1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
JanT: Ja han har inte gått is ännu så det ska bli intressant OM han kommer tillbaka överhuvetaget. Men det känns inte som att det gör så mycket nu när vi fått in #15...

Ambroo: Cipramilens sidoeffekter verkar ha tagit hårdare än vanligt på dig.

Visst kör Boork en ganska defensiv ishockey han med, det är nåt han varit tvungen till efter att ha envisats med att värva hockeyarbetare och spelare från allsvenskan. Som man bäddar får man ligga...

Men som jag skrivit innan här så tar jag hellre en fortsättning med Boork innan jag vet vem som är alternativet.

Att Brynäs spelar extra defensivt på bortais är ju inget som överraskar direkt. Det är väl bara HV som spelar offensivt på bortaplan.

Lotvonen.?... hehe, vad sa jag till dig innan säsongen.

Ambroo: "Låt honom vara en ikon och låt han så förbli innan han blir ett fån."

Jag skulle vilja påstå att sammalunda gäller för hr. Lind. Uppenbarligen har status av halvgud i trakten kring Timrå. Denna status har han ej ännu uppnått i Gävle. Micke Lind är en bra spelare när han är hel, något som tyvärr blir alltmer sällsynt. Tror han gjort sin sista säsong på elitnivå.

GävleLasse: Samma sunda förnuft som gör att t.e.x Boork pendlar från Sollerön, Mårts från Västerås, Lundh till GBG etc?

sylf: Inse att det inte bara i Gävle som herr Wikegård måste ta sig till. Det blir ju en hel del bortaresor med. Sen behöver han ju inte ta sig till TV-huset varje dag.

Källa? sunt förnuft.

Appropå omröstningen här till höger:

Bör inte Fagervall vara med? Så vitt jag förstått har det väl varit en del surr om att han eventuellt skulle vara på ingång om, allas vår käre, Boork försvinner.

Huss: Jorå, hårt arbetande målskyttar som inte tappar pucken på egen blå...

HOPPAS BOORK STANNAR!!!!!!!!!

prosten: och vad har vinnande lag, jo målskyttar....

GävleLasse: Sigtuna-Gävle=13 mil. Ny E4= 1- 1,5 tim. Att jämföra med att ta sig till Globen, TV-Huset etc som kan ta allt mellan 1 och 47 timmar.

"Han lär INTE hamna i ett hockeybås, särskillt inte i Brynäs bås..."

Källa tack!

GävleLasse: Mitt cyklop har andra färger och därför vill jag gärna svara, men det är ändå mest för att jag inte kan låta bli och för att det är just dig jag debatterar mot;

"Bicek är en målskytt men det är väl snarare så att målskyttar har tenderat att tappa just den förmågan i Brynäs. Fråga mig inte varför men han är inte den första som tappat "målsinnet" efter att ha skrivit på för Brynäs."

Det hänger kanske ihop med min sista punkt? Eller så är det helt enkelt så att Bicek är för dåliga. Succé på försäsongen, jo visst, men det händer att LIF vinner allt under den perioden...

"Jag har svårt att riktigt få grepp om varför du vill ha bort dessa hockeyarbetare för att göra plats för spelare som t ex Gynge.."

Tja, kan det inte var för att ni i BIF, liksom vi i TIK, har ett överflöd av breddspelare/vattenbärare? Näe, det är bättre att fylla ut truppen än att krydda den... Skicka honom gärna till Medelpad!

"Lind är en duktig spelare, men tyvärr så är han borta för mycket så det är bättre att satsa på en spelare som man kan räkna med hålla en hel säsong."

Äh, kan vi i TIK så kan ni! Vi har bundit upp Kimmo Lotvonen på tre år. Nu är det iofs bara två säsonger kvar för honom eftersom han har spelat färdigt denna...men ändå.

"Molin, ikonen Molin. Molin tycker jag tillför en hel del. Den killen gör ett hästjobb i defensiven och i boxplay, precis som Dackell och Hansen."

Molin är en smurf som smurfat färdigt. Jag skulle hellre välja "Oh, Ah, Micke Lind" alla dagar i veckan framför honom... Låt honom vara en ikon och låt han så förbli innan han blir ett fån.

"Ostens defensivt tänkade inom ishockey är någonting jag INTE vill se i Brynäs..."

Men Boorkens dito duger alltså? Mer utpräglad 1-3-1 får man leta efter i dessa tider, det ska vara norska landslaget då. Undra på att Spets och Hansen trivs hos er...

70 Rodrigues:

Ja, den gode Franz hade sina väl utforskade mörka sidor.
I den jämförelsen kan nog tom "den gamla damen" komma ut som vinnare... = )

Vi får lägga till två sektioner då:

En sektion för att hinka bira i trånga utrymmen
En sektion för ångest och människans ständiga utsatthet

Fan, jag tror att vi är något nyskapande på tråden här...!

