1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753508 inlägg · 7967 ämnen
« · 2519965 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Ticko : ja det var en fin vinst!

Ticko : 7 - 2 matchen är slut. SM guld till brynäs u16

Rödin1912: Grattis till Guldet , var inget snack

Ticko : Fullständigt utklassning i finalen

Ticko : 3 minuter kvar

Ticko : nu 6-2

Berge: 5-2 till brynäs i u16 SM finalen... 10 minuter kvar. Lite tro på återväxten iaf heja brynäs

Mattson: Självklart, det sker över tid. Sen finns ju inte förutsättningarna för OIK att vara ett SHL lag på samma sätt som t.ex. Örebro eller Växjö. Det var väl länge sedan det gick att dominera som det gjorde förr så det är inte jämförbart. Dessutom ger ju knappast historisk dominans i det förflutna så många gratispoäng i nuläget…
Strålkastarljuset från media är på SHL och den stora omställningen för Brynäs kommer vara att inse sin nya, ännu lägre plats i näringskedjan.

ellis: Visat sig vara losers? Utveckla.

Qvarre: Problemet är ju att alla de som förlängt nyligen visat sig vara losers Rädd för att den identiteten inte bara går att kasta bort ens i Allsvenskan

Rödin, vilken kille. Att han förlänger visar att han är Brynäsare i själ och ❤️.

JohnnyBotox: Personligen tror jag inte på ett utköp, men bara för det behöver man ju knappast sluta hoppas. Det finns så många hypoteser man kan leka med, men det logiska är att han stannar.

Det finns saker som kan tala för ett utköp, men som reddit säger så finns det egentligen ingen anledning att köpa ut honom såvida man inte vill göra någon slags förändring i ledarskapet (typ fler ledare in för att hjälpa ungtupparna) NHL-klubbar kan hux flux byta strategi på bara en sommar också, t.ex som Rangers gjorde, när man meddelade rebuild (jag tror det var under brinnande säsong, rätta mig gärna om jag har fel) för att bara följande sommar börja rusta med rutin och dyra free agents för att helt plötsligt satsa på cupen.

Verbeek känner kanske att han behöver ha in lite kvalitet framför talang för att undvika botten ännu en säsong? GM:s sitter ju inte säkra bara för att klubben är i rebuild-läge, det kan mycket väl vara så att det blir krav på att utmana om slutspel nästa säsong från ägarhåll och då kan det gå fort på spelarmarknaden.

Jag tänker likväl inte förlika mig med tanken på Jakob i Anaheim till hösten utan tänker fortsätta hoppas fram till 30:e juni när utköpsfönstret brukar stänga.

Charles: Håller med. Förlängning känns väldigt osannolikt.

{9684}: med det resonemanget så är ju slutspelet helt överflödigt! Seriesegraren är ju bäst!! Eller????

HUMLESNURR: läste kommentarerna, enda dem har fel i är väll att flera tror att det snarare blir förlängning, den tror jag inte på

HUMLESNURR: precis mitt resonemang. Men SuneMangs har några poänger som talar för utköp också. Den som lever får se…

Charles: Jag kollade med Ducks-forumet på Reddit och enligt dom är chansen för ett utköp av Silfverberg lika med noll. Dom är inte i närheten av att ha ett problem med lönetaket utan snarare lönegolvet och dessutom är Silfverberg en bra förebild för dom unga i laget. Han är visserligen inte lika snabb längre men det kompenserar han genom att spela smart.

Som sagt, det är inte mina ord men generellt sett skulle jag säga att hockeyfolket på Reddit är väldigt insatta. Dom kan givetvis snacka i nattmössan men jag tror ändå vi kan sluta hoppas på Silfverberg till nästa säsong. Tyvärr.

Silfver: Det stämmer att historia är förgänglig. Men det lär dröja 20-30 år innan lag som Oskars och Växjö får nåt som liknar BIF-/DIF-status i historien. Och då krävs att de lirar i SHL hela den perioden. Blir nog svårt att dominera en serie som det gick förr.

i aftonbladets intervju med Alcén står det

"Enligt våra uppgifter är han väldigt sugen att ansluta till Brynäs redan till hösten om Anaheim väljer att köpa ut honom från det sista året på kontraktet."

Abris är väll den på kvällstidningarna som har mest kontakter runt Brynäs

Fördelen med att spela i allsvenskan är ju att de unga spelarna i J20 får betydligt bättre förutsättningar att matchas in.

Finns ju ett gäng intressanta spelare i såväl J20 som J18 som kommer bli extremt spännande att följa i höst:

Theo Lindstein: såklart den mest intressanta. Bör vara god för 20-30 poäng i allsvenskan.

Noel Nordh: Kommer antagligen gå in som ordinarie. Bör kunna producera rätt bra i allsvenskan. Blir inte förvånad om han når 20 poäng.

Arvid Sundin: extremt snabb. Lite osäkert om han blir kvar då han fyller 20 i höst. Vann dock poängligan i J29 i år.

