1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746680 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
xxx BIF xxx: Apropå argument och trovärdighet. Har du aldrig tänkt tanken att bevisbördan ”kanske” borde ligga på den personen som argumenterar för att en degraderad trupp var ett grymt lagbygge?

Du kan häckla kritiker till höger och vänster, men i slutändan fick Brynäs ut väldigt lite för pengarna då - precis som nu. Allt häcklande sminkar liksom inte över den obestridliga faktan som kallas sportsliga resultat.

Och nej, det var inte ”små marginaler” som gjorde att Brynäs åkte ur. Ingen seriös analys hade kommit fram till den slutsatsen.

Peja: Alcen borde ha lärt sig från när vi åkte ur att när övriga bottenlag tar tag i sina problem halkar man snabbt ner allt djupare i skiten.

hahii: Bra inlägg. Tror det finns flera skäl till att vi ständigt är tvåa in i situationerna. Ett av dem är garanterat att det är ett riktigt ålderstiget lag, framförallt gällande tänkta ledande spelare. Intensiteten saknas och det ser alldeles för bekvämt ut. Det är egentligen bara Bobby, LP och Rödin som verkligen krigar.

hanelugn_112: det där var ett va de märkligaste inlägg jag någonsin läst, oavsett forum och ämne, men definitivt här.

IronKrook: ni måste sparka Alcén. kör ni svågerpolitik som vi i modo gör är ni snabbt tillbaka i HA igen. Alcén är usel. Jag har sagt det sen dag ett, även förra säsongen när ni gick som tåget.

Håller det här i sig för Djoos så hoppas jag att han har självinsikt och hjärta för föreningen att erbjuda en kontraktsändring. Det här är så vansinnigt långt ifrån vad han värvades för. Inte nog med att han inte är jättebra. Han är inte ens SHL-mässig. Vilket är helt otroligt. Inget ont mot personen, men han har ett ansvar som spelare och för den pengen, i föreningen han brinner för. Jag hoppas han tar detta på ett professionellt sätt och lyfter sig. Sluta se så rädd ut.

Det är absolut fler som ska rycka upp sig. Spelsinnet hos t ex Hägg och AJF är skrämmande lågt ibland. Men med Djoos så sker det skit i varenda match. Så är det inte med övriga.

Peja: Ja in med Svrcek, flytta ner scott på backen och bänka Djoos.

Bergkvist95: våga peta djoos. Han kostar oss många poäng.
Kan nån förklara hans styrkor

Bratwursten : Globen here we come!

Bratwursten : Samma sak här, på väg mot Globen för lite uppvärming på O'Learys inför kommande storseger.

ELFBIF: Ja, under Karlin hade han väl bänkats gissar jag. Men inget man trodde på förhand att se Silverberg-Bäckis-LP tillsammans. Den ungen ska vara glad.

Catodenäldresspöke13: Håller med. Bra att det finns såväl gamnackar som Huge härinne. Ibland blir det lite gnabb men tycker det nästan alltid är på en OK nivå. Kul att folk tycker olika och kan diskutera även om man inte håller med varandra.

Haha. Dessa 2 inlägg är ju typ de roligaste "hån" jag läst på länge.
I klass med det som va i Rögle igår mot Hollywood IF
Skitkul🤣👍

Jompe: Svensson_62 ·  · 1 timme sedan
Knallhatten: Ryktas om att Huge satt upp ett partytält i trädgården på Lidingö. Blir groggbuffe som uppladdning. Ta röda linjen till Ropsten, där möter Huge upp med buss som går i skytteltrafik mellan Huges trädgård och globen

Jompe ·
Svensson_62: Vet inte om jag gillar den där skylten han har satt upp vid grinden, "gamnackar, soffcoacher och folk som avslutar en mening med en preposition göre sig ej besvär".

