1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759423 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
aplusb: Ja vill man sparka tränare och sportchef så bör man ärligt talat vara tyst och istället läsa in sig på Brynäs organisations totala haveri säsongerna efter SM-finalen 16/17. Sen bör man jämföra det mot mer framgångsrika föreningar och hur de arbetat.
Jag hoppas Brynäs för sista gången har sparkat en tränare eller sportchef under säsong.

xxx BIF xxx: Apropå pengar, Brynäs har undersökt möjligheterna att få in Wolanin enligt Expressen (pluslåst). Men han avser att vara kvar i Nordamerika. Klart det finns resurser tillgängliga om man kollar på den hyllan.

magr: Det här felbyggda laget tippades av de flesta experter att vinna serien och vinna sm-guld. Det saknas en spetsback samt att Delia och Bellows
inte levererat som förväntat. Men ingen av dom såg ju direkt dåliga ut på pappret.

Jan Grismöbel: Håller inte med dig.
Finns antal klubbar i shl som har gamla spelare som SC. Frölunda, Saik. Färjestad, Luleå.
Guldet är Skuggans, inte Fröbergs.

Det är inte dåliga föreningar eller lag.
Sen finns det någon som har egna som gått dåligt oxå.
Malmö.
Leksand har utomstående. Bra? Örebro? Hv?
Wiken har lyckats ändå på ett sätt som jag inte trodde.

Så att det är inavel..
Not so much.

lapad: Man kan väl fastslå att serien är 52 matcher lång.
Vi har spelat 18 matcher och har 20p. Det är 1,11p per match.
Fortsätter vi med det poängsnittet har vi ~58p på 52 omgångar. Det är garanterat kval.
För att vara säkra behöver vi, sett till sista fem säsongerna, någonstans runt 65p. Det är 45 poäng på 34 matcher, eller 1,34p per match. Vi behöver alltså ta runt 20% mer poäng än vad vi gjort hittills.

Jag skriver det igen - Vi ska alltså bli 20% bättre resten av serien, FÖR ATT SLIPPA KVAL. Och Alcen sitter på händerna och säger att man "kanske behöver värva en back om någon blir borta länge".

magr: Vi är många "soffcoatcher* som sagt detta sen I somras när truppen skulle sättas. Vi har då fått ta mycke skit och ovett från vissa , nämner inte från vem . Nu sitter Brynäs åter i skiten pga spec 1 person. Men denna person trots uttalanden sedan i augusti september och framåt otaliga gånger att en back ska in . Men hans personliga stolthet hindrar honom från att inse att han haft fel när han inte löst detta . Nu ska det ev in en panikvärvning istället för en välscoutad innan säsongen ,, om det behövs !!! Vi är många som uppgivet skakar på huvudet . OM DET BEHÖVS!!!

Sportnisse: Börjar kännas som 22/23.
Malmö gör sitt ryck i tabellen nu, gör Wännström ett eller två mål?
Alcen sitter lugnt…

Svensson_62: Även Henrik Petré spelade forward några enstaka matcher, minns jag

Sportnisse: Iom att ryktet förra året var att han spelade halvskadad så låter det inte alls orimligt.
Däremot är det orimligt att inte ta höjd för just skador i truppen.

Zappaholic: Ett lån över ett par matcher när HA är i en ganska obetydlig fas borde inte vara svårt med rätt nätverk.

Farsang: ”+att man märkte förra säsongen att spelskickliga backar inte var vägen att gå för att vinna guld.”

Brynäs vann grundserien, gick till final och var två matcher från att vinna SM-guld, trots att man hade två skadade målvakter som inte kunde göra sig själva rättvisa.

OveJärnkrok: Enligt Hockeynews blev ju Brynäs erbjudna Zboril inför säsongen. Han verkar inte ha rosat marknaden i sin nya klubb heller. Till slut kommer man ju att hamna på såna där namn igen i brist på annat.

En back som jag tänker lite på är väl Laavainen i Södertälje. Han har i princip varit skadad fram tills nu men spelat några matcher och ser bra ut. SSK har många backar och behöver få in producerande forwards, men verkar sakna ekonomiska resurser. De kanske skulle kunna tänka sig att släppa Laavainen för en hygglig summa, särskilt om de får låna Svrcek.

Men ja, nu är mina spekulationer långt ifrån Wolanin och andra som har nämnts tidigare.

