Brynäs IF

713373 inlägg · 7953 ämnen

Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

« · 1537528 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Gurra88: Nä, jag tycker att den var onödig. Hade du märkt om du läst mina inlägg.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Gurra88: Hockeyligans matchbilder visar bara tacklingen en gång. Ingen zoom etc. Luleåspelaren som har pucken i eget sarghörn kollar ner och är inte ett dugg beredd på att få en tackling. Det är dock svårt att se bra på dessa bilder.

Klart att det var onödigt, men samtidigt är det nästan befriande att spelarna var förbannade i slutet i en sån skitmatch. Hade varit värre om de var helt likgiltiga.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Anders Berg: hoppas herr Seger har rätt. Ta språnget — nu — helst igår!!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Huge: " Är inte alla utvisningar korkade och onödiga?"
Absolut inte, om man kan förhindra ett ev. friläge. Alternativt ändra matchbilden..

Du tycker förstås tacklingen var smart? Skulle inte förvåna mig
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Gurra88: Är inte alla utvisningar korkade och onödiga?
Fast den här var förstås extra korkad.
5 sekunder kvar, underläge med 1-8.
Jävligt korkat att ta en tvåa i det läget, det kunde ju ha blivit 1-9 i påföljande BP....

Redigerad kommentar

Kommentera



Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: du kan väl kolla reprisen på hockeyligan? En korkad och onödig utvisning.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
sylf: Well, om disciplinnämnden granskar Lavanders tackling kan man ju anta att ställningen i matchen vid tidpunkten som han utförde tacklingen inte tas med i bedömningen. För mig är det självklart att spela klart matchen, även vid ställningen 1-8.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Wesley: i Läkerolen får man en repris, om ens det, vid utvisningar. I tv-sändningarna vevar de ofta om situationer om och om igen och analyserar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

Peja: Gurra88: Om du hade sett en match live hade du insett att arenaåskådaren inte har tillgång till massa olika reprisbilder. Nu såg jag denna match på TV och har bara sett situationen en gång. Reprisbilder, helst från flera olika vinklar, är ju ett måste om man ska bedöma en tackling

Jag såg matchen live och satt i närheten av "överfallet" Tacklingen var ful, onödig och farlig.  Sedan finns det en mediakub i den hallen som kan veva repriser från diverse vinklar och håll. Så nu vet du :-)

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

bradberry: det enda som känns positivt nu är väl att alla räknar bort oss nu, de utgår från att raset fortsätter, att Brynäs blir en slagpåse.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Kan vara första gången jag läser en krönika av Pucken utan att bli irriterad. Håller med honom i det mesta faktiskt...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
sylf: Håller med. Har lulingen inget som helst ansvar att hålla ögonen öppna och vara beredd på en tackling när han är puckförare?
Eller står det i reglerna att man inte får tacklas när det återstår 5 sekunder av matchen?
Som du säger: en klockren tackling axel mot axel och Jacobsson är ju uppe på direkten och kastar sig in i det allmänna tumultet som uppstår.
Nä, det hela är överdrivet även om smällen är onödig.
Men som sagt: ska man stänga av nån för en onödig tackling?
Eller ska man stänga av nån för att tacklingen KUNDE ha tagit mot huvudet?
Isf får man stänga av en jävla massa folk som tacklas, det kan ju ta illa mot huvudet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Fyfan den här 8-1 förlusten satt som en spark av en jalas gjutarkänga rätt på pungen fyfan vad det svider man är ju för fan folkilsk!!! :-( 
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Slajsarn: haha
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: Inget fel på tacklingen, klockren, däremot kanske den var onödig. Men hur fan ska man kunna stänga av nån för en ONÖDIG tackling?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

foppa78:Det finns inget som hindrar BRYNÄS och TJ att själva ge repriander för såna tilltag. En option som jag hoppas att de gör. 

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
foppa78: Som sagt, jag vill se repriser. Var för upprörd vid tidpunkten för att tänka klart. Regelrätta tacklingar får man alltid sätta in under 60 minuter, oavsett ställning. Regelvidriga tacklingar är ju däremot alltid regelvidriga, oavsett ställning.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
foppa78: Förstår vad du menar men du får svårt att motivera en avstängning bara med att den är vårdslös.... ingen klubba inblandad, inga armbågar, inte i ryggen. Ingen aning om man kan stänga av bara för farten han kommer in med...?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: Har du hört talas om RESPEKT mot varandra ute på isen tacklingen är vårdslös och vad jag kommer ihåg kommer Lavander från blindside!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
foppa78: Beror ju på. Det finns ingenting fult med att sätta in en schysst tackling. Minns när Anton Hedman skadade Rickard Wallin förra säsongen, då matchen var avgjord och någon minut återstod. Då klagade FBK men alla andra tyckte det var OK eftersom det var en regelrätt tackling. Onödigt - ja, fult - nej. Men jag har bara sett Lavanders tackling en gång och vill därför se den igen.

