Brynäs IF

713390 inlägg · 7953 ämnen

Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14

« · 2100228 · » Till forumet


Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
mattiask: Ja, truppen är sannerligen medioker.
Har vi dessutom i snitt den långsammaste truppen så känns det märkligt att vi ska ligga på och stressa och pressa när det bevisligen leder till superfarliga kontringar och mängder med frilägen. Vi borde istället satsa på att få ner tempot i matcherna och hitta ett spelsätt som passar just den här upplagan. Det känns som om ledningen har valt en sista väg med Andersson och hans hockeyfilosofi, satsar stenhårt på den och att det får ta tid. Men de tar ingen hänsyn till att truppen inte alls har verktygen för att spela den hockeyn.

Nu måste vi hitta ett sätt att börja vinna matcher istället. Det handlar om klubbens existens.
Vi får lägga den fina Fart-fantasi-teknikhockeyn som ska vara Brynäs signum på hyllan ett tag nu.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Skrubben: vilket iofs kan bero på att Malmö var det klart sämsta lag vi mött. Ett lag som radat upp förluster på sistone.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Mattson: Jag hade mått bäst om inte Pantzare skadat vår matchvinnare från match 1.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
mk: Hade PA haft det spelarmaterial som tex Bulan hade finalsäsongen så hade det sett helt, helt annorlunda ut än det gör just nu.
Säger inte heller att bara en annan spelartrupp hade gjort så stor skillnad.. men om vi samtidigt kollar hårt och nyktert på det så anser iaf jag att vi har fyra backar som skulle gå direkt in i många av våra konkurrenters trupper, men att de där inte skulle vara en bärande spelare - förutom Bertilsson.
Vår backsida är i mina ögon den sämsta backsida jag sett i Brynäs på många, många år.
Sen på forwardssidan så är det ju väldigt blandat. Men i mina hockeyögon så saknar vi dels speed, individuell skicklighet på många spelare.
Rödin, Scott, Berglund, Molin är ändå spelare jag håller som högt individuellt skickliga spelare även om Molin haft en del problem iår.
På övriga forwards tycker jag det är alldeles för trögt, dåligt, för dåligt individuellt osv.
För att bara jämföra med någon (Frölunda i detta fall) så har dom en fjärde och tredjekedja som trots allt har högre skicklighet både som kedja och individuellt än vad vår andrakedja har.. i min bok säger det otroligt mycket. Dels vilken bra trupp Frölunda givetvis besitter.
Men allra mest att VI måste börja inse vad det är för trupp vi besitter. För mig är det långt ifrån konstigt att vi ligger där vi ligger och varför det ser ut som det gjorde igår tex, eller mot Rögle. Nu har jag enbart sett highlights från igår då jag missade matchen.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
bradberry: Jo men allt är väl relativt. Man ska inte glömma bort hur 5v5-spelet såg ut innan matchen igår. Det har liksom varit bottenlöst uselt. Mot bakgrund av det var gårdagens 5v5 ett steg i rätt riktning. Jag antar att det var så PA menade.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Brynäs Forever : Samtidigt så är det beklämmande att se Scott Rödin Berglund inte kunna ha ha pucken. PA har knappast bett dem att inte ha pucken utan åka omkring och tokchecka istället, de måste fan steppa upp. Eller är igelkotten lösningen Då kan vi ju ringa Magnus Sundqvist för han står väl på lönelistan redan.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Jag hoppas och tror att det kommer någon förändring i spelsystemet nu. Nu har man gett PAs ”nya spelsystem” en rejäl chans och alla ser att det inte funkar. Att sparka PA tror jag inte kommer att ske. Att byta ut alla bärande spelare går ju inte heller. Det måste vara tränaren som bestämmer, men när det inte fungerar så måste man som tränare vara beredd att göra funderingar. Håller definitivt med om att Rödin, Scott med flera har för mycket skils för att det ska funka att bara tokchecka, det känns då helt galet om man skulle fortsätta så. Tycker det är tydligt att de är den typen (brunkare) som PA hittills har hyllat. .Här måste det bli en ändring.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Mattson: och hittade det här från luttrad timråsupporter: "ligger hellre i toppen av HA än att harva i botten av SHL." Nåt att trösta sej med...
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Huss: Det där med att börja om från scratch känns jäkligt lockande just nu.

