1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747451 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{8302}: Precis, hoppas att åtminstone Granström är tillbaka. Så viktig tekare dessutom.

Chris11: sista årens första centrar scott järnkrok johan larsson dixon ! I den klassen är han inte! Kanske i en tredje lina

Är en stor älskare av öl från microbryggerier. Är verkligen ingen älskare av microbackar (om dem inte innehåller öl vill säga).

Brynäsgubbe: håller med men har vi mtrl för att ändra! Mot luleå så imponera ju hajen ikonen o ölund! De blev sönderlästa men till nästa match byter vi sist o det kanske vi kan nyttja

{8302}: Det är smurfhits som gäller i bilstereon på camping-semestern i Värmland.

blackredberry: Ja Granis behövs ju, Alcén o Nilsson vet vi ju fick hjärnskakning och då är det nog inen risk Brynäs tar med dem i detta skede, tror jag, Clark fick väl en skalle vet jag men hur mkt det påverkade han visar sig...vad som hände med Kilström o Fälth det vetifan, det såg jag inte ens den matchen

Hur ser det ut med sålda biljetter till tisdag?

{7057}: kanske 4000 sålda just nu...

Chris11: Ser ut att vara mer sålda till lördagsmatchen i alla fall.

Skrubben: Behöver ju vara fullt varje hemmamatch tycker man men det kan vi glömma!

Jensen har väl inte varit sämre än någon annan Brynäsare..men säga att han var bäst stämmer inte heller,men han var bättre än i grundserien..därimot så har ju Clark var kass i ett bra tag men det verkar ingen se :D

Peja: Inte så svårt med noll markering :D

Metalman:
Tycker han har så lätt för att förlora närkamper och hans ständiga bakåtpassningar bakom ryggen som sällan hamnar hos en medspelare.

Han gör sina tre dragningar och tappar pucken, ofta går han bakom mål med pucken istället för framför målet och tar ofta offensiva utvisningar som är onödiga!

Jag vet inte om det beror på att Lindblom är borta som stabilitet eller om han helt enkelt överpresterade ifjol. Clark är också osynlig men han kan göra mål utan att ha Jensen med sig i samma kedja!

Lite sent ute men grattis till segern över mitt Luleå. Hoppas ni går riktigt långt i slutspelet. Händer då och då att seriesegrarna åker ut direkt i kvarten, så med det sagt... Lycka till mot Växjö :)

Metalman: ja håller med. Det är ett enormt stort hat mot Jensen. När någon börjar gnälla så hakar nästa på.
Tycker Jensen är en bra spelare, en av få som kan driva upp pucken i anfallszonen med hastighet.
Säga vad man säga vill om Jensen men han gör sina poäng. Hade han spelat 52 matcher så hade han gjort 30 poäng med samma poängsnitt som han hade under serien. Se på liljewall. En riktig sopa, han spelar med Jensen nu och ser helt plötsligt ut som en ok spelare. Vad kan det bero på? Jo något bra måste ju Jensen göra trots allt.
Jensen levererar ungefär som en andracenter. Vore perfekt att få in Scott till nästa säsong så kan Jensen va 2:a och Ölund 3:a.

munkas: tycker våra juniorer står upp riktigt bra och växer ju med uppgiften. Annat kan sägas om bz nyförvärv. Jensen; torskar matchen åt oss hemma mot Luleå och spelar med huvudet under armen idag. Vann han någon tekning?

Liljewall; fick inte spela box play, man litade mer på juniorerna i avgörande lägen i boxplay. Henrik Larsson totalt överglänst av ersson.

Om palushaj försvinner och man lyckas bryta kontrakten med liljewall och Larsson så kommer ingen av årets nyförvärv att vara kvar i föreningen till nästa säsong

Chris11: Håller med dig Chris. Jensen är en bra spelare som vi behöver på sitt bästa spelhumör för att vi ska ha en chans i denna serie. Med det sagt är det bara att konstatera att han underpresterat i förhållande till sin potential.
Att inte spela Jensen är dock helt idiotiskt då han är en av våra bättre spelare även på nuvarande nivå men framförallt så har han en dimension ytterligare och den behöver vi.

KalleTeodor: har varit så rörigt i den kedjan under säsongen. Man har spelat halva laget för att försöka få igång någon kemi där.
Skulle man haft en bättre spelare på vänsterkanten så skulle vi få ut max av Jensen precis som förra säsongen. Clark är alldeles för beroende av andra, Jensen har hela säsongen fått dragit ett alldeles för stort lass ensam... jag menar ..vafan, man har bland annat spelat paille, ölund, ikonen, liljewall, Miller och Nilsson på Lindbloms plats under säsongen. Har minst sagt varit rörigt i förstakedjan...

