1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446696 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Jag tycker det mesta kring Bäckström är vilda gissningar. Jag undrar mest hur han kan undvika media eller snarare varför inte media är mer på. Nu har jag inte synat sociala medier men finns det en enda intervju med rörliga bilder sedan han flyttade hem? Snart lägger jag mig i Bönan med kamouflagekläder och en polaroidkamera

Jockster :

Bellows och Lucas Pettersson kan spela center med

Om vi vänder på det, vilket lag kan matcha Brynäs spetsiga bredd?

Spelare för topp 9:

Silfverberg
Lindblom
Bellows
Larsson
Rödin
Kopacka
Fjällby
Trivigno
(Bäckström)

Beprövade SHL-spelare för tredje/fjärde:

Ölund
Vesel
Scott

Unga spelare på väg upp:

Svrcek
Pettersson
Lejon
Sundqvist
Hillström

ME88x: Säger inte emot dig här. Men tror det är farligt att bara titta på nyförvärv när man diskuterar tabellpositioner.

Man måste ju även titta på vad lagen tappat. Att DIF kastar in massa spelare (inget negativt menat) är ju för att de mer eller mindre måste bygga ett nytt lag. Medan vi tappat 2 forwards som inte direkt var 10/10 alla gånger (plus Linus Lindblom som hade lite speltid) och har nästan hela stommen kvar.

Och det är så klart bara exempel. Tittar man på FBK (topp 4) istället så har de tappat Tomasek och "ersatt" (aldrig 1 till 1 när jag säger så) honom med Zohorna. Vet inte om det är ett uppköp som exempel.

Tittar man på Frölunda (som var topp 3) har de fått in Niederbach & Innala. 2 grymma spelare. Men knappast så att våra värvningar är sämre än dem. De har också stora delar av stommen kvar.

Luleå är ett annat exempel på det. Extremt få spelare ut och extremt få spelare in. Stora delar av stommen är kvar.

Sen finns det lag (LHC och HV t.ex.) som har stora förflyttningar i truppen för att de försöker få till förändringar också. Det har ju dock historiskt sett fungerat sådär för HV att hålla på så. LHC har väl inte direkt heller alltid lyckats trots bra lag (på pappret).

Det är verkligen inte så att alla andra lag har kastat in stjärnspelare när man tittar lag för lag (jag gjorde det för någon timme sen nämligen).

Edit: Jag vet att vi tappat backar också. Jag tog bara FW som exempel här.

Peja: Jag har verkligen noll koll på honom själv. Men jag tycker alltid det är fascinerande när siffror sticker ut på något sätt och har då ett behov av att nämna det (ingen värdering i hur bra han är alltså).

Tittar man på plus/minus i hans lag förra säsongen så ser topp fem ut så här:
+33
+16
+13
+11
+9

Tittar man istället på botten 5:
-7
-7
-8
-9
-14 (Luke Philp).

Och detta säger som sagt inget om hur bra han är. Det är en säsong (av alla) jag tittat på. Så ingen får för sig att jag sågar honom. Tycker det är fascinerande när siffror sticker ut så här, vilket håll de än sticker ut åt. Mellan ettan och sistaplats skiljer det sig alltså +47 om jag räknar rätt.

Och ni ska bara veta hur många gånger jag ville skriva "Philip" istället för Philp här... Många fler än jag vågar erkänna.

Och även om detta kan låta väldigt konstigt så finns det andra exempel på när det varit större siffror. Även i NHL!
Islanders 17/18:
1. Thomas Hickey +20
30. Nick Leddy -42

Oilers 84/85:
1. Gretzy +100
27. Kevin McClelland -11

Bruins 70/71:
1. Orr +124
15. Marcotte +20

Lite andra tider där på 70-80 talet så klart. Bara lite kul siffror, inget mer än så!

ME88x: Ja, skulle tro att truppen spikas inom 1-2 veckor. Märks att allt fler från free agencyn i Nordamerika vänder till Europa/KHL. Tyvärr har flertalet AHL-toppspelare hamnat i KHL de senaste veckorna.

Finns fortfarande spelare i alla kategorier från agencyn:
1) NHL-utfyllnadsspelare som ännu inte fått nya kontrakt. Oftast äldre spelare men också några yngre.
2) AHL-toppspelare. Vissa som fått "veteranstatus" (exempelvis Bellows) får svårare att hitta nya arbetsgivare där bara av den anledningen.
3) AHL-utfyllnadskillar som inte skulle behöva ha framträdande roller i SHL.
4) Spelare som varit mellan AHL och ECHL, som Bengtsson när Brynäs tog honom. Tveksamt om de kan hävda sig i SHL, generellt sett snarare spelare för HA.

