1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759349 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Malken: Tittar du på matcherna? Obegriplig analys. Indrasis gör i 9 fall av 10 något dåligt, även i lättare situationer. Man räknar med att förlora pucken varje gång han får den. Peja har 100% rätt. Även när han lyckas så är det ofta sämre aktioner, t ex målet mot Malmö där han är fruktansvärt seg i skridskoåkningen och med nöd och näppe får iväg passningen till rätt adress i ett läge som annars är givet att straffa motståndarna på. Silfver och Larsson löser det sen ändå, som så ofta annars. Hade de fått några % mer hjälp från Indrasis position... jösses vilken lina det hade varit.

BIF Kungen: Ersson i kassen i natt, kul för honom🇧🇪👍

Alvin1309: Vem vill du sätta in istället för Indrasis?

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Linköping HC 2025-02-15
{9631}: Skiter väl i supportrarna bara irriterande med lag som Lhc som tar upp en plats i högsta ligan utan syfte eller mening. Hallstahammar skulle bidra med mer.

Gavve: är ju inte första gången de hånar någon som dött i motståndarlaget, de är överlägsna största kräken i supporter Sverige

Thellen: "Medans han var under utredning så lät de honom spela sista kvalmatcherna"

En liten detalj här. Han spelade den sista bara. Vi hade alltså 3-1 i matcher utan honom. Han var sjuk innan det (covid har jag för mig).

"han var heller inte frihetsberövad"
Stämmer. Han var inte ens anhållen förrän i maj (kvalspelet var klart i mitten av april). Då togs han också ur tjänst vilket förmodligen inte kunde göras innan rent juridiskt (Brynäs har ju ett arbetsgivaransvar mot sina anställda). Enligt Brynäs (mejl till AB) hade han inte ens blivit delgiven misstanke om brott när kvalserien spelades.

Försöker inte försvara varken honom eller Brynäs här. Men det är ju bra att man vet bakgrunden och har lite koll på arbetsgivaransvar och juridiska processer går till tänker jag om man nu vill uttala sig (menar LHC-fansen här).

Sen kan man tycka vad man vill om hur det hanterades. Det var väl ganska mycket som inte fungerade optimalt i Brynäs under dessa år kan vi ju i.a.f. vara överens om.

Silfver: nej lades precis ut på twitter från brynäs

En del tyder på att vi får ett snäppet sämre lag nästa säsong, men något som kan bli bättre är ny tredjelänk till Larsson och Silfverberg. Tåls att upprepas. Jag gillar Indrasis som karaktär, men helvete vad lite han får uträttat på isen. Chockad de få gånger han gör något vettigt med pucken. Riktig bromskloss i den linan. Vilket säger ännu mer om hur bra hans kedjekamrater är, när de ändå producerar som de gör.

Problemet är att det är skillnad på förlust och förlust. Att glida omkring och få spö mot ett pisslag som inte ens behöver spela bra eller att göra en grym match mot ett topplag som gör en ännu bättre match är två hyfsat skilda saker.

Idag ger man i stort sett bort tre poäng, vilket känns rätt surt även om man hade haft 29 vinster i sträck.

Danne66: Fantenberg gråter ut om tveksamma utvisningar mot LHC…

Knallhatten: En av de sämsta perioder vi presterat den här säsongen.

Qvarre: Fruktansvärt dålig spelförståelse av domaren att ta ut D’Astous i den situationen.

Jag är lugn. Vi är klasser bättre än lhc

{9631}: Du verkar ju faktiskt sällsynt sympatisk när du hälsar på oss här inne. Är du säker på att du håller på Linköping?

Mattson: Just Ljungkrantz tycker jag ändå i grunden är en spelare som har mer talang i sig än Kvist, Birgersson, L.Lindblom till exempel. Därav att han till skillnad från övriga blev draftad och det hyfsat högt. Har inte fått det att lossna i Färjestads stjärnspäckade forwardsuppsättning men känner mig rätt säker på att han kommer att uträtta mer i sin karriär än de övriga jag nämnde.

Gavve: Riktigt bra värvning av Yngvesson! Ljungkrantz har bevisat att han kan göra mål i HA förut.

