1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736917 inlägg · 7967 ämnen

MATCHTRÅD KVART 3 BIF-DIF MÅNDAG 22/3 KL 19.00

Sv: MATCHTRÅD KVART 3 BIF-DIF MÅNDAG 22/3 KL 19.00
Huss: Han väntar med egna teorier till han läst vad klubben säger.

Huge: Våra juniorer är snarast bättre än deras för tillfället. Silver/Rödin/Järnkrok överglänser helt klart Krüger/Cehlin/Josefsson.
Det är tom så att Djurgården officiellt sida poängterar att Brynäs juniorer är deras främsta vapen. Men de är väl okunniga och onyanserade med noll koll i dina ögon antar jag ;-)

Bensinen har tagit slut för backarna verkar det som. Men till viss det beror det på taktiken att inte möta DIF högre upp. Nu blir det alltid att backarna för jaga pucken som dumpas in i zon. Kan vi istället bryta högre upp så spar det en hel på krafterna trots att kontringsmöjligheterna inte blir lika bra.

Vad har hänt med Dixon och Dackell, några teorier, Huge?

SH: Dom har för tillfället en klart vassare förstafemma, i övrigt tycker jag att det inte skiljer sig så mkt. Våra juniorer tar för sig rejält och är nästan uppe i samma nivå som deras junisar är just nu. Vi ligger lite efter där, men det har vi igen nästa säsong.
Backskadorna är förstås en stor del i det hela, det kan man aldrig komma ifrån även om dom som nu spelar har gjort det riktigt bra.
Vi möter helt enkelt ett djävligt bra lag som dessutom passar oss illa, svårare behöver det inte vara ibland.
Vi är dock med i matchen och inte uträknade på nåt sätt. Tycker att siffrorna senast var lite missvisande, även om dom vann fullt rättvist.
Intressant match väntar ikväll.

Huge: Problemet är också att vi inte har några är riktigt heta offensivt. Mer istid till Järnkrok löser inte allt. Sen har vi inga naturliga "brunkare", för många finlirare som hänger med huvet när inte passningarna går fram. Skulle behövas ett helt gäng som Silfverberg som jag tycker är den som jobbar absolut hårdast.

För få offensiva backar, Hietanen ser verkligen sliten ut. Sunken följer gärna med i anfallen men ser totalt vilsen ut när han kommer över offensiv blå. När OPG kom var det iofs backbrist och jag tycker han varit helt ok i seriespelet och förtjänar inte att bli totalsågad även om han var kass sist, men det skulle kommit in en mer offensivt skicklig back.

Horace76c: Ähhh, vi kommer igen nästa säsong, eller nästa ändå.....Om inte annat går solen upp i morrn igen, eller dan efter det.

Huge:
JAG vill då personligen ha igång deras målfabrikation hellre än att vi utnyttjar dom som 0-0 kedja..men det kanske bara är jag..

"kontinuitet och tålamod "...gillar den filosofin jag med (faktiskt), men nu har vi tyvärr inte tid längre med "kontinuitet och tålamod"..säsongen kan (ÄR förmodligen) vara slut om 2 matcher...finns inte mycket urtymme att vänta på att det ska börja klicka på igen då...

GävleLasse: "Det är uppenbart att Czarnecki saknar kompetens att ändra på saker och ting och skjuter därför över allt ansvar på spelarna."

Mkt möjligt att det är "uppenbart" för dig och andra soffcoacher med noll eller ringa kunskap och erfarenhet av det vi talar om men jag har en känsla av att det inte är riktigt lika uppenbart för dom som dagligen sysslar med hockey i sitt yrke.

