1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759424 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Jugge: Mm, jag skrev för ett litet tag sedan att jag inte ser oss lyfta nämnvärt. Några förändringar från Alcén hade kunnat få oss att klättra, men jag börjar ge upp på att han ens ska lyckas värva färdigt backsidan så.. det är synd.

Det gäller att undvika att detta blir en katastrofsäsong nu, och med det menar jag missat play in/ kvalspel.

Tråkigt att vara negativ, men jag ser liksom inte målvaktsspelet, backarna och typ Bellows och Fjällby helt plötsligt börja leverera på den nivån som det var tänkt.

Vill fortsatt se en ny spelare i varje lagdel. Har lite lite hopp kvar om att vi får en ny back i alla fall.

Läkerol: vi tar 6 p av 9 på 3 bortamatcher...
Jag skulle ta det alla dar i veckan;)
Ok vi spelar som kattskit idag....o det är förjävligt...
Men vi kommer att lyfta....
Ha en trevlig helg alla brynäsare;)

parks: såg att djoos klockade in på 18.32 min ikväll. Det är minst 18 min för mkt.
Vi hade shl:s nästa backpar ifjol med söderström o dastous o dem spelade ca 20 23 min per match. Dem ersattes med en 35 åring och en hägg som glider runt på isen.
Inte konstigt det ser ut som det gör.

Astral : om djoos varit petad hade varit förlängning nu

Spännande ändå. För två år sedan var vi väl tämligen överlägsen Djurgården.
Vi har haft världens chans att göra en riktig push pga stark ekonomi och två grymma säsonger på rad.
Nu är Djurgården ikapp och förbi, en sportchef som suttit tio säsonger i en tv studio sopar mattan med JA. :)
Kännetecknar Brynäs sista 25 åren.

Folk snackar en massa skit om Bellows, men sanningen är att han gör 200% mer nytta än en sån som Kopacka.

Forsberg 1978: skapligt byte av Rödin och Bellows

Som väntat, laget är proppmätta efter 2 vinster....

JOS: Ser ut som Nordisks museet i bakgrunden :-)
Allvarligt är det väl mitt emot polishuset på andra sidan rälsen. Gemensam värmestuga för lagen vid rinken / uppvärmdes med vedspis. Sop-Åke hade spolslangen virad runt den så den inte skulle frysa ”trampa för fan inte på slangen med skridskorna!”. Sop-Åkes sopgubbar skötte planen.
Lagen fick knata över järnvägen till omklädningen i Murenska badhuset.

Svensson_62: Hus och trädgård på Lidingö?
I wish….
Kan ev bjuda på busskjuts om jag jobbar extra imorrn.
Men då blir det 76:an från Ropsten till Slussen och byte där till tunnelbana mot Hagsätra.
Grogg får man stå för själv men inget stök på tåget.
Då riskerar man att bli utkastad och stjärna i ”Tunnelbanan” på kanal 5….😁

Mattson: 0-1-förlusten hemma var å andra sidan en 4-2-seger för Brynäs sett till spelet. Kul att det jämnade ut sig.

xxx BIF xxx: Tror man ska ha tre saker i åtanke kring Djoos:

1) Det vore osmart att frysa ut honom i hopp om att han ska vilja bryta kontraktet. Varje framgångssaga kring hemvändare lockar fler hemvändare, men motsatsen skulle också kunna få motsatt effekt. Gävlekillarna känner varandra bra och om Brynäs börjar frysa ut hemvändare kommer det bli svårare att locka nya hemvändare i framtiden.

2) Det är väldigt sällan, om ens någonsin, som kontrakt bryts rakt av under den här typen av omständigheter. Brynäs skulle garanterat få stå för en stor andel av lönen om han spelar någon annanstans, och då kanske helhetspaketet med att betala en andel av Djoos lön och hela lönen för en ersättare blir mycket dyrare och eventuellt heller inte bättre för laget, beroende på hur bra ersättaren är.

3) Djoos är inte lastgammal och det finns en bra hockeyspelare där. Om man har punkt #1-2 i åtanke och också anser att det finns en möjlighet att han kan höja sitt spel väsentligt i framtiden, så blir det helt enkelt inte värt att göra sig av med honom.

Stefan R 63: Ja jävlar. Rånet i Skellefteå! Skönt att för en gångs skull vinna målvaktsmatchen. Djoos klappkass som vanligt. Jag skulle hellre se en junis som sjätte back nu efter uppehållet om inte Alcen mot förmodan skulle få ett sista dödsryck och få in den där satans backen.

Stefan R 63:
En liten irrelevant notering mitt I all lättnad.
Luleå har alltså blivit nollade i 4 av dom 5 senaste..
Det finns dom som har det värre alltså...

Honken72: DIF är ett av de sämre lagen vi mött, vi ska vinna mot DIF nu.

Charles: Hörru vänner! Nu är vi för fan på gång. Det gäller att fortsätta på samma sätt och med samma inställning.

Såja, gött Wessner är en 1000 lapp fattigare.

Jan Grismöbel: Wessner är en jävla idiot..

