andra riktigt dålig, ingen kamp, tittar på, deltar inte ens. Persson håller oss kvar i matchen/håller ner siffrorna. Kanske säsongens blekaste period."

Om detta räknas som en dålig period så är jag all for it. Vi vann skotten med 15-10 i vad som alltså ses som "säsongens blekaste period". Kunde vara värre som jag ser det! (Jag är inte heller nöjd med perioden).

-------

Det jag menade tidigare. När vi gör en sämre insats så kan vi ändå vara det bättre laget. Galet men sant!

ellis: Jag tror det är en effekt av att inte bara bygga ett lag, utan att bygga en familj. En gemenskap. En grupp som kommer ihop där man har bra individer. Individer som sprider positivitet, vilket bidrar till att alla i gruppen faktiskt har roligt tillsammans.

Sådär nu har ALLA spelare i laget gjort mål.

Och det som var sånt förbannat snack om att Brynäs hade dålig bredd innan säsongen 😌😉

Jag börjar för övrigt tycka att för stunden så borde Indrasis och Schroeder få förlängt. Tycker dem anpassat sig bra nu och Indrasis gör väldigt få grodor numera.

Alltså inte sett grabbarna le/skratta såhär mycket sen dem vann HA 🥰

GRABBAR HV71 sänker örebro i OT och vi är nu ENSAMMA SERIELEDARE

Dags för en swishkampanj för att utöka HS serverkapacitet.

SuneMangs: Herregud. Hur f-n kan de släppa tippningen på Schroeder?

Helt sanslös domarinsats ikväll. Brynäs blir fullständigt bortdömda.

Treklövern1912: Jag tycker att backens regelövertramp på Vesel är tydligare än Rödins utvisning. Hur många gånger har inte Silfverberg blivit nervräkt den här säsongen utan att få någonting med sig?

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Skellefteå AIK 2024-11-23
Berge: Man kan inte vara annat än trevlig och ödmjuk när man gång på gång kämpar för att hänga kvar i högsta serien. Många tycker att det rätt åt HV att harva i botten och gärna vill att vi trillar ut SHL. Jag vågar hävda att ett stabilt HV höjer statusen på SHL till skillnad mot andra klubbar i HA.

Jag var på HV-BIF häromdagen och satt och funderade på att det var över sju år sedan det spelades en sjunde avgörande SM-final mellan samma lag i samma arena. Därefter har båda klubbarna varit nere och vänt i HA men skillnaden är att BIF har lärt sig något och gjort sin hemläxa och har tagit sig ur träsket. Vi har inte lärt oss något förutom att man inte kan köpa sig fri från botten..

Edit: håller med om LHC som också harvar i nedre delen av tabellen. Nu kändes det lite bättre. Tack!

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Skellefteå AIK 2024-11-23
Rödin1912: Sjuka bedömningar av zebrorna, alltså utvisningen på Lindblom jr är skandalös! Dåligt för blodtrycket andra halvan av perioden. SAIK får köra fasthållningar och hakningar hela tiden medan vi åker för minsta lilla..

Sv: Matchtråd HV71 - Brynäs IF 2024-11-21
SuneMangs: Larsson är Larsson även vid micken, jag gillar det😂

Lite som Charlotte Kalla efter ett dåligt lopp.

Larsson är sig lik oavsett resultatet 😂😂😂

parks: Tror dock inte Gälla är särskilt nöjd med perioden förutom ruskigt bra utdelning. Hv har haft en hel del vassa lägen. Det känns inte alls lika tryggt och tillknäppt bakåt längre.

Erat: En domarprestation i sig att matchens första utvisning blev på en Brynäsare. Släpptes friskt åt andra hållet innan.

Vilka dragningar! Sån tajming och avslutet i krysset sen! Hockeyerotik!

Faktiskt väldigt bra klipp i Silfverbergs åkning. Första 2-3 skären accelererar han jävligt snabbt.

HitTheLights: Otroligt att det gnälls på Källgren också. Killen släpper in i snitt 2.36 mål. Det är oerhört bra (jämfört med hur det sett ut i Brynäs de senaste åren). Folk stirrar sig blinda på räddningsprocenten hela tiden.

