1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 758002 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2025-01-25
Anders Berg: jävligt märkligt att lägga fokus på Djoos

mattias - 74: Märks att det är svårt att följa två matcher samtidigt, speciellt om man är mer fokuserad på den ena...Rödins "kraftiga" bording tillexempel.

Farsang:
Måste bara säga att Helvete vad bra ni är i år. Från Allsvenskan till ett förmodat SM-Guld. Grattis i förskott då !

Persson i kassen = ✌️

Forsberg 1978: Äger sönder FBK i tredje.

Sanny lite ledsen😎

SÅJA!

Ingen jävla blåst i träa idag inte!

Forsberg 1978: Hahaha, karma på gnällpellen som klagade på höga klubbor.

Lindstein gör en jättebra match måste jag säga!

Brynäsgubbe: Där får vi tacka domarna för att de var blinda

Lindström: Dom hugger, slår och ramlar lätt. FBK i ett nötskal.

Ja med satan så oförtjänt och underbart!! 💛🖤❤️

Värmer upp med en AI-match inför den riktiga 💪
Uppladdat:

500x0-pxl20250125102133379mp.jpg

Farsang: Är Karlskoga "däruppe" i förhållande till Gävle?

Sv: Matchtråd: Hv71 - Brynäs IF 2025-01-23
Lejon mål igen för Karlskoga!

Fan vad bra av Alcen att lyckas låna ut han till ett lag där han får speltid i en topp kedja för att utvecklas 💪🏼

För varken i Västerås eller Brynäs kunde/fick han inte en sån roll!

EDIT: Lejon gjorde ett andra mål bara någon minut senare 😂

Peja: Förstår att det misstolkas, jag ska utveckla - Vi är i en situation där vi har en andramålvakt som är bättre i varenda mätbar kategori (Om Källgren nu är bättre i någon enstaka ber jag om ursäkt, inte dubbelkollat), men man har en förstamålvakt som (troligtvis) är utlovad att vara just det.
Hade det varit en rättvis konkurrenssituation så hade Ludde stått fler matcher vid det här laget, det lär väl vi kunna slå fast.

Men visst, fult att jämföra med Lindbäck, då var siffrorna klart värre, men situationen påminner om den. Och oavsett vad man tycker om Källgren så kvarstår fakta att han, just nu, på sin höjd är en okej förstamålvakt. Knappast mer. Under 90% SVS i det lag som Brynäs har just nu är direkt underkänt.

Vill bara poängtera att jag inte gör några andra jämförelser mellan Lindbäck och Källgren.

Peja: Källgren är bra och stabil - men fortsätter målvakterna på den nivån de varit på hittills ska nog "Ludde" vara etta i slutspelet.

Anders Berg: "Speciellt mot bottenlag"

Om du tittar på 10 senaste (eller till och med 20 senaste) så är HV allt annat än ett bottenlag. HV är på plats 4 senaste 20 matcherna på 32 poäng. Frölunda och Luleå har 29 poäng under samma tid som jämförelse. SAIK har 28 och Växjö 26.

Efter HV (senaste 20) har vi... Modo! På 31 insamlade poäng. Lite farligt att stirra sig blind på tabelläget istället för att titta på trender.

Endast Timrå (37p), Brynäs (41p) och FBK (43p) är bättre än HV under denna tid.

Jockster : Du menar att du inte tror på xGF och xGA och sån underliggande statistik eller va? Det som statistiker och analytiker (även i Brynäs) jobbar med dagligen?

Finner det intressant att man avfärdar något som alla experter och klubbar använder i vardagen för att se hur spelare (målvakter och utespelare så klart) presterar. Om det bara var räddningsprocenten som varit det intressanta hade man ju aldrig behövt redovisa något annat och man hade knappast behövt ha anställda analytiker i klubbarna.

SuneMangs: Källgren tar ju aldrig det lilla extra.

Ingen målvakt i SHL nyper den missilen, den kullen dör jag på.

Sv: A proposito de nada
Erat: ” och nu har vi två av dom i årets trupp och levererar som det vore 2011 igen 😍”

Berra var med i guldtruppen 2012, så vi har 3 i nuvarande trupp som vet hur det känns att vinna guld i världens vackraste tröja.

Peja: Jo det lutar nog mycket åt det hållet du beskriver. Det tror jag också. Sen vill säkert Scott få ett värdigt avslut i Brynäs. Jag bara HOPPAS att vi kan kämpa hem ett guld också för Scotts skull. Skulle ge honom ett fantastiskt avslut.

