1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446695 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
Berge:

Herregud vilket omoget inlägg

undrar hur du hade reagerat om han spelat i Brynäs?

Aldrig roligt när spelare blir skadade oavsett vilket lag de tillhör

Gillar inte heller LHC men detta är en av ligans bästa backar.

Tragisk inställning du har

Ponera om Bäckis blir skadad " gud förbjuder " och andra lags supportrar reagerar som du gör nu? Då blir det annat ljud i skällan

aldrig roligt när spelare blir skadade som sagt

mattias - 74:

LHC lär säkert värva in en dyr tjeck på 350 000 i månaden bara för att ändå sluta tolva i tabellen.

Så går det när man har en klubb helt utan klubbkänsla men en stor plånbok. Kan köpa för mycket för att riskera att åka ut, men alla spelare har siktet inställd på tidig semester. Att spela efter 52 grundseriematcher ser de bara som ett straff… Kan väl kanske inte klandra dem. LHC är plast.

Peja: Jag tror vi kommer få se Kempny på skott i högra cirkeln i någon av formationerna. Washington körde så ibland när han spelade där, så han borde hålla där i SHL också.

Catodenäldresspöke13: Svrcek. Ska ha tagit enorma kliv (enligt Alcén själv) under sommaren. Och var grym de gånger han fick chansen redan förra säsongen. Enligt EP är han alltså 180cm och väger 86kg. Som 18-åring... Vet inte hur ofta det uppdateras och om det stämmer men det är ju inte en så liten pojk det.

Och skills, det har han uppenbarligen. Var grym under svarta mot vita och det kändes stundtals som att han gjorde allt för att visa upp sig medan andra tog det lite lugnare.

Fy fasiken vad jag längtar till torsdag och få bevittna första matchen för säsongen!

Lite goda nyheter.

verkar inte vara så illa med Oskar Lindblom när Lukas pettersson säger att han ska göra 3 mål här innan svarta mot vita. Alltså ingen grov skada då dem inte ens visste då att han inte skulle spela.

minut 04:40 i videon.

SuneMangs: Ja både dom och SPOODI 🙂

Luddf:
Jag kanske inte håller med herr Karlsson men om du ska gnälla på honom så se till att citera rätt.

Han skriver att Josefsson kan bli den nyttigaste värvningen för sitt lag inte att han är den bästa spelaren. En bra spelare i ett bottenlag är oftast mycket viktigare än en bättre spelare i ett topplag, mest pga avsaknad av bredd. Jag tror tex att BIF inte står och faller med #19. Om han missar hela säsongen kan nog ni bli ett topplag ändå.

När det gäller tränaren är frågan:
- Vilken tränare (av de nya) kommer göra störst skillnad för sitt lag. Frågan är alltså inte vem som är den bästa tränaren. Tex i Frölunda ersätts en rutinerad tränare med en annan rutinerad tränare som har gått i samma skola. Därmed inte sagt att RO är en sämre tränare än Kimby.
Personligen tror jag JJ kommer ändra mycket och förbättra FBK.

Farsang: Hägg visar sina offensiva krafter också. 2 mål i matchen nu. Vita laget har verkligen stuckit ifrån nu. Delia (i svarta laget) har dock haft en hel del att göra trots det.

Edit: Jag gillar det jag ser av Bellows. Knappt tränat med laget men märks att han gillar att gå på mål.

Edit 2: Bellows med assist till Rödin bara för det.

Skalman13: vaknat på fel sida? Njut istället för att klaga på en lek match.

mattiask: Såg ni Bellows staff eller? Snacka pondus!

Intervju med Bellows ute nu. Hade väl ingen koll på honom som person men han jag gillar det jag hör av honom. Verkar otroligt lugn och sansad vilket jag uppskattar personligen. Och så hyllar han tidigare organisationen (Nashville) också vilket jag gillar (förutsatt att det varit bra så klart).

Gillar även att han inte döljer att Brynäs har ett bra lag. Även fin hyllning till (förmodade) kedjekamraterna Rödin & Bäckis.

Hade heller ingen aning om att han och Vesel lirat ihop en gång i tiden. Kanske har nämnts men jag har då missat det. Båda är i.a.f. från Minnesota!

youtu.be/j8j7aFR8how

Edit: På wimt (som jag har svårt för själv) finns det tydligen fler frågor och svar med honom. På Twitter kan man i.a.f. se att han svarar på frågan om smeknamn och det är "Belly". Kan ju vara bra för fansen att känna till!

ellis: Sasse på GD är inne på att Brynäs inte ska värva. Så det finns ju uppenbarligen de som tycker att backläget är bra nog (ingen egen värdering i det så ni inte tror jag säger emot någon).