Peja: Intressant när man snackar om att Norlinder är lite ”blyg” i spelet.
Jag tycker att både Norlinder och AJFs största bekymmer är att de är spelare som är reaktiva istället för proaktiva.
Båda två åker runt på tvåans växel och växlar upp först när något på isen händer som skapar momentum i arenan och atmosfären.
Jag hör själv hur flummig min beskrivning låter men det kan inte bara vara jag som tänkt på detta?
Ett typexempel på en proaktiv spelare är Trivigno som på egen hand skapar momentum och ökar trycket.

lapad: "Bellows har varit bra sen han har fått spela med Larsson/Rödin."

"Plexit" Bellows har upptäckt att hockey är en lagsport. Tidigare gick han på eget avslut varenda gång han fick pucken och satte pucken kanonhårt i plexit. Nu har han flera gånger passat till en bättre placerad medspelare, t ex till Rödin vid ett av målen igår. Det kanske finns hopp för Bellows ändå, trots allt.

Huge: Du är ju lika tyst när det går åt skogen för brynäs men när vinsterna trillar in då vill du gärna skriva.. så du är lika stor kappvändare...

Rätt mycket små marginaler och slump som gör att vi vunnit sista två matcherna. Likväl som vi hade kunnat vinna några av de föregående matcherna.

Det jag gillade igår var att vi vann på ett nytt sätt. Mycket tid i egen zon men höll mycket på utsida och fick istället fler spelvändningar. Tycker vi har haft svårt med omställningsspelet tidigare.

En av få gånger som vi vann målvaktsmatchen tydligt. Mest för att Lampinen inte var bra, men Clara ska också berömmas. Han har nu över tid varit stabil. Tar ofta både det han ska ta och lite mer. Just nu tror jag också han matchas hårt för att han är i bra form. Inte bara för att Delia varit dålig. Lär fortsätta med någon sorts 75/25- eller 80/20-fördelning och ge Delia någon chans då och då att hitta något stäm. Om ens det. Spela Clara så mycket han orkar. Men visst kittlar det med att få tillbaka Källgren och se vad han kan göra med en hel kropp.

MVP på sistone: Rödin.

Skönt att hitta lite rätt i kedjorna. Bellows har hittat sin plats. LP förtjänar sin.

Backarna tar små steg framåt. Tycker att Hägg har slipat bort det mesta av sina problem med puck. Med t ex Norlinder är jag nöjd så länge han är relativt osynlig. Offensivt händer det ju absolut noll från honom, men inte alltför många tydliga misstag defensivt heller. Den som fortsatt ligger på minus är Djoos. Det hade kunnat ursäktas om han bidrog mer offensivt likt Kinnvall. Lite som med Kopacka. Nu har ju Kopacka varit lite kall ett tag men tiden talar för att vi får en Kopacka-match inom kort.

Att inte kunna/vilja ha AJF i special teams är ett problem. Har inget emot att spela honom i fjärde just nu, men när han inte heller spelar PP/BP så blir ju speltiden minimal. Nu tycks BP delvis ha fått ett lyft pga att vi har rätt spelare på isen. Rödin och Trivigno gör ett grymt jobb där, t ex. AJF borde med sin spelstil kunna göra liknande BP-insatser men positionsspelet har svajat. LP fick mycket BP-tid i början, det var förstås fel.

Visst hade man velat ge Svrcek fler chanser men förstår att han hamnar som extraforward. Viktigare att hålla BP-spelare som Vesel och Scott matchvarma. Känns ändå bra att ha en så spännande spelare som Svrcek som extraforward rent backup-mässigt. Och där det också finns rimliga skäl att ställa honom åt sidan, utan att riskera dålig stämning.

Smärtar att skriva: I ärlighetens namn är det svårt att sakna Oskar Lindblom jättemycket. En toppenkille, men han är på tok för osynlig i alldeles för långa stunder. Långsam på skridskorna. Den styrka han har framför mål är en väldigt smal egenskap. Tycker dock det är givet att erbjuda honom en fortsättning men det ska vara till väsentligt lägre kostnad.

Viktigt med två vinster i följd. Detta man väntat på. Förstod att det inte skulle bli vackert, det skulle komma lite slumpartat. Men bara detta kan lyfta självförtroendet. Intressant att se vart vi tar vägen härifrån.

