1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446892 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Brynäs - HV71 2024-10-24
Trivigno och rödin överlägset bäst på plan idag igen som så många andra matcher!

Skapligt snyggt mål av Bobby.

Sv: A proposito de nada
Varför stressa med kontrakt? Han kommer få förlängt i 2 år till alla vet ... fokus på matcherna istället!=)

Tycker man gör rätt som väntar med en förlängning. Det har endast gått 11 omgångar och mycket kan hända. Även om jag inte tror att det kommer bli platt fall för Brynäs så tycker jag ändå man ska vänta. Tycker man ska utvärdera efter 52 omgångar angående Gällstedt. Funkar spelidén i SHL, har man bra vardagliga vanor, respekterar spelarna tränarna, köper spelarna sina roller osv. Tror dessutom det är i Brynäs Gällstedt vill vara och därför svårt att se att han skulle nappa på något annat SHL lag. Det är väll isåfall om han vill tillbaka till Schweiz men det har jag svårt att se just nu. Gällstedt är ju inte heller dummare än att han vet att om han gör bra ifrån sig i Brynäs kommer de vilja förlänga med honom.

honken21:
Alltså "gamla" Brynäs hade tveklöst förlorat i kväll.
2 vinster mot topplag i ryggen.
Möter "bottenlag".
Lapp på luckan
Premiär för tänkt bärande spelare.
Nytt intro (ev?)
Ett garanterat recept för förlust förr.

Förhoppningsvis är det nya tider nu med Brynäs 2.0

Erat: Tycker inte det skadar att vänta en bra bit till. Tror inte Gälla eller Alcén har något emot att vänta heller, och se hur det faller ut.

{10735}: Tror det var 1+1 men även om det är 2 raka så vore det mycket underligt om inget NHL lag plockar upp honom. Han är för bra för SHL.
Det är sällan som man får möjlighet att se en sådan toppback som nästan nått sin prime i SHL, bara att njuta medan vi kan.

För er som inte har lyssnat på podden Hockeylabbet pratar de ganska mycket om Brynäs (inslag nummer 1) i dagens avsnitt. Defensiven hyllas och även expected goals tas upp. Mycket backsnack där Lindstein och D'Astous har bäst statistik (Lindstein typ 8e bäst i SHL har jag för mig att de sa, minns inte om det var totalt eller av backar) men Axel och Söderström är på väg mot deras nivåer också. Kinnvall sämst i laget bland backarna (betyder inte att han är dålig för det, men hans statistik är sämst bland backarna just nu).

Det är ju detta som gör att det tar emot att sätta Lindstein som sjundeback just nu. Alla siffror (enligt Hockeylabbet som jag antar är rätt insatta) pekar på att han är en elitback (deras ord) och bland de bästa backarna i ligan just nu (notera, just nu, 11 matcher in).

Onekligen ett litet lyxproblem när vi supportrar har svårt att välja vem som ska vara sjundeback. Tur att det inte är vi som bestämmer kanske...

Catodenäldresspöke13: Oerhört glad att vi inte har en spelare som Kovacs i laget. Tror han stjälper mer än hjälper ett lag. Väldigt tveksam karaktär och han lär ju aldrig spela ut det där 4-års kontraktet med tanke på historiken.

Kan fortfarande inte tro att det är sant att man ska in med Djoos i laget nu också 🥵

Man får väl ändå erkänna att han inte vart ”Saknad” medans han vart skadad. Då menar jag ju såklart att det sett alldeles för stabilt ut redan utan han.

Hoppas Defensiven kan bli ännu bättre och djupare med hans ingång i laget och att uppspel och framförallt offensiven kan ta rejäla kliv 💪🏼

Man vet att det är roligt med hockey igen när man sitter och små längtar till GDs liverapportering från träningen imorgon. 🙃

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: Nja, var väl främst fokus på att Luleå gjorde sin sämsta match sedan dackefejden..
Sedan skulle man inte ”ta ifrån Brynäs något”. Vilket är precis det man gör när man kände sig tvungna att kritisera Luleå innan man berömde Brynäs.

Peja: Känns lite ”onödigt” att diskutera tillsättningen av Alcén då det snart är 4 år sedan. Dessutom har det ”stötts och blötts” här inne hur mycket som helst. Tror inte vi kommer längre där.

Att Alcén saknade erfarenhet och kompetens vid tillsättningen råder det ju inget tvivel på. Men som han har utvecklats! Tittar vi på avtal han signerat de senaste åren så är det väl enbart förlängningen av Manner, samt avtalen med Larsen och Anton Johannesson som känns märkliga.

Vad gäller spelarna så är det beroende på att Brynäs hade som uttalad målsättning att gå upp direkt, och det är uppenbart att ingen av dom klarar SHL nivån. Båda skulle må bra av att få ordentligt med istid i ett sämre HA lag.

Men övriga värvningar, och det är ju en del, är ju klockrena rakt över nästan. Sjuk träffsäkerhet. Jämför det med Modos sektledare, Gradin…

Det skulle vara intressant att veta hur mycket Advisory Board är inblandade i de olika värvningarna.

