1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 747431 inlägg · 7967 ämnen

SÄSONGEN 2017-2018

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
{6984}: Jensen är sjukt beroende av att ha duktiga spelar som är bra på att göra sig passningsbara, får han spelare som åker och gömmer sig så är alla lag idag så bra på att stänga ner att det inte händer någonting. Jag var i Växjö igår och höll på att få krupp när jag såg att de envisas med att ha Jensen och Boqvist i samma lina. Båda är duktiga hockeyspelare men värdelösa på att vinna puck och när man har dom två i samma så blir den kedjan riktigt handlingsförlamad. Växjö vann nog 90% av alla sargdueller igår. Sedan tycker jag vi skippar snacket man ser här inne om hur jävla dåliga våra spelare är och att kontrakt skall rivas osv. Jag tycker Brynäs gjorde det riktigt bra igår med det materialet som stod på banan. Vi som supportrar kan bara göra en sak, stötta laget och åka till hallen. Alla pengar in nu ger bra förutsättningar för att kunna värva bra till nästa säsong, t.ex. en ny förstacenter. Är nog rädd att det blir svårt att få tillbaka så många till nästa match men det är bara vad jag tror, Hoppas dock på Johan, Granis och Kilas om jag fick välja.

Pressman: Väl talat vi ska stötta vårat lag. Gnälliga medvindssupportrar är det värsta jag vet och det finns det tyvärr gott om i Brynäs IF.

Pressman: Håller med om att folk måste sansa sig. Detta lag är inte helt kasst faktiskt och några små justeringar i truppen samt rätt tränare så kan laget absolut bli bättre än denna säsong.
Helt ok start annars på slutspelet trots all frånvaro och hopp finns om i första hand en vinst, längre än så är det onödigt att ens tänka.
Viktigast i första hand just nu är att få tillbaka några av de tunga avbräcken för igår var det lite väl grönt i truppen.

Tänk om Lucas ramträff ramlat in, då hade Lakers blivit skakade och de var ett litet tag i gungning vid ställning 2-1. Det är bara att passa på att njuta av de matcher som återstår, vi ger oss aldrig!

Huge: Ingen kräver att 100% av värvningarna ska lyckas.

Spelarna som värvades inför och under denna säsong:
- Fernström. Håller ej SHL-klass. Blir knappast kvar.
- Larsson. Håller ej SHL-klass men tror han ändå kan bli bra på sikt.
- Caporusso. Håller ej SHL-klass. Fick sparken tidigt.
- Micke Johansson. Skicklig spelare som saknar intensitet. Verkar inte kunna få kontrakt med annan SHL-klubb.
- Liljewall. Håller ej SHL-klass.
- Miller. Fick kicken just innan slutspelet. Kommentar överflödig.
- Ludvig Nilsson. Har sett pigg ut, ser ut att kunna bli en bra värvning.
- Palushaj. Tilltänkt spetsspelare som har motsvarat förväntningarna. Överlägset bästa värvningen.

Känns som det blir rätt viktigt att knipa matchen hemma nu på Tisdag eller ev borta på Torsdag inför stundande Lördagsmatchen hemma perfekt lägligt en löningshelg(De flesta får lönen på Fredag iaf:) ) Tror det kan göra sjukt stor skillnad om folk känner att Brynäs har 1-2 i matcher kontra 0-3 i matcher inför Lördagen.
Kan säkert vara så att det blir fullt hus om vi har 1-2 (eller 2-1) kontra 0-3 hamnar nog siffran på 5500 cirkus. Mina spekulationer :)

Huge: Ok, att inte värvningarna lyckas. Men BZ totala brist på tilltro till de egna juniorerna är beklämmande. Särskilt då dom kom in förra året, vid formsvackan, och var riktigt bra och i år överglänser BZ:s boforskanoner i säsongens viktigaste del: slutspelet. Någon mer än mig som tycker att man kunnat spela Westfält istället för Liljewall den här säsongen?

{8399}: Ja, vi hade behövt lite tur igår. Tycker vi gjorde en ok match, speciellt med tanke på förutsättningarna. Men Växjö fick ändå en ganska behaglig resa och har ett orubbat självförtroende.

Nu hoppas jag att vi gör som mot Frölunda förra året. Överraskar med riktigt bra hemmaspel och skickar signalen att ingenting kommer gratis. Vi behöver spela som första 10 mot Luleå i fredags i åtminstone två perioder.

Vi behöver gå in i slutspelsläge på riktigt nu. Det innebär att vi t ex måste vara stenhårda och lite småfula mot Elias P. Vi ska inte stå å titta på när han sätter något jävla poängrekord i slutspelet. Mot oss ska poängen kosta!

