1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759438 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
lapad: Ändå fortsätter man matcha honom stenhårt i boxplay… Har Gällstedt tappat hjärnan…?

Vilka dömer?

Är ju helt utan konkurrens säsongens bottennapp från domarna… Tar tvåor på löpande band för klubbpet sen släpper de neddragningar och yxhugg. Jävla tomtar alltså…

rafalski: DIF har egentligen inget bättre lag än Brynäs. Problemet är att de har en tuffare attityd, mer stake som de utnyttjar på isen. Drillat av sin hemmapublik.

mattiask: Domarna är ju inte konsekventa. Man tar för en klubba på handsken men släpper en klubba i ansiktet.

Jag har inte problem med att domarna tar utvisningar om de är konsekventa.

rafalski: Plocka bort de som är ansvariga för PP och BP. Helt jävla värdelöst!

Kung_Sjödin: Sebastian Aho har ju fått sitta på läktaren alla matcher denna säsong på grund av veteranregeln i AHL. Kan han tröttna då han förmodligen spelade väldigt lite av samma anledning förra säsongen(om han inte var skadad). Något för Brynäs?

eltifoso: Samma sak om du sveper två öl på Harrys på fem minuter innan bussfärden. Det räknas som en när du berättar till frugan hemma. 😂

honken21: " var mest irriterad på Häggs utvisning. Så otroligt korkat."

Haha, det är ju en direkt pinsam tvåa man tar på Hägg.
Leksingen får en lätt dutt i ryggen och störtdyker mot isen som den värsta Stuka Junkers-87 under ett tyskt flyganfall mot Polen den 1 september 1939..

I varje byte ser man betydligt hårdare knuffar i ryggen mellan backar och forwards framför båda målen, utan att domarna reagerar öht.
Vete fan vem som var mest korkad: domaren eller leksingen som filmar/överdriver.
Får bli leksingen. Korkat att filma och riskera en tvåa för diving när laget plockat målvakten och går för kvittering...

Positivt med Bäckis, och att man får igång den kedjan. Var ska Rödin in? Med Silfverberg och Larsson igen för att få fart på den? Eller ta Bellows plats?

Eller kanske Scotts plats. Han får tyvärr inte mycket gjort. Känns som han ska bort från PP också, jag fick fel där. Bäckis hittar ju ändå inte de passningarna till honom. Bättre få in Rödin där också. Då kan man sätta Larsson framför mål.

Mycket snack om Bäckis hockey-IQ, med all rätt, men största problemet just nu är väl avsaknaden av detsamma på backsidan. Hade svårt att vara glad eller lättad efter segern igår, var mest irriterad på Häggs utvisning. Så otroligt korkat. Och sen Kinnvalls dubbla stora missar (i PP, BP)... får hoppas att backarna med tiden kan hitta en något mer stabil nivå.

Anders Berg: Att tro att Brynäs ska vinna guld iår med laget man har skaffat sig är bara dumt.
Chansen var förra året.
Med 2 hela målvakter, Bertil inte skadad , Ölund inte skadad. Bobby hade haft någorlunda hela ljumskar så hade chansen varit bättre.
Ersätta 3 backar som gick till NA går inte, inte ens om man försöker...

Men jävligt skön vinst igår.
Och nu ser man att Bäckis börjar varva upp.
Flera otroliga passningar igår👍

Anders Berg: håller med. Om vi inte förbättrar laget med det som behövs och ger det en chans så är denna säsong helt bortkastad. Då hade vi lika gärna kunnat bygga om ordentligt och satsat på framtiden. Det är nu eller typ aldrig om vi ska vinna. Med tanke på hur vi hanterar lagbyggen kan jag aldrig se att vi håller oss i toppen kommande säsonger.

DIFFEN: Om du måste gå tillbaka två säsonger i din research så borde det väl visa att Gällstedt inte direkt är någon Gnällstedt i jämförelse med sina kollegor?

Sportnisse: Alcén sa inför säsongen att för att gå längre i ett slutspel så behövdes tuffare backar - dit räknas tydligen Hägg och Kempný. Han glömde dock bort spelskickliga backar men kanske trodde han att Norlinder var en ny Söderström.

