1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759430 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
havre: Ja, men Bobby har full fart uppe och får en kontakt mot knät som dessutom tar honom lite i sidled. Fattar inte hur någon kan tro att han kan stå upp där.

MrCarla: Inte bara Gälla Molin, Masken och Alcen ska ut med huvudet föret också!

Nu strösslar studion beröm över Kinnvall… Märkligt… Ser de bara till de offensiva detaljerna? Han har ju varit ute å strulat 3-4 ggr i första. Gör ju en dålig period sammantaget…

Godkänd period totalt sett men Kinnvall och Djoos…🤷‍♂️

Främst den sistnämnda… Va i helvete håller han på med på isen…? Vinner tek i egen zon med 10 sek kvar. Ändå hinner karln ge bort pucken i tid kvar att kunna skapa något för FBK…

Han är genomkass tyvärr. Skadad och hämmad av det… Är en så mkt bättre hockeyspelare än han visat de här säsongerna. Synd om killen…

Har Djoos fobi mot att skjuta?

mattias - 74: Vi vill inte bli ihopblandade med Luleå. Kan lätt få en 2a för filmning då.

ELFBIF: forza BIF🇩🇪

Kom igen Brynäs!

FORZA BIF

RommeTigern: Då går man upp i Skybar och sponsrar laget via baren.

Att se Kinnvall och AJF göra så grundläggande BP-misstag i de senaste matcherna, så här långt in i haveri-säsongen med världens sämsta boxplay... jag har inte ord för hur dåligt det är, även i ledarskapet. Ska inte vara möjligt. Börjat tappa förtroende för Gällstedts kompetens på det området.

Men så gillar man ju gubben med.

Klart det ligger på spelsinnet hos spelarna men också tydliga systemfel när det kan ske upprepat. Och när t ex Frölunda tillåts göra två exakt likadana PP-mål i samma match.

BP var ju ett jätteproblem redan i våras.

Huge: Han "bedömde" nog bara vilka som erbjöd mest pengar

Supportern: med tanke på din målbild....så hoppas jag innerligt att du inte håller på ifk göteborg eller MFF ..eller för den skull Man U eller varför inte FBK....men du hade ju sparat en hel del pengar.
Vad vissa inte förstår är det svåra med idrott...grupper...Hur blir vissa spelare i motgång?
Vilka kliver fram vilka kliver bak...Det är inte lätt att se det på ett cv...Det är väldigt mycket psykologi i idrott.
När det är kaos o lite kris så är det inte att gå på känsla som är det bästa. Det är dagliga rutiner ...grunder .gnugga..hålla ihop ..få ner axlar försöka ha roligt.
Vi gör ingen dålig match igår..
Många hänger ut Djoos o Delia igår....tycker det är orättvisst ..mest pga det spel o skottövertag vi har...igår är det mer i den änden den falerar...

Zzz: Tänker mer Scott vs Svrcek. Ser det inte som otänkbart att Svrcek skulle kunna få istid i 6mot5 efter några matcher om han får istiden och förtroendet.

Ja, Scott får mycket istid i alla möjliga spelformer, men vad gör han med den?

Tror även det hade varit smartare att kasta in Dahlqvist enstaka byten i fem mot fem, och matchat honom på Kinnvalls plats i boxplay, istället för att fortsätta med Kinnvall i BP.

Självklart är målvakterna en stor del av problematiken. Får en effekt på allt annat i defensiven.

Zzz: Jag tror att Oskar Magnusson från AIK hade gjort ett ungefär lika bra jobb som Fjällby till uppskattningsvis 20% av kostnaden. Fjällby är ingen dålig byggsten men precis som Källgren presterar han inte på en nivå som rättfärdigar lönen.

Och ja, Svrcek borde få mer istid. Tycker egentligen det börjar bli svårt att rättfärdiga både Scott och Vesel över både Svrcek och Hillström.