Ove Myling: Håller med. Det som var kul att se igår var antalet Brynäsprodukter i Brynäs lag kontra Växjös legosoldater. Kändes bra i Brynäshjärtat. Man kan aldrig få samma kärlek till ett lag med spelare som enbart är där för det var bäst för deras plånbok. Sedan ser ju hockeyn ut på så vis idag att spetsen till viss del måste köpas in.

KalleTeodor: Håller med men med dom spelarna som var borta igår så kommer vi vara chanslösa tyvärr, vi måste ha fullt lag för att kunna störa Växjö!

Pressman: Att Växjö inte har så många egna produkter i laget beror mycket på att de är en ung klubb, de debutrade i Hockeyallsvenskan 2004 och i SHL 2013.

Ove Myling: tycker det är ett jävla gnäll på liljewall tycker han har gjort det helt ok med ett sargat självförtroende i slutspelet har ett bra spelsinne även om många här inte ser det och vill i alls fall göra det bästa varje dag. Gnäller aldrig har jag hört från många håll. Så skuta klaga stötta istället när det är tufft. Junisarna helt ok men det är trots allt dom som är inne på
Dom flesta målen bakåt dom kommer bli bra men skall kanske spela med lite mer erfarna spelare. Nu är det som det är kom igen brynäs kämpa vi vill inte att säsongen ska vara slut redan!

Gusten2: tycker också liljewall har varit helt okej. Inget fel alls på honom egentligen.

Men det som retar mig med många är att han sitter på ett kontrakt nästa säsong och tar då upp en plats för tex Westfält och dessutom en förhållandevis stor lön i jämförelse.

{8399}: De har iofs storsatsat på ungdomsverksamheten men då handlar det mer om att de är väldigt aktiva på att värva spelare utifrån till sitt hockeygymnasium.
Deras egen verksamhet fram till U16 är rätt värdelös.

{2064}:
Jämför du med hur många på hockeygym som har moderklubb Brynäs så är vi inte bättre. Spetsvärvningarna kommer normalår utifrån landet.

{8399}: Sant. Det är ganska fantastiskt att se vilka spelare dom ställer på isen dock. Fasth, Rahimi, Welch, Lundberg, Martinsson, Kiiskinen, Pesonen, Rasmussen, Pettersson, Rosén, Miele, Shinnimin Calof. Det är inga dussinspelare och lär kosta en bra slant. Vart kommer alla pengarna ifrån? :) Nästan en förutsättning att gå till final för att få gröna siffror eller?

Inkazar: ok men vad vet du och ni andra om hans lön? Westfelt kommer att få sina chanser var så säker det är inte liljewall som han konkurrerar med. Har sett liljewall i både allsvenskan och i shl och med mer självförtroende hade han varit en helt annan spelare.. kan säga att det finns flera tongivande spelare i laget som tex Bertilsson och Clark som ställer sig frågande till varför han inte fått flera chanser. Men tror inte ni behöver oroa er han vill nog inte stanna nästa säsong men synd det är en mycket omtyckt kille från både yngre och äldre spelare i laget han tar hand om dom yngtre på ett bra sätt. Sen håller jag med han behöver spela bättre men kanske inte alltid fått rätt förutsättningar heller.

Nu hoppas vi att vi får tillbaka spelare till tisdag så vi Jan bjuda upp till dans!

Inkazar: Liljewall är en beundransvärd hockeyspelare på många sätt men han är ingen SHL-spelare. Tillför tyvärr alldeles för lite på SHL-nivå.

Gusten2: Rögle har å andra sidan sett Liljewall mest av alla och de tyckte inte han var värd att satsa vidare på, trots att han i princip var en ikon där.

Peja:
Hur står han sig på "mycket pang för pengarna-rankingen"?

Inkazar: Vad tjänar Liljewall?

Gusten2: det enda jag vet om liljewalls lön är att den lär ligga strax under eller något under snittet för en SHL spelare. Då har han nog runt det dubbla eller mer mot tex Westfält. Det är i mina ögon en förhållandevis stor lön i jämförelse.

KalleTeodor: Brynäs är rätt mycket av "dead man walking" i det här slutspelet.
Ingen tror att laget har någon möjlighet att gå långt och kanske med rätta givet en galen mängd skador på en från början rätt ihålig trupp. Helt övertygad om att Växjö vinner i längden, vi kan vinna enstaka matcher på vilja och att Växjö sänker garden men med den kvalitet de har i laget så bör ett sargat Brynäs vara en munsbit.
Tyvärr så verkar det som hemmafansen också insett detta iom indikationerna på låga publiksiffror. Hade annars varit snyggt med ett par miljoner in för att väga upp mot att snittet låg under budget i grundserien.

