1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446117 inlägg · 7966 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: i Swehockey ser det ut son Rautio faktiskt. Skall se i OVR verktyget.

Brynäsgubbe: Rautio stod i CHL

Felix startar idag vad jag kan utläsa av denna länk. Tre matcher i rad nu med CHL inräknat, det är väl rekord?

Vad tror vi om kvällens drabbning?

Jag är rädd för att gå tempot är kvar sen CHL matchen senast och att stolparna är mot oss.
Utdelning tidigt så kanske kanske det kan gå vägen men luktar torsk 1-3 sista i tom kasse.

Chris11: Ja hur fan man kan ha intrycket av att Gunderson går bort sig ofta....

Obegriplig analys...

Skrubben: Fast då kan det väl lika gärna bero på att motståndet varit temposvagare också? Munich och Örebro är inte HV eller Växjö. Time will tell.

Chris11: Mm, att han platsar säger en hel del om kvaliten på backsidan. När Sunk och Zanetti är inne på isen brukar jag ofta få upp bilder i huvudet av Dupontarna. Impulsiva och yra karaktärer som oftast inte har nån tanke med sina handlingar. Stjälper oftare än hjälper. Nä, det blir nog inte mer än ett 3-års kontrakt för Sunk nästa gång.

Inkazar: brukar hålla med dig i dina analyser. Men när du säger att Gunderson är en av de som gör bort sig så kan jag verkligen inte hålla med dig. Han gör ju exakt allt rätt. Ligger rätt i positionerna, stöter med klubban i försvaret och slår nio gånger av tio passningarna på bladet när han ska starta uppspel. En toppback när det gäller spelet utan och med puck.

Sunken däremot gör nästan allt fel. Han har svårt att fatta rätt beslut både i försvaret och i offensiven.
När han ska försvara så jagar han alltid spelaren som har pucken. Ser lite lustigt ut faktiskt, han rusar efter pucken i varje situation. När han har chans att enkelt stöta bort pucken med klubban som en modern försvarare gör så går han in med kropp för att försöka tackla. Han ligger inte i skottlinjen med klubban utan han försöker istället tackla spelaren eller täcka skottet med sin kropp.
Och då har jag inte ens nämnt uppspelen sunken ska försöka sig på, åtta gånger av tio så hamnar pucken hos fel adress... Just det är en av anledningarna till att vi inte kan komma med fart in i anfallszonen.
I offensiven så vet jag inte vad jag ska säga när det gäller sunken, han vill gärna följa med upp i anfallen, men grejen är den att när vi kommer med fart in i anfallszonen och har läge att skapa en målchans så tokrusar han in på kassen och åker runt ett varv i hörnet. Tanken bakom det har jag svårt att förstå för det skapar enorma ytor när motståndarna kontrar. Blir ofta överläge när motståndarna kontrar i de lägena. Har dessutom aldrig varit med om att han fått pucken där framför kassen så därför är det lönlöst att rusa in sådär när han egentligen är en defensiv back.
Kan han fokusera på defensiven och att spela enkelt spel som han behärskar så är han en ok back, men det gör han alltför sällan så därför är han alldeles för dålig. Han håller inte för SHL helt enkelt, öppna ögonen!

{5504}: Är du helt säker på att du inte håller på Brynäs 😉?

{2064}: Håller med, bra analys.
Lägg till att vi ifjol hade samma tränare från start och där spelarna hade kommi in i spelsättet sen ett bra tag, där vi iår istället har en ny tränare som trots allt inte är en blåkopia av Bulan. Vi måste ge framförallt de nya spelarna mer tid än 5 seriematcher för att komma in i vårt spelsätt, där de flesta av fjolårets spelare i jämförelse redan hade det inplanterat i ryggmärgen, sas.
Och vi hade framförallt seriens bäste spelare och härförare som drog med sig övriga. Nån sån ser jag tyvärr inte i årets brynäsupplaga.

{7720}: Maila Melin och påpeka Sunkens uselhet, som erfaren elittränare måste han förstås ha missat nåt som du mkt enkelt har upptäckt från soffan...