Anton Ohlsson: center som kommer få chansen i år. Gjorde en bra säsong i J20 i år.

Theo Widén Shaade: Stor och poängstark back som antagligen kommer gå in på 8 backar i a-laget

I J18 kan jag också se några spelare som kan vara nära att få chansen om de klarar av att leverera i J20 som de gjort i J18

Hugo Engelaar
Mai Crincik
Elias Zimmerman
Linus Molin

Sen ska ju Leo Sundqvist och Svrcek upp i J18. De har ju varit totalt dominanta i U16 så det ska också bli spännande att se, men de ligger antagligen något år bort från J20

Någon som har bra kolla på juniorlagen som kan ge lite mer input?

Vet inte om någon skrivit det än men Jesper Boqvist spöade brorsan Adam och Björks lag inatt med 8-1!

Stefan R 63: Av historien kan man lära sig att intet är konstant. Växjö - Örebro är galet tråkigt för de som är 40+ men för en yngre generation finns inga minnen av Löven, Modo, Brynäs och DIF som några storheter. Något jag tror SHL är väl medvetna om ifall de tänker någorlunda långsiktigt.
Sen har jag alltid (långt innan den väntade nedflyttningen) tyckt att uppdelningen av CMORE pengarna är galet snedvriden. SHL har även ett intresse i att HA mår tillräckligt bra för att kunna utveckla talanger åt SHL.

bradberry: det finns ju ett återkommande problem inom hockeyn att på något sätt, även fast det till synes inte finns särskilt mycket kritik mot kvalsystemen och slutspel ändå skall göras om lite nu och då.

- Kvalserien försvann, den fungerade alldeles utmärkt för Elitserien/SHL, men vattnade ur HockeyAllsvenskans seriespel eftersom det tidigt blev många obetydliga matcher. 2 SHL-platser står på spel.
- Bäst av 7 mellan 2 sämst rankade SHL och 2 bäst rankade HA, fungerade också alldeles utmärkt. Dock så blev det en VÄLDIGT krokig väg för det laget som förlorade HockeyAllsvenska finalen (sen fanns det jubelidioter också som påstod att systemet var komplext, de personerna skulle behöva gå om grundskolan). 2 SHL-platser står på spel.
- Nuvarande system med play out i SHL och slutspel i HockeyAllsvenskan fungerar också alldeles utmärkt. Däremot så har vi gått över till att 1 plats ALLTID byts ut, istället för att 2 skall spelas om. Jag tycker detta verkar vara en ultimat lösning på seriesystemet. Det lag som är sämst i den högsta serien åker ur, och det lag som vinner slutspelet i HA går upp. Finns inga oklarheter kring vilka regler som gäller och HA-slutspelet blir till och med hetare än SM-slutspel.

De enda som gnäller över seriesystemet är personer i de HA-klubbar som inte är konkurrenskraftiga nog att utmana i toppen av sin egen liga, finns inget att lyssna på där. Har man inte ett lag och en organisation som kan vinna HA-slutspelet så har man heller inte på fötterna att spela i högsta serien.

Ser väldigt många idioter som förespråkar fotbollens seriesystem, men det hade nog fullständigt dödat Hockeyn. Vi som gillar hockey vill ha meningsfulla matcher och spänning. Att ha helt ointressanta matcher sista 10 omgångarna som många fotbollslag har kan stanna i deras serie.

Lemp: Lag som FBK och Frölunda är inte ett dugg intresserade av att utöka SHL eller utjämna pengarna mer. Förrän den dagen då dom är på väg att trilla ur själva….

bradberry: Det kanske främsta problemet med dagens system är att konsekvenserna av åka ur är så stora ekonomiskt. Tycker det ska vara skillnader mellan ligorna, och det av en anledning. Men att man ska tappa 40 miljoner i centrala intäkter är lite för mycket.

Förövrigt är det också orimligt att laget som går upp ska behöva betala fallskärmen till laget som åkt ur. Såklart kan SHL bekosta både fallskärmen och säkerställa att laget som går upp får samma möjligheter som alla andra lag.

Två lag upp, två lag ner och bättre ekonomiska förutsättningar för lagen i HA.

Wilhelmsson: Löjlig diskussion. Som vanligt väljer man sida och blir blind över motpartens argument…

Det finns väl ingen som ifrågasätter att sportsliga resultat ska styra…?

Däremot kanske ligan ( och tv-distributörer) ska reflektera över attraktiviteten när det är fler ”lag av folket” i HA än i SHL… Kanske kommer någon av följande åtgärder vidtas framöver(på sikt):

- Utökande av SHL….(16 lag?)
- Utökad transparens mellan ligorna. Lättare gå upp, lättare trilla ur…
- Kraftigt utjämnat TV-avtal jämfört med dagens stora differenser…

Två första punkterna jobbar ju ligan emot så det talar väl för att det blir svårgenomfört. Jag tror mest punkt 3 kommer bli realitet om några år…

Wilhelmsson: Klart det sportsliga ska råda. Jag har aldrig sagt ngt annat..missuppfattar du med flit. Men just nu är det 2023 och tyvärr styr pengarna mycket. O det finns väl en stor risk att Luleå hade väl varit i HA om inte det varit för Minecraft pengar. Så lite ödmjukhet hade väl inte skadat eller hur

{9684}: Givetvis, det har jag alltid.