Lyfter bara fram att det finns flera åsikter i denna fråga.
www.gd.se/2025-08-08/fem-fragor-infor-brynas-forsasong/

"Ska man plocka in en sjunde back i väntan på skadade Simon Bertilsson?

– Jag börjar luta alltmer åt att svara nej på den frågan. Allt hänger givetvis på om övriga backbesättning får vara skadefria under hösten. Just nu är man tre bra backpar och det är inte alltid konkurrens stärker. Det kan också skapa en oro och osäkerhet att plocka in en sjua nu som antingen ska peta någon av de befintliga sex, eller själv komma in för att agera sjundeback. Nej, då är det kanske bättre att ha någon av de lovande juniorbackarna på den positionen."

Jag köper argumenten som han lägger fram men tycker också det känns riskabelt att gå in med 6 ordinarie backar. En skada där och Brynäs måste panikvärva DÅ istället.

mk: Lyckades knipa ett par biljetter igår till premiären. Plastsjö är ju inte det roligaste laget men premiär är premiär och det ska bli sjukt roligt att se Bäckis skrinna in på isen i världens finaste tröja igen!

Berge: Alcén har väl sagt till GD typ att man tittar på att värva en till back innan seriestart. Men det är inte säkert utan det ska kännas helt rätt också. Alcén har vuxit ut till en klok man, vänta tills rätt spelare blir tillgänglig annars avvakta istället för att ”panikvärva” och ta första lediga som en del klubbar jobbar.

brunkaren: kommentarer från 2 olika läsare (ta det för vad det är) i GD-live som verkar varit på plats:
”Har nog inte sett så här högt tempo så tidigt på lääääänge!!”
”Otroligt högt tempo på träningarna, kul att de!! Jag tycker mig finna likheter mellan Fjällby och Marian Studenic i Färjestad, iallafall på skridskoåkningen m.m”

Någon här inne som varit på någon eller några träningar och kan ge en liten rapport?
Hur ser bäckis ut, Bellows, Kempny, Norlinder, AJF? Hur är tempot, skrattas det, tävlas, bråkas, jublas, retas, Delia?

Suktar efter hockey brutalt mycket och bor för långt bort för att kunna gå på träningar tyvärr.

Greatredwing : Spara ned bilden (ibland behöver man öppna bilden först) hos dina kamera bilder. Sedan är de bara att använda ”Lägg till fler filer/bilder” nedan (när du t ex kommenterar).

GD postade nyss denna bild från Engeltofta 🎉 ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️👍
Uppladdat:

500x0-img0438.webp

Neophyt: Snabbkollade lite så kan ha missat nån/några.
Bellows har spelat med fd Brynäsmålvakterna Greiss, Felix S, och Ersson.
Enl GD brukar han sommarträna med Minnesotakollegan (”grannen”) Tyler Vesel.
Så det finns connection.
(och enl GD ringde han upp Greg innan han skrev på för att höra om det var bra i Brynäs/Gävle - kunde inte ha frågat en bättre representant för Brynäs 🙂)

DIFFEN: Kelleher måste vara den enda amerikanen som gick runt och drömde om att få representera diverse svenska lag när han växte upp. Det roliga är att så många supportar är så pass djupt inne i sin egen lagbubbla att de verkligen tror på allt han säger.

ME88x: Han har inte ens varit i Sverige i 24h än, ta det lugnt nu.

Gavve: Bör ju bero minst lika mycket på markförhållanden, höjdkurvor/lågpunkter och avlopp/brunnar/avrinning i omgivningen.
Tror inte själva påbyggnaden från Gavlerinken till Läkerol Arena/Monitorn påverkat mängden vatten som rinner in i bottenvåningen (såvida inte taket läcker). Bara en gissning dock. 🤔

Samsung: Såg den här bilden där Småstadsliv hade varit i Österbybruk och uppträtt. Ingemar Andersson (Christer Johansson) är välkänd Leksandsupporter. Han ser inte helt nöjd ut där han står mellan två Brynäslegendarer :)

Christer är från Alfta och där kan nog Leksand ha en viss övervikt i supporterskapet.
Uppladdat:

500x0-img0531_rMcNOiF8YeRrEuh.jpeg

LHC är och kommer alltid att förbli ett jävla bottenskrap. Sen kan de gå omkring och tro annat.

CLUBEN: 😂😂 Det är givetvis mest synd om Vrana som nu får spela i en klubb som spelar för sin överlevnad istället för guldjakt med Brynäs.

