1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746695 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
rafalski: Det är ju fortfarande tidigt men den stora skönanden mot förra säsongen är ju att nyförvärven inte levererar på samma sätt.

Clara - Bra. Över förväntan hittills.

Delia - Lycka till i nästa klubb.

Hägg - Blir bättre och bättre. Redan en stor tillgång, men ändå lite tveksamt om han är värd en svinhög lön.

Norlinder - Behöver ta mer plats och mer initiativ. För lättstressad i egen zon, men det finns ju en spelare där om saker faller på plats.

Kempny - Svår start på tiden i Sverige. Litet arbetsprov, men hittills långt ifrån den toppbacken han förväntas vara.

Bellows - Ser ut som en bra spelare, men som kanske inte riktigt passar i en skridskostark tempoliga som SHL. Skulle kunna bli bra med tiden, men förväntas ju vara en toppspelare.

Bäckis - Bra defensivt, för lite offensiv i fem mot fem. Briljant i powerplay. Med tanke på skadehistoriken är det bara naturligt att han behöver tid att komma in i det.

Fjällby - Gör det bra i fjärde och faktiskt helt ok i boxplay, men förväntades vara lite högre upp än så. Svrcek hade antagligen varit minst lika bra.

Pettersson - En trevlig överraskning som är svår att hålla utanför 12 forwards. Väldigt tydligt att han hör hemma i SHL.

Gavve: Om man faktiskt letar ny målvakt på riktigt så hoppas jag att man tackar av Delia under dagen och flyger ner Westman. Det absolut bästa för alla parter är att dra av det plåstret direkt och visa spelare/sponsorer/supportrar att man gör något.

Sedan litar jag sådär på Hockeynews, så hoppas någon bättre källa bekräftar snart...

OveJärnkrok: Det är fan märkligt. Man byter ut två backar och en målis under sommaren och helt plötsligt ser det ut som man ställer upp med Strömsbro…
Alcens silly får 1 överkryssad slips.

Peja: Många lag har ju en uttalad förste målvakt medans Brynäs vill alternera. Om Clara vinner 2 matcher i rad så borde det vara självklart att fortsätta med samma målvakt. Fattar inte hur fan man tänker

Lindström: Drev och drev. Det är tråkigt att behöva konstatera att Delia inte håller måttet. Med hans erfarenhet ska man inte vara ett ”projekt” heller, då hade man lika gärna kunna tagit in en allsvensk målvakt.

Brynäsgubbe: Samma efter guldet 2012 samma efter finalen 17 ska det bli samma igen efter 24 och 25 gamla vanor är svåra att vända .

Silfver: 17 mål insläppta för en målvakt på mindre än 3 matcher. Hur mycket man än gillar Delia som person och hur bra han än var i CHL så går det ju inte att säga något annat än att han inte fungerar i SHL.

Spelarna verkar ju inte lita på honom och han är konstant felplacerad känns det som. Har svårt att se att han kommer få så många fler matcher i Brynäströjan.

Sen är det så klart inte bara hans fel. Jag tycker verkligen inte att han får så mycket hjälp alla gånger heller. Men det fick ju inte Clara heller och han lyckades ändå rädda någon puck mer än förväntat...

Vad i hela helvete gör Delia? Och han får stå kvar??? Gällstedt jobbar hårt på att tappa allt förtroende från varenda Brynäsare som existerar.

Blå grottan: Alltså, Delia ser livrädd ut varje gång pucken gå mot mål. Helt galet, självförtroendet NOLL

Nu har alla dysterkvistar julafton, alltid samma visa, kryp ner under era stenar som ni kröp upp från för fan.
Forza Brynäs

Stefan R 63: Jo men försvaret kan ju inte ta bort ALLA skott. Några måste målisen faktiskt stå ivägen för. Delia har klara problem med det.

Snacka om att strunta i att döma efter regelboken gällande dubbla utvisningar
Uppladdat:

500x0-img1566.jpeg

Tänker inte göra mig lustig över Dif angående resultatet, men det är väl skönt om fokus hamnar på nåt annat lags defensiva tillkortakommande. Vi har ju själva mycket att jobba på.

Välkomna till SHL, Stockholm. Njuter.

BrynäsMotRubb_: samma källa som De Haan var klar?

Tycker en som Robert Hägg har varit otroligt bra, rejäl och står upp för laget. Löser han och resterande BP så kommer hans +/- och övriga statistik bli betydligt bättre. Tror han kommer vara våran viktigaste back när vi summerar säsongen.
Uppladdat:

500x0-img8102.jpeg

Sv: Matchtråd 2025-09-20 Brynäs - Örebro
Dags att testa Kinnvall i PP1. Axel var inte bra där igår, tama avslut och i fel lägen. Kinnvall har tyngre skott o dessutom gjort flera fina mål.