”Rutinerade pjäser som är viktiga i boxplay” blir ju bara nonsens till att rättfärdiga platser för äldre spelare som inte håller måttet i fem mot fem, om de är en stor del av Europas sämsta boxplay. Brynäs hade knappast haft ett sämre boxplay med Hillström istället för Vesel.

Angående målvakter, så råder det inga tvivel för mig att Brynäs har ligans sämsta uppsättning. Inget annat SHL-lag hade tagit in Delia, och Brynäs givna etta (Clara) hade förmodligen inte ens platsat som andramålvakt hos merparten av de andra SHL-lagen.

Zzz: Bellows är nog enkel att skeppa. Riktigt fint CV. Dyr men samtidigt säkert en stor del på sign-on som nästa klubb inte kommer att behöva betala, den kommer inte Brynäs undan. Många klubbar ser nog honom som en attraktiv spelare om han hamnar på marknaden.

Lite skillnad med Fjällby. Inte samma offensiva CV och ett flerårskontrakt. Där sitter Alcén lite i skiten, precis som treårskontraktet med Källgren.

Mattson: Svrcek t.ex har ju en mycket högre potential än Fjällby, men då behöver han ju få spela. Fjällby är inte dålig, men hans spel med puck räcker inte till. Arbetsinsatsen och skridskoåkningen är det ju inget fel på. Problemet är att han i princip skulle kunna göra samma jobb med ett tennisracket eller en åra istället för klubba. Händerna är ju bedrövliga.

Supportern: "Jag har aldrig förstått varför man som supporter bara ska ge, ge och ge så länge man inte får något tillbaka"

Att du inte förstår beror ju enbart på att du inte är nån supporter.
Du är en KONSUMENT av hockey, inget annat.
En konsument av en vara behöver inte köpa varan om man är missnöjd med den.
Då byter man förslagsvis till samma vara men av ett annat märke.
Om du är missnöjd med varan Brynäs så föreslår jag att du byter vara och lägger din tid och dina pengar på en vara som vinner mer och förlorar mindre. Ex Växjö eller nåt annat SHL-lag.

En supporter skiter i princip hur det går för laget, det handlar nämligen om att man håller på sitt lag i vått och torrt.
Därför håller jag med Stefan R 63 som också undrar varför du har det nick du har...

Huge: det var inget hot, ett konstaterande. Varför ska jag som supporter lägga ner min tid och pengar och göra "mitt jobb" om inte klubben gör detsamma?

Nu tycker jag det gått tillräckligt med tid för att man återigen visar sig oförmögna till handling. Och utan förändring, vad ska bli så mycket bättre?

Jag har gärna fel. Men kan omöjligt se det framför mig, om inga yttre förändringar görs.

HitTheLights: Ja, antagligen blir Delia kvar tills Källgren kan spela.

För övrigt intressant att Växjö-spelaren menar att pointen (Joel Persson) är den klart viktigaste spelaren i powerplay. En position/roll som Alcén har ignorerat fullständigt i lagbygget…

ELFBIF: Fantastisk match av oss mot "gnetlaget" numero uno. Brukar inte kommentera då jag varit fruktansvärt besviken pga förvaltningen av framgångar, 2012, 2017, 2024. Känns som att alla andra föreningar kan förvalta men inte vi.

Växjö har en målvakt och ett försvar som rensar, det har inte vi, därför dom vinner, trots elva skott.

Bäckström ligger rätt över HELA JÄVLA BANAN, men jag hade förväntat mig mer av hon efter dess omgångar, dock faller absolut ingen skugga över honom.

En grym match ikväll! Stolt! Rödin är en fin injektion! Bellows bra! Djoos är "fantastiskt" dålig. Kinnvall jättebra, han driver vår backsida.

Chockad över att Växjö ligger där dom ligger, så tråkigt, så dåliga. Men, men...

Kaffederby på lördag! We keep going!

