1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 758722 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: kollade upp lite och skolorna med stor rink är UMass (Trivignos klubb), St. Cloud State, Alaska Fairbanks, Minnesota, New Hampshire, MSU-Mankato, Colorado College, Wisconsin och Northern Michigan. Sen finns det ett gäng klubbar med någon mellan storlek på isarna.

Svensson_62: Tycker inte vi ska dra för stora växlar av vad som hände i finalserien dock. Tittar man på SHL och NHL så brukar lag numera behöva förlora ett eller några år i finalen innan man lär sig rätt läxor. Lex Luleå, Tampa bay, Florida Panthers osv.

Vi gjorde det omöjliga som nykomling. Vi kan nog sitta lugnt i båten och förbättra truppen litegrann. Peu un peu.

Gavve: Trots Söderströms relativt svaga slutspel skulle det vara en våt dröm om han blir kvar. Om de som ytterligare ska in inte är sämre än de de ersätter tycker jag silly får MVG.

Silfverkroken: Får se om Söderströms rättigheter trejdas. Vad som helst kan hända hur snabbt som helst med NHL-klubbar.

Om Brynäs behåller Söderström och hittar en till bra back, så tycker jag att backuppsättningen är klart bättre än 24/25, trots att D’Astous lämnat. Helhetsmässigt är Hägg och Norlinder nog minst lika bra som D’Astous och Lindstein, och en ny etablerad back är ju alla gånger bättre än Bengtsson. Svårt att tänka kring Bertilsson med tanke på skadeläget, men hans spel föregående säsong är inte oersättligt och han kommer ju tillbaka så småningom.

Gissar dessutom på att Söderström är väldigt billig i relation till vad en ersättare skulle kosta.

ELFBIF: Lyssnade lite snabbt igen nu och på en direkt fråga från Abris på slutet: ”Så då blir det Greg Scott den här veckan då och nåt nytt nästa fredag?”
Varpå Alcén svarar: ”Ja, jag hopas Greg blir tidigare. Det är praktikaliteter”

Strax innan hade Abris frågat: När presenterar ni nästa nyförvärv? Alcén svarar: ”Ja nu är ju inte Greg något nyförvärv men det hoppas jag är klart snart, nyförvärv kan ta en vecka, men inom en tvåveckorsperiod hoppas jag nånting är klart”

Med det så kanske vi kan hoppas på nåt redan den här veckan.

Vad händer med Tomkins ryktet? Hade ju varit kanon med honom istf Clara kan jag tycka.

Jugge:
Håller med till 100%, han fyller inte ens två av tio boxar av vad man vill ha in i Bif…

Uppdaterad: Jun 02, 2025, 14:05
Publicerad: Sep 30, 2022, 14:11

Johannes Salmonsson gick till attack mot Emil Larsson – som vägrade svara på kritiken.

Nu sågas Örebro-stjärnan av profilen Robin Figren.
– Det är helt bedrövligt. Jag är besviken, säger han i podcasten Släpp Sargen.
Helgens match mellan Oskarshamn och Örebro var på förhand kanske inte den hetaste i SHL. Men inför matchen gick Oskarshamns Johannes Salmonsson till attack mot Örebros Emil Larsson. För två år sedan tacklades Oscar Sundh så illa av Larsson att han tvingades avsluta sin karriär, och Salmonsson är fortfarande rasande över faktumet att Larsson aldrig hörde av sig till Sundh efter smällen.

– Jag kommer alltid tycka att han är… jag har svårt att hitta ett ord som passar i media. Jag tycker att han är en dålig människa. Det är kutym, utan att dra upp det här igen, att man hör av sig. Jag skulle inte lägga några fingrar emellan om jag fick chansen att proppa honom, sa Salmonsson till Barometern.

Enorma kritiken
Emil Larsson var inte sugen på att kommentera det hela efter matchen, och har ständigt sagt ”inga kommentarer” när han får frågor om situationen med Sundh. Det pratades mycket om Salmonssons utspel i C More:s sändning under helgen, där det även lades stort fokus på att de båda är vänner vid sidan av isen. Men Robin Figren, tidigare SHL-profil, menar att det inte spelar någon roll – och riktar skarp kritik mot Emil Larsson.

