Brynäs IF

710578 inlägg · 7953 ämnen

HV - Brynäs 21/9

1065920 · » Till forumet


Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: Sedan är väl den bistra sanningen att det råder brist på spelare som är duktiga på att "slå ut sin gubbe" såväl med kraft som list och speed. De spelarna suger dels NHL åt sig snabbt, eller om inte lag, med mer cash.

Ett ytterligare själ att verkligen inse vad man har, i Sandin och använda honom därefter.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: Ja, en klar brist i laget, helt klart. Sandin har speeden och tekniken och huvudet att "göra sin gubbe". Molin ännu ibland också. Tyvärr har hans puckkontroll varit usel så här i upptakten. Måste ha glömt den kvar någonstans på någon övningsgreen i sommar. Hittar den nog snart igen.

Widing, som du säger, har speeden, men inte mycket puckkontroll och spelhuvud istället att komma med. Därför Brynäs får leva mycket på kontringsspel också. Hur de lyckas vara spelförande som förmodligen ikväll mot DIF, återstår att se. Men Sandin kan bli otroligt viktig här, definitivt på sikt, men redan denna säsong. Tycker det dåligt att inte han fått mer speltid hittills, just för att han har egenskaper, som brister i laget i övrigt. Men vi får se ikväll, om han inte får spela mera. Förväntade matchbilden borde passa honom bra mycket bättre än de defensivt inriktade, mot FBK och HV
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren:

Ja, det kan ju bero på scoutingen eller på besluten Mormor tar, alt båda...
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
MickeB: Kan hålla med dig där. En helt annan sak som gör mig ganska fundersam.

Varför har inte Brynäs en enda riktigt snabb spelare som verkligen kan utmana?
Titta på Widing tex, han är snabb men verkar inte riktigt ha koll på benen ibland!

Det jag syftar på är att man vill ha spelare som är snabba nog att iaf försöka utmana sin back och ta sig förbi runt.. Brynäs har inte en enda spelare som ens försöker med detta förutom Widing.

Dackell, Lind, Dixon, Sundström, Hansen osv. Det är inga direkta snabbskrinare vi snackar om här. Så min fråga är, varför har alla andra lag minst en sådan här spelare medans Brynäs ingen har? Kallio, Hynning, Laine, Melin, Thörnberg för att nämna några!

Så jäkla svårt att förklara fullt ut vad jag menar, men när jag tänker på det så är det jätteenkelt att förklara för sig själv iaf!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: Ja, skridskoåkningen är ingen styrka hos honom, helt klart.

Tror mig veta vilka situationer du syftar på, angående matchen mot HV och hans skridskoåkning. Men det finns mycket taktiska skäl också till att inte bara han, utan resten av backarna ser avvaktande och passiva ut i vissa situationer.

Kort, är de inte hundra på att vara först till pucken och antingen vända upp, eller hinna skicka iväg den efter sargen, så är de mycket hellre klar tvåa på pucken och ser istället till att ha koll på spelaren istället, ligga på rätt sida och vänta och styra ut anfallen istället, än att riskera gå bort sig i en 50-50 duell i sargena. Tråkigt javisst, men en listig och klok taktik, som passar Brynäs inte speciellt biffiga backuppsättning väldigt bra.

Så, så länge han minimerar dräll och indianare, kommer jag vara nöjd, med honom. För det är nog främst där vi har mest fog att vara orolig, här på förhand iaf. Skridskoåkning kostar säkert några utvisningsminuter, men han har varit bra i markeringsspelet ännu iaf, tycker jag.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: För mig känns Svanberg ungefär lika het som Johansson...

Betyg för Johansson: IG
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
MickeB: Jag har aldrig sagt att värvningen av Ola Svanberg är värdelös. Det enda jag sagt är att jag är skeptisk till att det blir en bra värvning.

