1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446687 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
mk: Lyssnade under förra slutspelet. Det var tydligt att Fimpen inte hade sett Brynäs på hela säsongen och grundade sin analys på hur laget var mot Djurgården säsongen innan. Spelar ju inte så stor roll om man kan hockey om man inte gör grundjobbet, dvs kollar på matcher.

Gavve: Jag tror inte att Söderström och D’Astous hade spelat så mycket i den här matchen heller. Blir alltid en jämnare fördelning av istiderna den här tiden på året.

Kul att se match på plats igen. Märks att Bäckis är lite ringrostig men det kan man förstå.

Den nya backen får gärna vara en spelskicklig herre. Skulle göra mycket mer skillnad för laget än att få in en till defensiv kugge, särskilt eftersom Dahlqvist och Raftheim också är defensiva backar.

Lira: Lucas. Min nya favvo

rafalski: Vill bara kolla här om George är välkommen tillbaka till mitt Brynäs. Södra Skeppsbron 6B. Bodde i tornet med högt i tak. Ser ut så. Kul!

{11039}: Håller faktiskt med om det mesta här. Men Bellows tror jag man kan vara lite snäll mot då han varit skadad och precis kommit tillbaka.

Jag blir lite förvånad om AJF får inleda med Larsson och Silfver i SHL. Grymma spelare allihopa på sitt sätt men känns inte som att den kedjan har gjort särskilt mycket rätt under försäsongen (betyder inte att de varit usla). Konstigt att säga att den fungerade bättre med Indrasis (säger alltså inte att Indrasis är bättre än AJF) så här långt.

Lindblom - Bäckis - Rödin
Här tror jag att Bellows kommer spela istället för Lindblom. När Bellows är mer i form efter sin skadefrånvaro. Tror han kommer passa in väldigt bra här då han vill skjuta medan Bäckis vill ha puck och styra spelet.

Bellows - Scott - Kopacka.
Rätt konstigt formerad kedja som inte alls känns som den klickar. Bellows och Kopacka passar verkligen inte bra ihop (i denna match). Båda vill ha puck och skjuta. Scott är väl lite förra säsongens Ölund i Kopacka/Bobby-kedjan och tar det defensiva arbetet. Men nej, fungerar inte jättebra.

Pettersson - Vesel - Ölund
Är nog den kedja jag tycker varit bäst i dag. Pettersson är en riktigt frisk fläkt så här långt. Tar verkligen för sig och har dessutom +1 i dag (med resten av sina kedjekamrater).

Och här ska alltså Bobby in någonstans också?

Lyfta nått positivt nu tycker jag:
•Clara duktig.
•LP känns riktigt lovande. Bra i BP dessutom.
•Öla har verkligen varit bra sista 2-3 matcherna. Passar perfekt som vinge.
•Norlinder riktigt bra. Fina avvägningar, bra pass, hård i närkamperna samt enormt fin skridskoåkning.
•Kempny riktigt bra. Resolut i närkamperna, bra och smart längs sargen, fina uppspel. Offensivt smart.
•Vesel ser pigg ut.
•Kinnvall jävligt bra i defesiv zon. Stark med smarta lösningar.
•Dahlqvist vår framtida sheriff. Jävlar va han ser lovande ut.

Resten kan verkligen bättre!!

Minus:
•Rödin alldeles för puckkär och dålig i passningsspelet.
•Bäckis, förutom en jävla fin propp helt osynlig nästan.
•Silver känns helt bortkommen. Och kommer inte till överhuvudtaget.
•Johan helt okej. Men väldigt slarviga pass i PP spelet.
•Hägg känns väldigt trubbig och seg samt slagit rätt många onödiga icingar.
•Djoos, blandar verkligen och ger.
•Bellows, tar konstiga beslut med pucken och I sina åkvägar. Kan inte vara det lättaste att spela •med Jack som vägrar släppa pucken i tid.
•Jägarn känns helt felplacerad i sin kedja. Kommer inte till alls. Känns som han enbart köpt sin roll att stå framför kassen när 33 och 10 bollar gris. Dom utnyttjar inte alls hans spets.
•Lindblom som vanligt lika osynlig i spelet 5 MOT 5.
•Scott, gör inte mycket mer rätt än att vinna tekningar. Annars ser det ut att gå för fort för honom numera.
Jack en riktigt Sampo Ranta som enbart tänker på sig själv. Inte många passningar och en spel blick som påminner om Kuparinen.

GAMEDAY! Riktigt härligt med match på hemmaplan ikväll och Paille för sin välförtjänta hyllning!

Bellows (förhoppningsvis) och Bäckis tillbaka 🤩

ME88x: Som jag ser det är kritik OK.
Mobbning och hånande av våra spelare är ej OK.

Kul att se att Lucas Pettersson imponerar på försäsongen. Tycker redan han nu visat att han gjorde rätt val som inte harvar runt i Allsvenskan kommande säsong. Han är för bra för den serien och det är mer utvecklande för honom att träna, spela och matchas mot bättre spelare.

