1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736772 inlägg · 7966 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
SaggeBoy: Vi kommer inte möta Växjö om Malmö vinner en match till mot Rögle. Ser inte att Örebro ska ta 2 matcher på raden mot Växjö men Malmö kan absolut ta 1 (av 2) kvarvarande matcher då de har 5 raka mot Rögle denna säsong.

Alltid tyckt Bristedt varit en sån där feg smutsig spelare.

mk:

Näe. Såhär blir det:

Brynäs vinner mot Växjö/Örebro/Malmö
Luleå vinner mot Rögle/växjö/Örebro
SAIK vinner mot FBK
Frölunda vinner mot Timrå

Brynäs vinner mot SAIK
Frölunda vinner mot Luleå

Brynäs vinner mot Frölunda

Piece of cake!

Huge: Otroligt skönt att ha både den målvakt som vunnit näst mest matcher i SHL och även den målvakt som släppt in minst mål per match. Ett ovanligt lyxproblem för att vara Brynäs.

"Den som har bäst vett håller tyst"
Jag hoppas att de flesta förstår andemeningen med detta o skrollar förbi denna neverendingstory!

Måste finnas annat att diskutera med några dagar kvar tills detta fantastiska slutspel börjar!

Forza Brynäs!

{10753}: "Att byta etta nu tyder på att han haft fel under säsongen."

Du har koll på att Ludde har stått fler matcher än Källgren på denna sida året va? Så att säga att han haft fel "hela säsongen" blir ju lite missvisande. Om vi nu går efter att den som står flest matcher = etta alltså.

Att man ställde Källgren fler matcher i början av säsongen var inget konstigt och det kommer ingen tycka att det var heller.

Vill bara kolla om det kommer fortsättas att tjata sönder ämnet ”målvakts val” varje dag Brynäs inte spelar? I all oändlighet framöver?

Max 313 dagar utan Brynäs matcher per år med samma spekulationer kommer ju döda det här forumet.

Man går in en gång per dag, uppdaterar sidan, ser ”Källgren” direkt i det översta inlägget och stänger ner sidan. Dag ut och dag in….

{10753}: "Och vissa tycker att säsongen har gått så bra att det spelar ingen roll hur slutspelet slutar. Det är bottenlagsmentalitet."
Det är din tolkning av vad folk har svarat. Min tolkning (som absolut inte behöver vara rätt) är att om det skulle gå åt helvete i slutspelet är man naturligtvis inte nöjd med det (kalla det fiasko eller vad du vill) men man kan ändå trösta sig i eländet med att vi ändå vann serien som nykomlingar. Nånting som jag innan säsongen tagit alla dagar i veckan.

Allting behöver ju inte vara svart eller vitt. Man kan vara nöjd med grundserien men missnöjd med slutspelet, eller tvärt om.

In och swisha en slant till tifogruppen nu så vi får magiska tifon till slutspelet. 🖤💛❤️

Sv: Brynäs - Färjestad 2025-03-11
Supportern: Jag tycker det är oklart om Brynäs verkligen är i dålig form eller om det är motivationen som saknats nu på slutet. Det är ju två olika saker. Man får också tänka på att alla motståndarna har haft någonting att spela för.

Skönt att höra Gälla i intervjun. Tur att det är han som är tränare och inte folket här inne. Han verkar ha lite bättre psyke än oss. :)

Gälla är inte det minsta orolig, har sett att laget går lite i väntans tider.

lapad: Jävla usla faktiskt. Släpper 30 sena hopptacklingar och fokuserar på att ta tveksamma interference…

Hoppar han in tacklingen mer tydligt måste han för fan ta flygcert.

Jockster : Hur fan kan domarna missa en huvudtackling och nu en ful cross i ryggslutet? Så jävla dåliga

Gavve: Har mycke å spela för . Milstolpe för Brynäs IF. 100 poäng . Komma tillbaka till vinnarkänsla . Gå in med en förlustrad på 4 raka är inget att sukta efter .

Här sitter man och väntar på slutspel under senaste veckan.. glömde bort att det är match ikväll 😅

Anton Ohlsson kallas hem.
Laddar inför slutspel! HS segrar igen :)

mattias - 74:" en polare som kan allt om klubben"

Då kanske han kan svara på när Leksand vann guld senast? Jag har sökt många år bakåt utan att hitta något!

Sv: Brynäs - Skellefteå 2025-03-08
Gavve: F@n va jag gillar dina statistikinlägg!
Tack för att du tar tidig tid att förmedla det du kollar upp!