Vi har spelat 3 tuffa matcher mot riktigt bra motstånd och startade matchserien genom att på ett fullt logiskt och korrekt sätt matcha vår förstafemma mot deras toppformation. Inget speciellt ovanligt i den taktiken, det gör dom flesta lag.
Gick väl sisådär i första matchen men Djurgården var också riktigt bra i den matchen.
Fanns ingen anledning att ex börja plottra med förstafemman efter första matchen, som jag ser det. Dom tog också revansch tillsammans med hela laget genom att vara riktigt bra i vinsten på Hovet. I det läget fanns det än mindre anledning att börja plottra med förstafemman, bara för att försöka få igång ett målskytte som jag tycker du och många andra hängt upp er på alltför mkt.
Fanns alltså ingen som helst anledning att ändra taktik inför den tredje matchen och där började vi också på ett bra sätt.
Nu inför den fjärde matchen aviserar CZ ev förändringar vad gäller matchandet, dock ingen splittring av formationerna i sig.
Känns som ett logiskt agerande om man ser till hans generella tränarfilosofi, där kontinuitet och tålamod är ledordet.

Hade du ex hellre velat se vår förstakedja matchas mot nån av deras sämre formationer redan från start av matchserien?
Den åtgärden borde väl isf ha varit mest logisk om du nu tycker att deras målskytte är så enormt viktigt?

Pettisbif: Är du inte vettig människa? Sätta Silfverberg i en fjärdeline. Han har bäst förmåga att balansera attack med säkert försvarsspel. Vem täcker för Anton och Calle när de går wild i offensiv zon?

Dessutom Lauritzen i en förstaline. Låt mig skratta lite. Muahahahah. Du skämtar på riktigt va?

Huss: Det är uppenbart att Czarnecki saknar kompetens att ändra på saker och ting och skjuter därför över allt ansvar på spelarna.

Han tycker alltså att det är de som underpresterat (även fast man vill göra sken av att man har lagsammanhållning och käparglöd i truppen)

Hur dålig ska man vara för att bli petad i Brynäs?

sylf: Nej, han har en tendens att fastna i sin egen metodik lite väl fundamentalistiskt istället för att anpassa sig efter de nya förutsättningarna.
De tränare som inte tar till sig nya lärdomar och situationsanpassar sig står nog utan jobb inom några år.

Huss: Ja, han måste göra NÅNTING åt situationen, men jag är tveksam. Han kommer ju aldrig nånsin att ändra i kedjorna, förutom möjligen när matchen redan är avgjord. Spricker den plan han lade upp i juni förra året så finns ingen plan-B, och coacha kan han inte......Moment 22.

JanT: Egen medicin tror jag är bäst i det här fallet.
Att vänta till blålinjen med att få stopp på dem är inte att rekommendera då checkar DIFarna fast våra backar. Det är i mittzon som jobbet måste börjas.
En klassisk 1-3-1 för att stänga till uppspelsvägarna vore att rekommendera.
Just nu är vi också för tok för omständiga i uppspelsfasen, dumpa in pucken och jobba på den.

GävleLasse: “Han (Niklas Czarnecki) är så jävla nöjd för att han har "brutit" sviten på bortaförluster i slutspelssammanhang att han i farten helt glömmer bort att han ALDRIG vunnit hemma i slutspel. Det är en snygg svit han håller på att bygga upp.
4 raka torskar HEMMA.”

Jag kan hjälpa dig att strö salt i såren. Mellan 1995 och 2007 hade Brynäs gjort mål i 50 raka slutspelsmatcher (trots att 31 av dessa förlorats). Niklas Czarnecki har låtit sitt manskap gå mållöst från tre av fyra hemmamatcher i play off om Raoul Le Mat. Man blir matt…

Huge: "Såvitt jag vet har man spelat med bl.a 5 forwards i PP den senaste tiden, så att dom skulle vara förstavalet i den spelformen stämmer ju inte."

Och vad är förstalinan? jo en formation med tre forwards... i detta fallet Dackell, Dixon och Somervuori vilka har spelat väldigt mycket PP.

Man kan tycka att de gjort det bra defensivt. Även fast jag tror att man måste få igång förstalinan att producera. Detta är inget nytt problem som du tycks tro

Om vi går bakåt...

Senaste matchen: 0 mål 0 ass

Match 2: 0 mål 0 ass

Match 1: 0 mål 0 ass

Saik hemma: 0 mål 0 ass

LHC borta: 0 mål 0 ass

HV hemma: 1 mål 2 ass (Dackell 0+ 1Somervuori 1+1 Dixon 0+0)

TIK borta: 1 mål 1 ass (Dackell 0+0 Somervuori 1+0 Dixon 0+1)

Alltså 2 mål på 7 matcher... Hur många pp har man averkat? Hur mycket istid har man fått?