Svrcek å andra sidan hade man ju byggt upp högre förväntningar på. Men det kanske kommer. Just nu går LP före Svrcek, Sundqvist och Hillström enligt mig. Blir inte förvånad om LP petar ner någon av Scott, Vesel eller Ölund heller…

Gavve: Det finns bara ett sätt om man vill få en positivare jargong i samtal eller forum. Det är att tillföra just det själv. Jag ser egentligen ingenting konstigt med att en del personer alltid är negativa, finns alltid minst en sån person i varje rum oavsett om det är på ett hockeyforum, i en styrelse, i ett lag eller andra typer av grupper. I grund och botten är det positivt att så många som möjligt säger vad de tycker, det är ett gott tecken för samtalsklimatet i stort, därmed inte sagt att påhopp är OK och det är jäkligt irriterande att råka hamna bredvid de personerna i arenan.

Brynäsgubbe: Ber om ursäkt, blev lite fel om antalet gnällinlägg du gjort där du fokuserat på just Djoos, ditt favorithatobjekt för dagen. Vem blir näste man till rakning?

Så här ska det vara om man läser din historik:

Mot Brno var 50% av dina inlägg gnäll mot Djoos.
Övriga 50% bara allmänt gnäll om hur skönt det var med förlust.

Mot Mountfield var 50% av dina gnällinlägg också mot Djoos.
Övriga 50% bara allmänt gnäll om nån märklig utvisning och gnäll på Fjällby.

Statistiken verkar inte tala till din fördel direkt när det gäller kritiken mot ditt enögda gnäll på Djoos.

Till sist: grattis till att du lyckats hitta några positiva inlägg också. Måste ha tagit mkt tid och letande där…

Svensson_62: inget försvar men ser likadant ut hos oss och i timråboken. För övrigt känns det som att man inte riktigt vant sig att läsa positiva tongångar kring namn som Hägg och Norlinder här inne 😄

Brynäsgubbe: helt sjukt att åka ut för en klubba i plexit… Han var ju irriterad över att det blev offside bara.

En 2a för att slå klubban i plexit? Är det ett skämt?

Måste hylla Dahlqvist & Hedin/Raftheim ser hur bekväma ut som helst och spelar med smartness!

Fick precis nya svar de Haan…😄 Riktigt skön personlighet från hans sida, det ska även nämnas.

Silfverkroken: då ökar vi antal NHL-matcher i truppen! Med haan är vi uppe i 4474 matcher 🤣 det är fan galet

En spelare som stack ut enligt mig var Norlinder, grym match!!

Sportnisse: du tolkar detta på en liten skit turnering som inte ger nåt, skärp dig för jag kan inte ta dig på allvar!

Grin-Olle: 7-16 i skott (till Brynäs fördel). 3-8 i skott på mål.

Släpper vi till 3 skott på mål på en period så har vi ju gjort något rätt i.a.f. Även om vi ligger under. Betyder inte att allt är rätt så klart, lika bra att säga då så ingen får spader och tror att jag är nöjd med precis allt.

Men det är första tävlingsmatchen för säsongen. Hade detta varit en träningsmatch mot typ Luleå tror jag inte många hade tyckt att det såg så himla dåligt ut. Det är ju inte direkt så att vi har ordinarie lag heller.

Det som däremot oroar är ju helt klart backsidan. Blir snabbt sårbart när en ordinarie är borta. Men det är ju ingen hemlighet och något jag tror vi alla är överens om.

HELVETE VAD REKLAM PÅ ISEN

Kapten Larsson!!
Uppladdat:

500x0-img7615.jpeg

Hoppas på att vi inte drar på oss några skador i kväll. Det är för i mig i alla fall det viktigaste.

aplusb: Fasen vad kul!
Jäkligt häftigt att ni verkar vara många som tar er dit, all eloge & kör hårt!

ME88x: Skitsnygg som vanligt!

Petrov: Sluta vara så jävla negativa, DET ÄR MATCHDAG FÖRIHELVETE😍

Jonjo: Absolut, Söderströms defensiv är alldeles för dålig för att vara topp4 back i NHL också. Han var väl sämre i hela slutspelet jämfört med serien men i finalen var han rent sagt svag, medioker. Jag trodde NHL lagen skulle se det som en rejäl svaghet och kontrakt utebli.

Vilket skitlag Linköping är.

Lunkan:
Domusställ 84-86
Gevaliastället 87-97
1998 - nu världens snyggaste ⬛!

Varför inte ge Tyler Vesel en chans i pp? Rightare och besitter spelsinnet. Tror han hade kunnat balanserat upp det rätt bra. Istället för Scott såklart. Han har en offensiv uppsida i sig som inte fått chansen i SHL.

honken21: Det kommer vara snudd på omöjligt för Scott att inte uppnå en acceptabel poängskörd om han spelar i den PP-enheten, särskilt om spelaren på blå förblir en leftare, då kommer han ta större andel avsluten än om en rightare stått på blå. Jag bara tycker att ett SM-guldjagande lag behöver ha, rakt igenom, spetsigare spelare än Scott a la 2026 i PP1. Skulle inte bli förvånad om man hamnar i en position där man laborerar med spelaren i den positionen och provar lite olika spelare där.

atilla: Så ingen tolkar fel; han trodde att Järnkrok är näste att vända hem.
”Avsvalningen” var med Ovie.