KalleTeodor: om man inte kan locka fram jensens spelhumör ens i slutspelet undrar jag hur länge man ska vänta?
Ölund, granis och westfält har varit bättre än Jensen genomgående hela slutspelet. Och nu när granis var borta och blomman klev in som center så var han oxå bättre.
Jensen är kass i power play, anses inte duga i boxplay och tar idiotbeslut i 5 mot 5 (onödiga utvisningar och orsakar straff). Såg vi inte samma match?

Ove Myling: Jensen är tyvärr helt ur slag för tillfället. Slutspelsformen är riktigt dålig. Det är tråkigt både för honom och laget.
Laget skulle verkligen behöva en vass förstacenter, inte minst i PP där Jensen inte håller måttet. Det är klart att han är en bra hockeyspelare men nuvarande formsvackan är helt brutal. Man måste verkligen vara subjektiv för att få det till att han har varit bra i slutspelet hittills.
Ta bara i förlustmatchen mot Luleå där hans misstag var huvudorsaken till två av deras mål.
Men Jensen är inte ensam om att underprestera. Det finns många som skulle behöva höja sig. Typ en spelare som Boqvist ser pigg ut spelmässigt men bränner chanser på löpande band. Boqvist ska vara en av de producerande spelarna i dagens Brynäs men klarar inte av det hittills. Visst kan man ha förståelse för att han behövde en startsträcka efter skadefrånvaron, men det var meningen att han skulle ta ett till kliv den här säsongen - hittills har han gjort 3 mål på nästan 30 matcher.
Brynäs skulle behöva bättre takter från Jensen, Boqvist och några till för att ha en chans mot Växjö.

Peja: jag är inne på det som andra skrivit att Lindblom gjorde Jensen till en bra spelare som dansade en sommar, lex bäckis och Månsson. Jensen har ju gjort EN bra säsong i shl (förra året) och varit ganska slätstruken/spelat i allsvenskan innan dess.

Tror snarare att vi får vara glada för den överprestation han lyckades med förra året och inse att nuvarande form är hans standard-jag.

Peja: Det är ingen som hatar Jensen om det är det vissa får det till, om en spelare inte håller måttet så får han kritik, det lär väl alla härinne veta vid detta laget, Fernström, Felix etc,e tc har väl fått sin kritik här från en och och annan.

Hur än mycket JJ försöker så blir det fel just nu tyvärr, men det finns flera andra som också haft det tungt denna säsong. Men JJ rosas ju av experter och det förstår inte jag just denna säsong, Clark likaså!

Ove Myling: Jensen var bra i Allsvenskan och förtjänade en chans i SHL. Klart det är uppenbart att Lindblom gjorde Jensen bättre, men samtidigt lär det oss att han kan vara väldigt bra i en stark omgivning. Han har tillräckligt hög hockey-IQ för att kunna "hänga med" i Lindbloms kombinationer. Det var ju inte som vissa som spelade med Bäckis, som bara behövde hitta fria ytor i slottet för att bli notoriska målgörare, Jensen hade mycket kombinationsspel med Lindblom. Så Jensen kan säkert bli en bra spelare om Brynäs hittar rätt kedjekamrater åt honom. Det är ändå mer än man kan säga om många andra SHL-spelare. Det som oroar mig mest är egentligen PP-spelet, när Brynäs sätter in alla sina toppspelare kan man inte påstå att omgivningen är otillräcklig, men Jensen är egentligen inte tillräckligt bra varken som framspelare eller målskytt där. Och det är alltid problematiskt att ha mediokra PP-spelare högt upp i 5mot5-kedjehierarkin.

Peja: Så här något borde Brynäs spela framåt om de har alla tillgängliga, sen in med fräscha hungriga juniorer om spelet går i stå.

Clark- Jensen- Boqvist
Palushaj- Ölund- Ikonen
Alcén- Granström- Blomqvist
Nilsson- Liljewall- Mannberg

Peja: Jensen har sina stunder. Men han krånglar till det för ofta. Spelar för svårt i PP som antingen drar ner pucktempot eller att man tappar puck. Sen har han dragit på sig en del onödiga utvisningar på sistone.

{6984}: Visst att man kan klaga på Jensen i PP men tycker snarare det är hur Brynäs väljer att bygga sitt PP som är problemet. De lägger väldigt mycket ansvar på att Jensen ska fördela pucken och det vet motståndarna om vilket gör att de ligger på honom hela tiden vilket lätt resulterar i pucktapp. Vi behöver ha någon mer som håller i pucken och fördelar förutom Jensen och Gunderson vilket gör oss alltför lättlästa, det är min analys. Dock tycker jag PP spelet har sett bättre ut på sistone, synd det inte blev något mål idag dock!

Bratwursten : håller inte med. Tror Mannberg skulle kunna bidra med energi till förstakedjan bättre än boqvist. Mannberg är även bättre i sargspelet.