– Jag tyckte att man i C More-sändningen tryckte mycket på att Johannes och Oscar är bra polare, men jag tror inte att det hade skilt sig mycket om de inte var nära vänner. Jag kan också bli förbannad när man får reda på det, och när man tänker på det, säger han i podcasten Släpp Sargen.

201121 Oskarshamns Oscar Sundh ses om efter en tackling under ishockeymatchen i SHL mellan Örebro och Oskarshamn den 21 november 2020 i Örebro. Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN

Robin Figren menar att det hör till att skicka ett sms efter en smäll som den mellan Sundh och Larsson.

– Det är fan helt otroligt hur man inte ens kan behaga sig att skicka ett sms. Du släcker någons karriär, en spelare och en människa som varit omtyckt precis var han än han varit. Och att inte ens orka skriva ett sms på två rader… Det är för mig helt jävla oförklarligt, säger Figren.

”Helt obegripligt”
Robin Figren är även irriterad på faktumet att Larsson vägrar svara på frågor om tacklingen, och att han inte hörde av sig till Sundh efter smällen.

– Jag fattar inte varför han fortsätter att svara ”inga kommentarer”. Varför har han ingen kommentar? Jag hade gärna haft anledningen bara till det. Om han hade sagt:

”Jag anser att tacklingen är schysst”, även om den inte var det, så hade det varit någonting, säger han.

220917 Örebros Emil Larsson blir intervjuad under ishockeymatchen i SHL mellan Örebro och Linköping den 17 september 2022 i Örebro. Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN

Robin Figren fortsätter raljera över att spelare, i snudd på alltid, skyddar varandra och stöttar varandra i SHL.

– Det är för i helvetet normalt hyss att höra av sig. Det hade varit intressant att veta varför han inte svarar på frågorna. Sen är en ursäkt på sin plats. Jag vet inte hur många sms man skickat – och hur många man fått – över saker som är petitesser jämfört med den här tacklingen. Det hör till kutymen, att den här ligan håller ihop. Att han bara inte bemödar sig det, och bara håller sig utanför det – och helt utan anledning vad vi vet, eftersom att han inte säger någonting, säger ”Figge”, och fortsätter:

– Det är fan helt jävla otroligt. Jag tycker det är bedrövligt. Man behöver inte hålla på och blicka mot att den stora anledningen är att man är nära vän. Det här ska gälla över hela ligan. Jag känner lite besvikelse.

Skrubben: Sorry om jag var otydlig. mk har också svarat på detta. Men det är alltså Svedmans ord. Citatet är rakt av från podden!

Gavve: Tycker Brynäs gör en storartad silly season hittills. Det är många pusselbitar kvar att lägga, men de som man har tagit in är bra.

Hade gärna fått in mer size framåt. De här tre killarna har alla kopplingar till Brynäskillar. Kollade på Regenda en del i VM och blev överraskad över hur bra händer han hade.

Paré och Gettinger är i bra åldrar och borde nog börja bli aktuella för Europa snart.

Blandisi verkar vara lika bekväm som center och ytterforward, på pappret vore han en fin värvning. Verkar vara lite av ett as på isen också, och det gillar man ju.

Sportnisse: ” Verkligen ingen Top Silly av Alcen med tanke på vilka förväntningar och den ekonomi som borde finnas. Greg Scott är en ärofull och fin värvning - inget man vinner SM guld med. Mitten gäng verkar vara målsättningen!
Lite tröttare lag än förra året! Kan det bli kval?”

Det enda trötta här är väl ditt inlägg…

Gavve: Håller helt med och förutom allt det du redan påtalat så kände jag snarare att han stärkte min uppfattning när jag lyssnade där han verkar ha bra koll på läget här och nu. Förutom Scott ska det då in ytterligare 2 forwards (varav 1 center) och han var tydlig med att ”vi plockar inte in spelare som vi inte tror stenhårt på”. Då uppfattar jag det också som att han inte räknar in Bäckis bland dom två men det kanske inte var lika tydligt.

Det är väl målvakterna som är det största frågetecknet. Nu verkar det ju också som att Clara mer eller mindre är klar men han var ju mer öppen nu kring Källgrens situation och att det kan finnas en problematik där.
Han var ganska ärlig när han pratade om en situation som inte är helt optimal där man i värsta fall kan stå med en spelduglig målvakt när serien startar. Samtidigt vill man inte heller stå med tre friska målvakter så där kan det nog hända saker ganska sent beroende på vad som sker med Källgren framåt.