Sv: Matchtråd: Brynäs IF - Luleå HF 2025-02-13
aplusb: CED's försvar av Larsson när Omark kommer in som tredje gubbe, *poff* ner på arselet med gnällspiken Omark. 🤭😁

Jugge: Såg bara 3:e igår och har inte läst en rad tidigare.
Men ang Kellgren.
Han vevade med klubban som den gode Sundlöv.
Även att han puttade omkull Luleåspelaren visar att han börjar tagga upp mot tidigare.
Sen kunde det ju gått åt vilket håll som helst i tredje.
Men skönt med 2 poäng..

Brynäsgubbe: Fast målet kändes klart, var aldrig orolig. Det här var en perfekt match att vinna mot en toppkonkurrent. Motståndarna kunde mycket väl ha vunnit men när slutsignalen går står vi som segrare.
Mycket viktigt i det mentala spelet inför slutspelet.

Fjorton poäng ned till tvåan nu. Ser lovande ut!

Gråt hela vägen hem, Luleå.

Ä.L.S.K.A.R. att man spelar Luleås mål-låt när Silfver avrättar Luleå! 🖤❤️💛

BIF Kungen: Tänk Rödin på Indrasis plats!

Thellen: Ja den var ett riktigt sömnpiller i första. Skönt att det blev lite heta känslor så både spelare och publik vaknade. Luleå är ett lag som är lätt att avsky. Sätter tryck på domaren, screenar och spelar ryggsäck så man kan tro att de smygdricker Löfbergs i omklädningsrummet och tittar på gamla FBK-finaler på vhs i bussen till match..

atilla: Tur att Silfverberg klarade sig undan diving-utvisning där.

Lulessss: Shinnimin är tidernas största filmare inom svensk hockey.

Sämsta domarinsatsen hittils den här säsongen

SuneMangs: Har sett två mot oss. Slashade av klubban framför mål och en hög klubba på Bertilsson.

De vi råkar göra på Luleå räknar jag inte😎

Peja: tycker synd om Larsson & Silfverberg

Trött som fan efter matchen inatt, men nu kör vi!
Uppladdat:

500x0-messengercreation1660251871234773.jpeg

Hoppas Trivigno kommer in under Omarks skinn ikväll igen.

Jag blev ändå glatt överraskad av spelet. Var lite orolig att det skulle bli mer som ett jippo från spelarna. Men icke! Så det blir roligt att få följa dessa matcher

Sv: Matchtråd: Malmö Redhawks - Brynäs IF 2025-02-11
Gyllen22: jag tycker han presterat över förväntan.

Gjort rätt mycket mål och fina framspelningar. Mindre än i HA, men det visste vi alla på förhand. Med bättre målvakter, backar och mindre utrymme/frilägen.

Dock har han steppat upp det mer på den defensiva fronten också. Sen är han ju troligtvis inte dyr alls dessa 2 år han fått kontrakt på.

Så sammanfattningsvis en skitbra säsong av han än så länge, dock önskar jag att han kommer ut som ”svacka” snart och börjar hänga mer mål igen, eller göra 4 assist på en match igen ;)

JanT:
Jaa, helt otroligt efter alla jobbiga år, nu är hockey roligt igen på ett sätt som känns helt overkligt 😂🤘

Thellen: Mycket bra fråga! Blev lite nyfiken och så här är läget.

Brynäs mot Örebro blev 4 vinster till oss (som du skrev). Samma med Malmö.
Brynäs - Örebro: 4-0
Brynäs - Malmö: 4-0

Tittar vi på de lag vi mött 3 gånger och vunnit 3 mot är det Rögle och Skellefteå som vi kan gå rent mot också.
Brynäs - Rögle: 3-0
Brynäs - SAIK: 3-0

Här har jag inte tagit hänsyn till om det är vinst, OT-vinst eller förlust/OT-förlust utan jag räknade vinst som vinst och förlust som förlust för enkelhetens skull (straffvinst mot Rögle och suddenvinst mot SAIK t.ex.).