Silfver: Hur i helvete är det där en highsticking???

Tack domarjävel

Farsang: vad fan gör domaren???

BIF Kungen: Oscar Lindberg i all ära men Anton Rödin är Brynäs överlägset bäste spelare just nu.

Det är den här Rödin jag älskar att se💪🏼

Karln lär tveklöst vara med i Veckans lag.

Vilka handledare LP har.

Domarna blundar för riktiga fasthållningar tydligen. Jäkla sopor

För övrigt kan jag inte sluta skratta åt nåt jag läste någonstans att när SAIK värvade två amerikanska spelare frågade den ena den andre "seriously, are we going to play for a team called She Left You??".

Bratwursten :
”Tror en sån som Hägg skulle bli bättre och bättre med fler säsonger i Brynäsdressen.”
Jag håller med dig
Sen hade han ju en förhoppning att påvisa sin offensiva sida inför säsongen. Kan nog finns lite mer där när vi får flyt i spelet.

Hägg betyder mer än vad man tror som enbart defensiv klippa.
Inte många som vågar köra lika fysiskt som han, då det är en teknik för att inte skada sig själv. Berra om någon vet detta.
Varje gång en spelare har åkt in i en hård hägg förlorar inte bara energi i vår försvarszon (att ta en hård tackling tar energi, ffa om man åkt i backen) utan det påverkar troligen vis spelaren igen till någon del då den kommer o fart mot hägg efter sargkanten.
Finns inte mycket berömstatistik för den spelstilen mer än typ just tacklingar. Men det är värt sin budgetkrona. Är det bättre att han kraschar Bäckis, silver osv nästa säsong i annan klubb?

Vi ska inte förlora Hägg, absolut inte, om det går att undvika.
Sen bör han ha en offensiv kollega i sitt backpar, som tar ansvar för vunnen puck i egen zon och avlastar Hägg där.
Hägg är en icke diskussion att förlänga anser jag.

Fan vad tufft det borde bli att möta oss med både Berra och hägg inne på isen i två av tre byten. Hela tiden någon att akta från hårda tacklingar.

Då är Djoos kontrakt något vi hellre bör diskutera, kan vara värt att gör plats för annan på hans plats iom att han inte levererar mot sin profilbild som offensiv back.

Peja: 3 av 6 backar iväg på landslagsuppdrag alltså. Det kan bli riktigt skrynkligt om vi har otur.
Mardrömsscenario är att 2 backar går sönder och B1 och B2 ska hoppa in ett antal matcher, med 0 erfarenhet från SHL.
Detta skulle iofs avslöja fuskbygget med dunder och brak och med skakande händer skulle sportchefen få stoppa ner en liten läropeng i den nästan fulla spargrisen och kanske t.o.m. ta med sig nån lärdom för framtiden. Inget ont som inte har något gott med sig.

Ibland krävs det kanske rentav att gud himself kliver ner en stund på jorden och bankar in lite vett i random utvald sportchef på Sätraåsen så denne novis tänker till en extra gång inför nästa lagbygge, om det nu skulle bli något.
Spännande tider hursom.

Dåligt av Alcén att vi sitter på tre landslagsbackar

rafalski: Fyyyyfaaan sååå viktigt .

Exemplariskt boxplay

Kempny vad,sysslar karln med?

nittontolv: Ja rätt tydligt i inledningen vilka som har det mentala övertaget av dessa lag just nu.

Jahopp. Dags för drygt två timmars frustration och ilska framför tv:n

Hymnjäveln överröstas av Brynäsfans❤️

Jockster : Förr i tiden ja… numera kämpar spelare på i AHL väldigt länge, ofta tills de inte längre får nya kontrakt. Förmodligen delvis eftersom de tjänar mer pengar där än i Sverige, förut var det tvärtom. D’Astous är ju inte svensk heller, om Alcén hoppades att han skulle lägga ner NHL-drömmen efter enstaka månader så var han ju exceptionellt korkad, och det tror jag inte att Alcén är. Snarare så att hela D’Astous syfte med att spela i Europa var att få att få just den här chansen borta i Nordamerika.

Anders Berg: Väldigt "snålt" med bara en röst. ;)

Hägg är så mycket sämre med puck än vad jag på förhand trodde. Hans defensiva spel väger ej upp det.
Delia har ju inte rosat marknaden direkt..
Bellows - där finns det något, frågan är bara när och om han blommar ut.

Men min röst landar trots allt på Jonsson-Fjällby.
Ska sägas att jag faktiskt hade lite dålig koll på honom hur han var som spelare förutom att jag visste att han var snabb.
Men har full förståelse varför inte Wikegård gav sig in i den budgivningen sett till hur han är som spelare.
Bör nog ses som SHLs sämsta värvning hittills iår, sett till lön kontra hans egenskaper.

Stefan R 63: Har skrivit flera gånger vad jag tycker att Brynäs borde göra. Dvs att göra förändringar i spelartruppen. Enligt min mening är det fullständigt idiotiskt att ”sitt lugn i båten” när båten har flera stora hål. Då sjunker man, oundvikligen.

