1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746680 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
mattias - 74: Jag hackar på skribenter som själva sitter och hackar dygnet runt om hur usla alla är, så jag ser ingen större anledning till att fylla på kvoten av tjatiga yrkeshackare. Den är tillräckligt stor som den är.
Alla som ser matcherna har nog redan sett att vissa saker fungerar dåligt, andra bättre. Precis som det brukar vara i alla lag under en säsong.
Problemet med dom som är mest gnälliga och känslomässigt styrda är nog en själv, om man är en sån supporter.
Först jagar man upp sig inför säsongen, konstaterar att man värvat kanonbra (iaf på papperet), underskattar motståndarna och saknar vanlig ödmjukhet inför en kommande säsong.
När det sen går lite troll i grejerna med ett halvt nytt lag och dom egna alltför snedvridna förväntningarna inte infrias, ja då är det spelarnas och tränarnas fel när det istället är man själv som kanske har haft helt felaktiga och överdrivna förväntningar.
Underbar logik...

Stefan R 63: Ditt påstående att folk här inne klagar även när det går bra, typ förra säsongen, är bara orättvis osanning. Att man även i ett Brynäs i medgång kan framföra detaljer till ytterligare förbättring betyder inte att såna synpunkter ska ses som illa ment missnöje.

Dallemas: Framförallt, en svinvass första med Bäckis, SIlfver o LP. Hot att det blir mål varje gång dom är inne på isen.

Svensson_62: Klart den backen förmodligen vore dyr, men samtidigt pratar vi om ett kontrakt på dryga halvåret och ganska drastiskt ökade chanser att nå framgångar och därmed öka intäkterna.

Gällande Växjö-matchen så blir boxplay nyckeln. De har bevisligen ett bra powerplay och de gjorde ju 4 PP-mål på Brynäs i premiären. Det kommer inte spela någon roll hur Brynäs spelar i fem mot fem om man läcker på det sättet i BP.

spolaisen: Det är inte illa att ta sig till final med en kass målvakt som vinner 2 matcher i kvart, 4 i semi plus 2 i finalen.
Som dessutom hade stora problem med ljumskarna som krävde operation efter finalen.

Lite samma som med Felix. Han var inte alls bra under 1 final. Och de bedöms hela säsongen på..

parks: Problemet är löst verkar det som. Vi ska gå tillbaka till grunderna. Sen kan det eventuellt tillkomma en back om rätt spelare dyker upp innan fönstret stänger. Inga nya målvakter, inte ett ord om nån forward

”– Vi har inte varit tillräckligt bra, konstaterar Brynäs sportchef Johan Alcén.

Han utvecklar snabbt sitt resonemang:

– Det är både strukturellt och kulturellt på något sätt. Vi har sagt det flera gånger tidigare, att det handlar om att gå tillbaka till grunderna, för det finns mer att hämta.”

mk: Tycker det är rätt tydligt att det främst är ett taktiskt problem. Jämför Frölundas frenesi och pressande i BP med Brynäs passiva, kompakta box. Det har däremot blivit något mer aktivt senaste tiden, som tur är.

Brynäs är omoderna i special teams överlag, PP kan vara det mest stillastående i hela SHL.

Oroande med nån som har info som kallar sig för Bryppe.
En av våra käraste medlemmar här på forumet Alla kategorier , som skjutit med både hagel och tomahawks kring nyförvärv sista 10 åren brukar kalla just Brynäs för Bryppe. 😬😅

aplusb: "Frågan är ju egentligen, är det backsidan det är fel på eller är det hur man spelar?"

Eller matchningen. Jag (och Peja också) har ju varit inne på att det kanske inte är Silfverberg och Larsson som ska spela BP framför AJF och Bobby t.ex. Det kanske borde var Scott och Vesel som äter massa tid där i första hand och sen AJF/Bobby t.ex. Nu kör man Scott nästan mest av alla i PP istället vilket gör att han får mindre speltid i BP (mindre än Silfverberg till och med)... Helt tokigt om du frågar mig

Och gällande backarna. Varför kör man inte Axel A istället för Kinnvall i BP när Kinnvall är helt usel i den spelformen t.ex? Hägg är väl självskriven i och med hans spelstil.

