1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446827 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
KalleTeodor: Mkt bra inlägg, kunde inte sagt det bättre själv.
Hoppsan, hade visst skrivit nåt liknande själv för ett tag sen, när jag tänker efter.. ;-))

Inkazar: Tycker ändå vi kan konstatera att Brynäs inte är det topplaget som man siktar på att vara. Om man tillhör mitten eller lagen strax under är svårt att säga, men hittills har man egentligen bara mäktat med segrar mot lag som säkerligen kommer att sluta på undre halvan.

BZ borde signa upp Micke J redan nu. Han behövs.

Peja: det är för att ingenting sitter som det ska. Vi har ett lag som på papperet absolut ska vara top 6. Men det är inget som stämmer nånstans just nu.

Peja: Mittenlag behöver inte vara nåt att gnälla över, serien är jämn och många kanske borde revidera sina egna överdrivna(?) förhoppningar på laget istället, tror man mår bättre av det.
Håller för övrigt med i mkt av det du framför kring laget.

Inkazar: Varför har Brynäs ett top6-lag på pappret? Förra säsongen kom Brynäs femma med ett bättre lag än detta och konkurrensen är hårdare nu. Till skillnad från Brynäs är många andra lag bättre än förra säsongen.

Pettisbif: Varför inte Lillis Lund? Han är huvudcoach i grunden. Locka han med ett kontrakt så kanske han överväger att komma fastän han står som ass i HVbåset. Tror han skulle passa bra.

Mrassarson: Varför skulle HV gå med på att släppa honom nu?

Huge: Det är ju det kunniga fackfolket i Brynäs som målat upp det som att vi ska vara ett topplag. Tror inte de har fel.

Huge: ”och många kanske borde revidera sina egna överdrivna(?) förhoppningar på laget istället, ”
Som Bengtzen tex.

Peja: För att han kanske inte nöjer sig med att vara ass och vill gå vidare.

SWEATT: Själv har jag läst flest "expert"-tips kring plats 6-9... Hade väl själv Brynäs på plats 5-7 typ. Sen är resultat en sak. Vad värre är tycker jag är att det inte ser bra ut rent spelmässigt... Är faktiskt orolig...

bradberry: Men har "experterna" insyn nog att ha en åsikt?

Huge: Jag tillhör dom som tycker att du skriver rätt mycket som är av god kvalitet. Problemet är att du emellanåt kan ha en något dryg och mästrande ton. Drar du ner ett hack eller två på detta så tror jag fler skulle orka läsa mer av dina inlägg. Lite dryg nån gång ibland kan vara roligt men lite mer balanserat kanske skulle gå att ordna?

SWEATT: Det kunniga fackfolket har aldrig garanterat eller försäkrat att vi kommer att bli nåt topplag, man har däremot sagt att ambitionen och sikter är inställt på att bli ett topplag.
Och feltolkar man då ledningens snack om ambitioner så är det självklart att man bara sitter och väntar på att vi ska bli ett topplag bara för att man TROR att ledningen har lovat det.

KalleTeodor: Tack. Man är ju inte magister för inte härinne, som bekant... ;-)
Allvarligt: klart att mitt ibland raljerande och ironiserande sätt kan vara irriterande för många, så jag ska ta ditt råd i beaktande. Orsa kompani lovar dock inget bestämt, som alla(?) vet... :-)

Peja: Förra säsongen hade vi inte bara ett bättre lag (iaf bättre än det vi hittills har sett av årets upplaga), vi hade dessutom en tränare som satt sin prägel på laget och spelet under en betydligt längre tid än vad Melin nu haft på sig att göra avtryck. Även om man säger att spelsättet inte har ändrats på nån fundamentalt sätt så är det ändå en ny tränare med lite nya ideer plus ett par nya spelare som dessutom är helt nya i SHL.
Man måste i ärlighetens namn ge det lite mer tid än bara 7 matcher (där vi iaf spelat helt Ok i ett par av dom och ojämnt i övriga), innan vi börjar yra om byte av tränare. Tongångarna känns igen, lät väl ungefär likadant om Bulan när han anlände också och vi förlorade 4 eller 5 raka, om jag inte minns fel.

Peja: Om vi hade fått hem Rödin och Lindblom som harvar AHL så hade det känts bättre. Fyfan... Tänk om vi gör en Modo...

Tankar om Mora spelarens tackling & avstängning?
Inte ens utvisning tycker jag.

Brynäsgubbe: Nu tar du väl i lite extra hårt? Du tänker att vi riskerar att åka ur? Säsongen har ju just börjat.

Huge:
Fan, låg på Orsa kompani... rött kompanimärke om jag kommer ihåg rätt.

Stay frosty.

