1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759385 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Matchtråd: Färjestad BK - Brynäs IF 2025-01-25
Efter denna match måste alla inse att Ludde är vår 1:a. Agerar oerhört kontrollerat, har koll på pucken, sprider ett lugn.
Källgren måste hitta sitt spel från en period i höstas då han var riktig bra.
Tills dess måste Ludde få förstaspaden.

gwl: Domarna är också människor. Lite sämre människor men ändå!

Krossa Färjestad för fan!!!

Sv: Matchtråd: Hv71 - Brynäs IF 2025-01-23
xxx BIF xxx: Att ingen skrivit något om lineups kanske handlar om att det är onödigt att repetera sig? Det är ju knappast vettigt att jag (som exempel) på varenda inlägg ska svara att jag inte tycker att man ska bryta upp någon kedja när jag redan sagt det förut. Om 2 personer till skriver det kommer inte jag ändra åsikt för det. Om 20 personer till skriver att Indrasis ska bort (denna säsong) kommer jag tycka det är precis lika dumt förslag som när jag svarade på det första gången (folk får ha andra åsikter, jag säger bara att jag inte tycker det är vettigt).

Att Berg fick folk mot sig kan ju ha med inställningen att göra (han har redan förklarat sig, inga hard feelings från min sida alltså). Eftersom han sa att han inte hade sett matchen och ändå sa att det var en pissmatch (eller något liknande). Det tolkades som en ganska tråkig inställning när man inte har en aning om hur matchen såg ut (och jag repeterar, han har förklarat efteråt) vilket gjorde att många gick mot honom.

Det är liksom inte bara vi här (vi som inte tycker att man ska ändra något nu alltså) som tycker det är bra med kontinuitet. Även experterna på TV, kommentatorer, motståndartränare och spelare står ju och säger att Brynäs har såna fördelar för att de har just det.

Det finns heller inga underliggande siffror som pekar på att Indrasis är sämre* än någon annan Brynäsare. Enda som sticker ut negativt i Brynäs är som sagt Källgren (det har jag också nämnt och tänker inte tjata om det).

Jag tycker det är helt idiotiskt (nej, ni som tycker så är inte idioter) att tänka att man ska byta ut Indrasis mot Lejon denna säsong när vi har typ 15 matcher kvar till slutspelet. När våra 3 (4 med Svrcek i fjärde) kedjor sitter, producerar och fungerar allihopa så vill alltså folk bryta upp (mer eller mindre) alla kedjor. Det förstår jag inte. Det hade ju varit något helt annat om våra kedjor inte producerat tänker jag...

Edit. SÅ mycket sämre än någon annan Brynäsare*

Tigerhjärta: Äh. Lejon kan börja långt ner och få chansen högre när spelare är borta eller via bra prestationer. Det är inte hugget i sten att fjärdekedjan ska sakna spelmässiga ambitioner heller. Brynäs har varit osannolikt skadefria den här säsongen bland forwards och att skulle förbli det över nästa säsong är ju helt galet osannolikt.

Ska bli kul att se när Lejon kommer tillbaka senare under säsongen och/eller nästa försäsong. Att göra massa poäng i HA är ändå en annan sak än att spela om SM-guldet.

En sak skulle kunna vara att inte ersätta Scott med en spelare utifrån och helt enkelt låta två yngre spela med Vesel, men samtidigt är det viktigt att Vesel har någon att bilda BP-block med så som han gör med Scott nu. De är ofta BP-blocket som Gällstedt kastar in allra första i BP och det är en värdefull avlastning för toppspelarna.

Med lite distans på matchen igår:
Överlag kämpar man på mot ett HV som spelar över sin förmåga. Tycker HV är riktigt bra, de forecheckar hårt och dominerar stundtals närkampsspelet. De lär inte behöva kvala om de kan hålla den här nivån resten av grundserien.
Känns inte som Brynäs är på tårna, man tar onödiga utvisningar (och HV klarar sig undan ett par motsvarande situationer som hade kunnat vara avgörande...) och framförallt så slappnar man av när man har en tvåmålsledning. Sedan studsade väl inte en puck rätt heller, medan HVs gjorde det... Kändes som en typisk bortamatch i slutet på januari, lite tvärt emot vad vi såg i Skellefteå.
Källgren gör väl vad han ska men inte mer. Framförallt gör han inga matchvinnande räddningar. Ska vi vara ett topplag behöver han ta en eller två av puckarna som går i mål. Ställer man inte Ludde i mål på lördag är det direkt tjänstefel.
Jag börjar tycka det känns riktigt jobbigt på målvaktsfronten, tycker det luktar lite Lindbäcksituation över det hela - Alltså att vi har en uttalad förstamålvakt man vägrar peta trots att varenda siffra och varenda människa ser att andramålvakten är bättre.