Sanny Lindström sa en intressant sak i deras senaste podd. Han tror att Brynäs är nära bristningsgränsen för när man inte längre tror på det.

Stefan R 63: Gällas svar kring nyförvärv efter senaste matchen. Jag klistrar in en liten del av artikeln. Ganska tydligt vad han tycker…

”Han svarade dock lugnt och sansat hela vägen. Det var väl på frågan om det behövs värvas nåt nytt han höjde tonen en liten oktav.
– Nu är ju det inte mitt jobb. Jag jobbar med dom spelarna som vi har där ner i omklädningsrummet nu. Det andra får Johan Alcén svara på.”

Är de nån som har koll på när alla camper är klara i NHL så man vet vilka backar som står utan kontrakt som kan tänkas kunna spela Europa? hade ju varit bra om vi fått in iallafalll en spelskicklig back, och även fått ordning på grundspelet så kanske vi får upp självförtroendet i truppen innan Källgren är tbx i spel.

Peja: Samtidigt är jag nästan 100% säker på att de allra flesta var säkra på att De Haan inte var en back för Brynäs.

För dålig, inte bra nog offensivt utan Alcén sökte en spetsigare back.
Och det var de flesta fine med.

Nu när man ser hur bra han går i Rögle så är han frälsaren som Brynäs inte tog..
Jag tycker att iom att backsidan inte är så bra som förväntat så är det inte säkert att De Haan gått bra i Brynäs heller.
Lätt att sitta med facit..

Är nästan säker på att man hoppades på Soda skulle komma hem.
Eller att man skulle hitta back i NA.
Men det är svårt att värva bra back när man är i botten..

Trollcarl: SHL är en väldigt jämn liga och matcherna avgörs ofta med 1-2 måls marginal. Om du har svagt målvaktsspel och seriens överlägset sämsta boxplay förlorar du i princip alla dessa jämna matcher.

JanT: Håller med Jonjo och det du skriver här, men det som får mig att fundera är snackat om hur avsaknaden av spelare som Söderström och Dasset alltid står i framkant.
Klart att tappet svider, men vore det inte bättre att då kritisera spelsystemet som inte fungerar med den nya backuppsättningen?

Jag kanske är ute och cyklar, men nog borde ju denna trupp på pappret tävla mer än vad den gjort? Trots avsaknaden av spelare från förra säsongen.

Tycker väl kanske att vi ska blicka framåt och försöka se lösningar än att blicka tillbaka på det vi gått miste om.

Sportnisse: "Kolla HVs tydlighet i media nu!"

Nyfiken fråga. Hur har det sett ut för HV föregående säsonger? De har ju haft ett "rätt" dåligt resultat i ganska många säsonger nu. Så att de går ut i media nu och försöker vara tydliga betyder väl inte jättemycket om de varit tysta i 5 år tidigare tänker jag.

25/26: 10p på 15 matcher
24/25: Sist
23/24: Näst sist
22/23: 11a
21/22: HA
20/21: Sist

Sen säger jag inte att jag tycker om tystnaden från Brynäs/Alcén för det. Absolut inte. Detta är bara en nyfiken fråga kring hur HV gör/gjort tidigare.

Gavve:

Ollas-Mattsson har ej full kontakt med båda skridskorna i isen efter smällen,
O-M gjorde en tvär hö-sväng före tacklingen, för att öka kraften i själva hopptacklingen.

Kraften i tacklingen var riktad snett uppåt

Hade domarna kört bilderna ett antal ggr kanske bedömningen blivit en annan

Danne66: Hudon har gjort fler mål i SHL än vad Bellows och Jonsson-Fjällby tillsammans har gjort poäng i alla tävlingsmatcher den här säsongen, dvs med CHL inkluderat. Säger en del.

aplusb: ” Dags för Gällstedt att tacka för sig. Ärligt talat, det här laget ska på papperet vara topp 6”

Vilket BS, topp sex med seriens sämsta målvakter och mediokra backar, vilken värld lever du i ?
Gälla har bevisat de två senaste säsongerna att med rätt spelare på isen så levererar också laget,
Det här debaclet är helt Alcens fel, han ersatt seriens två bästa backar med orörliga tegelstenar som skjuter och skjuter men lyckas inte få in pucken och är totalt värdelösa i egen zon, målvakterna ska vi inte prata om Ludde var så mycket bättre än Delia, men där väntade han för länge eller ville inte betala vad han var värd, och resten av värvningarna ska vi inte prata om, snacka om kasta pengarna sjön,
Så många felbeslut och vips från seriesegrare till kvalspel från en säsong tills nästa,
Är det någon som ska packa väskan så är det Alcen.

Vi gör trots allt en jävligt bra prestation men saknar spets. Det kommer förmodligen ångest nu också som kväver än mer. Ser sjukt mörkt ut.

Forsberg 1978: Åk till arenan själv om du vill bua ut någon. Vi på arenan är supportar.

Måtte hela jävla arenan bua ut detta patetiska lag efter notor när matchen är över!

Klasskillnad mellan Brynäs och motståndarnas målvakter i match efter match.