Det som man kan se har blivit ganska urvattnat är utbudet av svenska spelare, och i det stora hela finns relativt få européer på marknaden. Det är mest nordamerikaner nu, men finns givetvis undantag.

Spelare som sitter på kontrakt i Schweiz kan bli tillgängliga om de värvar från free agencyn. Kommer säkert bli några enstaka till, men vissa har spelat i KHL efter krigsutbrottet och är därmed inte aktuella för SHL.

Skönt att Delia och Bellows är klara. Om de sista pusselbitarna är från en liknande hylla så tycker jag att Brynäs har ligans bästa lag på pappret (dock en osäkerhet för hur vissa spelare som är bra på pappret kan prestera i SHL som liga).

ME88x: Clara, Bäckis, en back och kanske en center som även kan spela ytterforward beroende på säkerheten kring Bäckis situation.

Spännande att se vem backen blir. Finns fortfarande otroligt många free agents. Deadlinen för att ta kontrakterade HA-spelare har passerat så blir ingen därifrån. Finns en del veteraner som inte verkar få plats i NHL, men finns också mycket kvalitet kvar på AHL-marknaden.

Hörrni, jag är full. Men ska göra min plikt och hylla Modo's värvningar Hutsko och Benson! Skål!
P.s Kolla deras stats i Modo.

Farsang: Dom är ju inte riktigt kloka ät ägg supportrar, är väl bland annat just därför dom håller på ät ägg… Kovacs… 🤣 är det tomten CLUBEN som varit i farten?…

Cardigan Daffipoff: En spännande tanke, tror också att det gynnar laget att få in fler skridskostarka spelare och att vi med Fjällby får mer dynamik i någon annan kedja också. Det blir fler snabba spelare att hålla reda på för deras backar som du är inne på.

Att sära på Kopacka och Bobby kanske inte är lika självklart. Det kan ju vara just den kombinationen som gjorde dom så bra tillsammans också när vi har två kvicka forwards som kan ställa om samtidigt som gör det extra svårt för deras backar.
Det ska bli otroligt spännande och se dom första träningsmatcherna/CHL och hur man väljer att formera laget till en början.

Jonjo: Han hade behövt jämnheten också. Ibland känns Kopacka nästan lite för bra för SHL, ibland är han totalt osynlig. Den ”gubben i lådan”-egenskapen är dock grym att ha i en tredjekedja, laget står inte och faller med honom, men när han är på ”humör” kan det svänga hela matchbilder.

ELFBIF: Hade Kopacka varit lite starkare på pucken och haft Trivignos orädda attityd i tillägg till sin speed och sitt skott så hade han varit en NHL-spelare.

xxx BIF xxx: Samtidigt är det teoretiskt omöjligt för Alcén att göra ett dåligt jobb utifrån ditt perspektiv, eftersom inte ens ett lag som stod för en historisk degradering betraktas som ett dåligt lagbygge, trots att det stod för det ultimata misslyckandet på isen.

Gick liksom inte att misslyckas mer, men likväl intalar du dig att truppen minsann var bra byggd. Don Quijote-varning deluxe.

DNo: Tror man ska vara lite försiktig med att hoppas på Scott som en spelare i en av toppkedjorna. Han blixtrade till i slutspelet, men sett över hela säsongen var hans roll som ”farsa” till yngre i fjärdekedjan. Det är nog den rollen han ska ha nu också, men med möjligheter att spela högre upp vid skador.

Brynäs behöver en spelskicklig center som löser upp knutar i powerplay. Schroeder blev aldrig riktigt den spelaren. Givetvis skulle en frisk Bäckis vara det, men jag tror att man kommer ta in en annan center och se Bäckis som en bonus. Den där Jan Jenik vore nog perfekt men vet inte hur troligt det är att han lämnar Nordamerika.

Gillar inte alldeles för långa kontrakt. Ser inte riktigt poängen med dom. Däremot ser jag heller helst inte ett truppbygge med för många 1-års kontrakt. Då kontinuiteten blir lidande. Men de känns som man går för det, och det är svårt att ogilla. Skiter det sig så blir det tuffare nästa år med många nya in.