Gavve: Svrcek också bland de bästa ikväll

Erat: Hade varit spännande med ett målvaktsbyte i Färjestad…

BIF Kungen: Unger är bedrövlig på engelska. Sämre än Stefan Löfven

Stefan R 63: Indrasis flipbackhand som sätter upp tvåan, hög hockey-iq….👏👏

"Eighth game with the A team?" Hahahah

SuneMangs: Blir match i telefonen från akuten idag, vad det verkar. Lyckades slita av vänster biceps i ett oförsiktigt ögonblick.

Gavve: Du som gillar statistik. Om Brynäs avslutar serien starkt och får en riktigt bra poängskörd, alltså bättre än vad ettorna brukar ha. Frågan är om det rekordet av en nykomling någonsin kommer slås med nuvarande serieupplägg? Skulle faktiskt kunna bli ett helt legendariskt rekord, friidrott-järnridå-rekordnivå.

Säga vad man vill om Färjestads värvning, men det ska bli riktigt spännande att se honom spela (om han får spela).

Ove Myling: Lindbäck klar för Färjestad

Jonjo: Mina förslag är

Back: försök låna Hugo Fransson från HV resten av säsongen. De har massvis med backar på kontrakt, han är utlånad till Nybro som rimligtvis snart har spelat färdigt ändå. Bra skridskoåkning och skicklig på offensiv blå, dvs den backtypen som borde kunna komma in i Brynäs spel ganska smärtfritt. Om det inte går hade jag försökt med Ludvig Georgsson i Almtuna, som är en late bloomer som är mer redo för SHL än Brynäs junior backar. Han är stor men ändå relativt rörlig och hygglig med pucken,

Forward: Linus Öberg. Får inte till det i Malmö som uppges vara beredda att släppa honom. Säkert har han större ambitioner än att spela i en fjärdekedja, men hur man än vrider och vänder på det måste det vara mycket mer attraktivt att spela i Brynäs fjärdekedja än att göra detsamma i Malmö. Chansen att vinna SM-guld borde locka.

Jugge: Benn hade varit helt perfekt

aplusb: Wallin och Alcén lär ju ha en ganska god relation sedan tiden med Clara, och Alcén är ju vän med Lindbäck privat. Vem vet, Lindbäck kanske har tagit tag i sitt liv och tränat på som en dåre.

Men det vore ju helt sjukt att möte FBK i en final och deras målvaktspar är Clara/Lindbäck.

Silfverkroken: Skulle tänka mig att det är Clara som önskar Lindbäck. Clara har nämnt i tidigare intervjuer att han och Lindbäck har haft en bra kemi mellan sig. En bra mentor rättare sagt

lapad: "Om jag inte minns fel så hade Färjestad mycket högre siffror i början"

Det får jag ta och undersöka! Tar och kollar första halvan av tabellen och jämför med andra halvan för enkelhetens skull. 20 mot 20 matcher, inte någon mer vetenskap än så.

Omgång 1 till 20.
Brynäs: 64 mål framåt och 43 bakåt (+21)
FBK: 80 mål framåt och 62 bakåt (+18)
FBK har 16 fler mål framåt och 19 fler mål bakåt.

Omgång 21 till 40.
Brynäs: 78 mål framåt och 48 bakåt (+30)
FBK: 66 mål framåt och 49 bakåt (+17)
Brynäs har 12 fler mål framåt och 1 färre mål bakåt.

Det du säger verkar alltså stämma. Nästan så att antalet mål framåt bytt plats mellan lagen. Märks också att FBK förbättrat defensiven under samma tid medan vi försämrat den något (5 mål på 20 matcher är så klart ingen extrem ökning).

Och med försämrat här menar jag enbart att vi släpper in fler mål, inte att vi blivit sämre i defensiven. Kan lika gärna vara så att vi får fler skott mot oss eller något liknande, mest bara så ingen tror att Brynäs magiskt blivit sämre trots att våra målvakter (framförallt Persson) blivit bättre.

Brynäsgubbe: Vi har utöver det även bättre målskillnad. 6 fler mål gjorda i HA men 10 fler insläppta där också. Alltså 4 mål bättre i SHL (+47 mot +51). Det är också helt galet.