Berge: Om du istället för att se det som en träningsmatch ser det som ett tillfälle för fans att träffa NHL-spelare och mer som ett jippo tror jag det är lättare att förstå eller acceptera grejen med det.

Nu har ju Brynäs en jäkla massa NHL-rutin i laget men så har ju inte alltid varit fallet och då har det ju varit en chans att få träffa Bäckis och andra NHL-spelare. I år är det ju en chans att få se Järnkrok och Lindholm också som exempel. Och Boqvist kommer med Stanley cup-ringen vilket säkert lockar några också.

Det är ju verkligen inget man ska se som en "tävlingsmatch" eller så. Och knappast något jag åker upp till arenan för att kolla på själv (ca 10 mil och jag äger ingen bil). Men jag kan ändå tycka det är trevligt med ett sätt att knyta kontakt mellan nuvarande spelare och NHL-spelare inför den dagen de kommer hem också.

Som GD skriver:
"En spelare som ryktats kunna vara på väg hem ett längre tag är Lucas Carlsson. Hans kontrakt löper ut nästa år och han är med och känner på hemvändarstämningen även han."

Sen är det ju inte svårare än att inte titta om man inte gillar det. Precis som att det säkert finns vissa som kommer undvika att titta på CHL-matcherna. Fint med valmöjligheter tycker jag! :)

Edit:
Jag är nog knappast målgruppen för det. Men jag hade älskat något sånt här som barn när jag såg upp till NHL-spelare och samlade på hockeykort.

Skrubben: Förstår hur du tänker där och jag kan också tycka att matcherna innan SHL drar igång mer är till fördel än belastning då vi får matcher tidigt med tävlingskaraktär och det blir ju ypperligt att prova sig fram med olika formationer tänker jag.

Förutom dom sista två matcherna som spelas när SHL dragit igång så väntar sedan slutspel som jag tror vi går vidare till. Då blir det dubbelmöten i både åttondel och kvartsfinal innan jul om vi når dit. Jag ser då inte bara bortamatcherna som en belastning utan blir det som ifjol så kommer dessa matcher klämmas in på tisdagar när övriga SHL-lag får vila/träna. Nu brukar SHL också klämma in tre matcher vissa veckor men går vi vidare i CHL så kommer vi få många veckor med tre matcher.

Jag tyckte det märktes redan ifjol att exempelvis Silfverberg ofta var lite småsliten innan landslagsuppehållen och behövde den återhämtningen och möjligheten till mer kvalitativ träning. Sen var vi väldigt förskonade från skador innan jul och vi kan inte förutsätta att vi ska klara oss lika bra i år. Jag tror att det var lite av Färjestads fall ifjol som gick långt i CHL och samtidigt åkte på en del skador.

Vi såg ändå när det vankades slutspel att vi hade en trupp som var väldigt känslig för skador med Berra, Trivigno (som hade problem) och Ölund men även Svrcek som försvann till U18-VM.

Pusslet med lagbygget ser svårt ut att få ihop nu på förhand men jag tror att det kan visa sig vara mer till fördel än nackdel när vi har summerat säsongen i vår.

Hear me out.
Det snackas om att Svrcek tagit enorma kliv. Testa honom med Bäckström och ser vart det bär.
En ungtupp med två riktigt rutinerade herrar.

Andra kedjan tycker jag är given. En fartfylld spelare istället för Insrasis är något de behöver.
3:e var bra under säsongen men försvann lite i slutet.
Go again.
4:e är vad som är kvar.
Tänk att behöva sätta rödin i fjärde. Den är sjuk

Svrcek-Bäckis-Bellows
AJF-Larsson-silfverberg
Trivigno-ölund-Kopacka
Rödin-scott/vesel-Petterson

Glad att jag inte är tränare.
Kommer nog bli en rolig vinter mina vänner.

Erat: Trist. Man vill läsa mer om SHLs bästa spelare och årets värvning Hellberg.

mk: ”Låt oss nu vara lugna och låta alla komma in i denna säsongen med normala förväntningar.
Mina är topp 6.
Sen får man ta det därifrån..”

Bäckis in alltså, vet inte ens vad man ska säga, otroligt på alla sätt och vis.
Vad gäller vår tabellplacering så tycker jag verkligen att topp4 är en rimlig målsättning.
Något man ska ha med sig är att vi var ruskigt förskonade från skador och gick jäkligt hårt på spetsspelarna redan under seriespelet, där lär Gälla & Co tänka om för att spara sig till slutspelet.