Gurra88: Om du hade sett en match live hade du insett att arenaåskådaren inte har tillgång till massa olika reprisbilder. Nu såg jag denna match på TV och har bara sett situationen en gång. Reprisbilder, helst från flera olika vinklar, är ju ett måste om man ska bedöma en tackling.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

Peja: Men för helvete Lavander sätter in en vårdslös tackling med 5 sekunder kvar en sådan tackling som kan ge svåra skador ABSOLUT ska han bli avstängd! Så jävla onödigt av Lavander!

Vad hade ni sagt om det var en Luleåspelare som hade tacklat en Brynäsare med en likadan tackling?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: vad sägs om att börja titta på matcherna?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

Förlusten igår påminner om smaken man har i munnen efter en helg med stort alkoholintag... Fy f-n!

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: Kan inte vara särskilt vanligt överhuvudtaget att det blir matchstraff för charging? Brukar väl bli "CFB" eller CTH" men här var det ju ingetdera. Märkligt om det blir avstängning... men det brukar ju bli det när tvfolket gapar...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Gurra88: Lavander fick matchstraff för charging och "tv-folket" snackar om given avstängning. Alltså finns det folk inklusive domarteamet som tycker att tackligen var ful. Jag vill se repriser.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

Dags att testa skytteligeledaren i J20 Superelit Norra, Joakim Axman. Två nya mål i dag.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: Vem har sagt att tacklingen var ful?? Bara att den var totalt jävla meningslös.. Åker han bara runt och såsar en hel match ska han väl inte tända till med 5 sekunder kvar?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Huge: om du tycker det är lämpligt att sparka en guldtränare så visst absolut... Eftersom vi med all säkerhet åkt ut i kvarten med Czarnecki vid rodret så hade jag absolut krävts hans avgång. Tommy är kung, men bär givetvis största ansvaret.. Vad vill du säga? GP är en överskattad sopa..
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: Ja, Molin fick iaf igår erfara vad enkla små misstag kan kosta.
Ett par pucktapp räcker i ES för att det ska bli en målchans åt andra hållet.
Känns som att han fått lite hybris och gör saker som han egentligen inte behärskar eller SKA göra.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
HappyX3: Jag skulle gärna se att någon annan J20-spelare fick chansen istället för Emil Molin, som ju har visat att han inte håller i Elitserien än, men lösningen är knappast att ta in fler juniorer. Det behövs snarare stabila pjäser, s.k "stabila yrkesmän". En spelare som Mads Hansen saknas i dagsläget, för att inte tala om de skadade backarna. Men Brynäs ledning har ju en unik möjlighet att värva världsklasspelare...

Förresten, någon som har en bra videolänk till Lavanders tackling så att man kan se den igen? Jag uppfattade inte heller den som extremt ful i jämförelse med en del andra tacklingar som delas ut i elitserien.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
SH: Håller med. Inledningsvis funkade det bra och det har nog invaggat både spelare och TJ i nån sorts falsk säkerhet.
Vi hade dessutom marginalerna med oss i början och plockade mkt poäng som vi kanske inte vara värda i vissa fall.
Men det är nog alla skadorna på backsidan och att LJ mer eller mindre är en total förlust av en backresurs, som ligger bakom det mesta.
Lägg till att spelare som Johan Larsson och Silfverberg gjorde ett enormt jobb i det offensiva defensivjobbet sas.
Den kvaliteten och typ av spelare som varje dag går till kontoret, har vi inte riktigt kunna ersätta.
Återstår att se ifall det material vi har, kan anpassa spelet till det du är inne på, nu när det krävs för att börja om från grunden?
Jag tror iaf och hoppas på det.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Huge: Jo klart hela laget är inblandat i försvarsspelet men då kan man ju undra om man släppt för mycket på den biten då. Att man då kanske inte kan spela riktig på samma sätt med ganska stora risker i passningsspelet och "ligga lite på rulle" utan gå tillbaka till lite "rulla-i-hörnen" bara för att hitta tillbaka till grunderna. Har man tappat Ekholm och Andersén (+ Carlsson... +Persson... +Jonsson....) kanske man även bör anpassa spelet efter att backarna behöver en annan typ av hjälp den här säsongen. Kollar man på hur Ekholm och Jonsson (när han varit bra...) spelat har dom ofta på "egen hand" kunnat transportera pucken över hela banan men någon sådan finns inte nu. 
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Saknar Andersén, fantastisk duktig back som lyft BIFs defensiv senaste åren.... =( 