Goin for gold!

Ankan

Lunkan:

Jag har som policy att aldrig diskutera offantliga personers dryckesvanor.

Men det låter intressant med en egen sektion!
Ser fram emot ett första utkast till stadgar = )
Kanske med sponsring från Guiness?

Ankan

rackham: Huvudmotiven i Kafkas böcker såsom i Brynäs IF är ju ångesten och människans ständiga utsatthet. Hårt trä :-)

GävleLasse:

Njae, G-Lasse...

Skulle vilja påstå att vi har för få spelare som är beredd att offra hörntanden framför motståndarmålet. Inställning.
Det är lättare att passa runt, då slipper man besöka farbror Tandläkaren.

Framför det egna målet faller vi ju som käglor när andras lags forrwards offrar sina hörntänder.
Alternativt är våra vättar till backar för lätta att flytta på...

Summa sumarum: Bättre avtal med herr Tandläkare

Ankan

rackham: Aha du menar så, min tid kommer var så säker jag funderar på att starta en egen sektion i klubben. Min namne Stefan kanske även han är snabbare i denna sport!!? ;)

70 Rodrigues:

Ja, det är nog mer likt Kafka än Vilda Västern i alla fall...

I annat fall lär du se rubriker på Sporten som "Koorken skjuter Mormor först och frågar sen" eller "Mormor hänger Koorken högt" ;-)

Eller möjligen: Den onde, den gode, den Koorken...

70 Rodrigues: Rätt intressant att så många vill ha Wikegård som tränare...Han lär INTE hamna i ett hockeybås, särskillt inte i Brynäs bås...

Han är för rotad i Sigtuna med en familj som kräver en hel del tid...

Sen när han får göra det han är bra på i TV nu lär ju inte bidra till att han längtar tillbaka till båset.

Huss: Sponsorer och publik gillar att se ett vinnande lag.

RODDAN!

Lunkan:

Låter bra det Lunkan!
Tyvärr spelar vi inte SM att hinka bira i trånga utrymmen. Än.
I alla fall tror jag inte det.
Prove me wrong = )

Ankan

Peja: Bicek är en målskytt men det är väl snarare så att målskyttar har tenderat att tappa just den förmågan i Brynäs. Fråga mig inte varför men han är inte den första som tappat "målsinnet" efter att ha skrivit på för Brynäs.

Min enda slutledning av detta "fenomen" är alla dessa extrapassningar som varit Brynäs signum under alla år. Här är det inte tal om att leverera ett pass och sedan skott utan det skall passas och fintas, knåpas och donas. Helst skall hela motståndarlaget befinna sig i korvkön innan man lägger in pucken i tom kasse...

Spets är en otrolig tillgång för laget, han kommer till jobbet och drar ett tungt lass varje match utan att klaga. En solklar rollspelare som har visat bra spelsinne, precis som Karlsson som vuxit sakta men säkert under säsongen. Jag har svårt att riktigt få grepp om varför du vill ha bort dessa hockeyarbetare för att göra plats för spelare som t ex Gynge..

Lind är en duktig spelare, men tyvärr så är han borta för mycket så det är bättre att satsa på en spelare som man kan räkna med hålla en hel säsong.

Molin, ikonen Molin. Molin tycker jag tillför en hel del. Den killen gör ett hästjobb i defensiven och i boxplay, precis som Dackell och Hansen. Visst Molin är inte den offensiva speedkula han varit men fortfarande en spelare som tillför massor.

För att återknyta lite till målskyttet så tror jag att grunden till målskyttet, eller bristen på, målskytte. Problemet ligger på backsidan som helt enkelt är för vek och klarar inte av ett offensivt spelande Brynäs. Forwards behöver ägna allt för mycket kraft på att hjälpa till i egen zon. Boork har varit nöjd med t ex Bicek som gjort sig nyttig som brunkare istället för att vara en offensiv kraft.

Ostens defensivt tänkade inom ishockey är någonting jag INTE vill se i Brynäs...

rackham: Snackar vi Kafka nu eller :-)

rackham: "Nu kan det ju vara så att det är "Lunkan-varning" på Gynge.
Dvs bra när tempot är måttligt"

Vafalls jag är ju extremt snabb!!! Iaf vad det gäller att hinka bira i trånga utrymmen.

70 Rodrigues:

Tålamod, nr 70, tålamod...
Det är en process och inte OK Corrall... = )

Ankan

Dagen möte mellan Sundlöv och Boork utmynnade inte till någonting. Se länk!

Huss:

Och bevare oss väl för Mr Fruitsallad...
Ropen skalla: Hemvävt åt alla?

