1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446892 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Linköping HC 2024-11-14
SuneMangs: Stressar hem från jobbet för att se matchen på tv, så strular sändningen!...fy faaan.....tur att jag ska se matchen på plats på lördag 🖤❤️💛

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Linköping HC 2024-11-14
Jag tackar för mig och går och gör något annat. Verkar inte som att jag får se mer Brynäs ikväll. Kul att Chucky verkar gå bra iaf. På återseende kamrater.

Sv: A proposito de nada
JawKee: ” Min poäng är att man kanske kan få ungefär lika mycket i en annan spelare som även är billigare och som inte nått sin Prime än. Kan lite se att Kinnvalls prime är över.”

Kinnvalls prime över?.. Killen är 27 år, det är ju ingen ålder för en back. Han borde snarare kunna fortsätta att utvecklas. Däremot har han haft ett par allvarligare skador och verkar ha ett klent psyke/självförtroende. Undrar om Brynäs jobbar något med en mental coach, för det är något Kinnvall skulle behöva.

xFafx: Både de och deras pappa är brynäsare sen barnsben...

Svensson_62: Ser ingen poäng med Miks i en tredjekedja. Och oavsett var man placerar honom är det fortsatt, enligt mig, mer risk än reward. Man kan inte behålla spelare bara för att dom är sköna.

Karlin på kontrakt till 2028... ska vi slå fast att: 1) Kontraktet ej slutförs eller 2) MoDo har spelat minst 1 säsong i HA innan dess.. ;)

Huge: Inte alls slut på argument. Men du har ju fått en massa sakliga argument från andra redan. Varför ska jag upprepa det? Speciellt till någon som inte är mottaglig för informationen…

saile39: Gårdagens intervju var väl egentligen mest det som fick bägaren att rinna över. Har varit rätt många detaljer som gjort att Skellefteåfansen blivit irriterade. De svaga sportsliga resultaten så klart, att han redan gjort klart med Frölunda tills nästa säsong och flera uttalanden i samma stil som den igår som skapat ilska där uppe. Hoppas vi aldrig plockar in Ohlsson i vår tränarstab, han ger ett otroligt osympatiskt intryck.

Kasper Larsen på väg hem till Danmark enligt Hockeynews.

Supportern: Nja, man måste förlora nån gång. Då gör jag det hellre mot topplag än mot något annat lag. Gött att få lite att jobba på. Kan bara bli bättre.

Nu har siffrorna från FHC - BIF trillat in. Som väntat stämmer de inte alls med matchbilden. Vi gjorde statistiskt sett en väldigt bra match och borde vunnit denna. Ytterligare exempel på att statistiken inte alltid är "sann" eller visar på hur man upplever matchen.

Vi hade en xGF (förväntade mål framåt) på 3.84 (inklusive PP).
Frölunda hade en xGF på 2.33.
Vi räddade 1.67 färre mål än förväntat.
Frölunda räddade 1.67 mer än förväntat.

Vi hade 63 skottförsök mot Frölundas 40.

Edit: Tvåa på bollen.

Sv: Matchtråd Frölunda - Brynäs 2024-11-02
Catodenäldresspöke13: Håller med i allt du säger...tycker inte man kan dra några växlar alls av denna match,vi kom inte upp i rätt nivå och vad det beror på är inget jag bryr mig, utan jag ser fram emot nästa match efter uppehållet
Ha en trevlig kväll alla Brynäsare🤘🤘🤘

Sv: Matchtråd Frölunda - Brynäs 2024-11-02
SuneMangs: alltså vi är det spelförande laget borta i Scandinavium i en seriefinal!!! Riktigt bra period, bara att tugga vidare

JawKee: Barnsliga namn?… Det har ju funnits smeknamn på spelare sedan hockey uppfanns… Katten är väl en klockren beskrivning av Söderström.

Verkligen each to his own…

Satan i gatan vad bra det har gått för oss, sticker ut hakan och säger redan nu att vi kommer lyckas hänga kvar i SHL. Man får passa på att njuta denna säsong. Jag tror man kan göra något bra även nästa säsong då läget i truppen ser rätt bra ut.

Spelare på kontrakt över 25/26 och framåt.

MV

Källgren

Backar

Andersson
Bertilsson
D´Astous
Djoos
Söderström

Forwards

Kopacka
Larsson
Lindblom d.ä
Rödin
Silfverberg
Trivigno

Utgående kontrakt

Persson

Johanneson
Kinnvall
Linstein (lån)

Indrasis
Lindblom d.y
Ohlsson
Schroeder
Scott
Vesel
Ölund

Det är en hel del kontrakt som är på väg att gå ut. Jag hoppas att man förlänger med Persson och Ölund rätt snart. Den senare skall tydligen mer eller mindre redan vara klar.