Tycker vi gör en riktigt fin match, bra över 60 minuter. Flyt förtjänar man, men det bör komma om man fortsätter spela såhär. Undrar dock om vi inte hade vunnit med 1-0 om Clara stått.

Älskar att förlora mot sämre lag, hade varit fine ifall vi låg högre upp, men idag är det surt. Växjö är inte ens i närheten av vår nivå men dom vinner på ett skitmål o ett i PP. Vi gör noll i 5 mot 5. Måste säga att jag är frustrerad.

BIF Kungen: Larsson är så off

TheMacamush: Växjö gick väl upp säsongen när brynäs tog SM-guld senast och har väl varit tia som sämst efter det.
Men så har de en sportchef som vidtar åtgärder och modifierar truppen under säsong om så behövs...
Fyra Guld har det blivit...

Jag tror seriöst inte Djoos gjort någon bra match sen han kom tillbaka.

xxx BIF xxx: Dags att Kicka Djoos faktisk! Det är inte mobbing utan helt nödvändigt.

Bäckis kedja ser bra ut.

Ikväll blir det vinst =)

Jonjo: För mig är det ok om Bäckis står still bara de andra rör sig efter hur han dirigerar med klubban. Precis som i Capitals.

J-S: Ja, du verkar vara tråkig och humorbefriad som inte kan se det komiska i att nån jagar upp sig över att Leksand spelar hemmamatcherna i sina hemmaställ.
Antar att du tycker det är roligare och mer humor när munkas raljerar och kastar skit på ditt eget lag, men vi har ju alla lite olika uppfattning om vad som är humor eller inte.
Och det hjälpte tydligen inte att jag avslutade inlägget med en smiley heller, för att påvisa att det var skrivet med glimten i ögat.
Säger som Nils Ferlin en gång sa:
”Skriver man om en synål så ger jag mig fan på att nån enögd jävel tar illa upp…:

nittontolv: den lägger vi på avdelning: ”sämsta upplagan av Hockeyallsvenskan på 10 års tid”

Svensson_62: Det handlade väl om riktade påhopp direkt mot familjen, så det var långt över gränsen för vad som är ok.

munkas:
” 5-6 usla värvningar och sen pannkaka.”

Så din slutsats är att nyförvärven är orsaken till att vi ligger där vi ligger, säkert tycker du det för de som är kvar var ju med i ett vinnande lag, eller hur? Så därför är inte de bidragande till den dåliga starten?

Bara en reflektion, det kan inte vara så även de som var i ett vinnande lag i fjol kämpat i motvind?
Kinnvall har väl lyft sig offensivt. LP överpresterar mot förväntan just nu men inte initialt.
Men har silver varit lika bra i år som i fjol eftersom han lirat med Larsson och Lindblom? Vilket också då inkluderar om Larsson och Lindblom varit lika bra eller inte?
Axel Andersson, har han varit lika bra, och är Djoos frälsaren han inte blev ifjol? Osv osv

Kan det inte lika gärna vara att vi inte var lika förberedda som våra motståndare första matcherna som kollektiv och därför kollapsade vi. Kanske för att många kom från liten rink?
Kan det ha skapat fröet till den spiral vi nu är inne i?
De gamla som legat i botten förr har sett detta nedåtgående spiral förr; och kanske just de redan är mentalt i samma krissituation de varit i förr? Det är väl inte omöjligt? De vände inget förr heller.

Dvs det är lite onödigt att säga de nya är anledningen till allt. Kanske de kunde varit kungar i fjolårets lag.
För ingen är extremt sämre än andra i laget. Eller sticker ut som en frälsare. Självklart har alla olika ups and downs men ingen har väl varit the king in the ring än, eller hur, så vinkan peta ut syndabockar så klart som du gör.

Delia var kanske inte redo på liten rink, och med de kollapser han gjorde i början så kanske det inte är anpassningen till rinken som är största problemet längre utan historiken och kravet att prestera i mental motvind?