Usch.

Ankan

Huss:

Nä, men vänta nu.
Vi skall ju ha hårt arbetande forwards...
Och här kommer du med en "lös kanon".
Vik hädan, Huss... = )

Luther-Ankan

rackham: lösningen på alla våra tränarproblem, hemvävt är bäst !

Visst kan det vara så, Gynges svagheter är väl skridskoåkningen och det defensiva spelet. Men å andra sidan, han är inte värvad som ersättare till Molin eller Lavins. Det här med att forma alla spelare i samma form leder till intetsägande lag och urvattnad hockey. Lyft fram och utnyttja Spetsko...
öh...den enskildes fördelar istället.
Sponsorer och publik gillar spelare som Gynge. Hellre än kille som hänger två baljor och därefter tappar den i mittzon än en brunkare som gör poäng i var nionde match pga att han stressar motståndaren till misstag.

Peja:

Nu kan det ju vara så att det är "Lunkan-varning" på Gynge.
Dvs bra när tempot är måttligt, inte med i leken när tempot skruvas upp.
Det lär för övrigt visa sig till hösten...

GävleLasse: Förhoppningsvis vågar en coach ge Gynge den rollen som du snackar om nästa säsong. Man sätter in en offensiv talang i en avlastningskedja - det säger sig självt. Inte ens färdiga stjärnor skulle producera speciellt mycket med 8-10 min speltid per match i en fjärdkedja, så det är orealistiskt att tro att en kille som Gynge skulle göra det.

Håller helt med om att Brynäs måste värva några stjärnor av hög internationell klass. Stabila toppspelare som bär laget. Nu när man även har en ny arena så bör man inte ha mindre pengar än de andra klubbarna heller. OM Brynäs fortfarande har krasslig ekonomi är det verkligen fel folk som är anställda inom klubben, men jag både tror och hoppas att så inte är fallet.

Lite förvånad över att du vill byta ut Hermansson. Mannen visar trots allt en hel del positiva tendenser.

Däremot Almtorp, Spets, Lind, Karlsson, Bicek och Molin tycker jag inte tillför speciellt mycket. Lind gör det - när han väl spelar - vilket sannerligen inte är varje match.

Om Bicek hade varit en sån stor målskytt som du antyder att han är så hade han väl producerat mer i Brynäs? Men ja, Bicek är en klasspelare och det känns som om han kan bättre. Där har Brynäs ett bra sparkapital denna säsong.

Tycker förresten att "Osten" är en bra tränare, inte för att han lär komma hit, men ändå. Han har väl inte misslyckats i någon av de klubbarna som han har tränat, utöver Malmö och det finns ju för fan ingen som lyckas där. Dessutom kan man inte säga att hans tid i Malmö var helt misslyckad heller då han ju faktiskt tog upp laget till elitserien från allsvenskan.

70 Rodrigues: attans...

Fundamentals: Ots :-)

Bissett19: Faktum är att jag gillar ots i alla former, gärna lagrad i 24 månader.

Fundamentals: Cheeeeeese!!

Fint initiativ med omröstningen här.

Mårts är ju som bekant min (kontroversiella) favorit.
Eloranta kanske skulle vara ett intressant alternativ.

Nej tack till Tornberg och Bendelin, absolut inte Ostjäveln.

65selander: Apropå vår påläggskalv i Nybro...

65selander: Ja det är vad jag tror med... Sen är det som du säger väldigt avgörande om vem som tränar Brynäs nästa säsong. Blir det inte Boork så vet man ju aldrig vad det blir för prisse som tar över ej heller vilken spelstil som denna tränare förespråkar.

En sak är dock säker... Jag klipper medlemskortet om det blir Osten Bergström. ;)

GävleLasse: Gynge kommer att få visa om han duger till under försäsongen. Sedan så vore det bra om man fick veta vem som skall sköta rodret nästa säsong så man man redan nu vet vad det kommer för spelartyper ;-)

Peja: Visst fan är Gynge en duktig talang, inte tu tal om det. Men som många har varit inne på så har Brynäs många forwards. Visserligen så har Brynäs ett stort antal vars kontrakt går ut efter den här säsongen. Gynge tillhör skaran som fortfarande har kontrakt så jag förstår inte resonemanget riktigt. Det känns nästan som att folk vill VÄRVA Gynge. Givetvis så kommer han att få chansen precis som alla andra när väl laget skall formeras i augusti.

Energin skall i min ögon läggas på vilka spelare som skall ges nytt kontrakt och vilka som skall ersättas. Det är hela grunden i mitt resonemang. Visst faan hoppas jag med att Gynge skall få ett genombrott nästa säsong men jag tror inte att detta kommer att hända.