Var på plats i Gavlerinken idag. Pratade en stund både med Pär Djos och Nick Johnson. Trevliga grabbar. 👍👍👍

lapad: vilka spelar i BP för det känns som silfver och Larsson är inne konstant både i 5v5 PP och BP.
Samma med OT. Skicka in Bellows, AJF, Lindblom eller någon annan.
Älskar silfver och Larsson men de kan inte spela hela tiden.

Jag vet att Boxplay behöver förbättras. Men samtidigt har jag svårt att brusa upp mig helt pga det är där örebro existerar.

Vi dominerar helt och hållet. Domarna gör allt för att hålla nere handen för Brynäs. Innan debaclet med 6 man (örebro hade en solklar 6 man i första perioden.) så skulle Brynäs ha minst 3 PP i tredje.

Tråkigt att vi missar en pinne. Men själva spelet lugnar.

Astral : Tack 52. Bäst idag.

Jävla idioter, fy fan vad jävla illa.
Sämsta boxen någonsin. Dom sitter ju fan i knä på målvakten.
HELVETE..

Herregud vilken passning av Bäckis.

OveJärnkrok: zebrorna sämst som vanligt.

Silfverberg är fan orimlig. Det är HELT OMÖJLIGT att ta pucken ifrån honom.

Danne66: Tredjefemman är tillbaka! Otroligt viktigt när det är grus i övriga maskinen. Hoppas det blir ett PP i andra så man får chansen att se lite av Bäckis.

Zappaholic: Fanns lägen till minst två PP för oss, men domaren skiter i det. Sen är det en sjuk filmning på våran andra utvisning. Benen bara försvinner för att man får en lite dutt på armen.

Bra omställningar, Bobby T och Jack Attack har satt igång motorerna rejält idag.

munkas: Det är synd om han under säsongen inte presterar som förväntat. Givet att han försöker ( vilket jag får intrycket av) så ligger lasten på Alcén.

Det är Alcén som ibland lyckas med "underbetalda" eller "överbetalda" värvningar.
Om spelarna ser ut att göra sitt bästa så är det ingen idé att skuldsätta dem.

Jag tycker AFJ ser ut att försöka, han sliter och ser missnöjd ut när något inte gick bra. Kanske han gör mer poäng om ett tag...
Oberoende önskar jag honom allt väl så länge han bär rödgula oket <3

Sv: Matchtråd 2025-09-18 HV71 - Brynäs IF
mk: Saknar tiden när samtliga SHL-matcher sändes i SRs app...

Lägger den här. Bra att dem skriver rakt ut att man ska/får stå upp. Oavsett vad andra folk tycker!
Uppladdat:

500x0-img1029.jpeg

Cardigan Daffipoff: Jag håller med, tycker att AJF gjorde ett enormt jobb i både forecheck och BP ikväll, låt han växa in i den rollen så kommer nog den offensiva kompetensen fram till slut.

ELFBIF: Hämtade ny bil efter jobbet, Brynäsvinst, ledig efter beredskap imorgon=fiske. Insåg att jag nog gjort bort mig som bokat födelsedagsfika 15:00 på lördag pga åtaganden med döttrarna, men kan andas ut i o m att matchen börjar 18:00. Livet som var så tungt att leva i tisdags kväll känns med ens mycket lättare.

Till alla: grattis till oss 🇩🇪

Håller på att flytta så inte ens jag orkade skriva förrän nu..😬😂 känns som att jag har krockat med en buss 🚌

Började kånkadet 09.00, nyss klar för idag men det finns mer skit kvar…😬

De enda som lider mer än Hv-fans ikväll är väl Modoiter. Tråkigt för de besatta när vi vinner.

Jag tror att Clara trivs djävligt bra i Brynäs sen HA+-säsongen.

atilla: Friläge för Dahlqvist men domarna blåser för att buren på andra sidan isen inte sitter fast och tar en tekning i Brynäs zon.

Cardigan Daffipoff: det blir jäkligt knepigt om domaren ska visa ut Bellows för den löjliga "slashingen" och samtidigt blunda för alla crosschecks som hv gör

Jugge: jag har spelat på Brynäsvinst ikväll, så nu vill jag åtminstone se ett embryo till försvarsspel! 😜

Sv: Matchtråd 2025-09-16 Brynäs IF - Luleå HF
Mja.. Jag anser (min bedömning) att Kopacka inte tillför någonting öht förutom mål när han väl får chansen. Det känns som att AJF är en mer komplett spelare (det har bara gått två matcher dessutom). Kopacka hjälper inte direkt sina kedjekamrater alls, och att spela med en sådan spelar (jag talar från egna erfarenheter) är sjukt förbannat frustrerande.

Jag kör en laguppställning.