Vi vann en hockeymatch IGEN. Så skön seger och det gör gruppen starkare såklart! Nu tar vi DIF på lördag 💪🖤💛❤️

lapad: Bellows bästa match? Den kedjan är ganska fungerande nu.

MEN SNÄLLA HAN PKER JU IN I KLUBBAN

Tycka vad man vill om Djoos, men det där är en sån jävla domartavla så det finns inte, skellefteåspelaren ligger längs isen med huvudet och åker in i klubb bladet 🤣🤣🤣🤣

Clara riktigt bra idag!

Även Bellows

Brynäsgubbe: Jag kan ju ärligt talat inte tänka mig att Källgren eller Brynäs medicinska team kan ha varit så fruktansvärt korkade att de lät honom spela om de trodde att det skulle bli sämre.
Nu vet jag inte exakt vilken skada han haft, men jag tänker att det finns mängder med skador som är extremt svåra att både diagnosticera och veta vilken bästa rehab-metoden är för.

Men visst, såhär i efterhand är det ju jäkligt enkelt att säga att man borde opererat Källgren senast vid jul förra året, värvat en ersättare och haft honom spelklar till säsongsstart i år... Då hade vi varit i en helt annan sits nu, och kanske även haft en annan utgång på finalen i våras.
Men ifs and buts and maybes...

IronKrook: Men under uppehållet kommer det nog komma in en spelskicklig back. Det är ganska givet. Troligtvis. Kanske.

ELFBIF: Glömde nästan nämna hur bra vår 20-åriga Italienare var idag innan man går o lägger sig.
Grym match av Clara, såg ut som om han var 10 år äldre idag i kassen.

Måste tillägga att det var en bra domarinsats också bortsett från missen på Jakobs höga klubba, där hade vi tur, men en till miss för domarkåren, det hade kanske gjort dagens vinst till en förlust med ett PP till Örebro så tidigt.

Charliejfz: Äntligen kunde någon punktera Frölundabubblan.

Jag är villig att få min örfil nu, Bellows gjorde inte två o Brynäs vann inte med 5-1, men jag svävar just nu.

Rödin hjälte!!

dabif: Vilka grabbar! Otrolig kämpainsats! Bravo! Och vilken fantastisk match Clara gör!

GG är klass på läktaren idag. Tack grabbar

Otroligt byte av Rödin

Neophyt: Rödins mål, grymt. Larsson äntligen, hoppas den sistnämnda vaknar nu

Forsberg 1978: Clara har börjat bra 👍

ELFBIF: Vaket av Trivigno där, bra mål.

Fint att höra vår klack förstöra deras trötta hymn

Jugge:
Alce'n har iskallt räknat med att Söderström el Kanadicken snulle komma tillbaka.
Nu sker ju inte detta & alla attraktiva spelare har valt andra klubbar så nu står alltså all tilltro till att en gammal långtidsskadad Bertilsson skall göra en SPEKTAKULÄR comeback där han både blir defensiva ankaret SAMT atg ham leverarar offensiva poäng de mass.....

Ett jävla skämt är vad det är ....

Nu jävlar är det dags för oss att få lite medstuds den här säsongen. Dom senaste 5 skulle ha varit vinster med en normal effektivitet.

Peja: Alcén har verkligen gått bort sig den här säsongen. Blir tjatigt att påpeka det varje gång, men det är ett faktum. Gällstedt har fått klä skott för det. Han är säkerligen frustrerad över truppen han förfogar över. Några andra val/värvningar och det hade funnits sån stor potential.

munkas: Haha jo, samtidigt kan det lätt bli en annan typ av press där man ”måste” komma till spel även vid skada/förkylning som gjort att man kanske vanligtvis hade avstått från matchen.

Hur man än vrider och vänder på det, har Brynäs drabbats hårt av Alcéns val att gå in i säsongen med 6 backar. Det är ett fruktansvärt dåligt sportcheferi. Han ju heller inte haft förmågan att värva under säsongens gång.