Ett uttåg ur CHL i sig skiter jag i. Matchen idag är inte problemet. Det är tyvärr JA's oförmåga att agera och korrigera misstag. Jag kan inte låta bli att fundera på om det finns en stolthet i vägen ibland. Eller så är det helt enkelt noll sjukdomsinsikt. Och såklart alternativ 3, att allting har skötts rätt och vi har bara haft otur med lagbygget.

lapad: Men egentligen är det väl bara bra om vi åker ur CHL så fort som möjligt. Halva laget består av 30+ väderbitna gubbar och sen 4 ordinarie backar på det.
En 36 omgångars SHL hade nog varit optimalt för det här gänget.
Brynäs är nog det sämst rustade laget i hela Europa för spel i CHL känns det som.

Väldigt fint pp-mål av boysen!

Vi har alltså så få backar i truppen att Vesel får spela back.

Det är sån otrolig beer league-nivå. Pinsamt.

Silfver: Gäller ju att ha bred trupp när man ska spela SHL och CHL, 5-6 seniorbackar borde räcka!

ELFBIF: skrev en svart feelgood för tio år sen
Och nu kämpar jag med en spänningsroman, inte polis/deckare utan om en kille som ruttnar på sina grannar och lär dem veta hut . Fastnade lite o började på en prequel. Killen var en rånare och har bytt identitet…Men skriver mest för att få tiden att gå. Samma med musiken men den är dyrare :-)

OveJärnkrok: Att Alcén ”fick jobbet gjort” i HA beror nog mest på att ”kärnan” valde att stanna för att ställa saker till rätta. Det var spelare av hög SHL kvalitet som så klart hade kunnat spela på annat håll. I övrigt hade vi högst budget och kunde så klart välja russinen i kakan som Kelleher och Vesel (på HA nivå). En spelare som Benn berodde ju helt på Scott. Alcén lyckades med en värvning då, Kopacka.

Inför SHL säsongen skulle en spelare som Silfverberg kommit hem oavsett vem som var SC, likaså Bäckis nu. Det gäller så klart alla Brynäsarna. Alcén lyckades med värvningarna av D’Astous och Trivigno.

Men under Alcéns år som SC så har ju antalet misslyckade värvningar vida överstigit de lyckade. Nu pratar jag alltså inte gamla Brynäsare som kommit hem ändå.

Lulessss: och Timrå har sju seniorer nu när Harde är tillbaka. Plus 06an Freij som har gjort det riktigt bra och snott åt sig en plats bland topp 6 backarna. Nä jag förstår inte heller hur eran sportchef resonerar.

Silfver: Ingen perfekt uppladdning för Kempny inför Bern. Storken kom häromdagen, hade nog varit smart att ge honom ledigt tills på onsdag.

Greatredwing : skicka Fjällby isåfall. Karln är sämst med pucken och har kladdat flertalet gånger så det blivit bakåtmål.

Bellows har ändå hockey i sig och fungerar ändå rätt bra, trots att poängskörden uteblivit

Lucas Rosander gjorde 2 mål när U18-landslaget vann mot USA med 6-5. Kul att fler Brynäsare imponerar med sina landslag.

11:00 imorgon ✍🏻✅

lapad: Japp han gjorde en ok match idag.

mk: Fasen nu fick man press på sig - duger klassikern: ”Bättre en back i hallen (ishallen?) än ett hack i ballen”?
🙂

Vad har Vrana för medspelare i LHC egentligen? Speciellt när Fantenberg gick sönder. Finns bara problematiska spelare i den klubben.

Bäckis, larsson och silfver har helt annan pondus än t,ex Kovacs

Lulessss: Kan ju bli ditt Luleå som istället värvar Vrana och skippar Omark.
Fast som du säger: vore isf dumt av LHC att släppa honom till en bottenkonkurrent.
Kolla tabellen, det är bara fakta…🤣

Mycket golfboll igen nu, återkommer om några veckor.
Ha en fin höst👍

Blå grottan: Brynäs var förra säsongens i särklass bästa lag. Luleå hade en tvåveckors formtopp i april som stal vårt guld,

Huge: Nej, men det är regel snarare än undantag att importspelare väljer den bättre ligan och laget med dubbelt så hög spelarbudget. Och det vore ytterst svagt av Brynäs att inte ens vinna en dragkamp om en kanadensare mot Vasa-Sport, det är knappast en barndomsdröm för Hunt att få spela för den klubben.

Det blir en löjlig diskussion och om det mot förmodan är så att Alcén inte ens lyckas vinna dragkamper mot klubbar som har typ halva Brynäs lönebudget, så vore han ju det största skämtet på marknaden, och det tror jag inte att han är.

Svensson_62: Ok, då missuppfattade jag det du skrev. Det gick inte riktigt ihop för mig så tack för förtydligandet.