Sen tycker jag ändå att vi borde förända lite i truppen (framförallt till nästa säsong). Men denna säsong borde ju tränarna också se att vissa saker inte funkar (statistiskt eller med egna ögon) och då borde de också vilja testa andra alternativ tänker jag.

Tuppen: Bäckis kan bara bli ett monster i slutspelet om laget går till slutspel.

Ja, det finns rimligtvis pengar att värva för och just därför måste det ske inom kort. Ursäkternas och bortförklaringarnas tid är över för sportchefen.

lapad: Ja, att sälja slut en arena en tisdag mot Malmö kan man glömma om man förlorar 2/3 matcher... Förhoppningsvis förstår styrelsen att det är dags att agera nu och kan "motivera" Alcen att det är dags att agera nu. Såhär kan vi inte ha det.

lapad: Fortsätter det som nu blir det inga 33 miljoner plus denna säsong.
Men man kan ju trösta sig med att man kanske sparat in på den sista backlönen som aldrig tycks behöva betalas ut genom att inte bygga klart laget.
(ja, nu börjar även jag bli sur)

IN MED JANNE LARSSON

Forsberg 1978: Laget ska vara satt till säsongen börjar . Alcén har snackat om 1 back sen i somras. Målvaktplatsen har han vad jag vet inte nämnt utan sitter nöjd å gömmer sig på kontoret.

karres: Man kan inte ha flyt en hel serie, vinna den och gå till final. Det måste du säkert begripa.

Alcen har värvat fel backar, fel forwards och fel målvakt. Undantaget är Lucas Pettersson

Var och kollade på matchen med grabben.

De jag kan säga efter matchen är:

Skicka Bellows. Fanskapet är helt bedrövlig. 10 skottchanser och 10 i plexit.

Första kedjan bedrövlig. Helt under isen, tror dom käkat calzone hela sommaren.

Stor avsaknad av Rödin bakom målet.

Lindblom typ osynlig. Men försöker iaf stå framför mål.

Kempny kass idag med.

Brynäs två stora AHL-värvningar på forwardssidan, Jonsson-Fjällby och Bellows, har skrapat ihop 6 poäng tillsammans.

Djurgårdens dito Snively och Hudon har gjort 21.

Alltså Silver vad händer?
Är båda armarna & knäna av?

ellis: Såna där historiska paralleller och analyser är så usla.. ”Brynäs har svårt i den arenan” bla bla

Det är nya lag på isen varje säsong, jag tror noll på såna där slutsatser.

Wiken värvar skarpt på backsidan för andra gången i höst medan Alcén sitter nöjd i båten med sin halvskakiga backsida på endast sex seniora spelare utan vare sig bredd eller spets och som varken är disciplinerat defensivt eller heller inte klarar av Gällas ”possession-spel”.

Trodde det var Brynäs som hade en massa klöver och inte DIF.

Man tar sig för pannan.

Supportern: Det dom kroniska topplagen, typ Frölunda, Skellefteå, Växjö, gör bra är att ersätta de toppspelare de tappar. Det har inte Brynäs lyckats med sen storhetstiden. Känns svajigt för framtiden om spelare som Silfver och Bäckis ska ersättas nästa år.

Bäckis har show

rafalski: håller med. Vår första-lina är helt osynliga.

Har ingen bra känsla öht

Forsberg 1978: Ja fast det där är ju ingen utvisning alls.

Brynäs slutspelsmotståndare i CHL-åttondelsfinalen är klar.
Det blir schweiziska SC Bern i bäst av två matcher.
Lycka till!

Silfver: Brynäs måste fokusera på vad som gått fel på isen. (nog inte offensiven…) Identifiera största problemområdena 80/20-regeln och börja med att försöka rätta till just precis dessa. Inte slå vilt åt alla håll.
Tycker Gavve belyst mycket bra vad som inte funkat.
Fokusera insatserna just där.
Min gissning: D E F E N S I V E N (skiter i om Bellows missat frilägen just nu - det blir en senare fråga - fokusera på insläppta mål)

Peja: "Ingen av dessa poäng kom i lägen av matcherna när matchen var körd. Tvärtom kom de i viktiga skeden av matcherna."