Kinnvall är en vattendelare, men jag tycker iaf att man skall förlänga. Förmodligen tappar vi nog tappa Lindstein och skulle Söderström fortsätta storspela så är väl risken att nån klubb trejdar till sig hans rättigheter. Ingen omöjlighet att Andersson kan få en chans där borta heller om han fortsätter utvecklas i rask takt. Släpper vi Kinnvall så kan vi helt plötsligt stå helt utan en spelskicklig rightare.

Att man kommer utnyttja optionen och släppa Johanesson känns rätt givet.

Bland forwards känns det rätt givet att Alcén nog kommer släppa både Scott och Indrasis. Scott är gedigen men jag tror att man kan få in nån som är mer lämpad att spela i en fjärde för en billig peng. Indrasis är för ojämn och har vissa problem med tempot ibland, vilket även börjat gälla för Scott tyvärr. Där hoppas iaf jag på en uppgradering nästa säsong.

Schroeder inledde rätt svagt men jag tycker att han spelat upp sig rejält. Jobbbar hårt, snabb på grillorna och ligger ofta rätt defensivt. Kan bli en förlängning där ändå. Kanske dock blir för dyrt då han spelar på rabatt denna säsong. Smålurigt.

Vesel gör sitt jobb i det tysta, utmärker sig inte mycket. Hugget som stucket, beror väl lite på vad som finns på marknaden.

Vad händer med ungtupparna Ohlsson och Lindblom? Svårt läge då många yngre duktiga förmågor knackar på dörren. Kommer storebrorsan sura ihop om man släpper Linus? Svårt att bedöma hur man tänker där.

Just nu finns det en hel del intressanta spelare i SHL vars kontrakt är på väg att gå ut efter säsongen.

Några exempel.

Backar

Bergqvist FBK
Hardegård LHF
Sellgren LHF
Själlin LHF
Högberg FHC
Claesson RBK
Rosén VÄX

Forwards

Ljungkrantz FBK
Westfäldt FBK
Luoto HV71
Elvenes LIF
Sundberg "Redhawks"
Nilsson RBK
Sjödin RBK
Eriksson VÄX
Gustafsson VÄX
Blichfeld VÄX
Stjernborg VÄX
Heikkinen SKE
Lindström SKE
Mastomäki ÖHK

Finns ju några namn som är intressanta men de flesta är ju riktiga långskott. Den spelare jag fastnat lite för är ju Luoto. En spelartyp vi länge saknat i Brynäs. Stor, starkt och småful. Verkar gilla att parkera framför målet och gör en hel del poäng. Säsongen kanske är lite för ung än men jag blev impad av honom i matchen mot oss.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Växjö 2024-10-31
Peja: Lindblom kanske inte sprutar in poäng eller är särskilt flashig av sig (så här långt). Hade en halvlång startsträcka där "inget hände" (varken bakåt eller framåt) men hela den kedjan börjar komma igång (Rödin var bra tidigare känns det som). På 15 matcher har Oskar varit inne på 5 mål bakåt bara (vid lika styrka). Samtidigt varit inne på 10 framåt. Så länge han är inne på dubbelt så många framåt som bakåt så kommer i.a.f. jag vara nöjd med hans prestation vare sig han gör 10 eller 50 poäng (går just nu mot ca 21p på 52 matcher).

Schroeder var väl desto fler tveksamma till (så även jag). Kanske felaktigt så här i efterhand då han (som Lindblom) kommit igång ordentligt senaste matcherna. Ibland är man (även jag) alldeles för otålig gällande vissa spelare...

parks: Håller med. Jämför med den här presskonferensen. Kollar svarar visserligen som en barnrumpa men Mrmadhawk gör sitt jobb. Man undrar nästan vad de stumma journalisterna på Brynäs presskonferenser får betalt för. De kan ju lika gärna se presskonferensen i efterhand.

Underbar intervju med Schroeder!

Härligt att höra han prata positivt om allt 🤩

Brynäsgubbe: Örebro överpresterar så in i h*vete sett till statistiken. 31-14 i skott och 1-3 i dag. De lever enbart på en bra målis som räddar långt över förväntat match efter match. Bara HV har sämre Corsi än dem i hela SHL (över alla matcher).

Kan de hålla detta resten av säsongen är jag den första i kön att hylla dem. Sett till statistiken borde de ligga mycket längre ned än de gör.