För att man skall "ösa in mål" som många verkar tro att han kommer att göra så måste han spela i en omgivning där han tillåts ligga lite på rulle och behöva "göra bort sig" i egen zon så krävs det att han spelar i en grymt bra formation. Hur stor risk är det att en ung kille som Gynge får göra det? Det är bara att vara realist, Gynge får inte den rollen i Brynäs, inte än på ett par år (Om han nu ens blir kvar så länge) Så när det gäller vassa målskyttar så finns det många andra alternativ som redan är kompleta hockeyspelare som jag hellre ser att man VÄRVAR.

Man kanske skulle ta och byta ut Almtorp, Hermansson och Lind med ett par vassa forwards av hög internationell klass och låta killar som Alcén och Gynge få utvecklas i lugn och ro utan press.

För hur kommer det att låta i mitten på nästa säsong om inte Gynge producerar? Det är lite väl mycket press på en ung Gynge.

Jag ser helst att man ger Bicek nytt kontrakt och inte låter snålvattnet rinna till utan tar in honom HELA säsongen. Där har vi en målskytt.

GävleLasse: Du vet mycket väl att Gynge hade kallats tillbaka om det inte vore för den ohyggliga mängd forwards som redan finns i Brynäs. Och du vet mycket väl att Gynges halvbra +/- mestadels beror på att han spelar i ett bottenlag. Annars börjar du bli som signaturen "Huge" och det vore inte en positiv utveckling...

Självklart är inte Gynge en komplett spelare, men vilken junior är egentligen det? Han är en riktigt vass offensiv spelare. Sen att han inte är snabb är sant, men det är sannerligen inte alla elitseriespelare. Snabbhet är betyder inte allt, speciellt inte i t.ex powerplay.

Skulle gärna se Berglund nästa säsong. Utöver att han är en smart och teknisk spelare så har han ett riktigt bra SKOTT. Och det är det fanimej inte alla svenska spelare som har.

Faktum kvarstår dock, om Brynäs kan locka hem Jonas Nordquist från USA så kommer han förmodligen att kunna vara kvar mycket längre än Berglund, som lär dra till NHL inom 1-2 år.

Därför är Nordquist det bästa valet i mina ögon om BIF ska värva en ny center.

Hoppas förresten att Sundlöv bjuder på Jani Rita från Jokerit. Han producerar lika mycket i SM-Liiga som Spets producerade i Norge. Dvs väldigt mycket. Men alla lär väl bjuda på honom isommar.

Gusten: Inte fler notoriska målskyttar i laget,vi har ju nog av dem redan......;)

GävleLasse: Tror nog Sjödda hade haft svårt att matcha sina +22 i Nybro. Det hjälper nog fan till att ha en bra omgivning iaf. Hur som helst så har han näst bäst +/- i laget.
Sen är det ju självklart så att hade han varit tillräckligt bra i Boorks ögon så hade han blivit hemplockad. KAN ju dock vara så att han hade blivit hemplockad om vi inte redan haft 15 forwards, typ lite otur att han tillhör ES bredaste lag forwardsmässigt?
Men visst fasiken ska han få chansen nästa år, annars vore konstigt.

Teppo: Hade jag fel? Tja... i så fall så spelar han väl i Brynäs redan mot DIF då...

Just ja... han blev kvar i NYBRO...

Gusten: Visst är det så, men det är fortfarande allsvenskan vi pratar om. Det är väldigt få lag som har mer än två femmor som håller någorlunda klass så vad LAGET har i målskillnad är inget man kan ta hänsyn till...

GävleLasse: Det spelar väl visst roll. Du hade fel.

GävleLasse: Hitta en målskytt är ju Sundlövs jobb :-)

Teppo: Det spelar ingen roll... Hade han varit så "tongivande" och bra som alla vill tro så hade givetvis Brynäs tagit hem honom och använt honom.

Han brister i defensiven och därför blev han kvar.

Det är nästan lite komiskt hur folk ser genom fingrarna från solklara faktum i sin iver att "hitta" en målskytt åt Brynäs.

GävleLasse: Å andra sidan så har laget -40 i målskillnad. Gynge är tvåa i den interna +/-ligan efter, ja just det...Morin :)

GävleLasse: Kom igen nu, +2 i ett lag som legat i botten hela säsongen är väl inte dåligt. Det tyder väl snarare antingen på att Gynge lyft sin kedja/femma eller att han fått spela med de bästa spelarna i Nybro.

arnio: Visst har han gjort mycket poäng, men han har ändå bara +2 i +/-. Han skickades till Nybro den här säsongen för att han brister i sitt defensiva arbete och detta verkar inte ha blivit bättre...

Inne på 30 mål framåt och 28 bakåt är INTE bra...

Kanske nåt att tänka på innan man öser superlativ över grabben.

« · 830961 · »