Hockeynews hade nyligen en intervju med Gälla. Det jag tolkade/tog till mig var:
*Vi har gott om snabba spelare i laget och kommer att utnyttja detta mer kommande säsong - avd förbättra pusslet (plus lite hemliga förändringar)
*Kommer definitivt en till back
*Målsättningen är att ej hamna lägre än i vintras
👍

Peja: Håll ändå med om att PP ser mycket mer lovande ut denna säsong. 19 är ett sånt hot att de tvingas ge honom yta. Och även om alla vet att 33 ska skjuta så finns mängder med alternativ att spela innan för att låsa upp.

Med ett starkt PP blir Brynäs mycket bättre.

Peja: antar att dem hade scoutat Brynäs special teams lite, för dem hade övat på special teams i förberedelserna inför matchen sa Karlin i ett klipp på YouTube. Grejen är ju dock att vårt PP hade väldigt mycket mer varianter än vad vi hade mot Timrå.

Men en sak jag märker redan kontra förra årets PP är att man övar på många olika skottlägen/varianter men också att man har lagt väldigt mycket fokus på att komma till direktskott. Förra året var det rätt lite direktskott, även fast vi hade D’astous Silfverberg och Kopacka på skott positioner. Scott fick t ex till 3 bra direktskott i första Powerplayet. (Bra=på mål)

lapad: Clara påminner om Clara första månaderna i Brynäs första gången. Han har blivit pissad på i Färjestad i (nästan) en hel säsong, låt honom bevisa sig och bygga självförtroende.
Tycker han var bra idag, straffarna exkluderade.

Skalman13: ge dig 🤣

Vet inte om någon länkat den här innan.

men här har ni duellen mellan Brynäs och skidskyttarna.

honken21:

Jag tyckte Djoos gjorde det jäkligt bra innan Silfverbergs andra mål i PP i torsdags. Han fördelade puck snabbt mellan Bäckis och Silfverberg. Sen har han ju inte D’Astous skott eller Söderströms skridskor. Men att fördela puck kommer vara viktigt i årets PP. Ge pucken till Bäckström när boxen krymper.

Erat: Silfverbergs är mer distinkt och sitter bättre. Så är det med den saken😑

Peja: största överraskningarna för mig (av nyförvärven) var Kempny och Pettersson. Kempny kommer att bli en toppback, trodde mer på honom som en breddback. Pettersson verkar redo att verkligen ta kampen för att bli ordinarie, han överglänste ju Svrcek som är jämngammal t ex.

Dessa 2 var väl iofs de nyförvärv jag hade minst förväntningar angående på förhand oxå. Annars såg det riktigt ringrostigt ut på sina håll.

Brynäsgubbe: LP, ser faktiskt ut o platsa. Han ser bra ut!
Sedan tycker jag Delia ser rätt stabil ut. No jinx

Monno: Fimpen sa det i podd i vintras att Rödin fick ta han på axlarna till cirkeln och så kunde han vara stå där😀😀

Förövrigt första gången man skriker rätt ut för ett PP mål i första träningsmatchen.
Seriöst ståpäls på den.

MrCarla: Ja motståndarna verkar fortfarande få haka och hänga som en klase apor på våra spelare…

Degenerate: Det borde väl ni veta som alltid snackar och aldrig lyckas med ett skit.

Cardigan Daffipoff: Tycker Svrcek ser bra ut

Dallemas: Såklart, egenansvar struntar vi i.

mattias - 74: Skaffade IPTV idag 799 för 6 månader. Har alltid haft cmor/tv4play men nu fick de fanimej vara nog med deras eviga höjda priser

saile39: Väldigt svårt att se att man byter ut Larre som kapten. Om han nu inte själv önskat det då.

mattias - 74: 100% medhåll. Blir ju inte bättre av att vissa (inte alla) LHC-fans skriver sånt här på deras forum heller. Blir ju som en ond spiral:

"Jag ser gärna en 190+ cm stor och ståtlig fältherre som skickar Brynäsare till akuten. Vi skulle må bra av ett fullkomligt as och psykfall"

Angående ersättare till Fanten. Så jäkla trist att läsa sånt här vilka det än kommer från. Sen kan man hata LHC hur mycket som helst för det och önska att de åker ur. Men att önska skadade spelare osv... Nej det kommer jag aldrig förstå själv.

Berge: Jag tror att Fantenberg var en viktig ledartyp och stabiliserande faktor i deras lag. Ett väldigt tungt tapp.

För Brynäs är det inte bra att ett till SHL-lag jagar en back. Säkert ungefär samma spelare som ligger på sportchefernas bord nu.