Fjolårets Brynäs hade garanterat gett Växjö en sju matchers serie där utkomsten lika gärna kunde varit till Brynäs fördel.

Gusten2: Tänka sig att i stort sett alla dina inlägg går ut på att försvara Liljevall :-)

Auchinleck: Så är det, men Gästrikemodellen gör ju att det blir TV-pucklaget + en 2-3 utifrån i Brynäs J18. Växjö tar in betydligt fler från storstadsregionerna (vet hur de kontaktar många spelare i Stockholmsregionen tidigt) samt värvar aktivt även efter formeringen av J18 där Seger var ett typexempel. 80% av Växjö J20 består av icke-smålänningar. Det är ett legoknektslag liksom A-laget.
Jättestor skillnad mot Brynäs, kulturen finns liksom inte därnere. De bygger från toppen och nedåt.

{4783}: Tänk vilken liga vi haft om inte NHL varit ett alternativ för att svenska spelare...

Pressman: Håller med. Eller ska vi börja ”riva kontraktet” med skribenter vi inte tycker levererar?
Vi har det laget vi har och vi får hoppas att Bz har ett bättre utfall på vätningarna nästa sässe

Ove Myling: Ja, finns säkert fler läktarcoacher än du som tror sig vara bättre lämpade än erfarna elittränare, när det gäller att bedöma och avgöra vilka spelare som bör värvas och spela.
Inget konstigt alls, i vardagen vimlar det också av personer som tycker att dom vet bäst när det gäller saker dom egentligen inte har tillräcklig kunskap om eller insyn i för att kunna bedöma.

Huge: kräver inte 100 % men vill heller inte ha fiaskovärvningar som tyvärr förra är! Man kanske får sätta lite krav på en sportchef? Eller?

Forsberg 1978: Eller så måste ett antal spelare visa sidor vi inte sett tidigare.

Väldigt lätt att tycka att vi gör det bra om vi nästan hade oavgjort i mitten av tredje men hela grejen är att vägra acceptera en förlust. Växjö suger och vi ska inte förlora mot dem.

{8399}: nja kanske du uppfattar det så
Men tycker att fokus här ligger mycket på att kasta skit på bengtzen och nyförvärv.
Kanske måste se till resten av laget också med spelare som spelar 15 -20
Min per match och kanske ändå i förhållande till speltid inte alltid levererar. Ni kan inte begära att en fjärde kedja med en istid på 4-6 min per match ska åstadkomma liks mycket.
Vi har Sveriges bästa juniorer dom kommer att glädja oss framöver
Jag skulle önska att vi var lite mer positiva det tror jag alla mår bättre av. Nästa säsong kanske det ser helt annorlunda ut.
Men vi måste ända stötta tills säsongen är slut!

Gusten2: Jag såg bara i din historik att alla utom två av dina inlägg handlade om att försvara Liljewall :-)
Men jag håller med dig om honom, jag tycker att han gör mycket nytta och är en stabil pjäs i alla delar av banan. Juniorer är ju ofta snabba och offervilliga och så men Liljewall är verkligen en stabil spelare och han har definitivt både spelsinne och arbetsmoral, lite seg på rören är han men han gör mycket nytta i det tysta.

{2064}: Jag är en Brynäsare från Växjö och lagledare för sonens U8-lag så jag har viss insyn i en del av det du pratar om. Lakers har enorma kullar i sin skridskoskola (LHS) med 110-120 barn i de två yngsta årskullarna (innan U8). Vårt U8-lag består av 68 spelare. Denna modell har funnits i sju år och bör på sikt ge en betydligt bättre påfyllnad ev egna spelare vilket är grundtanken.
Jämför ovan siffror med hur många man kan se via Brynäs hemsida som ingår i skridskoskola och U8-lag. Ser ut som att Lakers har ca 3 gånger så många fler barn aktiva i dessa åldrar.
Sedan kan naturligtvis jämförelsen halta något med tanke på att Gästrikemodellen används, men min tanke är att belysa vissa fakta i målet. Som någon sa, föreningen är ung och det tar tid att bygga kultur.
Satt förresten på läktaren igår med Brynäströja bredvid sonen med sin Lakerströja. Dessvärre fick man erkänna sig rättvist besegrad..