Sen släpper ju inte Brynäs så jäkla mycket skott emot sig heller, så det är klart att räddningsstatistiken blir lidande. Huvudsaken är att vi vinner matcher och att spelarna är trygga med målvakterna.

Peja: Kan inte säga att jag sett Gunde speciellt mycket i NL under åren. Men jag såg större delen av matchen mot Växjö i CHL igår.

Det var lite som att tiden stått still och han såg ut som man minns honom i Brynäs. Fortfarande klipp i åkningen, följsam som få och fyller på upp i anfallet. Sen så klart fortfarande kung på blålinjen i PP med 2 ass igår. Inga tydliga ålderskrämpor där inte!

Skulle inte förvåna om något annat NL lag plockar upp honom.

saile39: Ohlsons -6 och 1 poäng gör väl att han kanske behöver bygga upp lite självförtroende och det gör han ju (förhoppningsvis) i HA. Lindblom har 1p och +- 0 istället. -6 är ju imponerande dåligt OM det är så att man får väldigt lite speltid (har ingen koll på hur mycket han spelar i snitt själv).

I senaste matchen fick Anthon 1.20 i istid medan Lindblom jr fick 9.60. Matchen innan (LHC) verkar inte Anton ha spelat alls.

Får han 0 till 1 minut istid per match är det ju hur som helst bättre att låna ut honom om det leder till att han får mer speltid. Han är ju bara 20 år och kan utvecklas som jag ser det.

Farsang: Ge AIK ett bra bud för att låna Simon Åkerström 8 matcher fram till kommande uppehåll. Det blir garanterat billigare än att panikvärva någon ramsne finne.

Det här ska man väl dra lagom växlar av, men ändå... Tänker att han som SLO borde förstå att man inte skriver sådär på twitter för att presentera nya samarbetsavtal eller en ny kaffepartner...
Uppladdat:

500x0-screenshot20251112164810chrome.jpg

Zappaholic: Det är dags att vi medlemmar i föreningen bröstar upp oss och visar att vi är missnöjda med sportchefens arbete och ledningens krav inom sporten.

Oroväckande att man aldrig kan vända ett underläge. Det känner man igen från säsongerna före degraderingen. Ser nästan uppgivet ut vid underläge i sista perioden. Bottenlagens adelsmärke.

Forsberg 1978: Fattar inte varför man uttrycker sig så respektlöst om en riktig Brynäsare som har fått tampas med och besegra en tuff jävla sjukdom. Sån där skit lämnar inte kroppen oberörd.

Nej, han är inte på den nivån han en gång var, men jag tycker att han har redskap som funkar för en 3-kedja typ. Tycker Lindblom förtjänar lite mer klass och respekt trots allt.

lapad: han får spela när de jagar kvittering i slutet och har riktigt fina underliggande siffror. Riktigt kul för honom. Vi kommer nog aldrig få se han i SHL igen, det är synd.

xxx BIF xxx: Det handlar inte nödvändigtvis om att få in sjundeback. Tror det är missförstånd på forumet i och med att många inte verkar kunna förstå skillnaden mellan en sjundeback och en sjunde back.

Ytterst handlar det om att få in kompetenser som saknas, bredda och att skapa en konkurrenssituation, vilket alla andra SHL-lag har.

Om den nuvarande situationen hade varit tillräcklig för Brynäs, så hade inte Alcén letat efter en till back i x antal månader. Det är naturligtvis ett misslyckande i sig att leta så länge utan att lyckas hitta och värva den spelaren.

Svensson_62: ” Tror JA gått bort sig rejält - han räknade nog på en riktigt bra värvning i typ september. Men intressant att läsa alla som tror att JA inte vet att det saknas en back. (nu nu nu :-). ) Det vet han nog. Vad han säger är en annan sak.”

Alcén har ju hela tiden varit helt öppen med att han letar efter en till back. Det är bara några supportar som försöker försvara Alcéns uteblivna backvärvande som försöker få det till att allt har gått helt enligt plan.