Inte ens klubbar med betydligt mindre budgetar än Brynäs sitter i den här situationen.

Tuppen: Lucas Pettersson gör en jättebra säsong hittills. Den klart bästa av nyförvärven som anslöt inför den här säsongen.

Norlinder är tyvärr en alibispelare i Brynäs.

Helt sjukt att det står 0-2.
Ännu en brynäsbellman

Wilhelmsson: Luleå filmar mest i SHL. Fakta.

Lunkz: och en andraperiod dessutom. Kommer det ingen förändring efter den här matchen då är vi rökta.
Det här är inget lag för topp 6 men inte heller för botten 2.
Men vi skulle hamna i det sistnämnda ändå om det inte sker någon förändring. Det enklaste vore att skeppa Bellows och Vesel samt ta in en back, forward samt keeper. Låt Hillström och Svrcek spela för att sätta press på gubbarna.
JAs silly blir bara sämre och sämre. Den enda som lyckats var utfyllnadsspelaren LP.

aplusb: Sparka tränarna alltså? Är du fem år gammal? Har Brynäs inte provat den modellen?

Alcéns strutsbeteende blir dyrbart. Han har inte skapat ett lagbygge för Gällas ”possessionspel” i o m den svaga backsidan som inte hjälper forwards att skapa tillräckligt långa anfall för att trötta ut motståndarna.

Dessutom är våra målvakter konstant - i varje match - sämre än motståndarnas.

Snart kommer inte publiken på hemmamatcherna, Alcén. Då är fjolårets placering både i tabellen och ekonomiböckerna ett minne blott. Vakna, JA!

blandsaft: ”Jag personligen tycker att det känns som lite medelålders disco - man är där, och göra tappra försök, men man kan känna att det inte längre är vad det brukade vara!”.

In med lite exotiska Bada Bing-dansare i truppen med andra ord så vaknar gubbarna till vare sig dom vill eller inte.
🙂

Rulltårtan : Jag förstår din syn på det, och för ett gäng omgångar sen så hade jag den känslan också att ”Det vänder snart”.

Jag är rädd för att det tänket genomsyrar hela föreningen, faktum är att för varje omgång som går där det inte vänder (som alla pratar om att det kommer göra) gör att gapet uppåt bara växer.

Till slut kommer det gapet vara -för- stort och då tror jag att det istället kommer ske saker i ren o skär panik istället för att man korrigerar saker här och nu.

Va tror vi till på lördag då? Ändrat i kedjorna igen? Bellows I mål, djoos center med Delia på vänstern å kopacka som back?

En sak kan jag då säga, jag har haft säsongskort en massa år, jag står på väggen i arenan för att jag efterskänkte mitt säsongskort covidsäsongen, jag stod där sista matchen mot Malmö och skrek "VI ÄLSKAR BRYNÄS" - Det kommer jag inte att göra i år.
Jag orkar inte med skiten en gång till, när den uppenbart hade kunnat förhindrats.

Peja: Men i Brynäs är allt sådant där näthat! Är man kritisk mot Alcen är det hat, det är inga riktiga supportrar som skriver sådant!
Riktiga supportrar köper säsongskort för 7 lax till SHL, köper säsongskort i SDHL och äter tacobuffe varje fredag, dessutom köper de intersports usla merch för extrema överpriser! Gör man inte det är man en sådan som HATAR och sådant kan vi inte ha! Helst borde vi förbjuda folk som säger minsta lilla negativt på matcherna.

Stora frågan är, vågar Alcén skicka folk ifrån truppen och då visa att han misslyckats?

Eller är han så egotrippad att han låter laget va för att inte visa att han gjort ett stort misslyckande med truppen?

Behöver fler faktiskt börja trycka på styrelsen nu? Behöver vi göra en HV? Och visa frustrationen på läktarna på matcher?

Vad krävs för att det faktiskt ska bli förändring?

För som de är nu, är ohållbart!!!

Nu tycker jag att vi gemensamt i detta forum sjunger We shall overcome....