Gurra88: Laurtizens roll går ut på att ha mycket puck, det märks mer när han är dålig än när många andra är det. Samma sak med Molin.

Huge:

Släng in Sandin från start tycker jag.. Han brukar ha bra fart på rören och spela rakt a la DIF. Det måste ju spritta i benen på honom.

I övrigt tycker jag som du att Cz kan köra på i en period, funkar det inte är det bara att vaska om rejält. Tror inte det kommer ske, men man kan alltid hoppas.

Huge: Fast det va ju precis det han va.. Glömt hockeytejpen på bladet, för pucken gled åt skogen, passningar gick åt helv.. så ja inte många va bra, många utmärkte sig inte alls, helt sant. Men Lauritz utmärkte sig på så sätt att han gjorde väldigt mycke fel

Gurra88: Varför ska jag peka ut just Lauritzen när han inte var sämre eller bättre än nån annan igår?

Huge: Jag skall ta och sova på detta, sen blir det TV-soffan för att se om CZ coachar lika bra som jag....

;-))

Huge: Kan du fortfarande inte säga att Lauritz va dålig igår? Eller är det så jobbigt?:)

70 Rodrigues: "När vi spelar offensivt och får långa anfall så har Djurgårdens backar stora problem,hade gärna sett en sådan taktik från matchstart och inte bara i panik :-)"

Problemet är som bekant att få ner pucken i DIF's zon och nagla fast den där, vi mäktar inte med detta i någon större utsträckning. (undantaget juniorerna mellan varven)

Vete fan hur detta skall lösas i praktiken, men som jag sagt tidigare verkar vi inte kunna "växla upp" till slutspelshockey.

Laget tuggar på i sitt gamla invanda serielunkspel.

JanT: Vi har framförallt svårt för den hockey som just Djurgården spelar, särskilt med tanke på vår för tillfället tunna backsida.
Dom var absolut sämsta motståndaralternativ som jag ser det.
Lägg till en förstalina som hackar och en Markan som emellanåt inte varit sig lik (mörkad skada sen när?)
Än är det inte kört men realistiskt sett blir det jobbigt i längden att försvara sig mot Djurgårdens tunga malande.

JanT: Jodå, men uppskattar inte ett sånt skämt;) Med tanke på att jag inte ser alla de styrkor som du verkar se i honom:)

Gurra88: "I övrigt tycker jag faktiskt ett namn som Gretsky ska sparas med, störst genom tiderna som han är. Och att jämföras med en dussinlirare i som Lauritz är ju inte annat än förnedrande."

Finns det möjligtvis ett stänk av ironi i att kalla Lauritzen "Gretzky"

Det borde väl du av alla kunna klura ut?!

JanT:"Det känns som om vi inte riktigt klarar av den typ av hockey som spelas i slutspel!"

Precis i just den meningen har du svaret på alla bekymmer...

Pettisbif:

I vilket fall som helst så blir det svårt att betvinga DIF i de 2 kommande matcherna, men inget är omöjligt...

Receptet lyder;

- Bättre skridskoåkning

- Försvara blålinjerna (framförallt får inte backarna falla ner i egen zon när DIF´s ytterforwards kommer ångande)

- Snabbt passningsspel

- Överjävligt målvaktsspel

Det känns som om vi inte riktigt klarar av den typ av hockey som spelas i slutspel!

GävleLasse: "Tycker du att det är bra coaching att spela förstalinan som en brunkarlina som gör det godkänt om de spelar 0-0?"

Mht till motståndet som varit av hög klass har dom ju mer eller mindre blivit tvingade att agera brunkarlina, mot sin och CZ:s vilja sas.
Dom gör en bra match på Hovet, utan att göra nåt mål. Jag tycker inte att man ska drabbas av panik och börja plottra med förstafemman bara för att man inte gjort nåt mål på 3 matcher.
Läget hade varit ett annat om dom hade gått mållösa under en längre tid än det här. Jag menar att läget är känsligt: börja plottra för att ev få igång deras målskytte och samtidigt riskera att förstöra det som faktiskt tagit oss hit: defensiven.
Mao: vore förment av mig som läktarcoach att tala om för en erfaren ES-coach hur han borde coacha i just det här läget. Det är HAN som har den samlade erfarenheten, känner spelarna och deras status för dagen.
Där VI inte har nån som helst erfarenhet och coachar från läktaren utan att veta speciellt mkt öht.