Sett att många här i vårat forum spottar ur sig hur dyr trupp Växjö har och att de har massa ”legoknektar”
Uppladdat:

500x0-3921b8ed-bcd4-4aa3-96c2-28db32b15b29.png

500x0-211750d4-38a1-47f6-8dff-bc02dacc5b32.png

Skepparn: Jag säger ju det! Evertsson måste vara världens bästa sportchef. Eller så snackar han skit. Tips: jämför spelare för spelare i Brynäs och Växjö.

{5915}: japp han och patrik hall är grymma scouter och evertsson är framförallt grym på att förhandla. Mina våta dröm är ju ändå att locka hit Evertsson och Hallam

Stratan: Växjö köper sig en historia och kultur genom att toksatsa på A-lagets verksamhet och därefter på J20. Inte tvärtom som i planskolor likt Timrå.
Som du skriver så har modellen bara funnits i sju år, det är ingenting egentligen utan hänger samman med elitsatsningen uppifrån. Ledningen är inte dummare än att de måste ge något tillbaka till kommunen.
Om du tittar på Växjös J20 så är det väldigt tydligt hur mycket folk man tar utifrån innan de har byggt upp ett eget underlag som först kommer efter du har tillräckligt många erfarna ungdomstränare, isytor, stort underlag.
Är själv aktiv inom ungdomselit i Stockholmsregionen och det finns inget lag som är i närheten av att vara så aktiva när det gäller rekrytering av spelare till hockeygym som Växjö, det gäller både spets och mängd.

felpost

Stratan: om du går så långt ner i åldern som till U8 så får du nog ta med fler föreningar i Gävle än bara Brynäs. Det är i alla fall fyra fem föreningar till 😉

{6984}: Exakt, gästrikemodellen. Man vill hålla så många föreningars ungdomslag aktiva så länge som möjligt fram till U16 därav inga övergångar.
Det går inte att jämföra med Brynäs barn och ungdomsverksamhet.
Färjestad kör lite likadant vet jag.

{5915}: Haha, Evertsson. Snackar som den riktiga bullshittare han är.

Borde hålla sig till att flexa muskler och spöa fans på stan.

dAVydov: Jag kan tänka mig att även sign in bonusar hamnar utanför lönebudgetarna i SHL. Han säger att Lekers inte har dyrare trupp än andra lag på övre halvan men han vet inte vika som har högst :-) Skön snubbe.

dAVydov: Nu var det ju så att det var taifare som var där och försökte förstöra deras fest och dom var på hans fru och kallade henne hora mm. Sedan så drog dom av skjortan på honom, så han försökte inte ”flexa” sina muskler.

{8399}: Jag tror att han är rätt säker på vilka de är...

Skepparn: Det han egentligen säger är att han är bäst av alla sportchefer.

dAVydov: Ja, då inser man ju varför han är en så bra förhandlare. Skriver du inte på så.....👊🤢🥊👹☠️

{5915}: och det är han😂

Huge: Sist jag kollade hade vi en sportchef som värvade spelare och en tränare som tog ut laget. Men du kanske vet något som vi andra inte vet...

Och i förra matchen blev det väldigt tydligt att tränaren litade mer på egna juniorer än invärvade boforsare. Sjödin & Larsson lät ju junisarna spela boxplay framför liljewall och tog in Westfält i kritiska lägen för att teka och spela framför mer namnkunnigt manskap. Så här verkar Sjödin & BZ uppfattningar skilja sig en del. Eller vad tycker du?

Liljewall kan väl inte vara värvad för att sitta på bänken (som han gjort massor av matcher) eller bli bortplockad framför egna juniorer? Eller är det ytterligare ett av BZ genidrag? Inte värva "bra spelare" så att man inte hindrar junisarna i utvecklingen, lex Sandström.

Skepparn: I videon flexar han ganska ordentligt. Ser inte alls så traumatiskt ut som du beskriver det.

{2064}: Ditt sista stycke säger jag inte emot, men det är ju en konsekvens av att föreningen är så ung att man inte hunnit bygga upp sin ungdomsverksamhet i de årskullar som varit aktuella för hockeygym.
Sedan att man "köper" historia och kultur är ju en definitionsfråga. Om man satsar på ett framgångsrikt representationslag för att skapa intresse kring laget och kring hockey så tänker jag att det är en smart och naturlig del i att bygga upp en kultur. Alla föreningar agerar ju efter sina förutsättningar.

{6984}: Det var därför jag skrev att jämförelsen haltade något. BIF och VLH har ju olika modeller där. Min poäng var att belysa att det finns en väldigt stor ungdomsverksamhet som tagit fart mer och mer de senaste 5-7 åren som syftar till att få fram egna talanger, även om det kommer dröja några år till.

dAVydov: du tror alltså att det inte hände nånting innan kameran startade att filma?

« · 1882431 · »