1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446892 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Gavve: Respekt för att du orkar fortsätta diskutera, jag gav upp när jag såg att han fortsatte än idag med sin lilla monolog :D

Dasstuss: Svedman ville förlänga med Alcén, då han redan jobbar med nästkommande säsongs truppbygge. Vilket ger ännu mer arbetsro till Alcen att göra sitt absolut bästa, även fast dem säkert redan kommunicerat att dem vill ha kvar han.

Kelleher tycker jag att alcen visar ett bra sportchefs jobb. Att man är villig att ha kvar Kelleher i klubben. Men inte tänker överbetala för en spelare.

Brynäs Överklagade när Ölund fick 3 matchers avstängning i kvartsfinalen mot Nybro förra säsongen.

Hoppas man gör det även nu👍🏼

Bra Norrlandsturné för J20-laget i helgen.

3 segrar. 8-3 och 4-0 mot Björklöven, 4-1 mot Modo.

Nu ligger Brynäs tvåa i tabellen, endast bakom Leksand, som har 8 poäng mer men 2 matcher mer spelade. Så om Brynäs vinner de 2 hängmatcherna är man bara 2 poäng bakom, men det är ju ett "om".

Brynäs har en ovanligt utspridd poängproduktion med bara en spelare som snittar 1p/match. Man har däremot 13 spelare som har gjort 0,5p/match eller mer.

Blott 17-årige Michal Svrcek har gjort 6+2 på 9 matcher, Theo Östberg har 2+8 på 10 matcher. Inga siffror som sticker ut jättemycket i serien, men tydligt att de har fått bra starter på säsongen. Dock svårt för Brynäsarna att ligga högt upp i totala poängligan när många andra lag har spelat 2-3 matcher mer.

Sv: Matchtråd: Växjö - Brynäs 2024-10-05
Som någon skrev tidigare. Liten tröst är ju att mer eller mindre hela Hockeysverige står med Brynäs i detta och vissa har redan börjat trycka på att Brynäs borde överklaga. Lär komma ut mer sånt i poddar osv under veckan som kommer (Sanny & Svensson kommer garanterat prata om det).

Såg att Leman tycker att Brynäs ska överklaga "För att skapa en viktig debatt" och Garpenlöv har (på Twitter) sagt att han håller med till 100% (Garpenlöv har ju rätt okej koll på hockey ändå).

Jag hoppas verkligen att Brynäs kommer överklaga. I detta fall hade jag stöttat en överklagan vilken klubb som än blivit drabbad då jag tycker att anmälan i sig (beskrivningen) är helt åt h-vete och sen är domen också konstig (vadå hög fart och kan undvika?).

havre: De som fällde var: Josefin Mallmin, Nathalie Stenmark, Hans-Göran Elo, Ulf Lindgren, Gunilla Andersson Stampes och Maria Furberg.

Fredrik Emvall som spelat hockey i modern tid anmälde sig skiljaktig. Damhockey framöver.
Uppladdat:

500x0-file-placeholder.png

Erat: Ja, vad i allsin dar är problemet med den där tacklingen? Såg ut som ett skolboksexempel på en bra utförd tackling.

Semic: Att möta Växjö är som att möta kvicksand.

Peja: Tycker inte heller att armbågen är ett matchstraff - Men visst är det en tjuvsmäll.
Det där är klassiskt, att maskera den medvetna armbågen med att du rör klubban i den riktningen. Jag tror han visste precis vad han gjorde, de två hade dessutom haft ett groll strax innan.

Om man kollar noga så nog är armbågen onaturligt högre upp än om han bara hade dragit klubban i sidled ;)

Hur kul det än må vara att vinna mot ligans topplag så är det viktigare matcher som kommer. Det viktiga för Brynäs är att de vinner mot bottenlag som Modo, Malmö, HV, Leksand och Örebro.

Nästa veckoslut har vi 3 raka möten med just Malmö, Leksand och Modo. Vi behöver vinna 2 av dem.

Ikväll somnar man ovaggad. Jäklar så bra man mår.
God natt mina vänner!

Tycker Schroeder gör sin bästa match och Indrasis har också studsat tillbaka. Känns som vi ska ha den här matchen.

nittontolv: målet var snyggt, passningen ännu snyggare

Jumbotronen har anlänt🤩🤩
Uppladdat:

500x0-img7200.png

Sv: Matchtråd: Brynäs - Rögle 2024-10-03
Erat: "Självklart ska Sveriges snyggaste sportchef förlänga."

Den konkurrensen är ju inte direkt mördande....

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2024-10-01
Scerban: Riktigt fin straff! Man får ju nästan heja på Vimmerby lite, många killar med förflutet i Brynäs där. Eriksson, Alftberg, Broeng, Hansen.