Tredjekedjan dessvärre osynlig, märks att Ölund jobbar stenhårt i det tysta. Man märker inte mycket av honom, men jävlar vad han saknas när han är borta. Ingen skugga på Hillström dock.
Svrcek riktigt bra! Dock lite för vek i fysiken, men spela in honom nu under våren och låt honom bygga på sig fem-tio pannor över sommaren så kommer han vara grym i höst.

Jockster : Vilka mål idag var en konsekvens av hans ”svajande”? Känns som att du har bestämt dig om hans insats oavsett hur målen ser ut?

Peja: Den enda osäkerhet Källgren skapar är den som finns här inne, om jag får gissa fritt.

Nu glömmer vi den här matchen. Nu är det seriefinal som väntar.

Solklar 6-man på isen?????

Jag känner lukten av kryss ikväll

BIF Kungen: Vår styrka är att när vissa gubbar har en sämre dag så har vi andra som gör en bra match istället, därför ligger vi etta. Inte som förr, när allt hängde på Rödin och någon till i stort sett.

Lindblom har inte varit dålig idag skulle jag säga. Har en del fina aktioner.

TheMacamush: Vilket jävla målhelvete❤️

D’Astous borde få tredjeassist på den.

Erat: Såg ni att det ryckte i Bertils mungipa litegrann. Det var nära där😅

Känner att jag kan tåla en torsk idag. HV borta är alltid tufft och det kommer inte bli som förra matchen, de har växlat upp. De tog dessutom FBK nyligen.

Skulle HV vinna och ta sig förbi LHC om de förlorar skulle det ändå kännas ok.

Sv: A proposito de nada
Pitch: Charle-Edouard D'Astous var väl skaplig i alla fall. Trivigno också. LP duger väl, Kopacka gav två bra säsonger. Hägg och Bellows har väl blivit något.
Dock försvarar jag inte kvällens bottennapp men man måste ha lite perspektiv. Nån värvning har väl varit lyckad.

Saknar spelskickliga backar och främst toppmålvakt (köp!!!!!)

ellis: Jag tycker att Bellows har kommit igång bra efter en trög inledning. Bobby också fullt godkänd. Scott och Witkowski hänger tyvärr inte med, Kopacka verkar mest fokusera på att inte bli tacklad. Delia håller uppenbarligen inte SHL-klass.

OveJärnkrok: Alcén ska inte göra ett enda skit mer i Brynäs namn .

Jompe: Det hårda spelschemat i kombination med många äldre spelare är helt klart en trolig orsak till att laget kollapsar med jämna mellanrum. Jag tycker egentligen att den här insatsen var i nivå med exempelvis plattmatchen mot Djurgården, men att Färjestad var bättre, hungrigare och spetsigare än vad Djurgården var då.

CHL är också en riktig nitlott. Fler matcher men inte ökade intäkter.

Bockensdricka: ALCÉN MÅSTE LÄMNA NUU.

Blev det inte mer än 7-0? Dåligt av FBK att slå av på takten. Slappt.

Nufcbifcaps: Hat och hot är för losers.. men rejäl kritik måste man få efter detta debacle....

Perfekt exempel idag på hur man INTE ska komma ut mot ett krislag. Vi viker ner oss som ett gäng veklingar idag. Bra att vi förstör vår målskillnad också. Jättebra.

Sparka dessa jävla sopor till målvakter åt helvete, Gällstedt Molin, Masken och Alcen får gärna följa efter!!!

Vi måste upp nåt djävulskt i kaxighet om vi ska få med oss nåt. Färjestad är inte ens bra, men vi lägger inte en handske på dem. Alldeles för enkelt och mysigt för FBK.

Som lagkamrat hade jag skämts över hur överlägsen Trivigno är i sin inställning.

OveJärnkrok: Mm tycker också Norlinder har varit bättre på slutet plus den back som har störst potential att likna Dastous i spelet av alla våra nuvarande backar. Känns dock som han har kämpat mycket med självförtroendet under säsongen. Hoppas han kommer mer och mer

Gavve: Förhoppningsvis kliver vi förbi Djurgården idag 👌

Butter: Tyckte förra säsongen var grymt kul 😎

MrCarla: ”Menar mer att det är väldigt mer lag som utmanar än när vi var där nere.”

Kan ha att göra med att det aldrig kommer finnas ett HA-lag som Brynäs årgång 2023/24.

Jan Grismöbel: Fast är inte två olika saker? Att JA söker en målvakt (till nästa säsong) är väl självklart givet att Delia lär lämna så fort hans agent får napp och Clara inte utvecklas som Anaheim önskar/kräver.
Att JA skulle lyckas signa en toppmålvakt är en annan sak. Hans track record där är bedrövligt.

Skrubben: Spännande. Varken Källgren eller Delia har varit de toppmålvakter som man hoppades på - tredje gången gillt?