Dock mot Hv71 så tyckte inte jag att han gör någon speciellt bra match och för delen heller ingen värdelös insats. Han visar ju att han är bedrövligt dålig på skridskor och vissa gånger hänger han bara inte med.

Men givetvis ska han få samma chans som alla andra nyförvärv att visa att han duger.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: Viktigt naturligtvis att alla får tycka och tänka fritt. Men synd, tycker jag, att klanka ner på Svanberg, som hittills dragit sitt strå still stacken, att lagenheten fungerat så bra, de två första matcherna iaf.

Misstag, i vissa situationer, har ju alla backar i laget gjort, konstigt vore det annars. Men totalt sett har de alla gjort skitbra ifrån sig, hittills.

Svanberg är ingen stjärna, kommer nog aldrig bli det heller, men är INTE tänkt som det heller i lagbygget. Sällan sjätte/sjunde backen är det:) Men inget mål i baken, på hans samvete, ännu så länge iaf.

Men ni som vill bli kvitt honom, av någon anledning, behöver sannolikt inte oroa er för att han blir en följetång, säsong efter säsong i Brynäs. Krasst räcker det inte för honom att göra en stabil insats, denna säsong, för att vara kvar, utan han måste blomma ut. För samma tid nästa år, lär i sådant fall såväl Carlsson, Löf, Bertilsson, ligga före i hackordningen, när Sundlöv bygger nästa års trupp (om han är kvar).

Kopplet av lovande juniorer, som är på frammarsch påverkar naturligtvis Sundlöv redan nu. Förklarar värvningen av Svanberg, varför kontraktet bara är ett år osv, samtidigt som chansen finns där att han blommar ut och Brynäs gör ett kap. Men åtminstone bedömts som en tillräckligt bra spelare att ha, medan de yngre växer på sig ett år till.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9

Lunkan:

Ja det där hoppet,axel mot axel såg väl lite halvtöntigt ut,men vafan så länge Markan storspelar så får dem gärna fortsätta med sina segerhopp;)

Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
HF: De körde hoppet igår med!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9

Huge: Att Svanberg gör sina tabbar får vi räkna med däremot så tycker jag hans insats är med väl godkänt om man jämför den med landslagsmeriterade Petraseks insats. Han ligger bakom två av Brynäs mål igår och man kan ju bara undra hur det skulle  låta här om det varit Svanberg ;)

Men det är klart. Det är ju 53 omgångar kvar så Svanberg kanske hinner med några fadäser han med ;)

Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
HF:

Mormors plan håller än så länge... ;-)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
65selander: Japp, skön bild som visar en klubb i lite mer harmoni än förra året. De hade dessutom nån form av egen segergest efter färjestadsmatchen där de hoppade mot varandra.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9

Skön bild på Markström och Lindbäck efter segern igår. Här ser man en glädje utöver det vanliga. Inga sura miner från båsöppnaren här inte.

Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Jompe: Har alltid försökt sätta nyansen i högsätet och just därför blev jag lite förvånad över kritiken mot just Svanberg.
Detta baserar jag främst på att jag i morse såg hela matchen i efterhand på Canal Plus och jag koncentrerade mig lite extra på just Svanberg för att försöka hitta ngt utöver det vanliga vad gäller fipplande och farliga utflykter.
Måste säga att jag i ärlighetens namn inte hittade nåt speciellt anmärkningsvärt så här efterhand.
Svanberg är ny och helt klart ett av de svagare korten därbak, vek men har definitivt spelsinnet, men att enskilt singla ut honom igår, det tycker jag inte är att vara nyanserad.
Vilket min kritik i första hand gällde.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Huge: Jorå. jag såg matchen, det minns jag bestämt. Såg Brynäs-Färjestad på plats (många vittnen) och kunde konstatera att Svanberg dels fipplade, dels gav sig ut på farliga utflykter som siste man. I båda matcherna spelade Brynäs ett disciplinerat spel, såg riktigt bra ut. Men att man vinner ska väl i nyansens namn inte hindra spelarkritik? Våra backar är svaga, särskilt Svanberg och Andersén. Andersén har till skillnad från Svanberg ett fysiskt spel som kompenserar för ett begränsat spelsinne så länge han inte försöker sig på elegant. Svanberg har varken kilona eller spelsinnet.