Backsidan ser i det här skedet bra ut med Hägg och Norlinder in. Det som oroar är väl om Söderström försvinner vilket Alcén har med i beräkningen så han jobbar naturligtvis utefter dom förutsättningarna också.

Nu har nog många varit oroliga (även jag) att vi snart har missat dom attraktivaste spelarna då det drar ut på tiden men han verkade väldigt trygg med det dom gör. Han pratade om en bruttolista på spelare där dom väger in fler aspekter och där har säkert många av dom namn som är presenterade hos andra lag fallit bort av olika anledningar. Det finns garanterat namn kvar på den listan som dom jobbar med men där det kan finnas olika orsaker till att man inte kan göra klart ett kontrakt just nu.

Jockster : "Att då laget BIF inte presenterar kvalitet lika tidigt som övriga visar att de inte har ngt klart alt hoppas på Bäckis"

Detta är väl rent av felaktigt? Det fanns ju en anledning till varför man inte kunde presentera AJF och Hägg t.ex. Och det låg ju knappast hos Brynäs. Eller menar du att Hägg och AJF inte är kvalitet här?

Peja: ”Journalist”… Det ligger i yrkesrollen att vara lite nyfiken för f-n!! Och applicera lite fotarbete och svett innan man publicerar

Luktar lite MoDo-supportrarnas försvar av varför inte Chucky hamnade där.

Vet inte om det tagits upp här än men M. Johansson har precis förlängt med Minnesota så blir inget Fbk för han nästa år!

Peja: Storyn lär ju inte dö här inne i alla fall. Men det är också som jag misstänkte och påpekat tidigare, inget som lyfts här inne gällande damlaget lyfts i samband när något positivt sker, utan så fort det skrivs eller finns chans att lyfta något negativt då ska det minsann passas på. Det tolkar jag som att det inte alls finns något intresse egentligen att diskutera damlaget på samma sätt som herrlaget utan bara vara en del av en jäkligt gubbig jargong som inte grundar sig på någon fakta eller kunskap om damlaget, utan bara ett behov att få uttrycka sig jävligt gubbigt. Så jag lämnar den här diskussionen nu, men om någon skulle vara sugen att uttrycka något fördjupande och analyser av damlaget med någon substans i så är jag gärna med och diskuterar.

Catodenäldresspöke13: Ja.

Den här AHL-kingen har förresten brutit sitt kontrakt för att flytta utanför Nordamerika. Spännande att se vart han hamnar.

Lindström: 3-4 spelare till ska in efter dagens nyförvärv. 1 målvakt, 1 back och 2 forwards tror jag att Alcén sa. Music to my ears.

Gavve: Ylönen och Fjällby är båda bra på skridskorna men är i övrigt två helt olika spelartyper. Handlade nog mest om det.

Ylönen beskrivs mer som en spelare som lever på sin skicklighet och klubbtektnik utöver skridskoåkningen, Fjällby är mer en intensiv och för motståndarna obekväm typ som även kan spela boxplay.

Blir förresten spännande att se vad som händer med Noel Gunler, han verkar ha gjort en helt okej säsong i AHL.

DIFFEN:
1. Han gick inte till Brynäs
2. Han gick inte till Brynäs
😉

Känner att det riskerar bli liten känsla av antiklimax om kvällens presentation handlar om en spelare som redan varit uppe för spekulation av att vara klar, typ Hägg… Eller Clara…

Mer effekt om det handlar om en helt ny spelare som inte räknats in… Alternativt Bäckström…eller varför inte en övertalad Gunderson…? 😃

OveJärnkrok: det försvann när vi tog bort momentet "tävla" i pojklagshockeyn

Brynäs CHL matchställ ;)
Uppladdat:

500x0-img0315_yi2p1LijYU9eYYd.jpeg

Sv: A proposito de nada
honken21: Det kan ju vara så att Brynäs helt enkelt tycker att det är värt att betala mer för AJF om det är en spelartyp de saknar också. Att det skrivs ett treårsavtal visar väl på att alla är nöjda, både med det sportsliga och det ekonomiska.