JAAAAA SCHROEDER ÄR FAN KUNG

Fattar inte varför alla sitter och gormar efter PP. Så fort vi har PP börjar alla gorma att PP:t är uselt ändå.

Peja: Varför ingen tvåa på Larmi?
Bobby blir inknuffad i finnen, försöker ta sig loss och sen börjar Larmi veva med plocken.
Hmmm….

Jag har missat vad som har hänt, men relationen LHC och Robin Kovacs har redan börjat strula verkar det som. Han är petad ikväll.

saile39: Jag hoppas bara att alla hjältar som ska dit i kväll slipper sitta på läktaren och retoriskt fråga sig själva varför dom löste biljett till en Växjömatch.

Jugge: Jag tror du sammanfattar det rätt bra här.

” Karln har inte haft många rätt på sina SHL värvningar.

Och du, vi Brynäsare är evigt tacksamma för att Gradin tackade nej till Charlie…”

Behöver jag ens svara? Tror kompetensen synas i dina ord.

Tack för omtanken dock

Lira: när mådde brynäs så här bra senast...
Borta är trötta sundlöf, bittra peter andersson, clownen csmprese, gamängen palve, sollet lindbäck och så mkt annat.
Det känns som en annan tid men det var inte så länge sedan. Tänk vikten av att ha rätt personer på rätt platser.

Sv: Matchtråd Malmö - Brynäs 2024-10-29
Gavve: jag tror nog tränare ...ser både istider och underliggande siffror men precis som vårt PP inte fungerar just nu så har de kanske lite mer is i magen än många av oss andra härinne...vi leder serien och bygger upp en buffert ...inför dagar när ibte spelet flyter på...
Vissa härinne kan då inte va tacksamma att vi har backar som flyter fram på isen...en första lina som gör lite vad de vill ...mv som är så bra utan har fokus på Berra o Kinnvall o på ett vis hpnar dem! Tycker det är sorgligt.....

munkas: en undran ...har tränare sagt denna säsong att Berra o Kinnvall är ett starkt backpar?
Jag tänker om man gör samma genomlysniing på alla lags backpar så är det väl en rangordning från bättre backpar till mindre bra backpar och inget konstigt med det
För ett par säsonger sen var Scott i första linan och nu kämpar han o gör ett bra jobb i fjärde .
Han ..berra o viss mån kinnvall är ändå ikoner och Berra o Kinnvall var ju en stor del i återtåget till SHL...

Silfver: märkligt och ofräscht förhandlingssätt från ledningen
Lite som om Pappan berättar för barnen att nu har jag sagt att jag vill fortsätta leva med er mamma framöver, nu är det upp till henne att bestämma sig hur vi gör framöver, under en separationsdiskussion

Håll all info mellan förhandlande parter, punkt

Framåtblick då, match torsdag. Chans på rekordsvit, tiger/teddytoss igen gav väl noll mål sist och anakondan Växjö står för motståndet.
Kan väl inte bli annat än 0-1?

Hahah det här inte det gamla Brynäs.. så jävla långt ifrån! Helt otroligt. Spelar vi fortfarande i HA?

Gillar att kommentatorn gnuggar in Forsbergs miss lite extra i intervjun. Elakt haha.

Vaket av Indrasis där, det får man ge honom. Idag har han varit bättre.

Jag kommer alltid sitta lugnt i Indrasis-båten

För er som är nyfikna på det här med introt kopplat till mediakuben bör lyssna på senaste avsnittet av Uppe på Sätraåsen. Allt har inte gått smärtfritt och vissa förberedelser behövde göras om osv. De läser "allt" på Twitter om att man borde utnyttja sakerna mer och Brynäs förstår dem som tycker så men ber också om förståelse att det faktiskt inte är "klart" än även om den sitter på plats.

Så vi (även jag alltså) ska nog lugna oss lite gällande det här med att vi inte kommer ha något annat intro alls (det vi har nu är lite trött tycker vi nog alla).

Hur som helst kul att höra om sånt här. Gillar även det de pratar om gällande psykisk ohälsa (jag brukar dock säga psykisk hälsa själv) i En bra start då det är ett ämne som ligger mig nära.

Svensson_62: det som jag gillar var att i lördags var scheoder bästa match för säsongen och fortsätta med den femman och kanske tvinga Oskar att ta större ansvar samtidigt som rödin och scott och vesel är gott förmögna att skapa framåt

Aaaa: Rödin, Vesel, Scott låter som en skaplig ”fjärdekedja”.
Lindblom^2 och Schroeder var ju väldigt bra mot Timrå.