Vore kul att höra från Timråfansen om de mår bättre eller sämre idag jmf med 2018/19 när de vann 10 matcher på hela säsongen.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
bradberry: Det måste vara spelarnas fel.

Finns nog inget spelsystem i världen som innebär att man ska släppa till så många konstiga lägen mot sitt eget lag.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Ok. Men vilken spelares idé ska man följa? Rödins, Bertils Nickys?

Jag står fast. Det är tränaren som har varit lyckosam tidigare som ska bestämma.
Passar det inte. Piss of.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Mattson: Det är väl SHLs centrala medel som försvinner, bortsett från fallskärmen då. Å andra frigörs väl i princip alla spelarkontrakt så Sundlöv (eller efterträdare) får börja om från scratch. Sen beror det på om vi skulle gå in i HA med en skuld och då finns ju givetvis risken att vi konkar.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
kulltorp: Nja, den som är mest anpassningsbar överlever men i övrigt korrekt.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Det som oroar är att Peter hissade 5 mot 5-spelet igår. Fakta är att vi mötte SHLs näst sämsta lag just nu samt att vi, trots en del offensiva intentioner i 5 mot 5 släppte till mägnder med frilägen och andra öppna lägen defensivt. Man vinner skotten men i ärlighetens namn såg det för jävligt ut på isen...
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Enaranger: De ekonomiska problem du beskriver gäller alla lag under pandemin och det påstås ju att det finns SHL-lag som kan konka pga av den. Svårt att se att en nedflyttning skulle vara det som utlöser en konkurs.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Axle San: Tror tyvärr inte det handlar om detaljer i spelet utan en rejäl genomlysning av hela upplägget där allas synpunkter måste upp på bordet.

Presspel är som sagt inget nytt men jag får en känsla att PA försöker ta det till en helt ny nivå där minsta tveksamhet leder till att vi blir överspelade och jag tror jag aldrig upplevt en säsong där vi får så många numerära spel emot oss och även ett flertal rena frilägen.

Jag vill inte se Rödin, Scott med flera slösa bort sina skills på att bara åka runt och tokchecka när det uppenbarligen inte fungerar.

Jag vill att Brynäs ska börja spela hockey igen.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Det är märkligt att man med hänsyn till lönebudgetens storlek inte lyckats få ihop något bättre än den samling slapptaskar som glider runt och ser skitnödiga ut i den vackra dräkten. Nu är det upp till bevis för truppen att visa att man är bättre än det som visats hittills. Det man presterat senaste tiden motiverar inte ens tio procent av den lön de lyfter.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Enaranger:
Lika förutsättningar för alla.
Ger man sig in i leken, får man leken tåla.
Rätta mun efter matsäcken.
Den starke överlever.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Självklart så finns det detaljer som måste rättas till men det är ju inte så att PA har kommit in med ett nyuppfunnet spelsystem utan det han försöker implementera i Brynäs är ju faktiskt helt vanlig ishockey som den spelas på många platser.
PA har mitt fulla förtroende i alla fall.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Någonstans där ligger nog svaret. Dialog! Gap o skrik hjälper nog inte nu.
Uppenbarligen krymper PA spelarna som läget ser ut just nu.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Axle San: Om inte ett system fungerar så måste det rättas till, tror ingen, varken spelare eller ledare är nöjda med hur det ser ut på isen. Vi har en långsam men spelande trupp och att då införa presshockey är nästan dömt att misslyckas.
Nu måste samtliga släppa på prestigen och hitta ett sätt att vinna hockeymatcher.