Inkazar: Sunken får inte skit för att han är Sunken. Inte av mig iallafall. Han får skit för att han är dålig. Likt Liljewall får skit för att han är dålig. Zanetti får skit för att han är dålig osv

Skrubben: Kan hålla med om att han varit bättre de senaste matcherna men fortfarande långt ifrån bra. Tappar markering hela tiden, följer med upp i anfallen trots att han är en defensiv, ganska långsam back, dragit på sig några onödiga utvisningar osv.
Fattar inte hur Gunderson kan kritiseras, sällan han gör misstag.. Dessutom får han ju spela för två när han spelar med sunken haha

{7510}: Japp, Sunken har växt senaste matcherna. Hade en trög inledning då han inte hängde med i tempot men jag tycker han har kommit in i spelet på ett okej sätt på slutet.

{7720}: ha ha... Lite håller jag med dig, att han kan skena iväg lite...
Tycker ändå Sunken varit bättre än vad man trodde innan säsongen. Positiv överraskning för mig iallafall.

{7720}: det har hänt 2ggr. Tillskillnad från andra som går bort sig gång på gång.
Gunderson är en av dom just nu.

Sunken får otroligt mycket oförtjänt skit bara för att han är Sunken. Se bort från dina förutfattade meningar och titta på vad han faktiskt gör.

Inkazar: Ligger rätt i positionsspelet? Du menar när han åker med full fart mot puckföraren som är uppe vid blålinjen typ och tappar sin markering framför mål?

{2064}: Håller med.
För mig personligen så har jag fått lite Broadhurst-vibbar av Caporusso.
Vet ej varför men jag tror också som du beskriver det att Bz NOG hoppades på att Ölund-Boqvist skulle kunna leverera 20-30 poäng under denna säsong. Ölund kan ju fortfarande klara det men Boqvist lär ju missa någon månad till.

mattiask: Mycket bra skrivet!

{5915}: Säkert flera faktorer där du nämnt några och tränarens profil också spelar in. Men spetsen är trubbigare, precis som du skriver, det är nära men inte riktigt där.
Zaborsky/Johnson var spetsigare än vad Caporusso är. Lindblom starkare än Palushaj och Paw gör mer poäng än MJ. Individuellt mindre försvagningar men sammantaget betyder det en del. Sen kanske föreningen hade för höga förväntningar på att Ölund och Boqvist skulle leverera direkt.

{5504}: ja, Sunken har spelat över förväntan.

Ligger rätt i positions spelet och håller inte på med grejer han inte behärskar. Sen är han lite trög på grillorna men det är han väl medveten om och kompenserar rätt för det.
Han har även backat upp Ryan dom senaste matcherna på ett bra sätt när Gunderson inte varit speciellt bra.

{2064}: Är spetsen så mycket sämre? Johnson bidrog inte med mycket förra säsongen, Zaborsky spelade inte många matcher. Westerholms var jäkligt ojämna. Lindblom däremot... Med MJ i laget är vi på pappret ganska nära förra årets lag. Det måste handla om nåt annat: spelsystem, träningsupplägg, personkemi osv.

Men det kanske är som alla säger, Münchenmatchen var vändningen.

{5504}: Jag var inte lika glad när han slarva bort vår guldchans på hemmaplan. Men visst, han är bra i sina bästa stunder.

{7720}: Inte gjort ett rätt? Sunken har väl spelat över förväntan?
Tycker han ser stabil ut utan att briljera, men den rollen har du väl inte väntat dig?

Zanetti ser jag dock inte vilken roll han tillför nånting i?
Han ser otroligt stressad ut och vilsen både med och utan puck tyvärr.

Får jag gissa så kommer Erson gå före Zanetti och Fälth tar Sunkens plats.

Sen smyger dom in Adam B mer och mer, men han behöver mycket istid så matcher med J20 2-3 månader till med 20-24 min istid.
Träna med a-laget och lite matchtid där med så kommer han va redo efter nyår att gå in som ordinarie.

Brynäsgubbe: Hoppas dom kör Felix som 1a och verkligen ger han chansen.
Ni måste va glada som har en ung talang från Gävle i målet, betydligt roligare än att värva in en dyr Jocke E utifrån som ju inte går framåt direkt tyvärr.

{7720}: Att Sunken och Zanetti platsar är ett betyg på att vår backsida inte är så bred och stark som vi hoppades. 5 platser är givna, men en av dem är alltför ofta skadad tyvärr. Ersson har tyvärr fastnat i utvecklingen likt en Stormqvist/D Westlund m. fl. så vi har inte så många alternativ. Fälths ev. återkomst kanske erbjuder fler alternativ men han är inte den spelartyp som saknas. Det vore bra om BZ och Andersen kunde röka fredspipa...