Sv: Matchtråd: Brynäs - Timrå 2024-10-26
vonDöbeln: Eller så berodde det ikväll på att motståndet var såpass bra att ni inte presterade bättre än så här.

Men vad jag vet…

Kan alla lugna sig med tabellen? Det är hockey kvar att spela.

{9684}:
Har alltid sagt att man borde ha två ljudspår så man kan se matchen utan kommentering.

JawKee: Exakt. Jag tar hellre, alla dagar i veckan, att vi ligger 2:a i serien med seriens sämsta powerplay, än att vi legat 2:a i serien med ett ohållbart bra powerplay! Det visar på att bra grundspel med goda utvecklingsmöjligheter.

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Farsang: Bobby men även Gällas kommentar om att det här är vår nya standard gillas mycket.

Erat: det var nog deras plan när dem lägger ut en sån här video runt 19:30 en fredag :D

precis en sån här video man velat ha! älskar sån här skit!

Missförstå mig inte nu, jag är så grymt nöjd och imponerad av Brynäs start på säsongen, men när vi säger att Brynäs ligger 2a (vilket jag själv har påpekat ett flertal gånger) så får vi komma ihåg att vi har 5 poäng ner till Leksand som ligger på 11e plats.
Tabellen är grymt jämn.
När vi sen läser om vilka spelare som ev håller SHL-klass eller ej, o vilka som kan bytas ut, så betyder ju inte det att folk är missnöjda med vad som presterats hittills. Det är ju ett friskhetstecken i ren Brynäsanda.
Vi är jävligt bra, men vi vill bli ännu bättre!
Jag läser gärna fler inlägg om vad som kan göra Brynäs bättre, även om vi skulle leda tabellen med 20p i omgång 51.
Trevlig fredagskväll Brynäsvänner! ❤️🖤💛

Kopenga Kickass: Kopacka har varit in på 3 mål bakåt på 12 matcher (räknar ej in BP här). Detta samtidigt som han varit inne på 9 framåt (ej PP inräknat). 3 bakåt är typ lägst i laget (delat med andra) medan 9 framåt är i toppen i laget. Den kedjan måste ju ändå göra något rätt defensivt också när de skapar så mycket framåt (jämfört med andra kedjor) samtidigt som de släpper in få mål.

Om vi ställer upp alla kedjor ser det ut så här (de kan ha spelat med andra också men i stort sett alltid samma):
Silfverberg: +6, -3 - Larsson: +10, -5 - Indrasis: +8, -6
Rödin: +8, -4 - Schroeder: +6, -5 - Lindblom: +6, -3
Kopacka: +9, -3 - Ölund:+7, -5 - Bobby: +11, -4
Scott: +4, -7 - Vesel: +5. -4
Dessa har båda spelat i fjärdekedjan:
L. Lindblom: +1, -1 - Anton Ohlsson: +1, -4

Backarna har jag gått igenom tidigare men kan nämna att Kinnvall har sämst på +/-0 bland backarna (+11, -11) medan Axel är bäst (+10, -5) delat med Söderström (+8, -3). Räknar ej in Viktor Persson här då han inte lär vara ordinarie om inget allvarligt händer.

Inte särskilt oväntat att situationen anmäls men tacklingen på Lindstein anmäls. Den i ryggen mot Vesel anmäls inte vilket jag nog kan tycka känns helt rätt.

www.shl.se/article/p76aslv-403dd/view

Kung_Sjödin: Men Brynäs äger inte parkeringen längre. Gävle stad tog över den under pandemin har jag för mig så den fadäsen kan du inte skylla på föreningen. Man får pröjsa via Gävle P appen.
Det vet t.o.m. jag som inte bor i Gävle.
Men mina sympatier har du, p-bot är inte kul öht.

Farsang: Skall bli intressant att se om Träff blir anmäld och avstängd för tacklingen mot Lindstein.
Skulle förvåna mig mycket om han inte blev det.
- Icke spelförande
- uppåtgående rörelse där han inte har bägge skenorna i isen
- tycks träffa underkäken med axel/armbåge

Erat: Detta måste ju ha hänt när Brynäs jagade målis inför HA slutspelet. Coreau anlände typ i februari. Och Om Alcens andra barn kom i januari så måste det varit typ då som frun var på intensiven. Inget dåligt tryck på Alcens axlar. En tvååring hemma, nyfödd bebis hemma, frun på intensiven där han är med. Samtidigt måste en målis in. ❤️❤️❤️

Nu är vi 2:an i tabellen, det var länge sen i SHL. Vi tar 2 pinnar trots ett horribelt PP spel.