Till kommande match vill jag se att laget skiter i att göra mål och går in för att hålla nollan, målen kommer i kontringar/pp... Fokus ska ligga på att hålla tätt och skjuta bort, så man får tänka på annat än att prestera framåt.

ELLER så sätter man in en juniorkedja i fjärdelinen, Typ
Axman - Lindgren - Larsson. Kan både färjestad och SAIK ha en fjärdelina med ungtuppar som dessutom gör det RIKTIGT bra borde väl sveriges bästa plantskola kunna ha en fjärdelina med egna talanger?? Lindgren var otroligt bra senast han fick chansen i A-laget, Axman har gjort en del poäng i både valbo och J20, värt att testa?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
SH: Lätt att vara efterklok. Att ersätta 4 landslagsspelare med nåt likvärdigt kostar massor och kanske inte ens är möjligt med tanke på tillgång och vilka som vill hit.
Det blir alltid en kompromiss i dom lägena och när ersättarna dessutom blir skadade alt får ledgångsreumatism, klart att sånt sätter sina spår i vilket lag som helst.
Nu har våra yngre backar fått dra ett tyngre lass än vad dom säkert räknat med, men har ändå gjort det bra.
Kommer att vara nyttigt för dom inför nästa säsong, om inte annat.
Försvarsspelet handlar dock om att ALLA deltar över hela banan, och vi har tillräckligt med bra och rutinerade forwards som ska kunna ta tag i det här och får rätsida på skutan.
Tror ex att en spelare som Hansen är enormt viktig i det här läget, för att nu nämna nåt konkret och specifikt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

Slajsarn: Tror man tränade extremt mycket försvarsspel under både Boork och Czarnecki och det hade man nog med sig även in i förra säsongen iom att så många var kvar. Brynäs hade väl samma tråkstämpel som typ Luleå har nu pga att man var så inriktade på försvaret.

Så lite vattenskalle är det nog att man inte täckt upp backsidan allteftersom man tappat folk. Ungefär som Stisse skriver "ett par stabila yrkesmän" kunde gjort massor och då kunde man matchat in ungtupparna lite smidigare. 

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Peja: Håller med. Lauritz har nog aldrig riktigt hämtat sig från operationen och sen fått ytterligare nåt skit som hämmar honom.
Har inte alls samma speed och tuffhet som i normala fall.
Att det går trögt för hela laget underlättar knappast heller.
Han är ju inte spelaren som ska ta tag i det hela och leda laget när det blåser motvind.
Dags för dom som har den uppgiften att steppa upp och visa det rätta virket.
Tror på en klart bättre insats mot LHC, många är nog jävligt besvikna på sig själva just nu.
TJ första motgång och ska bli intressant att se hur laget reagerar nu.
Förhoppningsvis var gårdagens bottennapp bara det logiska slutresultatet av en längre tids frustration över hela situationen, med en längre tids osäkert spel och jobbiga uddamålsförluster efter bitvis bra spel.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Slajsarn: Att skylla på Rahm är ju bara löjligt. Hur många matcher har han stått?
Hur mkt hjälp har han fått i många av de matcherna?
Klart att Honkens fina spel skapar mer trygghet hos utespelarna, men det har sett osäkert ut flera gånger även med Honken därbak.
Problemet är mer komplicerat än att det skulle hänga på antingen Rahm, Lauritzen, GP eller nån annan enstaka individ.
Men allt blir ju så mkt enklare om man kan skylla på nåt specifikt och konkret, helst EN spelare eller ledare.
Då slipper man tänka, mkt bekvämare att skrika på kortsiktiga och enkla lösningar som inte finns.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Jajjen: ja det gör det verkligen. Och vi vet ju hur det slutade. Nu har vi ingen Marksrröm i rockärmen som kan komma in och rädda oss.