Caporusso bänkad alltså för att han inte presterat. Men Sunken och Zanetti får nya chanser trots att de knappt gjort ett rätt sedan försäsongen började

mk: Hur gör man då om man bara har ett konto men multipla personligheter?
Sign Frågvis

{5504}: Trap game ikväll...

Många vill så gärna att det har vänt nu så att man "räknar med" en utklassningsseger ikväll... Jag är rädd att vi får det riktigt jobbigt ikväll. Ett tidigt mål, helst två skulle vara precis det som behövs. Kan bli en obehaglig tillställning ikväll med efterföljande drev som vid förlust inte kommer vara nådigt...

{5504}: Jag bryr mig egentligen inte. Tycker båda målvakterna är bra i sin peak, jag vill bara att de satsar på en förstamålvakt.

{5504}: Ja hoppas verkligen Felix står.
Folk vet om att jag är en av dom som kanske försvarar Felix oftast.
Men nu ligger han trots allt femma i totalen vad gäller målvakter hittills.
Ska bli intressant att se om han kan bygga vidare på detta och steppa upp ytterligare!

moment22: Ja, jävlar det kunde bli bättre! ;)
Får nöja mig med en bastu, en bärs för att sedan avnjuta hockeyn! :)

moment22: Trevligt!
Inte mening låta dyster men Karlskrona lär ju göra allt för dra ner tempo och spela mycket safe, dom chansar ju inte på nå vis någonstans.

Fast det finns charm med det spelet med nu när alla bara ska checka och stressa.
Får Brynäs hål på KHK och tar ledningen vinner dom idag.

Felix i mål idag va? Eller skiftar dom fast Felix va grym sist?
Vad vill ni?

mattiask: Lite bättre kan det bli😀; jag och frun tar tidig helg, checkar in på hotell i Gävle och äter gott och sen säsongens första hemmamatch!

pekka85: Absolut inte.
Alla har rätt till en åsikt. Alla har även rätt till att bara vara här inne och läsa och iakta vad som sker i och runt Brynäs eftersom att det är ett forum.
Sen finns det vissa personer som är hårdare mot varandra än vissa andra.
Men jag brukar i regel bara strunta i att läsa de texter som skrivs av de väldigt få som jag kanske inte tycker är seriösa.
Men de får ju samtidigt ha sin åsikt oavsett om jag håller med eller ej.
Men jag måste också säga att jag tycker att forumet senaste två-tre veckorna har ballat ur mer och mer och just nu befinner vi oss i ett läge där det känns som att några få är lite mer "rädda" för att skriva då de trots allt vet att de kommer få mothugg på ett sätt som de själva inte tycker är ok.
Däremot om man får mothugg via ett bra och schysst svar där någon inte håller med - då är man på en annan nivå.
Så jag tror jag talar för många när jag säger att alla måste höja nivån en aning. Annars kommer många med mig att lämna forumet.

Till dagens match är jag grymt taggad. Ikväll måste vi verkligen steppa upp ytterligare några procent.
Vi möter i mina ögon ett jävligt svårt lag. Ett lag som vi vet försöker backa hem mer än andra.
Ska bli intressant att se hur vi löser upp detta.
Torsdagsmatcherna och Hockeytorsdag på Cmore är nog fan veckans höjdpunkt vad gäller hockeyn. En bastu efter jobbet, lite Powerplay-lir samt hockey. Det blir inte mycket bättre!

pekka85: Något sjukt över forumet? Gestapo-fasoner? Tycker överlag det här forumet är riktigt trevligt för att vara ett supporterforum. När man läser andra lags forum så ser man hur illa det kunde varit.

pekka85: Nu tolkar du mitt inlägg som fan läser bibeln.

Om man skapar ett konto och sedan raderar det 1 vecka senare börjar det så klart spekuleras.

pekka85: Jag kan bara svara för mig. Men nej, du behöver inte spama😀forumet för att räknas.