Hur många viktiga skeden har han varit inne på där det blir mål bakåt då? Eftersom du gärna redovisar de tillfällen som har betytt mycket framåt borde det väl vara minst lika intressant att titta på hur många gånger han & Larsson varit inne på viktiga lägen bakåt (även om de så klart inte gör målen bakåt själva).

Jag har nämligen kollat på det själv och kan redovisa lite om just 10 & 33 som varit inne på väldigt många mål bakåt.

Växjö: 33 & 10 var inne när Växjö gjorde 4-5, 4-6 & 4-7

Luleå: 33 & 10 var inne när Luleå gjorde 4-3 & 4-5

HV: 0 mål bakåt för Brynäs.

Örebro: 33 & 10 var inne när Örebro kvitterade till 3-3 med 3.5 minuter kvar.

Malmö: 33 & 10 var inne när Malmö gjorde 1-2 (de spelade hemma). 10 var även inne när Malmö gjorde 3-2

Rögle: 33 var inne när Rögle gjorde 2-1 (vi hade PP). 10 & 33 var inne när Rögle gjorde 4-2.

Frölunda: Ingen av dem var inne på något mål bakåt denna match. Varken framåt eller bakåt.

Timrå: Silfverberg var inne när 3-2 gjordes (vi ledde med 3-1)

Färjestad: 33 var inte inne på något mål bakåt eller framåt. 10 var inne på 1 framåt (vill bara belysa det även om jag fokuserar på målen bakåt här).

SAIK: 33 & 10 var inne på vårt enda mål bakåt (0-1) även om det var en tavla av målvakten.

LHC:
33 var inne på: 0-1 (LHC mål), 3-4 (LHC mål), 3-5 & 4-7 (tom kasse)
10 var inne på: 1-2 (LHC-mål), 3-3 (LHC-mål), 3-4 (LHC mål), 3-5 men inte 3-6 då han satt utvisad.

"Hur många av de tighta matcherna hade tippat över från förlust till seger om exempelvis Bellows hade haft samma produktion?"

Hur många gånger hade de tighta matcherna inte tippat över till förlust om Silfverberg och Larsson inte varit inne om vi tittar på statistiken ovan? Jag kan liksom rätt snabbt få ihop rätt många viktiga mål de varit inne på bakåt. Vilket iofs inte är så konstigt då Silfverberg i sig själv varit inne på 13 av våra 23 mål bakåt vid lika styrka (14 av 24 om man räknar in PP-målet vi släppte in) vilket är ca 60%(!) av alla våra mål vid lika styrka.

Sen kan det mycket väl vara så att någon annan hade varit inne på dem istället om de inte spelat men det argumentet går ju att säga gällande poängen som gjorts vid de viktiga lägena framåt också. Jag tycker bara att om du ska visa de viktiga poängen de gör framåt borde du även visa de viktiga poängen vi (hypotetiskt) tappat med dem inne på isen för att det ska bli mer rättvist.

Och sen hoppas jag att folk förstår att jag inte säger att det är p.g.a. Silverberg eller Larsson som vi släpper in mål (det är ju därför jag frågar varför det ser ut så här). Det jag säger är att det är något som inte fungerar när de är på isen denna säsong. Om det sen är samspelet mellan backar, målvakter, skador, nonchalans eller att de hatar tränaren låter jag andra som kan detta svara på och analysera. För jag har ingen aning.

Och sen är det väl alltid lika bra att tillägga: Bellows är sämre senaste 5 (både poäng och plus/minus). Så ingen får för sig att jag skulle försöka försvara honom eller dölja hans siffror. Alla siffror är ju öppna för alla att titta på. Alla kan ju se att Silfverberg och Larsson har 1p var senaste 5 medan Bellows har 0. Det är ju liksom inget hemligt som går att dölja heller.

Hur som helst. Sorry för långt inlägg. Vi kan ju bara "agree to disagree" här och gå vidare. Jag skulle önska att typ GD ställde lite mer kritiska frågor i.a.f. om siffror som sticker ut (vare sig det är Silfverberg, Delias eller Bellows). Det tror jag nog att vi alla kan vara överens om i.a.f. Allt gott kära Brynäsare!

