1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743579 inlägg · 7967 ämnen

Nästa säsongs lag

Sv: Nästa säsongs lag
Macahan: Han kommer stå i Frölunda. Men jag skulle vilja att vi hade han i Brynäs. Honk skulle vara mycke bättre i den klubb han har hjärta. Men jag bor ju i Göteborg och Frölunda vill ha kvar han.

Jajjen: Vadå ekonomi? Hermansson var betydligt dyrare än att satsa på en junior.

Jajjen: Är det nu man ska svara: "ekonomi är inte allt, man kan ha ambitioner också." Och ta timeout när det är dags. Och spela dom som för dagen är hetast. Jesus!

sylf: "Hur vet du det, satt du med vid förhandlingarna?"

Nä, jag vet inte det och satt inte med vid förhandlingarna.
Måste man ha gjort det för att lägga fram ett troligt scenario?

Eller tror du på fullt allvar att Brendl fick ett anbud från KHL som var lägre än det han fick från Brynäs?

Samma sak med Hietanen och Widing: tror du på fullt allvar att Widing gick till Schweiz därför att han fick lägre lön i alplandet och tror du på fullt allvar att Hietanen förmodligen går till HV därför att dom betalar sämre än Brynäs?

Peja: Ekonomi?

Brynäs_89: Jag är tveksam till Goren. Han har en tendens att försvinna helt ur matcherna. Jag tycker att Brynäs ska köpa Jan Hlavac. En typ av irrationell, offensiv spelare som Brynäs behöver. Vakna Sundlöv! För helvete!

Jajjen: Jag vet flera spelare som har lämnat (eller valt bort) Brynäs de senaste åren eftersom de inte ser en realistisk möjlighet att vinna någonting i Brynäs. Istället har de valt andra klubbar, som har bjudit lika mycket i lön, ibland faktiskt mindre i lön. Du som verkar tro blint på vad Sundlöv & co säger kanske tror på deras ambitioner, men om man kollar vad de gör i verkligheten (t.ex förlänger med varenda medelmåtta) så är det en helt annan sak. Hur motiverar du förlängningen av Hermanssons kontrakt förra sommaren?

MarcusElving: "Jag tycker Skellefteå värvar mycket smartare än vad vi gör, om vi fokuserar på backsidan."

Kan bara hålla med. Samma gäller HV, LHC, FBK och Frölunda. Mycket smarta värvningar genomgående. Detroit och Washington tycker jag dock värvar ännu smartare.

Jag tycker att Brynäs/sundlöv ska värva Lee Goren men man ska inte vara dumma som FBK va och betala hela lönen i november eller när det var utan betala en månadslön så kommer han prestera som en kung och vi får en power forward som är grymt bra i pp

Noterar också att fokus här på sidan har flyttats från "i Brynäs får aldrig juniorerna chansen" till "det är för mycket juniorer i Brynäs". På 4 månader. I september har GävleLasse & co skjutit in sej för säsongen 2010/11: "det är för många 26-åringar utan skägg i Brynäs." Och allt är Sundlövs fel. Och Czarneckis missade timeout i omgång 44.

Peja: "Och fler ambitiösa spelare hade säkerligen stannat om Brynäs hade haft större ambitioner."

Skämtar du? Brynäs ambition är att leda svensk hockeys utveckling och experterna härinne har dessutom förtydligat att det handlar om SM-guld inom 2-4 år. Kan man ha högre ambitioner?

Men är du inne på gamla klantigheter finns det nog en hel del från 80- och 90-talet som borde lyftas fram.

Huge:" Brendl gjorde en kanonsäsong i Brynäs och får ett jätteanbud från KHL."

Hur vet du det, satt du med vid förhandlingarna?

"Samma sak med Hietanen fast på en ngt lägre nivå."

"Angående Widing: se ovan."

Lämnade en fråga förut, men fick inget svar. Var tror ni Honken står nästa år?

Huge: Tittar man på resultaten så ser man ju klar skillnad. De har gått till semi två år i rad, precis som du säger. I år kanske de går längre dessutom. Brynäs i slutspel betyder respass direkt.