Funderar på om inte Brynäs skulle bygga ett litet hotell med ubercool hockeyprofil i anslutning till arenan. Inkl sportbar. Målgrupp - Brynässupportrar från övriga landet. bortasupportar, gästande lag, travbesökare, fotbollsbesökare och övrigt löst folk. Tror det skulle kunna bli nåt som genererar pengar. Kanske integrera ett hockeymuseum.

robban85: En återgång känns väl rätt! Men istället för runt borde det var äggformat!

Hockeypuls Bäckis special ute nu. In och lyssna.

nittontolv: Skulle ändå vara lite intressant att höra de två superexperterna J F K och Modomilles analys.
Dom var ju riktigt rätt ute för ett år sedan. 🤣

Brynäsaren05: Jag förstår allas eufori och tillförsikt inför kommande säsong efter dagens besked och jag känner likadant själv. Jag trodde inte att vi skulle få höra en Bäckis på presskonferensen idag som var så tydlig med att han känner att kroppen är så gott som redo redan nu och att han tydligen har tränat både på is och i gym hela sommaren.
Han pratade om att han behöver repetition och det är väl just det han kommer fortsätta få nu. Alltså fortsätta bättra på sin fysik och vanan att vara på is för att få upp kapaciteten ytterligare några snäpp.

Det är bara att hoppas och hålla alla tummar på att han inte får nåt bakslag men som han säger själv så känner han ändå en viss press på att han har förväntningar på att leverera och att han kommer vara nervös när han väl gör debut.

Får han ”bara” vara hel så är jag inte orolig över huvud taget på att han kommer att uppfylla allas förväntningar. Jag vill absolut inte vara någon olyckskorp men det är ändå tidigt och han kommer från en allvarlig skada, inte spelat hård fysisk hockey på länge samt att han fyller 38 i höst.
Jag hoppas naturligtvis på att det här blir så bra som det bara kan bli och jag ser väldigt mycket fram emot att få se en frisk Bäckis i aktion i Brynäs.

Lyssnade tidigare på sportradion där Garpenlöv intervjuades och han var inne på att Bäckis tillhörde en skara av tre personer som har varit på den höga nivån i NHL och valt att återvända till SHL/Elitserien. Dom andra två var Börje Salming och Peter Forsberg, han nämnde inte Markus Näslund i det sammanhanget.

Han menade dessutom att om det skulle visa sig att Bäckis återkomst blir lyckad och han gör en stark höst så skulle han kunna vara en OS-spelare senare i vinter.
Sen är frågan om vi vill släppa iväg honom dit;)

Svensson_62:..tur att man har semester så man får fira lite..fast det är måndag. SKÅL ALLA GLADA BRYNÄSVÄNNER. ⬛️🟥🟨
Uppladdat:

500x0-20210721191740.jpg

Nu är vi ensamma favoriter hos Svenska spel.
Uppladdat:

500x0-img0433_hJikc90p3wwRZWM.jpeg

Anders Berg: Stämmer. Presskonferensen användes som ett tillfälle för att svara på frågor. Bland annat ställde en reporter från SR en fråga om statusen på "hans knä" vilket den reportern lär få leva med resten av sitt liv.

Du kan se presskonferensen i efterhand. Var en del saker som förvånade mig. Bäckis verkar mycket mer redo än vad de flesta trodde i.a.f. Han hade själv inte hört om upplägget med att han skulle spela vissa matcher bara. Han vill spela alla han blir uttagen till och komma igång så snart som möjligt dessutom.

youtu.be/29Z8WmezRWI

Jan-Erik : ”Det är ju ändå frågan om en åldersman som inte spelat på tv år. Skulle han efter nästan två år utan hockey dominera som många tror är det ett gigantiskt underbetyg för SHL som liga och för svensk hockey som tror sig var topprankad, eller hur?”

Kan en halvmesyr som Dick Axelsson, som dessutom är lite äldre, vara borta från hockeyn lika länge och sedan dominera i HA så råder det så klart inget tvivel att Bäckis ska kunna göra det i SHL. Skillnaden i grundkapacitet är ju ofantligt stor. Även om Bäckis bara skulle vara 80% av sin prime så är han ju fortsatt överlägset bäst i ligan.

Det har varit mycket snack om höften ska hålla, mjukstart och bara spela ett fåtal matcher. Hade du sett presskonferensen idag så hade du hört en Bäckis som är sjukt taggad och som kört stenhårt hela sommaren.

En sån som Bäckis kommer ju inte hem för att ”delta” och spela ett fåtal matcher. Han kommer så klart ta en ledartröja och göra precis allt för att ta det SM-guld han saknar. Hade han trott att kroppen kanske inte håller hade han aldrig hoppat på detta.

Ja jävlar vilken omtumlande dag.