Jo, jag håller väl med om målvaktssidan. Det blir intressant att de hur man gör med matchningen av Källgren och när man rycker plåstret med Delia.

Delia verkar inte ha ett monsterkontrakt, men om du kan spara några månadslöner där kanske du kan finansiera ett seriöst bud på en kontrakterad back från Liiga eller HA.

I en idealiskt värld finns det en back som är mer eller mindre klar till nästa säsong, som Brynäs tror stenhårt på och som man kan få loss lite tidigare än planerat.

Jag menar dock att det här laget behöver mer än en comebackande Källgren och en back. En forward hade nog också kunna gjort stor nytta om den är någon av profilerna som jag beskrev igår (producerande spelare eller bra BP-spelare).

Svensson_62: Tror Källgren kommer bli ett lyft för Brynäs när han är tillbaka. Han kunde inte spela sin fulla kapacitet när han hade skadekänning förra säsongen. Hoppas han är spelklar snart. Han och Clara blir bra för laget.

munkas: kul att du vet mina ambitioner...o att du vet vilka spelare jag vill ha i Brynäs...Du är så uppe i det blå i det mesta du säger..
Jag har tävlat på högsta nivå o vill vinna till varje pris men om man skulle följa dina principer så ska ju halva laget bort o ledare o stab bort...o hur du just nu tänker att man ska vinna matcher då är obegripligt korkat!!

Huge: Tycker att du beskriver det väldigt bra. Dvs det sportsliga, förväntningar etc.
Sen kan man ju alltid diskutera om man ska skita i den här "smutskastningen" gentemot supportrarna, där du under radarn lite snygg kallar supportrar för ditt och datt.
Men vi släpper det. Orkar inte ta den diskussionen.

Alcéns största problem iår är väl att han med facit i hand inte lyckats.
Innan säsongen drog igång, vi kan räkna med matchen mot Zurich i den ekvationen.
Hur många gnällde då på Bellows, Delia etc?
Ingen.. visst är det väldigt lätt då SHL inte ens hade dragit igång, men Delia tex hade hållit nollan mot Zurich tex.

Men nu med facit i hand så är det tyvärr bara inse några saker.
Delia har ju inte levt upp till förväntningarna - minst sagt.
Backparen har inte varit tillräckligt bra.
Hägg må vara SHLs bästa tacklare, men hans gap control och hans spel med puck är ju knappt Div 1 klass på.
Kinnvall har ju hittills (enligt alla siffror) varit en av SHLs bästa backar.
Kempny har varit bra (väldigt bra) i några få matcher och rent bedrövlig i andra matcher. Exakt samma sak med Djoos.
Norlinder och Axel är två stabila och bra spelare - men kanske inte ska spela ihop?

Största problemet här och återigen, shit vad jag jobbigt det är att låta som en papegoja.. MEN Alcén har helt blundat för det faktum att han inte lyckats ersätta varken Dastous eller Söderström.
Dastous är väl den mest kompletta back (spelare) vi haft på hela 2000-talet.
Men om man uteslutande tittar på vad det är för spelartyper så har inte Alcén ersatt dessa och det är enligt mig den största orsaken till att vi ligger där vi ligger ihop med boxplay och delar av målvaktsspelet.

Sen är det också bara inse att Silfverberg, Larsson, Kopacka, Ölund, Lindblom för att endast nämna fem spelare varit ur form under de olika perioder av denna första tid av säsongen och det var dom inte ifjol utan då var dessa spelare riktigt igång.

Supportern: Man kan ju tillägga att det är JA:s ansvar att man har rätt coacher (och spelare) för att lyckas nå sina mål.

Med det sagt så tyckte jag själv truppen såg bra ut innan säsongen och även coachsidan. Även experterna tippade oss högt. Det var inte många då som kritiserade Alcens bygge.

Lulessss: Tror det är bäst att diskutera Luleå i er bok. Ni kommer förmodligen spela bra, men att förvänta dig rim o reson från brynäsboken när du pratar enbart om Luleås spelarae, vilken ingen här bryr sig ett skvatt om givetvis att vi inte möter er, är ett missförstånd, minst sagt.

Svensson_62: Jag tycker att det är väldigt konkret när kritiker vädrar åsikter om att Alcén borde ha värvat specifika spelare som gått till andra klubbar på sistone.

Jan Grismöbel:
Den senaste alibiinformationen till medlemmarna på det senaste supportermötet/medlemsmötet var att "det jobbas hårt, men det kanske inte syns" eller nåt åt det hållet.
Alibijobb?