Huge: Du får väl läsa gamla intervjuer med Alcén och Grahm om du vill djupdyka kring vilka kompetenser som Alcén saknade vid tillsättningen. Det vore mycket märkligt om han han inte saknade kompetenser vid tillfället, med tanke på att han bokstavligen hade noll erfarenhet av yrket, så jag klandrar honom inte.

” Annars hade vi knappast haft det lag vi ser på isen idag....”

Tankevurpa från din sida. Laget vi ser nu är resultatet av den sportchefen Alcén är idag (tillsammans med några andra faktorer som han inte kunde påverka…). Det säger ingenting om hur kompetent han var vid tillsättningen men allting om hur kompetent han är nu.

Min åsikt har hela tiden varit att Brynäs inte hade råd att ha en sportchef som behövde lära sig jobbet från grunden, men att han kanske kunde bli bra på sikt, precis som alla som tillskansar sig rätt kunskap och erfarenhet kan bli. Med tanke på att hans lagbygge degraderades, så kan ju ingen påstå att han var en fantastisk lagbyggare från dag ett. Det var liksom det ultimata misslyckandet för Brynäs sportsliga ledning där Alcén i allra högsta grad ingick.

Fan hade velat se Gälla och Bulan i presskonferensen. Men så skickar båda lagen ass tränarna :/

Vet inte vad som sagts här tidigare, har haft fullt fokus på matchen och kopplat bort forumet lite. Men måste bara säga oj oj oj vilken jävla match grabbarna gör idag!

Det här är en match vi vinner 10 av 10 gånger, det är så JÄKLA bra spelet av varenda gubbe ute på isen idag och jag är grymt imponerad!

Kan vi hålla i denna ödmjukhet över tid och undvika skador på bärande spelare (vi saknar fortfarande våran på pappret 1a back) så kan det här bli en riktigt rolig säsong.

Grabbarna krigar på i varenda byte och varenda moment!

Fortsätt på inslagen väg så får vi se vad framtiden har att erbjuda!

Vill och kan inte ge plus till enskilda spelare idag utan känner att det är en såpass bra helgjuten insats så jag ger plus till hela jävla laget idag!

Forza Brynäs!!!

Peja: Har ju er som etta i JFKs tipstråd , inte överraskad
Grattis till segern

Erat: vilka hjältar.
Söderström är ju lite för bra shl.
Det känns som att han har mer tid på sig än alla andra.
Motståndarna vågar knappt gå på honom.

fem poäng av 6 möjliga på denna norrlandsturne.. det är fantastiskt bra.. en tabell brukar ju lägga sig efter 20 omgångar typ men detta ser riktigt bra ut!

Söderström är fan den nya sheriffen i stan.

Gavelo: Vilken match, vilken vecka!
Hatten av till gubbarna, fyyyfan vad bra ni är!

Nu siktar vi in oss på nästa vecka och fortsätter detta!

Forza Brynäs💛🖤❤️

Blå grottan: vore skönt att hålla nollan inför tredje

Jag gillar att Berras ögon är lika mörka som vanligt fast vi leder med 3-0 och spelar ut serieledarna. Det är inställning det.

parks: Dra åt helvete vad snyggt!

Lulessss: Det vore för bra för att vara sant om Brynäs spöade både Skellefteå och Luleå borta inom loppet av några dagar.

Sv: Skellefteå - Brynäs 2024-10-17
Slaven82: Av mognadsskäl avstår jag ifrån att titulera dig ”pajas”.
Om det nu bara handlar om att vinna och du ville ha det sagt, varför påpeka det efter 2 perioder, som om matchen då var över?
Nu vann vi, så ditt gnäll efter 40 minuter kanske var lite förhastat, menar jag.
Sen heter det ”enda” och inte ”Det ÄNDA jag skrev..”
Ändan är det du vanligtvis sitter på…

Cardigan Daffipoff: Ja, hade gärna sett en vinst för MoDo. Önskar Linköping tillsammans med Örebro all motgång!

Vesel samlar alltså på sig 2 poäng mot Skellefteå, Bra jobbat där😍

Peja:

Folk är såna otroliga losers här inne. Minsta lilla motgång och det skrivs helt befängda saker.

Bratwursten : Bästa perioden i år? Brynäs spelar fan som ett topplag.

Sv: Brynäs - Modo 2024-10-14
dempa: Det är fint dempa!
Hoppas Brynäsarna behandlade dig väl på plats igår.

Jag ääälskar verkligen att vakna dagen efter en seger, som någon skrev "kaffet smakar extra gott" ..sen att sätta sig och läsa kommentarer på HS och i tidningarna är som bomull för själen. Säsongen har fått en bra start och nu ser jag fram emot norrlandstrippen. 🖤❤️💛

Svensson_62: Ja, laget kan åka på roadtripen med axlarna nere och bara köra. Jag tror Brynäs har bra chanser att ställa till problem i norr.