Om det sen är 210k eller 230k är väl inte jätteviktigt för mig. Det är ju bara spekulativt ändå eftersom ingen här vet vad avtalet säger.

DIF kanske inte ville binda upp honom på 3 år heller. Sånt kan ju också spela in i val av klubb.

Edit: Mer jämfört med DIF alltså.
Edit 2: Kommer en intervju med Alcén senare under dagen om värvningen av AJF. Finns en kortare på Twitter nu.
x.com/Brynas/status/1925845343482069140

Costanza: icke att förglömma att 2 av 3 spelare i fjärde kedjan axlade arbetet med att skola om sig från offensiva krafter till att ta ett mer defensivt ansvar.😮‍💨

Det är vad bra Ledarskap och lagsammanhållning kan skapa.

Sv: A proposito de nada
Lindström: Är på plats. Raymond klarar sig fint hittills.

SuneMangs: Gillar verkligen Svedman. Inkl att han har helt rätt i att SHL är prio 1 vs CHL.

Farsang: Bara jag som är glad att Brynäs spelar CHL? Roligare med mer matcher och specifikt roligt att gå i sluten av Augusti.

har vi hittat honom?
Uppladdat:

500x0-mcdavid.jpg

Inga konkreta rykten till Brynäs - men några spännande spelare som fortfarande är kontraktslösa.

Nolan Stevens. Stor succé i Södertälje 24/25. Tvåvägscenter som kan användas i alla spelformer och eventuellt som powerforward i de matcher som Bäckis spelar. Kanske vore en prisvärd lösning för Brynäs?

Oscar Flynn. Spetsig ytterforward som gjort massa poäng i tjeckiska ligan den här säsongen. Såg honom i Beijer, och han såg ut som en mix av Rödin och Bobby. Sägs leta jobb i SHL. Skulle definitivt bredda spetsen.

Jimmy Vesey. 31-årig ytterforward med över 600 NHL-matcher på meritlistan. Enligt Mrmadhawk var han klar för Modo innan degraderingen; vad händer nu?

Luke Martin. Stor och poängstark amerikansk back som gjort stor succé i Liiga de senaste säsongerna. En potentiell ersättare till Söderström?

Drake Caggiula. Rutinerad spelare som är av intresse för Djurgården och Brynäs, enligt Aftonbladet. De påstår att han påminner om Johan Larsson, och den beskrivningen låter ju intressant.

Karson Kuhlman. Högerfattad grovjobbande forward som framförallt är bra i boxplay, men som också gjorde en del poäng i Liiga 24/25. En perfekt ersättare till Scott om han lämnar, förutsatt att rollacceptansen och pengarna finns.

Pavol Regenda. 25-årig slovakisk powerforward som imponerat på mig under VM. Bra framför motståndarnas kasse, oväntat bra händer och tar det defensiva jobbet. Lite ineffektiv, men har egenskaper som vore välkomna i Brynäs.

Martin Chromiak. Explosiv 22-åring ytterforward som imponerat mer live än framför tvn. Producerar nog för bra i AHL för att hamna i Europa redan nu, men definitivt en spännande spelare inför framtiden.

På tal om silly season

Oscar Eklind har skrivit på ett nytt 1-årskontrakt med Philadelphia.

Noel Gunler och Gabriel Seger är fortfarande kontraktslösa. Likaså Felix Sandström och Oskar Dansk.

Adam Boqvist har inget kontrakt än men sägs få förlängt av New York Islanders.

Retse: Om man brinner för damlaget, varför inte kommentera lagbygget och spelarna som värvas istället för att fokusera på att häckla kritiker?

Jag tolkar det som att intresset hos somliga är fake och mer något man påstår finns där än ett brinnande intresse. I så fall hade de väl varit intresserade av att snacka om damlaget och dess spelare på samma vis som man snackar om herrlaget?

Det är lite samma visa som när folk gnäller på publiksiffror utan att vara på plats själva.

Retse: Har väl snarare tvärtom varit ganska nyanserade och motiverade synpunkter på damsatsningen? Varför kan man inte problematisera den minsta lilla utan att mer eller mindre förlöjligas?