Ingen kan vara nöjd med hur det ser ut på isen och om det är spelarnas eller ledningens fel spelar ingen roll just nu utan lös problemet tillsammans.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Det är dags för spelarena att ge upp sin prestige nu, jag är less på att tränaren får all skit varje år.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
mk: Japp, PA måste ta ett steg tillbaka. Finns inget spelsystem i världen som funkar om inte spelarna köper spelidén.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Axle San: Är det så så kicka dom åt H-E!!!

Skiter fullständigt i vem det är, hur stort "hjärta" man säger sig ha. Det har man ju isf inte för då hade man ju inte tyckt, tänkt, agerat som man gjort.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Nu kanske jag är fel ute.
Men var inte Tomas Bulans spelsätt så med? Press över hela banan, inte tackla?
Det funkade iaf..

Är det så att de spelarna du räknar upp vill bestämma hur de vill spela?
Isf så behöver ju Brynäs ingen tränare, då kan ju dessa herrar sköta det själva.
Ja du fattar själv vem som måste ge sig...
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Synd att detta bara händer i Brynäs, spelarna har ju inte köpt spelsystemet på många år trots massor av olika tränare med olika spelsystem.
Denna gång lägger jag hela skulden på spelarna faktiskt och de får helt enkelt se till att skärpa till sig och göra som tränaren säger.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
fluffman1991: Tror ni hade behövt en Rönnberg typ som tränare... han lyckas bra med både stjärnor och brunkare ... vilket även ÖHK coachen lyckas med ... ÖHKs tränare är vältalig och kunnig och analytisk.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Tror faktiskt inte ett dugg på PAs spelsystem med nuvarande trupp. Syns tydligt hur Rödin, Berglund, Scott, Bertilsson med flera inte köper systemet.

Ett system där det ska sättas extrem hård press över hela banan kräver ingen större individuell skicklighet utan vi kunde ha en trupp full av Solem typer och vi hade haft större framgång med nya spelsystemet.

Nu måste PA och övriga ledningen backa ett steg, prata med spelarna, justera spelet så det bättre anpassas till våra bärande spelare och göra en omstart.

Om inget ändras pga prestige så kommer vi inte ha ett SHL lag nästa säsong.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Läser att Leifby på Aftonbladet njuter av att ett SHL-lag kommer "gå under" efter denna säsong.
Sen jämför han fotboll och hockey, när det gäller att fotbollsklubbarna klarar av att åka ur ekonomiskt.

Ja vi får väl svaret på hur bra vissa fotbollsklubbar som åker ur, kommer klara sig.

Men sen finns det ju faktiskt en stor skillnad mellan hockey och fotboll.
Inom fotbollen kan du lyckas sälja en talang för 15-30 mkr. Och därmed
rädda upp ekonomin ganska bra. De kan till och med få ett par miljoner
flera år efteråt, i utbildningsersättning, då spelare säljs vidare.

Medans inom ishockeyn får en klubb max 2,5-3 mkr hur stor talang det än är.
Inom hockeyn kan det t.o.m. vara så sjukt att har du fått betalt för en spelare
en gång från NHL. Och spelaren har kommit tillbaka, men sen går över till NHL
igen, ett par säsonger senare. Då får klubben inte ett öre betalt, oavsett om
spelaren har kontrakt i flera år till.

Det ironiska är att de pengar klubbarna tappar i att dela tv-pengarna
på 16, i stället för 14. De tjänar de typ igen på de 4 extra hemmamatcher
som det blir med 16 lag i stället för 14 (när man får ha normal publikkapacitet).