SuneMangs: Det är ju Alcen, han skulle aldrig säga något annat i en intervju.
"Ingen har försämrat sina chanser" är ju hans ledord. Det gällde ju tex även Kelleher som ville stanna och alla gillade honom men Alcen förstod att det inte gick och tog in Trivigno istället.

Bara ett exempel.

Svensson_62: Exakt! "Snillen spekulerar". Hejdlöst roligt att ta del av dessa "experters tankar" och funderingar.
Här finns ett outömligt förråd av odödliga citat.

JawKee:
Undra om man inte redan nu kan jobba förebyggande och se till att det inte blir några krockar i slutet på mars (parmiddagar, stockholmsresor eller vad det nu må vara för blriljanta ideer som kläcks av respektive).

Lag 1/2 spelar 20:e, och lag 3/4 spelar 21:a....och sen vidare..

För att komma 2:a har det krävts 95p i snitt sedan 14 lag infördes.
För att vi skall missa det krävs det att vi under kommande matcher sänker vårt poängsnitt från 2 till 1,41p/match.
Samtidigt krävs det att TIK varvar upp och ökar sitt snitt från 1,74 till 1,88p/match.

Hatar, verkligen hatar att ta ut saker i förskott....men jag ska banne mig försöka manipulera frugans planer redan nu jag.😁

{10065}: Jag tackar nej till att kommentera eller dementera detta.

Jompe: Nej till Järnkrok? Jag kommer anta att du skämtar. En hel Järnkrok skulle vara en av SHL's bästa spelare. Han har inte tappat så mycket av sin kvickhet.

mattias - 74: För mig vore de hemskt om Lif åker ur. Alltid roliga matcher att se o eftersom jag bor i Hedemora ser jag dom alltid med mina Leksands leksandsvänner. Bastu god mat o öl.. Vill inte förlora de kvällarna!

Kul att läsa!
Uppladdat:

500x0-img1819_PtPio57jWCvProP.jpeg

Spännande att se här dansken spelar med Brynäs J20 idag. Smygvärvning.

Blå grottan: Det var mer det här allmäna dravlet som jag kommenterade:

"Man har kollektivt och medvetet valt att vaska den här säsongen med sportchefen i spetsen."

Det är bara överengagerade, gapande och mestadels okunniga supportrar som kläcker ur sig nåt så korkat som att Alcen, Gälla och spelarna skulle vilja/försöka vaska bort en säsong genom att medvetet värva en målvakt man inte tror på.

Pitch: Ska minnas denna kommentar, för jag tror du har fel angående Clara

Otroligt skön seger, rättvis sådan.
Linköping är duktigt usla, synd vi inte lyckades nolla dem.
Har dock en grej angående vårt bedrövliga backspel som jag måste få ur mig.
Jag tror vi hade vunnit så fruktansvärt mycket på att ha som tumregel för våra backar att dem inte(!) bör åka nedanför egna förlängda röd med pucken frivilligt.
Vid puckvinst i egen zon bör prio vara grön bladpass på spelare i mitten, annars så är det sarg ut som gäller.
Kan låta larvigt men tror detta hade gjort denna backsida otroligt gott då dem uppenbarligen saknar spelsinne att bygga uppspel från bakplan.
Tankar?

xxx BIF xxx: "Synd att DIF vann bara"

Men bra att FBK fortsätter förlora tycker jag. Nu har vi bara 1 poäng upp mot dem istället. Var DIFs första trepoängare sedan november. Är väl bra att lagen ovanför oss fortsätter ta poäng av varandra så länge vi fortsätter ta poäng av dem tänker jag också om jag ska se det lite mer nyktert.

Men just FBK önskar jag ingen lycka. Är väl bara Ät Ägg och Växjö jag önskar ännu mer olycka i SHL. :) Gillar inte Leksand heller men derbyna gillar jag och jag tycker absolut Leksand ska vara i SHL.

Bra intervju av Silver
Håller med honom, svårt för backarna när 3 forwardarna inte hjälper dem att komma ut.
Inte långt från den kritik som en skogstokig Kinnvall gav tidigare under säsongen.
Tur att brynäs sätter ord på det så de supportrar som dömer ut backarna för att vi fastnar i egen zon och inte ser bristerna som helheten.

Synd att DIF vann bara

Jockster : ” Gälla har inte ändrat spelsystemet alls.”