1. Alcen-Granström-Blomqvist
2. Ikonen-Ölund-Palushaj
3. Mannberg-Jensen-Clark
4. Asklöf-Westfält-Boqvist
Bjurström

Bratwursten : Om Jensen skulle spela enklare och snabbare, så skulle han inte behöva hålla i pucken så mycket i PP. Mycket där som problemet ligger.

Peja: Håller inte riktigt med, visst att Jensen ibland är seg i tanken, men kan tycka det är svårt att avskilja vad som är hönan och ägget i denna diskussion. Sen skulle jag inte ha något problem med att testa någon annan heller för den delen. Tycker bara det finns fler bakomliggande faktorer än att Jensen skulle vara en kass spelare i PP att förhålla sig till för att kunna göra en nykter analys

Peja: tycker inte Jensen borde spela PP. Jensen är en kille som är bra på att styra upp kontringar och skapa långa anfall. Han är inte bra på att styra ett PP spel uppställt. Han har inte det tålamodet.
I bästa världar så spelar Jensen i en andrakedja medan vi har en bättre center som styr första PP. Men just nu så måste Jensen spela i första pp för det finns inga andra alternativ. Vem ska annars ta hans plats? Liljewall?
Ölund och Boqvist har sina platser i andra pp där de har skapat bra samarbete med ikonen och Blomqvist så de kan man inte flytta på.

Chris11: Tror dina kedjor väger för lätt mot ett lag som Växjö

Bratwursten : i ett perfekt PP så har man spelare som kan både styra spelet eller skjuta när det behövs. Känns inte som att vi har det i första PP. Palushaj är den som avslutar och Jensen och gunderson passar oftast. Vi blir inte giftiga från alla vinklar. Sedan så använder man inte den spelaren(clark) som är i slottet tillräckligt. Tycker inte man har någon som kan göra Lindbloms jobb runt kassen heller....

Bratwursten : ja kanske. Men vi har för klent lag allmänt. En kedja som jag skulle vilja se är Blomqvist-Granström-Palushaj. Tre heta spelare i samma.

Chris11: Precis så, kan inte exempelvis Jensen och Ölund vara inne tillsammans i PP, har man testat det?

{6984} Ja, mycket märkligt hur Jensen har lyckats hamna helt under isen. Att det är så stor skillnad beroende vilka spelare han spelar med. Vilken spelare har kapaciteten att göra sina medspelare bättre än vad dom egentligen är?
Förra året hade vi Lindblom, innan det hade vi Rödin and so on.
Vem har vi nu? Palushaj?
Någon som har koll om Danielsson är en sån profil?

Chris11: Palushaj är grym men ska man jämföra honom mot Lindblom så hade Lindblom helt annat passningsregister också. Har sett Palushaj göra riktigt fina passningar också men det är ganska sällan.

Bratwursten : Lindbloms styrka på pucken är någonting som samtliga dagens Brynäsforwards saknar. Sjukt mycket lättare att få till ett etablerat spel med någon som är så stark på pucken.

Palushaj hittar faktiskt fler bra diagonalare till Jensen än vad Jensen gör till honom i PP, men Jensen tar alltid emot pucken och velar istället för att klippa till direkt.

Bratwursten : Samtidigt har Palushaj ett bättre skott. Han är vårt klart bäste forward i år.

Peja: Jo tyvärr är Jensen väldigt begränsad vad gäller skottet, men ibland får han till det riktigt bra där också.. Självförtroendegrej??

Bratwursten : Vilken jäkla överkörning, det hade inte varit orättvist med 10-0. Hur sjutton skall detta gå på hemmaplan? Hjälp

Bratwursten : Men Boqvist, jäklar så bra han är i spelet. Tänk om han kunde göra mål också.

{8399}: Vi behöver Kilström, Fälth och Alcen. Viktiga pjäser.

JawKee: Ja det blir lite tunt. Sen saknar jag Granström och Clark någonting otroligt också.

Jan Grismöbel: Han har gjort 24 poäng så något bra har han väl gjort.

Ser inte att någon tagit upp det.
Oskar Lindblom gjorde precis sitt första NHL-mål! Stort Grattis Oskar!

mattiask: Number One!

Tänk vilket lag vi haft om NHL inte hade existerat...

{4783}: Så här efter matchen så måste man ju ge grabbarna en eloge för bra krigande! Ingen vek ner sig. Jag klagar ju mycket på BZ .. och jag måste säga igen att det är ju väldigt synd att laget inte förstärkts på ett ? normalt?/korrekt sätt IOM spelares utträde samt att man inte ?läst av? vad laget behöver.
Hade det gjorts så hade läget sett annat ut idag. BZ borde få redogöra för hur han tänkt.

mattiask: Silvferberg gjorde även mål inatt!

« · 1882345 · »