Sen ligger ju de flesta bottenlagen i allsvenskan på en mycket lägre
nivå, när det gäller intäkter och utgifter, än de flesta lag i SHL.
Vissa kanske ser det som ett sundhetstecken. Men så är också
svensk klubbfotboll på en mycket lägre nivå, rent kvalitetsmässigt,
än vad lagen inom svensk hockey är. Visst, om man nöjer sig med
att SHL skulle bli en lika lågt rankad liga som fotbollsallsvenskan.
Ja då skulle ju en rejäl sänkning av utgifterna kunna göras.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Mattson:

Det finns nog ett antal fler lag som också skulle gå i konkurs, om de åker ur SHL.

Jag bygger det på att de flesta lag kommer göra jätteförluster ekonomiskt,
redan den här säsongen, fastän de spelat i SHL. När då sen Malmö tidigare
uttalat att de räknar med att tappa 80-90 mkr vid spel i allsvenskan.
Ja då förstår man ju att det är många lag som riskerar konkurs vid en degradering.

För var ska liksom klubbarna skära bort dessa summor, på en säsong?
Sparka i princip alla och bli en klubb av enbart idéellt arbetande personer
på typ division 2 nivå? Jonas Andersson på SVT tror ju att en del SHL-klubbar
till och med kommer få svårt att klara den här säsongen. Och den här säsongen
kommer ju ta ett antal säsonger att hämta sig från ekonomiskt, för de flesta klubbarna.

Så jag ser det som att bottenlagen i SHL slåss om att överleva som klubb
den här säsongen. För det lag som åker ur, den klubben kommer få väldigt svårt
att klara sig utan att gå i konkurs. Men om de likväl skulle lyckas skära bort
kostnader i sån omfattning att de lyckas undvika konkurs. Då kommer de den första
säsongen i allsvenskan enbart få försöka hålla sig kvar. Det finns inte en sportmössa
att den klubb som åker ur kommer kunna ha ett konkurrenskraftigt lag.

Även under mer "normala år" är det ju en stor smäll ekonomiskt att åka
ur SHL. Och det är ju ytterst få lag som åkt ur SHL som är ett topplag
säsongen efter de åkt ur. Det dröjer oftast ett par säsonger.

Så med tanke på de tider som råder, så har det aldrig stått mer på
spel för bottenlagen i SHL. För många kommer det bokstavligen
vara klubbens existens, som står på spel. Och det gäller inte
bara Brynäs.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Morningstar: dagens match är mycket pga matchstraffet
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
majk: Spelade ni internmatch mitt i säsongen? ;-)
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
pettisbif2.0: Hade varit otroligt intressant att få se Victor Persson. Även om han inte är en långsiktig lösning (college?) så tror jag att han kortsiktigt skulle göra oss bättre. Björk är verkligen inte bra.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
pettisbif2.0: Håller med om att prova Gunler högre upp och att ev peta in Ljungkrantz någonstans men tycker även att Descheneau gjort de bra dom 2 senaste matcherna framförallt i de fysiska spelet, kanske spela han med persson å p.Berglund? Tung kedja att möta.
Sen undrar ja vad som hänt med scott? Gillar han inte spelíde/tränare? (Se länk)

twitter.com/betterthanamnky/status/1326995188636659717?s=21


twitter.com/betterthanamnky/status/1327684614819868674?s=21
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Skrubben: Mötte vi oss själva?
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Till nästa match K - R - Ä - V - E - R jag att Peter ställer upp med detta lag!!!!!!! Det får fan vara nog nu!!! Och slutdaltat med skiten!!!!

Ersson

Bertilsson - Hedberg
Nyberg - Ingman
Andersén - Victor Persson

Rödin - Scott - Gunler
Ljungkratz - Sallinen - Kvist
Persson - Ölund - Berglund
Solem - Molin - Descheneau

Resten kan trampa cykel!!!!!