Nedan nyförvärv med kontrakt 1 år
Delia
Hägg
Kempny
Bellows

Spännande tider för oss Brynäsare! Hoppas bara Gälla får till rollacceptansen i truppen.

Riktigt bra värvning. Bättre än Vrana då den senare verkar vara på rejäl nedgång.

Jag skulle tro att Larson kniper rollen som förstacenter de matcher Bäckström inte spelar

Spännande då att se vilka andra centeralternativ vi väljer

Silfverberg - Larsson - Bellows
Lindblom - Pettersson - Rödin
Fjällby - Ölund - Kopacka
Scott - Vesel - Trivigno

Det är verkligen fyra bra kedjor som kan fördela speltiden/inte slita på stjärnorna.

När Bäckis är med blir antagligen Pettersson extraforward

Kempny - Djoos
Silfverberg - Larsson - Bellows

Hägg - Norlinder
Lindblom - Bäckström - Rödin

Andersson - Kinvall
Fjällby - Ölund - Kopacka

Back 7 back 8
Trivigno- Vesel - Scott

Extra: Pettersson, Svrcek (?) Sundqvist, Hillström, Lejon.

81 för Bellows!

Skönt att någon äntligen tar ett nummer som inte är likt dem andras 💪🏼

Peja: lite kul kuriosa är att Kieffer är den gamla NHL-legendaren Brian Bellows son. Herregud om man skulle springa på honom på någon match...

Makita: Ranta hade man ju för fan inte ens tagit gratis

Cardigan Daffipoff:
Du får en guldstjärna av mig för att du står upp påför Modoiten..

Annars ser Delia ut som en bra värvning. Om han trivs i Sverige har han nog goda möjligheter att lyckas.

Samsung: Jag får rycka in och försvara Spoodi lite här. Vet inget om tidigare insatser angående D’Astous eller någon annan, men denna gången slog han ned på mitt uttalande ang. de båda målvakternas statistik. Jag kollade inte utan gick på en känsla jag fått av vad jag läst här. Det är ju på mig.
Tycker inte han gnällde så mycket på värvningen av Delia, utan mer på mitt felaktiga uttalande.

Vackert så, uttalar man sig utan att kolla upp fakta får man räkna med en smäll på på fingrarna ibland.

dempa:
Tror han är en bättre målvakt än Hellberg som är årets bästa värvning enligt tomtarna. Enda fördelen för Hellberg är väl att han är svensk. Men sålänge Delia trivs och kan anpassa till stor rink så är han nog grym.

Cardigan Daffipoff: Tror också detta blir mycket bra! Mycket nöjd med Alcen & Co 👍

Svensson_62: jag VET att Vrana kommer spela med oss.. eller att han inte kommer spela med oss. Det VET jag.. kom-ihåg vart ni läste det först.

MrCarla: Tänker att har man tagit sig ur något sådant är man en av två saker - Starkare än någonsin, eller egentligen inte ur det.
Föreligger det någon risk för det sistnämnda tror jag att Bäckström, Djoos eller Kempny har koll och kan be Alcén att dra öronen åt sig. Skulle detta bli verklighet tror jag inte vi behöver oroa oss alls.

Jonjo: bara att få bevittna den kollektiva meltdownen bland LHC-fans skulle vara värt de

Johan Svensson och Adam i hockeypuls har konstaterat att årets upplaga av hockeyallsvenskan är rekordsvag.

ME88x: ” Sjuk Silly av DIF.”

Tycker du?… Rätt säker på att laget kommer att harva i absoluta botten av tabellen. Det återstår ju att se vad spelare som Ylönen och Snively kommer prestera i SHL. Gustav Lindström är jag säker på att han blir en succé, skulle gärna sett honom i Brynäs.

Vet inte om det var Diffet News (hockey news) som rankade Magnus Hellberg som bästa nyförvärv inför säsongen… Samma tomtar sa ju å andra sidan att det fanns 50 bättre spelare i hockeyettan än Trivigno. Det är en clown site… Han hade ju sämre räddningsprocent än Delia som ryktas till oss förra säsongen, i ett bättre AHL lag. Många långa år sedan han spelade i svensk hockey, jag ser en potentiell Anders Lindbäck här.