Nej, återigen; det är nu eller "aldrig" - gamlingarna kommer lägga av snart och de blir bevisligen inte bättre för varje år som går - om Alcén väljer att kasta bort chansen till guld så ska han heller inte vara kvar som sportchef.

Forsberg 1978: Rättvist att Brynäs vann sett till hela matchen, dock sker stölder ibland på grund av bra målvaktsspel och målvakten är en del av laget, så det kanske inte är det bästa argumentet till att Leksand inte fick med sig en utvisning i just det läget.
Däremot är det ett argument att Hägg inte borde ha fått utvisning överhuvudtaget, och hade han inte fått det så hade trippingsituationen inte skett och det hade inte varit någon diskussion...

Trollcarl: Det ska bli intressant att se siffrorna av den här matchen. Rejält övertag för oss. Spontant så kändes inte Leksand direkt farliga, även under vår "svaga" andra. Tyckte Rönnqvist nämnde 22-7 i skottsektorn fördel brynäs

Wesel: Precis, kikade lite highlights från förra årets säsong. Jävlar vad många gånger chucky kom inglidandes nära mål och skött direktskott. Det saknar man

pastorn: tycker Djoos var helt ok idag...
Johan L lite gamle Johan
Tredje linan bäst...
Bäckis bäst idag.kemin med Lucas bra.bellows kämpar på.
Clara bra.
Silver skadad?? Känner inte igen han alls

Lindström:
Ni har säkert avhandlat det redan, men nu är det gudastatus på bäckis för mig.
2:a assen på 2:a målet..... Jag tappade hakan, för det var så jävla uträknat...
Är det ens möjligt att ha sånt hockey IQ?

OveJärnkrok: Bäckström serverar folk till höger och vänster. Tänk om de kunde sätta lite fler chanser…

Svensson_62: ”Är det ingen som ska föra Brad Berry till protokollet? 🙂”

- I’m here…

En sak som jag funderade på i våras, som kanske inte är särskilt betydelsefull eller har någonting att göra med att vi underpresterar, men som ändå är ett lite intressant är med vilken framförhållning JA bygger truppen inför nästkommande säsong.

Det är väl ett outtalat faktum att en hel del spelare med utgående kontrakt signar för ny klubb redan i november-december och att många trupper inför nästkommande år till stor del är klara omkring mars-april.

Vi signade (eller presenterade) som fyra första värvningar inför i år:
Norlinder, Pettersson, AJF, Hägg

Tre av dessa hade spelat med MoDo om de inte åkt ut. Man visste att de åkt ut först 25 mars 2025. Alltså har de signerats efter detta datum, troligen i april.
AJF möjligen klar tidigare, men det kunde man följa lite i media i april (turerna Brynäs/DIF), så det var nog ingen supertidig värvning det heller.

Sedan var det Kempný, Delia, Bellows, Clara och Bäckström.
Tveksamt om Kempný signerade tidigt, han presenterades sent och troligen var det ingen november-värvning. Delia vet vi signerades med kort varsel i juli, Bäckström visste inte själv förrän sent i Juli. Clara var nog klar före juli, men kunde inte presenteras på lån officiellt förrän då. Bellows oklart, men får också känslan av att det inte var en tidig värvning.

Med det sagt, känslan är att inte en enda spelare utifrån var klar innan mars-april. Lite av en happening att vi värvade Norlinder och Hägg baserat på att MoDo åkte år vilket man inte kunde veta på förhand.

Får bara känslan av att många av årets värvningar är lite på uppstuds. Det signalerar inte ”välscoutat” även så sjävklart kan vara fallet. Kan ju varit så att JA fick sina välscoutade förstaval. Men det är också gambling om så var fallet.

Eftersom vi ganska tidigt förra året kunde avskriva ”två olika spår” (dvs HA och SHL) så borde väl JA kunnat haft en ganska bra plan för årets säsong i SHL och försöka knyta till sig spelare tidigt.

Bara en fundering.

