1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746680 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
ELFBIF: Är det en partiell bristning i baklåret som många befarat, och som det mycket väl skulle kunna vara sett till hur det såg ut, så är det nog inte så illa ändå. Det gör ÖVERJÄVLIGT ont, men kan gå hyfsat snabbt att rehabilitera.

honken21: Bellows har haft några situationer med tveksamt hemjobb, men annars kört på bra längre ner i laget. Tror ändå att det är en så pass grov mismatch mellan hans förväntningar och roll, att det bara är en tidsfråga innan han lämnar om han spelar långt ner i laget.

Tror det är så enkelt som Sanny är inne på, dvs att hans skridskoåkning begränsar honom i SHL. Man ser att han försöker ta en del till synes bra initiativ men det går lite för långsamt. Förutom att han förmodligen inte är nöjd med att vara en utfyllnadsspelare tycker det är svårt att rättfärdiga att han spelar istället för Svrcek, som man förmodligen måste ge istid för att kunna behålla.

Med Svrcek får man otroligt mycket fart, genombrottsförmåga, forechecking och en spelare som förmodligen kommer fixa powerplays till laget med jämna mellanrum genom sitt sätt att spela. Dessutom skulle han kunna utvecklas mycket på kort tid. För mig lockar det mer att ge honom chansen än att fortsätta med Bellows. Samtidigt kanske diskussionen blir en annan om Rödin är långtidsskadad.

Erat: Bellows är en av få "gåtor" kvar i laget. Min teori är att han har problem med sin identitet som hockeyspelare. Inför säsongen lyfte han speluppfattning som en av sina främsta styrkor. Det förvånade mig. Ser inte riktigt att han är den typen av spelare som han vill eller tror sig vara. Matchades tidigt ihop med Bäckis och det fick nog honom att tänka mycket, och leta kemi. Tycker snarare han borde vara en som borrar ner huvudet och kör, spela rakt och tufft. Mycket avslut. Gått mer åt det hållet på senare tid men gör det inte bra nog. Ser mest ut som en långsam och sämre version av Kopacka. Tyvärr en mycket märklig värvning av Alcén och jag var frågande till den redan från början.

Ser i alla fall inga tecken på divighet eller att han inte skulle ha accepterat sin roll i fjärdekedja. Det är bra. Vi får hoppas att han hittar sig själv som SHL-spelare.

En lärdom för Alcén borde vara att bli mer försiktig med värvningar från Nordamerika. Skridskoåkning en nyckel. Och satsa mer på de som faktiskt visat sig passa in i europeisk hockey. Ge nu Bobby och Jack de löner de förtjänar.

Charliejfz: På torsdag blir det Gavlerinken mot SAIK,

Våra 3 första matcher denna säsong: 3p. 13 mål gjorda och 14 insläppta.
Våra 3 senaste matcher: 6p. 8 mål gjorda och 6 insläppta.

38% färre mål framåt men också 57% färre mål bakåt. Men framförallt har ju BP-spelet blivit bättre.

Noterar också att Åslund åkte på ett matchstraff i slutet av matchen. Det missade jag!

Farsang: Han släppte inte många returer idag

Det var en jäkligt bra genomförd match

Bäckis är ju orimlig i tekningarna. Märkligt hur han kan vinna så jäkla ofta.

Honken72: Sanny har 5-6 minuter hem efter matchen så neutraliteten är väl... tveksam

havre: När vi säkrat segern så kan Silfver dra ett slagskott mot kommentatorbåset.

havre: Sanny Lindström bör gå om grundskolan om han ser en klockren axel mot axel där. Den där tacklingen klarar aldrig en videogranskning.

Zappaholic: Bra. 9-21 i skott så här i slutet av andra (3 min kvar). Inte så mycket att klaga på alls och man spelar stora delar av matchen ut FBK på bortaplan.

Solklart matchstraff om man ska följa samma regelbok från förra matchen

Honken72: Den behövde Bäckis och laget .

MATCHDAG! 3p mot Färjestad ikväll. Tack och hej!

Hittade också denna kommentar på GD av en läsare:
” Matchen mot Timrå den 30/12-25 så åkte Oskar Lindblom på matchstraff när han försvarade sig vid slutsignalen och Per fick en liten dutt på hakan och föll ihop. Ingen anmälan mot Oskar, igår var det samma viss.. Per ramlar ihop som ett korthus och Ölund får ingen påföljd från disciplinnämnden. Vad tusan är Per gjord av? Sån sjukt duktig back som bara skämmer ut sig.”
Ska ju dock vara 2024 ovan. Kommer själv inte ihåg händelsen dock men vissa har ju glaskäke. Eller skådespelartalanger.
Btw, kommer ihåg att man spelade ”Movie Star” i Gavlerinken förr när Brynäsare fick tveksamma utvisningar emot sig 🙂 Återinför detta snälla.