Skulle förvåna om man går efter någon som inte har spelat i Europa tidigare, med tanke på hur grovt Delia har floppat.

Jag hoppas på Filip Larsson.

Stefan R 63: Haha!
Du har helt rätt! 4-5 är INTE en jämn match och 76 % i räddningsprocent är SUPERBRA! Så helt fel av mig, jag är en nolla och du har helt rätt!

Peja: Dessvärre ligger otroligt mycket ansvar på hur det ser ut på Alcén. Absolut alla som följer ishockey vet hur otroligt viktigt målvaktsplatsen är . Alla utom vår sportchef som faktiskt har spelat på elitnivå fattar det . Där fuskade å sparas det .

Bellows ❤️❤️

Clara gör ingen toppmatch helt klart. Men allvarligt.

Första målet är Kinnvalls fel. Sen är det tre styrningar. Antingen går styrningar in eller styrs rätt på målvakt. Nästan helt omöjligt för målvakter att förutse att styrningar ska ske och ändra puckens bana.

Vi hade väldig otur med studsarna idag, både framåt och bakåt. Jag tänker iallafall inte hugga på målisen i ett sånt läge.

Bonuspoäng känns ändå som tappad poäng mot seriens solklara jumbo. Tog i alla fall in två pinnar på Timrå, dif, fbk, m fl.

Tre + till Hägg, Bellows och Bobby

xFafx: skönt att vi vinner alla övertider
Synd att vi super bort en poäng till
Men glädjen vinner

Silfver: KIIIIEEEEEEEFFF THE CHIIEFFFF!!👊👊👊

Bellows är nyttig - riktigt nyttig emellanåt

Förläng med Bellows.

Älskar dem jävla inbrytningarna Larsson gör asså🥵

Att han inte gör det oftare, för varje gång han gör det så blir det farligt!

parks: Clara kan göra en rörelse mot pucken med stöten utan att lämna hela målet öppet. Det är knappast en chock att något kan hända på vägen. Det där är ett målvaktsspel på pojklagsnivå. Han kanske hade släppt in målet ändå, men med en bättre målvaktsteknik hade det funnits en möjlighet att rädda. Såg nästan ut som att pucken gick mot höger och han ville plocka den, likt en pojklagsmålvakt. Det har skett alldeles för många gånger den här säsongen att motståndarna gör mål när Clara hamnar helt ur position.

bänknötarn: Snyggt av Bellows att fullständigt äga Tjommens hypade son i forecheckingen.

Synd att leksingarna får hålla i Bellows hur mycket som helst. Nu blev han less. Om domarna hade gjort sitt jobb hade Bellows armhåge aldrig uppstått, men han måste vara mer disciplinerad där.

Utvisningar och slarv i egen zon är ju Leksands enda chans i den här matchen.

IronKrook: Rödin flyger fram som en 20-åring.

Peja: En av våra bästa perioder anfallsmässigt, konstant tryck och bra rörlighet.

BIF Kungen: Vi skulle haft 3 måls ledning om vi satte våra lägen och om vi inte bjöd Leksand på det det första målet. Utspelning

Zappaholic: "Bellows blir bara bättre och bättre…
Många som velat skeppa honom."

Japp, i början av säsongen var han inte vatten värd. Nu är han väl snudd på bäst? Den enda som skjuter bättre än Silfver iaf.

Gavve: Scott har blivit stegvis sämre de senaste åren. Det fanns ingen rationell anledning att tro att den trenden skulle förändras. Vesel gjorde en del bra grejer men var knappast ett flaggskepp i boxplay eller en injektionsspelare som hade behövts bland alla veteraner på fw-sidan. I guldlaget 2012 hade man Mats Lavander och Mads Hansen i fjärde, där fanns ett helt annat defensivt kunnande i både spel fem mot fem och framförallt boxplay. Om Vesel hade varit så himla fantastisk i boxplay hade han varit Brynäs ”go to guy” där, vilket han uppenbarligen inte är.

Verkar bli Nordamerika för Kopacka. Han verkar inte så sugen på att stanna i SHL.

Och man kan väl nästan bekräfta att han lämnar i och med detta:

"Kan du bekräfta att det här blir din sista säsong i Brynäs?
– Det har nog blivit ganska tydligt, tyvärr. "

Han är dock tydlig med att det är hans val att åka hem:
"Det är en otrolig liga och organisation. Jag har inget negativt att säga. Det är ett personligt val att åka hem. Det är bara av personliga skäl."

Sen får man ju välja om man ska tro på det eller inte. Men att gå ut och säga att han vill hem gör väl inte att han blir mer eftertraktad i SHL ifall han hade velat stanna i Sverige... Så tänker jag.

hockeysverige.se/shl/jack-kopacka-berattar-darfor-ser-han-ut-att-lamna-brynas/