Inför nästa år har vi på kontrakt:
Källgren
Djoos
Norlinder
Larsson
Ölund
Fjällby

Stefan R 63: Vilken tur vi har experter som dig! Vad Silfver säger själv spelar väl knappast någon roll emot vad vi ser på isen. Det är tydligt att han inte är i form men ändå är han i högsta toppen i laget. Han ligger väldigt bra till i den mesta underliggande statistiken men man ser tydligt i den att han inte har studsarna med sig just nu, men detta har ju du förstås redan koll på!
Killen står trots detta på 11p på 11 matcher och toppar lagets interna. Han spelar även boxplay som är ett så fint drag att man kan tro att det är du som coachar! Perfekt att vi tröttar ut vår bäste offensiva kraft och låter han motta skott på sig.
Men nej, vi ska såklart börja fokusera mer på defensiven, speciellt #33, så börjar vi vinna matcher!
Själv tror jag vi behöver backar som kan spela hockey, till skillnad från Djoos, Norlinder, Kinnvall m.fl. Viktigt att även få in en MV som kan rädda skott till skillnad från våra två julkalendrar, med luckor överallt…

Peja: När Connor McDavid hade minus i +/- hade mer eller mindre hela Edmonton det. (Jag tror det var max 4-5 undantag).
I ett vinnande lag har i princip alla plusstatistik medan i ett lag på nedre halvan hamnar många på minus så jag är inget större fan av +/-. Om det är något det är användbart till är det att kolla på hur spelare inom samma lag ligger i den statistiken.
I t.ex. Brynäs i år kan man ju anta att Bobby T har gjort något annorlunda än Johan L. (+5 vs -7). Det kanske är ännu mer tydligt i DIF där Frondell har +9. Han har alltså varit inne på flest mål framåt och nästan minst bakåt vilket ändå kan få en att anta att pojken gör något på ett annorlunda sätt än lagkamraterna.
Det finns förstås massor av faktorer som påverkar +/- som t.ex. speltid, om du blir matchad mot motståndarnas bästa spelare eller andelen offensiva zonstarter, men någon form av indikation är det väl iaf?

Peja: Jämställs? Absolut inte. Jag tycker dock det är viktigt att titta på vilka som är på isen när det blir mål (både framåt och bakåt). Även om du inte verkar hålla med om det så ser jag det som en indikation (över tid, inte i en enstaka match) på vilka som påverkar spelet positivt och negativt. Om en spelare är inne på 5% av målen bakåt tycker jag nog att man kan säga att den gör något rätt jämfört med en spelare som är inne på 60% av alla mål bakåt för ett lag (liknande speltid så klart). Sen accepterar jag så klart om andra inte håller med. Jag har inte mer rätt än någon annan. :)

Sen tycker jag dock att man bör kunna titta på VARFÖR Silfverberg & Larsson är inne på så många fler mål än alla andra spelare i laget oberoende på vad man tycker om plus och minus. Det verkar inte du hålla med om eftersom "plus och minus inte är viktigt". Du verkar liksom helt vifta bort den fakta som säger att Silfverberg är inne på 60% av alla mål bakåt genom att säga "plus och minus är inte viktigt" istället för att svara på varför det ser ut så.

Sen så fortsätter du trycka på enstaka exempel på misstag som andra gör när Silfverberg är på isen. Det är ju intressant om backarna och målvakterna bara gör misstag när de 2 är på isen. Tycker du inte? Har du liksom något bra svar på varför just Silfverberg är inne på 60% av alla mål bakåt vid lika styrka? Det är ju inte så att han spelar 60% av tiden.

Det känns som du försöker försvara Silfverbergs prestation när jag bara frågar varför han är inne på så många mål bakåt istället för att komma med något vettigt svar på varför det ser ut så. Det är ju en väldig otur om det är så att han råkar vara inne varje gång någon annan gör ett misstag liksom (14 gånger på 11 matcher). Men att det aldrig sen sker misstag när AJF eller Bäckis är på isen (på lika många matcher) då de har bra statistik? Eller ja, att de kan hantera misstagen bättre än Silfverberg är så klart också ett alternativ men det blir ju ett underbetyg för Silfverberg om man skulle påstå det.