Måste säga att Kempnys två mål än så länge är exakt hur jag föreställde mig att han skulle göra sina mål. Han har ett bra skott.

Otrolig match av grabbarna idag. Förtjänade att vinna med 8-0.

Tittar på tabellen och får dock en klump i magen.. endast 2p före plats 14 & 13.. 5p upp till top6..
Det gäller verkligen att Brynäs vinner 3-4 av kommande 5 matcherna.

Brynäs är överlägsna... Hade Brynäs fått samma utdelning som Timrå så hade det varit typ 7-0.
Tyvärr åker brynäsarna på matchstraff om de är för elaka mor sargen.

Fan vad synd att Bellows inte fick sätta den! Han hade behövt det.

Jake Livingstone har blivit nedskickad till AHL. Tog ingen plats efter hans tryout.
www.cbssports.com/fantasy/hockey/news/panthers-jake-livingstone-released-from-pto/

Är ju ett namn som nämnts i samband med Brynäs. Får se om detta leder till att han överväger Europa istället.

ME88x: visst att en ny speaker kan tillföra mer energi till klacken eller dylikt.

Men Kenth är proffesionell och har man vart speaker i 52 år så ger man dem inte kicken förens dem själv vill sluta. Så är det bara.

LP!!!! Grymt skott där.

Qvarre: Dahlén utgår av privata skäl. Stort tapp för Timrå. Hoppas ingenting allvarligt har hänt.

Tigerhjärta: ” Vi ligger etta i både Corsi & Fenwick vilket antyder att vi är det lag i ligan som skapar flest målchanser, driver mest spel framåt och släpper till minst bakåt.
Vi spelar bra hockey!
Det blir inte tydligare än att problematiken nästintill enbart står till målvaktsspelet samt sorgebarnet boxplay.”
Det måste ju bara gå att fixa de två isolerade problemområdena. Sedan bör vi kunna lyfta i tabellen.
Undrar hur många poäng vi hade tagit om bp istället hade varit 75% och allt övrigt lika?

Sv: Matchtråd 2025-09-30 Västra Frölunda - Brynäs IF
Bisset: Eller så släpper vi dessa gamla Brynäsare och anställer folk som visat att de är duktiga TRÄNARE och inte bara haft en historik i Brynäs. Usch vad less jag blir att Molin och Dackells namn vevas om och om igen.

Tja, vad säger man. Antar att vi spelar rätt bra, men vad fan hjälper det när vi har europas sämsta boxplay? Vad fan hjälper det när Silfver nästan på egen hand förstör två powerplay? Vad fan hjälper det när Djoos lägger ärta nummer 1435 som styrs ut i sarghörnet?

Fy fan.. Nu börjar tålamodet tryta. Styr upp ett anständigt jävla boxplay, värva målvakt och back snabbt som fan.

Rödin1912: vi har för dåliga backar helt enkelt. Tänk när vi hade dastous o söderström o nu ska djoos o kinnvall ta den speltiden.
Det säger ju allt.

Förstår inte hur dom inte kan se att det här 2-1-1 systemet inte fungerar?
Det är ju supertydligt. Byt tillbaka till 2-2 systemet omgående.
Sen ska bara vi få lite mer flyt framåt. Vi skapar ganska rejäla chanser.

De måste ju sparka Masken och Molin nu. Såhär får det ju inte se ut.
Sämst i EUROPA, och INGEN tar ansvar.

Peja:
Allvarligt Gälla.. bänka Bellows. Kroppsspråket är sämre än Brendls... in med energi och fart (Svrcek) kan omöjligt bli sämre. Svrcek var på riktigt en av våra bästa yttrar i slutet av förra säsongen. Jag undrar om Bellows ens vill vara i Sverige?? Jävla klappkasst Kroppsspråk. Sånt man avskyr i ett lag när någon visar upp sånt beteende.

Rödin1912: Snudd på två hakningsutvisningar i den situationen. Man såg ju att Frölundaspelaren trodde att han skulle bli utvisad.

Och nu släppte de en solklar holding the stick för deras målvakt.

Jockster : och där en solklar hakning på Silfverberg som domarna låter passera.