Auchinleck: Ähh, jävla landkrabba.
Karlskrona Örlogsskolor Radiosignalist
11tbdiv HMS Norrköping

... - .- -.-- .-- . -
-... .-. -.-- -. .-.- ... .... . .---

Huge: Hur fan kan du komma ihåg det😀😀
Elller är du så gammal så att det är ditt alfabet😂😂

Brynäsgubbe: Ja, tänk om vi gör en Modo a la 1979. Sandlin i båset då, samma tränartyp där nu.
Ja, fy fan. Det luktar guld igen.... 👊😀

Huge: Ja, det tog några matcher innan Bulan fick till resultaten, men spelet fick han till per omgående... men framförallt tog Bulan över ett stukat lag mitt under säsongen, Melin tog över ett lag som hade tagit silver och hade en hel försäsong på sig att sätta spelet. Går inte ens att jämföra omständigheterna som de tog över under.

Har just tittat på matchen... uppvaknad efter 12 timmars nattjobb kanske det saknas lite skärpa i analysen... men, tror så här...
Oftast haft svårt i Karlstad... Färjestad har börjat säsongen överraskande bra, snabbt spel med fin rörelse i anfallszon... ett par olyckliga pucktapp i egen zon av Jacke o Granis, mer behövs inte... Brynäs hänger ju med huvudena lite grann efter de två snabba målen i andra... inte nåt mål i femminutersöverläget är ju inte bra... Rautio gör en hyfsad match men Steen är bättre
Tycker ändå att man får ha lite tålamod, ge Melin en chans att upptäcka vad som inte funkar... låta spelarna rotera lite för att hitta "hem".

Hade vi suttit på Växjös kassakista kanske man kunde chansat mer med byten... men, det är för tidigt på säsongen! och troligtvis har vi inte råd.

Huge: Jämför du 79 med 2017? 😂 Ja, hockeyn ser ju precis likadan ut nu...

Kollade precis på lite J20 (Brynäs - Djurgården vi vann efter straffar...).

Jag måste säga att jag tycker att Marus Westfält är en mycket intressant spelare. Samma årgång som Adam Boqvist men spelar center och har precis som Adam spelat en hel del i landslagen. Inte så "flashig" som spelare men väldigt smart och har en förmåga att göra medspelare bättre. Jag tycker att han påminner rätt mycket om jakob silfverberg i den åldern. Skulle inte förvåna mig om han får chansen att prova lite A-lagsspel under detta år eller i alla fall nästa.

Peja:
"Går inte ens att jämföra omständigheterna som de tog över under"
Nä, såklart inte... men det mentala läget när de flesta är beredda att offra en lillfinger för bryta en negativ trend lämnar ju en möjlighet till framgång OM man lyckas och har lite flyt.

Tanken på att så många spelare är kvar som fick en silvermedalj och var en snedstuds från guldet... nog lätt att många överskattar lagets status en aning?

Kan nog ta några matcher att få till rätt inställning, spelsätt o rätt person på rätt plats!

Peja: Nä, men som SnowKing är inne på: behöver inte vara lättare för Melin att ta över ett lag med de förutsättningar han hade än vad Bulan hade att ta tag i sas. Melin har ju isf haft allt att förlora där Bulan lite grann hade allt att vinna sas.

Peja: Jag tycker att man måste väga in ledarstil när man bedömer hur snabbt man når resultat. Utan att göra en alltför djup analys är det väl inte helt orimligt att anta att Bulans pådrivande ledarstil ger ett snabbare resultat än Melins ledarskap som fokuserar mer på individuell utveckling.
Min tro är att Melins ledarstil kan nå längre men att det möjligen kan ge en del "inkörningsproblem" innan han lärt sig vilka knappar som man ska trycka på för resp spelare.
Som jag var inne på i tidigare inlägg så känns det som att det finns en rollproblematik just nu. Inte helt osannolikt att skiftet i ledarstil rört om i hierarkier mm och att man letar lite roller just nu. Om inte annat så verkar ju Melin göra det då ju laget ändras rätt friskt och ofta.
Vi får se om det föds något bättre ur detta eller om vi fastnar i osäkerhet.

Man ska inte vara "kompis " med sina anställda!

KalleTeodor: Inte omöjligt att olika ledarstilar gör att en ny tränares spel tar olika lång tid att implementera men jag menar att det är irrelevant i fallet Bulan vs Melin eftersom Melin har haft en hel försäsong på sig medan Bulan bara hade några träningar innan det var dags för SHL-match.

pjåtor: Är det inte lite mycket klyscha över det? Modernt ledarskap handlar inte om att ge order utan är mer nyanserat än så, tycker jag.
Dels så tycker jag nog att man kan vara kompis med sina anställda. Det kräver dock mer av dig som ledare om du är nära de du ska leda.
Dels så innebär ju inte att utveckla individen att vara kompis med de anställda. Att vara mild och en smula reserverad innebär ju inte heller att vara kompis med sina anställda. Jag tror t ex att Bulan hade/har en mycket närmare kontakt med sina spelare än vad t ex Tommy Sandlin hade.
Vi får se om Melin får ihop gruppen. Det råder ingen tvekan om att det är en bra bit kvar till det.