Stenis: "Kanske är vi som du säger bättre än de flesta lag i den formen."

Vi är faktiskt väldigt väldigt bra vid lika styrka (över hela säsongen).
Vi har gjort flest mål i 5 mot 5 (128, FBK har 126, trean Luleå har 112).

Detta samtidigt som vi släppt in 90. Frölunda har 84, Luleå 87, Växjö 88 och Rögle har 89. FBK har 103 som jämförelse. Så även om vi inte är "bäst" i båda ligger vi väldigt högt upp vilket kombinerat kan (upp till var och en) göra att man anser Brynäs vara bäst vid lika styrka.

Nu gäller detta bara vid 5 mot 5. Inte 4 mot 4 (som också är lika styrka). För att det inte ska bli för många siffror kan jag säga att av alla våra mål gör vi 81.1% vid lika styrka (5-5, 4-4, 3-3 osv), vi gör 16.46% av våra mål i PP och sen 2.44% av alla våra mål i BP.

Vi är faktiskt enda laget som har över 81% av våra mål vid lika styrka (Luleå tvåa på 80.69 så det är jämnt). Men vi kan jämföra med HV som har 68.55% av alla sina mål vid lika styrka (30.65% av målen sker i PP). Det som förvånade mig mest när jag tittade på denna statistik är att det finns ett lag som faktiskt har lägre andel mål vid lika styrka än HV... Frölunda på 67.94%! 31.3% av deras mål görs i PP.

Orelaterat till ovan:
Tycker fortfarande att det är rätt sjukt att tänka att Färjestad med deras lag nästan släppt in dubbelt så många mål i boxplay än oss (21 mot 40).

Roligt inslag i studion nu. Rönnqvist tippade Brynäs i kval och blev hånad.😂

Läste Wennerholms önsketips om HA-slutspelet.
Att globen är renoverad och att det bland annat därför är så viktigt att få upp ett Stockholmslag i SHL o s v.
Hoppas det blir Karlskoga-Nybro i HA-finalen så får världens alla stockholmsishockeyjournalister ut och resa land och rike kring för att följa SHL istället för att ta T-banan till globen för att se gullegänget och ta en fika med deras egna Wikegård. 🙂

Gavve: Ja, ofta är det enskilda formtoppade spelare som kan göra stor skillnad i ett slutspel. Som 2012 när Svedberg var i sitt livs form och Silfverberg spelade som i trans. Det är klart att vissa lag har fler potentiella toppspelare än andra, men SHL är en jämn liga där alla kan slå alla beroende på form och skador. Brynäs skulle kunna vinna SM-guld men likväl också åka ut i en kvartsfinal.

Tror det blir viktigt att de som ska leda laget spelar på toppen av sin förmåga, och att man har en tillräckligt skadefri trupp för att kunna mala på med 4 bra kedjor. Malandet blir ofta utslagsgivande i längre matchserier. En sak som Brynäs gjorde bra förra säsongen var att man inte slet extremt hårt i någon av matchserierna. Man kände aldrig att Brynäs var trötta inför någon matchserie. Jag tror inte att sättet som Brynäs på är särskilt energikrävande jämfört med hur vissa andra lag spelar. Det är lite mer rutinerat, ligga rätt i positioner och behandla pucken än i många av de andra.

Sv: Rögle - Brynäs 2025-03-06
Ja jävlar vilken säsong de varit ändå, målet va att undvika kval å de gjorde vi med besked, stort grattis till seriesegern! Nu hoppas vi på en omladdning så vi hittar tillbaka till spelet så kan de bli ett bra slutspel!

Sv: Rögle - Brynäs 2025-03-06
gwl: Ja man kan ju tycka att förstalinan borde flyga fram och ösa in mål när bottensänket som bromsade upp och gjorde Larsson och Silfverberg osäkra äntligen är borta. Har inte riktigt sett så ut. Snarare tvärtom.

Sv: Brynäs - Växjö 2025-03-04
spolaisen: Vet inte hur noga du kollade men Källgren slog sönder klubban mot ribban i rent raseri efter något av de sista målen.

gwl: Nej Källgren styr inte utespelarnas prestationer men han har i princip lika dålig statistik när vi flög fram i serien som han har nu när vi går tyngre. Med andra ord så tillför han ingenting i Brynäs.

Brynäsgubbe: Är det viktigt att en tränare skriker och är förbannad och kastar saker omkring sig? Kan inte förstå varför någon skulle vilja ha en sån tränare (eller chef för oss som inte håller på med sport) någonsin. Att vara lugn i alla situationer kan omöjligt vara en dålig grej enligt mig. Herregud, om min chef skulle skrika på mig varenda gång jag gjorde misstag skulle jag inte bli långvarig på mitt jobb i.a.f.