Kan någon liksom förklara detta på ett vettigt sätt?
Varför blir det mål bakåt på vart 5e skott när Larsson & Silfverberg är inne på isen och bara mål på var 20e skott när Bäckis är på isen t.ex (ja, det är sån skillnad)? Samma med Scott, också 1/20. Det spelar ju ingen som helst roll att Silfverberg gjort några poäng mer om (ca) 4 gånger så många skott går i mål bakåt när han är på isen så länge han inte bidrar till 4 gånger så många poäng framåt också (min åsikt, inte fakta). 4 mål framåt och 8 bakåt är inte nödvändigtvis bättre än 3 mål framåt och 2 bakåt även om man gjort mer poäng i första fallet tycker jag. Sen har så klart inte alla i Brynäs 95%+ men 88.5% i medelvärde och framförallt 89.5% i medianvärde visar hur lågt 80% faktiskt är i Brynäs.

Enligt mig kan man inte bara förklara med att det är backar och målvakter som är dåliga. För hade backarna och målvakterna varit så dåliga hade ju alla i Brynäs haft dåliga siffror väl? Nu är det några få som sticker ut negativt (Bellows är fortfarande med där, Ölund också) och rätt många som har bra siffror bland spelarna (Bäckis bland de bästa FWs i ligan t.ex.). Jag vet inte varför det ser ut så och ingen annan verkar veta det heller i och med att man får svar om precis allt annat än just det jag frågar om.

Och nej. Jag säger inte att våra målvakter är bra eller att någon spelare är bättre än någon annan. Det jag säger är att vi har spelare i vårt lag som gör att våra målvakter har bra räddningsprocent när de är på isen (95%+ på vissa och medianen är 89.5%). Det är heller inget påstående utan ren fakta. Och så har vi andra som gör att målvakterna får dålig räddningsprocent (80%) och det är också de som är inne på flest antal mål bakåt (nästan så att man kan anta att det hör ihop va) :). Och detta har inte heller något med mål i öppen kasse att göra då målvakterna omöjligt kan rädda då. Jag undrar bara varför det är så. Sen struntar jag jag fullständigt i om det står Bellows, Silfverberg, AJF eller Bäckström på ryggen på de som ligger längst ned.

Farsang: sen tycker jag fortfarande att folk har alldeles för lätt att skylla på nyförvärven bara. Det är ju trots allt Silfver och Larsson som varit största besvikelserna denna säsong (utöver Delia som är ohotad etta i mina ögon) om man ser till statistiken.

Rätt få som ens tänker tanken på att kritisera dem trots det... Eller iaf ifrågasätta.

Säga vad man vill men ”sorgebarnen” Delia och Bellows är nog inga kompisvärvningar av JA.

Peja: Gällan har gjort ett klassiskt misstag. Att inte mönstra det bästa möjliga laget för att kunna VINNA em match för att få lite vinnarkultur vilket har varit och är fortfarande en bristvara.

Lindström: Klarar inte Bellows att dominera mot Belfast hur i helvete ska han klara av att dominera i SHL? Visst CHL men det är ett sätt att få igång sitt eget spel, träna på vissa situationer samt få lite självförtroende.

Zappaholic: Jag tycker ändå att man ska kunna förvänta sig en bättre insats av de etablerade spelarna som är med om man slår ihop den här matchen och Storhamar. Förstår att man inte går på 100% men det är oprofessionellt att man är så pass många procent ifrån. Att inte ens ta de mest kritiska markeringarna i egen zon är underkänt

SpecterV2: Kul att Modo får fram spelare igen. Gästrin blir en bra värvning för Brynäs nästa säsong om inte Modo går upp. Bäckis får slå en signal till Capitals.

Lunkz: Jag tycker det ska bli roligt att se Sundqvist-Hillström-Svrcek. Borde vara hyfsat samspelta från J20.

lapad:

Alcen, säger i Arbetarbladet, att man ska gå tillbaka till grunderna.
Problemet är därmed löst och nu börjar klättringen i tabellen, när vi städat av Irlandsmatchen.

mk: Vi kan väl i alla fall vänta tills det krävs 2,4 poäng per match innan vi agerar?
Vi har ju egentligen ett bra lag, bra tränare, bra målisar och bra box play.
Det gäller bara att allt funkar samtidigt. Baggis…

Gavve: I slutspelet förra året tyckte jag det var slående hur få skott Luleå behövde för att göra mål på er. Om man kollar på siffrorna verkar det som om det just nu i bp uppstår ännu farligare lägen. Det behövs inte många skott för mål. Var det 2 mål på 3 skott senast? Om man jämför med oss så är min känsla att vi stressar våra motståndare mer i bp och att det kanske leder till färre farliga avslut. Det kanske skulle vara något att titta på, speciellt när siffrorna är så pass bra 5v5.