Edit 1: Hade skrivit 19 istället för 10 på en plats.
Edit 2: Hade skrivit 30 istället för 33 också.
Edit 3: La till ett "hypotetiskt" gällande tappade poäng då det bara är just det.

mk: nej, Silfverberg är inte bra i varje match, men det var han inte förra säsongen heller. Skillnaden var att någon kedja nästan alltid klev fram och då märktes det inte så mycket om den kedjan hade en sämre dag. Sen har Alcéns nedmontering av spelskickligheten på backsidan gjort jobbet svårare för alla kedjor, men framförallt första som grundar en stor del av sitt spel på långa anfall i offensiv zon där man även involverar backarna.

Trivigno saknades när han var borta, men jag tror att man hade hoppats på mycket mer produktion från spelare som Bellows, Lindblom och Fjällby. Därtill är Scotts 1 mål väldigt ynkligt sett till rollen han får och Vesel står fortfarande på 0+0. Självklart är det inte Vesels primära uppgift att göra poäng men jag tror ändå att man förväntar sig 12-15 poäng från honom.

spolaisen: "Ditt uttömmande svar som jag inte orkat läsa visar kanske nånstans att jag har en poäng med att sparka sportchefen"

Att du inte orkar läsa kanske också visar på en poäng med det jag skrev. Lustigt hur det någon skriver så snabbt kan slå tillbaka på en själv. :)

OveJärnkrok: Saknas bara att Brynäs får pisk av ett hockeylag från Kosovo.

spolaisen: Med all respekt för Ove Molin som spelare, hur har det gått för honom som huvudtränare? Tränat ut Karlskrona och Brynäs ur Shl. Han ska inte träna Brynäs som huvudtränare. Tycker ansvaret ligger på Alcen att värva en stabil back och därmed ge Gällstedt en tid till. Denna back måste presenteras mycket snart. Om Gällstedt inte lyckas vända skutan ändå ska en bevisat duktig tränare värvas som själv får välja assisterande. Varför inte Tommy Sjödin som så märkligt fick sparken efter två raka vinster? Alternativet är att ta in Sjödda för att styra upp försvarsspelet. Det är något som måste göras idag inte imorgon. Nu gäller det att agera.

Tappar all förtroende om Alcen om de första han gör när man ställer han mot vägen är att prata i gåtor.. Dags att lämna det tysta kontoret och stå upp för vad man har gjort och hur laget ser ut.

Jobbocop: Att skylla på Bäckis i en match där Larsson varit inne på alla utom 2 mål tycker jag säger allt. Lätt att skylla på en av få i laget som är inne på många fler mål framåt än bakåt. Larsson har väl varit inne på minst dubbelt så många mål bakåt som Bäckström samtidigt som Bäckström också varit inne på dubbelt så många mål framåt som Larsson. Enbart Kinnval har varit inne på fler framåt än Bäckström

Problemet ligger verkligen inte hos Bäckis. Hur mycket folk än vill klaga på honom.

Gavve: Tror ingen försvarar Larsson.. han har varit bedrövlig och får alldeles för mycket istid...

Skalman13: pinsamt beteende av dig att försöka ”håna” en klubblegend.

Inte okej, oavsett vad man tycker om han som tränare

ÄNTLIGEN FJÄLLBY, fan vad glad jag blev nu!

RÄTT IN PÅ MÅL BARA

Såg fram emot en rolig säsong ..2 succesäsonger final går + med mååånga miljoner , å så ser det ut såhär!! Varför ska det vara så djävla svårt för Brynäs å följa upp en bra säsong ?Å målvaktssidan , när hade vi en stabil målvaktsida senast . Börjar bli orolig . Alcén sitter å sover igen ..

Jockster : Linköping har vunnit 2 gånger i Gävle de 4 senaste säsongerna.. Du är bara så jävla deppig hela tiden! Helt ärligt håll käften!

Kära Brynäsare
Jag sitter och kollar igenom alla highlights från förra säsongen, (har sparat alla 🙂‍↕️, nördigt, jag vet)
Dock en sak som slår mig, jag tycker att vi ska förlänga med både 51 och 8, Kopacka och Trivigno. De är i mitt tycke extremt svåra att ersätta, målsinne och ett riktigt jävla energiknippe.
Om vi inte behåller dem kommer de att bita oss i arselet nästa säsong.
Må mys

Petrov: det var mer en slump att målet kom än dåligt målvaktsspel

Fruktkorg: Det stämmer. Något som jag ärligt talat inte tänkte på. Tänkte inte på att tabellen haltar redan 10 omgångar in. Så tack för det även om det gjorde mig frustrerad (på schemat, inte på dig så klart).