Allt är inte vitt, allt är inte svart. Nysansen, Huge, nyansen! :-)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
AVGÅ: "Men försök då bemöta "saken" genom sakliga argument, och hoppa inte på budbäraren med dina mantran om "gnällspikar".
Om du sedan har fantasier kring hur andra debattörer ser ut och tänker framför datorn, kan du väl vänligen behålla dom för dig själv."

Om jag anser ngn vara en gnällspik och som dessutom verkar ha gnällandet som huvuduppgift här i livet, då kallar jag vederbörande för gnällspik.
Svårare är det inte.
Sakargument biter tyvärr inte på den sortens människor så då får man ta seden dit man kommer och gnälla på deras gnällande....

Jag har inga som helst fantasier om hur andra debattörer ser ut.
Uttrycket "bröderna Bäver" var en målande beskrivning hämtat ur serien "Fablernas Värld" där två bävrar som talade göteborgska talade likadant och hade samma åsikter.
Tyckte då att min jämförelse med Hitman och munkas kändes träffande i sammanhanget, vad gäller deras gemensamma gnällande.

Puss och kram på dig själv...
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Zzz: "Ja han hade en hel del felpass. Men jag tycker ändå att han för det mesta ser jävligt stabil ut. Tror stark på Hietanen i år."

Håller med.
Min kommentar gällde den kritik Svanberg fick utstå när det i själva verket var just Hietanen som spelade mest farligt.
Båda är spelande backar och då får man räkna med lite överkonstruktivitet samt en och annan indianare emellanåt.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Jompe: "Vad då inte såg matchen? Såg allt utom första tio minuterna."

Kan du omöjligt ha gjort eftersom du singlar ut just Svanberg och tycker att han på ett negativt sätt utmärkte sig lite extra.
Det fanns andra som isf stod för värre grodor än vad han gjorde.
Har du sällat dig till den onyanserade och okunniga skara som bestämt sig för att hitta nåt hatobjekt och sen håller fast vid detta i alla lägen?
Eller var din analys ett olycksfall i arbetet?
Hoppas och tror på det sista... :-)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Hong Kong: Håller med, ödmjukhet i rimliga proportioner är bra att ha när det gäller elitidrott.

Dessutom tycker jag att Markström får ta för mycket av framgångarna hitills. Missförstå mig rätt, han är über-grym och hitills elitseriens absolut bästa målis. Men han har haft god hjälp av ett gäng utdömda medelmåttor som spelar långt över sin förmåga. Disciplinen och moralen så här långt bland utespelarna har också varit helt fantastisk. Jag är oerhört imponerad av detta, i synnerhet eftersom jag hade förväntat mig ett gäng avdankade föredettingar och mediokra AS-spelare.

Äras ALLA som äras bör...


(Intressant att "Hockeyligan" fortsätter med sin haltande tabell. Ännu intressantare att Hor-V 71 och Sillstryparna som var förhandsfavoriter konstant får ligga före de andra. Patetiskt och genomskinlig favorisering. Jag har varit på turneringar för småungar där dom lägger bättre spelscheman.)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Huge: Men försök då bemöta "saken" genom sakliga argument, och hoppa inte på budbäraren med dina mantran om "gnällspikar".
Om du sedan har fantasier kring hur andra debattörer ser ut och tänker framför datorn, kan du väl vänligen behålla dom för dig själv.