Svensson_62: De första matcherna var det mängder av backdoor mål. Nu är det främst skott utifrån där den förvirrade 2-1-1 taktiken gör att motståndarna med lätthet kommer till bra positioner för skott.

lapad: Jag förstår att man måste säga att man tror på laget, visst, men nu har man helt plötsligt "glömt" att man hela jävla sommaren och hösten sagt att det ska in en back...
Jag blir så trött, det är samma visa igen. Det är sista chansen NU om man ska kunna rädda säsongen och kanske hamna på en playinplats i alla fall, fortsätter man såhär en månad till blir det garanterat kamp för att slippa kval.
Och varför? VARFÖR gör man inget? Vad är det för prestige som gör att man vägrar göra något?

HitTheLights: Masken fyller 65 år nästa månad. Det naturliga vore att han går i pension efter säsongen och ersätts av en yngre förmåga som därmed tar plats i tränarteamet.

Peja: Ja så klart finns det fler saker att ta hänsyn till. Jag tar fram några fler saker här.

"Både Larsson och Silfverberg har till exempel varit inne på flera mål som motståndarna har gjort i tom kasse"

Brynäs har släppt in totalt 3 mål i öppen kasse. Så även om vi tar bort 3 av de 14 målen som Silfverberg möjligtvis kan ha varit inne på (vid lika styrka) sticker siffrorna ändå ut.

För säkerhets skull tittade jag lite snabbt på vilka som varit inne när vi släppt in mål i öppen kasse.
Mot Växjö: Neg. Part.: 10 , 14 , 18 , 19 , 29 , 33
Mot Luleå: Neg. Part.: 10 , 18 , 19 , 29 , 33 , 41
Mot LHC: Neg. Part.: 3 , 19 , 23 , 28 , 33 , 81

Så då har vi det svart på vitt. Larsson har varit inne på 2 och Silfverberg 3 mål i öppen kasse. Det är bara att räkna bort 2 respektive 3 mål om ni vill. Men då får ni ju räkna bort 3 mål bakåt för t.ex. Bäckis också och då hamnar han på totalt 3 mål bakåt på 11 matcher vilket är än mer imponerande. Ska man alltså köra "öppen kasse-argumentet" på deras siffror får man ju applicera det på Bäckis också.

Tittar man på PDO (sammanlagd skotteffektivitet och räddningsprocent med spelaren på isen) så ser topp 5 och botten 5 ut så här:

Kopacka: 109.24%
Trivigno: 105.31%.
Scott: 104.45%
Bäckis: 103.34%.
Rödin: 100.38%

AJF ligger på 100% exakt (eftersom många är kritiska mot honom så redovisar jag hans siffror)

Ölund: 97.04%
Lindblom: 96.14%
Bellows: 90.93%
Silfverberg: 90.10%
Larsson: 85.80%.
Svrcek: 66.67%

Om det som många hävdar (menar inte du här Peja) att problemet bara ligger hos backarna och hos målvakterna så borde ju alla andras siffror också påverkas negativt av det (över tid). Eller menar ni som säger så att det bara är när Larsson och Silfverberg är på isen som våra målvakter och backar är dåliga?

Eller är det så att det ALLTID är motståndarnas bästa målgörarkedja som spelar och gör mål när Larsson och Silfver är inne? Även när motståndarna får välja kedja sist? Jag vet inte om jag köper det argumentet själv även om jag så klart inte har granskat alla mål de varit inne på.

Många andra spelare i laget har ju rätt bra siffror här. Det är liksom 4 spelare i laget som har under 96% och bara 2 har under 80% (där Svrcek spelat väldigt lite så inte helt rättvist att ha med honom kanske, tar därför med botten 6 istället). Bäckis har liksom nästan 20 procentenheter bättre PDO än Larsson och då har Bäckis dessutom varit inne 1 mål mer i öppen kasse än Larsson som jag redovisade ovan.