Usch och fyfan vad jag spyr av Brynäs!
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
2-7 idag var såklart stora siffror som inte speglade matchbilden. Vi blev långt ifrån utspelade. Enligt xG var matchen jämn. Och då mötte vi ligans sämsta lag, och vi var i underläge från matchminut 4 (det normala är att laget som ligger under pressar på och skapar fler målchanser). Det är illa nog.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Rödin1912:
".matchstraff: Greg Scott fick 5+20 för en klubba i ansiktet på Adam Brodecki. Ett hårt straff för en olycklig situation. "Han använde klubban på ett obehärskat och våldsamt sätt och då valde vi fem minuter" sa domaren Morgan Johansson till Cmore efteråt."
Källa: Arbetarbladet

När man sett bilderna i Expressen, så förstår man inte vad Morgan Johansson menar...
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Rödin1912:
Trots att domaren hade jumbotronen att tillgå, så kunde han inte bedöma händelsen.

Filmbilderna som Expressen lägger ut visar att det handlar om en ren olyckshändelse. Bra att många i Sverige nu sett domarstandarden i dagens SHL.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Peja: "Skämt åsido, man blir ju lite less på att Brynäs har blivit ett så gammalt lag. Jag tror det är en stor del orsaken till varför det ser ut som det gör."

Håller helt med dig där.

Missförstå mig rätt nu, men det är ganska illavarslande när en spelare som Gunler kommer till Brynäs och utmärker sig betydligt mer på ett positivt sätt än våra "stjärnspelare" som kanske tjänar ca 6-8ggr mer i månaden.


Tyckte Gunler gjorde det riktigt bra, han törs ju skjuta på mål åtminstone, måste väl ha haft en 5-6 skott på mål iaf. Hade ju även bra puckkontroll och skridskoåkning.

Sen var det ju synd att att det inte blev någon utdelning, men fortsätter han på denna inslagna väg så kommer han göra en del mål denna säsong.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
dacke72: En bra start?
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
dacke72: Inkompetens!
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
JanT: Brynäs har haft en av de högsta lönebudgeterna i SHL 4-5 år i rad. Vad säger det?
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Kollar på LHC-FHC, löjligt vilken annan inställning LHC visar upp.
Driver på mål
Har en spelidén
Håller rent framför egen kasse
Spelar framåt INTE i sidled

Nu torska dom ifs men dom är betydligt närmare poäng än vad vi var. Dessutom mot ett topplag...
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Får trösta sig med att sjuan satt på V75. Dock lite smådrygt att spricka på Örebro - Rögle när man har 1,2 på
Powerplay och Örebro bränner friläge och har ett stolpskott med två minuter kvar.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Bången: för mkt fokus läggs på en bra start och dam hockey, vi måste tillbaka till kärnan.
Sparka PA är absolut ingen lösning, det är spelarna som är problemet. Dem måste ta ansvar.
Alltså p berglund är ju en katastrof, jag som trodde så mkt på honom.
Sedan är Brynäs numer en klubb som före detta duktiga spelare kommer till för att förlänga sin karriär hos. Där dem kan glida omkring och ändå vara välbetalda.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Blå grottan: Läser lite nyhetsrubriker på Aftonbladet.

"Skott avlossade på Brynäs" - nu jäklar är det någon som vill ha bra corsi.

"Skattgömma hittad – 100 välbevarade sarkofager" - Brynäs stomme som gömde sig efter matchen?

"Mynt från vikingatiden hittade på Gotland" - Tog Brynäs en avstickare till Gotland efter matchen och lät spelarna betala med mynt från början av sina karriärer?

Skämt åsido, man blir ju lite less på att Brynäs har blivit ett så gammalt lag. Jag tror det är en stor del orsaken till varför det ser ut som det gör.
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Axle San: Smart kommentar - Vad baserar du det på?
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Enaranger: fast det sa även boork... anledningen till kickarna var att dom som kickades inte skulle sno istid från dom yngre...
Kommentera

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Enaranger:
apropå ingenting,,
hur kan ett ihopslag leda till matchstraff..
Brodecki är medskyldig till att Scotts klubba träffade över munnen,,,,,,,,har kört bilderna ett antal ggr
Kommentera

« · 2100228 · »