Peja: "Var med på försäsongsmatcherna så vitt jag kommer ihåg"

Det stämmer. Många (inte bara Brynäsare) dömde också ut honom efter de matcherna. Många som fick äta upp det ordentligt när säsongen väl drog igång minns jag.

ellis: Känns det som att andra klubbar rapar ut spelare på spelare eller?… Alla har ju inväntat free agency i det här läget. Fattar inte hur folk orkar vara så otåliga, njut av sommaren istället. Jag kan lova att när säsongen drar igång så kommer vi ha minst 2 målvakter, 1 back och 1 forward till..

Farsang: Tror du underskattar D’Astous och Söderströms insatser i slutspelet. Motståndarna la väldigt mycket krut på att störa deras spel och de var inte lika dominanta som i slutspelet, men de avgjorde ändå flera av slutspelsmatcherna i Brynäs favör.

Gavve: Tror det är Anders Berg du borde svarat istället för mig angående detta.
Min minst sagt ”smala” analys med att bara jämföra räddningsprocent från den senaste säsongen var just att bevisa poängen du beskriver.
Det finns så jäkla mycket att ta i beaktning, speciellt när det gäller målvakter.

Tigerhjärta: Dessutom gjorde Collin sitt enda slutspel med den äran. Tog Icehogs till Conference-final, vann 7 av 10 i Calder Cup med räddningsprocent på 92,4%. Har spelat med Lucas Carlsson, Adam Boquist och Jordan Schröder. Säsongen 19/20 förpassade han en viss Tomkins (som många av oss ville få hit) till bänken med råge. Hade 91,2% medan Tomkins hade 89,5%.

Tigerhjärta: Sen kanske man inte ska stirra sig blind på siffrorna utan att jämföra med de andra målvakterna i lagen, också. Om de andra målvakterna har liknande siffror kanske det inte bara är målvakten som är dålig (om siffrorna ser dåliga ut menar jag).

Sen är det ju intressant att jämföra med just Hellberg.
Hellberg spelade i ett lag som kom tvåa i sin division (central). De förlorade conference-finalen. Laget förlorade (inklusive OT) totalt 29 matcher i grundserien.

Collin spelade i ett lag som kom åtta i sin division (Pacific) och tog sig inte till slutspel. De förlorade totalt 40 gånger i grundserien.

Hellberg: 41 GP, 2.69 GAA & 90.4% (Varken bäst GAA eller SVS%)
Collin: 28 GP, 2.76 GAA & 90.6% (Bäst GAA i laget, men en som stod 5 matcher har lite högre svs%). Den som stod mest i laget (41 matcher) landade på 3.12 GAA och 89.7%.

Om man jämför mer över tid (det är ju mer rättvist än att bara titta på en säsong):
Hellberg AHL: 259 GP, 2.55 GAA & 91.2%
Collin AHL: 181 GP, 2.95 GAA & 90.1%

Hellberg NHL: 26 GP, 3.08 GAA & 89%
Collin NHL: 52 GP, 3.51 GAA & 89.7%

Och detta är ingen värdering från min sida om vem av dem som är bäst. Har noll koll på de båda. Menar bara att det inte alltid är så rättvist att jämföra rakt av när de spelat i så olika lag. Det som är klart är ju att Collin har dubbelt så många NHL-matcher på CV:t och det har man nog inte om man är en dålig målvakt (inte synonymt med att han skulle lyckas i SHL för det).

Svensson_62: 52 NHL-matcher kanske inte låter så mycket, men när allt kommer omkring är det nog bara Jhonas Enroth av samtliga SHL-målvakter som har gjort fler NHL-matcher än så. Sagt med reservation för att jag kanske har glömt någon. Den uppskrivne Magnus Hellberg har exempelvis gjort 26 NHL-matcher, det vill säga hälften så många som Delia.

Delia lär åtminstone inte bli kvar i Bakersfield, de har ju signat både Tomkins och Samuel Jonsson till kommande säsong, och de hade redan flera andra målvakter på kontrakt.

Rolig kuriosa som framgår på EP är att Delia har spelat en AHL All Star-match och dessutom gjort mål i AHL.

Joppe: Förlåt men vad snackar du om? Förstår inte hur något du precis skrev har någon som helst relevans till det honken21 skrev?