Kom precis på en helt annan sak. Isen är ju genomskinlig.
Kunde man inte bädda in en massa ljusdioder i olika färger i golvet under isen som man kunde använda till en massa saker:

*Flexibla linjer/uppdelningar av planen under träning
*Coacherna kan styra spelarna hit och dit genom att tända/släcka dioder vart dom ska röra sig under träning och spelarutveckling - pedagogiskt hjälpmedel. Tänk white boarden tränaren kladdar pilar och streck på i båset - fast projicerad under isen. Plus att den kan vara dynamiskt levande
*Extra reklampotential under intro/spelavbrott - den ultimata ice projection upplevelsen

Fasen - här borde man ta patent asså. Skål förresten!

PåveMolin: Fastnade mest för: ”vi har bara sex backar och det håller inte, det vet vi.” Säger sportchefen i ett allsvenskt bottenlag.

Alla har rätt till sin åsikt o s v, men vad finns det att diskutera? Förstår inte riktigt varför man inte kan erkänna att Alcén misslyckats med backsidan och att t ex Bellows är en spelare man borde försöka ersätta. Målvaktssidan behöver vi inte nämna.

Lagbygget är liksom avslöjat. Jag själv som ändå är hälsosam skeptiker var lite förblindad av alla namn under sillyn. Men vi kan konstatera att det har brustit på flera håll.

Nu är det upp till Alcén att åtminstone förbättra situationen eller kan vi se fram emot en oviss fortsättning.

Huge: Vi vet det enda som betyder något i backjakten. Det vill säga att det inte har blivit någon. Det spelar ingen roll vilka backar Alcén har varit i kontakt med.

Om Brynäs hade stått helt utan målvakter hade det liksom inte varit en rimlig situation med argumentet att Alcén minsann varit i kontakt med varenda duglig målvakt i hockeyvärlden.

mk: Tyckte att Håkan Loob sa i Hockeykväll att De Haan var SHL:s bästa back - så han hade nog kunnat ta en plats i Brynäs ändå. Kanske.

Anders Berg: brukar aldrig kolla Euro hockey tour matcher men denna match är riktigt bra, fint tempo.

Brynäsarna sköter sig, kul 👌

KalleTeodor:
Bra och sunt skrivet!

”Summerat så är det spelarna och tränarna som underpresterat hittills inte Alcén enligt mitt sätt att se det.”
Alcen har också fläckar på sitt lagbygge, att inte få in full trupp (extra backen) är en sådan.
Men oavsett den extra backen - hade den kommit suttit som klar 7de back så är det likt förbannat laget på isen som underprestera och tränarna som inte fick ut det man ville.
För det är ju just det. Kedjekamrater från ifjol får ju inte ut det de fick ifjol när de lirar nu heller.

Sen ”Som jag ser det har Alcén gjort en stor miss och det var att inte hugga De Haan när chansen fanns.” Att han inte byggt laget klart, ja, just fallet De Haan - vet vi det?

Frågan är ju om han verkligen fanns realistiskt tillgänglig, och om så i vilken omfattning?

Från Expressen:
”Expressen har tidigare rapporterat om Brynäs intresse för de Haan. Men i det fallet föll det till slut på att man tyckte att backen kostade för mycket, och därför nobbades han till slut av Brynäs.”

Fanns det ens pengar i pungen? Alcen har ju inte oändligt att värva för. Varför var det självklart Alcens fel?
Hur vet vi att det inte var Svedman och styrelsen som höll i pengarna så Alcen inte kunde göra det han ville? Bara för att Alcen sa att det ska in en back så betyder det inte att allt på marknaden kommer till Brynäs till en summa som vi har.

Alcen själv sa ju ”Men nu slår Johan Alcén, sportchef i Brynäs, ner ryktet.
– Vi vet att han finns ledig, vi har noterat det. En bra spelare. Men det är inget som är nära just nu för oss, säger Alcén”
Kan vara att han inte ville till oss när Rögle dök upp, eller att Alcen inte hade pengarna som behövdes.

Sen gnället på slöa gamla spelare blir ju löjligt. Skulle vi ha sagt nej till silver, Larsson osv och sett dem med Örebro-emblemet på bröstet istållet? Hur hade gnället gått då?