Hur det än är är det ju viktigt att vi fortsätter ta poäng. Men så länge alla andra lag fortsätter ta poäng av varandra (utom typ Frölunda och Rögle som vinner de flesta matcher) så kommer nog tabellen fortsätta vara väldigt jämn utom i absoluta toppen. Än så länge är det väl bara Frölunda och Rögle jag tycker imponerat riktigt mycket över tid. Växjö ligger högre än de borde sett till underliggande siffror (de är 11a i corsi) och jag tror de kan komma att dala lite i tabellen över tid.

Om jag får gissa fritt här nu kring några lag man måste inte hålla med mig).
Brynäs kommer stiga i tabellen (betyder inte att de kommer etta eller ens topp 4 för det).
Djurgården kommer dala i tabellen. Sist i corsi och har seriens (just nu) 2 sämsta målvakter sett till svs%.
Timrå kommer också dala så länge bara Dahlén är den som producerar (mittenlag sett till corsi).
Leksand riskerar kval trots sin fina start på säsongen (näst sist i corsi).
Örebro tror jag kommer vara kvar där nere. Sämst i Fenwick och lever på en förstakedja som nästan bara producerar i PP. Förra året levde de på bra målvakter, i år är de tredje sist i målvaktsligan.

Får väl se om mina spaningar slår in. Förra året fortsatte jag ju tjata om att Örebro skulle rasa som en sten i tabellen och det fick jag ju rätt om i.a.f. :)

Edit: HV är sjukt konstiga. De har rätt okej siffror men är ändå ett bottenlag i år igen. Omöjligt att gissa hur det kommer gå för dem.

Försvarsspelet har skärpts och förbättrats nu på slutet, helt klart,och det är positivt. Samtidigt har offensiven mojnat, tyvärr.

Bratwursten : ”Antingen ger man Bellows chansen ordentligt högre upp i hierarkin eller så släpper man honom, att han harvar runt i 4:de vinner ingen på!”

Håller med, men vill man verkligen ge Bellows en större roll på bekostnad av killar som Pettersson och Svrcek? Jag ger hellre de killarna mer istid än Bellows.

Svrcek gör ingen jättematch idag men skapar ändå en del och var ytterst nära att bli målskytt.

Silfver: Precis, serien brukar vara ganska satt efter 10-12 omgångar. Det är ytterst osannolikt att Brynäs kommer att sluta i den absoluta toppen efter den här inledningen. Det som skulle kunna förändra mycket är om man gör några justeringar i spelartruppen, annars kommer man dras med ungefär samma problem resten av säsongen.

Silfverberg verkar helt borta, följer ju liksom pucken helt fel och hamnar bara konstigt i situationerna

{11060}: man kan väl konstatera att många av de misstag som sker med puck i egen zon hade kunnat undvikas med den eftersökta spelskickliga backen.
Nu måste spelare som Hägg ta den rollen vilket han inte har kapacitet för. Lite som AJF, bägge hyfsade spelare men som fått helt fel roller (och löner).

Lite typiskt Hägg. Gör mycket bra i matcherna men är ofta bakom baklängesmål.

Gavve: Mm, måste kännas väldigt värdigt att bli uppkallad för att delta i nåt jäkla brawl-jippo… med risk för skada.
Ruskigt ovärdigt.
Charles borde vara lagom nöjd.

Zzz: Söderström skulle väl tjäna $350.000 i AHL. Det är ju pengar vi kan matcha i stort sätt. Sen att vara på hemmaplan med nyfödd och tillgång till mor och farföräldrarna.

Allt handlar väl egentligen om hur sugen Söderström är att harva med Providence i AHL den här tidpunkten i sin karriär? Det finns inte en chans i h-e att han kommer bli uppkallad till NHL iom att Bruins redan satte upp han på waivers en gång.

ELFBIF: Är det en partiell bristning i baklåret som många befarat, och som det mycket väl skulle kunna vara sett till hur det såg ut, så är det nog inte så illa ändå. Det gör ÖVERJÄVLIGT ont, men kan gå hyfsat snabbt att rehabilitera.