Peja: Helt sjukt att inga andra "tog" dom före oss. Hur som haver, hatten av för Alcén, dumstrut på, åt di andre.

gwl: Håller med. Rödins formtopp är underbar att se. Han ser ut att vara skadefri och inte spela under lika mycket press som när han "alltid skulle göra det" och bar ett C på tröjan. Hemvändarna ger också den effekten, dvs att press och uppmärksamhet minskar från en kille som Rödin.

Schroeder och Lindblom kommer mer och mer, men Rödin är definitivt motorn i den kedjan just nu.

Ska bli spännande att se Modos fortsatta framfart. Laget sitter inte ihop och de har en del spelare som är till synes egoistiska (Ranta är ju mer Timashov än Timashov själv, typ...) men det går också att se individuell kvalitet i deras lag. Tycker framförallt att några av deras backar imponerade, de ställdes inför många väldigt svåra situationer, men främst Norlinder, LaDue och Winberg stod för många bra ingripanden. Om de kan få laget att sitta ihop igen kan de nog undvika kval, men frågan är om det kanske behövs "en Leffe Boork", dvs att man sparkar något stort ego för att piska igång gruppen?

Rödin med matchens assist till Lindblom..

Gavve: Rödin gör en riktigt riktigt bra match hittills. Förvånad över hur snabb och uthållig han ser ut. Är besviken på Larsson. Tycker han tappar mycket puckar och inte alls är den ledande spelare man vill att han ska vara.

Farsang: Håller med, första matchen Jordan vill ha pucken och tävlar stenhårt. Kul att se! Sjukt viktigt för Brynäs om han och Oskar börjar snurra igång.

Gunderson: Örebro var svagare

Lemp: Precis, går definitivt inte att skeppa Schroeder utan att ta in en ersättare. Han gör ändå gedigna arbetsinsatser och är klart godkänd defensivt, däremot är offensiven verkligen inte bra. Känslan är att han saknar självförtroende och självklarhet i de offensiva aktionerna.

Det kanske vore värt att kolla med Modo om de går med på en trade, de har ju ett par intressanta centrar som inte heller lyckats där uppe, men samtidigt har deras flerårskontrakt som komplicerar saker och ting.

Det vore nog ganska enkelt att skeppa Schroeder, men jag håller det heller inte för uteslutet att han kan få en islossning i produktionen. Det ser egentligen inte ut som att han är dålig utan snarare som att han bara behöver tillbaka självförtroendet. Han skulle ju kunna få tillbaka det i Brynäs-tröjan också.

Slaven82: OM man skulle välja att gå vidare från honom bör man säkerställa att ersättaren kommer in samtidigt som man skeppar han. Konceptet att sparka en spelare och hoppas på att det dyker upp något är katastrofalt, med tanke på brist av bredd.

Finns nog dessutom inte mycket pengar kvar efter Söderström, som man nog inte riktigt räknade med från början.

Uppladdat:

500x0-img4537_3.jpeg

TheMacamush: Nu krävs det aktiv choaching! Toppa laget, gå ner på folk, ta time, gör NÅGOT!!!!

Zappaholic: Vi är ju definitivt bättre än Malmö. Deras målvakt har stått på huvudet. Det lossnar ju i tredje! Säger 5-1!

Jacob Blomqvist❤️. Han gråter ju över hyllningen. Legend.

Sv: Brynäs - Leksand 2024-10-10
Har nu sett matchen i efterhand pga jobbade igår och det hade nog varit mest rättvist med x men utvisningen i slutet blir tyvärr matchavgörande

Andra perioden är Leksand mycket bättre och i första är Brynäs bättre

Tycker det var en rolig match att titta på

Målvakterna får nog ta på sig minst 1 var också

Annars tycker jag dom var mer än ok under matchen

Svårt att ställa sig i en sådan här match och spika igen totalt

För övrigt var det skönt att gå till affären i Ockelbo idag och handla iförd Leksandströja 😎😃

Många gratulerade faktiskt och var väldigt trevliga

Såg mycket leksingar igår eftermiddag på stationen

Väl mött nästa gång 😉😀

Vi oroar oss för att vi har två backar indisponibla, jag säger bara huua om Silver, Larsson eller Rödin blir slitna /skadade.
Då kan man lugnt säga att vi sitter i skiten….

Forsberg 1978: Härligt tålamod du har med Lindblom. Han har inte spelat på stor is på flera år, han har varit sjuk, kämpat med självförtroendet. Han behöver tid och kommer hitta sitt spel.

Dasstuss: Kelleher har generellt missat många matcher pga. skador. Ingen som tycker det är värt risken med en skadebenägen 29e åring i en tredjekedja. Pojken är dyr och kan knappt försvara. Inte ens Skellefteå har den bredden att de kan chansa på Kelleher.

Dasstuss: och du är i ett forum för att diskutera och lyssnar bara på dina egna ord.

Det kallar jag MEGA hybris.

Silfverkroken: Haha, Gavve är för flink..
Källgren med på is idag!!!!