Mattson: tror det finns nån video där han latchar på isen med Ovie när denne också var skadad?
Det som fått mig att tro att han kommer är att brynäs pausade nedräkningen i Chandla streamen på 19...
Är det inte en inofficiell kommunikation från brynäs blir jag riktigt besviken :/

ellis: Nu ska vi nog inte vara, så lättkränkta. Jag har full förståelse för Svrcek. En färderunda (eller så) måste ju få en attans utveckling i Sverige för att bli intressant. Framförallt om man inte är stor. Det är nog betydligt lättare att göra sig ett namn där borta om man spelar där. Man blir helt enkelt mer sedd. Dagens spelare gör allt som kan för att komma till NHL. Det är deras dröm.

ellis: "Snart en vecka in i juli månad", skrivet kvällen den 3:e, ja... då har man bråttom med det mesta, tror jag. 😅

xxx BIF xxx: "Om han misslyckas där så kanske det inte är så hög kaliber och framförallt inte till under marknadsvärdet utifrån hur killen resonerat nu och förr. (Vad är bäst för mig.) NHL pengen kan ju vara något att jubla åt."

Svrcek skulle mycket väl kunna bli en spelare som inte platsar i NHL men som håller hög europeisk klass. Likt Anton Rödin och andra som har varit fantastiska spelare för Brynäs under många år. Eller så blir Svrcek inte så bra, eller så blir han faktiskt en NHL-spelare. Vem vet?

Om, med betoning på om, Svrcek hellre tar en nyckelroll i en nordamerikansk juniorliga istället för att vara en utfyllnadsspelare i Brynäs så är det ett högst begripligt beslut av både honom och NHL-klubben. I motsats till de Gästrikekillarna har Svrcek redan flyttat utomlands för hockeyn en gång och steget att åka över pölen blir antagligen mindre för honom både psykologiskt och socialt.

Kanske är det också precis den här typen av beslut som Brynäs tog höjd för när man hämtade in Lucas Pettersson från Modo. "You win some, you lose some", som man säger.

Peja: Som du är inne på blir det säkerligen en god investering ekonomiskt alldeles oavsett. Dock tråkigt att man inte ens kan få en hel säsong av en spelare man har fostrat innan han ska dra (om det nu blir så).

Brynäsgubbe: hade inte Bäckis varit aktuell då hade han sagt det för längesen!

Lunkz: Du menar att Brynäs inte värvar de som blir erbjudna NHL-kontrakt?

Hur lång semester har Brynäs nu? Så man kan släppa hockeyn några dagar/veckor . För det sker inte mycke . När man berättar för folk att man läser å följer hockeyn varje dag även offseason tror dom man är skadad ..å så är det dessvärre ..

mk: Vilken jävla match det var, har den på VHS ". Miraklet i Gavlerinken" , synd att man inte har någon spelare.

Peja: Men ett tangerat Brynäsrekord i antalet draftade spelare. 2008 hade vi också fem spelare i draften. Markström, Lindbäck, Jonathan Carlsson, Jocke Eriksson och Emil Sandin.

Sv: A proposito de nada
Tigerhjärta: Erika Grahms sambo är ju NHL-scout för Calgary som signade Murphy häromåret. Så Brynäs har nog bra kött på benen här om ryktet stämmer.

Peja: Jag gillade Schroeder, jag tyckte speciellt att han var bra i slutspelet.

xxx BIF xxx: Ja, men det återstår att se om Brynäs fortfarande kommer att sakna en PP-back när Alcén har hämtat in den sista backen. Sen hoppas jag att den nya centern och yttern, särskilt centern, kommer att vara bra i PP. Indrasis och Schroeder var inte tillräckligt bra där, det skulle göra mycket i både PP och 5mot5 att få in en spetsig center.

Intressant att SDHL inte kommer sändas på någon tv kanal/plattform, utan på YouTube. Tyvärr ett riktigt stort steg bakåt för damhockeyns utveckling..

Svensson_62: jag är lite hälsosamt skeptisk till Kempny... gissar att det antingen blir flopp eller kanon. Kan han spela på 70% av sin tidigare nivå blir det nog en kraft att räkna med i SHL. Han har ju uppenbarligen varit ruskigt bra med "svenska" mått mätt. Men är orolig över senaste säsongen i Tjeckien som ser oroväckande ut.
Men Alcén har ju varit fläckfri sånärsom de senaste åren. Så man kanske säkerställt att motivation och fysik finns där.

Hoppas verkligen Hägg kan leverera. Skulle vara ruskigt kul för Brynäs som förening om vi kan vara ett tipp 4 lag även nästa säsong.