Men du kan också ha rätt - de är totalt jävla klappkassa och allt är deras fel.
Så om vi bryter med dessa 5-6 och värvar nytt så är vi ett topplag igen som tar rygg på indianerna?
Jag är långt ifrån säker på det.

Svensson_62: Man får ju hoppas att de tempot visar sig på torsdagens match då jag upplevt framförallt BP och PP som extremt lågt tempo från Brynäs sida. Jag hoppas vi likt Frölunda och Skellefteå börjar med tok hårt presspel mot puckförare i BP, och ett mycket mindre stillastående statiskt PP med högre pucktempo.

Svensson_62: ” * tempot på träningen - ”spelar dom med den här frenesin så kör dom över Växjö”

😂 Vill minnas att Sasse skrev vid någon tidigare träning i början av säsongen att laget provat att spela ”så snabbt dom kan”… Det är inget dom hittills visat under matchspel. Det går oerhört långsamt när Brynäs spelar hockey säsongen 25/26. Det beror så klart till stor del på den oskickliga backsidan som inte sätter upp snabba pass så laget kan ställa om i kontring.

Jan Grismöbel: "Allt är som vanligt . Dom lärde fan ingenting när dom åkte ur för 3 år sen . Heelt djävla otroligt ."

Hmmmm.. Få se här nu:

Man åkte ur för 3 år sen.
Sen gick man rakt igenom HA och direkt tillbaka till SHL efter att ha krossat allt motstånd i HA.
Varpå man direkt gick till final i SHL som återvändare, som första lag någonsin.

Och du drar den skrattretande slutsatsen att den resan berodde på att man inte lärde sig nånting av uttåget.

Haha...
Heeelt jävla otroligt....

D'astous blev kallad till NHL. Verkligen bra för honom.

Jonjo: Såhär långt tycker jag det ser ut som Bertilsson är bättre med puck än Hägg. Hägg är stark i det fysiska spelet, men annars imponerar han inte än.

Silfver: ” Bra funderingar men en fråga, sitter vi då inte med i princip samma backbesättning som denna säsong? Kommer en ny spelare förändra så mycket?”

Jag tror inte att Brynäs behöver helrenovera backuppsättningen för att den ska bli mycket bättre. Man har jättebra backar för mitten och botten av hierarkin, det man saknar är två toppbackar för den absoluta toppen av hierarkin. Gör också proportionellt enorm skillnad i och med att de loggar 25+ minuter.

Lucas Carlsson och Victor Söderström skulle kunna vara de toppbackarna om de vill återvända till nästa säsong.

Kedjor på träning:
19/33/47
23/10/18
8/36/52
81/41/71/17

Känns skönt att man äntligen dragit av plåstret Silfverberg/Larsson.

Nu sägs det på appen X, att ett nyförvärv är klart. Spekulationerna är stora

DIFFEN: ”Då måste ni dessutom hitta någonting som är bättre att ersätta med och det kan vara rätt svårt så här års.”

Ja, så är det ju. Det är därför en fördel om man kan bygga klart laget innan serien börjar. Ni har 9 st i er backuppsättning just nu och vi har 6 st, och då har ändå Alcen letat back sen i somras…
Så att skeppa Djoos just nu ser inte jag heller som något alternativ, speciellt inte när sportchefen är totalt paralyserad och handlingsförlamad.

munkas:
Jo men han är ju fortfarande användbar även om han inte spelar som en 300k-back. Dessutom vann ni serien med honom i laget förra året så han borde väl ändå duga i ett tredje backpar? Alla lag har väl en eller ett par spelare som har högre lön än vad de förtjänar, men det gäller att göra det bästa av vad man har. Alternativet skulle ju vara att skeppa iväg honom men ändå betala majoriteten av lönen. Då måste ni dessutom hitta någonting som är bättre att ersätta med och det kan vara rätt svårt så här års.

Peja: Ja. Skulle bli förvånad om någon inte håller med om det.