Förra året låg Larsson på 101.49% och Silfverberg på 100.6% ifall någon vill jämföra. Då var det bara Vesel som låg under 100 i laget dessutom (99.08) av de som i stort sett spelade alla matcher.

Även om jag inte är den som gillar teorier har jag har funderat på om det är så att just Silfver & Larsson gynnades mest av att ha spelskickliga backar i laget förra säsongen. För trots att våra backar är sämre i år (underliggande siffror och hur det ser ut) är det ju egentligen bara Silfverberg och Larsson som är inne på oväntat många mål vid lika styrka av våra forwards (BP är något helt annat). Det skulle förklara varför deras siffror blivit så mycket sämre denna säsong medan andra (Kopacka & Bobby t.ex.) inte alls gynnades av spelskickliga backar och att de därmed också får bra siffror denna säsong.

För skojs skull valde jag att jämföra med förra årets siffror vid samma tidpunkt (11 matcher):
Topp 6 mål bakåt denna säsong (bland FWs):
Silfver: 13 (3 i öppen kasse)
Larsson: 12 (2 i öppen kasse)
Bellows: 8
Lindblom: 7
Bäckström: 6 (3 i öppen kasse)
Rödin: 5
Alla andra har 4 eller färre.

Topp 7 mål bakåt av FWs förra säsongen (blir topp 7 då det var många på 4):
Scott: 5
Schroeder: 5
Indrasis: 5
Vesel: 4
Trivigno: 4
Larsson: 4
Ölund: 4

Tittar man överlag på alla FWs är det alltså inte så att våra FWs individuellt är inne på så överdrivet många fler mål denna säsong jämfört med förra vid samma tid. Ja, utom de jag redan nämnt så klart och de siffrorna ser ju ni också (3 spelare på 5 mot mot 3 på 6, 7 & 8 sticker ut lite också men inte extremt).

Så även fast vi har sämre målvakter och sämre backar denna säsong (det tror jag vi alla är överens om) så är våra sämsta FWs inne på mer eller mindre lika många mål som våra sämsta FWs var förra säsongen efter 11 matcher (åter igen, detta gäller inte BP, lika bra att nämna det igen).

Och för att förtydliga. När jag skriver "sämsta" här menar jag att de varit inne på flest mål och/eller har sämst plus/minus eller sämst PDO när de är på isen. Inte att de är sämsta spelaren så klart. Lika bra att förtydliga det så ingen får för sig att jag kallar en spelare för kass här. Det låter jag andra göra.

Jag tittar på siffrorna och förundras över varför det ser ut som det gör. Betyder inte att jag har rätt för det. Det är därför jag skriver här så att man kan spåna tillsammans och få fram "rätt" saker. :)

Farsang:Jag vet inte hur länge du har följt GD/AB men om du har gjort det länge kommer det nog inte som en chock att bevakningen är som den är. Det här är produkten som du har betalat för hela tiden.

Du vill säkert ha konkreta frågor och svar, men det kommer aldrig hända. Och även om frågorna skulle ställas finns ingen garanti över att du blir tillfreds med svaren som Brynäs skulle ge.

Alcén brukar försvinna från medierna när Brynäs har dåliga perioder, man kan anta att det blir samma sak nu. Det är egentligen vid såna här tillfällen som han borde backa upp laget och ledarna, så som Wikegård gjort efter supertorsken mot Frölunda.

Gavve: Det där säger inte så mycket om man inte tar hänsyn till vilka situationer spelarna coachas i, vilka de oftast spelar med, hur målen går till och så vidare. Både Larsson och Silfverberg har till exempel varit inne på flera mål som motståndarna har gjort i tom kasse vilket sänker deras +/-. Det finns ju ingen professionell analytiker som lägger jättestor vikt vid den statistiken år 2025.

Om du kollar på coachingen, så väljer Gällstedt ofta aktivt att matcha Larsson-kedjan mot motståndarnas toppkedja. Det var extra uppenbart mot Örebro i och med att de har en kedja som är mycket bättre än alla andra.

Det som var intressant igår var att Bäckis spelade boxplay för första gången sedan återkomsten. Planen verkade vara att han skulle in, vinna tekningen och därefter byta ganska fort.