Jag tycker det är en jäkligt stark indikation på att Skellefteå är ett bättre lag än oss. Det är ju vinna och gå långt i slutspelet allt handlar om.

Sedan din teori om tillfälligheter köper jag inte riktigt. Skellefteå lyckas i större utsträckning än oss helt enkelt, sedan kan du skylla ifrån dig på allt möjligt men så är det i mina ögon.

rackham: Brynäs hade inget annat val än att sälja Brendl eftersom ekonomin var så dålig. Om klubben hade skött sina kort rätt hade man förstås aldrig försatt sig i en sådan situation. Exempelvis om man hade skippat den idiotiska satsningen med 30-spelare i truppen. Brendl hade kontrakt och det var ju absolut inte orealistiskt att behålla honom kontraktstiden ut.

Och fler ambitiösa spelare hade säkerligen stannat om Brynäs hade haft större ambitioner. Spelare spelar inte bara för pengar, de spelar även för att vinna titlar.

Blir det bara en etablerad ersättare för Hietanen (förutsätts) kommer vi ha samma jvla ågren för kvalspel som tidigare. Räcker med att gruppdynamiken skiter sej. Men det betyder också att ekonomin ser ut som vanligt, dvs. usel. Intressant att många tror att dom få värvningarna beror på att Sundlöv inte fattar nåt. Och att Cz missade en timeout i omgång 44.

Peja: "Spelare som Brendl, Hietanen, Widing hade troligtvis varit kvar om Brynäs hade skött sina kort rätt."

Förstår att du också varit på afterwork inför påsken...

MarcusElving: Ja, 3 års spel i Brynäs och tidigare erfarenhet från AS med Leksand tycker jag absolut kan rubriceras som att man är rutinerad.
Ingen gammal rinkräv a la Sjödin men inte heller nån ungtupp.
Sen vet jag inte om Saik värvar så mkt smartare?
Dom kör väl med ungefär samma upplägg som vi gör: försöker hitta lovande spelare utifrån och samtidigt satsa på egna juniorer.
Kryddat med etablerat folk utifrån.
Dom har bara valt att medvetet satsa lite mer på fysiska backar och det är deras upplägg.
I slutändan är det ju ändå resultatet som räknas och där tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan lagen så här långt. Dom har förvisso gått till semi dom senaste 2 åren men det underlaget är ännu för tunt för att vara en säker indikation på nåt. Mkt handlar om en kombination av tillfälligheter, som dagsform, skadeläge, marginaler i tuffa matcher, att man får möta "rätt" motståndare osv.
Håller dock med om att jag saknar en backtyp som Skrbek i Brynäs.
En sån skulle vara mumma för defensiven i nuläget. 

Huge: Att kalla en spelare som är 21 år för rutinerad får stå för dig Huge, vad har han.. 2-3 A-lags säsonger bakom sig?

Jag tycker Skellefteå värvar mycket smartare än vad vi gör, om vi fokuserar på backsidan. Stora, starka, stabila och rutinerade backar som kompletterar ungtupparna perfekt.

Jag tycker våran backsida är för skör, för lätt och lite för ung. Men det är ju min högst personliga åsikt.

MarcusElving: "Brynäs kommer ha 4 backar under 20 år med Ekholm samt Andersén som bara är 21, Det är 5 orutinerade backar. Det är en jäkla skillnad gentemot Skellefteå."

Andersén må vara 21 år men orutinerad är han då fan inte.
Jag räknar honom som en av våra rutinerade backar i dagsläget.
Lägg till Sunken, Nolander/ny och Jonsson som blir pappor i backbesättningen.
Sen utgår jag liksom Huss ifrån att det kommer nåt mer etablerat vad det lider.
Summa summarum: 5 rutinerade backar och 3 lite mindre diton: Löf, Bertilsson och Ekholm. Där Ekholm dessutom verkar vara en talang lite utöver det vanliga. Spelar såvitt jag vet enkelt och okomplicerat som defensiv back och såna brukar i regel komma in i ES-tempot ganska så snabbt.
Spelare som Järnkrok och Rödin har ju visat att det inte behöver ta 2 säsonger direkt för att komma in i ES-spelet.
Jag tycker man ska se möjligheterna och utvecklingspotentialen i dom här unga spelarna. Kan Skellefteå så kan väl även vi?