Och detsamma går ju att säga för Silfverberg och Larsson. Silfverberg har ju mer istid än Scott i BP (1:10 mot 1:07) och sen har Larsson ännu mer BP-tid på 1:28 per match. Trivigno har som jämförelse 0:40 trots att han inte spelar särskilt mycket PP (0:32) per match.

Tycker det är rätt konstigt matchande. Vi vet ju att Bobby är grym i BP men ändå väljer man att spela Silfverberg före honom där. Till och med AJF med sina 0:56 har ju mindre istid än Silfverberg i BP...

Jag förstår inte varför det ser ut så alls. AJF och Bobby borde ju båda 2 gå före Silfverberg i BP om du frågar mig. Även om jag inte är någon expert så klart. Även om Silfverberg har bra stats i BP så borde han ju fokusera på 5vs5 och PP...

Edit: Lite som du själv skriver efter att du lagt till lite.

Jonjo: Claras 5 första matcher kan jag redovisa också (någon fick han hoppa in i så det är inte nödvändigtvis att han stått hela matcherna)

65.22% i BP och 97.22% vid lika styrka.
Så det stämmer rätt bra med det du säger. Bättre vid lika styrka i början = sämre i BP.

MEN Claras siffror är ändå helt sjukt mycket bättre än Delias 3 första (han har stått få matcher, därför det blir 3 som redovisas här).
16.67% i BP och 80.7% vid lika styrka.

Så där kan man nog säga att målvaktsvalet ändå påverkade ganska mycket. Inte bara utespelarna. För utespelarna kan ju inte magiskt vara bättre varje gång 1 av målvakterna står varenda gång. Även om det så klart finns en viss koppling sett till hur spelarna spelar ihop med målvakten. Men 16.67% i BP borde inte gå att få när den andra målvakten i laget ligger på 65% som jämförelse.

Sen är det ju rätt lite data då Delia inte stått så mycket. Men han har otroligt dåliga siffror. Det kommer man inte ifrån. Medan Clara har bra siffror (vid lika styrka) och mycket bättre siffror än sin MV-kollega vilket jag ser som ett tecken på att han gör det bättre även i BP (betyder inte BRA för det).

Edit:
Delia har bara stått i mål i 4 matcher. Släppt in 12 mål i lika styrka.
Clara har stått i 10 och har släppt in 10 vid lika styrka.

Gavve: precis, lite min poäng. Det varken ser eller känns särskilt bra just nu, men man verkar ha jobbat på boxplay åtminstone. Tycker även att Clara känns stabil. Men det håller såklart inte i längden att han är vår etta.

Mellan hopp och förtvivlan varannan match, vid vinst börjar man försiktigt titta uppåt, vid förlust är det nattsvart.

Ska man försöka vara lite positiv så har vi förbättrat boxplay avsevärt senaste sex matcherna och samtidigt snittat 1,5 poäng per match.

Tuppen: Tycker det blir bara ganska konstigt att jämföra med Modo som ganska överlägset är topp 2 i hockeyallsvenskan. Brynäs på pappret kanske är ett bättre lag än nuvarande tabellplacering men om man ska vara krass har vi misslyckats med våra nyförvärv. Kanske kan vi höjas oss något, men vi har inte alla delar för att kunna konkurrera.

Visst, det tidigt, men om vi ärliga, kommer detta Brynäsupplag utmana om höga tabellplaceringar? Man har inte laget, man har misslyckats med lagbygget. Jag är oerhört besviken på denna säsong

Skönt att j20 spöade leksand med 5-1 idag iaf....

Forsberg 1978: Fortfarande 1 poäng ner till kvalplats. Skönt, Alcen kan ligga kvar i bunkern några veckor till.

{9382}: ja precis. Lite fishy är det allt. Behärskning ska man ha men lite svårt med dessa rättsskipare. Gällstedt har varit föredömlig då han i stort sett aldrig kritiserar domarnivån till skillnad från alla andra tränare. Dålig taktik kanske, vete fan.