"Har de godkänt att spela 0-0 även fast de är förstavalet i PP?"

Såvitt jag vet har man spelat med bl.a 5 forwards i PP den senaste tiden, så att dom skulle vara förstavalet i den spelformen stämmer ju inte.
Nästa fråga.

Pettisbif: Vem får igång Lauritz i första då?

Andra ser bra ut.. skulle kunna bli riktigt spännande..

Så här vill jag att NC formerar inför morgon matchen...

Nolander-Löf-Lauritzen-Dixon-Molin

Hietanen-Bertilsson-Somervuori-Järnkrok-Kahnberg

OPG-Sundqvist-Granström-Nordquist-Rödin

Sandin-Sundström-Silfverberg

Extra:Hansen och Dackell

Inga krussiduller, tre rightare i andra kedjan, järnkrok får igång både kahna o eero. första molin o basse får igång dixon. tredje granis o rödin är i bra form tillsammans med nordan som gjort mest poäng hittils. fjärde ren checking line. OPG får spela med sunkan som är vår bäste back enligt mig. då kanske finne blir bättre? hietanen spelar med bertilsson, 11 går på offensiven medan 15 riktar in sig bakåt. nolander o löf har spelat mycket ihop. anledningen till att två så rutinerade spelare som dacke å hansen bänkas är enligt mig för att man varit sämst när de gäller... enkelt! bägge dessa ska visa lite jävlar anama med ice dacke med C å hansen med A viasar noll inställning, bänka imorn som en liten väckarklocka, sen tror jag sandin e grymt spelsugen!

Aktiv coachning där har vi måstet imorgon..Såg på Växjö lakers nyss, när de får ett 2-0 underläge så kommer timeouten, och direkt så svarar Lakers med reducering. Sen att de är för dåliga för att stå emot i slutändan iallafall är en annan sak. Men väldigt viktigt och kan förändra matchbilden.. Men CZ vet väl kanske inte vad han ska säga..

Huge:Mina argument har inte en blivit bemötta av dig så jag väntar...

Tycker du att det är bra coaching att spela förstalinan som en brunkarlina som gör det godkänt om de spelar 0-0?

Har de godkänt att spela 0-0 även fast de är förstavalet i PP?

Huge: Jävla efterhandkonstruktion..

Du kan helt enkelt inte säga att Lauritz var dålig igår? :)

Gurra88: Utnyttja nu dina 20.0 i betyg och försök förstå vad jag skrev alldeles nyss.
Jag sågade Rödin primärt för att visa hur enögt och korkat det är, eftersom du resonerar exakt lika enögt och korkat ang Lauritzen.
Att jag sen sågar honom för situationen i sig är en helt annan sak, som dock har ett visst berättigande mht till hur du och andra sågar allt och alla i parti och minut.

Huge: Hade han tagit utvisningen hade du förmodligen klagat på att han tagit två idiotiska utvisningar..Du får såga precis hur mycket du vill, ingen som sagt något annat? Men nu handlade det bara om att såga Rödin och inte situationen i sig..

Jag kan erkänna när Lauritz varit bra, vilket jag gjorde efter förra matchen, då han va bra.. men nu såg ju både du och jag att han hade en dålig dag?

Bissett19: "Nu är ju det ute efter att hänga ut Rödin för din lilla vendetta med Gurra,men jag försöker se helheten.OPG måste kliva på Josefsson mycket hårdare där.
Sen att Rödin inte riktigt hinner med i backcheckningen efter ett byte långt byte är inte så mycket att säga om.
Rödin är en av dom få som kan gå med högt huvud efter dom tre inledande matcherna."