Klassik läggmatch för att slippa få Växjö i kvarten 😎

Axelsson: Tacklingen i ryggen från Lowe på Hillström var fullt jämförbar med tacklingen som D’Astous fick matchstraff för.

Kalle Kamel: 2-2 i spel fem mot fem. Man får hitta delmål i matchen

saile39: tror inte folk förstår hur svårt det är att ens gå vidare från kvarten. Som jag redovisade förut, senaste 10 åren har FBK (de ses som bra över tid) gått vidare 2 gånger.

Att vinna serien ger en miljon i kassan och hemmaplansfördel i slutspelet. Blir en del extra pengar in på kontot även om vi inte ens går till final. Brynäs budgeterade ju för att slippa kvalspel, inte mer än så (vad jag vet).

Viktigaste för mig hur det än går i slutspelet är att Brynäs som förening mår bra igen. För det är längesedan jag upplevde det i föreningen.

TheMacamush: exakt detta har vi hört förut. Vi skulle ju inte ha en chans i HA-slutspelet heller. Vi var ju för lätta och mjuka där också. Detta enligt både motståndare och egna Brynäsfans. Och det gick ju ändå...

Lider med Källgren. Säkert 50% av alla Brynäs fans sitter och kastar skit på han.

Medans ett helt lag kastar han till vargarna.

OveJärnkrok: Inte okej av Brynäs att göra så här mot oss.. gå från att vara sämst i SHL och åka ut... Till att hoppas på att bara hålla sig kvar, så blir man etta... Inte okej! 😂 Klart man inte hinner med i svängarna.. och nu är man så bortskämd så skulle man åka i kvart i semi så skulle man bli så satans besviken 🤣
Sparka alla!!

Peja: Som sagt, 52 omgångar och serieseger betyder noll och intet. Den 20 mars börjar kvartsfinalerna, det är då det börjar. Vi möter de vi möter enligt de regler som finns, må vi vara väl förberedda 🤔😳😊.

Sv: Brynäs IF - HV71 2025-03-01
Peja: Sen får man inte glömma bort att Persson fortfarande har begränsad erfarenhet i SHL, Finns inga garantier på hur hans siffror kommer att se ut nästa säsong.

rafalski: Han räddade 30 av 31 skott i en match mot Malmö som vi vann. (96.77%)
29 av 32 mot Frölunda. (90.62%)
28 av 30 mot Linköping. (93.33%)
29 av 30 mot Luleå. (96.67%)
23 av 24 i en annan match mot Malmö. (95.83%)
21 av 22 mot Leksand. (95.45%)
26 av 28 mot Modo. (92.86%)
21 av 22 mot Färjestad. (95.45%)

Där har du ett litet axplock av bra matcher han har gjort.

Jockster : Kan du inte komma på något bättre än att klaga på Källgren när vi vinner klart. Pinsamt beteende!

Scott femstjärnig idag. Riktigt bra med juniorerna.

Var aldrig nåt snack egentligen. Domarna gjorde allt för att hjälpa HV, Källgren bjöd på ett par, men i överlag en bra match. Kul med många mål.

Kul för Lindbäck att vinna med FBK ❤️

13p på 7 matcher av Söderström. Fan va bra han är.

Åker HV ur så hoppas jag verkligen att de aldrig någonsin kommer tillbaka igen! 😍

Tror modo gör mos av hv71.....

Hahaha Scott jävla king.

Huss888: efterklok kan man vara. Men samtidigt så behövde vi en förste keeper innan säsongen och det fanns troligtvis inte många att välja mellan. Var väl källgren eller finnen som inte direkt blev succé i LHC.

Persson kom in väldigt billigt och han hade väl troligtvis inte spelat SHL om inte Alcén värvade honom. Det var väl väldigt logiskt att skriva ett 1års-kontrakt.

Cardigan Daffipoff: Vet att det är ett jävla vågspel, men känslomässigt skall inte Persson stå en minut till. Jag hatar detta, och jag hatar att man inte kan hålla käft om det tills säsongen är avslutad.

Brynäs trea på listan över de lag i ligan man helst skulle vilja spela för om inte sitt eget med 11% av rösterna.
Motsvarande listor genom åren har vi alltid legat i botten, knappt mätbart. Det säger ändå något, även om såna här enkäter är sisådär.