Gälla har ändrat på flertalet saker bla vara mer aggressiva i boxplay så b-p ser bättre ut på sistone och han är mer engagerad i båset, mer en matchcoach, finns saker som kan bli bättre men Gälla kan inte trolla med knäna han har det spelarmaterialet han har,
Sen stor skillnad mot förra säsongen är uppspel mm för vi hade spelskickligare backar förra säsongen, så där har mycket ändrats,
Förra säsongen skrev vi historia genom att Vinna grundserien gå till final som nykomling det enda som saknades var guldet förra säsongen, måste väll ändå vara en godkänd säsong,
Skadade målvakter sen skada på Bertil ställde till det i slutspelet..

Grin-Olle: Skönt att Splitvision-Kovacs inte får sätta sin straff med!

Jan Grismöbel: Grattis Brynäs! Det gjorde ni bra!

bradberry: Sjukt hur viktigt det är med en bra målvakt, nog för att era backor ofta gör misstag i egen zon men tror ni hade varit topp6 med en riktig målvakt...

Färjestad kickar Jörgen Jönsson.

Mm..nära, men inte tillräckligt skärpt för att räcka till poäng. 5mot3an, Bertils groda och att Blomgren vinner målvaktsmatchen blir lite för tungt.

Tycker nog man borde matchat Bobby ännu lite mer, han var riktigt påslagen. Och för tredje gången denna säsongen tycker jag att man väljer fel målvakt mot Malmö.

Surt, men det är bara upp på hästen igen.

Malmö har klängt som apor i hela perioden. Första lilla möjlighet så åker en Brynäsare…

Peja: Ska direkt föreslå för sambon att vi måste föra statistik över blöjbyten och matningstillfällen i Excel så att vi har koll också. Och sen se om det finns några korrelationer mellan dem!

Man kan ju inte sluta med statistik bara för att man inte har lika mycket tid att sitta här. :)

Skämt åsido. Tack så mycket till alla som gratulerat eller på annat sätt visat att de bryr sig! Det värmer en i just nu ett väldigt snöfyllt Dalarna.

Gavve: Om Brad Hunt faller ner från himlen, inslagen i rött presentsnöre och landar i Johan Alcens knä så tror jag vi har chans på honom.

Otroligt viktig match ikväll.. viker man ner sig eller visar man att man vill någonting med denna säsong...

gevalia: Själv hoppas jag på Karlkvist, då han har sagt att han kan tänka sig spela i Brynäs, men då lär nog Örebro åka ur.

Gavve: håller mer och mer med om Alcéns ord om att Berra är en av Europas bästa backar 😌

Malken: "min gissning är att Claras siffror med lika många spelare på banan är betydligt bättre än Hellbergs."

Din gissning stämmer väldigt bra. Det är något jag (och andra) även nämnt förut också.

Clara är femma i SHL om man bara tittar på lika styrka (hela säsongen). Topp 5 ser ut så här:
1. Lars Johansson: 94.61% (18 matcher)
2. Oscar Blomgren: 94.06% (10 matcher)
3. Tobias Normann: 93.8% (14 matcher)
4. Strauss Mann: 92.58% (28 matcher)
5. Clara: 92.24% (25 matcher)
Hellberg kommer först på 16e plats på 90.88% (24 matcher)

Alla övriga i listan har dock mycket bättre räddningsprocent i BP.
Lars Johansson: 86.27%
Oskar Blomgren: 85.37%
Tobias Normann: 94.12%
Strauss Mann: 90.10%
Clara: 78.57%
Och så Hellberg på 85.04%

Tittar man på GAA (antalet mål emot i snitt) ligger Clara också rätt bra till sett till var Brynäs ligger i tabellen. Plats 8 i SHL (alla spelformer och hela säsongen) på 2.35. Hellberg ligger på 2.88 som jämförelse och Ward på 2.71.
Är väl Frölundas målvakter (1.48 & 1.51) samt Strauss Mann (1.7) som sticker ut ordentligt i GAA denna säsong. Arvid Holm på 2.13 är också bra sen är det väldigt jämnt från Larmi på 2.23 till Clara på 2.31. Efter det är det ett litet hopp till Langhamer på 2.51.

Nu säger inte mål emot särskilt mycket (GAA ovan är mycket mer intressant eftersom det är snittet) men Clara har alltså släppt in 57 mål denna säsong. Hellberg som stått 1 match mindre har släppt in 69 mål. Detta säger dock mycket om hur laget spelar också. DIF har varit mycket sämre defensivt än Brynäs denna säsong (20 fler mål insläppta bakåt på 33 matcher och -25 medan vi ligger på +1 säger väl att det stämmer rätt bra).

bänknötarn: Underbart om ärkecyklopet tappar det 🙂