Puss & Kram!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Kanske dags att tagga ner lite. Hur såg det ut efter två omgångar förra säsongen, som vi alla vet hur den slutade.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Jompe: Eller ett större Brynäshjärta?
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
rackham: 18-årige Markström har mer mediaträning än Sundlöv.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Huge: Var det nån som stod för livsfarliga uppspel så var det väl isf Hietanen.

Ja han hade en hel del felpass. Men jag tycker ändå att han för det mesta ser jävligt stabil ut. Tror stark på Hietanen i år.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Huge: Vad då inte såg matchen? Såg allt utom första tio minuterna.

Dessutom var det väl någon här inne som inte brukade skämmas över utförliga matchanalyser baserat på Text-TV:s s. 377? :-)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Jompe: Synd att du inte såg matchen för Svanberg var helt Ok idag.
Var det nån som stod för livsfarliga uppspel så var det väl isf Hietanen.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Jompe:

"- Hela laget jobbar för klubbmärket och det var väldigt skönt att vinna. Vi har en otrolig lagsammanhålllnig, så det är riktigt roligt, säger hjälten till ppv."


Han har läst och förstått Marknadsföring A... ;-)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Bissett19: Det Storhonken kanske menar är att Lasse är alldeles för klen i sargspelet mot Laine,men efter det så uppstår som du säger ett räknefel framförallt Dixon och Vas.

Problemet som jag ser det är att Lasse fegar. Han hinner klart först på pucken om han vill men släpper in Laine före för att sedan börja peta med klubban istället för att köra upp honom i sargen. I övrigt gör Lasse än bra match liksom dom flesta andra.

Svanberg är helt klart en märklig värvning. Han spelar alldeles för svårt, Carlsson har nog en bra chans att ta sig in där.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Bissett19: Ungefär så,han är ju flera meter före
men slutar åka.Jag tycker ju inte att Lasse varit
dålig, men jag kanske har lite för stora förväntningar.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Peja:

Det Storhonken kanske menar är att Lasse är alldeles för klen i sargspelet mot Laine,men efter det så uppstår som du säger ett räknefel framförallt Dixon och Vas.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Storhonken: Svårt att se på repriserna, tycker jag. Det var räknefel mellan Jonsson, Dixon och Vas. Då behöver det nödvändigtvis inte bara vara en spelares fel när motståndarna åker mycket i anfallszonen och byter positioner etc.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Se länktipset för eftersnack med Falk, Louma och allas våran favorit Svanberg.

Jag tycker också att Svanberg är en märklig värvning, men idag gjorde han precis som många andra spelare en bra match, så tänker inte hålla på kritisera honom en dag som denna.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Laban: Att Brynäs ställde upp på egen blå är ju bara fel. Brynäs täppte till i mittzon där HV brukar ta fart. brynäs spelade ett djävligt genomtänkt och konsekvent genomfört spel ikväll. Härligt att se. Ni "ska" slå oss, som det brukar, heta men då får ni allt göra mer än att bara ställa in rören i två perioder.

Markström var ju bara grym, men det gäller många av utespelarna cckså. Svanberg fipplar kring mål och gör ibland livsfarliga uppspel och utflykter. Han har därmed goda förutsättningar för att bli Huges nye kelgris efter you-know-who.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: Inget fel att kritisera spelare. Men för det första så var inte Svanberg så mkt sämre än många andra.
Och för det andra, och det som är min poäng, så blir det lätt komiskt när man riktigt ser hur framför sig hur dom anstränger sig för att hitta nåt att gnälla på.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Peja: Skönt med 3p!Men jag undrar varför vissa
vill höja L Jonsson till skyarna?Han är ju inte ens bästa back
i ngn av dom 2 första matcherna.Och målet idag är ju solklart hans fel.
Ngn klasspelare som vissa skriver att han är har han inte visat än.
Men jag hoppas fortfarande att han ska bli den back vi behöver.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: Nu är det ju inte bara Markström som var bra, de två första perioderna (speciellt den andra) var Brynäs bättre än HV och och 2-0 ledningen var helt rättvis.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
mattiaskarlgren: "Att Svanberg inte hänger med i ES-tempot är väl ingen nyhet."