Den här videon var ganska skoj.
Rasmus Dahlin vs Adam Boqvist.

Dom är rätt begåvade båda två får man säga...

Huge: Säga vad man vill om dej..
Men det är faktiskt ganska skönt/lugnande att läsa dina inlägg ibland när det ser som jävligast ut.
Du ger en annan reflektion än min något enkelspåriga svarta linje efter förlust. Och det behöver jag :) (Även om jag nu är en av dem som bara följer detta forum utan ”att skriva av mig”)

KalleTeodor: kan så vara .mycket handlar om pondus och respekt för den som ska leda dig ! Jag menar inte att man ska vara rädd för "chefen " just under arbetspassen tycker iallafall jag att det ska märkas vem som är chef ! Beror ju iofs på vilket jobb man har om man kan ha en kompisrelation ..blev snurrigt detta men du kanske fattar vad jag menar . Säger inte att du har fel .

Jag tror att i kombination med att Melin inte är vad Brynäs behöver så är hela laget fortfarande frustrerade över finalen. Det måste vara påfrestande att vara så nära och nu håller de klubborna för hårt och tänker bara på att de måste vinna. Medan för HV och de andra lagen är det redan överspelat och historia. Tror det är mycket mentalt i varför Brynäs inte kan prestera nu.

Brynäsgubbe: Jämfört med alla andra finalförlorare? Skellefteå ex.vis?

{5915}: Tror att det är lättare att acceptera och komma över när man förlorat en final med 4-2 och inte med ett enstaka mål.

Brynäsgubbe: Brynäs såg ju inte ut att bli särskilt frustrerade av finalförlusten, så som det lät innan säsongen lät det snarare som att man var nöjda med silvret och lika proppmätta som gemene man efter ett julbord. Precis som efter 2012 överskattade Brynäs många av de spelare som var med under en framgångsrik säsong. BZ borde ha dumpat betydligt fler istället för att försöka behålla allihopa.

Brynäsgubbe: Plus mediokra nyförvärv som försvagat truppen. Det är en tight serie, det räcker med att tappa några procent i kapacitet för att gå från silver till mellanmjölk. När dessutom den försvagade truppen inte verkar så sugna på att göra jobbet, eller kanske inte vet hur de ska spela, blir det extra synligt. Sen hjälper det såklart inte att coachen redan är bitter och ser ointresserad ut efter sju omgångar.

Sedär, där har du framgångsreceptet på årets upplaga.

Peja: Men skulle inte nästa tränare spela samma spel som Bulan?
Det skulle ju spelas på samma sätt eller?
Om nu inte Melin snart får ordning på spelet, då är denna säsong över.
Blir det inte alls bra, så är ju inte Melin inte kvar nästa år.
Men låt oss hoppas att vi har fel allihopa, Och att det blir ordning på spelet.

Knepigt spelschema . Vi möter FBK 3 ggr i oktober

Huge:
Kan bara: ...---...---...---...---...---...---

Motsvarar väl ungefär: Bumpa KS-tråden. = )

Den här säsongen får vi nu sikta på att som bäst komma på 8-10 plats.
Men vi kommer mest troligt att vara inblandad i striden om att undvika
de 2 sista platserna tillsammans med Karlskrona, Rögle, Mora och Luleå.

Topp-6 kan vi glömma.
Dels för att det kommer krävas att vi tar 1,84 - 1,78 poäng i snitt på
de återstående 45 matcherna. Ett sånt poängsnitt kommer vi inte
nå upp i, med nuvarande trupp. Och de två topp-6 platser som det
fanns kvar att "slåss om" (förutom de 4 givna lagen: Växjö, Frölunda,
Skellefteå och HV 71) de har Färjestad och Djurgården/Malmö skaffat
ett rejält grepp om.

I och med att vi troligen till och med får svårt att nå kvartsfinal.
Och med vikande publiksiffror som indikerar ett minusresultat
åter igen. Då ser jag det som rätt självklart att M Johansson
inte får någon förlängning av kontraktet efter 7-veckors kontraktet
gått ut. Om inte någon annan spelare i samma "prisklass" lämnar.

Enaranger: alltså hur kan folk vara så negativa? Vi har spelat hela sju matcher in på säsongen. Kom ihåg att det är i slutet av säsongen man ska vara bäst. Allt annat är ju mer eller mindre serielunk.
Varje gång man kommer in hit så är det en negativ atmosfär. Tråkigt.

hahii: Kan hänga ihop med att starten av en serie är oerhört viktigt, den sätter oftast tonen för resten av serien.

hahii: Brynäs är näst sist?

{2064}: Ja, som med HV ifjol: trög och knackig start, satte guldton på resten av serien....😉

Huge:

Fick HV verkligen en knackig start förra säsongen?

Kolla själv i den bifogade länken hur de låg till förra
säsongen, efter motsvarande antal omgångar.

Det där är inte vad jag kallar en "knackig start".

« · 1840336 · »