Wilhelmsson: Ha en trevlig helg istället

{9684}:
Kan personligen tycka att fotbollsallsvenskans system är mer rättvist. (har alltid tyckt). Den som vinner serien är bäst i Sverige, och den som kommer sist är sämst.
Skulle aldrig vilja ha det systemet i elitserien dock.

{9684}: Ni fick kvala och åkte ur, så sämsta laget åker ju ur varje säsong, glömt bort att ni gjorde det?

Stefan R 63: Ska städer där lag kommer ifrån styra över sportsliga resultat? publik? supporters tyckanden?

Givetvis inte, bästa lagen ska spela i SHL oavsett andra faktorer.

Wilhelmsson: Är det bra över tid att sämsta laget över 52 omgångar blir kvar i SHL?

{9684}: Du glömmer att Malmö vann över Brynäs och nu är ni degraderade till HA, satt chocken i så hårt?

Wilhelmsson: Det håller jag med om..att är man i final så är man bäst...men jag menar intresset...
Jag kanske tänkte lite längre än så...
SHL beroende av cmore..tv rättigheter.. reklam osv...sjunkande tittar siffror..minskade reklamintäkter business man..!!!
Såg i Aftonbladet att tex DIF- löven fick mycket text o att de tycker det är dåligt att man inte hade en studio när det är en sån viktig match.

Wilhelmsson: Malmö? Sämsta laget i årets SHL spelar ju där?

BIF Kungen: Du menar Ulf SAMUELSSON förutsätter jag…?😊

Stefan R 63: De lag som tar sig till final i SHL är ju bästa lagen, vad ska SHL fundera över? vill lagen från HA ta sig till SHL så är det bara att bli bättre.

SHL kommer inte att göra någonting, lag som inte håller SHL klass ska givetvis inte heller spela i SHL i fortsättningen heller.

Berge: Anton Rödin kommer att vinna poängligan i ha.Han är enormt spelsugen o revansch lusten är grym.Anton kommer att visa vägen. Bara för dom andra slashasarna att haka på.

Jävlar vad skönt att gå in i Brynäsboken på HS och så är den inte full av idioter som gråter krokodiltårar över att spelare som Sklenicka lämnar för att ”det finns inget hjärta i sporten nu för tiden”.

Här inne verkar ni i alla fall begripa hur det fungerar med hockey och kontrakt, Brynäs-twitter och Facebook förväntar sig fortfarande SM-guld och bara NHL-spelare nästa säsong.

Kör på nu, ni har signat viktiga pjäser. Hoppas Blomqvist blir kapten, då kommer ni gå längre än om man sätter det på någon av de andra som stannar.

SnowKing: Faktiskt far till Tim Erixon numera tik.

SnowKing: Spelade för Skellefteå aik.

#33: tolkade ”inte aktuellt” som att han inte har fått förfrågan (än), inte att han inte vill…
Glad påsk!

BIF Kungen: Tomas Sandström bror heter Micke, om det är honom du refererar till i Fagersta ????

Mikkos kollega "Pajen" har fått nytt jobb som juniorsportchef i Vasa. Kul för honom!

Brynäsgubbe: tänk en final i SHL mellan Växjö och Örebro...vilket gäsp för nästan hela Sverige och en HA final endera mellan Dif- Modo eller Blöven- Modo...Vilken drar mest publik och intresse Nåt för SHL att fundera på...☺

Brynäs forever 1912: Palve ska börja spela innebandy istället, oklart vilken klubb.
Lindbäck förhandlar med Brynäs om han kan få stå över försäsongsträningen igen, får han det så blir han kvar.
Alcen förhandlar med sig själv om ett livstidskontrakt som sportchef, förhandlingarna där går bra.
Det var det senaste från Brynäs nytt.

JohnnyBotox: Jag missar helst DIF. Känns som vi alltid har svårt för dem, framförallt i Stockholm. Å andra sidan vill jag inte se dem gå upp... som den Stockholmare man är.

JohnnyBotox: Jag håller med dig, jag vill gärna ha Janne Larsson i ledarstaben vid isen. Verkar dock på information från honom själv inte vara aktuellt.
Så jag tänkte att om vi inte kan få in honom i båset kanske vi kan få in honom i föreningen. Ordförande i andra klubbar har ju hamnat i båset till slut ändå 😉
Glad Påsk 🐣

JohnnyBotox: Nä, DIF har nog Brynäs svårast mot så hoppas de går upp. Men det verkar tveksamt.

« · 2519965 · »