Så Kalle, jag tackar för ett sunt perspektiv på frågan.

Svensson_62: Hoppas att du inte tog illa upp på "Löken" namnet.
Tänkte bara på 47 Löken..
Hoppas och tror att du kan ta den, annars så hör du av dig..

Sen nått annat som är allvarligare.
Tillämpas både härinne och i verkligheten.
Här är det öknamn till höger och vänster.
Kan bara säga, tänk på tonen mot alla. Spelare, ledare andra skribenter.

Tipsar om en stark podd i ämnet om mobbning.
Helt sjukt vad människor är kapabla till. Hög som lågutbildade.

Lyssna alla och ta åt er om ni utsätter,
Och kämpa om ni är utsatta.
Orkar ni så ta hjälp, den finns även om man inte tror det💪💪

Lulessss: Fast vi får snart tillbaka en av Europas bästa backar. Sug på den du.

steveroper: Den här diskussionen har gått på repeat i 10 års tid med trollet. Ignorera honom bara, det borde alla göra.

Anders Berg: Vi kommer från en vecka med 2 bortasegrar pus en förlust. Bp börjar faktiskt sitta nu.
I GD-podden säger man att Djoos typ är sämst just nu och att JA måste ta in en back nu - typ vem som helst bara vi får konkurrens på backsidan. Han sa två ggr att Brynäs inte är bra nog i år för att klara av att vinna tre raka.
Tycker han gav ett balanserat omdöme om hur det är nu. Inte hispig. Ingen sensationsjournalistik med övertoner.

Börjar störa mig mer och mer på Sasse/GD. Osunt partiska till fördel för Brynäs ledning.

JohnnyBotox: Vore vansinnigt att börja göra sig av med den sportsliga ledningen eller tränarstaben. Däremot borde man göra åtgärder i spelartruppen för att göra den bättre. Backvärvningen behövs, och att flytta Bellows mot någon som skulle göra mer nytta vore ett lyft.

Huge: Du förnekar dig inte. Precis så här höll du på det året de åkte ut. Nästan lite komiskt du som själv är så hockeysmart och erfaren.
Fast jag förstår att du närs av kommunikationen här.

Huge: ” Jo, men ärligt talat: borde inte den mest negativa och gnällig supporter redan fatta att både spelare och ledning konstant jobbar för att få allting att fungera maximalt på alla plan, utan att en VD ska behöva gå ut till medlemmarna och påtala självklarheter?”

Fast jobbar man maximalt på alla plan?
Hade inte ett fullt lag med ökad konkurrens varit mer maximal?
Hur ska vi veta att det jobbas maximalt när det sett ungefär lika pissigt ut på planen i 18 omgångar?
Du har ingen jävla aning om det jobbas maximalt, och om det nu jobbas maximalt så syns det inte på resultatet vilket i så fall skulle tyda på att maximalt jobb i Brynäs kanske är minimalt jobb i annan förening?
Vi är fyra poäng ifrån kval, vi har väntat på att bli fulltaliga på backsidan i 4 månader, vi har misslyckats med i princip alla nyförvärv och vi har världens sämsta BP och du babblar om maximalt jobb på alla plan.
Går jobbet bra tycker du…?

Farsang: Kempny såg lika rörlig ut som Kuparinen mot Djurgården. Han och flera andra av gamlingarna verkar inte kunna hitta energin kväll efter kväll, och det är nog inte en slump.

HV har också vunnit två bortamatcher och torskade veckans tredje match. Studion i TV4 pratade om att det är typiskt bottenlagsbeteende att inte kunna ladda om och göra tre bra matcher i rad samma vecka. Att efter två segrar kommer en plattmatch, det är lika applicerbart på Brynäs som på HV.

Soppatorsken var total i Globen. Nog hade man hellre sett att en spelare som Kempny vilade under landslagsuppehållet…

Ju längre den här säsongen har gått, ju tydligare har det blivit att Brynäs har för många gamla spelare och får ut för lite av vissa tilltänkta spetsspelare, tycker jag.