J-S: "Släpp i väg ett par överbetalda forwards AFJ och Bellows där vi har yngre spelare som gör det bättre,"

Eller Larsson och Silfverberg som statistiskt sett är våra 2 sämsta forwards denna säsong?

Silfverberg har varit inne på 14 mål bakåt (står på -5).
Larsson 12 (står på -7).
Bellows 8 (-4).

AJF däremot? 2 på 11 matcher och står på +2.... Silfverberg är alltså inne på 7 gånger så många mål bakåt än AJF så här långt. AJF är sjukt nyttig trots att han inte sprutar in poäng.

Man kan absolut kritisera AJF för att inte göra poäng och att han är för dyr. Men att göra sig av med honom och spela juniorer istället skulle inte göra Brynäs bättre defensivt. Det bästa man skulle kunna göra om man ser till statistiken är att bänka Silfverberg och Larsson. Då skulle vi släppa in mycket färre mål.

Sen kanske någon tänker: Ja men Larsson är ju inne på många fler mål framåt än AJF? Svaret ni får då är att AJF varit inne på 4 mål framåt så här långt. Larsson har varit inne på 5. Då ska man också komma ihåg att Larsson har typ 8 minuter mer per match än AJF och borde därmed vara inne på många fler mål framåt än AJF.

Edit: Jag fattar så klart att vi inte ska bänka Larsson eller Silfverberg. Ni fattar också vad jag menar när jag skriver så.

Pinsam presskonferens från Gävle dagblads sida. Fan enda frågan dem kunde mäkta med var fan om skadestatus på spelarna.

Blev förbannad och skrev ett inlägg i deras livechatt (som dem troligtvis inte ens kommer släppa igenom.)

Vi betalar för deras jävla jobb/journalistik.

Men dem skiter fullständigt i det. Tydligen viktigare att vara ”kompis” med klubben än att vara kritiska och frågande……

Exakt samma sak som med den YouTube kanalen Dooz & nalle. Dem gjorde kanooooon videos innan Brynäs bjöd in dem innanför dörrarna. Efter det så är det ett jävla massa gullande och noll kritik från deras sida🫩

Peja

Alcén har totalt misslyckats vad gäller målvaktssidan, bra målvakter har skeppats iväg och problemmålvakterna har behållits, helt jävla otroligt dåligt....är Brynäs en rehabplats för målvakter?
Backsidan är en flopp, med en Djoos som inte kan åka skridskor en Axel Andersson som verkar vara på Johannes hovs isstadion. En offensiv Kinnvall som saknar defensivt tänkande, En Norlinder från Kramfors alliansen, en junior...

Honken72: Guld hade nog många hoppats på. Dessutom är det yrkeskunnigt folk som sagt att laget ska gå längre den här säsongen än i fjol, så självklart har man trott på guld. Det kan fortfarande ske så klart, men då behövs ny tränare, målvakt, två backar och 5-6 forwards.

bradberry: Att Greg Scott spelar i en framträdande roll vitnar om vidden av Alcéns misslyckade med nyförvärven. Alla vet att Scott är en breddspelare på ålderns höst - en mycket bra breddspelare - men istället måste han vara någonting helt annat eftersom sportchefens tilltänkta toppspelare är otillräckliga.

HUGE! Var det otur nu igen?! De beprövade specialisterna, erkänt duktiga yrkesmännen i båset och på kansliet briljerar !

Kent747Socker: Vi varnade er för Norlinder. Nu har han väl knappast varit problem i kväll, men problemet är att han tar en plats som ni egentligen hade velat viga till en bättre back.

Tror fortfarande Hägg kommer bli grymt viktig i slutspelet, som jag tar för givet att ni kommer spela, men Norlinder kommer Gällstedt en del huvudvärk...

lapad: "Det måste väl vara den tredje eller fjärde gången vi släpper in sju puckar i år"

Tredje. 4-7 i premiären, 5-7 i matchen efter och nu i dag 4-7. Alla på hemmaplan dessutom. Sen vet jag inte hur dagens match slutar. Stängde av vid 4-7. :)

lapad: Ännu en match där ni släpper in 7 eller fler mål. Lider med er. Daastous är ett tungt tapp. Ni har inte riktigt kunnat ersätta honom och en till bra back som lämnade.

Jag tror det är officiellt pojkar. Vi suger igen.