Tror att Silfverberg är en katalysator. När han snackar ihop sig med Larsson och resten av laget, då är resultatet precis det vi såg igår. Självförtroende och attityd 🏴‍☠️. Ingen stod med mössan i hand för att bara spela av en match mot serieledarna på bortaplan.

Silfverkroken: Håller med. Lidström var ju t e x en väldigt spelskicklig back som dessutom inte var särskilt fysisk. Han klarade ju sig bra ändå...
Brynäs har nu valt väg och riktning där vi ska vara ett spelförande lag. Det kanske viktigaste för att nå dit är att ha spelskickliga backar som bidrar till att snabbt tar sig ur egen zon. Det har vi lyckats bra med hittills. Tittar man på matcherna mot topplag som Frölunda och Färjestad så är det ganska sällan som de fått längre tryck på oss i egen zon. Jag gillar vår backsida och tycker att samtliga backar även har ok defensiv. Tittar vi på en spelet med en man mindre som ju är utpräglat defensivt arbete så har vi väl aldrig varit bättre. Att bara sitta på arslet i en podd-studio o tycka ditten o datten o ha lite mysigt med de andra i studion känns lite tunt som analys tycker jag. Visst vara Berra o Jordie viktiga i allsvenskan men de var ju å andra sidan våra klart mest meriterade backar då. Nu är det Djoos, Victor och Chuckie som är de mest meriterade.
En anledning till att man har några defensiva backar i varje lag är ju att, precis som när man tar ut sitt fantasy-lag, så blir det för dyrt att bara ha spelskickliga backar. Genom skicklighet, slump och en massa tur så råkar vi i år ha en hel drös spelskickliga backar. Det lär bli väldigt svårt att mönstra en liknande backuppsättning till nästa år. Men i år så får vi passa på att njuta lite.

Imponerande ändå av Kolan att fortfarande vara bitter sedan han för 20 år sedan blev dumpad av Brynäs...

"Hellre sex stycken Didrik Strömberg" alltså än vår backsida 🙄

Samsung: så länge laget presterar kommer det finnas tålamod med Schroeder. Skulle vi hamna under strecket runt jul kanske Alcén börjar leta en ny center och kan tänka sig skeppa Schroeder.

honken21: Det tycker jag verkligen inte att vi ska göra. Så som vi spelar nu funkar. Tycker inte att man ska kasta om för att vi bara får en poäng mot shls bästa lag. Mycket bättre att fortsätta på samma spår för att producera har vi gjort och det kommer vi att göra. Tycker inte alls att det går så långsamt. Vi gör en otroligt gedigen insats. Med Indrasis så är det high risk high reward. Gäller att han ger lika mycket som han tar, eller mer helst. Men det kommer att visa sig.
Vi producerar inte så mycket ikväll, men man lär ha i åtanke att det är en av ligans bästa lag också.
Angående Oskar så gör han ett väldigt bra jobb även när han är osynlig och frånvarande ur poäng protokollet. Han behöver bara lite mer tid att hitta tillbaka och att hitta självförtroendet igen. Det kommer.
Jag tycker personligen att Silfverberg redan är igång.

Hittills är det största utropstecknet målvaktspelet och defensiven tycker jag, framförallt.

Något jag har tänkt på är att jag tycker att i princip alla matcher hittills under säsongen har sett rätt lika ut om man bara tittar på vårt lag. Samma intensitet, och kämparglöd. Självklart skiljer det sig i hur många misstag vi gör och hur många mål. Men tittar man på kroppsspråket och hur mycket spelarna ger i varje byte så tycker jag att det är sig likt i varje match. Fina signaler.

bradberry: Ja jag är otroligt nöjd! Riktigt bra match. Färjestad har gjort MINST 4 mål i alla sina matcher förutom mot oss. Dessutom har vi just nu släppt in minst antal mål i ligan även om vi bara spelat 4 matcher. Vi snittar även 2 insläppta mål per match vilket är väldigt fina siffror.
Och Söderström alltså, vilken trollkarl på isen.

Alvin : Vad var problemet där tänker du? Att vi nära hade puck i 4min ist för 5?

Straffar är ett lotteri.

1poäng och att spela jämt med fbk borta är en vinst i sig. Inte många lag i serien som klarar av det.

SuneMangs: minst en poäng mot FBK borta, vinner skotten, bättre i två perioder.

Bästa matchen på åååååår.

OveJärnkrok: Överraskande bra Brynäs ikväll oavsett hur det går. Anar en del frustration i Färjestadslägret…

Oj, skapligt onödig utvisning av FBK där. Bra av Bobby där, driver dem till vansinne. Älskar verkligen Bobby!

Farsang: Tycker det för snabbt snackas om bänkningar så fort det är någon som är i en svacka. Enda sättet att ta sig ur det är att få speltid över tid. Funkar det ändå inte, då är det kanske dags att bänka.