Sen är problemet att man kan undra hur många som har dubbla konto?
Eller återkommer efter ett uppehåll med nytt nick.
Personligen tycker jag att man bara ska få ha ett konto. Sen vore det kul om dom som nu eventuellt har återkommit säger vem dom är/ var innan. Det blir lättare att relatera till en skribent om man ”vet” vem det är.
Det dyker upp nya konton som skriver inlägg som man aldrig gjort annat.
Tycker jag.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️

Skrubben: Ska man bli bedömd på frekvens när man skriver för att det ska vara tillåtet nu också? Alltså det här forumet har något sjukt över sig! Rena Gestapo-fasonerna. Om man inte skriver 500 intetsägande romaner varje dag så får man inte gå in och kommentera då? Hur resonerade du här?

Huge: Tycker vi saknar den spets vi hade förra året. Att vi är svagare framåt är väldigt tydligt och det är väl inte så konstigt med tanke på att Lindblom, Johnson, Zaborsky och Twesterholmarna försvunnit. Palushaj i all ära men han kan inte ersätta dem alla. Får vi in Rödin och en duktig defensiv back istället för Zanetti så krävs det bara att Sandström börjar spela som mot Örebro (och motståndarna slutar vara så fräcka att de skjuter från blå...) för att vi skall börja röra oss uppåt i tabellen.
Jo, just det. En detalj kanske, men de måste ta bort skydden från skridskorna också.

Inkazar: Clarence kanske? Han hade inte skrivit något på en vecka, men 3 minuter efter JamieRams ilskna inlägg svarade han ”Bra där!”.

Något säger mig att det inte var en slump...

Skrubben: märkligt dedär. Man undrar vem det egentligen var.. dedär kontot var ganska nytt. Men han skrev på forumet som att han varit här i flera år...

{JamieRam}: Sunken istf Larsson är väl isf ett vettigt val om man ska ha balans i backparen (en def och en off back).
Visar snarare att det är DIN kritik som känns skev och att Pettis är den som har lite koll på grejerna.
Dessutom: Rödin i laget känns inte osannolikt, iaf mer sannolikt än att Oskar och Svedberg ska komma hem den här säsongen.
Öht märkligt att blanda in dessa två i det hela...

SWEATT: Kontot borttaget. Får vi se om han startar upp ett nytt konto inom kort...

{JamieRam}: låt han göra uppställningar för fan. Det är ett fritt forum

SWEATT: Överengagerade supportrar som verkar ägna hela sitt liv, dygnet runt, åt att följa sitt favoritlag är ytterst sällan nyanserade eller balanserade i sitt uppträdande. Klarar aldrig att ta motgångar utan att låta som grinande bebisar som tappat sitt lördagsgodis. Klassiska citat från den gruppen av supportrar brukar vara att man minsann "lägger ner massor av tid och pengar på laget och då KRÄVER jag också att laget ska spela bra och vinna".
Enbart den inställningen till sitt supportande gör ju att man blir lite betänksam...

{8349}: Blir helt ärligt orolig hur du mår Jamie?

I många fall kan man ju tycka vissa bara skriver skit, men i ditt fall så tänker man inte ens på vad du menar utan man blir orolig hur du mår framför datorn.

Hör av dig om jag kan hjälpa?

SWEATT: Ja den stunden man lade ner på att läsa hans inlägg får man aldrig tillbaka..

{8349}: Fyfan vilken jävla bitterkuk du verkar vara.

Pettisbif: ja du, samma sekund som du valde Sundqvist före Larsson så blev hela inlägget rätt skevt... För jag tolka "tänk er laget.." som att du tyckte laguppställningen såg så stark ut den bara kunde..

Sen att det toppas med en spelare (Rödin) inkluderad som inte ens spelar i Brynäs gör ju bara den hela fiktiva "laguppställning" ännu mer osanolik..

Men jag förstår att det var en "tänk om-line up"..
Men såhär på kvällskvisten när ditt trollspö ändå är framme så kan du väl trycka på ordentligt då och slänga in Svedberg i kassen, Lindblom i FW-besättningen och varför inte köra en "tänk om" vi fått Kanadensare som tränade Mora förra året som tränare istället för Zombie Nation-Rogga!

.......Tänk om vi satt pucken i förlängningen i final 7 när vi fick spela PP i två minuter i Kinnarps..

Tänk om "Huge" helt plötsligt slutade applicera sin härskarteknik titt som tätt här inne som "hen" uttövar i hög utsträckning...
(Ps, sluta inte med det, det är lite charmigt med alla känslor här inne)..

Näedu Pettisbif, jag tror det är lika bra att tänka om! <3

Natti

« · 1839493 · »