Bäckis har spelat 1105 grundseriematcher i NHL (plus slutspel).
Nån här inne som besökt så många Brynäsmatcher i hela sitt liv? Det motsvarar alltså att man går och ser alla hemmamatcher (26 per säsong) under drygt 40 (!) år.
Spelat 1105 NHL-matcher är oerhört mycket när man tänker efter. Samt gjort mer än 1000 poäng.

Silfver:
Det är ju i sånna här situationer Brynäs alltid blivit bortvalda förr men nu är det DIF som är slagpåsen och Brynäs topplag. Känns ju roligare att spela i ett bra lag.

aplusb: Glöm inte alla tröjor.. Men han kommer inte begära mycket. Va de inte han o silfverberg som för några år sedan ringde runt till nhlspelarna med bif anknytning o sa att alla bör avsluta i brynäs?? Minns jag fel?

ME88x: Jag tycker det är bra ar dom visar vad som händer i Brynäs. Man behöver inte titta på allt om man inte vill. Är det tyst så klagas det för det.

Vet ej trovärdighet.

Målvakten ska tydligen handla om Anton Forsberg.
Uppladdat:

500x0-img0243.jpeg

Carolina vinner och därmed är Washington utslagna.

Chanzone: Skriver under på det. Fattar om man värvar honom, för Brynäskopplingen och att han nog kan spela för en billigare peng, men har aldrig gillat honom som målvakt.

Neophyt: Om han hade haft höftproblem inför säsongen är jag ganska säker på att han inte hade spelat i 21 av våra 29 första matcher (hela 2024 alltså). Som målvakt är man nog ganska rädd om höfterna, speciellt om man ska spela 10 år till ungefär. Hade han gjort det för pengarnas skull bara hade han ju kunnat skriva på och sen sjukskriva sig och göra sig redo för rehab på en gång. Han får ju typ lika mycket pengar för det (10% mindre men behöver inte spela heller).

Skador kan ju tyvärr komma under en säsong också, vare sig det är trauman eller förslitningsskador.

Källgren hade dessutom ganska bra siffror (Ca 90% och 2.3 GAA) fram till årsskiftet. Efter årsskiftet försämrades detta och han landade på 11 matcher på 3.1 GAA och 87.5%. Det kan ju vara så att en skada tillkommit/upptäckts efter årsskiftet och att han fick tillåtelse att spela på sprutor i slutspelet (som Dick Axelsson gjorde t.ex.).

SuneMangs: Det bör ju förklara hans bleka sidledsförflyttningar under säsongen.

Ic4ru5: Jag är lite dum i huvudet ser jag nu...

Berra - Kinvall
Söderström - Hägg
Norlinder - Djoos
+Andersson/Bengtsson/Junis

Som sagt, ser ju ruskigt bra ut.

Tänk vad man skulle kunna må bra imorgon om rätt lag förlorar och alla ens drömmar slår in. 😆

Skapligt kaxig man hade kunnat vara på jobbet om Bäckström, Blandisi och Fjällby skulle presenteras i ett och samma inlägg 🤣

SuneMangs: sjukt att Bromés ”passning” leder omröstningen på Instagram med 650 röster medans Kopacka ligger tvåa på 512 stycken.

Edit: hade fel, första platsen på Instagram har Silfverberg på 757 röster

Farsang: Den borde Hållander vinna, objektivt sett. Tycker han var totalt överlägsen i år.

Gavve: Just de säsonger då han varvat matcherna AHL och NHL försvinner ju matcher då han åker mellan lagen och är reserv i nån NHL-match.

xxx BIF xxx:
Kan det vara så att vissa pengar som kommer in inte skulle gjort det utan damerna?
Skulle tex monitor satsa pengar om Brynäs slutade satsa på damerna?
Det kan faktiskt vara så att vissa sponsorer dessutom kräver att en viss procent av sponsorpengarna går till damlaget.

Tigerhjärta: Förhoppningsvis är Kloos tilltänkt som toppcenter i HV. Då slipper Brynäs deras konkurrens om andra toppcentrar. Kloos hade säkert kunna varit bra i Brynäs men tror inte han är centertypen som man är ute efter, om han överhuvud är tänkt att centra då.

Peja: Apropå ersättare till Söderström. Addison känns som ett bra namn i rätt ålder. Ryktades väl till SHL föregående säsong.