Peja: "Spelare som Brendl, Hietanen, Widing hade troligtvis varit kvar om Brynäs hade skött sina kort rätt."

Vet inte vilka referensramar du har, men realistiska är dom iaf inte.
Brendl gjorde en kanonsäsong i Brynäs och får ett jätteanbud från KHL.
Hur hade du tänkt dig att Brynäs rent ekonomiskt skulle ha "skött sina kort" i det fallet?
Låta Sundlöv dra på sig rånarhuvan och bryta sig in i Fort Knox?
Samma sak med Hietanen fast på en ngt lägre nivå. Han har nog haft en skaplig lön i Brynäs, med våra mått mätt. När ett lag som HV då kliver in och lockar med betydligt högre lön, hur hade du tänkt dig att Sundlöv även här skulle ha skött sina kort? Ett nytt rån?
Angående Widing: se ovan.
Som rackham säger: vilken ekonomisk värld lever du i egentligen?

rackham: Med ett avtal med NHL så blir ju juniorsatsningen intressantare. Fast det får inte bli in absurdum. Mjölkkon är fortfarande A-laget. Där för måste denna kossa gödas.

Tänk vad skönt det skulle vara med ett lönetak i ES..

Peja:

"Jag tycker snarare att problemet är att Brynäs behåller alla medelmåttorna. Spelare som Brendl, Hietanen, Widing hade troligtvis varit kvar om Brynäs hade skött sina kort rätt."
Hur många kort har du i kortleken (läs hur stor spelarbudget tror du Brynäs har)? 200 miljoner?
"Ja, och det är ju en tradition att Brynäs tappar sina bästa spelare efter varje säsong. Bäckström, Brendl, Widing, nu verkar det bli ännu fler med Markström, Hietanen, Dixon."
Pengarna finns inte i Brynäs eller i ES.
Är det nåt nytt?
Om Brynäs får fram 10-15 NHL-spelare (a 1,6 miljoner) varje år så kanske det går att konkurrera med topplagen i ES när det gäller spelarbudget (där de befinner sig nu).
Bäcklin & Co får elda mer under grytorna...

MarcusElving:
"juniorerna stannar inte särskilt länge"
Nej, det ligger ju i sakens natur att de allra bästa tappar vi ganska fort, får hoppas de vet var de hör hemma när proffskarriären är slut. förhoppningsvis kan det bli en del inkomster på de exporterna.
De näst bästa kanske vi får behålla lite längre, eller hela karriären.

Det kretsloppet av talanger kan vi nog gå runt på några år, kryddat med lite spetskompetens där det behövs.

Huss: Jo, den som lever får se. Men jag tycker vår backsida ser väldigt skör ut just nu i alla fall..

T T: Jaja, men i vanliga fall spelar Forsell där. Det var det viktiga :P

MarcusElving: Jo, det kommer nog in ytterligare en back. Sen är ju truppen inte stängd utan det kan nog hämtas någon från Finland senare i vinter.

MarcusElving: Forsell är skadad, Lindberg centrade senast.

MarcusElving: Ok, Oscar Lindberg har ju också lirat en del. Men de har fler juniorer, t.ex forwarden Melker Karlsson. Men som sagt, Skellefteå kompletterar juniorerna med betydligt bättre spelare än vad Brynäs gör.

Peja: Skellefteå har de tre allra bästa juniorbackarna i sin A-trupp, vilket är lagomt. Sedan är det bara rutinerade och etablerade backar som kompletterar dem.

Brynäs kommer ha 4 backar under 20 år med Ekholm samt Andersén som bara är 21, Det är 5 orutinerade backar. Det är en jäkla skillnad gentemot Skellefteå.

Sedan centrarna du pratar om?

Moran, Hagos, Forsell, Lundberg så såg centrarna ut mot FBK sist. Det är en juniorcenter och han centrade fjärdelinan.

Tväst: Juniorerna stannar inte särskilt länge, vi har väl nytta av de bästa juniorernas tjänster i ett, två eller max 3 år.