Silfverberg - Larsson - Rödin
Bellows - Bäckström - Trivigno
AJF - Pettersson - Lindblom
Svrcek - Vesel - Ölund
Extra: Scott/Kopacka

Andersson - Ny
Hägg - Kempny
Kinnvall - Norlinder
Djoos.

Gavve: Tror också att Kopacka kan ligga risigt till. Faktum är att Svrcek förmodligen hade tillfört mycket mer än honom om han hade spelat de två första matcherna, och då är jag ändå Kopacka-vän i grund och botten.

Gavve: Sen är det orättvist mot AJF efter två matcher att bli dömd. Jag väntar med min bedömning efter omg 10

SuneMangs: Tråkigt att höra, du har gjort ett bra jobb tycker jag!

Sv: Gnällmuren
Vilken härdsmälta men förra året spelade vi ut Luleå borta totalt tidigt på säsongen, då var det kris i norr, vi vet hur det slutade. Än finns det hopp, typ.

munkas: Det är mycket som du har sagt…att vi aldrig skulle gå upp i SHL igen…blablabla…kvallag förra året…blablabla…missa slutspel blablabla.

Visst träffar du rätt nån gång men dina spaningar är ofta rätt värdelösa. Roande javisst, men inte mer än så.

Lite statistik som kanske förvånar någon.

Spelarna som varit inne på flest baklängesmål vid lika styrka (i Brynäs så klart):
5 stycken var:
Axel A
Silfverberg
Larsson

4 var:
Rödin

3 var:
Bäckis
Kinnvall

2 var:
Kempny (1 match spelad)
AJF
Djoos
Hägg
Scott
Ölund
Kopacka
Pettersson
Dahlqvist

1 var:
Lindblom
Norlinder
Vesel
Bellows

Om vi då tittar på PK:
Kempny: 4 mål (1 match!)
Pettersson: 2
Ölund: 2
Kinnvall: 2
Hägg: 2
Vesel: 2
Sen är det massa på 1 och massa på 0 (alla får ju inte spela BP så redovisar inte alla).

Utöver Kempny är det väl egentligen bara Axel A som sticker ut negativt bland backarna. Detta kanske kompenseras med att han är inne på många mål framåt tänker ni?
Vid lika styrka är det bara 3 spelare som varit inne på 3 mål framåt.
Silfver
Rödin
Kinnvall
Sen har dessa varit inne på 2 framåt (lika styrka):
Norlinder
Djoos
Hägg
Bäckis
Bellows
Larsson
Axel då? 0 står han på vid lika styrka (2 i PP). Samma som AJF, Kopacka och Ölund, de står också på 0 mål framåt efter 2 matcher.

Och detta är ingen djup analys eller något påstående om att detta skulle säga något över tid. Det är bara siffror rakt upp och ned kring vilka spelare som är inne när det blir mål bakåt och framåt efter 2 matcher. Kempnys 6 mål bakåt på 1 match måste ju vara något form av rekord i.a.f.

Blå grottan: Tror han är riktigt bra eller kan bli bra bara ge han lite tid

Sv: Matchtråd Brynäs IF - Växjö Lakers HC
ME88x: "Som sagt, det är skillnad på en förlust och EN förlust. Ni som kan hockey såg precis som jag, att detta var mer än bara en torsk"

Vilket jävla tröttsamt skitsnack.
Get over it,
Och det är ingen skillnad på en förlust och en förlust minus två eller tre poäng thats it,
Så var snäll och vänta några omgångar innan du hugger huvudet av Gälla ,

honken21: Man borde absolut testa Kinnvall på point i 1:a PP. Lite förvånande att man inte gjort det redan, förmodligen för att PP ändå funkat hyfsat under försäsongen.

En rightare ger Bäckis fler möjligheter och betydligt fler hot som det blir svårare att försvara emot. Vore hunden dröm om Katten kom tillbaka och dansade på blå.

Erat: ”Här var det glatt!

Boxplay sänkte matchen. Vi var det bättre laget i 5 mot 5.

Delia fick en mardrömstart och domarna briljerade.

Bryt ihop och så kör vi på tisdag”

Typ det enda vettiga inlägget jag läst här ikväll. Man visste ju att gamnackarna skulle ha en ”helkväll” här inne efter dagens resultat. Dom som bara kommer fram när Brynäs torskar. Att man inte fattar att det är boxplay som sänker oss idag utan ska överanalysera och dra ”slutsatser” som inte alls finns.

Ibland blir det skit. Som Gälla sa på presskonferensen, vi analyserar snabbt vad som gick snett sen lägger vi den här matchen åt handlingarna. Det är 51 omgångar kvar…

aplusb: Brynäs kan mycket väl bli en kopia på förra årets Färjestad. Hypervass offensiv men dålig struktur defensivt och slipsar i målet. Söderström och Dastous spelskicklighet är ersatt till 4%.