En liten fundering angående vårt boxplay. (Som ju för övrigt inte är ett boxplay utan 2 +1 +1). Min egen analys av detta är att jag nog skulle gå tillbaka till ett klassiskt boxplay dvs 2 +2. Som det ser ut nu, när vi inte är synkade, så spelar lagen runt mellan point och höger/vänster tills dess att forwards inte riktigt hinner med. Det blir ett hål på ena sidan som låter någon av nämnda (point och höger/vänster) avancera in mot mål. Närmaste back får gå ut mot skytt, andra backen blir ensam framför mål, går in mot mitten och pang så är alla ur position... Rådet blir därför att gå tillbaka till ett klassiskt fyrkantigt (och mer passivt) boxplay. Det kommer garanterat att ge oss ett PK på minst 70 %. När det sitter kan man börja vrida och möjligen också anpassa till motstånd. Alldeles oavsett så behöver vi ändra på något om inte annat för att få motståndare att behöva ändra sitt PP.

Groggfinken: ja nu hejar vi fram vårt fina bif!

Dallemas: Jag tror inte Colin är nöjd heller, och tro mig när jag säger det att jag är precis som alla andra när Brynäs förlorar, så jag förstår att det är frustrerande när någon säger "Lugna er". Det är ingen rolig känsla. Men vi som supportrar behöver göra allt för att stödja laget som det är, och inte dränka laget i negativitet. Det bästa vi kan göra är inte att skriva arga e-mail eller skyffla skit på närmaste spelare som har gjort en svag prestation utan att stödja laget så gott det går. Hade jag fortfarande bott nära Gävle så hade jag gått på så många matcher som möjligt, men nu måste jag nöja mig med bortamatcher typ HV71, Växjö o Malmö.

Heja Brynäs!

Malken: Ja alltså är det bara jag som tycker att vi gjorde en av våra bättre matcher mot Rögle senast. Vi hade lite otur med någon utvisning men i sin helhet tycker jag att vi såg bättre ut än vad vi gjorde mot både Örebro HV71 o Malmö. Någon nivå till så kommer det lossna tror jag.

Tycker Clara gjorde en bra match med det höga trycket han hade, men vi behöver en till back. Inte för att hacka på Aaron han har gjort det väldigt bra (vi ska komma ihåg att han egentligen ska spela j20) men det känns som om backsidan behöver förstärkning för att dra ner på speltiden på Hägg med flera.

Peja: "Alcén har gått från att hämta okända underdogs som är bra på skridskorna till att värva mer etablerade spelare - från en högre hylla med fina CVn"

Tror att man till varje pris ville undvika att gå i samma fälla som man gick i efter guldet 2012. Många spelare försvann efter guldet till NHL och man trodde att man skulle kunna bygga ett starkt lag med de som blev kvar som spelat i de lägre femmorna. Det gick inte.

Nu har man efter fjolårets succé valt att inte gå samma väg och i stället värvat etablerade spelare. Jag tycker att man har gjort helt rätt. ...Och det är alldeles för tidigt att döma ut värvningarna. Jag tror det här kommer att bli bra. 6 av 52 omgångar spelade, 138 poäng kvar att spela om.

Costanza: Hört rykten om att Brynäs kommer att vila mot Frölunda. Ej 100% - vi får se då hur vi gör. (day to day decision)

Sv: Matchtråd 2025-09-27 Rögle BK - Brynäs IF
Danne66: Hockeynews pratade med Bäckis efter matchen. Han är också inne på att uppspelen ur egen zon måste bli bättre.

Brynäsgubbe: Bara för att jag är som jag är... :)

Gjorda mål kontra insläppta mål sedan 17/18. Första 6 matcherna varje säsong.
25/26: 22:26
24/25: 18:11
23/24: 34:17 (HA)
22/23: 16:27
21/22: 20:20
20/21: 16:18
19/20: 16:21
18/19: 14:18
17/18: 12:21

Bara säsongen 22/23 vi släppt in fler efter 6 matcher och då åkte vi ur. Och jag vet att det inte säger allt om försvarsspelet eller att vi kommer åka ur (i år kan vi ju göra mål framåt). MV-spelet påverkar ju detta också så klart. Antalet insläppta mål var dock inte så hemskt de flesta av åren där som du ser.

Vi släpper in ca 1 mål mer per match nu jämfört med vad vi gjorde under de åren (20.8333 mål i snitt första 6 matcherna mellan 17/18 och 22/23 och 26 denna säsong är ca 1 mer per match).

Vi gör dock ca 1 mål mer per match under samma period (15.667 mot 22 första 6 matcherna) vilket så klart jämnar ut det.