Jo, för mormor!!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Huge: Även om man gör bra matcher så måste väl spelare få kritiseras?

Att Svanberg inte hänger med i ES-tempot är väl ingen nyhet. Idag var han lika dålig som Zlatan var i matchen Sverige - Ungern. bara inse!

Men sen att Brynäs (läs Markström) gör en riktigt bra match är ju bara riktigt skönt!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
På tisdag gör Dixon sitt första mål! vi vinner med 4-2 :D

Målar gör Dixon, Lind, Hietanen och Widde.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Huge:

Jadu Huge, alla pesimistkonsulter kliar sig nog i huvudet just nu!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Hitman: Ja, det är verkligen:

Markström-FBK 3-2
HV-Markström 1-3

Samtidigt måste man idag rosa försvarsspelet, över hela banan, som lägger grunden till segern. Jag ser hellre ett heroiskt kämpande lag vinna ibland, än ett lag som försöker spela nån sorts "ickehockey" och aldrig vinner, så som har varit fallet i 7 år!

Svanberg suger!
Avgå Sunklöv!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Hitman: Haha...
Ärkeneggona förnekar sig inte.
Här har vi vunnit 2 på förhand förlorade matcher, hela laget har i stort sett uppträtt med bravur och vad koncentrerar sig bröderna Bäver på:
jo en ev svag insats av Svanberg.
Ni fick iaf leta rätt så bra för att hitta en diskutabel insats.
Måste vara tungt för er båda just nu... :-)
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
munkas: Jo tyvärr blir nog Svanberg kvar om inte supersportchefen Sunklöv blir kickad. Han har nämligen googlat klart nu, han kan inte komma på mer sökord än: medelmåttig, allsvenskan, nästintill landslagsmässig osv.

Skönt att idag ändå kunna skriva: HV71 - Markström 1-3
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
GävleLasse: Håller med dig Lasse! I år kommer troligen inte Brynäs att spela någon "glamor" hockey, utan efter våra resurser!! Som Kalmar har gjort nu i några år och det har fått rätt bra för dem!
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Det var som attan, vinst nere i bibelbältet. Nu blir man så illa tvungen att åka upp på tisdag igen...
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9

Laban: "BIF ställer upp på egen blå och väntar på att HV  skulle göra misstag."

Nu var det väl HV's misstag på EGEN blå som föranledde två av målen...;)

Men jag förstår vad du menar. Brynäs spelar efter sina resurser, det är inte vackert men ack så effektivt ;)

Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Usch vilket sömnpiller till match, inte alls som dramat mot FBK hemma. HV31 spelar SÅÅ tråkigt, men ack så ineffektivt, slängde bara ner pucken i Brynäs zon och jagade efter med överlast i sarghörnen. Bra att inte sån primitiv hockey betalar sig.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Grattis till segern.

Fy fan vilket sömnpiller till match.Noll tempo och intensitet,
som dag och natt jämfört med premiären mot VF.

BIF spelar effektivt men ack så jävla tråkigt.Men BIF är svårspelat
så detta kommer ju inte som en överraskning precis.

BIF ställer upp på egen blå och väntar på att HV skulle göra misstag.
BIF var ruskigt effektiva och så har man en riktigt bra målvakt.

Jakob Markström gjorde några riktigt grymma räddningar speciellt
i tredje perioden när HV pressade på.Satan vad stor Markström är
han täcker ju hela målet.Han ska BIF va riktigt rädd om Jakob kommer
bli Sveriges nästa stormålvakt i dubbel bemärkelse.
Kommentera

Sv: HV - Brynäs 21/9
Men efter två matcher så har jag några färre tvivel än innan säsongsstart!

Hoppas att vi kan spöa DIF på tisdag!
Kommentera

1065920 · »