Lite tidigt, men kollade över vilka som är kontrakterade nästa år och det ser ju onekligen bra ut (förutsatt att vi är kvar i SHL då...)

Erik Källgren

Christian Djoos
Victor Söderström
Simon Bertilsson
Axel Andersson
Charle-Edouard D'Astos

Bobby Trivigno
Johan Larsson
Anton Rödin
Jakob Silfverberg
Hugo Lejon
Jack Kopacka
Oskar Lindblom

En fin stomme, är väl egentligen bara Ölund som saknas, och möjligen om man vill behålla Vesel. Lejon är nog ingen större kostnad och kan finnas uppsida.
Kinnvall, behålla till betydlig lägre lön?

Lätt att glömma att en SC behöver se framåt också och inte bara nuvarande säsong, och inför nästa tycker jag att det är helt rätt spelare som har kontrakt.

Finns nog ingen som kan förvänta sig att vi tar poäng ikväll. Rätt skön känsla.

Vi börjar alltså med matcher mot 2 förväntade topplag och 1 lag som matchen innan förnedrat Modo med 5-0. Och på det en hemmamatch mot ett starkt Frölunda.

Att vi tar 6 poäng på de 4 matcherna är över min förväntan.

SuneMangs: Blir ju på tisdag skapliga 72 timmars vila sedan i lördags. Bättre att köra Källgren igen imorgon men Persson på torsdag (bara en dags vila emellan då sedan tisdagen). Sedan Källgren igen på lördag. Skulle jag coachat.

xxx BIF xxx: alltså avslutet i sig är väl inte det snyggaste. Men Söderströms Vallning i sargen och att Trivigno vänder in snyggt i zonen gör det ju till det snyggaste enligt mig

SuneMangs: Finns ingen anledning att inte låta Schroeder acklimatisera sig. Han hade ju ett klockrent stolpskott härommatchen, men centermarknaden verkar ändå vara ganska skral.

HV71 tog in Kero, Modo tog in True och Jasek, Malmö gjorde Haapala till center, Örebro ser ut att ta in en halvskadad Kossila på 3-årskontrakt, Frölunda valde till och med att behålla Ruohomaa vilket var väldigt överraskande för mig.

Summa summarum är att Schroeder på 1-årskontrakt där Rapperswil verkar stå för en del av lönen var långt ifrån det sämsta som Alcén kunde göra. Det är uppenbarligen svårt att hitta klasscentrar och Schroeder håller ändå en viss nivå, även om han förhoppningsvis blir bättre så småningom.

Har svårt att se Schroeder som en långsiktig lösning, men man köper sig tid genom att ha honom i laget under ett år. Ett lockande alternativ istället för Schroeder, rent realistiskt, kanske hade kunna varit Chad Yetmen som spelade i Mora förra säsongen. De påminner lite om varandra, men då har jag ändå förståelse för att man såg Schroeder som ett säkrare kort på SHL-nivå.

D’Astous kan även skjuta hårt!

KooKoos Charle-Edouard D'Astous är ansvarig för det hårdaste skottet. Den kanadensiske försvararens rekordslagna skott mättes i matchen mot SaiPa den 28 oktober. 156,92 km/h.
Uppladdat:

500x0-img4767.jpeg

"Jag ska väl kanske inte slå på den stora trumman allt för tidigt. Men helt allvarligt. Har ni sett Charles-Édouard D’Astous spela den här veckan?
Herregud vilken jäkla back som Johan Alcén värvat in."
skriver Sanny i Expressen.

Det var väl en evig tur att det där laget ni vet, tackade nej till honom...

Magisk bild
Uppladdat:

500x0-img8497.jpeg

SuneMangs: Underbar seger! Stark moral att inte börja hänga med huvudet efter 0-2 målet.

Modoboken erbjuder stor läsning. Tillvaron i Övik kan inte vara lätt, av en del inlägg att döma.

Axelsson: Hur det än går i den här matchen ser detta lag verkligen inte ut som ett kval-lag. Inte i någon av matcherna har vi varit totalt utspelade (stundtals mot LHC, jag vet). Men det ser ju fruktansvärt bra ut. Lite väl ineffektiva kanske bara.

Hemmapremiär! Nu laddar man för sin första match på plats!🍻

NO HOMO. men är inte dastous väldigt gullig som person.

rosig om kinderna konstant och väldigt trevlig!

Vi kan i alla fall konstatera att Brynäs bygger för att bli ett topplag inom några få år. Det syns på spelidén tränarna infört sedan ifjol och som präglas av stort puckinnehav, rörliga och tekniska, passningsskickliga spelare. Det syns även på de spelarprofiler vi värvat i sommar och då pratar jag inte bara om namnkunniga hemvändare med NHL-rutin i bagaget, utan även vilken typ av spelare vi värvat.