Lite "kul" fakta: Brynäs har 14 spelare som gjort mer än 1 poäng. Örebro har 4(!).
Brynäs har gjort 15 mål vid lika styrka. Örebro har gjort 6 och LHC 5 (mindre än 1 per match alltså).
Brynäs har släppt in 12 av sina 26 mål i special teams. 11 i BP och 1 i PP. Det är nästan 50% av alla mål.
Brynäs har alltså 15:14 vid lika styrka. Örebro har 6:14. LHC har 5:17.

Det är alltså rätt mycket bättre siffror vi har (jag pratar inte om BP här) än de lag som ser ut att hamna i kvalet. Och NEJ, jag säger inte att vi ska vara nöjda. Jag pratar mer för de som tror att vi ska hamna i kvalet. Hade jag hejat på Örebro hade jag varit på riktigt orolig för att hamna där. De har liksom inte ens en hel femma som producerar poäng.

{11060}: Det är ju rätt sjukt ändå att man bänkar Bellows före Skott mfl.

rafalski: BP levererar!
Kvalspel here we come...

ELFBIF: Intressant med LP.
Det lutar åt måndagsflyget hem till Amerika för Delia och Bellows. Bra skridskoåkning är viktig i SHL. En bra läropeng för Alcen till nästa säsong 👍

LP i förstakedjan tror jag är ett bra experiment. Jag tycker han har varit väldigt bra när man jämför hur mycket speltid han har haft.

Heja Brynäs!

Bra att man markerar mot Bellows och sätter han utanför 4 kedjor.

Han var tvärkass i förra matchen

{11060}: Det där är ju en avvägning. Har man tagit hit en NHL-merterad målskytt med vasst skott så kan ju den spelaren bli ovärderlig för laget i förlängningen. Man har investerat rätt mycket i den här spelaren och det motiverar tålamod. Är spelaren lat och visar divalater- bänka direkt! Men jobbar spelaren för att det ska lossna, visar lyhördhet, vetgirighet och samarbetsförmåga, då ska man nog inte bänka så fort det bär emot eller om spelaren är trögstartad i sin omställning till europeisk/svensk hockey….

Tålamod…

Asterix:
"Inte många mål i matchen såg otagbara ut"
Vid 3 av målen så så står en Växjöspelare HELT FRI på bortre stolpe & slår in pucken i ÖPPET mål.

INGEN målvakt räddar de skotten.

bradberry: "Jag är helt övertygad och helt på det "Clara" med att det är Delia som är hönan här tyvärr..."

Nä, det är inte Delia som är hönan.
Det är som Hägg säger: spelarna vill vara sköna.
Det har väl sett ungefär lika "skönt" ut i övriga matcher med Delia i kassen, där han inte fått mkt hjälp öht.
Hade våra "sköna" spelare tagit matchen mer på allvar igår efter första, där det såg bra ut, istf att man slutade spela i tron att matchen var klar efter 20 minuter, så hade målvakten (som vanligt) sluppit få hela skulden.
Läste nån rolig kommentar om LHC där nån jämförde vårt spel med deras.
Hade våra gubbar jobbat lika hårt som LHC:s gjorde igår mot Rögle, så hade vi vunnit enkelt mot Malmö. Svårare är det inte.
Behövs inga överdrivna kvasiteorier om odugliga spelare som behöver bytas ut efter några omgångar. Jobba hårt i varje byte, vinn din kamp i kampen i 60 minuter som vi gjorde mot HV, det är det enkla receptet om man vill öka chansen att vinna en match.

rafalski: Det är ju fortfarande tidigt men den stora skönanden mot förra säsongen är ju att nyförvärven inte levererar på samma sätt.

Clara - Bra. Över förväntan hittills.

Delia - Lycka till i nästa klubb.

Hägg - Blir bättre och bättre. Redan en stor tillgång, men ändå lite tveksamt om han är värd en svinhög lön.

Norlinder - Behöver ta mer plats och mer initiativ. För lättstressad i egen zon, men det finns ju en spelare där om saker faller på plats.

Kempny - Svår start på tiden i Sverige. Litet arbetsprov, men hittills långt ifrån den toppbacken han förväntas vara.

Bellows - Ser ut som en bra spelare, men som kanske inte riktigt passar i en skridskostark tempoliga som SHL. Skulle kunna bli bra med tiden, men förväntas ju vara en toppspelare.

Bäckis - Bra defensivt, för lite offensiv i fem mot fem. Briljant i powerplay. Med tanke på skadehistoriken är det bara naturligt att han behöver tid att komma in i det.

Fjällby - Gör det bra i fjärde och faktiskt helt ok i boxplay, men förväntades vara lite högre upp än så. Svrcek hade antagligen varit minst lika bra.

Pettersson - En trevlig överraskning som är svår att hålla utanför 12 forwards. Väldigt tydligt att han hör hemma i SHL.