Berge: Nästa år kan vi kanske addera några av Lucas Carlsson, Järnkrok, Ekholm och Markström till ekvationen också. Kanske är det därför det har skrivits så många ettårs-kontrakt till den här säsongen.

Erat: Klockrent! Det bästa vi kan göra nu som Brynäsare är att visa uppskattning över arbetet som görs.

Nicklas Bäckström, tillbaka i världens finaste tröja. Det är f-n så man måste nypa sig i armen för att förstå att det är sant och inte en dröm.

Grattis till Nicklas, grattis till Brynäs, grattis till Gävle, grattis till alla som älskar ishockey. Men framförallt, grattis till oss Brynäs supportrar som nu kommer att få njuta av Bäckis magi på 1:a parkett!

ME88x: Grattis!
Uppladdat:

500x0-skarmbild-2025-07-28-084719.png

Kommer ihåg för några år sedan när vi alla satt och tryckte på F5 då det skulle presenteras en nyhet. Tipsen var att det gällde kontraktsförlängning med Palushaj. När www.brynas.se till slut uppdaterades kom det upp en bild på... Emil Forslund från Tingsryd 😅

DIFFEN: Jag kan inte se att en endimensionell spelare som Kopacka skulle gå före Fjällby. Bredden är väldigt bra, men Brynäs har hämtat Fjällby på flerårskontrakt och kommer nog att ge honom stort förtroende. Det är meningen att han ska bli en del av lagets stomme.

Enligt Hockeynews livesändning är denna back på Alcéns radar. Och nej, det betyder inte att han är aktuell. Men målet är att ha en back (topp 4) klar innan säsongen startar. Ger väl en bild av vilken typ av back Brynäs söker.

www.eliteprospects.com/player/188788/christian-wolanin

Jugge: Helt enig i det du skriver. Men vi vet också att Rödda + Scott spelar väldigt bra ihop också. Och man ska ju inte bara gå efter ålder men AJF är alltså 8 år yngre än Rödda och lite mer av ett framtidsnamn (sett till kontraktslängd). Tror knappast Rödda har något emot att köra i "fjärde" (inga nummer på kedjorna enligt Gälla men alla vet ju hur speltiden fördelas) tillsammans med Scott i vad som kan vara bådas sista säsonger i Brynäs.

Sen om AJF är bättre offensivt än Rödda vet jag inget om då de spelat i olika lag/ligor. Men AJF gjorde trots allt 30p i AHL på 41 matcher och 34p på 44 matcher en annan säsong i AHL. Tror han kan göra rätt okej med poäng i bra omgivning. Gjorde dessutom 12p på 17 slutspelsmatcher för DIF i SHL18/19. Ganska precis 50/50 mål och assist i AHL också.

En fjärdelina med
Rödin - Vesel - Scott skojar man inte bort.
Då får man en andralina med:
Lindblom - Larsson - AJF vilket jag tror skulle fungera bra. Rätt tuff och "tung" kedja att möta.

Förstakedjan blir mer "lira", andra mer power och tredje mycket kontringar. Och fjärde kan sättas in i nästan vilka lägen som helst.

Himla kul att spekulera om hur det kan se ut i.a.f.

Om nu inte Bäckström blir sista forward in vore det inte dumt att få in Jan Jenik. Hårt jobbande center med riktigt fina siffror i AHL. Har nosat på NHL men inte slagit igenom. Tjänade faktiskt ”bara” 190k dollar senaste säsongen i Belleville så kanske inte omöjlig att sajna. Fyller 25 i höst så han vill nog först se om det går att få kontrakt därborta igen. Men vi är snart i augusti så vem vet?

Blandisi som är 31 bast vore inte heller fel men hans lön ifjol var 325k dollar. Bägge är poängstarka forwards med hög arbetsmoral och goda nog att centra någon de två första kedjorna. Tror tjecken är snäppet vassare och förmodligen billigare att få hit.

www.eliteprospects.com/player/247318/jan-jenik

www.eliteprospects.com/player/99041/joseph-blandisi

#33: Jag förstår vad du menar, egentligen.

Men jag tänker att det är lite som vilken turnering som helst.
Hörde på Kristian Nervik Nielsen i podden. Det första han sa om CHL var Paille.
För att i nästa andetag försöka kränga biljetter.

Tänker lite som att tex Sverige skulle ju inte "bojkotta" eller supportrar skulle inte tycka illa om en landslagsturnering bara för att en svensk spelare skulle blivit skadad i en tidigare turnering.

Nu är vi här. Låt oss se till att sprida Brynäs fina klubbmärke på det bästa sätt i Europa genom att stödja Brynäs genom glädje i matcherna.💪💪