Jag försöker också se helheten men passar på att slå två flugor i en smäll.
Jag argumenterar dels lika enögt och korkat ang Rödin som Gurra själv gör när det gäller ex Lauritzen.
Sen försöker jag säga att det inte spelar nån roll vad som hänt i ett tidigare skede.
När Rödin väl står där och har chansen att haka eller på annat sätt få stopp på Eklund så gör han det på ett junioraktigt och tafatt sätt.
Varför ska jag inte få kritisera honom för det, när alla läktarcoacher härinne sågar spelare i parti och minut för enskilda misstag under matcherna?
Jag tar bara seden dit jag kommer.
Att Rödin gör en riktigt bra match och inte ska lastas för förlusten är självklart men en helt annan diskussion.

GävleLasse: "med tanke på din bruna näsa.."

Och DÄR tog DINA argument tydligen slut.    hahahah....

Lindström:
Till din diskusionsnivå tänker jag inte sänka mig, så talar jag varken med Djurgårdare, Frölundare eller Modoiter.
Men hoppas att NC byter på alla platser imorgon, varför inte lotta ut platserna.
Forza Brynäs?

Gurra88: Ja, och solen går nog upp på torsdag också!

sylf: Haha, ja precis.. Dock tror jag chansen finns. Med frisk Markan, omvaskning i femmorna och aktiv coachning från CZ.. Ser ljust ut va?;)

Gurra88: Klyschorna haglar på hemsidan!

– Vi hade en riktigt bra träning idag, där alla såg pigga och otroligt fokuserade ut. Vi kommer verkligen att sälja oss dyrt imorgon, avslutar Tommy Jonsson.

Den som lever får se!

henke1:

Rödin - Järnkrok - Kahnberg

Somervuori - Nordqvist - Dackell

Silfverberg - Dixon - Molin

Sandin - Granström - Lauritz

Backarna orkar jag inte laborera med, blir fan inte slutspelsdugligt hur jag än gör..

Huss: Så här vill jag se laget

Läck
Hietanen , Sundqvist , Molin Järnkrok , Dackell
Sundström Bertilsson , Kahnberg , Nordan , Lauritz
Nolander Löf Somuervouri , Granström, Sandin
OPG , Rödin , Dixon , Silver

Bissett19: Och nu loggade han ut för att slippa bemöta din korrekta analys:)

sylf: Ang Löf, inte än, men kanske nästa år. Den här säsongen har Löf visat allsvensk nivå på sitt spel men mer är inte att förvänta från den ynglingen...än. Däremot hade jag gärna sett att Löf gått in och tagit en 6-7 byten som avlastare.
Hade gärna sett laget så här i morgon

Läck (då Markan förmodligen är skadad)
Hietanen, Sundqvist, Kahnberg, Nordqvist, Molin
Sundström, OPG, Somervouri, Järnkrok, Lauritzen
Nolander, Bertilsson, Sandin, Granström, Dackell
Löf Rödin, Dixon, Silfverberg

Bissett19: Rödin, Silfver och Järnkrok, möjligen även Molin!

Bissett19: Jag tror att Rödin hade tagit en hooking där om han inte hade blivit utvisad i bytet innan.

Huge:

Nu är ju det ute efter att hänga ut Rödin för din lilla vendetta med Gurra,men jag försöker se helheten.OPG måste kliva på Josefsson mycket hårdare där.
Sen att Rödin inte riktigt hinner med i backcheckningen efter ett byte långt byte är inte så mycket att säga om.
Rödin är en av dom få som kan gå med högt huvud efter dom tre inledande matcherna.

Huge:Rätt intressant att du pratar om sänka sig "till rätt nivå" med tanke på din bruna näsa..

GävleLasse: "Modo?

DÄR tog argumenten slut.. hahaha"

Ja, det gäller att sänka sig till gurrasnurras förhudsnivå.
För DET argumentet tyckte du förstås var sakligt....?

Huge: Somervuori är värvad för att göra mål. Punkt!

Därför ska man inte slösa bort hans spetskompetens på nåt 0-0 tänk. Stoppa in  tex molin på hans plats istället.

Det är matchavgörande att få igång våra tänkta målskyttar. Får vi det så är det Hardy som måste börja coacha och rätta sig efter oss...

« · 1251067 · »