Hur lång tid tar det innan Sundlöv sjukskriver sig?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Slajsarn: Börjar likna karbonkopia på Sperrle/Korhonen-säsongen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Jajjen: Helt klart. Lauritz är absolut inte ensam.
Det stora problemet idag är målvakterna. Rahm är absolut inte ES-mässig och Honken är för skadebenägen. Jag vet inte hur många av räckan förlustmatcher som förlorats på grund av dåligt målvaktsspel.
Här jobbar laget och gör många bra insatser men får inte in pucken sedan släpper målvakterna in enkla mål. Är det konstigt att spelarna tappar modet?

Jag vill se tre åtgärder:
1. Ta hem Bäckis
2. Värva en målvakt
3. Förstärk backsidan
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Gurra88: Men är det inte TJ som ska sparkas?
Han är väl den ytterst ansvariga för att det går dåligt, liksom han enligt dig var den enda orsaken till guldet?
Märkligt tyst om honom från din sida.
Undrar hur det hade låtit om CZ varit kvar och det sett ut så här på isen?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Wesley: Angående att Lauritzen. Jag syftade inte bara på insatsen mot Luleå. Han är betydligt långsammare än tidigare och ännu klenare. Ofta steget efter. Spelar i för lågt tempo. Men antar att det beror på skadan...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Jajjen: lauritz går dock först i ledet i ledet av usla brynäsare för tillfället.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Slajsarn: Jag tvivlar på att Lauritzen kan lösa dom problem Brynäs har just nu. Det ligger på en helt annan nivå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Huge: Jag håller inte med om Lauritz alls. Har gar vid ett flertal tillfällen spelat för svårt. Försökt sig på svåra dragningar på offensiv blå och skapat spelvändningar på oss. Han har även varit totalt värdelös som avslutare på "den sovande sidan" i PP't.
Sen är han ett mycket sämre alternativ än Johansson som brunkare/energispelare i fjärdelinan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12

Sheena Punkrocker: Sorry, gick å la mej innan jag va klar med dej.

Om Brynäs ska skuldsätta sej för att ta in Bäckis?

1. Varför frågar du? Den frågan är alltid relevant, inte bara nu. Oavsett om man ska betala 150 tkr i månaden för Lasse Jonsson eller köpa en tejprulle.

2. Klubbdirektören har sagt i media att det finns pengar till Bäckström.

3. Mycket sannolikt att Bäckis gör som andra svenska NHL-spelare - anpassar sina kostnader efter vad deras favoritklubb har råd med.

4. Har Brynäs råd att spela kvalserie?

Du har uppenbarligen läst vad Hockeyligans representanter har betalt för att säga. Ibland måste man försöka se igenom flosklerna och tänka själv. Röstboskap är ett livsfarligt gissel i en demokrati.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
Slajsarn: Lauritzen har varit bra i PP, synd att övriga inte förvaltat dom pass man fått. Det hänger inte på en enstaka spelare, det fattar vilken idiot som helst. Allt handlar om en mental trötthet efter alla tunga förluster där vi ofta varit det bättre laget men förlorat på skitsaker och enkla misstag.
Spelarna måste nu inse allvaret och riskerna för att det kan utveckla sig till en RIKTIG kris, vi är som tur är inte där ännu.
Finns gott om tid att komma tillbaka, nu gäller det att de spelare vi har tar sig i kragen och inser allvaret, svårare är det inte. Vi har ett tillräckligt bra material, det har spelet inledningsvis visat.
Skulle ändå inte sitta fel med en backförstärkning, då skadorna där börjar bli jobbiga.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF den 24/11-12
70 Rodrigues: Det var en rejäl jävla käftsmäll vi åkte på igår. Men det är sånt som händer ibland. Det intressanta är hur fortsättningen blir. Vilka följder får det för laget?
En sak som jag reagerade på direkt igår när jag såg hur laget formerats var att man stoppat in Lauritz i fjärdelinan. Totalt fel för hans spelartyp. Dessutom hade han kvar sin plats i PP!
Om man nu inte är bra nog att inte spela i en första- eller andrakedja utan förpassats till fjärde. Vad gör man då inne på PP?

Jag hoppas att det blir rejäla följder för ett flertal spelare för så här gör man inte. Sen börjsr det bli hög tid för GP att visa din "storhet" som backtränare för just nu är det mer hönsbonde än nåt annat.
Kommentera

« · 1537528 · »