Tommy: Har inte varit här så länge endast sedan 2011 . Så jag är en av många medgångfans . Så vi ska veta våran plats här inne . Ganska tröttsamt å veta att säger man något fel, då kommer vakthunden. Det var samma när Brynäs åkte ur . Även då visste dom på åsen bäst enligt vakthunden .å det gick bra som vi alla medgångare kommer ihåg .

Lulessss: Snacka om att toppfylla! Vi har mest bottenfyllt men där verkar det vara fullt nu så vår sportchef har sagt att han är nöjd men har tät kontakt med ChatGPT om något som kallas grundspel.

Peja: I en drömvärld, Tardif mot Bellows, Sandström (om det inte finns något bättre ledigt) mot Delia, och in med Maxence Guénette eller Wolanin (förutsatt att han inte är skadad).

Nu vet inte jag hur man ska göra som sportchef då jag aldrig har varit någon, men jag skulle nog tänka såhär när det kommer till Sandström. Clara är på lån vi vet inte om han spelar i Brynäs nästa säsong. Jag tror Sandström och Källgren hade varit ett bra målvaktspar. Men sen o andra sidan så är spekulation helt meningslöst då inget talar för att ändringar kommer.

Ha en bra Tisdag alla Brynäsare.

Rodrigo: Har gått en del rykten om att Tardif vantrivs i Finland så kanske handlar mer om det än att han verkligen vill till just Luleå. Om det stämmer att Kärpät vill ha en spelare så borde Brynäs erbjuda Bellows i utbyte. Större chans att det skulle lossna för Tardif i Brynäs och snart ska Pettersson & Svrcek spela JVM.

Huge: Det är skillnad på att ha en åsikt och att försöka förminska andras.
Problemet är inte själva ordet, utan hur det används , ofta som ett sätt att trycka bort kritik istället för att bemöta den.

Hittade en gammal länk idag där det ryktades om De Haan till diverse klubbar.
Blev lite sugen att kolla igenom EP lite efter vad man kunde hitta.

Försöket att hitta en back i bra ålder, med bra egenskaper osv samt i en klubb som ändå skulle kännas hyggligt relevant att kunna gå till just SHL (mer specifikt givetvis till oss).
Den sista punkten är jag lite väl dåligt påläst på gällande hur starkt klubbar osv står sig i Europa och vad den egentliga dragningskraften är.

Hittade några intressanta spelare, men den mest intressanta efter att ha spanat in spelaren på både EP samt YouTube var denne kille.
Ska sägas att många av er säkerligen har ytterst bra koll på honom, att han är utanför den "hyllan" som tex SHL-lag kan sikta på.
Men av det jag såg på Youtube framförallt så ser han ytterst ytterst intressant ut.
Dessutom en sjuk jäkla bössa.
Dessutom är han rightare.

Ta det för vad det är - jag kan vara helt ute och cykla gällande nivå på vad man kan få tag på. Tänkte/tyckte mest det var en rolig grej att dela med sig av.

Rip Kirby: Hemliga armén (Secret Army) är ju en annan klassisk serie värd att se om. Ett mästerverk i mina ögon.

Bäckis och tre andra spelare utgår från Tre Kronors trupp.

Supportern: vi får se vad som händer kommande halvåret, men jag tycker Alcén ska vara kvar. Han har blandat bra och dåligt under sin tid som sportchef, och ofta har de bra besluten kommit efter dåliga beslut.

Jag tror att han är bra på att lära sig av sina egna misstag och undvika de året efter. Han har byggt 4 helt olika typer av Brynäsupplagor och nästa silly season får vi nog se en återgång till hur man byggde laget inför 24/25.

Det bästa med den skitdåliga silly seasonen inför den här säsongen var att Alcén nästa bara skrev 1-årskontrakt.

OveJärnkrok: I början var spelet bra men vi förlorade matcher men nu fungerar i princip ingenting längre.
Försvarsspelet i egen zon är fullständigt bedrövligt och när spelare som Djoos ger Djurgården mål på silverfat och de andra virrar omkring som yra hönor så är det tydligt att denna säsong går ut på överlevnad. Här har både tränare och sportchef misslyckats å det grövsta med att gemensamt komma fram till hur man vill spela försvarsspel och vilka spelare som behövs. Att det är två backar för lite för närvarande är tamejfan tjänstefel från JAs sida.
Djurgårdarens unga spelare vann varenda närkamp och åkduell mot våra 8000 NHL matcher. Brynäs Oldtimers ser verkligen otroligt mycket ut som föredettingar (med några undantag givetvis, Rödin värd att nämna).
Det var både med sorg och nostalgi man såg hur Viggo Björck fullständigt utklassade ikonen Nicklas Bäckström (han gjorde en dålig insats) på isen.