Speciellt gäller det för backsidan där många av er är inne på puck- och skridskoskickligheten. Brynäs har värvat fyra otroligt spelskickliga backar inför SHL-comebacken - jag räknar även Axel A hit, ansedd av många en av de backar med bäst skridskoåkning och spelsinne i HA (dessutom med bra underliggande defensiva siffror).

För övrigt har Alcén även värvat forwards med kompletterande spetskompetenser, t ex Trivigno med sin intensitet och enorma arbetskapacitet som kompletterar de övrigas kompetens i "tredjekedjan", vilket på liknande sätt kan sägas om övriga tre forwardsvärvningar för topp 6 (Silfver, Lindblom och Schroeder), som kompletterar Larsson, Indraşis och Rödin med hårt jobb, smartness, rutin, mm.

Nu får vi hoppas att forwardssidan och Källgren håller sig borta från skador i höst så vi får fortsätta resan Brynäs inlett mot att bli ett lag att räkna med i SHL.

JawKee: tankar kring matchen:

Börjar med sammanfattningen: en perfekt match

Försvarspelet otroligt bra över hela banan, bra back-check, rejält framför kassen, vann nästan alla en mot en, bjöd inte på någonting i princip (undantag Örebros enda skott i andra, friläge.

Kreativ offensiv, bra forechecking även här vann de flesta en mot en. Enda som saknades var väl effektiviteten, borde ha varit mer än 0-3.

Spelarkritik

Kellgren håller nollan, då ska man ha beröm. Svår match, lite att göra.

Kopacka: en artist. Jag skällde på honom när han hade fyra skott i blocket men slutar som 2-målskytt 😂😂

CED: planens gigant, var överallt, iskall med pucken, rejäl i defensiven, vilken förstärkning. Otroligt att vi fick bästa backen i förra årets Liiga.

Övriga bra tycker jag, otroligt bra kollektiv nivå.

Klacken: underbart att höra i kvällens borta-lada.

Lördag: blir svårt, Brynäs och Arsenal spelar samtidigt.

Hursomhelst: stort grattis till laget och alla vi Brynäsare 🇧🇪🇧🇪

Stefan R 63: Får gratulera till segern. Örebro berör aldrig, oavsett sport

munkas: Tycker inte man ska börja flytta om bara för en match. Kör på med detta. Så som Gälla har sagt, att i vissa matcher kanske det är "tredjekedjan" som är förstakedjan. Vi vinner med 3-0. Ändra bara om om det inte funkar alls, och inte pga en match :) så säger iallafall jag

Peja: Skönt att kunna vinna matchen och kamma hem alla poäng efter det spelövertaget man hade. Verkligen välförtjänt!

Sen tycker jag faktiskt att första och andrafemman var ganska bleka idag. Kanske dags att möblera om?
Bobby, Jack och D’Astous var magiskt bra.
Den sistnämnde måste vara en av Europas bästa backar…?

Gavve: Grymt att se Brynäs dominera på bortais i SHL. Alla kedjor kommer enkelt in i Örebros zon. D' Astous är tamejfan en extra forward i offensiv zon. Vilket spelsinne, vilken skridskoåkning !

Ikväll swishar jag 50 kr till Tifo39 för varje mål Brynäs gör!

Någon som vill vara med?
(Ingen press såklart!)

123 255 33 11

Fan underbart att dem startade SHL en vecka senare i år.

Passar mycket bättre i och med att jag jobbar tvåskift 🤩
Alla andra år så spelade dem oftast 3 matcher i veckan när jag jobbade kväll. Nu är det mest bara 3 matcher i veckan när jag jobbar dag🤩🤩

Man kanske inte ska vara så ledsen över våra två backskador.

Hv71 fick Kaski och Mölgaard skadade i Premiären.

Nu i andra matchen mot Skellefteå kliver Hallquisth av efter ett slagskott på munnen. Sen kliver Herman Hansson av också efter att ha blivit tacklad och hans egna visir knäckte näsan på han😮‍💨😮‍💨

Tuff start för ett till lag som är väldigt beroende av en bra start

Anders Berg: ja undra hur många % som har skrivit sen i lördags som har brytt sig om eller ens kollat vilken tråd dem skrivit i 😌

Tycker det är rätt värdelöst att skapa ny tråd för varje match. Brukar bara bli skrivande på fel ställe och folk som påpekar att andra skriver i fel tråd. Så blir rätt mycket onödigt skrivande till följd ☺️

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
SuneMangs: Tror att Bertilsson har en framtid som breddspelare och skulle gärna förlänga med honom, men då måste han ju ha ett kontrakt därefter också. Alcén måste lägga ner tänket om att Bertilsson är någon slags superback, om han inte redan har gjort det.