Huge: Vänd på steken:

De som tror att man kan ta guld inom 2-4 år (sagt 2008)
Är antingen totalt okunniga, dum i huvet eller saknar verklighetsförankring.

Peja: Det är verkligen skönt och se att den offensiva hockeyn premieras.

MarcusElving: Åldern spelar ingen roll. Skellefteå lirar väl med två juniorcentrar och tre juniorbackar, och de är ju framme i semifinal. Skillnaden är att de kompletterar sina juniorer med bättre spelare än vad Brynäs gör, och att deras spelare får gå ut och köra på ett helt annat sätt än i defensiva Brynäs.

MarcusElving:
Javisst, jag håller med dig fullt ut. På den här nivån, med de begränsade ekonomiska förutsättningar som Brynäs har jämfört med topplagen så blir vi hänvisade till att starta med ett "möjligheternas lag". OM den o den lyckas.

Den väldigt lyckade juniorsatsningen kanske kan bära frukt i än större utsträckning i framtiden....

men tills dess...... vi får helt enkelt acceptera att det blir en del OM i förhandsspekulationerna.

Tväst:
För övrigt läste jag nån tidning här på västkusten att Frölunda börjat analysera sin säsong o vad som kunde ändras till nästa.

Bl.a. nämndes " en målskytt med Frölundahjärta, Magnus Kahnberg".
Vad säger vi om det?

Vissa gnäller nåt otroligt om Brynäs usla säsong, men vad skall dom då säga i t.ex. Frölunda som pekar på dom ledare o spelare dom vill ha o sen inte presterar bättre.

Tväst: Exakt så där låter det inför varje säsong.

Om Kahna och Eero höjer sig
Om Nordan lyfter sitt spel
Om L.J är spelsugen och kommer tillbaka bättre än någonsin
Om Juniorerna utvecklas maximalt

Om om om om

Vi kan hamna lite var som helst, allt från kvalserien till slutspel. Men förmodligen inte längre än till kvartsfinal. Allt beror på hur alla "om" faller ut..

MarcusElving:
"vi saknar det lilla extra varje år"
Både Eero o Kahna levererade ju rätt bra till slut, men det kan tänkas att de höjer sig ytterligare till säsong 2.
En frisk Nordan på hela försäsongen tror jag lyfter sitt spel.
Bara L J nu kan komma tillbaka till 100% så lär han väl va rejält spelsugen.
Hela gänget av hungriga junisar, får hoppas att några utvecklas nåt steg åxå

Sundlöv är ju inte den som är ute o svamlar i pressen innan det är klart med nya spelare, kanske dyker det trots allt upp nåt, om rätt spelare vill skriva på.

Markan är ju dessvärre inte den lättaste att ersätta, vi får hålla tummarna att det löser sig.

Peja: Ja, det ligger väl lite i det också..

Men kolla lite på backsidan

Victor Berglind 17 år
Simon Bertilsson 18 år
Simon Löf 19 år
(Mattias Ekholm?) 19 år
Niclas Andersén 21 år
Jörgen Sundqvist 27 år
Lars Jonsson 28 år

Det är lite väl valpigt tycker jag, jag tror att det kan straffa sig. Det är viktigt med rutin också. Största delen av backsidan är ju i stort sett inte ens vuxna människor, utan tonåringar. Det måste finnas någon sorts stopp. Dessutom, hur många av dessa spelare kan man bygga en stomme på? Inte många kommer vara kvar i Brynäs mer än ett par år.

70 Rodrigues: Ja, det är ju ärligt talat ganska skrämmande att man tror sig ha gjort succé de senaste 2 säsongerna när man inte ens har varit nära att komma till semifinal. Czarneckis Brynäs har väl blivit nollade i 3 av 4 slutspelshemmamatcher, eller hur är det?

Peja: Brynäs är nöjda med att bara få vara med, så enkelt är det.

MarcusElving: Jag tycker snarare att problemet är att Brynäs behåller alla medelmåttorna. Spelare som Brendl, Hietanen, Widing hade troligtvis varit kvar om Brynäs hade skött sina kort rätt.

Peja: Ja så är det! Det är jättekul att Brynäs lyter upp mycket juniorer, men det får inte gå till överdrift. Man kan inte bygga ett lag med för mycket unga spelare heller, de försvinner ju så fort de blir bra.

Jag vill se lite mer etablerat och stabilt i laget..

MarcusElving: Ja, och det är ju en tradition att Brynäs tappar sina bästa spelare efter varje säsong. Bäckström, Brendl, Widing, nu verkar det bli ännu fler med Markström, Hietanen, Dixon.

Huge: Det känns ändå som vi saknar det där lilla extra varje år. Det är samma nivå på laget år efter år. Det tjatas om att ta nästa steg och att de unga spelarna blivit ett år äldre inför varje säsong, men det händer ju aldrig i verkligeheten. Jag vill kunna kolla på Brynäs laguppställning inför säsongen, höja ett ögonbryn och tänka att fan det här känns som ett riktigt vasst lag som kan gå långt.

Varje år får man tänka, jaha ja det blir väl ungefär som förra säsongen då.

MarcusElving: "Jag trodde man skulle ha lite högre ambitioner denna silly season. Är det som Sundlöv antyder så blir vi nog inte ett dugg bättre nästa säsong. Framför allt kommer vi inte släppa in minst mål i elitserien, backsidan behöver stärkas. Och det ganska rejält."

Och JAG tror att många som vanligt stirrar sig blinda på namn, namn och åter namn.
Ett fasligt namedroppande kring spelare på EP osv, gör att det blir nån sorts hysterisk kedjereaktion som eskalerar. Nån slänger ur sig ett namn och sen spinnar man på det namnet i evighet. Den där Regehr har väl varit mer eller mindre klar för Brynäs ett bra tag nu....   ;-)

Missförstå mig rätt: jag tycker att allför många övervärderar alla dessa namn samtidigt som man undervärderar ex det vi redan har.
Trots att både Jonsson och Andersén nästan känts som borträknade så har återstående spelare lyft sig rejält och tagit oss till en tuff kvartsfinal.
Vilket visar att spelare som mer eller mindre tvingas axla ett större förtroende än vad dom annars skulle ha fått, kan lyfta ett lag mer än vad många tror.

blom23: Nu gäller det bara att signa "Lidas" (Ekholm).....    ;-)

GävleLasse: "Om vi utgår från att han fått en rejäl löneökning på sitt nya kontrakt. Vad skulle den baseras på?"

Beror ju på vad du menar med löneökning.
En procentuell ökning jämfört med vad han haft tidigare blir säkert rätt så stor, eftersom han förmodligen har varit lågavlönad, sas.
Mao: han har nu förmodligen fått en lön som står mer i paritetet med dels vad han hittills presterat men även när det gäller hur man ser på hans framtida utveckling i laget.
Tror inte att det är så speciellt märkvärdigt egentligen.
Vi har en bra spelars som är uppskattad på alla plan och som själv dessutom trivs i laget och vill stanna.
Inte helt otänkbart att han tidigt gjort Timrå på det klara med hur det ser ut och att dom isf måste hosta upp en rejäl hög med pengar för att kunna locka över honom. Ngt som Timrå förmodligen rätt så tidigt insåg det vara lönlöst att ens fundera över. Tror inte dom var beredda att lägga så pass mkt på en spelar som trots allt inte är oersättlig.
Men det här är som sagt vad JAG tror.

SH: Kan bara hålla med dig om det du skriver!

Redigerad kommentar

Härligt att "Gretzky" är klar för 2 nya år ;)

Gurra88:

Vänta lite har nu!
När har jag sagt att Lauritzen är oersättlig?

Jag påstår att en likvärdig eller något bättre spelare är svår att få tag på till de pengar -jag utan riktig vetskap om men med "sunt förnuft" och lite hjälp med förnuftet har en aning om-
Vilket är en helt annan sak!

Vad gäller Lauritzens storlek och närkamper så har jag ägnat en hel del tid av de stunder jag haft äran att få tillbringa i Läkerolen till att hålla koll på honom. Något som slagit mig är att trots sin lilla storlek vinner han fler närkamper vid sargen än han förlorar.

« · 1254474 · »